Nieuws van GroenLinks in Breda over CDA inzichtelijk

13 documenten

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

GroenLinks bepleit een 30 km/u zone op de Heerbaan in het hart van Heusdenhout | Breda

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 16-02-2020 00:00

Door de komst van een snelfietsroute Breda-Tilburg en een rotonde gaat de Heerbaan op de schop. De komst van de snelfietsroute en de rotonde zijn prima. Maar als het aan het college ligt, verdwijnen in de nieuwe situatie wel de zebrapaden op de Heerbaan. GroenLinks vindt dat niks. Heusdenhout verdient een hart met een goed oversteekbare Heerbaan en een maximumsnelheid die daarbij past: 30 km/u.  

Goed nieuws! Wethouder Adank maakt vaart met het aanleg van het snelfietspad van Tilburg naar Breda (of andersom ;). Een goede ontwikkeling, want dit zorgt ervoor dat mensen snel naar ons mooie Breda kunnen komen, op een duurzame manier. Om dit snelfietspad aan te leggen moet wel de Heerbaan op de schop. Een rotonde gaat de kruising ter hoogte van de fietsstraat Heusdenhoutsestraat vervangen. Ook dat is goed nieuws, want rotondes zijn veiliger dan kruisingen.

Tot zover het goede nieuws. Helaas heeft bij het college ook het idee postgevat om het bestaande zebrapad op de kruising Kapelstraat/Heerbaan weg te halen. De wethouder vindt namelijk een zebrapad op een 50 km/uur weg onveilig. De gedachte erachter is dat auto’s toch niet stoppen voor een zebrapad en het snelheidsverschil te groot is. Daardoor ontstaat er schijnveiligheid voor de mensen die het zebrapad gebruiken. En de Heerbaan zou onmisbaar zijn als 'stroomweg' voor het autoverkeer waarop je per se 50 km/u moet kunnen rijden.

GroenLinks kijkt daar heel anders tegenaan. Wij kunnen ons voorstellen dat er wegen nodig zijn om het autoverkeer Heusdenhout in en uit te laten stromen. Maar het is beslist niet meer nodig dat verkeer van buiten de wijk daar met 50 km/u ook dwars door heen stroomt. Geef Heusdenhout de kans voor de ontwikkeling van een 'wijkhart' ter hoogte van de kapel en het winkelcentrum. Maak de Heerbaan daar smaller om hardrijders te weren. Introduceer op dit deel van de Heerbaan een 30 km/uur zone. En handhaaf de zebrapaden, zodat voetgangers vlot en veilig kunnen oversteken in het wijkhart. Bedenk ook dat er in Heusdenhout steeds meer ouderen wonen, die niet zo vlot oversteken. Zij kunnen de steun van een zebrapad goed gebruiken. Het is daarom logisch dat ook de wijkraad Heusdenhout in het participatieproces meermalen heeft aangegeven dat ze graag het zebrapad behouden. 

Het afpakken van de voorrang van voetgangers in stedelijk gebied om het verkeersveiliger te maken is wat ons betreft de omgekeerde wereld. Voetgangers en fietsers hebben in Breda al zo veel doorstroming en voorrang ingeleverd. We moeten juist voorkomen dat steeds meer wegen in Breda een racebaan worden. GroenLinks-raadslid Thom Dijkstra diende daarom in de raad een motie in waarin hij de wethouder oproept om het bestaande zebrapad te behouden en een 30 km/uur zone in te stellen op dit deel van de Heerbaan. CDA, 50Plus en de SP steunden onze motie al. Helaas is dit nog geen meerheidheid, dus de motie haalde het niet. Gelukkig zagen veel partijen in de raad wel het probleem van het opheffen van zebrapaden en de gehele discussie over zebrapaden in 50 km/uur zone’s. GroenLinks blijft dit onder de aandacht brengen, zeker ook bij de bespreking van de Mobiliteitsvisie later dit jaar.

Mochten jullie nog ‘onveilige’ zebrapaden weten op wegen waar te snel wordt gereden, of andere input hebben voor de mobiliteitsvisie, dan hoort Thom het graag. Stuur hem even een mailtje op thom@groenlinksbreda.nl

Onafhankelijke adviesraad cultuur nodig voor Breda als ambitieuze cultuurstad | Breda

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 11-09-2019 00:00

De Cultuurnota 2019-2024 stelt mooie ambities voor cultuur en kunst in Breda. Maar zonder extra gelden zijn niet alle de ambities haalbaar denkt GroenLinks. Om toekomstbestendig cultuurbeleid te ontwikkelen pleit GroenLinks-raadslid Monica Tecklenburg voor het instellen van een onafhankelijke en gespecialiseerde adviesraad die adviseert over subsidieverdeling maar ook in brede zin over culturele ontwikkelingen.

