Nieuws van PvdA in Assen inzichtelijk

410 documenten

Een “informeel verslag” van de digitale algemene ledenvergadering van 24 juni 2020

PvdA PvdA GroenLinks Assen 13-07-2020 13:16

De Algemene Ledenvergadering Afdeling Assen van 24 juni 2020; voor het eerst digitaal. Een luchtig verslag.

En nu allemaal digitaal. De voorzitter wilde het wel uitschreeuwen.

Het is nooit gemakkelijk de eerste keer, zei die nog, maar als je het echt wilt dan lukt het je ook. En het is voor de goede zaak. Toch waren er maar 11 leden die hun digitale koudwatervrees te boven kwamen en hadden ingelogd op ‘SAMEN ONLINE’. De echte diehards dus die geen medium schuwen en erbij willen zijn.

Het lag niet aan de agenda. Erg opwindend was die niet. Dus er kon je niets gebeuren. Gewoon meepraten en een beetje chatten. Als je wat wilde zeggen, tikte je wat in de chatbalk en wachtte je op toestenmming van de voorzitter. Als je dat wilde, kon je ook de camera aanzetten en was je voor iedereen te zien.

Het mag duidelijk zijn: deze partij verjongt en vernieuwt. Nieuwe media geen probleem. De partijsenioren, de oude vergadertijgers, moeten oppassen dat zij straks niet door de nieuwe ‘digitalen’ worden overruled. Ze zijn gewaarschuwd.

Met deze overweging in het achterhoofd, kon de penningmeester van wal steken en ons geruststellen. De jaarrekening was voorzien van de goedkeuring van de kascommissie en kan nu met de zegen van de leden door naar het partijbureau in Den Haag. Er waren in 2019 maar weinig uitgaven. We konden dus sparen. En dat is maar goed ook want volgend jaar gaan we er tegenaan ! De voorbereiding van de raadsverkiezing van 2022 zal de nodige financiën vergen.

Cindy deed namens de fractie verslag van het politieke handwerk in de raad. Het Coronavirus laat momenteel maar weinig ruimte voor nieuwe uitgaven toe. Alle zeilen moeten worden bijgezet om een goed sociaal beleid in Assen veilig te stellen. Beter nu maar even wachten met de herinrichting van het Koopmansplein (de middenstand heeft het al moeilijk genoeg) zo heeft de fractie voorgesteld. Wel bijzonder om te horen dat de SP en Groen Links op dit moment niet de “natuurlijke samenwerkingspartners” zijn en dat de PvdA zich nu met enige regelmaat zij aan zij vindt met PLOP.

De fractie wil graag input van de leden: actieve leden kunnen met het aandragen van kwesties die aandacht nodig hebben, de fractie enorm ondersteunen.

Het bestuur wil in het komend najaar bekend maken hoe zij de PvdA-kandidaatsstelling van de verkiezing van maart 2022 ziet. Het is van belang dat er een duidelijk kader komt.

De rondvraag bracht niets wat hier nog vermelding verdient.

En toen hadden we graag allemaal ‘samen online’ een borrel op de goede digitale afloop willen drinken, maar ja hoe dan in je eentje en de anderen op véél meer dan anderhalve meter afstand ?

De schermen gingen dus op zwart.

Wij wreven onze ogen uit, leunden achterover en mompelden zachtjes: “het is gezegd, weliswaar digitaal, maar we waren er bij”.

Fons

Het bericht Een “informeel verslag” van de digitale algemene ledenvergadering van 24 juni 2020 verscheen eerst op PvdA Assen.

Afgelasting Algemene Ledenvergadering

PvdA PvdA Assen 14-03-2020 16:39

Het bestuur heeft naar aanleiding van de besluiten en adviezen van het kabinet inzake de bestrijding van het corona-virus, besloten de algemene ledenvergadering van 25 maart uit te stellen.

De datum van de eerstvolgende algemene ledenvergadering zal tijdig bekend gemaakt worden.

Het bericht Afgelasting Algemene Ledenvergadering verscheen eerst op PvdA Assen.

Verslag van de Algemene Leden Vergadering van 20 november 2019

PvdA PvdA VVD Assen 30-11-2019 14:18

Een vrolijke en gezellige boel was het op de algemene ledenvergadering van onze Assense PvdA-afdeling. Zo’ n 40 leden hadden ondanks de kou en de mist de Maasstee gevonden. En schoven aan om met name het laatste nieuws over de bestuurlijke perikelen in Assen te horen.

Maar eerst was het jaarplan en de begroting voor 2020 aan de orde. Permanente champagne is het devies; niet wachten, maar erop af. Belangrijk daarbij is de scouting van mensen om de partij actief en ‘fullswing’ te houden. Vooral met het oog op de raadsverkiezing over goed twee jaar (maart 2022) kun je niet vroeg genoeg beginnen om mensen te zoeken. En gelet op de PvdA-regel over het wenselijke aantal actieve bestuursjaren (12) is dat in Assen des te meer van belang.

