Nieuws van SGP in Hardinxveld-Giessendam over ChristenUnie inzichtelijk

19 documenten

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 01-05-2020 00:00

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

Op 1 mei 2020 is het precies dertig jaar geleden dat Theo Boerman werd beëdigd als raadslid van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Op 24 april 2006 werd Boerman beëdigd als wethouder. Boerman is dus reeds dertig jaar aan het bestuur van deze gemeente verbonden. De SGP had in 1990 nog vijf raadszetels. Theo Boerman volgde destijds Cees Sterrenburg op als raadslid. Het politieke landschap veranderde overigens in 1990 nauwelijks. Alleen de PvdA moest een zetel afstaan aan het CDA. De samenstelling van het college veranderde helemaal niet en bestond in de eerste raadsperiode van Boerman (1990-1994) uit SGP (J. Haeser), CDA (G. Janssen) en lijst Vonk (D. Vonk; afsplitsing PvdA).

Het nieuwe college van B&W in 2006 bestond naast Boerman uit Sluimer (PvdA) en De Jong (ChristenUnie). Opmerkelijk feit is dat de constructieve coalitiegesprekken onder leiding stonden van prof. dr. K. (Kim) Putters, toen fractievoorzitter van de PvdA en thans directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau. De onderhandelingen leiden tot programmatische en personele overeenstemming tussen PvdA, ChristenUnie en SGP. In de politieke geschiedenis van de gemeente komt voor het eerst een redelijk gedetailleerd coalitieprogramma tot stand met de titel: “Besturen met nieuw élan, werken aan samenhang, betrokkenheid en vernieuwing”.

Boerman trad met zijn 47 jaar toe tot het college met de portefeuilles Verkeer en vervoer, Milieu en reiniging en Financiën. Als gevolg van het feit dat raadslid Boerman gekozen is tot wethouder, wordt zijn plaats in de SGP-fractie ingenomen door de 23-jarige J.A. (Arjan) Meerkerk. Laatstgenoemde is thans fractievoorzitter van de SGP.

Uit de eerste wethoudersperiode 2006-2010 van Theo Boerman zijn naast hem thans nog maar twee SGP-wethouders in functie, t.w. Aart de Kruijf in Barneveld en Adrie van der Maas  uit Noord-Beveland. Twee toenmalige wethouders zijn nu burgemeester, t.w. Henk Lambooij (Putten) en Hennie van Kooten (Maasdriel). Eén toenmalige wethouder, t.w. Jan Luteijn is burgemeester geweest in Cromstrijen en Geertruidenberg.

/r/efb1a45bdc2205a100871d23452f41fb?url=http%3A%2F%2Fwww.hardinxveld-giessendam.sgp.nl%2Factueel%2Ftheo-boerman-dertig-jaar-in-gemeentebestuur-hardinxveld-giessendam%2FCees+Lock+%28voorzitter+bestuur%29+en+Theo+Boerman&id=ed4293a41cf9c1cb9cdeb5328c9247477ef6948f

Vaststelling bestemmingsplan "t Oog Bedrijven"

SGP SGP CDA ChristenUnie PvdA Hardinxveld-Giessendam 22-02-2019 00:00

Donderdag 21 februari debatteerde de gemeenteraad over het vaststellen van bestemmingsplan ’t Oog Bedrijven, het bedrijventerrein in de westen van het gebied tussen de Merwedelingelijn en de Betuweroute. Koen Schouten (burgerlid) voerde namens de SGP het woord. Hij bracht het volgende in:

Voorzitter,

Het bestemmingsplan ’t Oog bedrijven ligt vanavond ter besluitvorming voor aan ons: het eerste stuk bebouwing dat binnen het grote gebied tussen de Merwedelingelijn en de Betuweroute zal verrijzen.

We zijn blij met deze ontwikkeling en hebben na het zorgvuldig afwegen van de verschillende zienswijzen en het signaal dat uitging van de handtekeningen die we hebben ontvangen besloten om met dit bestemmingsplan in zijn huidige vorm in te stemmen.

