Nieuws van CDA in Bunschoten over SGP inzichtelijk

5 documenten

Algemene beschouwingen CDA op 2019-2022

CDA CDA SGP VVD Bunschoten 06-07-2018 04:07

Algemene beschouwingen CDA Eerste deel door Ariean van de Groep: Voorzitter, Wij als fractie zullen deze beschouwingen geven in twee delen. Het eerste deel over bestuurlijke zaken en financiën zal ik voor mijn rekening nemen, het deel over ruimtelijke zaken en samenlevingszaken zal mijn fractiegenoot Christiaan Buis verwoorden. Hier zijn we weer bij elkaar, net voor het zomerreces, om het gemeentebeleid te bespreken voor een jaar dat nog ver weg lijkt: 2019. We zitten hier met veel nieuwe mensen in de raad, zo vlak na de verkiezingen, met frisse blik en ideeën. En een open houding misschien? De tijd zal het leren... Veel lijkt er veranderd, maar nog veel meer lijkt ons ook hetzelfde te zijn gebleven. Wij staan hier als fractie in ieder geval zelfbewust en open. Klaar voor het debat dat we vandaag gaan voeren. En met flink wat ideeën en voorstellen die u in de vorm van moties en amendementen zijn toegezonden de afgelopen dagen. Zoals gezegd, het gaat vandaag om vooruitblikken. Ik wil dan ook niet teveel zeggen over de afgelopen maanden en de politieke keuzes die daarin zijn gemaakt. Over de uitbreiding van de wethoudersformatie, die de inwoners 40.000 euro per jaar kost – een uitbreiding die nog altijd niet helder verantwoord is – kent u ons standpunt. Het gegeven dat de coalitie heeft afgesproken de komende 4 jaar een miljoen euro meer uit te geven, is ook de revue gepasseerd. De tijden van zuinigheid en vlijt lijken voorgoed voorbij. Die spaarzaamheid bouwt spreekwoordelijk “Huizen als kastelen”, maar de coalitie lijkt eerder uit te gaan van “Gouden bergen”. En dat is misschien op het eerste gezicht niet zo vreemd. Doordat de gemeentefinanciën de vorige periode op orde zijn gebracht en het economische tij aan het keren is, ziet de toekomst er financieel aanzienlijk beter uit dan bijvoorbeeld vier jaar geleden, toen er een bezuinigingsdiscussie gevoerd moest worden. Dat geeft ruimte om uit te geven en dat is goed, als het investeringen zijn – ik benadruk ‘investeringen’ – die de inwoners ten goede komen. In het coalitieakkoord – waarvan we pas erg recent de financiële vertaling compleet kregen – staan uitgaven genoemd die de coalitie voor ogen heeft. Een vraag voor de wethouder financiën in deze: waarom heeft het zolang geduurd voordat we duidelijkheid kregen over de nog niet ingevulde p.m. posten van het coalitieakkoord? Die zijn toch cruciaal voor de discussie over financiën die we vandaag moeten voeren? Niet álle zaken op die lijst komen in de visie van het CDA de inwoners ten goede. Daarover zullen we nog inhoudelijk debatteren, waarschijnlijk vandaag ook nog wel. Maar dat de coalitie deze zaken in de voorliggende kadernota plaatst is voorspelbaar. En gezien de versheid van de net gesmede coalitieband, zullen ze er vandaag moeilijk uit te amenderen zijn met een meerderheid van raadsleden. In goede tijden en met veel voorgenomen uitgaven, voorzitter, is het niet meer dan logisch ook te kijken naar de inkomstenkant. En daar zien we iets bijzonders. De lasten voor de burger zouden met deze kadernota stijgen. Dat vinden we ongewenst en heel moeilijk te verkopen aan onze inwoners. Vandaar dat we twee amendementen indienen. Eén samen met de CAP om de lastenverhoging door rioolrechten te dit jaar stoppen (wat huurders en woningeigenaren ten goede komt). En één om de woningeigenaren en eigenaren van bedrijven weer wat terug te geven, na de OZB-stijgingen tijdens de tijden van crisis. Van CDA en CAP: AMENDEMENT BEVRIEZEN STIJGING RIOOLRECHT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De extra stijging rioolrecht met 4% (€ 46.000,--) te bevriezen in afwachting van de uitkomst van het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Toelichting: De financiële positie van de gemeente is gezond. Het is met het oog daarop goed om de totale lokale lasten voor onze inwoners in ieder geval niet te verzwaren. Een bevriezing van extra stijging rioolrecht is daartoe een reëel middel, omdat een deel van de geplande investeringen voor dit jaar ook worden doorgeschoven. Er is geen effect op het begrotingsresultaat. En het volgende amendement: AMENDEMENT VERLAGEN OZB De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De in de Kadernota voorgestelde OZB-aanpassing in 2019 met 1% te beperken (dus 1,5% in plaats van 2,5% indexering). De lagere opbrengst voor de gemeente, geschat op €35.000=, is op te vangen uit het verwachte overschot op het begrotingsresultaat. Toelichting: De OZB is in de jaren van crisis en bezuinigen verhoogd om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Woningbezitters en eigenaren van bedrijven hebben in die jaren daardoor relatief meer bijgedragen dan huurders. De financiële positie van de gemeente is gezonder geworden en de financiële vooruitzichten zijn beter. Vorig jaar is al een begin gemaakt met het teruggeven van de eerdere OZB-verhogingen aan woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden. Op deze gronden en met de huidige financiële vooruitzichten is het verantwoord en gerechtvaardigd om de lastendruk van woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden te beperken. Bestrijden illegaal drugsgebruik en -handel Voorzitter, in het CDA-programma wordt een belangrijke rol ingenomen door het bestrijden van illegaal drugsgebruik en drugshandel. Onze mooie gemeente herbergt nog steeds een serieus probleem met illegale drugs, dat negatieve gevolgen heeft voor jongeren en ouderen. De CDA-fractie wil een verschuiving naar meer handhaven en doen. Er zijn legio goede voorbeelden en methodes. Gebiedsverboden voor dealers, drugshonden, de IJslandse methode. In de campagnes hebben diverse de revu gepasseerd. Wat ons betreft is de tijd van enkel praten en overtuigen definitief voorbij. De noodklok luidt! Is uw college daar ook van doordrongen? Neemt het college dus de extra stappen voor een actieve bestrijding van overlast door en het gebruik van drugs? De grens is nu echt bereikt. Gemeentegrensborden Voorzitter, over grenzen gesproken. In het zuiden van ons dorp sluimert nog altijd een grensconflict met onze buurgemeente Amersfoort over het aanleggen van een weg. Laat het duidelijk zijn, ons grondgebied is ons grondgebied, daar willen wij het laatste woord over houden. Maar heel symbolisch hangt juist daar, bleekjes en beschadigd, een klein bordje dat de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten met de gemeente Amersfoort markeert: ‘Welkom in de gemeente Bunschoten’. Voorzitter, een zelfbewuste gemeente, staat voor haar inwoners en markeert haar grenzen, niet bleekjes, maar ronduit. Tijdens mijn fietstochten zie ik het: richting de Veluwe doen de gemeenten het vrijwel allemaal. We hebben daarom de volgende motie: MOTIE GEMEENTEGRENSBORDEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; constaterende dat: Er nu niet langs de toegangswegen tot onze