Daarna was het provinciale beleid aan de beurt. Ralph du Long, Assens Statenlid, deed verslag. Met name trok de stikstofkwestie en het besluit van gedeputeerde staten (GS) om tegemoet te komen aan de actievoerende boeren, de aandacht. De zaal had het daar moeilijk mee. Was dat nu wel verstandig van GS.  Ralphs antwoord kwam erop neer, dat nu er nog zoveel onzekerheden zijn in deze discussie, het niet goed is de boeren in deze te confronteren met maatregelen die het tegendeel suggereren. Dit dwingt de boeren ook zelf voorstellen te doen. LTO Nederland zou dit inmiddels ook gedaan hebben. Benadrukt werd de belangrijke rol  van de provincie als het gaat om milieu en klimaatverandering. En de zaal: dat het zaak is de provincie nauwlettend te volgen.

Na de pauze gingen we het dan over de gemeente hebben.

Zoals bekend stapten van het huidige college inmiddels drie wethouders (van VVD, GL en Stadspartij PLOP) en één partij op (Stadspartij PLOP) en of de PvdA maar even wil aanschuiven, zo lijken een aantal partijen te denken. Cindy Vorselman-Derksen schetste de stand van zaken. Zij gaf aan wat voor de PvdA belangrijk is: in de eerste plaats de inhoud van het beleid natuurlijk. Met betrekking tot onderwerpen als bijvoorbeeld duurzaamheid, het jeugdbeleid en het sociaal domein moeten partijen eerst op één lijn zien te komen. Collegiaal bestuur moet daarbij de regel zijn. Met als uitgangspunt: samenwerking met de stad/de samenleving/de omgeving en al die verbanden die zich inzetten voor een leefbare stad. Bruggen bouwen dus, zoals Cindy zei, dat doe je van twee kanten!  Opnieuw beginnen, resetten zo noemde Albert Smit dat, en alle partijen erbij betrekken.

Nieuws was dat het advies van verkenner Rein Munniksma juist was uitgekomen. Dat advies houdt in om de PvdA buiten het college te houden omdat, kort gezegd, er geen ‘chemie’ is tussen de partijen. Cindy gaf namens de fractie aan, dat het standpunt t.a.v. de inhoudelijke verschillen, gebrekkig collegiaal bestuur en slechte samenwerking met raad, inwoners en ondernemers van Assen niet terug te vinden is in het verslag van de informateur. De onderbouwing van ‘geen chemie’ daarentegen werd niet zo sterk bevonden. De leden waren het daar opvallend mee eens. De fractievoorzitter kreeg een applaus voor haar inzet.

Aan het eind van de vergadering moest er helaas nog afscheid genomen worden van Rose Scholten die vanwege haar drukke werkzaamheden haar bestuurstaak heeft neergelegd.

En toen was er tijd voor een borrel!

Namens het bestuur,

Fons Poelman.

 

Het bericht Verslag van de Algemene Leden Vergadering van 20 november 2019 verscheen eerst op PvdA Assen.

Bijdrage tweede termijn (beleidsarme)begroting 2020

PvdA PvdA Assen 28-11-2019 18:08

De PvdA-fractie voelde vooral teleurstelling en frustratie na de beantwoording van het college in de eerste termijn. Wij merkten geen toenadering, geen overleg over de door ons aangedragen onderwerpen. Dat noodzaakte ons tot een stevige bijdrage voor de tweede termijn, met als afsluiting nog een laatste handreiking naar het college met het voorstel de besluitvorming rondom de begroting uit te stellen met één week om zo het college in staat te stellen met een beleidsarme begroting te komen. In de vergadering van 4 november,  3 weken geleden, werd echter al snel door de fracties in de raad besloten om akkoord te gaan met het ordevoorstel van 3 weken uitstel en een beleidsarme begroting. Vandaag zijn we weer bij elkaar, met een Nota van Wijziging op de begroting 2020.

De Nota is overzichtelijk, duidelijk beschreven waarom bepaalde onderwerpen wel, niets of deels in de begroting blijven staan. Maar toch, maar toch…

Wanneer je krijgt wat je vraagt blijkt soms dat wat je kreeg niet is wat je wil. Er staan nog een aantal onderwerpen in de begroting die volgens de PvdA Assen onder nieuw beleid vallen, dan wel die een dusdanige politieke lading hebben dat het niet maar zo in de begroting opgenomen of eruit verwijderd zouden moeten worden. Een paar voorbeelden:

