Nieuws van SGP in Gorinchem over ChristenUnie inzichtelijk

6 documenten

SGP stelt vragen inzake MKB-toets Gorinchem

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 20-05-2020 00:00

 

Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 41 van het reglement van orde voor de gemeenteraad van Gorinchem.

Gorinchem, 14 mei 2020Onderwerp: MKB-Toets in de gemeente Gorinchem

InleidingOndernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Het kabinet heeft voor landelijke wet- en regelgeving de mkb-toets al ingevoerd. Het is nu de beurt aan provincies en gemeenten. Want juist op lokaal niveau maken mkb-ondernemers het verschil. Zo’n MKB-Toets is een kans voor gemeenten om de lokale economie te versterken en de samenwerking met de lokale bedrijven te verbeteren.MKB-Nederland heeft alle gemeenten opgeroepen om in navolging van het kabinet ook lokaal de MKB-Toets in te voeren. Deze toets moet ervoor zorgen dat maatregelen en gemeentelijk beleid (beter) uitvoerbaar worden voor kleine en middelgrote bedrijven.Ondernemers klagen steeds meer over toenemende regeldruk. Dit geldt zowel voor maatregelen van de landelijke overheid als van gemeenten. Met name kleinere bedrijven zijn hier veel tijd aan kwijt. Omdat regels vaak niet zijn afgestemd op de praktijk van het mkb - terwijl 98 procent van alle bedrijven tot die categorie behoort - kunnen ondernemers er slecht mee uit de voeten.Samen met regionale en lokale ondernemersverenigingen heeft MKB-Nederland dit voorjaar alle gemeenten een Handreiking gestuurd waarmee ze de MKB-Toets eenvoudig kunnen invoeren.De MKB-Toets wordt vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel van de verkiezing MKB-Vriendelijkste gemeente van MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie zal per gemeente inventariseren of de toets daadwerkelijk is ingevoerd.

We hebben daarover de volgende vragen:

Is het college op de hoogte van de brief van MKB-Nederland met de vraag de MKB-Toets lokaal in te voeren? Deelt het college de mening van MKB Nederland, dat de MKB-Toets een instrument is om tot effectieve, uitvoerbare regels en maatregelen te komen voor het mkb en om onnodige regeldruk te voorkomen? Gaat het college de MKB-Toets invoeren, zo ja, op welke termijn en op welke wijze? Wat gaat het college doen met de uitkomst van de MKB-Toets? Op welke termijn en op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de MKB-Toets en het vervolg daarop?

Gelieve bovenstaande vragen schriftelijk te beantwoorden.

De fractie van ChristenUnie-SGP, namens deze,Hoogachtend,Frank M.Th. Barth

Liever meer cultuur en minder steen

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 12-12-2019 00:00

Graag veel cultuur en liever minder steen
/r/e1db612132ff284e01079062b7be052d?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Fliever-meer-cultuur-en-minder-steen%2F53b30697-6d27-58e9-8038-226db2c4c1c9.jpg&id=b02fdfed6323faf07aad99ceca711b7cb6d19666

De fractie van de ChristenUnie–SGP heeft in de maanden oktober en november voor de Gorcummers een enquête open gesteld om hun mening te geven over het cultuuraanbod in Gorinchem.

227 personen hebben de moeite genomen om de enquête in te vullen. Op 35000 inwoners zijn de resultaten niet representatief te noemen, maar er zijn wel een aantal lijnen zichtbaar in de antwoorden van deze mensen. De eerste weken hebben vooral onze eigen achterban gereageerd en na de eerste sessie met het culturele veld op 17 oktober en de oproep in het AD kwamen daar gelukkig ook veel reacties bij van mensen die wij niet direct tot onze achterban kunnen rekenen.

Ook voor ons mooi om te zien dat onze leden en achterban in grote lijnen weergeven hoe wij als fractie er in staan. De bijeenkomst met een aantal leden gaf hier ook al een aanzet toe.

