Nieuws van GroenLinks in Breda over VVD inzichtelijk

10 documenten

Geldzorgen verminderen, in plaats van anders verdelen! | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD Breda 28-05-2020 00:00

GroenLinks wil in het gemeentelijke armoede- en schuldenbeleid stappen vóóruit zetten, in plaats van stappen terug. Het vanuit het college voorliggende voorstel ‘Werken (aan geldzorgen) loont’ bevat enkele interessante elementen. Zoals een uitbreiding naar de doelgroep ‘werkende armen’ voor de Bredapas, en een schuldenafkoopfonds. Maar het geld voor deze dingen vindt dit voorstel bij de allerarmsten. Door bijvoorbeeld de bijzondere bijstand te versoberen. En de langdurigheidstoeslag uit te kleden. En sterker nog: in lijn met coalitieakkoord van VVD-D66-PvdA wordt met dit voorstel ieder jaar een paar ton aan het armoedebeleid onttrokken. Daarmee zakken we wat ons betreft door de bodem voor wat er nodig is voor de mensen in deze situatie. Wij willen geen herverdeling van armoede maar minder armoede! Lees daarom verder wat onze inbreng was.

Een groot deel van de groep mensen waar het om gaat, betreft mensen met een arbeidsbeperking of een veelheid aan problemen. Het is echt larie om te veronderstellen dat deze mensen nu niet in beweging zouden komen doordat ze te veel ondersteund worden - zie de titel “Werken (aan geldzorgen) loont” van het collegestuk.

Het nieuwe beleid bevat een aantal goede voorstellen, maar voor GroenLinks staan er te veel dingen in die de allerarmsten armer maken: als je bijvoorbeeld door een beperking niet in staat bent om volledige werkweken te maken, zit je altijd onder het minimumloon. In het voorstel van VVD-wethouder Boaz Adank staat dat iedereen een eigen bijdrage van € 60 per jaar moeten gaan betalen voor de Bijzondere Bijstand, en ze moeten langer wachten tot ze een inkomenstoeslag krijgen: die wachttijd gaat van 3 naar 5 jaar, en het bedrag wordt lager. Dit betekent dat mensen zaken als het kopen van een winterjas of wasmachine, maar ook bijvoorbeeld hulp zoeken bij een bewindvoerder om schuldenproblemen op te lossen, niet of pas later zullen doen. Het geld dat dit beleid oplevert, wordt vervolgens besteed aan het bevoordelen van andere groepen, zodat wat ons betreft het hier alleen maar gaat over herverdelen van armoede. Helaas hebben niet al onze voorstellen om het beleid te verbeteren het gehaald, maar we hebben er in ieder geval voor gezorgd dat de mensen met een (arbeids)beperking en veel problemen, niet een eigen bijdrage hoeven te betalen bij de Bijzondere Bijstand.

Hieronder de inbreng van Marike de Nobel, die voor ons het woord voerde.

“Werken loont, dat is het uitgangspunt van het nieuwe armoedebeleid. En daar is GroenLinks het mee eens, sterker nog: hoe kun je het daar niet mee eens zijn? Wat GroenLinks betreft heeft iedereen, naar vermogen, een baan die beloond wordt met een goed salaris. Maar wat als dat niet zo is. Als je, om wat voor een reden dan ook, onder het bestaansminimum uitkomt? Het college maakt hierin een aantal keuzes, waarbij sommige groepen bevoordeeld worden. Om dit te financieren echter, worden mensen die, bijvoorbeeld omdat ze een arbeidsbeperking hebben, niet in staat zijn tot zelfstandige inkomensverbetering, beroofd van een aantal zekerheden:

er komt een eigen bijdrage op de Bijzondere Bijstand de zogeheten referteperiode voor het in aanmerking komen voor De Individuele Inkomenstoeslag gaat van 3 naar 5 jaar (deze toeslag is ooit in het leven geroepen omdat mensen die langdurig op het minimum zitten niet kunnen sparen voor een nieuwe winterjas en dat soort dingen) en het bedrag van deze toelslag gaat omlaag.

Een typische VVD-redenering: mensen zitten drie jaar maar op de bank te wachten tot ze eindelijk in aanmerking komen voor de Individuele Inkomenstoeslag. Maak die periode langer en het bedrag lager, dan verdwijnen alle problemen als sneeuw voor de zon en dan gaan deze mensen morgen meteen aan het werk. En waar blijft dit college dan in deze drie jaren als het gaat om het aan het werk helpen van deze mensen?

In plaats van te kijken wat deze mensen nodig hebben, worden ze nu verder de dieperik ingeduwd! Waar gebruiken mensen de Bijzondere Bijstand voor? Voor bewindvoering, juridische bijstand en medisch noodzakelijke kinderopvang bijvoorbeeld. Als je, omdat die eigen bijdrage te hoog is, van deze zaken afziet, komen mensen wellicht verder in de schulden, en in de psychische ellende ,omdat de kinderopvang wegvalt. Inderdaad, werken moet lonen, door een goede vergoeding voor de geleverde arbeid, maar niet door het bestaansminimum onder de mensen weg te trekken waarvan het door multiproblematiek al drie jaar niet lukt om zelf in inkomen te voorzien. Wij kennen de mensen niet voor wie hun enige probleem is dat zij liefst de hele dag op de bank hangen, en die dan ook nog eens drie jaar lang aan de controle en reïntegratie-inzet van de gemeente ontsnappen. U wel? En dat is toch de achterliggende redenering achter het op deze manier aanpakken van de armoedeval.