gemeente consequent gemeentegrensborden staan die de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten markeren; Het enkele bord dat er staat (bij Zevenhuizen), slecht onderhouden en vervaagd is; Verschillende gemeenten om ons heen hun bezoekers wel consequent wijzen op het binnengaan van het gemeentelijk grondgebied. overwegende dat: Een zelfbewuste, fraaie en trotse gemeente als Bunschoten zich positief profileert door duidelijk aan te geven dat men Bunschotens grondgebied betreedt. verzoekt het College om: In 2019 te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen van gemeentegrensborden langs de toegangswegen van de gemeente. Voorzitter, tot zover mijn eerste bijdrage in de eerste termijn. Mijn fractiegenoot Christiaan Buis zal het tweede deel over Ruimte en Samenleving behandelen. Deel 2 algemene beschouwingen door Christiaan Buis: Voorzitter, Na de financiële beschouwing door fractiegenoot Van de Groep neem ik u mee wat betreft de onderdelen ruimte en samenleving. In de commissievergaderingen heeft onze fractie fel geageerd tegen de vele pro-memorieposten in de Kadernota, de heer Van de Groep noemde het al zo-even. Pas na de commissies zijn deze van verdere invulling voorzien. Jammer dat er in de commissies ten aanzien van de kosten, van toch wel majeure ideeën op het gebied van ruimtelijke ordening, geen discussie heeft kunnen plaatsvinden. Vorig jaar trapte ik mijn bijdrage in deze vergadering af met de verkeerssituatie in Zevenhuizen. Na een recent, opnieuw dodelijk, ongeval op die weg van een inwoner is de roep om te starten met het opknappen van de weg en het aanleggen van het zo verlangde fietspad heviger dan ooit. Wethouder, nogmaals de oproep om te handelen conform de motie. Er is immers door de voltallige raad aangegeven dat de weg in Zevenhuizen in 2018 volledig zou zijn afgerond. Van enige activiteit aldaar is nog niets te bekennen. Eenzelfde verhaal gaat op voor de Frans Jacobsweg, ook die weg zou in 2018 opgeknapt worden en afgerond zijn. Ook daar liggen meer ongevallen op de loer en de inwoners van Eemdijk, Spakenburg en Bunschoten zijn het zat. Graag een toelichting op de stand van zaken door de wethouder aangaande de Frans Jacobsweg. Nu ik over gevaarlijke wegen praat kom ik ook uit op het Sint Nicolaashoofd, een gevaarlijke berm aldaar maakt dat velen, zowel weggebruikers als omwonenden, worden blootgesteld aan onveilige situaties. In eerder commissievergaderingen is reeds over deze weg gesproken en zijn foto’s getoond. In de commissie en na overleg met de ambtenaren bleek deze weg niet in enige planning of onderhoudsplan te zijn opgenomen. Wij dienen hiertoe ‘amendement veilige berm Sint Nicolaashoofd’ in. AMENDEMENT VEILIGE BERM SINT NICOLAASHOOFD De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, gehoord hebbende de beraadslaging in de commissies ruimte de dato 18 april 2018 en 13 juni 2018; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘Om te voorkomen dat de bermen bij het Sint Nicolaashoofd stuk gereden worden, in 2019 langs de weg een strook met grasbetontegels aan te brengen. Het betreft 500 meter ziende op het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed.’ Toelichting: De bermen bij het Sint Nicolaashoofd verkeren al langere tijd in erbarmelijke staat en bij regen en/of winterperiodes ontstaan er gevaarlijke situaties. Kosten: Voor de raming is gerekend met 500 meter weg, het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed. Totale kosten komen uit op € 21.540,-. Wij verzoeken u, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor wegonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. Een ander prominent discussiepunt in de commissie ruimte is de evaluatie van het parkeerbeleid geweest. Eens in de vier jaar kijken wij als gemeente of de bestaande situatie geen aanpassing behoeft en welke tendensen er zijn wat betreft parkeren. Onze fractie is van mening dat, gezien de huidige situatie in het dorp aangaande parkeren, we dit onderzoek kunnen doorschuiven naar 2024 en we de kosten a 50.000 EUR vooralsnog in de portemonnee houden. Hiertoe is samen met de CU en VVD een amendement ingediend. Terugkerend discussiethema is ook openbare verlichting, in voorliggende kadernota is ook weer een stevige post a 170.000 EUR geëtiketteerd. Gezien de ontwikkelingen in de verlichtingsbranche zoals type licht, energiezuinigheid, diervriendelijkheid, waar te plaatsen en afstanden tussen palen willen wij het college oproepen om voorafgaande aan de uitgave van de 170.000 EUR de raad middels een raadsvoorstel mee te nemen in de beoogde vervangingen en/of plaatsingen. Zodoende kunnen er tegen die tijd raadsbreed prioriteiten worden aangebracht. Wij dienen hiertoe samen met SGP de ‘motie openbare verlichting’ in. MOTIE OPENBARE VERLICHTING De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Constaterende dat: - De kosten voor het onderhouden en plaatsen van masten/armaturen substantieel zijn; - er in 2022 EUR 170.000,- nodig is om te voorzien in (nieuwe) masten/armaturen. Overwegende dat: 2022 nog ver weg is en er diverse ontwikkelingen zijn in de branche voor (straat)verlichting in het kader van milieu- en diervriendelijkheid, zuinigheid van armaturen/lampen en het plaatsen (afstanden) van masten. Verzoekt het College om: Voorafgaande aan de uitgave van voornoemd bedrag te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen/vervangen van masten/armaturen en zodoende de gemeenteraad gelegenheid te geven om in dit dossier mee te denken. Voorzitter, Bunschoten is op vele vlakken vooruitstrevend te noemen maar in haar handelen ook vaak conservatief. Ik wil u meenemen in een voor ons nieuwe methode van groenonderhoud. Namelijk, groenonderhoud door begrazing door schapen. Het gebruik van schapen in een specifieke wijk is in vele gemeenten erg succesvol. Een voorbeeld daarvan is Nijkerk. Onze fractie is in Nijkerk op bezoek geweest om te spreken met ambtenaren en inwoners ten aanzien van een reeds 3 jaar lopend succesvol project met de schapen in de wijken Corlaer en de nieuwe wijk Doornsteeg. Het succes ligt hem niet zozeer in het feit dat de schapen veel goedkoper zijn dan de grasmaaier maar juist in het verbinden van mensen, jeugdeducatie en de opbloeiende biodiversiteit. De schaapskudde aldaar is zeer populair onder de bevolking (900 volgers op Facebook) en ruim 3000 bezoekers bij een recente open dag. De kudde zorgt voor verbinding binnen de betreffende wijken, heeft voor de jeugd (scholen en kinderdagverblijven) een zeer educatief karakter en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Wat zou het mooi zijn als we in een nog nader vast te stellen wijk, let wel 1 wijk, in Bunschoten in 2019 eens proef kunnen draaien. Wij dienen hiertoe het ‘amendement natuurlijk groenbeheer’ in. Een toelichting op het project zoals dat in Nijkerk loopt is bijgesloten in de stukken. AMENDEMENT NATUURLIJK GROENBEHEER De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘In 2019 een proef te organiseren voor groen- en maaibeheer middels de inzet van een schaapkudde en de resultaten daarvan in het eerste kwartaal 2020 terug te koppelen aan de gemeenteraad van Bunschoten.’ Toelichting: Men in omliggende gemeenten succesvol gebruikt maakt van een schaapskudde ter begrazing van bermen, gazons en taluds. De schaapskuddes zeer populair zijn onder de bevolking, zorgen voor verbinding binnen de betreffende wijk, voor de jeugd een zeer educatief karakter hebben (scholen en kinderdagverblijven) en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Een evaluatie/ervaringen van het gebruik van een schaapkudde in de gemeente Nijkerk treft u aan in de bijlage bij dit amendement. Kosten: Omliggende gemeenten geven aan dat er de simpele stelregel is dat de kosten voor groenbeheersing in een wijk middels schapen tussen de 25 en 30 procent hoger zijn dan de ‘normale’ maaiwijze voor die betreffende wijk. Afhankelijk van de wijk die wij kiezen komt er 25 tot 30 procent bovenop het budget voor die wijk. Wij verzoeken u, ten aanzien van voornoemde kosten, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor groenonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. De kosten hangen af van de te kiezen woonwijk. Voorzitter, wat betreft de commissie samenleving. Een terugkerend thema is dat iedereen moet kunnen meedoen in onze samenleving. Dat gaat uiteraard helemaal op voor jonge kinderen met een handicap. Spelen en meedoen met vriendjes en vriendinnetjes is erg belangrijk en iets dat wij als gemeente, met onze lokale speelvoorzieningen, zoveel mogelijk moeten stimuleren. Een aantal speeltuinen, en de aldaar geplaatste toestellen, blijken momenteel niet goed toegankelijk voor kinderen met een handicap. Wij willen deze speeltuinen, wanneer vervanging of aanpassing op enig moment in de toekomst nodig is, ‘inclusief’ maken. Inhoudende dat toestellen ook bruikbaar zijn voor kinderen met een handicap. Wij dienen hiertoe samen met SGP, de ‘motie inclusieve speelplaatsen’ in. MOTIE INCLUSIEVE SPEELPLAATSEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Speelplaatsen in Bunschoten nu een deel van de kinderen uitsluiten, namelijk kinderen met een lichamelijke handicap; 2. er behoefte is bij kinderen met een handicap en hun ouders om te kunnen deelnemen en gebruik te maken van speelplaatsen en de aldaar aanwezige speeltoestellen; 3. er behoefte is vanuit de samenleving, begeleiders, verzorgers en hulpverleners om gehandicapte kinderen zo veel mogelijk te laten meedoen; 4. er op termijn een vervangingsvraag voor speeltoestellen plaats zal vinden. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om het beleid aangaande speelplaatsen zo aan te passen dat wanneer speelplaatsen worden gerenoveerd of vervangen, deze ‘inclusief’ worden gemaakt zodat ook kinderen met een handicap kunnen deelnemen. En gaat over tot de orde van de dag. Voorzitter, de afgelopen decennia heeft de gemeente Bunschoten een weifelend beleid gevoerd wat betreft gemeentelijke monumenten. Panden die door particulieren zijn onderhouden worden nu benoemd tot gemeentelijk monument. Eigenaren krijgen daardoor te maken met veel onnodige overheidsbemoeienis, komen te vallen onder een waar regime aan eisen, krijgen te maken met hoogoplopende kosten, en een papierrompslomp van een legertje aan gemeentelijke en externe adviseurs. Naar wij begrepen lopen er diverse discussies met meerdere inwoners. De particulier is niet langer de baas over het eigen bezit, maar overgeleverd aan de grillen van de lokale overheid. Het behoud van beeldbepalende panden gaat het CDA aan het hart. De budgetten voor subsidiëring die beschikbaar zijn, zijn echter ver ontoereikend om zoveel verschillende panden te kunnen bedienen. Vergroten van budgetten hiervoor is maatschappelijk gezien niet te verantwoorden. Het CDA pleit daarom voor blijvende vrijheid en vertrouwen in de particuliere bezitter van beeldbepalende panden. De gemeentelijke overheid kan en mag zich echter niet in mengen in het particulier eigendom zoals men dat nu voor ogen heeft, dat wil zeggen zonder fatsoenlijk budget en met veel onnodige regelgeving. De gemeente dient zich wat erfgoed betreft te focussen op behoud van de onze bottervloot en zich te beperken in aantallen gemeentelijke monumenten. Wij dienen hiertoe dan ook complementair de motie ‘motie gemeentelijke monumenten’ en ‘amendement gemeentelijke monumenten’ in. MOTIE GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Het benoemen van particulier eigendom tot gemeentelijk monument een heikel punt is in onze gemeente; 2. dit inwoners opzadelt met veel extra moeite, kosten, onnodige regelgeving en het hen in de handelingsvrijheid die bij ‘eigendom’ hoort beperkt; 3. het aantal benoemingen tot gemeentelijk monument nu al erg groot is en het incidenteel budget voor bewoners ziende op onderhoud c.q. advies hiertoe ontoereikend is; 4. er in de Kadernota opnieuw extra budget is verzocht met betrekking tot het aan- en toewijzen van monumenten; 5. er de afgelopen decennia een inconsequent erfgoed beleid is gevoerd op gemeentelijke monumenten; 6. de focus van het erfgoed beleid zou moeten liggen bij het behoud van onze bottervloot. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om de focus binnen het erfgoed beleid te leggen bij ons varend erfgoed en het benoemen van particulier bezit tot erfgoed te staken, deregulatie voor benoemingen mogelijk te maken indien eigenaren dat wensen en de uitbreiding van budget(ten) hiervoor te laten vervallen. En gaat over tot de orde van de dag. AMENDEMENT GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: De vervolgstappen aangaande gemeentelijke monumenten te schrappen uit de Kadernota. Kosten: De besparing ter grootte van EUR 50.000,- toe te voegen aan de algemene reserve. Onlangs heeft de begeleidingscommissie accountant gesproken over het werk van de controlerend accountant voor onze gemeente. De kosten lopen, eenzijdig op last van de accountant, fors op terwijl de perceptie vanuit de gemeente op in het verleden gemaakte afspraken toch anders ligt. Wij dienen hiertoe de ‘motie accountant’ in waarmee wij het college en de ambtenaren steunen en aanzetten om de eenzijdige verhoging niet voor zoete koek te slikken. Middels de motie willen wij, conform de besluitvorming in de begeleidingscommissie accountant, het college vragen te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. MOTIE ACCOUNTANT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’ en gehoord hebbende de beraadslaging in de begeleidingscommissie accountant de dato 12 juni 2018; Constaterende dat: - De kosten voor de controle van de jaarrekening van de gemeente Bunschoten sterk oplopen; - er de tendens lijkt te zijn, zo blijkt ook uit de schriftelijke terugkoppeling van de ambtenaren, dat de accountant eenzijdig de kosten voor haar werk laag laat en achteraf (naar boven) aanpast. Verzoekt het College om: Te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. Voorzitter, dit voorzover ronde 1 namens het CDA.