De algemene doelstelling van de Cultuurnota 2019-2024 luidt: “Voorwaarden creëren tot en een impuls geven aan het maken, presenteren en beleven van een waardevol en divers aanbod van kunst en cultuur in al zijn verschijningsvormen, voor en door alle inwoners van Breda en wijde omgeving”. “Daar kunnen we ons volkomen in vinden,” zegt GroenLinks-raadslid Monica Tecklenburg, “het gaat om de intrinsieke, maatschappelijke en economische waarde van cultuur; in deze volgorde. Als ik dit lees denk ik dat we uitgaan van onszelf en dat de landelijke en internationale effecten ‘bijvangst’ zijn. Top!”

 

Wel ambities; geen extra geld

De nota zet prachtige ambities uiteen en bevestigt de waarde van cultuur in Breda. Maar praktisch wordt geen extra geld vrijgemaakt voor deze ambities. Dat terwijl alleen al veel meer geld nodig is voor bijvoorbeeld het toepassen van de Fair Practice Code en het indexeren van kosten.De grootse internationale allure waar de nota over spreekt klinkt goedkoop als daar geen extra geld tegenover staat.

 

Wat is de behoefte Bredase kunst - en cultuurveld?

Volgens GroenLinks is er veel dynamiek in het Bredase culturele veld. Als we dat willen uitbouwen moet we zorgen voor meer ruimte voor vernieuwing, experiment en inhoudelijke ontwikkeling. Ook moeten we behouden en ondersteunen wat waardevol is. In Breda is behoefte aan meer werkruimtes voor kleine en grote kunstenaars op alle gebieden, beeldend, muziek, theater, dans, etc. Er is behoefte aan meer expositiemogelijkheden, meer podia,  talentontwikkeling, verhogen en bestendigen van de kwaliteit waardoor kunstenaars blijven en het kunst- en cultuurveld kan groeien. Als het aan Monica ligt moet dat de hoofdprioriteit zijn. Nu is een grote prioriteit van de nota nog de uitgroei naar meer landelijke en internationale samenwerking. Monica: “Die uitgroei volgt vanzelf als we zorgen voor een goede ‘humuslaag’ voor cultuur, dan werken we toe naar een bloeiend ecosysteem voor cultuur in Breda.”

 

Meer cultuurbudget naar projectsubsidies

Het voorstel om 10% van het cultuurbudget over te hevelen van de “hoofdstructuur” naar projectsubsidies is te verdedigen. Er zijn veel activiteiten en kosten die ten goede komen aan andere sectoren, bijvoorbeeld de economie. Voor GroenLinks is dan wel de voorwaarde dat de gemeente regie neemt over het bevorderen van het gebruik van budget uit en samenwerking met, bijvoorbeeld, de economische sector binnen cultuur. Daarbij is integrale samenwerking essentieel, wat betekent dat de waarde van cultuur gedragen moet worden door het gehele college. 

 

Kaders en doelstellingen

De cultuurnota is heel breed geformuleerd. Kaders en doelstellingen zijn nog vaag of ontbreken. In samenwerking met het culturele veld worden de ambities verder uitgewerkt in uitvoeringsprogramma’s. GroenLinks wil de mogelijkheid hebben om hier zo nodig op bij te sturen. Daarom steunen wij een motie van het CDA die het college opdraagt de raad actief te voorzien van informatie over het komende proces.

 

Onafhankelijke adviesraad cultuur

Breda is een ambitieuze stad die toekomstbestendig beleid wil ontwikkelen op cultuur. Dit zal naar verwachting leiden tot veel nieuwe initiatieven. GroenLinks pleit ervoor om dit op professionele wijze aan te pakken en te kiezen voor het instellen van een onafhankelijke adviesraad cultuur die adviseert over de toekenning van subsidies maar ook in brede zin adviseert over de culturele ontwikkelingen en zorgt voor monitoring. De adviesraad zou bestaan uit experts op het gebied van de kunst- en cultuursector die geen afhankelijke binding hebben met partijen in het Bredase cultuurveld. Met onafhankelijk, objectief en transparant advies maken zij betere afweging mogelijk. Bovendien zorgt zij ook voor duurzaamheid en continuïteit in cultuurbeleid gemaakt door coalities die maximaal 4 jaar stand houden. GroenLinks heeft een motie ingediend die het college oproept tot het instellen van een onafhankelijke adviesraad cultuur. Helaas kiezen alleen het CDA en de SP met GroenLinks voor een daadwerkelijke vlucht voorwaarts voor kunst en cultuur in Breda.