Onze fractie staat positief tegenover cultuur en het cultuuraanbod in Gorinchem. We ervaren betrokkenheid op dit thema. Vanuit de enquête maken wij op: - De respondenten zijn blij met het huidige cultuuraanbod en vinden dit voldoende tot goed. - De meningen zijn verdeeld over wat dit de gemeente mag kosten, maar duidelijk is dat een grote groep vindt dat de gemeente aanjager en hierin een financier moet zijn. Dit in tegenstelling tot onze achterban die vooral het initiatief bij de inwoners wil laten.

Niet alle voorzieningen hoeven in de binnenstad gevestigd te zijn. Dit biedt ruimte om te zien welke voorzieningen op andere plaatsen kunnen worden aangeboden. We krijgen de indruk dat de behoefte aan een groot podium door 10% van de respondenten zeer gewenst is en aan de andere kant 10% dit compleet overbodig vindt. De overige respondenten gaan naar de kleinere podia in de stad of gaan incidenteel en ook buiten de stad naar het theater.

De uitkomsten van de enquête bevestigen voor de ChristenUnie-SGP fractie dat 7 miljoen in een theater met een groot podium investeren met het risico dat er geen goede exploitatie opgesteld kan worden niet wenselijk is. Liever investeren in meer cultuur dan in stenen, die geld blijven kosten. Voor de Gorcumse eigen verenigingen die koor-,dans-, operette en toneelvoorstellingen willen geven moet gezocht worden naar een flexibele en multi inzetbare plek.

Zie ook artikelen in ad.nl:

https://www.ad.nl/rivierenland/gorinchem-verdeeld-over-de-vraag-of-gemeente-zelf-geld-moet-steken-in-cultuur~a9ca8656/ https://www.ad.nl/rivierenland/christenunie-sgp-is-op-zoek-naar-het-cultuurgevoel-van-de-gorcumers~a6703f12/

ChristenUnie/SGP en GroenLinks openen vuurwerkmeldpunt

SGP SGP GroenLinks ChristenUnie Gorinchem 15-12-2018 00:00

Op zaterdag 15 december 2018 lanceren ChristenUnie, SGP en GroenLinks in Gorinchem een Gorinchems vuurwerkmeldpunt. Met dit meldpunt willen de partijen in beeld brengen hoeveel overlast er door Gorinchemmers ervaren wordt van vuurwerk tijdens de jaarwisseling./r/e7cc63058e9a4998890049c511c41cd9?url=http%3A%2F%2Fwww.gorinchem.sgp.nl%2Factueel%2Fchristenuniesgp-en-groenlinks-openen-vuurwerkmeldpunt%2F10139&id=61ff51114d74b6b6452a593025c93af38aba7cf0

Jaarlijks draait het feest van de jaarwisseling voor veel mensen uit op een vervelende ervaring. Mensen hebben overlast van de harde knallen, schade aan eigendommen, gezondheidsproblemen, bange of gewonde (huis)dieren en zelfs lichamelijk letsel bij mensen. 

ChristenUnie, SGP en GroenLinks in Gorinchem maken zich hier zorgen om. “Wij zijn aan het onderzoeken op wat voor manier Oud&Nieuw voor iedereen een feest kan zijn,” vertelt Marjo Molengraaf (Fractievoorzitter ChristenUnie/SGP), “om ons daarop goed voor te bereiden, willen we graag weten of en hoeveel overlast men in Gorinchem van vuurwerk ervaart.”

Nu er door de landelijke overheid vooral gewezen wordt naar de gemeentes om maatregelen rondom vuurwerkoverlast te nemen, willen de Gorinchemse fracties die handschoen oppakken en er werk van maken. 

Daarom hebben de fracties een vuurwerkmeldpunt 2018/2019 geopend. Op deze site kunnen Gorinchemmers, indien gewenst anoniem, hun overlast melden. Er wordt wel gevraagd aan te geven in welke buurt van Gorinchem men woont. “We denken ook na over vuurwerkvrije zones,” legt Rutger van Breemen (fractievoorzitter GroenLinks) uit, “Daarvoor is het belangrijk om te zien of er in bepaalde buurten of wijken heel veel of juist helemaal geen overlast ervaren wordt door mensen.” 

