Nieuws van CDA in Deventer over D66 inzichtelijk

4 documenten

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

Met lef en liefde voor Deventer

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Deventer 06-07-2018 10:29

Met lef en liefde voor Deventer Met deze titel presenteerde de nieuwe coalitie van Deventer vrijdagmiddag het coalitieakkoord. In de afgelopen weken hebben we samen met Gemeentebelang, PvdA, Groenlinks en D66 hard gewerkt aan de totstandkoming van een coalitieakkoord voor Deventer. En dat is gelukt. Er ligt een goed akkoord met ambitie voor Deventer. Als CDA nemen we bestuursverantwoordelijkheid en Frits Rorink wordt opnieuw wethouder. Hij krijgt een mooie portefeuille met onder andere Jeugd en Onderwijs, Leefbaarheid en Bereikbaarheid, Verkeer en Mobiliteit. Binnenkort treft u de tekst van het volledige akkoord aan op deze site. De focus ligt deze raadsperiode op economie, duurzaamheid, sociaal, cultuur en verbinding met de samenleving. De coalitie van Gemeentebelang, PvdA, GroenLinks, D66 en CDA vormt een college met 5 wethouders. Deventer werkt De coalitiepartijen zien in economische ontwikkeling een voorwaarde voor een sterk Deventer. Daarom wordt de komende jaren geïnvesteerd om de economische potenties te benutten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van A1 Bedrijvenpark, innovatieve startups op S/Park en de ontwikkeling van de binnenhaven. Duurzaamheid en circulaire economie ziet de coalitie als een aanjager voor de lokale economie. Speciale aandacht is er ook voor een goed ondernemersklimaat, de binnenstad en een vitaal platteland. Duurzaam Deventer De coalitie is ambitieus als het gaat om duurzaamheid. Denk hierbij aan de energietransitie, circulaire economie, duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie en milieu. De veranderingen gaan iedereen raken en daarom kiest de coalitie voor een buurt- en wijkgerichte aanpak en gaat in gesprek met de samenleving over het opwekken van energie. Op voorhand worden windenergie of andere duurzame vormen van het opwekken van energie niet uitgesloten. Oog voor elkaar Het sociaal domein is volop in beweging en raakt steeds meer verweven met andere domeinen. De coalitie heeft speciale aandacht voor het begeleiden naar werk, schuldhulpverlening en armoedebeleid, jeugd en onderwijs, sport, preventie en zorg op maat. Zorg wordt zoveel mogelijk dicht bij huis in de wijken georganiseerd en er is oog voor het veilig samenleven in de wijken. Levendig Deventer Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur uit. De coalitie vindt dat kunst en cultuur ons leven verrijken en onze betrokkenheid bij de samenleving vergroten. Daarnaast hebben zij ook een economische waarde. De waarde van kunst en cultuur vereist een ambitieuze en passende cultuurvisie die wij opstellen samen met cultuurmakers. Eén van de zaken die de coalitie wil oppakken is de vernieuwing van het Burgerweeshuis. Samenwerken en samen leven De laatste jaren zijn uitstekende lokale initiatieven van de grond gekomen die niet in het gemeentehuis zijn bedacht of ontwikkeld, maar door groepen enthousiaste inwoners en vrijwilligers. De coalitiepartijen willen dit aanmoedigen en onze inwoners uitdagen. Ook wordt ingezet op het verminderen van regels en het versterken van de dienstverlening, bijvoorbeeld bij meldingen in de openbare ruimte. Installatie Namens de coalitie worden Liesbeth Grijsen (GemeenteBelang), Jan Jaap Kolkman (PvdA), Carlo Verhaar (GroenLinks), Thomas Walder (D66) en Frits Rorink (CDA) wethouder. De installatie met aansluitend een debat over het akkoord is op woensdag 11 juli. Om 19.00 uur wordt eerst waarnemend burgemeester Ron König geïnstalleerd, daarna volgt de benoeming en beëdiging van de wethouders. Iedereen is hierbij van harte welkom. Na de installatie is er gelegenheid de wethouders te feliciteren. Download hier het coalitieakkoord.

Snelle herindeling Nederlandse luchtruim noodzakelijk

CDA CDA D66 Deventer 19-07-2017 06:43

De openstelling en de recent gepubliceerde ontwerpen van de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport leiden al langer tot zorgen onder inwoners in Deventer en omgeving. Een snelle herindeling van het Nederlandse luchtruim is gewenst, om zo de hinder van het vliegverkeer van en naar Lelystad Airport te beperken. Daarom pleiten CDA en D66 vanavond in een motie dat Deventer aandringt op een snelle herindeling van het luchtruim. Lelystad Airport zal in april 2019 worden opengesteld en dan zullen er ook vliegtuigen relatief laag over Deventer en omgeving vliegen. Inwoners maken zich zorgen over bijvoorbeeld het doorstijgen naar het hogere luchtruim boven het grondgebied van Deventer en de nadelige effecten die dit kan hebben. Eind juni heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aangegeven dat een herindeling van het Nederlandse luchtruim noodzakelijk is. Deze herindeling is echter niet voor 2023 gereed, geeft Wietse Burger (CDA) aan. ‘Wij pleiten ervoor dat Deventer samen met omliggende gemeenten en de provincies inzet op een snelle herindeling van het Nederlandse luchtruim, zodat overlast voor inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zo veel mogelijk wordt beperkt’. Door de herindeling kunnen vliegtuigen straks hoger vliegen, geeft Jan Schuring (D66) aan. Eerder heeft Zwolle zich al achter de herindeling geschaard. Daarom dienen CDA en D66 een woensdag een motie in om in te zetten op een snelle herindeling van het Nederlandse luchtruim, waarbij ook de belangen van Deventer en omgeving zorgvuldig worden meegenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.