Nieuws van SP in Gemert-Bakel inzichtelijk

28 documenten

Over Grote “Ergernissen”

SP SP Gemert-Bakel 03-10-2019 16:47

Natuurlijk, hondenpoep is vervelend. En losliggende tegels en hobbels in fietspaden zijn ook ergerlijk. Maar zeg eens eerlijk: “Ligt u daar ’s nachts wakker van?” Vindt u dat dit soort zaken de kwaliteit van uw leven aantasten of zelfs levensbedreigend zijn?

De SP Gemert-Bakel gelooft niet dat u daar echt wakker van ligt. Wij denken dat u wakker ligt van zaken die uw gezondheid bedreigen zoals slechte luchtkwaliteit die long-, hart- en vaatziekten kan veroorzaken en zelfs uw levensverwachting verkort. Van voor de mens gevaarlijke dierziekten (Q-koorts, bijv.). Wij denken ook dat u wakker ligt van een gebrek aan zorg - nu of in de toekomst - voor uzelf of iemand uit uw omgeving. Dat sommige ouders wakker liggen van de wachtlijsten in de jeugdzorg. Dat jongeren zich afvragen hoe zij aan geschikte en betaalbare woonruimte kunnen komen. Zijn er in de toekomst nog wel voldoende vaste banen of zijn zij als “flexibele werkkracht” overgeleverd aan de grillen van de arbeidsmarkt?

Wij denken dat boeren en hun kinderen wakker liggen van alles wat er op hen afkomt en zich ernstige zorgen maken over hun toekomst.

Dat velen van u zich zorgen maken over de kwaliteit van de natuur die achteruit holt.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De SP Gemert-Bakel wil vooral werk maken van de grotere problemen die in onze gemeente aan de orde zijn. Voor een losliggende tegel kunt u simpelweg de gemeente bellen. Voor hondenpoep geldt dat dit probleem alleen op te lossen is door een gedragsverandering bij de hondenbezitter. Daarvoor is geld nodig, onder meer voor toezichthouders. Geld dat er simpelweg niet is, tenzij u een verhoging van de Onroerende Zaak Belasting accepteert. Wij denken niet dat u dat een goed plan vindt. Wijzelf trouwens evenmin, zeker omdat de huidige coalitie nu al aan een verhoging van de OZB denkt.

Te veel aandacht voor kleinere problemen kan afleiden van de echte uitdagingen. Zo is steeds duidelijker en wordt het ook steeds breder geaccepteerd dat een overgang naar een andere manier van landbouw en veeteelt onvermijdelijk is. De huidige gang van zaken brengt dusdanig veel nadelen en schade met zich mee dat maatschappelijk gezien de baten niet langer opwegen tegen de kosten. En die kosten zijn hoog: door verontreiniging van bodem, lucht, oppervlakte- en zelfs grondwater, zie we een toename van gezondheidsrisico’s en aantasting van de biodiversiteit, om een paar zaken er uit te lichten. Uiteraard is niet alleen de agrarische sector verantwoordelijk voor de huidige ontwikkelingen, al is het aandeel van deze bedrijfstak groot. Terecht wijzen boeren op het aandeel dat ook burgers en industrie hebben in bijvoorbeeld de stikstofuitstoot door de auto- en vliegtuigkilometers.

De SP Gemert-Bakel vindt daarom dat we er met zijn allen de schouders onder moeten zetten om te zorgen dat wij onze kinderen en kleinkinderen een leefbare wereld kunnen bieden. En dat geldt natuurlijk ook voor de andere grote problemen. Ons uitgangspunt is daarbij het streven naar een solidaire samenleving waarin de zorg voor de meest kwetsbare groepen voorop staat.

Machtspolitiek voor golfbaan

SP SP CDA Gemert-Bakel 08-07-2019 12:57

Dinsdag 12 mei was er een dramatische commissievergadering, waarin oa het verbeterplan voor de golfbaan op de agenda stond. De golfbaan bestaat sinds 2010 en heeft nog geen enkel jaar winst gemaakt of ook maar break-even gedraaid. Een uiterst triest resultaat, vindt de SP. 