Sociaal Domein: we geven in Assen 7 miljoen meer uit dan dat we ontvangen vanuit het Rijk. Naast het lobbyen om een grotere bijdrage vanuit het Rijk is een goede beheersing van de kosten erg van belang. Deels hebben we hier invloed op, deels niet (bijvoorbeeld instroom in Jeugd via andere weg dan de gemeente). In het WMO-domein is er beter te sturen op de instroom, door nadrukkelijke keuzes te maken. Het voorsorteren op eventueel extra budget vanuit het Rijk is niet reëel: zoals in onze 1e termijn al aangegeven lopen we als Assen vaak extra achterstand op bij herverdeling of herziening van budgetten. We zullen als gemeente dus rekening moeten houden met toekomstige wijzigingen, te kleine budgetten en waarschijnlijk nieuwe tekorten. Abonnementstarief WMO-Schoonmaak: de PvdA is het nog steeds niet eens met de keuze van het college om een democratisch aangenomen wet niet uit te voeren. Deze keuze is echter wat ons betreft nieuw beleid en had buiten de beleidsarme begroting gehouden moeten worden. Daarom dienen wij een amendement in om dit te wijzigen. Doorfietsroute: we hebben er al eerder over gesproken. Dit is wat de PvdA betreft ook deels nieuw beleid. Wat ons betreft hoort dit onderwerp niet in de begroting thuis, maar moet dit onderdeel zijn van de discussie binnen de raad de komende maanden om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting. Actieve acquisitie is nieuw beleid en dus uit de begroting gehaald. We gaan er echter wel van uit dat het college signalen van bestaande en potentieel nieuwe ondernemers voor de stad goed oppakt en hier voortvarend mee aan de slag gaat. Preventiefonds: we hebben net de officiële start gehad. Dat er nu geld uit de begroting voor 2021-22-23 wordt gehaald  is conform keuzes rondom andere onderwerpen, maar het doet voor de PvdA wel zeer: juist preventie is van belang voor snelle aanpak van knelpunten, dichtbij en met zo laag mogelijke kosten. Bedrijfsvoering, meer specifiek het vastgoed, openbare ruimte en personeelskosten. Als gemeente kunnen we weinig invloed uitoefenen op onze vastgoedportefeuille. Ook bij de beslissing om vastgoed te verkopen zijn we afhankelijk van eventuele kopers. Wegen  zijn niet op te breken. Volgens de verwachtingen zijn er veel middelen nodig voor de infrastructuur in de stad. Hier moet in de meerjarenraming meer rekening mee gehouden worden, omdat dit volgens de PvdA een zorgelijke ontwikkeling is. Dan de personeelskosten: de PvdA-fractie realiseert zich dat het niet opstarten of voor enige of langere tijd uitstellen van projecten en investeringen consequenties kan hebben voor het personeel. De opmerkingen over ervaren werkdruk en krappe beschikbare ambtelijke formatie hebben wij goed gehoord. De PvdA pleit ervoor om, conform eerdere besluiten in de raad, zoveel mogelijk te werken met eigen personeel en de kosten voor externen daarmee zo laag mogelijk te houden. Zeker voor die onderwerpen waar de komende jaren nog werk genoeg te doen is, is eigen personeel beter en goedkoper dan duurdere externen. Daarnaast heeft de fractie moeite met de eenmalige uitzetting van 2 miljoen voor organisatie-ontwikkeling. Ontwikkeling om aansluiting te vinden bij de veranderingen in de samenleving is logisch en noodzakelijk, maar besef ook heel goed hoe dit overkomt bij al diegenen in de stad die zelf fors moeten inleveren.

Tot slot heb ik namens de PvdA fractie nog een dringende oproep naar de huidige en beoogde collegepartijen: democratie bestaat bij de gratie van een verkozen meerderheid die rekening houdt met en luistert naar de aanwezige minderheid.

We verwachten dan ook dat in de resterende raadsperiode er serieus naar de oppositiepartijen geluisterd wordt, er meer aandacht wordt besteed aan de afgesproken samenwerking met raad en met de ondernemers en bewoners van de stad, wil het college de steun van de PvdA ervaren.

Het bericht Bijdrage tweede termijn (beleidsarme)begroting 2020 verscheen eerst op PvdA Assen.

Bijdrage begrotingsbehandeling 2020 eerste termijn

PvdA PvdA Assen 04-11-2019 14:22

Vorig jaar begon ik mijn bijdrage namens de PvdA met een tekst over sprookjes en dat deze soms niet uitkomen. Het college in Assen is het afgelopen jaar geen sprookjeshuwelijk gebleken. Een vliegende start, en daarna de nodige relatieproblemen.

Begroting vs nieuw bestuur. De fractie van de PvdA vindt het dan ook hoogst ongelukkig dat we over de begroting 2020 moeten beslissen terwijl er ondertussen ook gesprekken lopen over de samenstelling van een nieuw bestuur. We besluiten als raad dus over een begroting die waarschijnlijk gewijzigd gaat worden zodra er weer een volledig bestuur is. Voor een constructieve insteek in dat proces met betrekking tot de collegevorming wil je als fractie graag aan de voorkant meedenken over de mogelijke invulling van de begroting en dat is ons nu door de timing van alles niet gegeven. We kiezen echter wel voor een kritische  maar constructieve houding ten opzichte van de voorliggende begroting. Daarom zal ik namens PvdA Assen alvast aangeven dat wij niet maar zo kunnen instemmen met deze voorgestelde begroting.