Algemene beschouwingen CDA op 2019-2022

CDA CDA SGP VVD Bunschoten 06-07-2018 04:07

Algemene beschouwingen CDA Eerste deel door Ariean van de Groep: Voorzitter, Wij als fractie zullen deze beschouwingen geven in twee delen. Het eerste deel over bestuurlijke zaken en financiën zal ik voor mijn rekening nemen, het deel over ruimtelijke zaken en samenlevingszaken zal mijn fractiegenoot Christiaan Buis verwoorden. Hier zijn we weer bij elkaar, net voor het zomerreces, om het gemeentebeleid te bespreken voor een jaar dat nog ver weg lijkt: 2019. We zitten hier met veel nieuwe mensen in de raad, zo vlak na de verkiezingen, met frisse blik en ideeën. En een open houding misschien? De tijd zal het leren... Veel lijkt er veranderd, maar nog veel meer lijkt ons ook hetzelfde te zijn gebleven. Wij staan hier als fractie in ieder geval zelfbewust en open. Klaar voor het debat dat we vandaag gaan voeren. En met flink wat ideeën en voorstellen die u in de vorm van moties en amendementen zijn toegezonden de afgelopen dagen. Zoals gezegd, het gaat vandaag om vooruitblikken. Ik wil dan ook niet teveel zeggen over de afgelopen maanden en de politieke keuzes die daarin zijn gemaakt. Over de uitbreiding van de wethoudersformatie, die de inwoners 40.000 euro per jaar kost – een uitbreiding die nog altijd niet helder verantwoord is – kent u ons standpunt. Het gegeven dat de coalitie heeft afgesproken de komende 4 jaar een miljoen euro meer uit te geven, is ook de revue gepasseerd. De tijden van zuinigheid en vlijt lijken voorgoed voorbij. Die spaarzaamheid bouwt spreekwoordelijk “Huizen als kastelen”, maar de coalitie lijkt eerder uit te gaan van “Gouden bergen”. En dat is misschien op het eerste gezicht niet zo vreemd. Doordat de gemeentefinanciën de vorige periode op orde zijn gebracht en het economische tij aan het keren is, ziet de toekomst er financieel aanzienlijk beter uit dan bijvoorbeeld vier jaar geleden, toen er een bezuinigingsdiscussie gevoerd moest worden. Dat geeft ruimte om uit te geven en dat is goed, als het investeringen zijn – ik benadruk ‘investeringen’ – die de inwoners ten goede komen. In het coalitieakkoord – waarvan we pas erg recent de financiële vertaling compleet kregen – staan uitgaven genoemd die de coalitie voor ogen heeft. Een vraag voor de wethouder financiën in deze: waarom heeft het zolang geduurd voordat we duidelijkheid kregen over de nog niet ingevulde p.m. posten van het coalitieakkoord? Die zijn toch cruciaal voor de discussie over financiën die we vandaag moeten voeren? Niet álle zaken op die lijst komen in de visie van het CDA de inwoners ten goede. Daarover zullen we nog inhoudelijk debatteren, waarschijnlijk vandaag ook nog wel. Maar dat de coalitie deze zaken in de voorliggende kadernota plaatst is voorspelbaar. En gezien de versheid van de net gesmede coalitieband, zullen ze er vandaag moeilijk uit te amenderen zijn met een meerderheid van raadsleden. In goede tijden en met veel voorgenomen uitgaven, voorzitter, is het niet meer dan logisch ook te kijken naar de inkomstenkant. En daar zien we iets bijzonders. De lasten voor de burger zouden met deze kadernota stijgen. Dat vinden we ongewenst en heel moeilijk te verkopen aan onze inwoners. Vandaar dat we twee amendementen indienen. Eén samen met de CAP om de lastenverhoging door rioolrechten te dit jaar stoppen (wat huurders en woningeigenaren ten goede komt). En één om de woningeigenaren en eigenaren van bedrijven weer wat terug te geven, na de OZB-stijgingen tijdens de tijden van crisis. Van CDA en CAP: AMENDEMENT BEVRIEZEN STIJGING RIOOLRECHT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De extra stijging rioolrecht met 4% (€ 46.000,--) te bevriezen in afwachting van de uitkomst van het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Toelichting: De financiële positie van de gemeente is gezond. Het is met het oog daarop goed om de totale lokale lasten voor onze inwoners in ieder geval niet te verzwaren. Een bevriezing van extra stijging rioolrecht is daartoe een reëel middel, omdat een deel van de geplande investeringen voor dit jaar ook worden doorgeschoven. Er is geen effect op het begrotingsresultaat. En het volgende amendement: AMENDEMENT VERLAGEN OZB De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De in de Kadernota voorgestelde OZB-aanpassing in 2019 met 1% te beperken (dus 1,5% in plaats van 2,5% indexering). De lagere opbrengst voor de gemeente, geschat op €35.000=, is op te vangen uit het verwachte overschot op het begrotingsresultaat. Toelichting: De OZB is in de jaren van crisis en bezuinigen verhoogd om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Woningbezitters en eigenaren van bedrijven hebben in die jaren daardoor relatief meer bijgedragen dan huurders. De financiële positie van de gemeente is gezonder geworden en de financiële vooruitzichten zijn beter. Vorig jaar is al een begin gemaakt met het teruggeven van de eerdere OZB-verhogingen aan woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden. Op deze gronden en met de huidige financiële vooruitzichten is het verantwoord en gerechtvaardigd om de lastendruk van woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden te beperken. Bestrijden illegaal drugsgebruik en -handel Voorzitter, in het CDA-programma wordt een belangrijke rol ingenomen door het bestrijden van illegaal drugsgebruik en drugshandel. Onze mooie gemeente herbergt nog steeds een serieus probleem met illegale drugs, dat negatieve gevolgen heeft voor jongeren en ouderen. De CDA-fractie wil een verschuiving naar meer handhaven en doen. Er zijn legio goede voorbeelden en methodes. Gebiedsverboden voor dealers, drugshonden, de IJslandse methode. In de campagnes hebben diverse de revu gepasseerd. Wat ons betreft is de tijd van enkel praten en overtuigen definitief voorbij. De noodklok luidt! Is uw college daar ook van doordrongen? Neemt het college dus de extra stappen voor een actieve bestrijding van overlast door en het gebruik van drugs? De grens is nu echt bereikt. Gemeentegrensborden Voorzitter, over grenzen gesproken. In het zuiden van ons dorp sluimert nog altijd een grensconflict met onze buurgemeente Amersfoort over het aanleggen van een weg. Laat het duidelijk zijn, ons grondgebied is ons grondgebied, daar willen wij het laatste woord over houden. Maar heel symbolisch hangt juist daar, bleekjes en beschadigd, een klein bordje dat de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten met de gemeente Amersfoort markeert: ‘Welkom in de gemeente Bunschoten’. Voorzitter, een zelfbewuste gemeente, staat voor haar inwoners en markeert haar grenzen, niet bleekjes, maar ronduit. Tijdens mijn fietstochten zie ik het: richting de Veluwe doen de gemeenten het vrijwel allemaal. We hebben daarom de volgende motie: MOTIE GEMEENTEGRENSBORDEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; constaterende dat: Er nu niet langs de toegangswegen tot onze gemeente consequent gemeentegrensborden staan die de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten markeren; Het enkele bord dat er staat (bij Zevenhuizen), slecht onderhouden en vervaagd is; Verschillende gemeenten om ons heen hun bezoekers wel consequent wijzen op het binnengaan van het gemeentelijk grondgebied. overwegende dat: Een zelfbewuste, fraaie en trotse gemeente als Bunschoten zich positief profileert door duidelijk aan te geven dat men Bunschotens grondgebied betreedt. verzoekt het College om: In 2019 te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen van gemeentegrensborden langs de toegangswegen van de gemeente. Voorzitter, tot zover mijn eerste bijdrage in de eerste termijn. Mijn fractiegenoot Christiaan Buis zal het tweede deel over Ruimte en Samenleving behandelen. Deel 2 algemene beschouwingen door Christiaan Buis: Voorzitter, Na de financiële beschouwing door fractiegenoot Van de Groep neem ik u mee wat betreft de onderdelen ruimte en samenleving. In de commissievergaderingen heeft onze fractie fel geageerd tegen de vele pro-memorieposten in de Kadernota, de heer Van de Groep noemde het al zo-even. Pas na de commissies zijn deze van verdere invulling voorzien. Jammer dat er in de commissies ten aanzien van de kosten, van toch wel majeure ideeën op het gebied van ruimtelijke ordening, geen discussie heeft kunnen plaatsvinden. Vorig jaar trapte ik mijn bijdrage in deze vergadering af met de verkeerssituatie in Zevenhuizen. Na een recent, opnieuw dodelijk, ongeval op die weg van een inwoner is de roep om te starten met het opknappen van de weg en het aanleggen van het zo verlangde fietspad heviger dan ooit. Wethouder, nogmaals de oproep om te handelen conform de motie. Er is immers door de voltallige raad aangegeven dat de weg in Zevenhuizen in 2018 volledig zou zijn afgerond. Van enige activiteit aldaar is nog niets te bekennen. Eenzelfde verhaal gaat op voor de Frans Jacobsweg, ook die weg zou in 2018 opgeknapt worden en afgerond zijn. Ook daar liggen meer ongevallen op de loer en de inwoners van Eemdijk, Spakenburg en Bunschoten zijn het zat. Graag een toelichting op de stand van zaken door de wethouder aangaande de Frans Jacobsweg. Nu ik over gevaarlijke wegen praat kom ik ook uit op het Sint Nicolaashoofd, een gevaarlijke berm aldaar maakt dat velen, zowel weggebruikers als omwonenden, worden blootgesteld aan onveilige situaties. In eerder commissievergaderingen is reeds over deze weg gesproken en zijn foto’s getoond. In de commissie en na overleg met de ambtenaren bleek deze weg niet in enige planning of onderhoudsplan te zijn opgenomen. Wij dienen hiertoe ‘amendement veilige berm Sint Nicolaashoofd’ in. AMENDEMENT VEILIGE BERM SINT NICOLAASHOOFD De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, gehoord hebbende de beraadslaging in de commissies ruimte de dato 18 april 2018 en 13 juni 2018; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘Om te voorkomen dat de bermen bij het Sint Nicolaashoofd stuk gereden worden, in 2019 langs de weg een strook met grasbetontegels aan te brengen. Het betreft 500 meter ziende op het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed.’ Toelichting: De bermen bij het Sint Nicolaashoofd verkeren al langere tijd in erbarmelijke staat en bij regen en/of winterperiodes ontstaan er gevaarlijke situaties. Kosten: Voor de raming is gerekend met 500 meter weg, het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed. Totale kosten komen uit op € 21.540,-. Wij verzoeken u, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor wegonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. Een ander prominent discussiepunt in de commissie ruimte is de evaluatie van het parkeerbeleid geweest. Eens in de vier jaar kijken wij als gemeente of de bestaande situatie geen aanpassing behoeft en welke tendensen er zijn wat betreft parkeren. Onze fractie is van mening dat, gezien de huidige situatie in het dorp aangaande parkeren, we dit onderzoek kunnen doorschuiven naar 2024 en we de kosten a 50.000 EUR vooralsnog in de portemonnee houden. Hiertoe is samen met de CU en VVD een amendement ingediend. Terugkerend discussiethema is ook openbare verlichting, in voorliggende kadernota is ook weer een stevige post a 170.000 EUR geëtiketteerd. Gezien de ontwikkelingen in de verlichtingsbranche zoals type licht, energiezuinigheid, diervriendelijkheid, waar te plaatsen en afstanden tussen palen willen wij het college oproepen om voorafgaande aan de uitgave van de 170.000 EUR de raad middels een raadsvoorstel mee te nemen in de beoogde vervangingen en/of plaatsingen. Zodoende kunnen er tegen die tijd raadsbreed prioriteiten worden aangebracht. Wij dienen hiertoe samen met SGP de ‘motie openbare verlichting’ in. MOTIE OPENBARE VERLICHTING De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Constaterende dat: - De kosten voor het onderhouden en plaatsen van masten/armaturen substantieel zijn; - er in 2022 EUR 170.000,- nodig is om te voorzien in (nieuwe) masten/armaturen. Overwegende dat: 2022 nog ver weg is en er diverse ontwikkelingen zijn in de branche voor (straat)verlichting in het kader van milieu- en diervriendelijkheid, zuinigheid van armaturen/lampen en het plaatsen (afstanden) van masten. Verzoekt het College om: Voorafgaande aan de uitgave van voornoemd bedrag te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen/vervangen van masten/armaturen en zodoende de gemeenteraad gelegenheid te geven om in dit dossier mee te denken. Voorzitter, Bunschoten is op vele vlakken vooruitstrevend te noemen maar in haar handelen ook vaak conservatief. Ik wil u meenemen in een voor ons nieuwe methode van groenonderhoud. Namelijk, groenonderhoud door begrazing door schapen. Het gebruik van schapen in een specifieke wijk is in vele gemeenten erg succesvol. Een voorbeeld daarvan is Nijkerk. Onze fractie is in Nijkerk op bezoek geweest om te spreken met ambtenaren en inwoners ten aanzien van een reeds 3 jaar lopend succesvol project met de schapen in de wijken Corlaer en de nieuwe wijk Doornsteeg. Het succes ligt hem niet zozeer in het feit dat de schapen veel goedkoper zijn dan de grasmaaier maar juist in het verbinden van mensen, jeugdeducatie en de opbloeiende biodiversiteit. De schaapskudde aldaar is zeer populair onder de bevolking (900 volgers op Facebook) en ruim 3000 bezoekers bij een recente open dag. De kudde zorgt voor verbinding binnen de betreffende wijken, heeft voor de jeugd (scholen en kinderdagverblijven) een zeer educatief karakter en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Wat zou het mooi zijn als we in een nog nader vast te stellen wijk, let wel 1 wijk, in Bunschoten in 2019 eens proef kunnen draaien. Wij dienen hiertoe het ‘amendement natuurlijk groenbeheer’ in. Een toelichting op het project zoals dat in Nijkerk loopt is bijgesloten in de stukken. AMENDEMENT NATUURLIJK GROENBEHEER De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘In 2019 een proef te organiseren voor groen- en maaibeheer middels de inzet van een schaapkudde en de resultaten daarvan in het eerste kwartaal 2020 terug te koppelen aan de gemeenteraad van Bunschoten.’ Toelichting: Men in omliggende gemeenten succesvol gebruikt maakt van een schaapskudde ter begrazing van bermen, gazons en taluds. De schaapskuddes zeer populair zijn onder de bevolking, zorgen voor verbinding binnen de betreffende wijk, voor de jeugd een zeer educatief karakter hebben (scholen en kinderdagverblijven) en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Een evaluatie/ervaringen van het gebruik van een schaapkudde in de gemeente Nijkerk treft u aan in de bijlage bij dit amendement. Kosten: Omliggende gemeenten geven aan dat er de simpele stelregel is dat de kosten voor groenbeheersing in een wijk middels schapen tussen de 25 en 30 procent hoger zijn dan de ‘normale’ maaiwijze voor die betreffende wijk. Afhankelijk van de wijk die wij kiezen komt er 25 tot 30 procent bovenop het budget voor die wijk. Wij verzoeken u, ten aanzien van voornoemde kosten, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor groenonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. De kosten hangen af van de te kiezen woonwijk. Voorzitter, wat betreft de commissie samenleving. Een terugkerend thema is dat iedereen moet kunnen meedoen in onze samenleving. Dat gaat uiteraard helemaal op voor jonge kinderen met een handicap. Spelen en meedoen met vriendjes en vriendinnetjes is erg belangrijk en iets dat wij als gemeente, met onze lokale speelvoorzieningen, zoveel mogelijk moeten stimuleren. Een aantal speeltuinen, en de aldaar geplaatste toestellen, blijken momenteel niet goed toegankelijk voor kinderen met een handicap. Wij willen deze speeltuinen, wanneer vervanging of aanpassing op enig moment in de toekomst nodig is, ‘inclusief’ maken. Inhoudende dat toestellen ook bruikbaar zijn voor kinderen met een handicap. Wij dienen hiertoe samen met SGP, de ‘motie inclusieve speelplaatsen’ in. MOTIE INCLUSIEVE SPEELPLAATSEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Speelplaatsen in Bunschoten nu een deel van de kinderen uitsluiten, namelijk kinderen met een lichamelijke handicap; 2. er behoefte is bij kinderen met een handicap en hun ouders om te kunnen deelnemen en gebruik te maken van speelplaatsen en de aldaar aanwezige speeltoestellen; 3. er behoefte is vanuit de samenleving, begeleiders, verzorgers en hulpverleners om gehandicapte kinderen zo veel mogelijk te laten meedoen; 4. er op termijn een vervangingsvraag voor speeltoestellen plaats zal vinden. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om het beleid aangaande speelplaatsen zo aan te passen dat wanneer speelplaatsen worden gerenoveerd of vervangen, deze ‘inclusief’ worden gemaakt zodat ook kinderen met een handicap kunnen deelnemen. En gaat over tot de orde van de dag. Voorzitter, de afgelopen decennia heeft de gemeente Bunschoten een weifelend beleid gevoerd wat betreft gemeentelijke monumenten. Panden die door particulieren zijn onderhouden worden nu benoemd tot gemeentelijk monument. Eigenaren krijgen daardoor te maken met veel onnodige overheidsbemoeienis, komen te vallen onder een waar regime aan eisen, krijgen te maken met hoogoplopende kosten, en een papierrompslomp van een legertje aan gemeentelijke en externe adviseurs. Naar wij begrepen lopen er diverse discussies met meerdere inwoners. De particulier is niet langer de baas over het eigen bezit, maar overgeleverd aan de grillen van de lokale overheid. Het behoud van beeldbepalende panden gaat het CDA aan het hart. De budgetten voor subsidiëring die beschikbaar zijn, zijn echter ver ontoereikend om zoveel verschillende panden te kunnen bedienen. Vergroten van budgetten hiervoor is maatschappelijk gezien niet te verantwoorden. Het CDA pleit daarom voor blijvende vrijheid en vertrouwen in de particuliere bezitter van beeldbepalende panden. De gemeentelijke overheid kan en mag zich echter niet in mengen in het particulier eigendom zoals men dat nu voor ogen heeft, dat wil zeggen zonder fatsoenlijk budget en met veel onnodige regelgeving. De gemeente dient zich wat erfgoed betreft te focussen op behoud van de onze bottervloot en zich te beperken in aantallen gemeentelijke monumenten. Wij dienen hiertoe dan ook complementair de motie ‘motie gemeentelijke monumenten’ en ‘amendement gemeentelijke monumenten’ in. MOTIE GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Het benoemen van particulier eigendom tot gemeentelijk monument een heikel punt is in onze gemeente; 2. dit inwoners opzadelt met veel extra moeite, kosten, onnodige regelgeving en het hen in de handelingsvrijheid die bij ‘eigendom’ hoort beperkt; 3. het aantal benoemingen tot gemeentelijk monument nu al erg groot is en het incidenteel budget voor bewoners ziende op onderhoud c.q. advies hiertoe ontoereikend is; 4. er in de Kadernota opnieuw extra budget is verzocht met betrekking tot het aan- en toewijzen van monumenten; 5. er de afgelopen decennia een inconsequent erfgoed beleid is gevoerd op gemeentelijke monumenten; 6. de focus van het erfgoed beleid zou moeten liggen bij het behoud van onze bottervloot. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om de focus binnen het erfgoed beleid te leggen bij ons varend erfgoed en het benoemen van particulier bezit tot erfgoed te staken, deregulatie voor benoemingen mogelijk te maken indien eigenaren dat wensen en de uitbreiding van budget(ten) hiervoor te laten vervallen. En gaat over tot de orde van de dag. AMENDEMENT GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: De vervolgstappen aangaande gemeentelijke monumenten te schrappen uit de Kadernota. Kosten: De besparing ter grootte van EUR 50.000,- toe te voegen aan de algemene reserve. Onlangs heeft de begeleidingscommissie accountant gesproken over het werk van de controlerend accountant voor onze gemeente. De kosten lopen, eenzijdig op last van de accountant, fors op terwijl de perceptie vanuit de gemeente op in het verleden gemaakte afspraken toch anders ligt. Wij dienen hiertoe de ‘motie accountant’ in waarmee wij het college en de ambtenaren steunen en aanzetten om de eenzijdige verhoging niet voor zoete koek te slikken. Middels de motie willen wij, conform de besluitvorming in de begeleidingscommissie accountant, het college vragen te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. MOTIE ACCOUNTANT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’ en gehoord hebbende de beraadslaging in de begeleidingscommissie accountant de dato 12 juni 2018; Constaterende dat: - De kosten voor de controle van de jaarrekening van de gemeente Bunschoten sterk oplopen; - er de tendens lijkt te zijn, zo blijkt ook uit de schriftelijke terugkoppeling van de ambtenaren, dat de accountant eenzijdig de kosten voor haar werk laag laat en achteraf (naar boven) aanpast. Verzoekt het College om: Te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. Voorzitter, dit voorzover ronde 1 namens het CDA.

