Nieuws van CDA in Diemen inzichtelijk

16 documenten

Verbetering jeugdzorg vraagt lef.

CDA CDA Diemen 29-07-2020 10:17

De afgelopen jaren hebben gemeenten grote moeite om de kosten voor de jeugdzorg op te brengen. Omdat op initiatief van de landelijke VVD de zorg is overgeheveld naar de gemeenten, maar een groot deel van het benodigde geld in de schatkist achterbleef. Natuurlijk hebben we ook vanuit Gemert-Bakel opgeroepen om de gemeenten een eerlijke vergoeding voor de kosten te geven. Maar daar is het niet bij gebleven. In Gemert-Bakel gaan we niet achterover zitten, we gaan zelf aan de slag. Met als gevolg dat we nu eindelijk grip hebben op de kosten voor de jeugdzorg. Dat ging niet zomaar, daar is hard aan gewerkt. En er is lef getoond om het voor elkaar te krijgen. Want om zaken te verbeteren, moet je durven het anders aan te pakken. En dat is gebeurd. De opvoedondersteuners zijn in dienst genomen. De losse eilandjes van verschillende organisaties zijn nu één groep en als zodanig direct aanspreekbaar. Dat ging niet zonder slag of stoot. Er werden grote vraagtekens bij gezet, door de (ex)werkgevers van de professionals en de oppositiepartijen in de Raad, de VVD voorop. Het zou slecht zijn voor de jeugdprofessionals en voor de zorg. En nergens anders waren gemeenten zo dom dit te doen. Maar wij als CDA zagen kansen. Terecht! We hebben nu een club gemotiveerde professionals. Die goed samenwerkt met de huisartsen. Er is onderling vertrouwen. Onze jeugdprofessionals leveren nu zelf de zorg waar ze voor opgeleid zijn. Dat heeft ertoe geleid dat er minder jongeren worden doorverwezen naar externe trajecten. Als het nodig is wordt uiteraard wel doorverwezen. De kwaliteit van zorg blijft altijd vooropstaan! En deze kan nog verbeteren. Het CDA staat volledig achter de volgende stap die het college gaat zetten. Een verdere integratie van het team rondom de zorg van onze jongeren. Door ook de jongerenwerkers in huis te halen. Want die positie dichtbij, daar is winst te behalen. Er is nu ook al overleg met het CJG, op reguliere basis, met contactpersonen. Maar wij zien meerwaarde in betere contacten, onderling sparren, om te kijken hoe dingen het beste aan te pakken. Hou ik een zaak in eigen beheer, of is het beter op te schalen? Of andersom, iemand die vanuit het CJG bij de jongerenwerkers terecht komt. Ook nu is er weerstand, uit precies dezelfde hoek. Maar het CDA is ervan overtuigd dat ook deze stap de juiste zal blijken te zijn. We hebben goede jongerenwerkers, professionals, die prima bij onze andere professionals passen. Of de werkplek nu in het gemeentehuis is of in een grote maatschappelijke instelling, het zijn de jongerenwerkers zélf en hún kwaliteit die ervoor zorgen of jongeren hen wel of niet vertrouwen. Zij zullen, net zoals de opvoedondersteuners, onbezwaard kunnen werken. Ze krijgen de vrijheid en ruimte om dat te blijven doen wat ze nu al doen en waarschijnlijk meer ruimte voor eigen invulling en ontwikkeling. En dat komt, denken wij, de jongeren in onze gemeente alleen maar ten goede. CDA Gemert-Bakel Rick van Kessel 0651071512 rickvankessel@gmail.com