De langdurigheidstoeslag en bijzondere bijstand zijn ontstaan door te kijken naar de minimale middelen die nodig zijn voor levensonderhoud. We krijgen straks een grote groep mensen die door de bodem zakken, enkel omdat dit college de dekking voor het bevoordelen van anderen daarvandaan haalt. Iedereen heeft van tijd tot tijd duurzame investeringsgoederen nodig, zoals een winterjas of een wasmachine. Als de noodzaak blijft, maar het geld er niet is, gaan mensen omzien naar eigen oplossingen zoals het aangaan van onverantwoorde schulden, of zelfs criminaliteit. Breder maatschappelijk gezien, zijn de bezuinigingen op de langdurigheidstoeslag en de eigen bijdragen bij de bijzondere bijstand daarom ook pennywise-pound foulish.

Een cynische Robin Hood die steelt van de allerarmsten om het aan de iets minder armen te geven, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Maar uiteraard zijn wij van GroenLinks niet te beroerd om mee te denken, en we zullen dan ook komen met een aantal amendementen en moties die de ellende voor de aller-allerarmsten eruit halen.”

 

Cultuur is geen vrijetijdsbesteding! | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Breda 12-05-2020 00:00

Bezuinigen op cultuur en sport door de provincie Noord Brabant is een verkeerde keuze, en een verkeerd signaal. Het nieuwe provinciebestuur (VVD, CDA, FvD en Lokaal Brabant) wil hard bezuinigen op cultuur en sport. Samen met PvdA, D66 en de SP schreven GroenLinks fracties een brief met de boodschap: bezuinigen op cultuur en sport is een foute keuze; kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht en dat hebben we nu juist heel hard nodig! Er is zelfs geen gedeputeerde meer op cultuur. Terug naar naar het arme Brabant van weleer; dat wil toch niemand? En als Brabant zelf zijn cultuur en sport al niet meer belangrijk vindt, waarom zou de rijksoverheid het daar dan nog wel steunen? Houd Brabant interessant, juist ook op het gebied van cultuur en sport.  

Verbeeldingskracht en verbondenheid

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, is: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’

Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons een spiegel voor en geeft ons stof tot nadenken. En sport verbroedert en verbindt. De sportvelden brengen mensen met allerlei verschillende achtergronden dichterbij elkaar. Het sportveld trekt mensen figuurlijk uit hun eigen bubbel. Des te pijnlijker is het om te zien dat de nieuwe provinciale coalitie het mes zet in sport en cultuur. Ze zetten daarmee het mes in de verbeeldingskracht en onze verbondenheid en dus ook in hetgeen dat ons arme Brabant rijk heeft gemaakt.

Het kabinet spant zich in deze coronacrisis in voor de cultuursector en ook heel veel gemeenten trekken de portemonnee om te redden wat er te redden valt, maar van de provincie hoeven we het de komende jaren niet te hebben. Cultuur is volgens het nieuwe provinciebestuur slechts ‘vrijetijdsbesteding’. Het voornemen om miljoenen bezuinigingen door te voeren in het domein samenleving, onder meer op cultuur en sport, is in onze ogen een volstrekt foute keuze.

Wij staan op het standpunt dat juist nu kunst en cultuur extra moeten worden ondersteund, omdat de sector bij zal dragen aan de onderlinge verbondenheid en weerbaarheid van onze hard getroffen samenleving. Om dit kracht bij te zetten willen wij juist nu extra investeren in kunst en cultuur. ZZP’ers en instellingen die in problemen (dreigen te) raken, moeten ondersteund worden. Ook in de Brabantse sportbeoefening zien wij die grote maatschappelijke meerwaarde. Verschillende Brabantse gemeenten gingen al voor in kwijtschelding van de huren voor sportclubs en culturele instellingen.

Zonder een gedeputeerde cultuur, maar met een gedeputeerde erfgoed, koesteren we wat we hadden, maar geven we niet door wat we hebben. De verbeeldingskracht en verbondenheid moet doorgegeven worden en daarvoor zijn sport en cultuur van essentieel belang.

Peter Bakker (GroenLinks Breda) Bouteibi (PvdA Eindhoven) Yusuf Celik (PvdA Tilburg) Arjen van Drunen (PvdA Breda) Hans van Gemert (SP Helmond) Judith Hendrickx (Bossche Groenen) Tim van het Hof (D66 Breda) René van den Kerkhof (D66 Den Bosch) Evelien Kostermans (GroenLinks Tilburg) Duran Kurumli (PvdA Helmond) Saskia Lammers (GroenLinks Eindhoven) Bas Maes (SP Breda) Murat Memis (SP Eindhoven) Helma Oostelbos (SP Tilburg) Esther de Ruiter (GroenLinks Den Bosch) Paul Slikker (PvdA Den Bosch) Beppie Smit (D66 Tilburg) Stef Stevens (D66 Helmond) Thomas Tuerlings (GroenLinks Helmond) Robin Verleisdonk (D66 Eindhoven) Cecile Visscher (SP Den Bosch) Peter Vissers (Breda ’97)

Laten we evenementen in Breda leuk houden! | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD Breda 21-04-2020 00:00

De fractie GroenLinks vindt de Nota Evenementenbeleid Breda 2020 een verbetering ten opzichte van het huidige beleid. Hij zoekt evenwicht tussen de diverse belangen. Het gevonden compromis kunnen wij in grote lijnen dragen. De aandacht voor toegankelijkheid en duurzaamheid kan meer tastbaar. Voorstellen op dat gebied van andere fracties zullen we steunen. Of daar zelf mee komen. De VVD fractie suggereerde de inzet op het vinden van méér evenementenlocaties, voor veel méér evenementen in Breda, en minder regels op het gebied van natuur, afval en geluid. Voor GroenLinks is dat niet acceptabel. Dat staat haaks op de kern van het collegevoorstel. Dat ondergraaft het draagvlak voor evenementen in Breda. En dat helpt niemand. Ook de evenementenbranche niet. Aangenomen moties, of amendementen in die richting, ondergraven ook de steun van GroenLinks voor het voorliggende collegevoorstel.

