In Juli hebben wij met elkaar vergaderd voor het
vaststellen van de kadernota. Dit is de belangrijkste vergadering van het jaar
waarin de raad de kaders aangeeft zodat het college van
Burgemeester & Wethouders handvaten hebben voor het opstellen van de
begroting voor het komende jaar. Handvaten die aangeven hoe wij als raad menen
dat de begroting wat betreft het beleid moet worden ingevuld. De begroting is
daarmee feitelijk de technische uitwerking van de kadernota die in juli door de
raad is behandeld.
Kadernota
De
VVD heeft bij de kadernota twee amendementen en één motie ingediend. Dit waren
de amendementen ‘veiligheid en lokale
economie’ ,‘bezuiniging griffie’
en de motie ‘meldpunt overlast’. In
het eerst amendement hebben wij gepleit om minder de nadruk te leggen op het
milieubeleid en juist meer de nadruk te leggen op stimulering van de lokale
economie en het bevorderen van de veiligheid in onze gemeente. Omdat
wij vinden dat de ontwikkeling van de lokale economie en de veiligheid wel een
stimulans kunnen gebruiken. Wat betreft het milieubeleid doen wij meer dan
wettelijk van ons wordt geëist en wat betreft het milieu hoeft Bunschoten van ons niet het braafste
jongetje van de klas te zijn. Onze inwoners en ondernemers zijn zich voldoende
bewust van het milieu. Belangrijk is om nu juist in te zetten op
veiligheid omdat er een landelijk dalende trend van misdaad is maar in ons dorp veel misdaadcijfers juist hoger zijn geworden. Gewapende overvallen,
fietsendiefstallen, inbraken en BOA’s die een sterk groeiende overlast constateren zijn enkele van de
vele zaken die zeker meer aandacht verdienen in onze gemeente. Toch lijkt het
college deze mening niet te delen en onze amendementen en motie zijn dan ook
gesneuveld.
Samen kunnen we meer
‘Samen kunnen we meer’ luidt de slogan van het door ChristenUnie en CDA
opgestelde coalitieakkoord. Echter bij de behandeling van de kadernota werd
pijnlijk duidelijk dat er in deze begroting
geen ruimte is voor de voorstellen van de oppositie en deze slogan een saamhorigheid
uitstraalt naar onze inwoners die eigenlijk die er eigenlijk niet is. Het enige
voorstel vanuit de raad waar het college niet fel tegen in ging was de motie
‘fietsboot’. Dit betrof een subsidie van €500,- per jaar. Realiseert u zich dat
er 19 raadsleden komen vergaderen die allemaal vrij hebben genomen van van hun
werk om vervolgens over €500,- te mogen besluiten. Om dit even in perspectief
te plaatsen, onze begroting heeft een omvang van 40 miljoen euro en het enige
waar wij over mogen beslissen is een subsidie van €500,-. De vraag rijst in
dat kader hoe serieus deze raad zichzelf neemt. Het college heeft de touwtjes strak in handen en de raad kan slechts in de marge sturen.
Financiële positie
Nu
naar de financiële positie van de gemeente Bunschoten. Vanaf 2016 is het
volgens de richtlijnen van de BBV verplicht een aantal financiële kengetallen
in de begroting op te nemen, dit zijn onder andere:
§ Netto schuldquote
§ Solvabiliteit
§ Grondexploitatie
Doordat
deze cijfers nu verplicht gemeld moeten worden staan ze bij iedere gemeente in
de begroting en dit geeft een ideale gelegenheid om de cijfers van
verschillende gemeenten naast elkaar te leggen en te vergelijken. Dit hebben
wij dan ook gedaan en hebben de begroting van iedere gemeenten in de
provincie Utrecht naast elkaar gelegd. Hierdoor wordt de slechte financiële
positie waarin onze gemeente verkeerd pijnlijk duidelijk.