Als SGP-fractie willen we allereerst uitspreken dat we blij zijn voor de ruimte voor ondernemers en ondernemerschap. Er wordt met de ontwikkeling van dit bedrijventerrein een mooie stap gezet met het creëren van werkgelegenheid in onze gemeente. Mooi dat diverse lokale ondernemers kansen zien zich op deze locatie te vestigen en daarmee behouden blijven voor ons dorp. 

Daarnaast willen we ook ingaan op de punten die uit verschillende zienswijzen naar voren kwamen: de verlaging van de milieucategorie en de locatie van een groene strook aan de zuidzijde van het plangebied in plaats van de noordzijde.

De verlaging van de milieucategorie van 4.2 en 4.1 naar respectievelijk 4.1 en 3.2 zijn wat de SGP-fractie betreft een goede beslissing. Verder verlagen naar 3.2 voor het gehele gebied bleek uit de technische vragen, die de fractie van de ChristenUnie heeft gesteld, niet toegestaan. Dit omdat we anders tegen hogere wetgeving, de Provinciale verordening Ruimte, ingaan. Daarnaast vallen ook de metingen die zijn gedaan en de zwaarte van het plan binnen de daarvoor gestelde normen. Het inzetten op een nog lagere milieucategorie zal leiden tot verzet van de provincie omdat de hoogst mogelijke milieucategorie toegestaan moet worden. Daarbij is het goed om op te merken dat bedrijven die zich er gaan vestigen getoetst worden of zij voldoen aan milieuvereisten. Daarbij zijn opnieuw strenge normen voor geluidsbelasting en geurbeperking.

Daarnaast werd een verlegging van de groene buffer in het plangebied besproken naar de zuidkant in plaats van de noordkant. Dit is een politieke vraag. Als SGP hechten wij aan groen, en dit wordt ook zonder het verplaatsen van die groene zone, in het plan opgenomen langs de Spoorweg. Daarnaast is de noordelijke groene zone niet alleen bedoeld voor recreatie, maar ook voor geluidsdemping en dit is aan de noordkant zeker nodig met de Betuweroute.

Voorzitter, ik rond af. We zijn blij met de ruimte voor diverse lokale ondernemers die voornemens zijn zich hier te vestigen en bijdragen aan voldoende werkgelegenheid in onze gemeente.  Wij steunen daarom dit bestemmingsplan.

Koen Schouten, burgerlid SGP

 

Tijdens de avond werd er ook nog een amendement en een motie ingediend. De PvdA diende een amendement in die voorzag in het verlagen van de milieucategorie 4.1 en 3.2 naar 3.2 voor het gehele gebied. Dit amendement werd niet gesteund door de SGP, omdat het strijdig is met provinciale verordening Ruimte. Het CDA en de PvdA kozen ervoor dit amendement wel te steunen. Naar aanleiding van het debat werd besloten om een motie in te dienen die het college zou aanmoedigen om zich bij de vergunningverlening maximaal in te spannen om overlast voor woonwijk de Blauwe Zoom zoveel mogelijk te voorkomen. Deze motie werd met steun van de SGP, ChristenUnie en de T@B aangenomen. De PvdA en CDA steunden deze motie niet.

Klik hier voor de onderliggende stukken t.a.v. dit onderwerp (agendapunt 6).

Wethouders beëdigd

SGP SGP ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 06-07-2018 00:00

Op woensdag 4 juli 2018 is tijdens een extra raadsvergadering wethouder Boerman, op voordracht vanuit de SGP, beëdigd als wethouder.Hij gaat samenwerken in het nieuwe college met wethouder Trudy Baggerman (T@B) en Jan Nederveen (ChristenUnie).