Erfpacht - betoog dd200528 CDA Diemen

CDA CDA GroenLinks PvdA Diemen 03-06-2020 04:21

Erfpacht betreft doorgaans zeer langdurige contracten. De verleiding bestaat bij een woningbezitter om te denken dat erfpacht een probleem is voor de volgende. Voeg daaraan toe dat de materie uiterst complex is, voer voor professoren en aanleiding tot talrijke publicaties. Toch doen eigenaren er goed aan om zich te verdiepen in hun overeenkomsten, waar erfpacht er een van kan zijn. Dit zeggen niet alleen wij, maar ook bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis. Ga te rade bij lotgenoten en ga te rade bij mensen die er meer verstand van hebben. Wacht niet alleen maar af wat er gebeurt. Bezit komt met verantwoordelijkheid. De ervaring leert dat zo'n tien jaar voor afloop van de canon de rust wordt doorbroken. De op handen zijnde verandering kan groot zijn en heeft ook invloed op de verkoopwaarde van het huis. De emoties lopen dan vaak op. Toen de Gemeente Amsterdam advies had ingewonnen bij hoogleraren over erfpachtkwesties, gingen belanghebbenden, ontevreden over het advies, verhaal halen bij hun universiteiten. Ook in Diemen blijven de gemoederen nu bepaald niet onberoerd. Voor het oordeel van het CDA over het voorliggende besluit is het van belang of het redelijk en billijk is, ook in vergelijking met andere casussen, en of mensen met een bescheiden inkomen in de problemen dreigen te komen. Maar ook de gemeente, of beter gezegd de gemeenschap, dient niet tekort te komen. Tevens willen wij overzien of de processen goed verlopen. Wat het laatste betreft, dringt de vraag zich op wat er toch met de brief van de gemeente uit 1994 aan de hand is. Een achttal bewoners schrijft met grote stelligheid dat zij deze brief, van 26 jaar terug, niet ontvangen hebben. Enkelen onder hen schrijven dat ze wel op de hoogte waren dat buurtgenoten en de gemeente hierover in gesprek waren. Jammer genoeg hebben zij kennelijk geen aanleiding gezien om vervolgens zelf bij de gemeente hierover te informeren. Over de kwestie van de brief heeft de Ouderenpartij Diemen schriftelijke vragen gesteld. Het antwoord van het college daarop vormde voor het CDA aanleiding om door te vragen in hoeverre duidelijk kon zijn dat ALLE belanghebbenden met grondgebonden woningen waren aangeschreven en ook of er verder onderzoek gedaan kon worden om de brief alsnog boven water te krijgen. Vanmiddag hebben wij de beantwoording hierop mogen ontvangen, waarvoor onze hartelijke dank. Er is gebleken dat er geen verzendlijst vindbaar is. Anderzijds blijkt dat er wel een brief door de gemeente verzonden is, waarin twee onderwerpen tegelijkertijd worden aangesneden. Het eerste onderwerp betreft aanpassingen door erfpachters aan woningen zonder toestemming, het tweede onderwerp betreft de korte mededeling dat afkoop van de erfpacht tot de mogelijkheden behoort en men hierover contact op kan nemen met de gemeente over de voorwaarden. Het werpt meer licht op de zaak. Mogelijk heeft de aandacht voor het tweede onderwerp te lijden gehad door de aandacht voor het eerste. We zijn blij met de uitspraak dat het onderzoek nog verder gaat en met de toezegging dat als mocht blijken dat een of meer erfpachters rechten kunnen ontlenen aan het toenmalige college besluit en de afhandeling, dat dan die rechten naar alle redelijkheid en billijkheid worden gehonoreerd. Nu wat betreft de rekensommen en de erfpacht. In de berekening van de canon en eventuele afkoopsom bestaan veel parameters, anders gezegd veel knoppen om aan te draaien: depreciatie, discontovoet, canonpercentage, grondquote, jaartal WOZ-waarde. Ieder van die parameters is onderhevig aan verschil van inzichten, zowel economisch als politiek. De objectieve en onweerlegbare keuze lijkt er niet te zijn. Vandaar dat het CDA vooral naar het eindresultaat wil kijken, wat wordt het totaalplaatje voor de bewoner en de gemeenschap. Wat dat betreft voorziet het voorliggende raadsbesluit, maar dan in samenhang met het Amendement van PvdA en GroenLinks, in onze behoeften. We noemen enkele punten. -1- Er bestaat keuzevrijheid van de erfpachter om tussentijds eentijdelijk erfpachtrecht wel of niet te converteren naar eeneeuwigdurend erfpacht. Er bestaat nu dus geen onmiddellijkenoodzaak. -2- Bij een conversie naar eeuwigdurende erfpacht wordt de prijsvan het bloot eigendom zeer gering / nihil (bij grondgebondenwoningen is dit gemakkelijker toepasbaar).In een gemeente als Den Haag is het bijvoorbeeld niet het gevalen moet men een niet verwaarloosbaar, zij het schappelijk,bedrag voor het bloot eigendom betalen. Dus bovenop de afkoopsomvan het eeuwigdurend erfpacht. -3- Een gevolg van het amendement is dat bij omzetting en afkoopvóór de expiratiedatum (gemiddeld 2036) de gemeente de resterendeerfpachttermijnen van het huidige contract niet meer in rekeningbrengt. Al met al concluderen wij dat er een redelijk en billijk voorstel voorligt, zeker met het genoemde amendement erbij. Beide wil het CDA dus steunen. We hebben het rijkelijk laat ingediende amendement van Ons Diemen ook ingezien. (Het lijkt neer te komen op de keuze van een jaartal van de WOZ-waarde waarin deze relatief laag was.) Terecht had de Ouderenpartij bij het amendement van PvdA en GroenLinks geïnformeerd wat de financiële gevolgen voor de gemeenschap zijn. Soortgelijke informatie hebben wij nu niet tot onze beschikking bij het amendement van Ons Diemen. Wat gaat het de gemeenschap kosten en is dat dan redelijk ? We vinden het een niet gedegen voorstel.