Draagvlak. Om maar met de deur in huis te vallen: de PvdA is nog steeds tegen de voorgestelde  bezuinigingen in het Sociaal Domein en in de culturele sector. Bij de kaderbrief zoals behandeld in de vergadering van 11 juli hebben wij dat al aangegeven. Met slechts 1 stem meer kreeg het college toen steun om de voornemens in de kaderbrief door te voeren in de begroting 2020. Voor het college is 1 stem meer voldoende, dat is logisch, maar dat zien wij niet als legitimatie om toch met deze maatregelen te komen. We hebben het al vaker aangegeven: draagvlak is meer dan de helft +1.

Toch hebben we gemerkt dat een aantal kritiekpunten uit de behandeling van de kaderbrief 2020 opgepakt zijn. Bijvoorbeeld de toeristenbelasting: na een zeer stroeve start lijken er dan nu toch goede gesprekken te zijn gevoerd met de 4 grootste recreatieondernemers. Graag horen we van de wethouder welke afspraken er nu gemaakt zijn. De Ozb-verhoging is akkoord wat de PvdA betreft, zoals al vaker aangegeven. Wat ons nog wel steekt is dat er nog steeds gekort wordt op KINK. Er zijn vanuit kunstenaars in Assen diverse oproepen gedaan om KINK te behouden. Ook tijdens de 1e discussieavond over de nog op te stellen cultuurnota kwam naar voren dat een broedplaats voor kunstenaars erg gemist wordt en nodig is voor een bloeiend cultureel leven in Assen. Waarom dan toch bezuinigen op KINK?

Voorzitter, omdat we wat andere keuzes willen maken m.b.t. de begroting zal de PvdA met een aantal alternatieve voorstellen komen.

Sociaal Domein: de grootste uitdagingen liggen op dit terrein. Hoe de zorg te blijven leveren die mensen nodig hebben om hun leven te leiden, maar binnen de financiële kaders? Goed dat het college samen met de andere Drentse gemeenten een brandbrief heeft opgesteld richting het Rijk. Goed dat er bepaalde keuzes gemaakt worden om signalen af geven, maar… maar de PvdA vraagt zich af of het niet invoeren van het abonnementstarief WMO Schoonmaak wel het beste signaal is. Inhoudelijk kunnen we de redenatie helemaal volgen: vooral de  hoge inkomens gaan ineens een heel stuk minder betalen wat tegen het PvdA-principe van ‘sterkste schouders, zwaarste lasten’ ingaat, er is geen sturingsmogelijkheid en de verwachting is dat er meer aanvragen gaan komen.

Dit tarief niet invoeren zou de gemeente op korte termijn veel geld kunnen besparen wat weer ingezet kan worden voor andere zaken in het Sociaal Domein. En toch vindt de PvdA het niet verstandig: het gaat om democratisch tot stand gekomen wetgeving die ingevoerd moet worden. We kunnen, helaas zou ik zeggen, als gemeente niet eenzijdig besluiten om een wet niet in te voeren. Daarbij moet de wethouder letterlijk de “wet houden, de wet handhaven”. De PvdA-factie maakt zich zorgen om de gevolgen van het niet invoeren: juridische procedures, alsnog moeten invoeren en dergelijke. De uiteindelijke kosten zouden wel eens veel hoger kunnen zijn dat de verwachte 1,5 miljoen.

Hoe hebben de adviesraden gereageerd op dit voornemen van het college? Tevens een vraag of het college bij de lobby richting het Rijk voor adequate middelen voor het Sociaal Domein, zich ook inzet voor een volledige compensatie voor de extra kosten door de invoering van het abonnementstarief mocht dit toch doorgaan. Wordt hierin samengewerkt met andere gemeenten?

Toegang: een laagdrempelige plek waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen over zorg en wat de PvdA betreft ook over geld, waar een neutraal en onafhankelijk advies wordt gegeven. Deze toegang moet meer zijn dan een telefoonnummer of digitaal portaal. Het is een plek waar mensen terecht kunnen, in de wijk of in het stadhuis. Ook hiervoor zijn er al goede voorbeelden (zorgloket in Emmen, geldloket in Amersfoort). Ook hier geldt de kosten gaan voor de baten uit.

Duurzaamheid: ambitie van het college is prima, kon de PvdA zich ook altijd in vinden. Maar gezien de huidige financiële uitdagingen willen we de voorgestelde investeringen hiervoor enigszins vertragen. Er ligt een besluit om de pilot verduurzaming gemeentelijke vastgoed uit te voeren. Daarnaast wordt er een project uitgevoerd om de Beek aardgasvrij te krijgen. De PvdA adviseert om deze 2 pilots te gebruiken om informatie te verzamelen over hoe de hele overgang van aardgas naar andere vormen van energievoorziening vorm kan gaan krijgen. Leer hiervan, ga daarna de rest pas gestructureerd oppakken. Communicatieplannen bijvoorbeeld hoeven in principe maar 1 keer opgesteld te worden. Daarom pleit de PvdA ervoor om te temporiseren, en zo op deze manier ook de benodigde investeringen meer in tijd uit te spreiden. De PvdA wil overigens NIET de transitie zelf vertragen, wij willen die juist proberen te bevorderen. Dit willen we bereiken door de inwoners, of beter de kleinverbruikers, te ontzorgen in de aanschaf en onderhoud van zonnepanelen. Hiervoor hebben wij een motie voorbereid die we donderdag zullen inbrengen. In kort komt het erop neer dat de gemeente de voorfinanciering regelt zonder de begroting te belasten, en dat het verdere werk rondom administratie extern wordt gedaan. Deze werkwijze wordt al jarenlang met succes toegepast in Landgraaf.