Wij wensen de nieuwe wethouders veel wijsheid, vreugde en Gods onmisbare zegen toe over het belangrijke werk. De SGP is blij met het coalitieakkoord  wat er ligt. Belangrijk voor ons is dat de winkelsluitingstijden ongewijzigd blijven zodat de zondagsrust in het dorp gehandhaafd blijft. Daarnaast zijn wij blij dat er geïnvesteerd wordt in passende zorg voor kwetsbaren, een aantrekkelijke leefomgeving (groen, wegen en speelplaatsen) en het feit dat duurzaamheid en klimaat meer aandacht krijgen.

/r/e4374032c25484eced75d9380abf16c1?url=http%3A%2F%2Fwww.hardinxveld-giessendam.sgp.nl%2Factueel%2Fwethouders-beedigd%2F9344&id=4cd0e3dfb41b5d51762792bcf75e63bca0aa9849

Coalitieakkoord 2018-2022 gepresenteerd

SGP SGP ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 02-07-2018 00:00

 

Op donderdag 28 juni 2018 presenteerde de beoogde coalitie van T@B, SGP en ChristenUnie het bereikte akkoord. U kunt het coalitieakkoord hier raadplegen.

Op D.V. woensdag 4 juli 2018 wordt het akkoord aangeboden en besproken in de gemeenteraad. Tevens zullen op deze avond de wethouders worden geïnstalleerd.

De vergadering vangt aan om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom!

Coalitiebesprekingen Hardinxveld-Giessendam in afrondende fase

SGP SGP CDA ChristenUnie PvdA Hardinxveld-Giessendam 06-06-2018 00:00

 

Maandag 4 juni hebben de onderhandelende partijen T@B, SGP en ChristenUnie een principeakkoord bereikt voor de nieuwe coalitie. Na een maand van intensieve en constructieve besprekingen tussen de drie partijen is het coalitieakkoord nagenoeg gereed. De titel van het akkoord is 'Hardinxveld-Giessendam: met elkaar en voor elkaar'. In het coalitieakkoord 2018-2022 zijn de visie en voornemens van de coalitie op hoofdlijnen opgenomen.

Combinatie met raadsprogramma

Bijzonder aan het akkoord is dat nadrukkelijk wordt gestreefd naar een brede samenwerking met alle fracties in de gemeenteraad. In het coalitieakkoord zijn daarom onderwerpen aangemerkt die de nieuwe coalitie verder wil brengen samen met de gemeenteraad. Dit is mede gebaseerd op de eerdere gesprekken met de overige fracties. Voor deze onderwerpen zijn in het coalitieakkoord geen inhoudelijke afspraken gemaakt. De coalitie kijkt uit naar de verdere uitwerking van die thema's op een andere manier dan toe nu toe gebruikelijk was.

Kandidaat-wethouders installeren op 4 juli

De kandidaat-wethouders in het nieuwe college zijn mevrouw Trudy Baggerman (T@B), de heer Theo Boerman (SGP) en de heer Jan Nederveen (ChristenUnie). Ook de portefeuilleverdeling is op hoofdlijnen bepaald. Zo omvat de portefeuille van Trudy Baggerman de vertegenwoordiging in Drechtsteden, sociaal domein, wonen, ruimtelijke ordening en gemeentelijk vastgoed. Theo Boerman krijgt financiën, verkeer & vervoer, openbare werken, invoering omgevingswet en onderwijs in zijn portefeuille. Jan Nederveen krijgt duurzaamheid & milieu, sport & cultuur, toerisme & recreatie, economie en de MAG in zijn portefeuille.

De benoeming van de beoogd wethouders staat gepland op woensdag 4 juli. Na aanbieding van het coalitieakkoord aan de gemeenteraad en goedkeuring door de gemeenteraad van de kandidaat-wethouders vindt benoeming en installatie plaats.

Gesprek met PvdA en CDA

De komende periode tot aan de installatiedatum wordt door de coalitiepartijen gebruikt om het gesprek aan te gaan met PvdA en CDA over de totstandkoming van het akkoord en de gedachten over het raadsprogramma te delen. Ook wordt redactioneel de laatste hand aan de teksten gelegd.