Reactie van het CDA Diemen op de aangenomen huurmotie van 23-4-2020

CDA CDA VVD Diemen 30-04-2020 06:08

Op 23 april 2020 is door de gemeenteraad van Diemen een motie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat huurverhogingen onder de huidige omstandigheden ongepast en onaanvaardbaar zijn en dienen te worden opgeschort. In de motivatie wordt een verband gelegd met de coronaperikelen. Alleen de VVD en het CDA hebben tegengestemdDe redenen voor het CDA Diemen om tegen te stemmen waren de volgende. De motie kan de suggestie wekken dat het huurverhogingen in Diemen tegenhoudt. Ertegen stemmen, kan de suggestie wekken vóór huurverhoging te zijn. Dit alles is niet het geval. De motie maakt goede sier, maar huurders hebben er concreet niks aan. Het is blij maken met een dooie mus. Dergelijke besluiten worden op landelijk niveau bediscussieerd en genomen, niet op gemeentelijk niveau. Terecht memoreert de VVD, net als de wethouder, dat deze discussie al op landelijk niveau gevoerd is, inderdaad mosterd na de maaltijd.Een ander bezwaar is het verband dat wordt gelegd met corona. Dat vertroebelt de discussie. Sommige mensen worden financieel door corona getroffen, anderen niet. Maar huren leggen een steeds groter beslag op het inkomen, met of zonder corona. Huurbeleid is een landelijke discussie. Financiële compensatie in verband met corona is een andere discussie en de wethouder gaf ons hierin gelijk. De wethouder vond de motie rommelig en zat er, in onze waarneming, flink mee in zijn maag. In plaats daarvan deed hij toezeggingen om zijn algemene zorgen over hoge huren en huurstijgingen in Diemen over te willen brengen. Zo wil hij de motie gaan interpreteren. Het CDA Diemen stemt van harte in met zijn toezeggingen. Het CDA Diemen gaat haar bestaande zorgen hierover ook te kennen geven aan de landelijke afdeling van haar partij.Wij hadden het chic gevonden als de indieners hun motie hadden ingetrokken na de gedane toezeggingen van de wethouder. Immers, de aangenomen motie, als schriftelijk document, is een geheel andere dan de interpretatie van de wethouder. Dat kan alleen maar verwarring scheppen, zo vrezen wij. En een unanieme opstelling van de gemeenteraad, die voor het grijpen lag, werd niet bewerkstelligd.

Reactie van Sybrand Buma op gebeurtenissen in Utrecht

CDA CDA Diemen 19-03-2019 11:49

Hervatten campagne Na de vreselijke gebeurtenissen in Utrecht is gisteren de campagne in overleg met landelijke politieke partijen tijdelijk opgeschort. Op dat moment was er nog veel onduidelijkheid over de situatie. Vanochtend is in overleg met de landelijke politieke partijen besloten de campagne, op straat en online, op een gepaste manier te hervatten. De campagne zal gericht zijn op overtuigen en informeren. Geen ludieke acties, maar verduidelijken van standpunten, flyeren en spreken met mensen op straat. Ons medeleven gaat uit naar de slachtoffers, hun nabestaanden en andere betrokkenen. Ons respect en onze dank gaan uit naar alle hulpverleners. https://www.youtube.com/watch?v=_lpdWS5XSTc