Afgelopen vrijdag heeft het CDA het ontstaan hiervan in het Gemerts Nieuwsblad enigszins toegelicht. Men vergat echter te vermelden dat het CDA wethouders waren, die verantwoordelijk waren voor de roekeloze deal en de negatieve resultaten van de golfbaan in haar 10-jarig bestaan. 

In genoemd artikel staat dat de gemeente toendertijd heeft gekozen voor zekerheid. Oh ja? Voor wie dan? Zeker niet voor de gemeente en haar burgers. Het verstrekken van een onverantwoordelijke lening van miljoenen, met geen enkele garantie voor tijdige terugbetaling. Slechts boterzachte afspraken, waarbij geen enkele sanctie stond op bij het niet nakomen hiervan. Niet echt een solide zakelijke transactie dus, vindt de SP. Bovendien konden deze miljoenen natuurlijk veel beter worden besteed aan bijv de jeugdzorg of aan de vele andere sporten, waaronder het zwemmen.

Even verderop zegt het CDA dan nog: “Weglopen van moeilijke dossiers doen wij niet. Daar zetten wij de schouders onder”. Hoezo dat dan? Het enige wat de gemeente steeds doet, is weer schulden kwijtschelden. De periodieke gesprekken en het financiële toezichtkader heeft afgelopen jaren ook niet veel zinnigs opgeleverd. Er is pas onlangs enige beweging in het geheel gekomen, toen de gezamenlijke oppositie de coalitie tot dringende actie aanspoorde. De beheerstichting werd opgedragen een fatsoenlijk verbeterplan op te stellen. Daar kregen ze dan wel vier maanden de tijd voor.

In dit plan wordt echter de nadruk gelegd op het reduceren van de kosten en niet op het beter uitnutten van de unieke eigenschappen van de golfbaan. Ditzelfde werd echter ook al voorgesteld in het verbeterplan van 2015, wat toen evenmin een succes werd. De SP vindt dat beheerstichting en golfbaanmanager teveel naar binnen gericht zijn. 

Wil de golfbaan ooit rendabel worden, is aandacht voor marketing en PR onontbeerlijk. Business-arrangementen voor personeel en klanten van bedrijven, tesamen met ludieke acties met andere golfbanen kan veel geld opleveren. Omzet zou verdubbeld kunnen worden, minder afhankelijk van vaste leden. Dat vergt een andere marktbenadering, een hele opgave voor het huidige team. 

In de commissievergadering werd in eerste instantie door de meerderheid besloten dat de huidige inhoud van het verbeterplan ontoereikend was en ongeschikt voor beoordeling in de raad. Tot onze verbazing werd de woordvoerder van de Dorpspartij aan het einde van de vergadering zwaar onder druk gezet om alsnog met behandeling in de eerstvolgende raadsvergadering akkoord te gaan. Een sterk staaltje machtsmisbruik van de coalitiepartijen. 

Wat voor spelletje wordt hier gespeeld? Wij wisten niet eens dat je terug kon komen op een aangenomen besluit door de commissie. Weer een truc van het CDA en de Dorpspartij om toch hun zin te krijgen? Of zit hier meer achter? Wij zullen de wethouder hierover wederom aan de tand voelen. Wordt vervolgd, dus.

Namens de SP Gemert-Bakel Therese v/d Eventuin

Zie ook: Golfbaan

Nattigheid......