Begin 2019 zullen de uitkomsten van het vuurwerkmeldpunt verzameld worden en zullen de fracties deze natuurlijk delen met de rest van de gemeenteraad en de stad. Daarnaast zullen zij op basis van de reacties die binnenkomen via het meldpunt met voorstellen in de gemeenteraad komen om van de jaarwisseling een feest voor iedereen te maken.

Het Gorinchemse vuurwerkmeldpunt is te vinden op: www.meldpuntvuurwerkgorinchem.com

Actueel

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 30-01-2016 00:00

Geacht SGP/ ChristenUnie lid,
 
Ongetwijfeld hebt u de recente berichtgeving rondom de komst van een Van Der Valk hotel naar Gorinchem Oost gevolgd. Alhoewel wij positief staan tegenover hotel en vergaderfaciliteiten, blijven wij afwijzend staan tegenover het zogenaamde Amusino, dat nog steeds in de plannen inbegrepen zit. Bij verdere besluitvorming hierover zullen wij dus tegenstemmen. Mocht u hier nog vragen over hebben, stelt u ze vooral aan ons. Namens de ChristenUnie-SGP fractie Marjo Molengraaf Frank Barth

ChristenUnie-SGP fractie onderzoekt zwemdiplomaÂ’s

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 17-12-2015 00:00

De fractie van ChristenUnie–SGP heeft onderzoek gedaan naar het aantal zwemdiploma’s onder kinderen op verschillende basisscholen in Gorinchem. Negen basisscholen zijn onderzocht, verdeeld over Gorinchem-Oost (3), de Gildenwijk (3) en drie scholen verdeeld over de Lingewijk, Stalkaarsen en de Haarwijk. ,,De cijfers vallen me mee”, vertelt Anne de Jong van de ChristenUnie-SGP fractie.

Sinds het schoolzwemmen in 2013 is afgeschaft volgt Anne de Jong namens de ChristenUnie-SGP fractie de ontwikkelingen rondom zwemdiploma’s bij basisschoolleerlingen op de voet. : ,,Ons doel is om geen kind van school te sturen zonder zwemdiploma. Dat is belangrijk in een land als Nederland en al helemaal in zo’n waterrijk gebied als de onze.” Onderzoek van het Caribabad toonde eerder aan dat tussen 2011 en 2014 28 procent minder kinderen een zwemdiploma A, B of C behaalde.

Uit het onderzoek van ChristenUnie-SGP fractie, dat werd uitgevoerd door Gorinchem Beweegt, blijkt het minder ernstig gesteld te zijn. ,,93 procent van alle leerlingen in groep 7 en 8 hebben in ieder geval een A-diploma. Er vanuit gaande dat de kinderen die momenteel bezig zijn met hun A-diploma het ook behalen, komt dat zelfs uit op 95 procent. De heldere conclusie lijkt dan ook dat kinderen ook buiten Gorinchem hun zwemdiploma’s behalen”, vertelt De Jong.

Vooral Gorinchem-Oost scoort goed binnen het onderzoek. ,,Vrijwel iedereen gaat daar met een zwemdiploma van school”, vertelt De Jong. Ook behalen veel kinderen daar hun B-diploma (94%) en C-diploma (73%). Een stuk hoger dan in de Gildewijk met respectievelijk 23% en 19%. ,,Maar dat baart De Jong minder zorgen: ,,In principe heb je met een A-diploma al een goede zwemvaardigheid.”

Slechts achttien kinderen uit groep 7 en 8 van de onderzochte scholen hebben helemaal geen diploma. ,,Dat zijn er natuurlijk nog wel achttien teveel”, besluit De Jong. De cijfers worden in januari door hem voorgelegd aan de Limonadebrigade en Stichting Leergeld. ,,Er is geen animo bij scholen om het schoolzwemmen terug te brengen dus moeten we kijken naar andere mogelijkheden.”