 

Evenementenbeleid: een koorddans Het uitstippelen van evenementenbeleid heeft iets van een koorddans: het is een fragiel evenwicht. Veel mensen beleven plezier aan evenementen. Tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die een evenement niet in hun achtertuin willen vanwege de herrie, troep, parkeerdruk of andere overlast. Niet zelden zijn dat in Breda zelfs precies dezelfde mensen. En de smaken over evenementen lopen gelukkig ook sterk uiteen: wat de ene persoon boeiend en topvermaak vindt, is voor de ander stomvervelend. In Breda wonen we met heel veel verschillende mensen bij elkaar, en dan moet je daar dus samen uit kunnen komen: dat heet samenleven.    

Raadsvoorstel is verbetering In de afgelopen twee jaar is de wethouder ‘evenementen’ met tal van Bredase groeperingen in gesprek geweest: organisatoren, omwonenden, wijkvertegenwoordigers, natuurverenigingen, veiligheidswerkers, enzovoort. De ruimte voor evenementen op kwetsbare plekken zoals de Galderse meren, wordt in aantal dagen teruggebracht. Er zijn duidelijker afspraken over broedseizoen en natuurcompensatie. In het Ginneken ligt er een compromis dat de eindtijden op werkdagen beperkt. We zien wel dat de druk op de locaties als het Chasséveld en de Grote Markt hoog blijft, ook qua geluidsbelasting. Wij waarderen de toezegging van de wethouder om nadrukkelijk in gesprek blijven met de wijkraad over de eindtijden van luidruchtige evenementen op de kleinere locaties in het stadshart. 

Toegankelijkheid en duurzaamheid nog concreter Met de Nota Evenementenbeleid Breda 2020 ligt er een compromis tussen alle belangen, dat ook door GroenLinks in grote lijnen te dragen valt. Natuurlijk kan het nog beter. Er is aandacht voor de toegankelijkheid en duurzaamheid van evenementen. Dat kan voor ons tastbaarder. Wij merken dat steeds meer mensen minder van een evenement genieten, als dat ontaardt in dansen op een berg plasticafval, of het buitensluiten van mensen met een beperking. Daarom zullen we voorstellen die daarop verbetering zoeken steunen, of daarop zelf met voorstellen komen.

Suggesties VVD-fractie bedreiging voor draagvlak  Tegelijkertijd zien we in de raad en de krant vanuit de fractie VVD voorstellen komen, die in onze ogen een rigoureuze koerswijziging zijn ten opzichte van het collegevoorstel. Dat is een bedreiging voor het wankele draagvlak in Breda, waar door de wethouder bijna twee jaar aan gewerkt is. Breda zou op zoek moeten gaan naar méér locaties voor nog veel méér evenementen in Breda. Ruim baan voor de evenementen-industrie: de regels voor natuurcompensatie, geluidsbeperking en gebruik van plastic moeten op losse schroeven. Voor GroenLinks is dit allemaal onacceptabel. Als er moties of amendementen worden aangenomen, die strekken tot méér evenementenruimte in Breda en mínder afspraken over de maatschappelijke impact van evenementen, staan die wat ons betreft haaks op het hart van het voorstel. Tegelijkertijd is het nieuwe evenementenbeleid uiteindelijk wel het vehikel om aan dergelijke moties uitvoering te geven. Wij kunnen in dat geval dan daarom ook het voorliggende raadsvoorstel niet meer steunen. 

Een cadeau dat niet helpt Natuurlijk zien wij ook dat op dit moment de evenementenbranche het enorm moeilijk heeft vanwege de maatregelen tegen de pandemie. Het VVD-pleidooi lijkt dan een mooi cadeau voor deze sector. Naar onze overtuiging zijn de evenementen echter op termijn meer geholpen met het behoud van draagvlak, dan met het ondergraven daarvan. De evenementen moeten ‘houdbaar’ zijn voor de samenleving. Steeds meer gemeenten stellen daarom grenzen aan het aantal, het afval en de omgevingshinder van evenementen. De ruimte voor luidruchtige evenementen, die in omvang nu eenmaal zijn grens ergens kent, zien wij vooral voor de evenementen die door de mensen in Breda ‘gedragen’ worden, en voor de evenementen die zich bereid tonen de hinder voor hun omgeving te beperken. Het kan nuttig zijn te verkennen of er meer geschikte evenementenlocaties in Breda te vinden zijn. Lang niet alle evenementen zijn luidruchtig, of geven hinder voor de buurt. De hotspots voor luidruchtige evenementen zijn geholpen met een verdere spreiding van evenementen over de stad. Maar zoeken naar méér locaties om nog veel méér lawaaievenementen naar Breda te trekken, zien wij niet zitten. Een beetje prik in de cola laat Breda bruisen. Maar een teveel aan prik geeft een kliederboel en boert lelijk op.   

Thom Dijkstra, Peter Bakker

fractie GroenLinks 21 april 2020

GroenLinks stelt vragen over verlaagde cultuursubsidie in de Belcrum | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Breda 08-03-2019 00:00

BNDeStem schreef vorige week dat er flink bezuinigd wordt op subsidies voor cultuur in de Belcrum. Zo krijgt Electron/MotMot Gallery in 2019 maar €20.000, terwijl dat in 2018 nog €85.000 was. In de begroting van 2018 kwam al naar voren dat de coalitiepartijen VVD, D66 en PvdA van plan zijn om cultuursubsidies stevig te korten. Dat terwijl er tonnen uitgegeven worden aan het kunstmatige 'verhaal van Breda' in het kader van stadspromotie. GroenLinks vindt dat dat geld beter uitgegeven kan worden aan échte cultuur in Breda.  