Traject tot nu toe

Na het duidingsdebat op 24 maart 2018 werd de heer Werner ten Kate aangesteld als verkenner. Nadat hij zijn verkennende gesprekken heeft gevoerd, heeft Ten Kate een rapportage met adviezen opgeleverd. Op basis hiervan zijn de drie coalitiepartijen begin mei gestart met de onderhandelingen. De heer Klaas van Eldik heeft de afgelopen weken het proces begeleid.

Procesbegeleider Klaas van Eldik ondersteunt bij coalitievorming T@B, SGP, ChristenUnie

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 24-04-2018 00:00

 

Klaas van Eldik gaat de politieke partijen T@B, SGP, ChristenUnie ondersteunen om te komen tot een coalitieakkoord. Dat doet Van Eldik door het begeleiden van de besprekingen tussen de drie partijen waarbij hij tevens oog heeft voor de rol van de toekomstige gemeenteraad als geheel. 

Procesbegeleider Klaas van Eldik

Klaas van Eldik heeft meerdere functies gehad in het openbaar bestuur en kent de regio goed. Zo was hij meer dan een jaar Algemeen directeur a.i. bij de SVHW. SVHW is de belastingsamenwerking waar Hardinxveld-Giessendam ook onder valt. Klaas van Eldik gaat als onafhankelijk procesbegeleider aan de slag met als doel om tot een coalitieakkoord tussen de T@B, SGP en ChristenUnie te komen. Zijn opdracht luidt als volgt: "Het begeleiden van het proces om te komen tot een coalitieakkoord op hoofdlijnen waarbij de inhoud wordt bepaald door de 3 partijen. De onafhankelijke procesbegeleider fungeert als technisch voorzitter met als doel te komen tot een gedragen coalitieakkoord waarin ook is opgenomen de vormgeving van het proces om te komen tot een raadsprogramma/-agenda". 

Logische vervolgstap 

De aanstelling van een procesbegeleider is de logische vervolgstap om te komen tot een coalitieakkoord in Hardinxveld-Giessendam. Eerder sprak verkenner Werner Ten Kate alle vijf politieke partijen (T@B, SGP, ChristenUnie, PvdA en CDA) in Hardinxveld-Giessendam. Zijn advies luidde om een coalitie te vormen tussen de T@B, SGP en ChristenUnie. De procesbegeleider gaat nu het vervolg verder ondersteunen. Concreet betekent dit dat hij de T@B, SGP, ChristenUnie gaat helpen om hun afspraken op hoofdlijnen vast te leggen in een coalitieprogramma. Daarna worden onderwerpen besproken die als basis kunnen dienen voor een raadsprogramma of -agenda.

Verkenner adviseert coalitie tussen T@B, SGP en ChristenUnie

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 11-04-2018 00:00

 

Na alle vijf partijen in Hardinxveld-Giessendam gesproken te hebben, adviseert verkenner Werner ten Kate om een coalitie te vormen tussen de T@B, SGP en ChristenUnie. Dit advies heeft hij dinsdagavond 10 april 2018 gedeeld met de vertegenwoordigers van de vijf politieke partijen in Hardinxveld-Giessendam (T@B, SGP, ChristenUnie, PvdA en CDA).

Coalitievorming

Verkenner Werner ten Kate richtte zich tijdens zijn onderzoek op de vraag op welke wijze de verkiezingsuitslag het best tot uitdrukking kan komen in de volgende coalitie. Hierbij was het zoeken naar een breed draagvlak in de raad (minimaal drie partijen) het uitgangspunt. Op basis van die opdracht adviseert de verkenner om een coalitie te vormen bestaande uit T@B, SGP en ChristenUnie. Daarbij levert elke partij één wethouder.