Jesse KlaverKom in actie! Jouw ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Breda 16-12-2018 15:39

Ons alternatief voor #Breda: Échte ...

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 01-11-2018 17:34

Ons alternatief voor #Breda: Échte Liefde. We kiezen voor vertrouwen in elkaar. We kiezen voor de samenleving. We kiezen voor de toekomst. Samen met CDA Breda en SP Breda presenteren we de alternatieve begroting voor Breda. Je vindt de begroting hier 👉 https://breda.groenlinks.nl/nieuws/cda-groenlinks-en-sp-presenteren-echte-liefde-een-pakket-verbetervoorstellen-voor-de

CDA, GroenLinks en SP presenteren Echte liefde: een pakket verbetervoorstellen voor de begroting | Breda

GroenLinks GroenLinks CDA Breda 01-11-2018 00:00

Oppositiepartijen CDA, GroenLinks en SP presenteren Échte Liefde, een alternatief voor Breda. De naam van deze reactie op de begroting 2019, is een knipoog naar het bestuursakkoord Lef en Liefde. “Omdat wij in de plannen van de coalitie juist de liefde voor onze wijken, dorpen, inwoners en ondernemers missen, hebben we samen besloten met andere keuzes voor Breda te komen”, zegt CDA-fractievoorzitter Jeroen Bruijns. “Met Échte Liefde kiezen we nadrukkelijk voor de samenleving. Voor een lokale overheid die tussen de mensen staat in plaats van er tegenover.”  

De drie partijen vinden onder andere dat er voor iedereen in Breda een betaalbaar en duurzaam huis moet zijn. Omdat de nood hoog is worden de voorgenomen investeringen naar voren gehaald. “De € 14 miljoen voor wonen steken we niet in het middensegment, dat kunnen we prima aan de markt overlaten”, zegt Peter Bakker, fractievoorzitter van GroenLinks. “In plaats daarvan investeren we samen met de woningcorporatie in betaalbare huur- en koopwoningen.” Ook wordt er samen met woningeigenaren en -corporaties gewerkt aan de verduurzaming van zowel koop- als huurwoningen.

CDA, GroenLinks en SP stellen ook voor om werkzoekenden en mensen in de bijstand duurzaam aan het werk helpen. “Dit doen we niet door mensen te laten werken zonder loon, maar vanuit vertrouwen en door te investeren in mensen”, zegt Bas Maes, fractievoorzitter van de SP. Niet voor iedereen is regulier werk haalbaar. Mensen met een arbeidsbeperking dragen bij naar vermogen. Maes: “Als het kan bij een regulier bedrijf. Als dat niet haalbaar blijkt dan bij ATEA zelf. We houden de locatie aan de Riethil daarom open zodat er altijd een terugvaloptie blijft en deze mensen niet zonder werk thuis komen te zitten.”

De partijen willen evenals de huidige coalitie, bij de Rijksoverheid pleiten voor meer geld voor het sociaal domein. Ondertussen worden de tekorten echter niet afgewenteld op inwoners die afhankelijk zijn van zorg of ondersteuning. Samen met professionals, vrijwilligers en cliënten willen CDA, GroenLinks en SP de kwaliteit en beheersbaarheid verbeteren. Hierbij is echter het welzijn van de inwoners en hun zorgvraag leidend, niet het geld. Als er structureel geld bij blijkt te moeten, is het dat deze partijen waard.

Tijdens de begrotingsbehandeling die de komende weken op de agenda staat van de Bredase raad, zullen CDA, GroenLinks en SP de acht concrete voorstellen uit Échte Liefde inbrengen. Bruijns: “En aangezien de financiële onderbouwing met behulp van dezelfde ambtenaren tot stand is gekomen als de begroting, staat die niet ter discussie.” De partijen nodigen dan ook andere fracties uit de discussie op inhoud te voeren en mee te denken hoe Breda nog beter kan.