Bestemmingsplan Bedrijventerreinen Zuid

CDA CDA SGP ChristenUnie Bunschoten 10-03-2017 08:31

Voorzitter, De verkoop en interesse in ons nieuwe industrieterrein, Haarbrug-Zuid, komt goed op gang, ondernemers zien kansen en pakken deze ook. Tevens is het goed te vernemen dat onze gemeente nauwe contacten onderhoud met aldaar reeds gevestigde bedrijven om hen te faciliteren in de verdere groei. Complimenten aan ons college daarvoor. Ik noem Haarbrug-Zuid bewust even omdat dit bestemmingsplan pas in 2011 is vastgesteld. Het voorliggende bestemmingsplan omvat Haarbrug-Noord, Haarbrug, Haarbrug-Zuid en de Kronkels. Goed om te zien dat Haarbrug-Zuid in deze herziening is meegenomenom zo te voorzienin een eenduidige en uniforme regeling qua bouwen op, en gebruik van, alle bedrijventerreinen aan de zuidzijde van Bunschoten. Het bestemmingsplan heeft voor de bedrijven op de bedrijventerreinen De Kronkels en Haarbrug-Noord primair een beheersfunctie en daarmee een consoliderend karakter. Dat wil zeggen dat het vastleggen en behouden van de bestaande ruimtelijke en functionele situatie voorop staat. Onze fractie heeft in de commissievergaderingen van 2016 aandacht gevraagd voor de beeldkwaliteit van de Kronkels. In de commissie is ook gesproken over het hergebruik van leegstaande panden doormiddel van het huisvesten van goedkopere arbeidskrachten vanuit met name het Oosten van de Europese Unie. Door de fractie van de Christenunie is zojuist aangegeven dat de ondertekenaars van de u welbekende motie uit december 2016 die ruimte zien. Onze fractie wil u echter wel meegeven bedachtzaam om te gaan met het huisvesten van deze mensen op industrieterreinen en de raad in een mogelijk besluitvormingsproces mee te nemen. Op de arbeidsmarkt is sprake van oneerlijke concurrentie door goedkopere arbeidskrachten uit andere lidstaten die hier ónder de CAO-voorwaarden aan het werk gaan. Dit pakt slecht uit voor werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt in ons dorp en voor ondernemers die zich wel aan de regels houden. Onze partij staat voor een eerlijke economie. De keuze van bedrijven om arbeidsmigranten aan te nemen is vaak een economische, wij zouden hen best meer kunnen stimuleren om werkzoekenden uit eigen dorp en de regio te werk te stellen. Een onlangs getoond initiatief van een lokale onderneming waarin zij inwoners uitnodigden voor een ‘banenmarkt’ gaf ons een goed gevoel. In de commissievergadering voorafgaande aan deze raadsvergadering vroegen wij aandacht voor het feit dat er ondernemers zijn die geïnteresseerd zijn in het stallen van campers- en/of caravans. Hiertoe is in dit plan geen ruimte. Wij dienen hiertoe, samen met de SGP het amendement ‘Camper- en Caravanstalling’ in. Namens de CDA-fractie C.P. (Christiaan) Buis