Begrotingsbehandeling 5 november 2015

SGP SGP SP ChristenUnie Gorinchem 05-11-2015 00:00

De stukken, die we voor deze vergadering hebben gekregen, zijn de voortzetting van de lijnen, die al uitgezet zijn met de Perspectiefnota. Toen heb ik daar al de loftrompet over gestoken, het zal dus geen verbazing wekken, dat mijn fractie ook nu tevreden is over het beeld dat naar voren komt.Complimenten voor de duidelijke financiële samenvatting die we voor deze vergadering gehad hebben. De samenhang van PPnota, septembercirculaire en begroting wordt zo goed getoond.

Het negatieve resultaat van de tweede tussenrapportage van ruim 1,5 miljoen drukt de hoogte van de algemene reserve, naast een tegenvaller in het gemeentefonds in 2015. Gelukkig zien we in het meerjarenperspectief weer een stijging en dat is hard nodig om de beleidsvoornemens uit de PPfnota mogelijk te maken. De opgaande lijn wordt vastgehouden, hoewel wat vertraagd door dit tegenvallende resultaat van de 2e turap. Belangrijk is, dat we de risico’s hebben afgedekt, de vinger aan de pols houden bij de grexen en wat betreft de financiën ‘in control ‘zijn. Ik herhaal dit nog maar eens, omdat dit voor onze fractie een heel belangrijk onderwerp is. Zonder deze financiële discipline hadden we er een stuk slechter voor gestaan en misschien helemaal niet meer ‘in control ‘in onze eigen stad geweest. De constatering dat de begroting structureel in evenwicht is, m.a.w een begrotingstekort is op korte termijn niet aannemelijk, is hiervoor wat ons betreft een zwaarwegend uitgangspunt. Dat er voorzichtig enig ‘vet op de botten’komt, is eigenlijk niet meer dan heropbouw van de noodzakelijke reserves en hard nodig om bij nieuwe economische tegenwind toch beleid door te kunnen zetten. In 2017 zien we al, dat we minder ruimte krijgen tussen het risicoprofiel en de directe weerstandscapaciteit en dat zet zich de jaren daarna door. We krijgen vanaf 2018 dus geen extra financiële ruimte op de jaarbegroting, nee we houden een sluitende begroting met dit verschil, dat de algemene reserve weer op niveau is!

Het is dus nog absoluut geen tijd om Sinterklaas te spelen: voorzichtigheid blijft voorlopig nog het devies. Conform de Rode Draden : eerst visie vorming, dan beleid opstellen en daarna budgetteren en uitrollen .

Onze fractie vindt het belangrijk, dat we bij het ontwikkelen van plannen op gebied van wonen en infrastructuur denken over de lange termijn: we bouwen geen woonwijken voor 5 of 10 jaar, maar voor veel langer. Ook wegen zijn bedoeld voor de lange termijn. We willen daarbij investeren in duurzaam in de breedst mogelijke zin: toekomstbestendig dus en goed voor de stad op langere termijn. Ons grondbeleid is het middel om ruimtelijke doelstellingen en projecten die voortvloeien uit de verschillende programma’s te realiseren, zo lezen we in de begroting ( p.172). Daar waar de realisatie van een maatschappelijke opgave niet door de markt wordt gefaciliteerd, moet de gemeente zelf actief beleid voeren.

Daarom hebben wij de nadruk gelegd op het belang van starterswoningen voor éénverdieners: zij betalen meer belasting, maar moeten ook kunnen wonen. Wij verwachten, dat zeker in de komende jaren, met o.a de vluchtelingenstroom naar ons land en dus ook naar onze stad, de vraag naar goedkope woningen zal stijgen. Er komt immers meer druk op het afnemende huurwoningen bestand. We zijn daarom blij, dat ons amendement over starterswoningen op Mollenburg zo concreet is opgenomen.

Voor Hoog Dalem is de denkrichting wat ons betreft één groot winkelcentrum en geen twee winkelstrips, die de kans lopen beiden niet uit de verf te komen. We hebben daar bij de behandeling van de PPnota uitvoerig bij stil gestaan en onze mening is nog steeds hetzelfde.