Ook bij de Omgevingswet stellen wij voor te temporiseren. Hierdoor zijn de kosten te spreiden in de tijd, hetgeen een verlichting zou kunnen geven in de begroting voor 2020.

Binnenstad: de binnenstad van Assen is nog steeds geen sprookjesstad. Er wordt veel geld in gestoken door gemeente en ondernemers, alhoewel de PvdA zich nog steeds afvraagt waar de substantiële bijdrage van de vastgoedeigenaren blijft. Echter de binnenstadvisie zoals eerder opgesteld is blijkbaar alweer aan revisie toe want het wordt als te weinig concreet ervaren. Vaart In Assen geeft aan dat m.b.t. de huidige visie er te weinig gestuurd  kan worden op de benodigde stappen. Werk aan de winkel dus. Leegstand in winkels en horeca nemen toe i.p.v. af, dit zou komen doordat er een gebrek is aan dynamiek. Er zijn plannen om extra geld in de binnenstad te steken, maar de PvdA blijft daar zeer kritisch tegenover staan. Daarbij bestaat de stad uit meer dan alleen de binnenstad: de wijken en de industrieterreinen bepalen ook het aanzicht en de aantrekkelijkheid van de stad. Het bedrag voor de aantrekkelijke binnenstad willen we dan ook naar beneden brengen. Eerst maar eens actie, daarna in gesprek over het geld. Daarop aansluitend: de TRZ: toch weer een vraag naar de stand van zaken qua ontwikkelingen. Zijn er überhaupt nog initiatiefnemers bezig met hun plannen?

Financiën: uit ervaring van de afgelopen paar jaren en uit de mei- en septembercirculaires blijkt dat gemeente Assen zeer wisselende inkomsten heeft vanuit het gemeentefonds. Eerst een daling, daarna een stijging. Op deze manier is een sluitende begroting maken voor de langere termijn erg lastig, wanneer je niet weet hoeveel geld je binnen gaat krijgen. Wij moedigen het kabinet en de VNG aan om een verandering in de zogenaamde trap-op-trap-af-systematiek voor elkaar te krijgen. Wij vragen het college om daar in VDG en VNG verband voor te strijden.

Er zijn nog allerlei plannen onderweg vanuit het Rijk om financieringen anders te organiseren. (objectief verdeelmodel, hopelijk nieuwe verdeling Trap-op-trap-af, decentralisatie Beschermd Wonen). Wat doet het college of gaat ze doen om te voorkomen dat Assen weer een verslechtering te wachten staat?

Jeugdzorg. Minister de Jonge geeft aan bij de discussie over de jeugdzorg dat het niet alleen een kwestie is van meer geld, maar ook van andere, betere organisatie. Administratieve lasten moeten omlaag zodat er meer geld overblijft voor hulp en ondersteuning. Fractie van de PvdA herkent deze hartenkreet en dit horen wij ook terug vanuit de jeugdzorg zelf. De fractie is aan het stoeien geweest met eventueel maatregelen om het budget zinvol en effectief te verdelen en in te zetten. Hierbij hebben we ook gekeken naar goede voorbeelden in het land, zoals het regisseursmodel in Noordenveld en de School Zorg Ondersteuners in Hengelo, Overijssel.

Focus dient vooral te liggen op vermindering bureaucratie, verbetering korte lijnen in communicatie, naast de al ingezette acties om tot goede keuzes te komen: krijgen de jeugdigen die hulp nodig hebben ook de juiste hulp? Een aantal verdergaande voorstellen, over o.a. jeugdzorg en interne personeelskosten, hebben we ingediend om de effecten en haalbaarheid te laten beoordelen.

Jongeren. We noemen hierbij nog een keer Jimmy’s. Voor jongeren, door jongeren. Integraal, preventief, gericht op welzijn, welbevinden. Niet alleen een vorm van invulling van preventief jeugdbeleid, maar ook als talentenbroedplaats voor de jeugd. Jongeren willen niet alleen maar een probleem zijn, zij willen talenten ontdekken en inzetten, ze willen meedoen. De kosten gaan voor de baten uit.

Waar in het hele Jeugdzorgverhaal vinden we trouwens het duidelijke signaal naar het Rijk terug, zoals de keuze rondom abonnementstarief? Waar willen wij hier ondeugend zijn?

Een aanvullende manier om met name incidentele uitgaven te dekken is door het aanboren van andere geldbronnen. We noemen er een paar.