Een principieel mens van wieg tot graf

CDA CDA SGP Bunschoten 01-12-2016 05:47

Een principieel mens van wieg tot graf Tot 2009 ging het Henk Koelewijn voor de wind. Hij had een goede baan bij een bank, hij wist wanneer hij hypotheekvrij kon gaan leven, had een vrouw, drie kinderen en hij kon zijn idealen kwijt bij het CDA.Geloof en eenvoud stonden voorop in het christelijk arbeidersgezin waar hij als jongste van drie zonen opgroeide. De ambitieuze Henk ontsteeg zijn milieu door studies: leao, meao, Erasmus Universiteit.Accountant leek hem, als man van de economische cijfers, wel wat. Hij was er trots op dat juist hij uit die 500 sollicitanten werd gekozen bij de Belastingdienst. Maar de bankenwereld lonkte, hij werd auditor bij VSB, die later opging in Fortis Bank. Koelewijn controleerde de economische processen. Hij was op zijn plek bij die sociale bank.'Brave Hendrik', zoals hij zichzelf omschreef, was een rustige, serieuze man. In 2007 nam Fortis ABN Amro over. Die bedrijfscultuur paste hem niet. De crisis brak uit en hij voelde zich op de schopstoel zitten. Het zorgde voor stress.In 2009 liep na twintig jaar huwelijk zijn relatie op de klippen. Door die vechtscheiding verloor hij het contact met zijn drie kinderen. Alle zekerheden onder zijn bestaan vielen weg. Hij werd gezien als boeman.GeloofHij ervoer dat ook in zijn vrijgemaakte kerk en stapte over naar een evangelische gemeente, 'het warme bad', waar hij zelfs een keer zou preken. Zijn geloof was belangrijk voor hem. Hij wilde betekenisvol zijn voor anderen. Dat bracht hem als burgerlid en secretaris partijbestuur eerder al bij het CDA. In 2005 bedacht hij een plan waarin zijn geloof, politiek idealisme, karakter hand in hand gingen. Als het CDA een extra zetel zou winnen bij de gemeenteraadsverkiezingen, dan zouden de raadsleden tien procent (naar de Bijbelse 'tienden') van hun vergoedingen doneren aan goede doelen. Zijn plan werd door tegenstanders gezien als poging tot omkoping. Het werd neergesabeld. Het raakte hem diep.Koelewijn had niet de antenne voor de dagelijkse politieke beslommeringen. Jaren later had hij het idee om CDA-er Morea King, die van Surinaamse komaf is, in Spakenburgse klederdracht op de markt campagne te laten voeren. Zijn partij nam hem in bescherming. Het kon wederom verkeerd worden uitgelegd. De teleurstelling was te zien in zijn ogen.Eind 2012 offerde hij vakantiedagen op door plaats te nemen in de campagnecommissie van Angela Merkel. Hij was begeesterd door de bondskanselier en vond het prachtig om de strategie van zo'n campagne te analyseren. Als campagneman bedacht hij slogans voor het CDA.BerlijnZijn oudste zoon Folkert nam na vier jaar weer contact met hem op. Ze spraken af in een café. Henk bood excuses aan en erkende het verdriet van zijn kinderen. Folkert leerde zijn vader opnieuw kennen. Ze gingen op stedentrip naar Berlijn of bezochten een pretpark.Ondanks zijn scheiding bleef hij een principieel man. Hij keek niet uit naar een andere vrouw, omdat hij zich nog te zeer verbonden voelde met zijn ex-echtgenote. Hij bloeide op van het contact met zoon Folkert en diens vriendin Anne-Fleur, die hij met een busje hielp verhuizen in Rotterdam.CDA-fractievoorzitter Henry Wieldraaijer noemt Koelewijn een 'bijzonder mooi mens, bevlogen idealist, man van de grote lijnen'. Hij voelde haarfijn aan wat er speelde in de samenleving. Hij voorspelde de terugkeer van de SGP in zijn dorp. Koelewijn verliet het CDA september vorig jaar. Naar eigen zeggen moest hij 'gigantisch aan de bak' bij zijn werkgever.Koelewijn kampte met kwaaltjes en was veel moe. Een maand later werd hij onwel op zijn werk en was daar die mokerslag: hersentumor. Folkert was boos. Hij vond het onrechtvaardig. Had hij net weer contact met zijn vader, ging hij hem verliezen. De relatie verdiepte met mooie gesprekken. Henk troostte zijn zoon en nam hem in zijn armen.Henk Koelewijn overleed precies een jaar geleden. Folkert vertelt zijn verhaal in de documentaire Kind van de rekening.Kind van de rekening, zondagavond 11 december, KRO Kruispunt, NPO 2, 23.00 uur. Bron: AD Amersfoortse Courant, 29-11-2016, auteur: Sjaak van de Groep.