 

Onze vragen:

Klopt het dat subsidiebedrag voor Electron / MotMot Gallery van 85.000 in 2018 naar 20.000 in 2019 is teruggebracht? Zo ja, wat is daarvan de reden? Op welk moment is Electron / MotMot Gallery van deze subsidiekorting op de hoogte gebracht? Heeft Electron / MotMot Gallery eerder signalen gekregen voor een drastische subsidiekorting? Welk signaal ging er bijvoorbeeld uit van het ter plekke organiseren van de presentatie van het coalitie-akkoord, en de positionering van de culturele trekkers in de Belcrum in de gebiedsontwikkeling Klavers Janssen? Hoe kan een culturele instelling met de gekozen termijn van informeren tijdig anticiperen in de bedrijfsvoering en het aangaan van afspraken en verplichtingen? Welke andere culturele instellingen zijn/worden in 2019 ook met zo’n neerwaartse bijstelling geconfronteerd? Waarom? Zijn andere culturele instellingen hierover ook al geïnformeerd? Als bekend is dat conform het coalitie-akkoord substantieel minder geld voor de cultuurbegroting beschikbaar is, waarom duurt het dan zo lang voor dat het culturele veld weet waaraan zij toe zijn voor hun individuele bedrijfsvoering? Hoe ziet u dat de culturele sector het ‘Verhaal van Breda’ kan voeden, terwijl tegelijkertijd veel minder geld voor de sector beschikbaar wordt gesteld? Hoe kunnen culturele initiatieven in Breda als pionier/trekker van gebiedsontwikkeling in de Belcrum functioneren, als tegelijkertijd minder geld voor hen beschikbaar wordt gesteld?

Jesse KlaverKom in actie! Jouw ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Breda 16-12-2018 15:39

Breda zet stappen terug met akkoord Lef en Liefde | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Breda 08-06-2018 00:00

In het raadsdebat van gisterenavond, 7 juni 2018, heeft GroenLinks de partijen PvdA, D66 en vooral ook de VVD gefeliciteerd met hun onderlinge akkoord. Het akkoord zet echter belangrijke stappen terug op de zaken die echt nodig zijn om Breda toekomstvast te maken, en die dus de speerpunten zijn van GroenLinks. Voor de mensen in Breda die het moeilijk hebben om mee te komen doet het vrijwel niets. Zij zijn juist zelfs de netto-betalers aan een ‘lekker potje herverdelen’. Het akkoord doet ook niks om de inmiddels al wat gedateerde klimaatdoelen van Breda nog te gaan halen. Waar iedereen kan zien wat er nu al nodig is, spelen de coalitiepartners liever struisvogel tot Den Haag met geld over de brug komt. En ook geen cent meer dan dat. Zo raken we in Breda steeds verder achterop bij wat er nodig is. GroenLinks gaat zich krachtig inzetten om de komende tijd zoveel mogelijk te herstellen van wat dit magere akkoord voor Breda laat liggen.

Het akkoord is vooral een prachtig onderhandelingsresultaat voor de VVD. De VVD heeft maar liefst drie wethouders in de wacht weten te slepen. Ongehoord, in de recente verhoudingen van Breda. 40 jaar geleden werd in Breda voor het laatst een bestuur met drie wethouders van één partij geïnstalleerd, het CDA toentertijd. Het grote verschil is dat het CDA toen 42% van de stemmen had, de VVD nu maar 24%. Met zo’n grote inbreng van één partij in het dagelijks bestuur ligt het gevaar van ‘group think’ en kokervisie op de loer. En ook de inhoud van het akkoord lijdt aan een flink VVD-overgewicht ten opzichte van de 11 van de 39 zetels die de VVD de komende vier jaar in de raad bezet houdt.

Een bestuursakkoord dient wat GroenLinks betreft Breda toekomstbestendig te maken. Daarin zien wij twee grote opgaven. Ten eerste: hoe kan Breda verantwoordelijkheid nemen in de strijd tegen de opwarming van de aarde? Ten tweede: hoe zorgen we dat ook Bredanaars die kampen met een veelheid aan problemen toch goed meekomen in onze complexe samenleving? Alleen op dat laatste punt worden in dit akkoord bescheiden stappen gezet: een impuls voor de aanpak van laaggeletterdheid, geld voor de opvang van ongedocumenteerden, budget voor een toegankelijkere stad. Maar dat biedt nauwelijks tegenwicht voor al het andere zuur.

De in het akkoord opgenomen verhoging van het WMO-budget moet maskeren dat er de komende vier jaar vooral een enorme ombuiging van in totaal 40 miljoen op het sociale domein plaats gaat vinden, die de mensen die daarvan afhankelijk zijn jaar in jaar uit zullen merken:

meer dan 4 miljoen weg bij jeugdhulp; 6 miljoen gekort op de maatschappelijke opvang; en bijna 13 miljoen minder voor de sociale werkvoorziening.

Deze getallen zijn taakstellend en er is verder totaal niet gekeken of ze ook haalbaar zijn, hoe dan, en wat de consequenties zijn. Gaan Bredase kinderen en jongeren zich ineens zelf helpen? Weet de gemeente beter dan de specialisten wat hen helpt? Zijn de daklozen de komende jaren ineens beter in staat zelf opvang te vinden? Kunnen de Bredanaars met een arbeidshandicap nu ineens wel gemakkelijk aan de slag komen, of zijn ze misschien genezen? De uitgestoken hand aan de oppositie blijkt vooral een uitnodiging om samen plannen uit te denken om deze besparingen te gaan realiseren.