SP SP Gemert-Bakel 07-07-2019 12:49

Ondanks de droogte speelt water in de gemeentepolitiek momenteel een hoofdrol. Allereerst gaat het dan natuurlijk over het zwembad. Het college van B&W heeft besloten om met Fitland in zee te gaan. Het argument is dat het plan van de Gemertse Watervrienden financieel te weinig zekerheid biedt bij eventuele toekomstige exploitatietekorten. Opvallend is dat hier een puur financiële  redenering gevolgd wordt. Als SP Gemert-Bakel vinden wij dat je geen betere waarborg kunt hebben dat dat een project door de eigen bevolking gedragen en ondersteund wordt. Zij zal er in de toekomst alles aan doen om het schip drijvende te houden. Het is immers hun project! Het college heeft kennelijk weinig vertrouwen in de eigen inwoners. En het mist een vette kans om te laten zien dat wat burgers vinden en graag willen er toe doet! Kortom bepaald geen spetterend beleid!

Nog meer nattigheid op het Schutsveld. Sinds de aanleg van de wijk Ripsoever hebben de bewoners daar last van optrekkend vocht met ondermeer schimmelvorming in de woning als gevolg. Omdat gebouwd werd in een gebied waar grondwater omhoog komt ( (wijstgebied) werd het terrein opgehoogd. Niet met de toegezegde 50 cm, maar plaatselijk zelfs met 2 meter. Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om te bedenken dat deze berg zand plus bebouwing en bestrating aanzienlijke druk op de grond en daarmee op het opkomend grondwater uitoefenen. Door de gemeente wordt nog altijd betwist dat dit de oorzaak zou zijn van de wateroverlast op het Schutsveld. Hierover is juridisch ( inmiddels bij het Gerechtshof) het laatste woord nog niet gesproken. Vooruitlopend op de uitkomsten had de gemeente al drainage aan laten leggen die echter volgens de bewoners niet goed functioneert. Laat nou achter het Schutsveld nog een onbebouwd weiland liggen. In 2014 werd een plan om daar vier woningen te bouwen, na bezwaren van omwonenden, van tafel gehaald in afwachting van de uitkomsten van onderzoek en de afloop van juridische geschillen.

Vreemd genoeg komt het college nu met een nieuw plan met slechts één woning. Waarom geen vier zoals de bedoeling was? Voelt men hier nattigheid? Het plan zou door een extra waterberging de situatie niet verergeren, maar zelfs verbeteren. Je zou denken dat vier woningen met waterberging een nóg beter resultaat opleveren.

De buren van het Schutsveld zijn er niet gerust op dat het nieuwe plan hen niet nóg meer overlast gaat bezorgen. En wij als SP evenmin. Er is geen garantie dat het plan werkt! Ook is niet helder wie gaat opdraaien voor de kosten (o.a. vanwege juridische procedures) als de wateroverlast aan het Schutsveld toch verder toeneemt.

Een gemeente dient zich volgens ons te houden aan eerder gedane beloften. Ook dient zij een verantwoord financieel beleid te voeren, zeker nu de gemeente financieel al zowat ónder de grond zit.

En niet in de laatste plaats vindt de SP dat zij klachten en bezwaren van bewoners serieus moet nemen. En dat houdt méér in dan aanhoren wat mensen te vertellen hebben.

 

Jan Bekx

SP Gemert-Bakel

 

 

 

 

Creatieve oplossingen van gemeente en/of aanvrager niet langer belonen met (bouw)vergunning

SP SP Gemert-Bakel 14-04-2019 11:58

Zoals onlangs in het Gemerts Nieuwsblad is gepubliceerd worden wetten en regels slechts in 54 % van de gevallen nageleefd door inwoners en instellingen in Gemert-Bakel. Wat is hier de oorzaak van:

In het verleden is door de gemeente Gemert-Bakel een veel te tolerant beleid gevoerd ten aanzien van afwijkingen van het bestemmingsplan en bouwvergunning.  Daardoor is bij velen de indruk gewekt dat het met de bepalingen niet zo nauw genomen hoefde te worden, omdat het uiteindelijk toch wél geregeld werd.