Dan over de Brede School, die nog steeds gepland staat in Hoog Dalem voor 2016. Met het krimpende leerlingenbestand zou wat ons betreft ook gedacht kunnen worden om de Smalle Brede School te verbreden tot een volwaardige Brede School : dus niet bouwen voor leegstand.

Dan nog een gedachte-experiment: Linge II Zuid, een oppervlakte die beeldbepalend is voor de entree van de stad vanaf Oost. Het zou naar onze mening goed zijn, in samenwerking met het bedrijfsleven, een studie te doen naar de mogelijkheden die deze locatie biedt.

 De veerdienst: in het afgelopen jaar is er geëxperimenteerd met lagere tarieven, omdat, zo was de aanname, het aantal overzettingen zou toenemen. En ondanks opnieuw een wel veel kleiner tekort, klopte de aanname wel. Wat ons betreft dus toch een succes, maar er zal nog verder gekeken moeten worden naar optimalisatie. Wat ons betreft is de veerdienst een belangrijke vervoersvoorziening voor Gorinchem en de regio rond de Merwede, zowel voor economisch als toeristisch verkeer. 

In het coalitieakkoord is opgenomen dat, indien nodig, extra middelen naar het programma Zorg zouden moeten vloeien. Het is nog steeds onduidelijk wat de precieze kosten op dit thema zullen zijn over 2015. Voorlopig houden we vol, dat alles budgettair neutraal verloopt, maar of dit zo blijft is de vraag: we horen van enorme achterstanden in het declareren van zorgactiviteiten door de zorgverleners. We zijn benieuwd hoe het beeld van het college is.

Op 28 oktober is het besluit gevallen om vluchtelingen op te gaan vangen in het voormalige belastingkantoor in de Gildenwijk. Wij hebben vanuit onze overtuiging ingezet op de verantwoording die we naar zowel de vluchtelingen als de bewoners van de Gildenwijk hebben: barmhartigheid met verstand. Om de opvang op een zo vlekkeloos mogelijke manier te laten verlopen, is inzet nodig van meerdere partijen naast COA en politie. Het wijkgericht werken, BOA’s en Gorinchem beweegt ( sportcoach) zouden een waardevolle bijdrage kunnen leveren. We vragen ons af of de ophoging van het budget n.a.v het amendement hierover in juli als voldoende beoordeeld wordt door het college.

Raadsopdrachten: in 2016 moet de uitwerking van de verschillende r.o handen en voeten krijgen. Het voorstel voor het nieuwe milieubeleidsplan zal begin 2016 vastgesteld worden, r.o binnenstad/ stadspromotie is vastgesteld en zal in 2016/17 uitgevoerd en geëvalueerd worden. Een belangrijke opdracht voor onze stad, waar we nu echt voortvarendheid hopen te zien. De uitvoering en afronding van de r.o veerdienst wordt voor de PPnota behandeling van komend jaar verwacht.

Bijzonder veel verwachten wij van de r.o mobiliteit nu eindelijk duidelijkheid is over de ontwikkeling rond A27: de fysieke ontwikkelingsmogelijkheden die hierdoor ontstaan als het gaat om het bedrijventerrein en de bereikbaarheid zullen ons enorme kansen gaan bieden. Dit zal impact hebben op de vraag naar gekwalificeerd personeel en dus ook woningen en voorzieningen. Daarnaast zullen er ook effecten zij op de totale infra. Los hiervan zijn er ook andere knelpunten die aandacht en geld vragen: het Eind, de Banneweg. En dat met nog niet eens 2 miljoen in ons infrafonds. Als we durven investeren in een goede infra (Rondweg Noord), zal de druk op de Banneweg afnemen. Over de Banneweg gesproken: de Lange Brug zal vervangen moeten worden. Dit vraagt o.i om een tijdige opbouw van het infrastructuurfonds.