Niet te ontkennen is dat er een belangrijke opgave ligt om het sociaal domein financieel op orde te krijgen. Maar Lef en Liefde legt de prioriteit allereerst bij het belonen van de VVD-kiezer, die de komende vier jaar een belastingvrij verkiezingsdividend krijgt van in totaal bijna 10 miljoen. Bij ons meedenk-bezoek aan de onderhandelende partijen in de aanloop van het akkoord, heeft GroenLinks aan de financiële tafel juist aangegeven dat dit geld de komende jaren hard nodig is om fundamentele problemen op te lossen, niet om een rondje te geven. Het is geld waarmee je ook extra geld van buiten Breda aan kan trekken. Om dit te illustreren: GroenLinks vindt de gezondheid en veiligheid van mensen in de Haagse Beemden en De Wisselaar bijvoorbeeld belangrijker dan een douceurtje aan de hondenbezitters. Het Rijk heeft er zo’n 19 miljoen voor over om de hoogspanningsleidingen aldaar ondergronds te brengen, als Breda zelf ook 3 miljoen bij past. Daarom heeft GroenLinks een amendement ingediend.

Lef en Liefde verschuift veel geld en lasten tussen de mensen in Breda. Het gaat echter niet naar de mensen die het het hardst nodig hebben, maar juist ten koste van hen. Drie voorbeelden. Ten eerste haalt het akkoord 3 miljoen weg bij armoedebeleid. Cynisch genoeg wordt niet de armoede maar de armoedeval aangepakt. De diepere filosofie daarbij zal zijn, dat als je het de huishoudens in een armoedesituatie maar wat moeilijker maakt, ze vanzelf hun problemen gaan oplossen. GroenLinks ziet dat totaal niet zitten. In Breda zitten duizenden kinderen in een armoedesituatie. Het hierbij betrokken geld maakt voor hen net het verschil naar een wat betere situatie om op te groeien.

Ten tweede schuift het akkoord 13 miljoen opbrengsten uit de gemeentelijke grondexploitaties (die overigens eerst nog maar eens gerealiseerd moeten worden) naar de middeldure woningbouw, en niet naar de sociale woningbouw. Dat is dus een subsidie aan projectontwikkelaars, en een beperkt aantal gelukkigen die deze woningen als eersten zullen aankopen. En als klap op de vuurpijl verlaagt het akkoord de OZB riant, maar het doet juist niks aan de lokale lasten voor huurders. Deze liggen in Breda nu al maar liefst 50% boven het gemiddelde van de vijf grote Brabantse gemeenten. Mensen met bescheiden inkomens, net boven de kwijtscheldingsgrens, betalen in Breda de volle mep voor een probleem dat we met zijn allen hebben: hoe houden we de riolen bijdetijd, dus ook in de pas met wat het veranderende klimaat van ze vergt.

Lef en Liefde richt ons Breda in als een museum voor achterhaalde recepten. Juist nu het bedrijfsleven volop bezig is met een toekomst met circulaire economie, duurzaamheid, de energietransitie en zich vestigt op multimodale knooppunten, zet dit akkoord stappen terug in de tijd en vervalt in oude fouten. Breda gaat weer bedrijventerreinen produceren, die er al zat zijn, en het gaat dat ook nog eens op volstrekte autolocaties doen. Het akkoord mikt vooral op de grote bedrijven, terwijl tegenwoordig de meeste energie zit in het mkb, kleinschalige bedrijvigheid, starters en initiatieven van onderop. Dat soort bedrijvigheid zit veel liever in levendige gebieden, waar wat te doen is, je mensen kan ontmoeten, en je op tal van manieren kan komen zonder in de file te hoeven staan.

Breda gaat nog maar weer eens geld storten in de bodemloze put citymarketing. GroenLinks zou graag zien dat de Bredase rekenkamer eens in beeld brengt wat daar nou de effectiviteit van is, en hoe kennisinstellingen als CPB en PBL daar tegenaan kijken. Op zoek naar gedoogsteun voor de smalle basis van deze coalitie gaat Breda opeens weer geloven in categoraal beleid in plaats van inclusief beleid. Om 50+ te paaien wijdt het akkoord opvallend veel mooie woorden aan ‘ouderen’, maar ook zij zullen de komende vier jaren niet aan de kille cijfers van alle opgenomen ombuigingen in de financiële paragraaf ontsnappen. En Breda gaat met dit akkoord blijkbaar ook weer een voorschot nemen op de opbrengsten van grondexploitaties, die eerst nog maar eens gerealiseerd moeten worden, een kleine 14 miljoen. Daar hebben we in het recente verleden nog lelijk ons neus mee gestoten. En tot slot lijkt met de portefeuille van mevrouw Bos, in combinatie met de eerdere pleidooien voor bewapende boa’s, in Breda zelfs de gemeentepolitie weer terug te keren, die 25 jaar geleden in Nederland is afgeschaft.

Waar achter de meeste cijfers voor ombuigingen nog weinig doordachte plannen liggen, die ook wat meer zicht zouden geven op de maatschappelijke haalbaarheid ervan, wordt één wondermiddel nadrukkelijk genoemd: de ‘tegenprestatie’ gaat de tekorten op de bijstand oplossen. Het stimuleren tot werken van mensen die kunnen werken is een goede zaak. Mensen met weinig uitzicht op werk de ruimte geven om tijd te besteden aan mantelzorg, vrijwilligerswerk of bijvoorbeeld kunst maken, heeft GroenLinks altijd al bepleit. Mooi dat de VVD daar nu blijkbaar ook het nut van inziet. Maar het begrip ‘tegenprestatie’, met een omvang van 20 uur, suggereert dat als de gemeente je geld geeft, die ook over je uren mag beschikken. Blijkbaar wordt je dan een soort lijfeigene van de gemeente Breda. GroenLinks ziet belangrijke risico’s van extra bureaucratie, verdringing van bestaand werk, en extra werk voor werkgevers, instellingen en verenigingen. Met de per direct ingeboekte, grote besparing speculeert het akkoord er blijkbaar op dat veel mensen de weg kwijt gaan raken in de extra regeltjes en procedures. GroenLinks is er voorstander van om mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt maatschappelijk actief te krijgen. Maar dan moet je eerst investeren, in plaats van je meteen rijk rekenen. Ook in Rotterdam hebben ze eerst geïnvesteerd in activatiecoaches, communicatie enz.