In 2018 werd het bestemmingsplan buitengebied Gemert-Bakel 2017 door de gemeenteraad, met uitzondering van de SP Gemert-Bakel, goedgekeurd, waarbij een groot aantal illegale bouwsels en handelingen gelegaliseerd werden. Dit waren over het algemeen wél zaken die al jaren door de gemeente gedoogd werden en daardoor niet meer handhaafbaar waren.

Dat de SP zijn goedkeuring aan dit bestemmingsplan onthield, is ons inziens terecht geweest. Er werden namelijk 135 zienswijzen ingediend, waarvan er 33 beroep hebben aangetekend bij de Raad van State. Daarnaast heeft de Raad van State de plandelen van 24 agrarische bedrijven stilgelegd. Deze procedures kosten de gemeente Gemert-Bakel bergen met geld.  

Op 29 maart 2019 heeft de Raad van State in de kwestie Peeldijk te Milheeze een uitspraak gedaan waarbij de gemeente Gemert-Bakel opnieuw in het ongelijk is gesteld. Hierdoor is de gemeente weer veroordeeld tot het betalen van de proceskosten en griffierechten ad €1.362. Daarnaast zijn er telkens ambtelijke kosten en in bepaalde gevallen moest er zelfs externe juridische hulp ingekocht worden.

In het kader van de Algemene Wet Bestuursrecht moet door de gemeente beoordeeld worden of handelingen binnen de bestaande wetgevingen gelegaliseerd kunnen worden. Maar het moet niet zo zijn dat de gemeente Gemert-Bakel en aanvrager allerlei creatieve oplossingen bedenken om toch het bestemmingsplan gewijzigd te krijgen. Vervolgens deze herziening ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad, waarna een eventuele goedkeuring door de raad volgt. Het gevolg kan zijn, zoals zo vaak is voorgekomen, dat de bestuursrechter het Besluit van het College alsnog vernietigdt met opnieuw de nodige kosten voor de gemeente.

Als de gemeente Gemert-Bakel binnen de wettelijke bepalingen acteert, weet iedereen in Gemert-Bakel waar hij zich aan dient te houden. De gemeente moet “klip en klaar” communiceren met de inwoners van Gemert-Bakel dat afwijkingen in een bestemmingsplan of bouwvergunning in goed overleg vóóraf binnen de wettelijke kaders bespreekbaar zijn en niet achteraf.

De portefeuillehouder, burgemeester M. van Veen, heeft ook in de afgelopen raadsvergadering toegezegd met de gemeenteraad informatief in gesprek te gaan omtrent de huidige handhavingszaken en het te voeren beleid.

Het zou zó moeten zijn dat degene die zich willens en wetens niet houdt aan het bestemmingsplan of de bouwvergunning moet weten dat hij of zij bij de gemeente Gemert-Bakel op géén enkel begrip hoeft te rekenen.

Raadslid

A.W.J.(Stan) van Kollenburg

Zie ook: Eerlijk Bestuur

SP KOMT NAAR DE MORTEL

SP SP Gemert-Bakel 28-03-2019 12:52

Op  2 april komt de SP Gemert-Bakel naar de Mortel.

Graag gaan we in gesprek met iedereen die dat wil.

Waar?  In de Sprank

Hoe laat? Om 19.30 uur

We hebben o.a. al gehoord van  de verkeersproblemen in het centrum. Er zullen vast nog wel meer zaken te bespreken zijn.

Wij willen u graag ontmoeten.

Hopelijk tot ziens op 2 april!

Op Volksgezondheid bestaat geen wisselgeld

SP SP VVD D66 CDA Gemert-Bakel 22-03-2019 18:21

In de gemeenteraadsvergadering van 14 maart jl kon de raad wensen kenbaar maken inzake het “regionaal risicoprofiel 2019 Veiligheidsregio Brabant-ZO”. In een document waren een dertigtal risico’s beschreven.