Het kabinet trekt 180 miljoen uit voor regiodeals, gericht op verbetering van kwaliteit van leven, werken en ondernemen. Welke inspanningen mag de PvdA-fractie hierin van het college verwachten voor projecten in Assen? Er zijn subsidieregelingen voor individuele amateursportverenigingen en voor sportkosten van de gemeente. Via de BOSA (Bouw en Onderhoud Sport Accommodaties) was er 80 miljoen beschikbaar voor 2019. Vergoeding voor activiteiten, specifiek energiebesparende maatregelen en verbeteren van toegankelijkheid. Daarnaast kan de gemeente gebruik maken van de Specifieke Uitkering Stimulering Sport voor bouw en onderhoud van accommodaties en exploitatie. Ook de provincie heeft nog 5 miljoen op de plank liggen voor “bovenregionale sportvoorzieningen”. Nu de ijsbaan in Hoogeveen niet doorgaat en die in Assen blijkbaar nog niet of helemaal niet meer van de grond komt, kan Assen gebruik maken van die 5 miljoen, mits er een goed plan komt. PvdA fractie noemt hierbij bijvoorbeeld de al langer gewenste overkapping van de kombaan bij het wielercentrum. De provincie is tevens bezig met het inrichten van een investeringsfonds van 50 miljoen. Is al bekend waar dit voor gebruikt kan gaan worden en zo ja, worden er al plannen gemaakt om gebruik te maken van dit fonds? De PvdA fractie vraagt het college om bij de aanleg van de fietssnelweg en andere gemeente- en provinciegrens overschrijdende projecten actief te zoeken naar cofinanciering door omliggende gemeente, provincie en Rijk.

Met deze bijdrage heeft de PvdA- fractie willen laten zien dat we niet alleen maar kritisch zijn, maar ook willen meedenken over hoe het ook kan. Het college heeft voorgesteld om de komende 6 maanden met elkaar binnen de raad verder in gesprek te gaan over ambities, keuzes en het voor elkaar krijgen van een structurele sluitende begroting. De PvdA denkt hier graag actief in mee.

We wachten de reactie van het college in de eerste termijn af en hopen dat de uitgestoken hand wordt aangenomen.

 

Het bericht Bijdrage begrotingsbehandeling 2020 eerste termijn verscheen eerst op PvdA Assen.

20 november: Algemene ledenvergadering

PvdA PvdA Assen 19-09-2019 08:04

De eerstvolgende algemene ledenvergadering van de afdeling Assen wordt gehouden op woensdagavond 20 november om 19:30 uur.

De vergadering is in “de Maasstee”, Maasstraat 25, 9406 RA  Assen.

De agenda wordt later bekend gemaakt.

Op de eerder gepubliceerde datum van 30 oktober zal er GEEN ledenvergadering zijn.

Het bericht 20 november: Algemene ledenvergadering verscheen eerst op PvdA Assen.

Schriftelijke vragen over de aangekondigde afsluiting van de Hoofdvaartsweg

PvdA PvdA Assen 10-09-2019 15:25

Op 9 juli j.l. is in de Commissie Bezwaarschriften een kwestie aan de orde geweest inzake het afsluiten van de Hoofdvaartsweg tussen de Norgervaart en de Kloosterbrug. Aanleiding voor het afsluiten van deze straat is het benutten van de weg als ontsluitingsroute, wat voor omwonenden overlast zou veroorzaken. Vooral speelt de snelheid van het verkeer een rol. Met name auto’s rijden er, naar verluidt, te hard. Hiertoe zijn in het verleden aanpassingen op het wegdek aangebracht, wat een snelheids-remmende werking moest bewerkstelligen. Kennelijk bleek het niet afdoende te zijn. De weg bleef de kortste afstand en dus een sluiproute voor verkeer van en naar Smilde en Norg/Veenhuizen. Door de aangekondigde afsluiting zal Houthandel Drent moeilijk of misschien niet meer bereikbaar zijn voor vrachtverkeer van toeleveringsbedrijven. Wellicht zal de klandizie teruglopen door beperkte toegankelijkheid. Dit was de aanleiding om aan te kloppen bij de Commissie Bezwaarschriften.

Het is ons niet bekend, wat het advies is geweest van de Commissie. Wel is duidelijk, dat uw college een besluit heeft genomen, dat leidt tot wegafsluiting van het gehele wegvak. Met dat besluit wordt voldaan aan de wens van een aantal omwonenden.

Om tegemoet te komen aan de ingediende bezwaren, maar ook aan die van een aantal omwonenden, is te overwegen de wegafsluiting te laten plaatsvinden ter hoogte van de locatie van de houthandel. Daarmee is de doorgaande weg afgesloten, terwijl het noodzakelijke vrachtverkeer de houthandel toch kan bereiken. Uit praktische overwegingen moet het vrachtverkeer vanaf de Norgervaart komen, omdat de toegang vanaf noordelijke zijde voor vrachtauto’s niet mogelijk is. Voor wat betreft de klandizie is de toegankelijkheid van het bedrijf dan bovendien gewaarborgd. De toegankelijkheid via de Brasemstraat roept problemen op in de woonbuurt.