Tot slot de groene paragraaf, waar voor GroenLinks de meeste zorgen zitten. Er staat in het akkoord geen woord over de groene economie. 15.000 bloembollen redden de biodiversiteit, en we gaan bomen planten om achterstand in te lopen ten opzichte van herplant-plicht, die blijkbaar is ontstaan. De circulaire economie blijft beperkt tot een vrijblijvende opmerking over VANG. Natuur en dieren lijken geen rol te spelen, voor zover ze niet in een park om Breda passen. De inzet op het CO2 neutraal maken van Breda is simpelweg niet genoeg om de bestaande klimaatdoelen uit het verleden te halen. ‘Bij nieuwbouw bij voorkeur geen gas’ - hoe vrijblijvend kun je het hebben. Waar is die lef? Waar zijn alle mooie woorden van de Klimaattop op Zuid? Met het huidige klimaatuitvoeringsprogramma haalt Breda de doelen voor 2044 nu al niet, terwijl bouwprijzen stijgen. Het geld van de ozb-verlaging kun je ook gebruiken om te investeren in het verduurzamen van woningen, zodat die waardevaster worden en de energielasten dalen. Met dit akkoord ontloopt Breda zijn verantwoordelijkheid als negende stad van het op zeven-na rijkste land ter wereld. Breda lift als freerider mee op de stappen die de rest van de wereld wel maakt. En op de stappen van al die andere grootste twintig gemeenten van Nederland, waar GroenLinks wel gaat deelnemen aan het bestuur.

Kortom: GroenLinks gelooft volstrekt niet in dit programma voor Breda, waar een vrachtlading aan VVD-beleid wordt gedoogd door de PvdA, D66, 50+ en deels B97. De grote opgaven voor Breda worden ontweken, er wordt geen verantwoordelijkheid genomen voor het klimaat, noch voor de mensen die ondersteuning, hulp, investeringen en vertrouwen nodig hebben. En daarmee neemt het een dikke hypotheek op onze toekomst.

GroenLinks wijst coalitiepartijen de weg naar toekomstbestendig Breda | Breda

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Breda 21-04-2018 00:00

Net als andere politieke partijen in Breda, is GroenLinks uitgenodigd door VVD, D66 en PvdA  om mee te komen praten over het coalitieakkoord dat in de maak is. Wij hebben deze gelegenheid te baat genomen om te laten zien wat er nodig is: mensen in Breda perspectief geven door nu écht toekomstbestendige keuzes te maken. Van de tien thematafels hebben wij gekozen voor ‘Solide financiën’ en ‘Mobiliteit’. ‘Financiën’, omdat dat het hart van een toekomstig akkoord is, en laat zien waar je je ambities en speerpunten kiest. ‘Mobiliteit’, omdat dit een belangrijk onderdeel is van onze duurzaamheidsambities. Maar het is ook een onderwerp dat veel mensen echt dagelijks raakt en bezighoudt. In de afgelopen maanden hebben zóveel mensen ons aangespoord om echt werk te maken van een Breda dat veel vriendelijker is voor fietsers en voetgangers! Wij zijn erg benieuwd of de formerende partijen de komende weken hun verantwoordelijkheid nemen en kiezen voor een toekomstbestendig Breda, en of ze de financiële keuzes maken die daarbij horen.

‘Solide financiën’ zijn toekomstbestendige financiën. En toekomstbestendige financiën gaan allang niet meer alléén over ‘geen geld uitgeven dat er niet is’. GroenLinks ziet hier een vier-voudige opgave:

Uiteraard blijft gelden: geen geld uitgeven dat er niet is, en ook niet kan worden terugverdiend.

Ervoor zorgen dat Breda toekomst-proof is voor wat betreft de gevolgen klimaatverandering, zie bijvoorbeeld eens op de website van KNMI wat klimaatverandering lokaal in de regio Amsterdam gaat betekenen. Dat is in Breda niet heel veel anders. Het nu alléén nog maar hebben over wegenonderhoud en rechtleggen van stoeptegels is achterhaald, het beheer van de openbare ruimte, wegenonderhoud en de riolen heeft hier zeker een opgave.

Ervoor zorgen dat Breda, als negende stad van het-op-zeven-na rijkste land ter wereld, zijn verantwoordelijkheid pakt op het gebied van tegengaan van verdere klimaatverandering, energietransitie en duurzaamheid. Er is inmiddels écht wat veranderd sinds het vaststellen van de Bredase klimaatnota Steek positieve energie in het klimaat uit 2008 van de voor-voor-vorige wethouder. Het akkoord van Parijs, het nieuwe regeerakkoord, het pas genomen gasbesluit enz. Breda móet op dat gebied meer vaart maken. Wij zeggen ‘klimaatneutraal in 2030’, maar het gaat er natuurlijk vooral om dat je nu snel en voortvarend aan de slag gaat. Alles wat je uitstelt, moet je straks méér doen.