Dan de laatste, maar zeker niet de minste r.o met nog steeds de langste naam: Participatie/werken aan morgen/ deregulering en right to challange. De kern is de nieuwe verhouding tussen overheid en burger. Misschien moeten we m zo wel noemen : overheid en burger 2.0. Dit is voor de komende jaren wel de meest uitdagende r.o, die voor andere verhoudingen zal gaan zorgen en een andere manier van werken in de stad. Dat zal niet van de ene dag op de andere gaan en zowel bij inwoners als gemeente een omslag in denken en doen vragen.

In de regio staan we voor spannende ontwikkelingen:

Nu het vertrek van H’veld naar Drechtsteden, ondanks veel gemor van eigen inwoners, een feit is, wordt het voor ons des te meer van belang, dat de gemeente Vijfheerenlanden in Zuid Holland blijft. We hebben in het gesprek met de CdK nadrukkelijk gevraagd om inzet en actie vanuit de provincie en vragen ook ons college zich hiervoor in te spannen.

In de klankbordgroep Sociaal Domein is op initiatief van de fractie ChristenUnie-SGP een lid van de cliëntenraad van de RSD uitgenodigd om te spreken over het optrekken van de norm voor het minimabeleid naar 120% van het minimum inkomen. Deze norm vormt net het omslagpunt waarbij werken loont, als men tenminste aanspraak kan blijven maken op de regelingen voor minima bij de RSD. Naar schatting kan ons dit maximaal 200.000 euro extra gaan kosten. Vanuit christelijk-sociaal gedachtegoed past dit bij de taak van de overheid om op te komen voor de sociaal zwakkeren. En alhoewel het lastig aan te tonen is, denken wij dat het optrekken van de norm naar 120% ervoor kan zorgen dat minder mensen in de schuldsanering terecht komen en dat meer kinderen kansen krijgen op een betere toekomst, doordat ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van stichting Leergeld bijvoorbeeld. Vanuit het coalitieakkoord, waarbij de financiële discipline voor gezonde gemeentefinanciën moet zorgen, en zorg en infra als speerpunten zijn genoemd, is deze investering wat ons betreft verantwoord. Vandaar dat wij mede-indieners van de door de SP ingediende motie zijn.

Rest ons het college en ambtelijk apparaat wijsheid en Gods zegen te wensen bij het uitvoeren van al uw taken.

Tweede termijn

Subsidies in 2016:

totaal programma Cultuur en sport:ruim 2,3 miljoen

totaal programma Zorg: krap 2 miljoen

sport: uit de 2e Turap blijkt, dat een uitgevoerde kwaliteitsschouw aangeeft, dat er geen ingrijpend groot en technisch onderhoud nodig is op korte termijn: de middelen grootonderhoud 2014 zoals gesuggereerd wordt, betrekken bij de ontwikkelingen in de samenwerking van de sportclubs, de verschillende wensen en mogelijke verschuivingen, lijkt ons een voor de hand liggende.

Bijzonder is ook, dat we vanuit Unitas mail ontvangen, die, als ik het goed lees, vanuit de gemeente Breda komt. Een interessante ontwikkeling in regionaal verband? Ik vind het jammer, dat Unitas, blijkbaar uit ongeduld en het gevoel uitermate misdeeld te zijn, tot dit druk-zetten overgaat. Ik heb ook de voorzitter van GJS gesproken, die mij aangaf erg voor het overleg te zijn, maar als er 1 club in aanmerking moet komen voor een kunstgrasveld, dan is het GJS met bijna twee keer zoveel spelende teams. Tot zover de precedent werking. Het lijkt me goed dat het overleg tussen de clubs d.m.v een onafhankelijke voorzitter op een hoger plan te tillen en er de vaart in proberen te krijgen. Hopelijk wordt dan in het voorjaar duidelijk hoe de samenwerking eruit gaat zien en wat dat betekent in (kunst)grasvelden en accommodaties.

Succes in de bestrijding van voortijdig schoolverlaten

Zorgen om meer inhuur, doordat personeel dat niet ingezet wordt op de grexen/investeringen elders is ingezet. Evert het schrappen van de investeringen dan nog steeds meer op dan het kost?

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.