Binnen de PvdA-fractie roept één en ander een aantal vragen op.

Heeft het college het advies van de Commissie Bezwaarschriften volledig overgenomen? Zo niet, waar is van het advies afgeweken en waarom? Wat is gedaan op het gebied van handhaving om de verkeerssnelheid te beperken? Welke alternatieven zijn aan de orde gekomen, teneinde aan belangen op het gebied van verkeersveiligheid te voldoen? Wat is uw overweging om de wegafsluiting niet ter hoogte van de houthandel te situeren, waardoor vrachtauto’s van toeleveringsbedrijven en ook klanten de houthandel kunnen bereiken? Wat zijn de verwachtingen omtrent toename van verkeer in de Brasemstraat? Zijn de bewoners betrokken bij de gekozen oplossing? Door de voorgenomen maatregelen is de toegankelijkheid van het bedrijf beperkt. Wat verwacht het college van de economische gevolgen voor het bedrijf? In welke mate wordt rekening gehouden met planschade?

Het bericht Schriftelijke vragen over de aangekondigde afsluiting van de Hoofdvaartsweg verscheen eerst op PvdA Assen.

PvdA-DrentheOns Statenlid Rudolf ...

PvdA PvdA VVD ChristenUnie Assen 11-07-2019 15:13

Cindy VorselmanDe bijdrage van de ...

PvdA PvdA Assen 11-07-2019 15:11

Bijdrage jaarstukken 2018 en kaderbrief 2020

PvdA PvdA Assen 11-07-2019 13:16

De 2e kaderbrief voor deze raad van dit college: vorige jaar was het nog oefenen, nu mogen we een gedegen kaderbrief verwachten. Wat de PvdA-fractie echter mist in de brief is kaders, denkrichtingen. Er staan heel veel gedetailleerde acties in, Programma 7 Vastgoed en Grondbedrijf bestaat bijna volledig uit detailplannen: over ACV, Amboina, Wielercentrum, klimaat Podium Zuidhaege. We missen echter de denkrichting van het college hierin, welke grote kaders willen ze hiermee bewerkstelligen?

Financiële kader Een veel besproken kader het afgelopen jaar is het financiële kader. We weten allemaal dat er sprake is van te weinig geld om alle benodigde taken uit te voeren. De PvdA-fractie heeft in de bijeenkomst van 16 mei dan ook aangegeven een voorstander te zijn van een scenario van “niets doen”, dwz geen bezuinigingen. Dit voorstel was in die vergadering helemaal geen optie voor het college, terwijl ze er nu blijkbaar op terugkomt. Wat maakt dat we nu deze omslag zien? Het college geeft bij de alinea over Jeugd aan tegemoet te willen komen aan de wens van de PvdA en andere oppositiepartijen tav niet bezuinigen. Het college gaat hierbij uit van volledige en structurele compensatie door het Rijk. De grote vraag is dan waarom er dan alsnog bezuinigd moet worden? Er is dan namelijk op Jeugd geen tekort meer.

Sociaal Domein Op een eerder moment heeft de PvdA-fractie tegen het maatregelenpakket gestemd omtrent het Sociaal Domein, om de reden dat de groep Assenaren die gebruik maakt of moet maken van het Sociaal Domein geen last mag ondervinden van de problemen rondom de begroting en tekorten. Wij stellen ons op het standpunt dat heel veel taken in het Sociaal Domein verplichtingen zijn die wij als gemeente dienen uit te voeren voor onze bewoners. Zo zijn er nog een paar terreinen waar de gemeente verplicht is acties uit te voeren. De rest is allemaal een keuze. Die keuzes en de ambities van het college horen daarmee uit reserves en extra inkomsten betaald te worden. De PvdA- fractie heeft echter het gevoel dat het andersom gaat: de ambities moeten doorgaan, en het Sociaal Domein moet dan maar uit de reserves aangevuld worden.

Inkomsten Wij hebben eerder de vergelijking getrokken met een kind dat zakgeld krijgt, maar daar niet mee uitkomt. Het kind kan dan meer geld vragen aan de ouders, kan zelf een baantje zoeken om meer geld te verdienen en/of moet kijken naar waar het geld aan uitgegeven wordt. Dit kunnen we ook toepassen op de gemeente. Om het budget te vergroten, wordt er extra geld gevraagd voor het Sociaal Domein bij het Rijk. Prima actie, hebben wij al vaker aangegeven. We vragen echter van het college ook om duidelijke signalen af te geven dat het trap op-trap af principe momenteel zorgt voor sterke wisselingen in de hoogte van de uitkering uit het Gemeentefonds. Het enkele feit dat het Rijk blijkbaar niet goed weet wat ze met haar geld moet, zorgt er na enige tijd voor dat de gemeenten een verlaging van hun eigen budget krijgen. Hierdoor is het maken van lange termijnplannen door de gemeente erg lastig. Het Rijk moet zich daar meer bewust van zijn en in hun eigen handelen rekening houden met de gevolgen voor de gemeente.