Ervoor zorgen dat er in Breda weer perspectief ontstaat voor de groep mensen die lijkt ‘af te haken’ bij onze snel ingewikkelder wordende samenleving. Een groep van zo’n 10-20% van de Bredanaars met multiproblematiek moeten we weer perspectief geven. Zij hebben last van armoede, schulden, slechte gezondheid, weinig opleiding en ontplooiingskansen. SCP, WRR en anderen schrijven hier rapporten vol over, en dat is zeker niet alleen een papieren werkelijkheid. Investeer in leesvermogen, digitale vaardigheden, leervermogen, gezond leven, schuldpreventie, innovatieve aanpak van schulden, tweedekans-onderwijs, arbeids(re)integratie, beschut werken. Alleen maar roepen dat deze mensen van hun stoel moeten komen helpt niet, en is een slag in hun gezicht. Wij willen werken aan het verminderen van de mismatch, om zo wat te doen aan de ongerijmdheid van vele vacatures én veel mensen die afhankelijk zijn van een uitkering. We moeten voorkomen dat er straks nóg hogere samenlevingskosten ontstaan. En wat we vooral ook willen is deze mensen een toekomstperspectief bieden.  

Het eerste punt spreekt voor zich. En kiezen voor de drie andere punten is onontkoombaar voor een toekomstvast Breda. Anders zullen we dat later dubbel en dwars terugzien. Het spreekt dus voor zich dat we op deze punten budgetruimte moeten creëren, zowel structureel als incidenteel. We moeten geld klaar hebben liggen om kansen voor cofinanciering van provincie, rijk, bedrijven en EU in te koppen in Breda. En we moeten extra menskracht hebben om dat naar Breda te trekken, en daarbij de slimste instrumenten vinden. Met de  uitnodiging aan ons als oppositiepartijen, om mee te denken bij het coalitie-akkoord, is het logisch om voor een gedeelde agenda voor de komende jaren een werkbudget te kiezen. En dan de komende jaren samen het gesprek aan te gaan over wat het beste werkt voor de gestelde doelen. De wereld verandert snel, de techniek verandert snel, en je kunt leren van wat je doet.         

Met deze ambities is er niet heel veel ruimte voor verdere lokale lastenverlichting. Op dat gebied lijken er douceurtjes rond te gaan van in totaal bijna 10 miljoen! Dat geld hebben we de komende jaren keihard nodig om Breda toekomstbestendig te maken. En die lastenverlichting is voor de meesten ook helemaal niet zo nodig, want Breda loopt redelijk in de pas op lastengebied. Alleen de optelsom van lokale lasten voor huurders ligt volgens de COELO-berekeningen erg hoog ten opzichte van het gemiddelde van de andere B5-gemeenten (Eindhoven, Helmond, ’s-Hertogenbosch en Tilburg). Ook dit treft weer die kwetsbare groep! En is het klimaatproof maken van ons rioleringsstelsel een probleem dat we met zijn allen hebben, of laat je mensen net boven de lasten-kwijtscheldingsgrens deze gevolgen van een ander klimaat het hevigst voelen?

Op de tafel Mobiliteit hebben we ingezet op drie punten:

Maak fietsen nu eens écht de aantrekkelijkste keuze in Breda. Benut beter dat Breda een compacte stad is, waar met de fiets veel bestemmingen goed te bereiken zijn met een hoge snelheid van deur tot deur. Hier hoort het complete fietspakket bij zoals dat ook in ons verkiezingsprogramma is opgenomen.

Verkeer en vervoer moet én kan duurzamer. Wees bijvoorbeeld duidelijk dat de beperkte ruimte in de stad vanaf 2030 gereserveerd is voor de schoonste auto’s, vrachtwagens en bestelbusjes, en bootjes op de singels, die dan allen uitstootvrij zijn. Als dat in Parijs kan, kan het zeker in Breda. Dan gaan mensen de komende jaren slimme keuzes maken bij de aanschaf van hun voertuigen. Verleid mensen tot schone auto’s met goedkopere parkeertarieven, maak de keuze voor e-bikes en e-scooters aantrekkelijk met een meer gerichte openstelling van fietspaden. Maak nu eens werk van stadsdistributie en kies in ieder geval voor uitstootvrije voertuigen bij het vervoer van de overheden zelf, of dat zij inkopen.

Met minder ruimtebeslag meer activiteit in Breda mogelijk maken met een aantrekkelijker verblijfsklimaat in de binnenstad. Kiezen voor PenR, een meer op de reiziger gericht ov, autodelen een aantrekkelijke optie maken, en Breda nog beter positioneren als ov-knooppunt, zowel nationaal als internationaal.  

Wij zijn benieuwd naar de keuzes die de formerende partijen de komende weken gaan maken. Shoppen ze te hooi en te gras wat in onze verlanglijstjes? Of kiezen ze net als wij écht voor een toekomstbestendig Breda. Worden het belasting-douceurtjes? Of gaan ze mee in ons voorstel om onze verantwoordelijkheid te nemen, en te kiezen voor de toekomst. Gaan we nu een feestje vieren, met het risico dat  in de volgende raadsperiode de lasten ineens meer dan ‘dubbel’ omhoog moeten, omdat we hebben nagelaten wat nodig was? GroenLinks kiest voor een voorspelbare lasten-ontwikkeling. Zetten we de ruimte voor lastenverlichting, als die er al is, heel ongericht in? Of gaan we werken aan de lasten voor huurders, die het meest uit pas lopen? Wij weten het wel: kies voor een groener en eerlijker Breda.