Algemene Beschouwing 2019 - CDA Diemen

CDA CDA Diemen 02-11-2018 08:35

Algemene Beschouwing 2019 - CDA Diemen Geachte voorzitter, Allereerst willen wij onze waardering uiten richting het college en de ambtenaren voor het lijvige document dat in leesbare en gestructureerde vorm is aangeboden. Onze insteek is om open en kritisch een en ander te beschouwen. In onze beschouwing zullen punten aangeroerd worden die opvallende trends behelzen van wat het 'nieuwe beleid' heet te zijn. Het zal daarbij niet zozeer gaan om de grootte van de bedragen die ermee gemoeid zijn, maar meer om de symbolische waarde die eruit spreekt, niet de kwantiteit maar de kwaliteit. We zullen op sommige punten tot voorzichtigheid manen, enige mondelinge vragen stellen, en daarbij om opheldering vragen. De programmabegroting betreft een document met veel getallen die dienen te kwantificeren wat het college denkt te gaan doen. Laat het CDA er nog eens wat getallen aan toevoegen. Het document bevat 121 maal het woord duurzaam of duurzaamheid, 76 maal woorden die beginnen met klimaat en 27 maal het woord diversiteit (waarvan 9 slaan op biodiversiteit). Het woord integratie komt slechts voor als het gaat om een uitstroom richting het arbeidzame leven. Door meten tot weten? In ieder geval biedt het een aanwijzing. Over duurzaamheid. In het vierde hoofdpunt (bladzijde 104) van het Gemeentelijk Duurzaamheids-programma wordt gesteld dat de gemeente niet in alle gevallen leidend is als het gaat om het afzien van aardgas. Gelukkig maar, zegt het CDA Diemen. De uitspraak is er een die wij niet betreuren maar verwelkomen. De inzichten over de energietransitie ontwikkelen zich snel, en gaan het gemeentelijk niveau ver te boven. We hoeven in Diemen niet achter te lopen, maar vooroplopen is riskant. De wet van de remmende voorsprong is hier onzes inziens van toepassing. Het CDA heeft al op 24 mei in de raad erop gewezen dat de technisch-wetenschappelijke discussie over de vervanging van aardgas nog helemaal niet is afgerond. En zonder een oorzakelijk verband te willen leggen, op 1 juni 2018 werd een zogenaamd Waterstofmanifest te Den Haag overhandigd aan minister Wiebes. Het behelst een stellingname om groene waterstof een essentiële rol te laten spelen in de energietransitie. De coalitie bestaat uit een indrukwekkende lijst van natuurorganisaties tot en met universiteiten en netbeheerders. Er kwam aandacht van de media. En nu ligt er een voorstel voor een hoofdlijn van het Klimaatakkoord waarin staat: 'We delen de ambitie om met een programmatische aanpak de ontwikkeling en uitrol van groene waterstof te versnellen' plus het voornemen dat de Gasunie in samenwerking met de industrie en netbeheerders het potentieel en de vraag naar waterstofinfrastructuur in kaart gaat brengen. In aanvulling hierop meldt Netbeheer Nederland dat het huidige gasnet relatief eenvoudig geschikt gemaakt kan worden voor de distributie van waterstof. Dit blijkt uit een onderzoek van Kiwa in opdracht van Netbeheer Nederland. De stad Leeds heeft het zelfs al in de praktijk gebracht. Het mogelijk behoud van infrastructuren zou in dit opzicht belangrijke kostenbesparende gevolgen hebben op vele niveaus. Ook voor de consument zou het kunnen betekenen dat de transitie niet te begrotelijk hoeft te worden, omdat apparatuur slechts dient te worden omgeschakeld in plaats van vervangen. Waarom halen wij dit aan? Omdat wij kennelijk uiterst behoedzaam dienen te zijn met het vaststellen van een gemeentelijk programmatisch duurzaamheidsbeleid, waar het gevaar bestaat door belangrijke ontwikkelingen ingehaald te worden. Op bladzijde 105 wordt gesproken over een programma met uitvoeringsgerichte projecten, mogelijk al beschikbaar in februari 2019! Wij raden aan dit programma niet in marmer uit te houwen. Over diversiteit. Aan het begin van mijn betoog spraken de getallen al. Integratie is uit en diversiteit is in. Maar wat behelst diversiteit? Op bladzijde 7 lezen we etniciteit, inkomen, leeftijd, religie, sekse of seksuele geaardheid. Maar gaat de diversiteit ook niet verder binnen ieder van deze groepen? Zijn er niet vele kenmerken: zoals intelligentie, scholing, uiterlijk, aanleg, temperament, leergierigheid, burgerlijke staat en DNA? Is er niet zoveel diversiteit dat we uiteindelijk weer bij het individu terecht komen? Op pagina 126 lezen we een geplande formatie-uitbreiding van een Beleidsmedewerker Diversiteit (1,0 fte) met de toelichting 'Binnen het Coalitieakkoord is aangegeven dat meer nadrukkelijk en integraal aandacht zal worden besteed aan diversiteit. Een plan van aanpak gekoppeld aan de hiervoor benodigde inzet zal nader worden uitgewerkt.' Kennelijk is het nu nog niet duidelijk wat deze persoon precies zou dienen te doen. Wel, wij vragen ons dat ook af. Alleen evenementen en initiatieven ondersteunen lijkt 1.0 fte niet te rechtvaardigen. En welke vormen van diversiteit worden er uitverkoren voor ondersteuning en welke niet? Wij vragen ons af of individuen hun identiteit en hun rechten moeten gaan ontlenen aan een groepsidentiteit. Staat de ene groep dan (verongelijkt) tegenover de andere en gaan we op weg naar een parallelle samenleving? Komt er straks niet meer een mens uit Diemen aan het loket, maar een moslim, lesbienne, een christen of de verguisde boze witte man? Geldt voortaan niet meer 'zonder aanziens des persoons' maar 'mèt aanziens des persoons'? Dient diversiteit zich niet af te spelen binnen de bandbreedte van onze samenhangende verworvenheden zoals onze grondwet, de vrijheid van meningsuiting, scheiding van kerk en staat, gelijkheid van man en vrouw, om er maar enkele te noemen? Nogmaals, wat zou die diversiteitsambtenaar of -officier gaan doen? Worden er straks quota voorstellen gedaan over het aannemen van personeel op grond van diversiteit in plaats van competentie? Worden er trainingen gegeven aan ambtenaren, maar met welke inhoud? Wij willen niet geloven dat iets dergelijks de bedoeling is, tenzij dat alsnog zou blijken. Maar we blijven dan met de vraag zitten: wat is het dan wel? Wij kunnen het aanstellen van een dergelijke ambtenaar niet ondersteunen zonder eerst te weten wat hij of zij verondersteld wordt om te doen. Ten slotte hebben we nog wat vragen over Veiligheid en in dat kader tevens over Scheerlicht. Op pagina 35 valt te lezen: 'We zetten de inzet van beveiliging op Bergwijkpark en de Campus Diemen Zuid voort op het reguliere niveau'. Het woord 'regulier' betekent wat algemeen gebruikt wordt, gaat het huidige niveau van beveiliging dus teruggebracht worden naar dat van andere wijken? Of is hier sprake van een semantische spraakverwarring? Verder, verdient het geen aanbeveling om eens te peilen hoe het gesteld is met de aangiftebereidheid, de subjectieve ervaring van veiligheid en het vertrouwen in de rechtshandhaving bij de burger? Is dit ook niet een vorm van burgerparticipatie? Hierbij wijzen we op punt 11 uit Acties en toezeggingen aan de gemeenteraad' (18 oktober): 'Bezien zal worden of de cijfers m.b.t. subjectieve veiligheid betrokken worden bij het nieuw op te stellen Meerjarenbeleidsplan integrale veiligheid.' Wat Scheerlicht betreft, het CDA is hier steeds erg mee ingenomen geweest. Ook omdat deze vorm van handhaving ongetwijfeld mede een sterke preventieve uitwerking had en heeft op verdergaande vormen van criminaliteit. Nu lezen we op pagina 9 onder punt 2 over Scheerlicht dat in 2023 geen budget meer geraamd zal worden en op pagina 36 dat repressieve aanpak wordt omgezet in preventieve aanpak. Graag krijgen we wat toelichting op de geplande toekomst van Scheerlicht. Overigens zijn wij van mening dat het succes van Scheerlicht aantoont dat in het algemeen handhaving en preventie elkaar niet uit hoeven te sluiten. Over preventie gesproken, het CDA is hoopvol en positief over de inzet op het preventieve jeugdbeleid inclusief straatcoaches en vinden het een goede zaak dat hier, blijkens het schema op bladzijde 13, een substantieel bedrag wordt ingezet. Te zijner tijd zouden wij graag een verslag krijgen, mondeling of schriftelijk, van bevindingen van de coaches. Ook de kunst kan bijdragen aan preventie. Op bladzijde 33 lezen wij over het streven naar een openbare ruimte die veilig, heel en schoon is. Daar dienen wij een motie over in. Deze motie luidt als volgt: Motie Gemeente Aanblik De raad der gemeente Diemen in vergadering bijeen op donderdag 8 november 2018 ter behandeling van begroting 2019-2022 constaterende dat: Er meerdere viaducten en gebouwen met ontsierende graffiti zijn beklad. Dit afbreuk doet aan het sociaal veilig gevoel voor inwoners en passanten. Dit afbreuk doet aan een fraai dorpsbeeld. Het potentiële bekladders ontmoedigt om tot bekladden over te gaan wanneer er al een mooie graffiti afbeelding op de betreffende gebouwen staat afgebeeld. overwegende dat: De gemeente Diemen zich positief profileert door een fraaie en kunstzinnige aanblik van de openbare ruimte en dat het gevoel van veiligheid wordt bevorderd verzoekt het College om: In 2019 te komen met een raadsvoorstel voor het laten verfraaien van diverse plekken binnen de gemeente door middel van graffiti uitgevoerd door een professionele graffitikunstenaar.