Coalitie- en raadsprogramma

De verkenner adviseert de coalitie om hun afspraken op hoofdlijnen vast te leggen in eencoalitieprogramma waarin de koers op de meest belangrijke thema's wordt vastgelegd. Met voldoende ruimte voor de uitwerking van het coalitieprogramma door (de gehele) raad en het college. Daarnaast adviseert hij een raadsprogramma op te stellen dat als basis kan dienen voor de agenda van de raad in de komende collegeperiode.

Vervolg

Verkenner Werner ten Kate adviseert om de verdere coalitievorming te laten ondersteunen door een onafhankelijke procesbegeleider. Waarbij hij/zij naast het begeleiden van de besprekingen tussen de drie coalitiepartijen, tevens oog heeft voor de rol van de toekomstige raad als geheel.

Klik hier voor het advies van de verkenner.

 

Eerste reactie SGP

Eerste reactie van de SGP-fractievoorzitter Arjan Meerkerk op de afronding van de verkenningsfase: “Burgemeester Werner ten Kate heeft de achterliggende weken een uitvoerige verkenning gedaan en daarmee een belangrijke basis gelegd voor het formatieproces om te komen tot een nieuw college. Als SGP willen wij burgemeester Ten Kate daarmee graag complimenteren. De onderhandelaars van de fractie hebben het eindadvies dinsdagavond 10 april in ontvangst genomen. De komende dagen zullen wij het advies van de verkenner bespreken met onze fractie. Vervolgens is het aan de vijf fracties uit de gemeenteraad om gezamenlijk de volgende stap in het proces te bepalen. De SGP kijkt met vertrouwen uit naar de volgende fase van het formatieproces.”

Onderzoek samenwerking in de Drechtsteden

SGP SGP ChristenUnie Hardinxveld-Giessendam 24-02-2018 00:00

In opdracht van het college van B&W van de gemeente Dordrecht is onderzocht hoe de gemeente Dordrecht de samenwerking met de andere Drechtsteden, gemeenschappelijke raden en de regio Zuid-Holland Zuid ziet. Het eindrapport “Verstandig Versterken” is geschreven door organisatie-adviesbureau Berenschot in samenwerking met de heer Camps, hoogleraar Organisatiekunde & Bedrijfskunde. Over de opdracht is afstemming geweest met de overige zes colleges van B&W (Zwijndrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam en Hardinxveld-Giessendam). Het eindrapport is woensdagavond 21 februari 2018 in Dordrecht door Berenschot toegelicht tijdens een bijeenkomst voor raadsleden uit de Drechtstedengemeenten. Het onderzoek geeft een goed beeld van de formele en informele kanalen waarmee gewerkt wordt binnen deze regio's. Voor het onderzoek naar en advies over het regionaal arrangement rondom de gemeente Dordrecht:

 

Drechtstedensamenwerking onderzocht

 

Daarnaast is het vermeldenswaard dat wethouder André Flach (SGP/CU) uit Hendrik-Ido-Ambacht en tevens lid van het Drechtstedenbestuur deze week afstudeerde aan de Universiteit Utrecht op het thema Drechtstedensamenwerking. Wij feliciteren hem van harte met het prachtige resultaat van zijn onderzoek. Lees hier het bericht van de website en een link naar de scriptie. Alleszins de moeite waard om te lezen!

Uit beide onderzoeken zijn interessante gegevens op te halen voor de doorontwikkeling van de samenwerking in de regio Drechtsteden, waar de gemeente Hardinxveld-Giessendam sinds 1 januari 2018 nu ook officieel bij is aangesloten. Net als de andere zes gemeenten behoudt ook Hardinxveld-Giessendam haar eigen karakter en identiteit. Door de samenwerking van de zeven gemeenten, kunnen de Drechtsteden echter meer doen én bereiken. De samenwerking geeft de Drechtsteden meer slagkracht op bestuurlijk en uitvoeringsniveau want samen vormen ze een stedelijk gebied met 288.000 inwoners. De samenwerking heeft ook een toegevoegde waarde voor de regionale economie en arbeidsmarkt doordat er gedacht wordt vanuit een gezamenlijk belang. De conclusies en aanbevelingen uit bovenstaande onderzoeken kunnen meegenomen worden in de onderhandelingen van de nieuwe coalities na de verkiezingen van D.V. woensdag 21 maart 2018. De gemeenteraden zullen dan het eindrapport van Berenschot bespreken in hun gemeenten.