De voorstellen uit Échte liefde: • We investeren jaarlijks € 250 duizend extra in de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers zodat zij hun belangrijke werk kunnen blijven doen. • Samen met professionals, vrijwilligers en cliënten verbeteren we de kwaliteit en beheersbaarheid van het sociaal domein. Als er structureel geld bij blijkt te moeten, is het ons dat waard. • We investeren jaarlijks € 750 duizend extra in werknemrs (werkzoekenden)  en bijstandsgerechtigden om een beter matching te krijgen tussen vraag en aanbod (hen duurzaam te laten uitstromen naar werk)  en in volwassenenonderwijs om te voorkomen dat ze vastlopen in een uitzichtloze baan.  • We investeren jaarlijks € 750 duizend extra in de sociale werkvoorziening en houden daarmee onder andere de werkplaats aan de Riethil open. • We halen de investering van € 14 miljoen voor de woonagenda naar voren omdat niet langer gewacht kan worden met de bouw van voldoende, betaalbare en duurzame huizen. • Samen met de woningcorporaties investeren we in de bouw van 1.200 sociale huur- en koopwoningen. • Samen met woningeigenaren en -corporaties investeren we in het verduurzamen van huur- en koopwoningen en pakken we klimaatarmoede aan. • We investeren jaarlijks € 1 miljoen extra in de openbare ruimte en leefomgeving in onze wijken en dorpen.

Breda start onderzoek benutten zon op parkeerdek station | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Breda 15-06-2018 00:00

Op initiatief van GroenLinks gaat Breda aan de slag om te zien of het station Breda Centraal, met zijn enorme oppervlakte en energieverbruik, een grotere bijdrage kan leveren aan het klimaatneutraal maken van onze gemeente. Maar liefst zeven fracties in de raad zien dit idee zó zitten dat ze hiertoe de motie Het dak op voor duurzame energie, ook op het station samen met ons indienden. De motie werd gisterenavond unaniem aangenomen. Hoewel het station net is opgeleverd, stamt de planvorming al uit net na 2000. De wereld ziet er echter nu wel een beetje anders uit, zeker voor wat betreft het denken over klimaat en energie. Ook grote spelers als het Rijk, NS en ProRail spreken nu grote duurzaamheids-ambities uit. Wij zien dan ook goede kansen om samen met deze partners tot een energiezuiniger station te komen. Een station dat zelfs kan gaan bijdragen aan het klimaatneutraal maken van Breda. En hoe lekker is het, als je als parkeerder op zonnige dagen je auto ophaalt, en deze in de schaduw van een zonneluifel heeft gestaan, in plaats van in de bloedhitte?  

De oplevering van de grote OV-terminal Breda Centraal is een knap staaltje projectmanagement, als je bedenkt dat er redelijk binnen de planning is gebleven, en er tegelijk een zware economische crisis woedde. Het door de projectleiding strak vasthouden aan de oorspronkelijke plannen heeft daaraan ongetwijfeld bijgedragen. Maar de wereld staat niet stil. Sinds het uitdenken van de plannen zo’n 15 jaar terug is er veel veranderd, zeker voor wat betreft het denken over energie en klimaat. De noodzaak om dingen te veranderen wordt steeds zichtbaarder en tastbaarder. Je ziet het aan allerlei natuurverschijnselen op onze planeet. De zuidpool kan er niks aan doen dat hij smelt - wij wel. Gelukkig zien we ook allerlei bestuurlijke gebeurtenissen die hierop inspelen: het akkoord van Parijs, het regeerakkoord (een beetje…), het sluiten van de gaskraan, de Brabantse Energie Alliantie.

Het halen van de gestelde doelen in onze lokale Klimaatnota Steek positieve energie in het klimaat is hard nodig. GroenLinks ziet het als onze verantwoordelijkheid om zorgvuldig te kijken naar iedere kans die daar binnen onze gemeente aan bij kan dragen. Ook de fracties D66, CDA, SP, B97, VVD en PvdA zien dit als een kans die bekeken moet worden, en dienden samen met ons de motie in.

Ook bij het ontwikkelen van het station is destijds al gewerkt aan een invulling met een duurzame energieverbruik, door volop warmte-koude-opslag toe te passen. Maar niettemin is het station nog een grote energieslurper, met alleen al het elektriciteitsverbruik van zo’n 1.200 huishoudens. De zon is er voor de mensen. Als reiziger sta je nu in het kunstlicht op het perron, terwijl op zonnige dagen op het dak de lege auto’s de hele dag staan op te warmen. Het eerste wat parkeerders doen die willen uitrijden, is de airco flink aandraaien om de warmte eruit te werken. Dat kan toch slimmer, ook gegeven hoe het station nu eenmaal is? Het parkeerdek is een enorm binnenstedelijk oppervlak dat te benutten valt voor zonne-energie. En dat zonder nuttige grond elders op te offeren, en zonder dat dit het uitzicht van mensen benadeelt.