Janneke de Graaf in het DiemerNieuws

CDA CDA Diemen 18-08-2018 12:28

Janneke de GraaffGemeenteraadslid voor het CDAInwoonster van Diemen sinds 1995Wat doe je tijdens het reces?"Nu er even geen stukken hoeven te worden gelezen, voeltdat als vakantie. Verder ben ik gewoon aan het werk. Wel iser nu tijd om boeken te lezen waar ik anders nooit aan toekom en haal ik mijn sociale contacten aan."Wat zijn jouw hobby's?"Mijn werk is mijn hobby. Naast dat ik werkzaam ben alssociaal pedagoge, doe ik aan edelsmeden. Met veel pleziermaak ik sieraden van edele materialen. Daarnaast vertoefik graag in de natuur."Welk boek lees je op dit moment?"'12 regels voor het leven' van Jordan B. Peterson. Het iseen boek over een remedie tegen chaos. De schrijver is eengerenommeerd psycholoog."Wat is jouw favoriete muziek?Jazz, klassiek en pop zijn genres waar ik onder andere vanhou. Mijn man is overigens jazzpianist."Wat is het laatste concert dat je hebt bezocht?"Een tribute to Ray Charles uitgevoerd door de zangeres Madeline Bell samen met het Jazzorkest van hetConcertgebouw in de Q-Factory."Jouw favoriete vakantieland?"Frankrijk. Wij gaan er vaak heen. Wij mijden de steden en huren dan een alleenstaand huis midden in denatuur. We genieten van de natuur en maken van daaruit uitstapjes. De mensen in Frankrijk zijn op hetplatteland enorm gastvrij."Wat doe je over 20 jaar?"Hopelijk maak ik dan nog steeds sieraden en ik wil dan beroepshalve stervensbegeleiding geven aan(jong)volwassenen. Op vrijwillige basis heb ik daar ervaring mee. Het is heel bijzonder om iemandgedurende deze laatste levensfase mee te mogen maken en enigszins tot steun te mogen zijn. Het is beslistniet alleen maar kommer en kwel.