Solvabiliteit
Allereerst
de solvabiliteit, een kengetal dat de verhouding aangeeft tussen het eigen
vermogen en het vreemd vermogen op de balans. Dit is in Bunschoten een uiterst
magere 10% en daarmee scoort onze gemeente het slechtst van onze hele
provincie. Volgens de normen van de VNG is een solvabiliteit van lager dan 20%
onvoldoende en pas vanaf 30% aan te merken als voldoende. Jaren lang zijn ons
streefwaarden voorgehouden van 20% solvabiliteit, en volgens vorige begrotingen
zouden we de 20% al halen in 2014 en 2015. Maar niets is minder waar en onze
solvabiliteit is alleen maar verder achteruit gegaan. De streefwaarden staan ‘gemakshalve’
niet meer in de huidige begroting, kennelijk heeft dit college het opgegeven, u
krijgt hiervoor een dikke onvoldoende van de VVD.
Netto schuldquote
Een
goed kengetal om de hoogte van de schulden van een gemeente te beoordelen is de
netto schuld als aandeel van de inkomsten. De
hoogte van de inkomsten bepaalt namelijk in belangrijke mate hoeveel schulden
een gemeente kan dragen. Hoe hoger het inkomen des te meer schuld een gemeente
kan aangaan. Dit kengetal uitgedrukt in procenten wordt de netto schuldquote
genoemd. De normen in de VNG
uitgave ‘Houdbare Gemeentefinanciën’ stellen dat een schuldquote van lager dan
100% voldoende is en een schuldquote van boven 130% reden tot zorg. De
netto-schuldquote van Bunschoten is met 120% een van de hoogste van de
provincie Utrecht.
Grondexploitatie
En
dan komen we bij de grondexploitatie van de gemeente Bunschoten. Met het
kengetal grondexploitatie scoort de gemeente Bunschoten veruit het hoogst in
de provincie Utrecht. Hoe hoger deze
ratio, hoe meer impact een negatieve waardeontwikkeling van de gronden heeft op
de begroting en daarmee hoe groter het risico. Met het gigantische bedrag van
36,3 miljoen euro aan gronden op onze balans en gegeven de huidige lage verkoopsnelheid
van onze nieuwbouwprojecten en de trage bevolkingsgroei is dit echt een zaak
waar we goed bij stil moeten staan. Onze gemeente heeft een balanstotaal van
74,9 miljoen euro, deze bestaat voor bijna 50% uit gronden. Gronden die
gewaardeerd zijn op een bepaalde manier maar gegeven het tempo van de huidige
verkopen is maar de vraag hoe hoog de verliezen op deze gronden zullen toenemen
in de nabije toekomst. Maar hier bevinden we ons op glad ijs, want we moeten uitkijken
dat we niets vertellen wat in een geheime vergadering is gezegd. Geheime
vergaderingen die deels terecht zijn gegeven gevoelige informatie, maar als
ongewenst neveneffect hebben dat de omvang van het drama deels verborgen blijft
voor de pers en zo inwoners van ons dorp. Ook de accountant heeft zijn zorgen
geuit over de hoogte van de gronden op onze balans en ons verzocht hier goed
naar te blijven kijken en ook de rekenkamer onderstreepte de risico’s met
betrekking tot de gronden. Maar laat ons vooral veel geheim vergaderen zodat voor
de kiezer verborgen blijft dat deze gemeente op veel te grote voet heeft
geleefd en verzuimd heeft tijdig bij te sturen. Het probleem wat hier aan ten
grondslag heeft gelegen is grootheidswaanzin, alles is gestoeld op aannames van
een bevolkingsgroei naar 25.000 inwoners, dat aantal halen we bij
lange na niet waardoor de gronden onaangeroerd blijven en de rente op onze
begroting blijft drukken.
Al
met al stemt de VVD niet in met deze begroting, omdat wij graag meer geld
willen zien voor economische stimuli en veiligheid maar vooral ook veel daadkrachtiger
ingrijpen om de financiën van deze gemeente op orde te krijgen. Naar de mening
van de VVD is dit goed mogelijk door ons onder andere meer te richten op onze
kerntaken en de niet noodzakelijke taken af te stoten waardoor lastenverhogingen
niet nodig zijn.