Het station is weliswaar een complexe bestuurlijke omgeving met grote partners als Rijk, ProRail en NS. Wat in Breda groot is, is voor hen klein. Maar al die partijen spreken op dit moment veel grotere duurzaamheidsambities uit dan net na 2000, toen de plannen werden uitgewerkt. Met zo’n grote stroomverbruiker zou je denken dat er al snel een business case is, en één van de partijen maar zijn verantwoording moet pakken. Maar dit is een complexe bestuurlijke setting met méér partijen en eigenaren. ProRail en NS hebben ook nog eens tijdelijke concessies, dus het boekhoudkundige cirkeltje van de business case is niet zomaar rond is.

Wij denken dat Breda, vanuit zijn klimaatopgave binnen de gemeentegrenzen, een inspanning zou moeten doen, om samen met de andere partijen die hierbij nodig zijn, eens goed te bekijken of het mogelijk is om met zonneluifels op het parkeerdak energie op te wekken met voldoende maatschappelijk rendement. Juist omdat dit voor Breda groot is, maar misschien voor de anderen klein, moet Breda dit agenderen. Kan het technisch? En wat moet er in bestuurlijk geregeld worden om tot een sluitende business case voor verschillende partijen te komen? Die cirkel is niet vanzelf rond, en het initiëren van zo’n zoektocht is echt een gemeenterol. En neem dan in deze zoektocht ook gelijk mee of er met LED-verlichting misschien nog mogelijkheden zijn om in het station aan energiebesparing te werken.

Vanuit de projectafsluiting van Via Breda gaat nu dik 4 ton terug naar de algemene reserves. Als op enig moment blijkt dat er initiatiekosten zijn, er voorfinanciering nodig is, of er noodzaak, of juist kans is voor een Bredaas aandeel in de business case, dan zouden wij tegen die tijd graag weer naar dat bedrag kijken.

Breda zet stappen terug met akkoord Lef en Liefde | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Breda 08-06-2018 00:00

In het raadsdebat van gisterenavond, 7 juni 2018, heeft GroenLinks de partijen PvdA, D66 en vooral ook de VVD gefeliciteerd met hun onderlinge akkoord. Het akkoord zet echter belangrijke stappen terug op de zaken die echt nodig zijn om Breda toekomstvast te maken, en die dus de speerpunten zijn van GroenLinks. Voor de mensen in Breda die het moeilijk hebben om mee te komen doet het vrijwel niets. Zij zijn juist zelfs de netto-betalers aan een ‘lekker potje herverdelen’. Het akkoord doet ook niks om de inmiddels al wat gedateerde klimaatdoelen van Breda nog te gaan halen. Waar iedereen kan zien wat er nu al nodig is, spelen de coalitiepartners liever struisvogel tot Den Haag met geld over de brug komt. En ook geen cent meer dan dat. Zo raken we in Breda steeds verder achterop bij wat er nodig is. GroenLinks gaat zich krachtig inzetten om de komende tijd zoveel mogelijk te herstellen van wat dit magere akkoord voor Breda laat liggen.

Het akkoord is vooral een prachtig onderhandelingsresultaat voor de VVD. De VVD heeft maar liefst drie wethouders in de wacht weten te slepen. Ongehoord, in de recente verhoudingen van Breda. 40 jaar geleden werd in Breda voor het laatst een bestuur met drie wethouders van één partij geïnstalleerd, het CDA toentertijd. Het grote verschil is dat het CDA toen 42% van de stemmen had, de VVD nu maar 24%. Met zo’n grote inbreng van één partij in het dagelijks bestuur ligt het gevaar van ‘group think’ en kokervisie op de loer. En ook de inhoud van het akkoord lijdt aan een flink VVD-overgewicht ten opzichte van de 11 van de 39 zetels die de VVD de komende vier jaar in de raad bezet houdt.

Een bestuursakkoord dient wat GroenLinks betreft Breda toekomstbestendig te maken. Daarin zien wij twee grote opgaven. Ten eerste: hoe kan Breda verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen de opwarming van de aarde? Ten tweede: hoe zorgen we dat ook Bredanaars die kampen met een veelheid aan problemen toch goed meekomen in onze complexe samenleving? Alleen op dat laatste punt worden in dit akkoord bescheiden stappen gezet: een impuls voor de aanpak van laaggeletterdheid, geld voor de opvang van ongedocumenteerden, budget voor een toegankelijkere stad. Maar dat biedt nauwelijks tegenwicht voor al het andere zuur.