In Memoriam Alfons Ruitenbeek

CDA CDA Diemen 19-07-2018 04:01

In MemoriamAlfons Ruitenbeek ✵15-2-1920 † 17-7-2018 ​​​ Wij zijn bedroefdoverhet nieuws datAlfons Ruitenbeek,oud-wethouderen vooraanstaand lid van CDA Diemen,ons op98-jarige leeftijdis ontvallen. Alfons was van 1978 tot 1986 wethouder in de gemeente Diemennamenshet CDA. Voor die tijd was hij zes jaar raadslid.Maar zijn eerste contact met de politiekwasals parttime journalist voor de Volkskrant,waarvoor hij raadsverslagen maakte.Hijwerd door velen gezienals een progressief CDA-er.Zo was hij met name ruimdenkenden vooruitstrevendopgebieden als gezondheidszorg,vluchtelingen-enontwikkelingsbeleid Alfons was van jongs af aanentot zijn laatste dag een maatschappelijk betrokken burger en actief voor het CDA.Daarnaast heeftAlfonszichingespannenvoor diverse organisaties. Zo wasAlfons één van de oprichters van het huidige VIVOS, deDiemensevereniging voorontwikkelingssamenwerking.In Nicaragua is alsblijk van waardering voor25 jaar trouwen inzet voor de allerarmsten inNandaimeeen bibliotheek naar hem vernoemd.Zes jaar geleden is hij bij het VIVOS gestopt.Verder isAlfons actief geweest in het bestuur voorhet gezondheidscentrum Diemen Zuiden heeft hijzichalsbestuurslidingezetvoor het katholieke kerkhofvande St. Petrus Banden. Alfons schreef bijzondere stukken die hij zelf uitgafalskleine boekwerkjes.Zijn laatste jaren waren voor hem zwaar. Achtereenvolgens verloor hij zijn vrouw,kort daarna zijn zoon,en op het laatstzijn dochter.Zijnpersoon,en wat hij heeft bereikt,zal bij onsin Diemen enNandaimeniet snel worden vergeten.Wij wensen zijnfamilieen naastenalle sterkte met dit grote verlies. Namens CDA Diemen, fractievoorzitter Janneke de Graaff

Raadsvoordracht met als onderwerp de verkeersontsluiting Plantage de Sniep Noord

CDA CDA Diemen 16-06-2018 04:04

Betreft: Raadsvoordracht met als onderwerp de Verkeersontsluiting Plantage de Sniep NoordSpreker: P.M. de Zeeuw (fractieopvolger CDA)T.g.v. : Informatieve Raadsvergadering op 14 juni 2018Dank u wel, mevrouw de voorzitter, en de insprekers van vandaag.Het CDA heeft kennis genomen van de raadsvoordracht,de kennelijke voorkeur van het college in dezen en de voordrachten van de insprekers.Wat de verwachte verkeerseffecten betreft, samengevat in de tabel, wevertrouwen erop dat dit de situaties voor de verschillende variantennaar beste kunnen quantificeert, volgens het rekenmodel voor Diemen. We zijn ons er tevens van bewust dat het niet gaat om het huidige verkeers-aanbod, maar om het verwachte aanbod in 2030, als Plantage de Sniep Noord min of meer voltooid is.Maar het vaststellen van kwantiteit is één ding, het vaststellen vankwaliteit een andere.Dan volstaan tweedimensionale plattegronden en getallen niet meer.Dan gaat het ook om de beleving en ervaringen van bewoners en het inleven in de situatie. Wie het Jaagpad ter plekke in eigen persoonbekijkt, ziet een langgerekt gebied van veldjes met speeltuig dat heelwat kindjes uit de buurt aantrekt. Vanuit het perspectief van het kindgezien, is dit een samenhangend gebied, waar je spontaan over kuntbewegen, en dat gebeurt zeker in het vuur van het spel. Vanuitdit perspectief vormt een dwarsverbinding met autoverkeer een doorkruising die zeker door de kleinste kinderen over het hoofdzal worden gezien. Het CDA begrijpt daarom waarom zoveel ouders zichachter de petitie van dhr. Veelenturf scharen.De sleutel tot het CDA standpunt is de SAMENHANG van het Jaagpad datwe zouden willen behouden. Wij maken daarom geen bezwaar tegengemotoriseerd tweerichting verkeer in de Wissel, dat bevindt zichimmers aan de rand van het Jaagpad. (Red.: bedoeld wordt het deelvan het Jaagpad tot aan de Wissel.) Als kind kun je (onder begeleiding)een oversteek over de Wissel maken naar het Jaagpad, en je daarnabinnen dat gebied als kind veilig voelen.Maar gemotoriseerd tweerichtingverkeer door de Trekschuit verbreektde samenhang van het Jaagpad, en zal daarom tot ongevallen leiden.Een bijkomend argument is, dat wie als automobilist van hetZuiden uit de Trekschuit binnenkomt, aan het begin links en rechtsmuren ziet, die een deel van het zicht wegnemen en anticiperenbemoeilijken.De voorkeur van het CDA is dus variant 3, zonder parkeerlus,en wij vragen het college of zij gevoelig zijn voor de zojuistaangedragen argumenten.Dank u wel.