Als fractievoorzitter SP-Gemert-Bakel gaf ik wederom aan dat Gemert-Bakel zich kenmerkt door een zeer hoge concentratie veehouderijen in een dichtbevolkte regio. Je kunt hier eigenlijk spreken van een vee-industrie. Daarbij is het bekend dat, hoe groter het aantal dieren in de directe omgeving van veel mensen, hoe groter de kans op een nieuwe uitbraak van een zoönose. Zoönosen zijn infectieziekten, die van dier op mens worden overgedragen. Sommige van deze overdraagbare dierziekten vormen een groot risico voor de gezondheid van grote groepen mensen. Recente voorbeelden: Q-koorts en vogelgriep. Hetgeen snel grote gevolgen op het maatschappelijk leven heeft.

In het document stond dat er door Q-koorts in 2009 slechts 40 mensen chronisch ziek zijn geworden. Dit is onzin, want het zijn er veel en veel meer geweest.  De impact van een uitbraak van zoönose zoals bv. Q-koorts, is zeer ernstig. Te denken valt aan de slachtoffers, de financiële schade, de bestuurlijke impact en de maatschappelijke impact. De impact van zoönose is dan ook zeer ernstig: de kans dat een scenario zoönose plaatsvindt, is waarschijnlijk (50% kans!). Het is dus niet de vraag óf er een uitbraak van een zoönose komt, maar wannéér. Wat doen wij als volksvertegenwoordigers met dit gegeven? Alleen maar lezen en zeggen: Oh, dat valt best wel mee. Dat gebeurt vast niet in Gemert-Bakel, ook al is de kans 50%?

De SP Gemert-Bakel vond het zeer zinvol dat er door onze gemeente prioriteiten in genoemde risico’s benoemd worden. Maar ik stelde tevens de volgende vragen:

“Als zoönose daarbij niet wordt geprioriteerd, is dan het college en de gemeenteraad niet blind voor het gevaar en waarschijnlijke grote risico van uitbraak van een zoönose? Wat is de ware reden dat het college, niet het voorstel gedaan heeft om zoönose ook als prioritaire risico te benoemen en de opdracht te geven daarnaar te gaan handelen? Wat is hier in Gemert-Bakel het daadwerkelijk beleid in het kader preventie en bestrijding infectieziekte zoals zoönose? Zijn er hier in Gemert-Bakel in kader van preventie, maatregelen genomen om eventuele uitbraak van zoönose en verspreiding van zoönose te voorkomen en de omvang en de impact te beperken? Is er in Gemert-Bakel screening door de veterinaire sector inzake zoönose? Wordt dit in Gemert-Bakel gedocumenteerd en zijn deze gegevens van en in Gemert-Bakel openbaar?                                                                        Is het niet zinvol dat de burger van Gemert-Bakel op de hoogte is van deze preventieve maatregelen? Hiervan op de hoogte zijn, geeft veel vertrouwen in de politiek. Als er in Gemert-Bakel een zoönose zou uitbreken, welke reactieve maatregelen worden hier dan genomen?

Toen er geen duidelijke antwoorden op deze vragen door het college gegeven konden worden, heeft de SP Gemert-Bakel een amendement ingediend om de gemeenteraad te vragen om alsnog zoönosen als derde prioriteit op te gaan nemen.

Uiteindelijk werd het amendement van de SP Gemert-Bakel om zoönosen als derde prioritering vast te stellen ingediend. Ook namens Lokale Realisten/D66, de Dorpspartij en zowaar óók het CDA. De VVD stemde voor. Geweldig! Coalitie en oppositie tesamen! 

“Op volksgezondheid bestaat geen wisselgeld.”

Jan Hoevenaars

fractievoorzitter SP Gemert-Bakel

Maarten Everling lijsttrekker voor de SP bij de provinciale statenverkiezing

SP SP Gemert-Bakel 14-03-2019 18:56

De wachtlijsten in de jeugdzorg worden alsmaar langer. Steeds meer mensen hebben moeite om een betaalbare woning te vinden. Het openbaar vervoer wordt voor veel mensen onbetaalbaar. Mensen voelen zich niet gehoord door de politiek.