De in het akkoord opgenomen verhoging van het WMO-budget moet maskeren dat er de komende vier jaar vooral een enorme ombuiging van in totaal 40 miljoen op het sociale domein plaats gaat vinden, die de mensen die daarvan afhankelijk zijn jaar in jaar uit zullen merken:

meer dan 4 miljoen weg bij jeugdhulp; 6 miljoen gekort op de maatschappelijke opvang; en bijna 13 miljoen minder voor de sociale werkvoorziening.

Deze getallen zijn taakstellend en er is verder totaal niet gekeken of ze ook haalbaar zijn, hoe dan, en wat de consequenties zijn. Gaan Bredase kinderen en jongeren zich ineens zelf helpen? Weet de gemeente beter dan de specialisten wat hen helpt? Zijn de daklozen de komende jaren ineens beter in staat zelf opvang te vinden? Kunnen de Bredanaars met een arbeidshandicap nu ineens wel gemakkelijk aan de slag komen, of zijn ze misschien genezen? De uitgestoken hand aan de oppositie blijkt vooral een uitnodiging om samen plannen uit te denken om deze besparingen te gaan realiseren.

Niet te ontkennen is dat er een belangrijke opgave ligt om het sociaal domein financieel op orde te krijgen. Maar Lef en Liefde legt de prioriteit allereerst bij het belonen van de VVD-kiezer, die de komende vier jaar een belastingvrij verkiezingsdividend krijgt van in totaal bijna 10 miljoen. Bij ons meedenk-bezoek aan de onderhandelende partijen in de aanloop van het akkoord, heeft GroenLinks aan de financiële tafel juist aangegeven dat dit geld de komende jaren hard nodig is om fundamentele problemen op te lossen, niet om een rondje te geven. Het is geld waarmee je ook extra geld van buiten Breda aan kan trekken. Om dit te illustreren: GroenLinks vindt de gezondheid en veiligheid van mensen in de Haagse Beemden en De Wisselaar bijvoorbeeld belangrijker dan een douceurtje aan de hondenbezitters. Het Rijk heeft er zo’n 19 miljoen voor over om de hoogspanningsleidingen aldaar ondergronds te brengen, als Breda zelf ook 3 miljoen bij past. Daarom heeft GroenLinks een amendement ingediend.

Lef en Liefde verschuift veel geld en lasten tussen de mensen in Breda. Het gaat echter niet naar de mensen die het het hardst nodig hebben, maar juist ten koste van hen. Drie voorbeelden. Ten eerste haalt het akkoord 3 miljoen weg bij armoedebeleid. Cynisch genoeg wordt niet de armoede maar de armoedeval aangepakt. De diepere filosofie daarbij zal zijn, dat als je het de huishoudens in een armoedesituatie maar wat moeilijker maakt, ze vanzelf hun problemen gaan oplossen. GroenLinks ziet dat totaal niet zitten. In Breda zitten duizenden kinderen in een armoedesituatie. Het hierbij betrokken geld maakt voor hen net het verschil naar een wat betere situatie om op te groeien.

Ten tweede schuift het akkoord 13 miljoen opbrengsten uit de gemeentelijke grondexploitaties (die overigens eerst nog maar eens gerealiseerd moeten worden) naar de middeldure woningbouw, en niet naar de sociale woningbouw. Dat is dus een subsidie aan projectontwikkelaars, en een beperkt aantal gelukkigen die deze woningen als eersten zullen aankopen. En als klap op de vuurpijl verlaagt het akkoord de OZB riant, maar het doet juist niks aan de lokale lasten voor huurders. Deze liggen in Breda nu al maar liefst 50% boven het gemiddelde van de vijf grote Brabantse gemeenten. Mensen met bescheiden inkomens, net boven de kwijtscheldingsgrens, betalen in Breda de volle mep voor een probleem dat we met zijn allen hebben: hoe houden we de riolen bijdetijd, dus ook in de pas met wat het veranderende klimaat van ze vergt.

Lef en Liefde richt ons Breda in als een museum voor achterhaalde recepten. Juist nu het bedrijfsleven volop bezig is met een toekomst met circulaire economie, duurzaamheid, de energietransitie en zich vestigt op multimodale knooppunten, zet dit akkoord stappen terug in de tijd en vervalt in oude fouten. Breda gaat weer bedrijventerreinen produceren, die er al zat zijn, en het gaat dat ook nog eens op volstrekte autolocaties doen. Het akkoord mikt vooral op de grote bedrijven, terwijl tegenwoordig de meeste energie zit in het mkb, kleinschalige bedrijvigheid, starters en initiatieven van onderop. Dat soort bedrijvigheid zit veel liever in levendige gebieden, waar wat te doen is, je mensen kan ontmoeten, en je op tal van manieren kan komen zonder in de file te hoeven staan.