CDA Collegeakkoord 2018-2022

CDA CDA GroenLinks Diemen 25-05-2018 12:49

CDA Collegeakkoord 2018-2022 Als CDA fractie hebben wij enige moeite gehad om tussen het gejubel over eigen vermeende verrichtingen te destilleren waar het deze coalitie om gaat. We leven in een paradijs, zover is duidelijk. Uiteraard ziet het CDA ook wel positieve kanten in dit coalitie akkoord zoals het benoemen op pagina 8 over het koesteren en behouden van de Grote Rietschuur en met name de Pastorie. Het vergroten van de betrokkenheid en laagdrempelig maken van het openbaar bestuur richting inwoners en de raad. Wij waarderen het sociale beleid waaronder aandacht voor kinderen, jongeren en gezinnen en Diemenaren zonder werk. We zijn blij dat het college vol wil inzetten op onderwijs voorzieningen. Maar nu zijn de kritische kanttekeningen en de vraagtekens aan de orde.Op bladzijde 6 lezen wij "We blijven focussen op veiligheid in de openbare ruimte." Is er dan toch "trouble in paradise"? "Waar mogelijk versterken we de ‘ecologische hubfunctie’ van groene plekken in het dorp, zoals Spoorzicht" zo lezen wij verder. Merkwaardig genoeg moet, elders in het akkoord, Spoorzicht dan toch50% afstaan aan twee hockeyvelden waarvoor kunstgras gebruikelijk is. En dan hebben wij het nog niet over een clubhuis, spelersfaciliteiten, ruimte voor toeschouwers, lichtmasten en parkeerruimte. Dat vinden wij als CDA betreurenswaardig. Net als GroenLinks en de Ouderenpartij hebben wij ons, vóór de verkiezingen, uitgesproken voor het behoud van Spoorzicht. Na de verkiezingen denken wij er nog steeds zo over maar ziet het er wat GroenLinks betreft kennelijk heel anders uit. Dat compromissen gesloten moeten worden met partijen die minder hechten aan natuur in het centrum, dat begrijpen wij. Maar wat nu wordt voorgesteld, kan toch niet anders dan een grote teleurstelling betekenen voor iedereen die juist vanwege het behoud van Spoorzicht op GroenLinks heeft gestemd. GroenLinks heeft ruim gewonnen in de verkiezingen, maar is er niet in geslaagd om de winst te verzilveren. Zoals wij tijdens de formatie hebben geformuleerd, was er een keuze tussen de logica van de macht en de logica van het ideaal. De logica van de macht zei: handhaaf de huidige coalitie. De logica van het ideaal zei: zoek voldoende gelijkgezinden om je doelen zo goed mogelijk te halen. Wij hebben daarom een coalitie gesuggereerd om voor het ideaal te gaan. Vergeefs. Maar gelukkig wordt door de formateur nu het instrument aangereikt van een amendement in te dienen op het gesloten akkoord. We vragen ons wel af wat dit instrument werkelijk kan gaan betekenen. Bijvoorbeeld, wij zijn voornemens een amendement in over een betere toekomst van Spoorzicht. Als wij het nu niet zouden indienen wordt dan naderhand gezegd: daar hadden jullie eerder mee moeten komen? Als wij het nu wèl indienen en het wordt afgewezen, wordt een toekomstige discussie dan daarmee kortgesloten? In populair spraakgebruik heet dat een 'catch-22' situatie. Maar wij dienen het in ieder geval wèl in en behouden ons tevens het recht voor om hier in de toekomst op terug te blijven komen. Minstens vier jaar lang. Ons amendement behelst onderzoek naar een bestemming voor Spoorzicht dat harmonieert met het karakter ervan, door 25% te bestemmen voor seniorenwoningen. Dit sluit aan op pagina 11 onder hoofdstuk 2.4, de derde bullit.. Ik citeer: "Een aanpasbare woningvoorraad helpt mensen langer zelfstandig te wonen, we zetten daar bij renovatie en nieuwbouwop in”. Ons amendement maakt deze vage belofte concreet. Het amendement van het CDA wordt gedreven door de behoefte een inhoudelijk en redelijk compromis te zoeken tussen de belangen van natuur, buurtbewoners en buurtcohesie, bewoners van het centrum, oudere woningzoekenden en de noodzaak van het in bewegen zetten van de woningmarkt. Blijkt het instrument van het amendement een wassen neus, te zacht voor een dichtgetimmerd akkoord, of is het serieus bedoeld? We gaan het zien. Verder hebben wij nog een aantal vragen. Op pagina 14 onder de kop 'Duurzaamheid' staat het voornemen, ik citeer: 'De ambtelijke capaciteit voor klimaat en duurzaamheid wordt aanzienlijk uitgebreid'. Wil het college eenaanzienlijke investering in tijd, geld en menskracht aangaan en daarna pas concrete doelstellingen formuleren? Onder het kopje 'Energietransitie' wordt geijverd om maximaal aan te sluiten' bij initiatieven om meerdere wijken van het gas af te halen. Is haastige spoed niet zelden goed? Zou het college niet eerst een kostenplaatje dienen te maken voor de investering die het meebrengt voor bewoners We maken het college er op attent dat de technisch-wetenschappelijke discussie over de vervanging van aardgas nog niet is afgerond, gelet op het werk van Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, en onderzoek verricht in het buitenland. Het huidige gasnet zou herbruikbaar kunnen zijn voor waterstof als energiedrager. Over twee jaar, op de Olympische Spelen van Tokyo zal bij wijze van showcase alle energie door waterstof worden geleverd. Waterstof is een energiedrager met water als enig verbrandingsproduct! Moeten wij dan in Diemen in duurzame ijver voor de troepen uitlopen? Kan het tempo niet beter aangegeven worden door landelijke politiek?