Bijdrage SGP in "Het Debat" van 30 september 2010 over het 'Collegeprogramma 2010-2014'.

SGP SGP CDA ChristenUnie PvdA Hardinxveld-Giessendam 30-09-2010 00:00

Meneer de voorzitter,

Het Collegeprogramma is een uitvloeisel van het coalitieprogramma, dat op 27 april door de fracties van ChristenUnie, SGP, PvdA en CDA werd ondertekend. De tweede maal in de geschiedenis van onze gemeente dat er een officieel coalitieakkoord tot stand kwam. Wij zijn als SGP uiteraard zeer content met het feit dat we opnieuw onze handtekening konden zetten onder een ons inziens alleszins verantwoord coalitieprogramma en dat we vanavond over het daarop gebaseerde collegeprogramma kunnen spreken.

Je bent dan vanzelf heel benieuwd hoe het coalitieprogramma door het college van b&w in een collegeprogramma wordt uitgewerkt. Het moet gezegd worden, er is werk van gemaakt. Het is een lijvig document geworden, waarin alle ambities van een tiental programma’s uit het coalitieakkoord zijn vertaald in één of zelfs vaak meerdere concrete actiepunten. Het is een duidelijke leidraad geworden voor college en gemeenteraad, maar ook voor het ambtelijke apparaat.

In het Voorwoord van het coalitieprogramma werd duidelijk gemaakt dat de gevolgen van de financiële en economische crisis en de bezuinigingen van de rijksoverheid een zware wissel trekken op de in het programma genoemde ambities. In het voorjaar van 2010 werd in het coalitieakkoord ook al onderkend dat er in beginsel geen ruimte is voor nieuw beleid.

Het college heeft dat voorbehoud ook in het collegeprogramma tot uitdrukking gebracht door drie scenario’s te schetsen van “Zwaar bewolkt”, “Half-bewolkt” en “Zonnig”. Hiermee wordt ons inziens op een realistische wijze aangegeven dat er terdege rekening gehouden wordt met de moeilijke tijden waar we mee te maken hebben.

De actiepunten, die in scenario 1, te weten “Zwaar bewolkt”, terecht zijn gekomen betreffen gelukkig wel het leeuwendeel van alle zaken uit het coalitieprogramma. De actiepunten zijn achterin het collegeprogramma nog eens per scenario opgesomd. Scenario 1 omvat ruim 5 pagina’s. Daarentegen bevat zowel scenario 2 als scenario 3 elk slechts 2 pagina’s.

Een significant uitgangspunt bij het collegeprogramma is het ontzien van de zwakkeren.  De SGP is van mening dat we de burgers weer meer dan ooit de gelegenheid moeten geven hun verantwoordelijkheid te dragen. Niet alles kan de overheid oplossen en ook lang niet in alles hoeft de overheid voor burgers te zorgen. Maar daar waar door omstandigheden de burger niet of niet meer voor zich zelf kan zorgen, dient de overheid wel die mogelijkheden aan burgers te bieden, zodat ze zo volwaardig mogelijk in het leven kunnen staan. Met andere woorden de overheid dient een schild voor de zwakken te zijn.

Zoals al gezegd, het college heeft alle actiepunten in een bepaald scenario gezet. Het heeft ons toch wel enige verbazing gegeven dat het opstellen van een gemeentelijke toekomstvisie 2030 in scenario 3 en daarmee ook op de lange termijn terecht is gekomen.