Breda gaat nog maar weer eens geld storten in de bodemloze put citymarketing. GroenLinks zou graag zien dat de Bredase rekenkamer eens in beeld brengt wat daar nou de effectiviteit van is, en hoe kennisinstellingen als CPB en PBL daar tegenaan kijken. Op zoek naar gedoogsteun voor de smalle basis van deze coalitie gaat Breda opeens weer geloven in categoraal beleid in plaats van inclusief beleid. Om 50+ te paaien wijdt het akkoord opvallend veel mooie woorden aan ‘ouderen’, maar ook zij zullen de komende vier jaren niet aan de kille cijfers van alle opgenomen ombuigingen in de financiële paragraaf ontsnappen. En Breda gaat met dit akkoord blijkbaar ook weer een voorschot nemen op de opbrengsten van grondexploitaties, die eerst nog maar eens gerealiseerd moeten worden, een kleine 14 miljoen. Daar hebben we in het recente verleden nog lelijk ons neus mee gestoten. En tot slot lijkt met de portefeuille van mevrouw Bos, in combinatie met de eerdere pleidooien voor bewapende boa’s, in Breda zelfs de gemeentepolitie weer terug te keren, die 25 jaar geleden in Nederland is afgeschaft.

Waar achter de meeste cijfers voor ombuigingen nog weinig doordachte plannen liggen, die ook wat meer zicht zouden geven op de maatschappelijke haalbaarheid ervan, wordt één wondermiddel nadrukkelijk genoemd: de ‘tegenprestatie’ gaat de tekorten op de bijstand oplossen. Het stimuleren tot werken van mensen die kunnen werken is een goede zaak. Mensen met weinig uitzicht op werk de ruimte geven om tijd te besteden aan mantelzorg, vrijwilligerswerk of bijvoorbeeld kunst maken, heeft GroenLinks altijd al bepleit. Mooi dat de VVD daar nu blijkbaar ook het nut van inziet. Maar het begrip ‘tegenprestatie’, met een omvang van 20 uur, suggereert dat als de gemeente je geld geeft, die ook over je uren mag beschikken. Blijkbaar wordt je dan een soort lijfeigene van de gemeente Breda. GroenLinks ziet belangrijke risico’s van extra bureaucratie, verdringing van bestaand werk, en extra werk voor werkgevers, instellingen en verenigingen. Met de per direct ingeboekte, grote besparing speculeert het akkoord er blijkbaar op dat veel mensen de weg kwijt gaan raken in de extra regeltjes en procedures. GroenLinks is er voorstander van om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt maatschappelijk actief te krijgen. Maar dan moet je eerst investeren, in plaats van je meteen rijk rekenen. Ook in Rotterdam hebben ze eerst geïnvesteerd in activatiecoaches, communicatie enz.

Tot slot de groene paragraaf, waar voor GroenLinks de meeste zorgen zitten. Er staat in het akkoord geen woord over de groene economie. 15.000 bloembollen redden de biodiversiteit, en we gaan bomen planten om achterstand in te lopen ten opzichte van herplant-plicht, die blijkbaar is ontstaan. De circulaire economie blijft beperkt tot een vrijblijvende opmerking over VANG. Natuur en dieren lijken geen rol te spelen, voor zover ze niet in een park om Breda passen. De inzet op het CO2 neutraal maken van Breda is simpelweg niet genoeg om de bestaande klimaatdoelen uit het verleden te halen. ‘Bij nieuwbouw bij voorkeur geen gas’ - hoe vrijblijvend kun je het hebben. Waar is die lef? Waar zijn alle mooie woorden van de Klimaattop op Zuid? Met het huidige klimaatuitvoeringsprogramma haalt Breda de doelen voor 2044 nu al niet, terwijl bouwprijzen stijgen. Het geld van de ozb-verlaging kun je ook gebruiken om te investeren in het verduurzamen van woningen, zodat die waardevaster worden en de energielasten dalen. Met dit akkoord ontloopt Breda zijn verantwoordelijkheid als negende stad van het op zeven-na rijkste land ter wereld. Breda lift als freerider mee op de stappen die de rest van de wereld wel maakt. En op de stappen van al die andere grootste twintig gemeenten van Nederland, waar GroenLinks wel gaat deelnemen aan het bestuur.