Terug naar de vergelijking van het zakgeld. Het binnenhalen van meer geld, is in mei ook geopperd als mogelijkheid. De OZB mag wat ons betreft omhoog, zelfs meer dan de voorgestelde 5%. Dan de 2e knop waar de gemeente aan kan draaien: de toeristenbelasting. In mei had het college hier nog geen actie op ondernomen. In de discussie kwamen enkele partijen, waaronder de PvdA- fractie, met de opmerking dat hier mogelijkheden zijn om wat extra inkomen te genereren. Wat schetst echter onze verbazing dat het college deze optie ineens zeer voortvarend heeft opgepakt. Zo voortvarend dat ze onderweg vergeten zijn om de toeristische ondernemers te betrekken bij dit plan. Uit gesprekken met een deel van deze ondernemers blijkt dat ze boos zijn over zowel de voorgestelde verhoging van 1 euro als om het proces zoals het college dit nu heeft doorlopen. De PvdA fractie roept het college dan ook op om de gesprekken met de ondernemers op te pakken, maar tevens ook te bekijken wat mogelijkhedenzijn om de toeristenbelasting anders vorm te geven. Daarbij kunnen afspraken binnen VDG-verband leiden tot een eensgezinde toeristenbelasting binnen de provincie. Maar neem dus de ondernemers in toerisme en recreatie mee in het proces zodat er mogelijk meer creativiteit loskomt en er meer draagvlak ontstaat.

Bezuinigingsvoorstellen: lasten eerlijk verdelen Qua sturen op uitgaven komen we op de voorgestelde bezuinigingsvoorstellen. Wat de PvdA- fractie ziet is dat het college nog steeds vasthoudt aan haar ambities en ondanks onze oproep op 16 mei blijkbaar nog niet van plan is van hier ook stap in terug te doen. Wanneer iedereen wat moet inleveren aan kwaliteit, budget of tempo, dan is het niet meer dan eerlijk om van het college hetzelfde te vragen. Sterker nog: op deze manier blijven de ambities in stand, maar komt de rekening bij alle anderen te liggen.

Nog een paar aandachtspunten Dan een aantal zaken waar we even op in willen zoomen: – er staat een aantal zaken in die blijkbaar relatief simpel zijn op te pakken. Waarom zijn deze quick-wins dan nog niet gebruikt? – duurzaamheid: PvdA herhaalt dat het van belang is dat het college zorgt voor betaalbare mogelijkheden voor huurders en eigenaren om iets aan duurzaamheid te doen. – Verder maakt de PvdA-fractie zich zorgen om het bericht vanochtend van RTV Drenthe, over het op een hoog tempo leegtrekken van de kleine gasvelden in Noord Nederland, met alle gevolgen van dien. We gaan ervan uit dat het Asser college op blijft komen voor haar inwoners en ondernemers, m.b.t. risico’s, schade-afhandeling en belangenbehartiging.

Integraal beleid? Qua preventieve acties, bedoeld om de instroom in het Sociaal Domein te verminderen of het gebruik ervan te beperken, zien we veel zaken doorgeschoven worden naar 2020: oa laaggeletterdheid, toegankelijkheid, schuldhulpverlening/armoede. We missen integraal beleid: de genoemde zaken hangen samen met het grote terrein van Sociaal Domein. SWAG: hebben wij als partij al vaker naar gevraagd. Op Terra is dit blijkbaar mislukt. Hoe ziet het college de toekomst van SWAG? Of komt er dan alsnog een Jimmy’s in beeld? Aangezien de TT-organisatie beschikking krijgt over een pand in het centrum krijgt, lijkt er dus wel vastgoed beschikbaar te zijn voor Jimmy’s, of andere initiatieven.

Kunst en Cultuur: de PvdA-fractie was daar op 16 mei al duidelijk over, maar we zullen het nog even benadrukken: bezuinigingen op kunst en cultuur is voor ons onaanvaardbaar.

Binnenstad: veel over gesproken de afgelopen maanden en jaren. We missen echter aandacht voor de wijken, de wijkwinkelcentra en dergelijke. Ook die moeten levendig gehouden worden.

Tav de stijgende kosten van de nieuwe Enkeerdpadbrug: het gaat hier om een onderdeel van de fietssnelweg Groningen-Assen. Het gaat om een gemeentegrens overschrijdend fietspad. De PvdA vraagt het college dan ook te bekijken wat de provincies Drenthe en Groningen kunnen betekenen qua financiering.

Nog een opmerking over het financiële beleid: we hadden als gemeente de laatste jaren een positief saldo in de jaarrekening en een gezond weerstandsvermogen. Met grepen in de reserves is dat een tijdje vol te houden. Maar het lijkt erop dat met het gevoerde beleid die reserves aardig beginnen te slinken en daarmee het weerstandsvermogen steeds meer onder druk komt te staan. Hoe denkt het college zowel de reserves als het weerstandsvermogen op voldoende peil te houden?

Het bericht Bijdrage jaarstukken 2018 en kaderbrief 2020 verscheen eerst op PvdA Assen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.