Dat zijn allemaal gevolgen van politieke keuzes. Maar niet de keuzes van de SP! De SP staat pal voor referenda. Wij willen stoppen met de marktwerking in het openbaar vervoer. We sluiten onze ogen niet voor de problemen in de jeugdzorg of woningmarkt. De SP kiest voor een sociaal en rechtvaardig Brabant, waar iedereen mee kan doen!

Voor een nadere kennismaking met kandidaten en het complete programma gaat u naar de website van SP Noord-Brabant en voor de campagnevideo klikt u op de afbeelding.

Een sociale Gemeente?

SP SP CDA Gemert-Bakel 14-03-2019 18:22

Onlangs heeft  bijna iedereen weer de jaarlijkse aanslag Gemeentelijke en Waterschapsbelastingen ontvangen.

Als je niet op tijd betaalt, wordt er geen herinnering meer gestuurd, maar krijg je meteen een aanmaning. En dat kost je geld, al wordt er niet bij gezegd hoeveel. Even speuren op de website van de BSOB leert dat het gaat om € 7 of € 16 afhankelijk van de hoogte van de aanslag( minder of meer dan € 450) . Dat maakt duidelijk dat het een boete is, anders zou het tarief voor iedereen gelijk moeten zijn.

De Nationale Ombudsman heeft er al op gewezen dat de overheid niet netjes handelt door niet eerst een herinnering te sturen.Nu zult u zeggen: ”Eigen schuld, had je maar moeten betalen”. Dat lijkt een redelijk standpunt. Helaas gaat het voorbij aan het feit dat sommige mensen daartoe niet in staat zijn. Redenen kunnen o.a. zijn: moeite met digitale post, analfabetisme, in geestelijke nood of financiële problemen zitten. Zoals onlangs nog bleek uit een onderzoek, is de schaamte daarvoor vaak groot. Het kan er toe leiden dat mensen hun kop in het zand steken of depressief raken en de boel maar op hun beloop laten.

Het gaat dus vaak om mensen in nood. En wat doet de gemeente (via de BSOB) in dit geval?  Zij communiceert via een aanmaning/boete dat zij geen boodschap heeft aan hun moeilijkheden. Sterker nog, je wordt er voor gestraft. Ja, er zijn betalingsregelingen te treffen en voor minima is er zelfs kwijtschelding mogelijk.

Maar het kwaad is al geschied. De draai om je oren heb je al binnen. Als je al schulden hebt, is dat des te wranger, omdat die daardoor alleen maar groter worden. Zeker omdat ook andere overheidsinstanties zo handelen met een opeenstapeling van schulden als gevolg. De schuldproblematiek kost de samenleving handen vol geld in de vorm van hulpverlening, gerechtelijke kosten, enz. De winst op korte termijn eindigt onder de streep vaak in een verlies als je alle kosten meetelt.

Naar aanleiding van rapportages van de Nationale Ombudsman heeft de SP Gemert-Bakel vragen gesteld in de commissie Financiën en Bestuur. Het antwoord vanuit de Gemeente was nogal vaag en komt er op neer dat men niets wenst te veranderen aan het gevoerde beleid. Er van uitgaande dat niet-betaling vaak een signaal is dat mensen in de problemen zitten, kan de Gemeente proberen om pro-actief hulp aan te bieden.

Daarmee laat zij zien dat zij zich bekommert om haar inwoners die in nood verkeren. Dat mag volgens ons van een gemeente verwacht worden: dat zij zich bekommert om haar inwoners.Dat dit niet gebeurt, is met de huidige coalitiepartijen zacht gezegd “opmerkelijk”. De Dorpspartij laat zich immers al jaren voorstaan op haar sociale beleid, maar laat het hier toch duidelijk afweten.  Het CDA heeft “christelijk” in haar naam, maar aan deze manier van omgaan met je inwoners kunnen wij niets christelijks ontdekken.