Teleurstellende uitkomst informatie-fase Breda: er verandert maar weinig | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Breda 07-04-2018 00:00

Vanmorgen deelde de informateur ons de uitkomst van het informatie-proces mee dat nu ruim twee weken onderweg is: de VVD, D’66 en PvdA kiezen opnieuw stevig voor elkaar. Het is een verrassende uitkomst dat men volledig voorbij gaat aan GroenLinks, één van de grootste groeiers van de gemeenteraadsverkiezingen, en nu de grootste partij op links in Breda. De kiezer beloonde daarmee onze inzet om Breda groener te maken en iederéén in Breda weer perspectief te bieden. De coalitie die nu onderzocht wordt, wil de komende vier jaar de stad gaan besturen op de uiterst smalle basis van 21 zetels. Het recente verleden leert ons dat je daarmee een stabiel bestuur van de stad in de waagschaal stelt.

De voorkeur van GroenLinks was meedoen in een college van liberaal-progressieve signatuur met bredere steun. Een college van die signatuur wordt nu ook onderzocht. En des te opmerkelijker is het dat GroenLinks op voorhand is uitgesloten van de deelname aan zo’n college. Het zoekproces draaide naar onze smaak nog heel weinig om de inhoud, maar des te meer om wie-met-wie, en vooral ook het aantal wethoudersposten per partij. GroenLinks kreeg in het proces slechts één mogelijkheid op collegedeelname geboden: het aanvullen van een zwaar naar rechts overhellende coalitie van VVD en CDA met in totaal 22 zetels. Een combinatie die ons niet het vertrouwen geeft dat er voldoende slagkracht ontstaat om werk te maken van onze speerpunten: de inwoners van Breda perspectief bieden, door onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid, ervoor te zorgen dat iederéén hier goed mee kan doen, en zorgen voor een interessant woonklimaat, ook voor jonge mensen in onze gemeente.

Wij zijn benieuwd welke plannen de formerende partijen nu gaan ontwikkelen. GroenLinks is uiteraard nog steeds bereid bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en zo bij te dragen aan een groener en eerlijker Breda.

 

Gemiste kans informatie-fase Breda: er verandert maar weinig | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Breda 07-04-2018 00:00

Vanmorgen deelde de informateur ons de uitkomst van het informatie-proces mee dat nu ruim twee weken onderweg is: de VVD, D’66 en PvdA kiezen opnieuw stevig voor elkaar. Het is een verrassende uitkomst dat men volledig voorbij gaat aan GroenLinks, één van de grootste groeiers van de gemeenteraadsverkiezingen, en nu de grootste partij op links in Breda. De kiezer beloonde daarmee onze inzet om Breda groener te maken en iederéén in Breda weer perspectief te bieden. De coalitie die nu onderzocht wordt, wil de komende vier jaar de stad gaan besturen op de uiterst smalle basis van 21 zetels. Het recente verleden leert ons dat je daarmee een stabiel bestuur van de stad in de waagschaal stelt.

De voorkeur van GroenLinks was meedoen in een college van liberaal-progressieve signatuur met bredere steun. Een college van die signatuur wordt nu ook onderzocht. En des te opmerkelijker is het dat GroenLinks op voorhand is uitgesloten van de deelname aan zo’n college. Het zoekproces draaide naar onze smaak nog heel weinig om de inhoud, maar des te meer om wie-met-wie, en vooral ook het aantal wethoudersposten per partij. GroenLinks kreeg in het proces slechts één mogelijkheid op collegedeelname geboden: het aanvullen van een zwaar naar rechts overhellende coalitie van VVD en CDA met in totaal 22 zetels. Een combinatie die ons niet het vertrouwen geeft dat er voldoende slagkracht ontstaat om werk te maken van onze speerpunten: de inwoners van Breda perspectief bieden, door onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid, ervoor te zorgen dat iederéén hier goed mee kan doen, en zorgen voor een interessant woonklimaat, ook voor jonge mensen in onze gemeente.

Wij zijn benieuwd welke plannen de formerende partijen nu gaan ontwikkelen. GroenLinks is uiteraard nog steeds bereid bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en zo bij te dragen aan een groener en eerlijker Breda.

 

Breda krijgt regenboogzebrapad | Breda

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Trots op Nederland D66 Breda 14-02-2018 00:00

De gemeente gaat aan de slag om een regenboogzebra aan te leggen in Breda. Begin dit jaar raakte GroenLinks Breda samen met D’66 en de VVD in gesprek met Eline Kouwenberg en Lieke Kuipers van de stichting BO. BO gelooft erin dat liefde geen grenzen kent, niet wat betreft geslacht, noch religie, leeftijd, huidskleur of wat dan ook. De doelstelling van BO is om de zichtbaarheid van Breda als regenboogstad te vergroten. BO droomt ervan dat in Breda iedereen zich veilig genoeg voelt om zichzelf te zijn en dat we een sfeer creëren waar we onze diversiteit kunnen omarmen en vieren. Raadslid Merijn Scheifes: "Wij steunen de oproep van BO en de LHBTI-gemeenschap en willen mensen stil laten staan bij acceptatie en tolerantie jegens iedereen. Wij willen laten zien dat we trots zijn op onze diversiteit."

Breda is één van de 44 regenbooggemeenten, die verklaard hebben om de sociale acceptatie, veiligheid en emancipatie van LHBTI’-gemeenschap te willen helpen verbeteren.  Raadslid Merijn Scheifes: "Breda, de 9de stad van Nederland moet een gastvrije stad zijn voor iedereen. Ongeacht wie je bent, wat je doet, welk geloof of welke seksuele voorkeur je hebt."

De motie, die vraagt om een regenboogzebrapad aan te leggen en de regenboogaanpak voort te zetten, werd door GroenLinks raadslid Merijn Scheifes ingediend mede namens de VVD, D66, VolksPartijBreda, Trots/OPA, Breda 97, Elbertse/Groenweg, PvdA, CDA en de SP.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.