CDA Collegeakkoord 2018-2022

CDA CDA GroenLinks Diemen 25-05-2018 12:49

CDA Collegeakkoord 2018-2022 Als CDA fractie hebben wij enige moeite gehad om tussen het gejubel over eigen vermeende verrichtingen te destilleren waar het deze coalitie om gaat. We leven in een paradijs, zover is duidelijk. Uiteraard ziet het CDA ook wel positieve kanten in dit coalitie akkoord zoals het benoemen op pagina 8 over het koesteren en behouden van de Grote Rietschuur en met name de Pastorie. Het vergroten van de betrokkenheid en laagdrempelig maken van het openbaar bestuur richting inwoners en de raad. Wij waarderen het sociale beleid waaronder aandacht voor kinderen, jongeren en gezinnen en Diemenaren zonder werk. We zijn blij dat het college vol wil inzetten op onderwijs voorzieningen. Maar nu zijn de kritische kanttekeningen en de vraagtekens aan de orde.Op bladzijde 6 lezen wij "We blijven focussen op veiligheid in de openbare ruimte." Is er dan toch "trouble in paradise"? "Waar mogelijk versterken we de ‘ecologische hubfunctie’ van groene plekken in het dorp, zoals Spoorzicht" zo lezen wij verder. Merkwaardig genoeg moet, elders in het akkoord, Spoorzicht dan toch50% afstaan aan twee hockeyvelden waarvoor kunstgras gebruikelijk is. En dan hebben wij het nog niet over een clubhuis, spelersfaciliteiten, ruimte voor toeschouwers, lichtmasten en parkeerruimte. Dat vinden wij als CDA betreurenswaardig. Net als GroenLinks en de Ouderenpartij hebben wij ons, vóór de verkiezingen, uitgesproken voor het behoud van Spoorzicht. Na de verkiezingen denken wij er nog steeds zo over maar ziet het er wat GroenLinks betreft kennelijk heel anders uit. Dat compromissen gesloten moeten worden met partijen die minder hechten aan natuur in het centrum, dat begrijpen wij. Maar wat nu wordt voorgesteld, kan toch niet anders dan een grote teleurstelling betekenen voor iedereen die juist vanwege het behoud van Spoorzicht op GroenLinks heeft gestemd. GroenLinks heeft ruim gewonnen in de verkiezingen, maar is er niet in geslaagd om de winst te verzilveren. Zoals wij tijdens de formatie hebben geformuleerd, was er een keuze tussen de logica van de macht en de logica van het ideaal. De logica van de macht zei: handhaaf de huidige coalitie. De logica van het ideaal zei: zoek voldoende gelijkgezinden om je doelen zo goed mogelijk te halen. Wij hebben daarom een coalitie gesuggereerd om voor het ideaal te gaan. Vergeefs. Maar gelukkig wordt door de formateur nu het instrument aangereikt van een amendement in te dienen op het gesloten akkoord. We vragen ons wel af wat dit instrument werkelijk kan gaan betekenen. Bijvoorbeeld, wij zijn voornemens een amendement in over een betere toekomst van Spoorzicht. Als wij het nu niet zouden indienen wordt dan naderhand gezegd: daar hadden jullie eerder mee moeten komen? Als wij het nu wèl indienen en het wordt afgewezen, wordt een toekomstige discussie dan daarmee kortgesloten? In populair spraakgebruik heet dat een 'catch-22' situatie. Maar wij dienen het in ieder geval wèl in en behouden ons tevens het recht voor om hier in de toekomst op terug te blijven komen. Minstens vier jaar lang. Ons amendement behelst onderzoek naar een bestemming voor Spoorzicht dat harmonieert met het karakter ervan, door 25% te bestemmen voor seniorenwoningen. Dit sluit aan op pagina 11 onder hoofdstuk 2.4, de derde bullit.. Ik citeer: "Een aanpasbare woningvoorraad helpt mensen langer zelfstandig te wonen, we zetten daar bij renovatie en nieuwbouwop in”. Ons amendement maakt deze vage belofte concreet. Het amendement van het CDA wordt gedreven door de behoefte een inhoudelijk en redelijk compromis te zoeken tussen de belangen van natuur, buurtbewoners en buurtcohesie, bewoners van het centrum, oudere woningzoekenden en de noodzaak van het in bewegen zetten van de woningmarkt. Blijkt het instrument van het amendement een wassen neus, te zacht voor een dichtgetimmerd akkoord, of is het serieus bedoeld? We gaan het zien. Verder hebben wij nog een aantal vragen. Op pagina 14 onder de kop 'Duurzaamheid' staat het voornemen, ik citeer: 'De ambtelijke capaciteit voor klimaat en duurzaamheid wordt aanzienlijk uitgebreid'. Wil het college eenaanzienlijke investering in tijd, geld en menskracht aangaan en daarna pas concrete doelstellingen formuleren? Onder het kopje 'Energietransitie' wordt geijverd om maximaal aan te sluiten' bij initiatieven om meerdere wijken van het gas af te halen. Is haastige spoed niet zelden goed? Zou het college niet eerst een kostenplaatje dienen te maken voor de investering die het meebrengt voor bewoners We maken het college er op attent dat de technisch-wetenschappelijke discussie over de vervanging van aardgas nog niet is afgerond, gelet op het werk van Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, en onderzoek verricht in het buitenland. Het huidige gasnet zou herbruikbaar kunnen zijn voor waterstof als energiedrager. Over twee jaar, op de Olympische Spelen van Tokyo zal bij wijze van showcase alle energie door waterstof worden geleverd. Waterstof is een energiedrager met water als enig verbrandingsproduct! Moeten wij dan in Diemen in duurzame ijver voor de troepen uitlopen? Kan het tempo niet beter aangegeven worden door landelijke politiek?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.