Jan Bekx

SP Gemert-Bakel

Zie ook: Sociaal Domein

Coalitie stuurt aan op renovatie zwembad

SP SP Gemert-Bakel 14-03-2019 18:11

Al sinds 2015 wordt er gesproken over de invulling van een (te ver)nieuw(en) zwembad. Er werden vorig jaar werkgroepen (oa budget) ingericht, om dit met betrokkenen uit te werken. Hieruit kwamen uiteindelijk drie opties naar voren, waarvan twee gebaseerd op een nieuw zwembad geïntegreerd met de sporthal (en dus duurder). De derde optie was gebaseerd op het opknappen van het bestaande zwembad bij Fitland (gemeentelijke bijdrage EURO 2,2 miljoen).

Tot verbazing van de gehele oppositie bleek de gemeente uiteindelijk te kiezen voor de derde optie. Motivatie: voor de andere twee opties is niet voldoende budget beschikbaar (Gemeente heeft eigenlijk geen geld). Echter, als dat doorslaggevend is, had de budget-werkgroep bij alle drie opties € 2,2 miljoen als uitgangspunt kunnen nemen. Doordat dit niet gebeurde, laadt dit college de verdenking op zich bewust een beslissing te hebben genomen die indruist tegen de uitdrukkelijke wens van de betrokkenen. Jammer en onnodig, lijkt ons.

De betrokken verenigingen zijn nu hals over kop in de weer gegaan met een vierde optie, om te redden wat er nog te redden valt. Als de gemeente transparanter was geweest, hadden ze deze optie direct als uitgangspunt kunnen nemen en dus meer tijd hiervoor gehad. Uiteindelijk hebben de verenigingen uitstel van een maand gekregen, voordat een beslissing genomen wordt, ipv de door henzelf gewenste drie maanden.

Door deze tijdsdruk in te bouwen, lijkt het wederom alsof het college alleen uit beleefdheid meewerkt, maar deze nieuwe optie eigenlijk niet ziet zitten. De SP vraagt zich af, waarom niet? Wat voor spelletje wordt hier gespeeld?

namens SP Gemert-Bakel

Thérèse van den Eventuin - Boogaerts

Is dit verspilling van gemeenschapsgeld?

SP SP Gemert-Bakel 13-12-2018 22:21

In de maand juni 2018 werd op de Schoolstraat te Bakel een wegversmalling aangelegd. Door de Dorpspartij werden hierover aan het College al vragen gesteld. Voornamelijk over de verkeerstagnatie tijdens de spitsuren. Mede oorzaak was het verkeerd om plaatsen van de verkeersborden. Ook was de doorgang van deze versmalling veel te nauw. Hierdoor werd ook door zwaar (landbouw) verkeer de wegversmalling kapot gereden.

De SP Gemert-Bakel begrijpt dat de wegversmalling tot stand is gekomen om de verkeersveiligheid, ter hoogte van het kindcentrum de Bakelaar te verbeteren. Maar de vraag rijst bij de SP waarom vooraf geen overleg is gevoerd met verkeersdeskundigen van de politie Oost-Brabant; vooraf geen (verplicht) verkeersbesluit door het College is genomen en geen deugdelijk onderzoek is verricht.

Hiermee was voorkomen dat deze wegversmalling verwijderd moest worden, omdat de versmalling niet voldeed en er veel klachten waren van omwonenden door geluidsoverlast door de middengeleider.

Kosten van deze versmalling bedroegen € 10.000.

Niet lang geleden is er weer een nieuwe wegversmalling aangelegd. Ook hier rezen dezelfde vragen.

Tijdens de spits, maar ook tijdens de schoolactiviteiten ontstaan verkeersgevaarlijke situaties. De brigadiers staan op de rijbaan, waardoor fietsers, scooters op het naast gelegen, véél te brede, fietspad, doorrijden omdat er geen fysieke belemmering is. De vraag was ook of de versmalling aan de wettelijke aanbevelingen voor deze gebiedsontsluitingsweg voldeed.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.