Kortom: GroenLinks gelooft volstrekt niet in dit programma voor Breda, waar een vrachtlading aan VVD-beleid wordt gedoogd door de PvdA, D66, 50+ en deels B97. De grote opgaven voor Breda worden ontweken, er wordt geen verantwoordelijkheid genomen voor het klimaat, noch voor de mensen die ondersteuning, hulp, investeringen en vertrouwen nodig hebben. En daarmee neemt het een dikke hypotheek op onze toekomst.

Teleurstellende uitkomst informatie-fase Breda: er verandert maar weinig | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Breda 07-04-2018 00:00

Vanmorgen deelde de informateur ons de uitkomst van het informatie-proces mee dat nu ruim twee weken onderweg is: de VVD, D’66 en PvdA kiezen opnieuw stevig voor elkaar. Het is een verrassende uitkomst dat men volledig voorbij gaat aan GroenLinks, één van de grootste groeiers van de gemeenteraadsverkiezingen, en nu de grootste partij op links in Breda. De kiezer beloonde daarmee onze inzet om Breda groener te maken en iederéén in Breda weer perspectief te bieden. De coalitie die nu onderzocht wordt, wil de komende vier jaar de stad gaan besturen op de uiterst smalle basis van 21 zetels. Het recente verleden leert ons dat je daarmee een stabiel bestuur van de stad in de waagschaal stelt.

De voorkeur van GroenLinks was meedoen in een college van liberaal-progressieve signatuur met bredere steun. Een college van die signatuur wordt nu ook onderzocht. En des te opmerkelijker is het dat GroenLinks op voorhand is uitgesloten van de deelname aan zo’n college. Het zoekproces draaide naar onze smaak nog heel weinig om de inhoud, maar des te meer om wie-met-wie, en vooral ook het aantal wethoudersposten per partij. GroenLinks kreeg in het proces slechts één mogelijkheid op collegedeelname geboden: het aanvullen van een zwaar naar rechts overhellende coalitie van VVD en CDA met in totaal 22 zetels. Een combinatie die ons niet het vertrouwen geeft dat er voldoende slagkracht ontstaat om werk te maken van onze speerpunten: de inwoners van Breda perspectief bieden, door onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid, ervoor te zorgen dat iederéén hier goed mee kan doen, en zorgen voor een interessant woonklimaat, ook voor jonge mensen in onze gemeente.

Wij zijn benieuwd welke plannen de formerende partijen nu gaan ontwikkelen. GroenLinks is uiteraard nog steeds bereid bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en zo bij te dragen aan een groener en eerlijker Breda.

 

Gemiste kans informatie-fase Breda: er verandert maar weinig | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Breda 07-04-2018 00:00

Vanmorgen deelde de informateur ons de uitkomst van het informatie-proces mee dat nu ruim twee weken onderweg is: de VVD, D’66 en PvdA kiezen opnieuw stevig voor elkaar. Het is een verrassende uitkomst dat men volledig voorbij gaat aan GroenLinks, één van de grootste groeiers van de gemeenteraadsverkiezingen, en nu de grootste partij op links in Breda. De kiezer beloonde daarmee onze inzet om Breda groener te maken en iederéén in Breda weer perspectief te bieden. De coalitie die nu onderzocht wordt, wil de komende vier jaar de stad gaan besturen op de uiterst smalle basis van 21 zetels. Het recente verleden leert ons dat je daarmee een stabiel bestuur van de stad in de waagschaal stelt.

De voorkeur van GroenLinks was meedoen in een college van liberaal-progressieve signatuur met bredere steun. Een college van die signatuur wordt nu ook onderzocht. En des te opmerkelijker is het dat GroenLinks op voorhand is uitgesloten van de deelname aan zo’n college. Het zoekproces draaide naar onze smaak nog heel weinig om de inhoud, maar des te meer om wie-met-wie, en vooral ook het aantal wethoudersposten per partij. GroenLinks kreeg in het proces slechts één mogelijkheid op collegedeelname geboden: het aanvullen van een zwaar naar rechts overhellende coalitie van VVD en CDA met in totaal 22 zetels. Een combinatie die ons niet het vertrouwen geeft dat er voldoende slagkracht ontstaat om werk te maken van onze speerpunten: de inwoners van Breda perspectief bieden, door onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid, ervoor te zorgen dat iederéén hier goed mee kan doen, en zorgen voor een interessant woonklimaat, ook voor jonge mensen in onze gemeente.

Wij zijn benieuwd welke plannen de formerende partijen nu gaan ontwikkelen. GroenLinks is uiteraard nog steeds bereid bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en zo bij te dragen aan een groener en eerlijker Breda.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.