Programmabegroting

CDA CDA SGP ChristenUnie Bunschoten 04-11-2016 09:57

CDA-Bunschoten - Begroting 2017 Voorzitter, Voor de CDA-fractie zullen twee sprekers hun beschouwing geven op de begroting 2017 in eerste ronde: de heer Buis over het onderdeel Ruimte en Verkeer en ikzelf over de overige onderdelen. Complimenten De CDA-fractie complimenteert het college en de ambtelijke organisatie met deze structureel sluitende gemeente begroting, doorspekt met tekenen van financieel herstel. Sluitende cijfers, terwijl de afgesproken hoogte van een gezond weerstandvermogen al in 2017 wordt bereikt (in plaats van 2018). We spekken enkele belangrijke reserves, terwijl we tegelijkertijd het tarief van de OZB in 2017 niet laten stijgen boven de gecorrigeerde inflatie (0,5%). Voor veel inwoners zal in 2017 de lastendruk dalen. Op de langere termijn is zelfs al rekening gehouden met verdere daling van de OZB – in 2018 al met 1 procent. Het geeft goede hoop dat we op de COELO-lijst van gemeenten met de laagste lasten weer richting de top tien bewegen. Een goede ontwikkeling! Een betaalbare gemeente met voldoende vet op de botten is een belangrijke verkiezingsbelofte van de CDA-fractie. We geven het college graag als opdracht mee voor de volgende kadernota om de geraamde daling van de OZB in het meerjarenperspectief werkelijkheid te laten worden. Een bijzonder compliment ook voor het opnemen de meerjaren-prognose grondexploitatie die veel duidelijkheid geeft over de ingenomen grondposities. Zorgen Par. 2.1 Naast complimenten, zijn er ook zorgen. Zorg over ontwikkeling van de veiligheid van inwoners bijvoorbeeld. Bij verschillende kengetallen over veiligheid op pagina 30 zien we een stijging bij verschillende indicatoren van overlast. We willen graag met de portefeuillehouder een goed gesprek hebben in de commissie Bestuur en Middelen over het jaarlijkse veiligheidsplan bij de nota Integrale Veiligheid. Par 2.3 Een tweede zorg, naast de complimenten, betreft het grijpen van kansen op economisch gebied, als vestigingsplaats voor bedrijven en nieuwe initiatieven van en voor ondernemers. Juist nu de cijfers een periode van economisch herstel lijken aan te kondigen, is het zaak daarvan te profiteren. Het ondernemersklimaat van Bunschoten biedt daarin een uitstekende uitgangspositie, maar moet dit moet wel omgezet worden in ‘klinkende munt’. Daar speelt ook de gemeente een belangrijke rol in. Dus vanuit de CDA-fractie een dringende oproep voor nieuwe initiatieven en het opplussen van bestaande. We horen graag hoe het college daar in 2017 invulling aan gaat geven. Opmerkingen en vragen Par. 2.5 We lezen op pagina 47 over het beleidsonderdeel Cultureel Bunschoten. Daarin zien we onder Cultureel erfgoed - onderaan de pagina - het voornemen van het college om de lijst gemeentelijke monumenten uit te breiden naar 50 tot zelfs 65 monumenten. Dat is een aanzienlijk aantal voor een gemeente van onze omvang. Een stad als Amsterdam - wereldberoemd om zijn monumentale status - heeft 1.639 gemeentelijke monumenten. Dat is één gemeentelijk monument op elke 512 inwoners. Met 65 monumenten zou Bunschoten uitkomen op één gemeentelijk monument op elke 307 inwoners. Nu is Bunschoten-Spakenburg een prachtige gemeente, die ik persoonlijk niet zou willen verruilen voor Amsterdam, maar een dergelijk verschil lijkt ons een stevige discussie waard in de commissie Ruimte, waar we als raad samen bekijken welke panden en plekken op zo’n lijst thuis zouden horen. Par. 2.6 Met betrekking tot het Sociaal Domein kijkt de CDA-fractie uit naar de uitwerking van de ankerpunten van het minimabeleid, met name voor gezinnen met kinderen. Wij staan voor een ruimhartig en rechtvaardig minimabeleid. In een rijke gemeente als de onze is het voorkomen van armoede, het bijdragen bij financiële nood en het beiden van schuldhulp om uit die nood te komen een – letterlijk – ‘heilige plicht’. Ten slotte, voorzitter, toen ik hier een aantal jaren geleden ook al in deze raad mocht zitten, was een regelmatig terugkerende vraag wat de stand van zaken was rond het project Eemlandia. Het is een wat twijfelachtige gewaarwording van déjà-vu nu opnieuw diezelfde vraag te kunnen stellen: ‘College, zit er al schot in Eemlandia?’ Ik geef graag het woord aan mijn fractiegenoot over het onderwerp Ruimte. Openbare Ruimte Voorzitter, aangaande de portefeuille ruimte de volgende opmerkingen. Ik neem u eerst mee naar pagina 61 van de programmabegroting. Ons Nederlandse leven en welvaart is voor een groot deel afhankelijk van water. We worden steeds meer afhankelijk van onze zoetwatervoorraden. Voor ons is dat met name het IJsselmeer. Onze fractie schrok om in de begroting te lezen dat binnen onze gemeente de kwaliteit van water in enkele grachten en waterpartijen terugloopt. Gezien het feit dat in steeds meer woonwijken sprake is van een ‘gescheiden stelsel’ (inhoudende dat het hemelwater/water op straat terugloopt in oppervlaktewateren) is het belangrijk burgers te informeren over het gescheiden systeem en de consequenties daarvan. Het wassen van de auto of schrobben van de straat lijkt onschuldig maar zorgt wel voor vervuiling van oppervlaktewater. Informeer burgers. De portefeuillehouder heeft in de commissie ruimte aangegeven na te gaan of er subsidies beschikbaar zijn om de bewustwording van onze inwoners aangaande dit onderwerp te stimuleren. Zelfredzaamheid burgers Voorzitter, we leven in 2016, social media speelt een steeds meer belangrijke rol in het leven van inwoners, één van de praktische toepassingen daarvan zien wij in wijkpagina’s en/of wijkinformatie die erg goed werken. Een voorbeeld daarvan is de wijkpagina van de Rengerswetering en er zullen er meer zijn. Mensen zijn met elkaar verbonden, gevaar of vreemde situaties worden snel gesignaleerd en/of doorgegeven aan buurtgenoten en gemeente of politie. Jong en oud blijven op de hoogte van het reilen en zeilen in de wijk en of omgeving. Het creëert ook een gevoel van veiligheid. Burgers hebben daarnaast een sterk zelf oplossend vermogen. U schrijft over social media op pagina 68 van de programmabegroting. Wilt u dergelijke initiatieven nog meer stimuleren en initiëren? Duurzaamheid Pagina 66 vervolgens. In 2017 volgt een themaraad over duurzaam en energieneutraal bouwen en het stimuleren van duurzame aanpassingen onder huidig huizenbezitters. Een onderwerp dat prima past binnen het ‘Rentmeesterschap’ dat het CDA voor staat. Wij zijn blij met dit initiatief en kijken uit naar de bijeenkomst. Daarnaast is het goed om te vernemen dat de woningbouwprojecten binnen onze gemeente goed lopen, in sommige gevallen zelfs al voorspoediger dan ingeschat. Zorg dat binnen deze projecten tevens voldoende ruimte blijft voor de huisvesting van senioren in diverse vormen (waaronder huur). De vergrijzing, met bijkomende problemen, zal toenemen de komende jaren. We moeten de generatie die Nederland heeft opgebouwd na de oorlog niet vergeten. Bunschoten-Stad / burgerparticipatie Voorzitter, daarnaast is het goed om te horen dat afgelopen dinsdag een positieve aftrap heeft plaatsgevonden wat betreft de ontwikkeling van Bunschoten Stad. Het is de eerste stap richting burgers in de uitwerking van het CDA-initiatiefvoorstel uit juli 2016. De opkomst was hoog en de sfeer goed. Bunschoten stad is een pareltje in Utrecht waar mooie historische kerken staan, prachtige huizen, een Dorpsstraat, stadsgracht en stadsweiden liggen met een rijke historie. Het is zo’n waardevol gebied dat het de kwaliteit moet behouden en waar het kan verhogen. Het is goed dat de bewoners de handschoen intensief oppakken om mee te kunnen denken als het gaat over hun eigen woonomgeving. Zevenhuizen Ik sluit mijn bijdrage wat betreft het onderdeel ruimte af met een laatste, voor het CDA belangrijk onderwerp. In de kadernota dit voorjaar is een voorstel gedaan om een veilige situatie te creëren voor voetgangers- en met name fietsers die gebruik maken van de Zevenhuizerstraat. Dit voorstel is destijds niet aangenomen. De inwoners uit Zevenhuizen hebben de laatste maanden duidelijk aangegeven dat de situatie aldaar uit het oogpunt van veiligheid niet langer houdbaar is. Het dichtslibben van de A1/A28/knooppunt Hoevelaken maken dat er veel sluipverkeer (met name vanuit Nijkerk) door onze gemeente loopt. De drukte en risico’s, ook op de Zevenhuizerstraat (gezien haar ligging), nemen toe voor andere weggebruikers dan automobilisten. Tevens is uit gesprekken met inwoners gebleken dat in het verleden al diverse ernstige ongelukken, soms met fatale afloop, hebben plaatsgevonden. De Zevenhuizerstraat is een belangrijke fietsader voor kinderen uit onze gemeente, toeristen die ons dorp bezoeken vanuit Amersfoort en voor de inwoners uit Zevenhuizen zelf. Middels een handtekeningenactie, het inspreken in de commissie ruimte, massale opkomst bij de bewonersavond in De Kooi, het ontvangen van raadsleden om ter plekke de situatie te bekijken en de aanwezigheid in deze vergadering hebben de inwoners dit onderwerp opnieuw onder de aandacht gebracht van de gemeenteraad. Voorzitter, wij dienen bij deze samen met de Christenunie en de SGP de motie ‘FIETSPAD/VERKEERSREMMENDE MAATREGELEN ZEVENHUIZERSTRAAT’ in waarmee wij het college opdracht geven na te gaan welke mogelijkheden er zijn om het verkeer in de kern van Zevenhuizen af te remmen, deze bevindingen laten terugkoppelen om vervolgens samen met de aanleg van het fietspad een integrale oplossing te bieden voor de verkeerssituatie aldaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.