Dat betekent dus feitelijk dat het ontwikkelen van een visie hierop niet eerder opgepakt wordt dan in het laatste jaar van de raadsperiode waar we nog maar net aan begonnen zijn. Dat kan haast niet waar zijn. Dat vraagt op z’n minst om uitleg van de kant van het college. De SGP ziet juist grote noodzaak, juist in deze tijd, om snel een discussie te voeren over waar we de gemeente willen zien staan in de toekomst. En al is dat dan misschien niet tot het jaar 2030, wat inderdaad best ver weg is en lastig, maar dan toch zeker wel op korte termijn een visie welke kant je de gemeente het komende decennium op wil zien gaan en waar ook een discussie over wat je als kerntaken ziet, gevoerd moet worden. Als je die visie namelijk niet hebt, loop je het risico ad hoc beleid te voeren, zonder te weten of je te nemen of genomen maatregelen wel verstandig zijn in het licht van de toekomst die je voor ogen hebt. Graag horen we een reactie van het college hoe ze dit ziet en waarom in scenario 3 geplaatst?

Om op bestuurlijk en managementniveau slechts 1 x per 2 jaar overleg te voeren, zoals actiepunt 3.2.3 aangeeft is ons inziens wel heel erg minimaal. Dat betekent in een hele raadsperiode dus 2 x overleg in A&V-verband en met de gemeente Sliedrecht. Dat kunnen we niet helemaal rijmen met de noodzaak tot meer samenwerking.

T.a.v. de toekomstmogelijkheden van de gemeentelijke haven dachten wij al veel eerder discussie te voeren dan pas op lange termijn in 2014, zoals actiepunt 5.3.1 doet vermoeden. Er ligt toch al een rapport c.q. een business case? Graag uitleg.

Het plaatsen in scenario 1 van een duurzame oplossing voor de Regenboogschool achten wij geheel logisch. Onduidelijk is echter waarom de gymzaal voor Boven-H’veld in scenario 2 is geplaatst. Is het college niet van mening dat de school en de gymzaal een prioriteit hadden om gelijktijdig aan te pakken en op te lossen? Is dit vanuit kostenaspect zelfs niet verstandiger?

We zijn wel heel gelukkig met het feit dat het formeren van een multidisciplinair gemeentelijk onderhoudsteam per wijk op korte termijn in scenario 1 is terecht gekomen. Daarin zien we namelijk een meerwaarde voor de uitvoerders, maar niet minder voor de burgers. Het vergroot hun betrokkenheid en de uitvoering komt ons inziens daardoor ook dichter bij de burger te staan en dat juichen wij toe.

Meneer de voorzitter, de SGP-fractie heeft in zijn algemeenheid waardering voor het collegeprogramma, maar hier en daar toch wat kritische opmerkingen en verwacht enige opheldering van het college bij de door ons gemaakte opmerkingen en gestelde vragen.  Ik dank u wel! 

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP  

Reactie SGP op krokodillentranen van de T@B.

SGP SGP PvdA ChristenUnie CDA Hardinxveld-Giessendam 26-06-2010 00:00

De SGP roept, evenals de ChristenUnie, de T@B op om de krokodillentranen te drogen en constructief aan de slag te gaan. Ruim twee maanden na de collegevorming spiegelt deze partij in een flyer de kiezer het beeld voor dat de T@B alle kansen voor deelname aan een college is ontnomen.

Zou er nog iemand zijn die de voortdurende verdraaiing van feiten gelooft?

Wie de berichtgeving in de media heeft gevolgd weet wel beter. De SGP heeft de lokale partij serieus genomen door niet op voorhand een coalitie tussen CU, SGP en T@B uit te sluiten. De T@B heeft zich echter niet gerealiseerd dat je, om iets te kunnen bereiken, moet kunnen en willen samenwerken en daarbij niet op voorhand een constructieve partij als de SGP moet uitsluiten.

De bijdrage van de fractievoorzitter van de T@B tijdens de wethoudersinstallatie was opvallend vanwege de omkering van de werkelijke gang van zaken.

De SGP heeft in haar rede bij deze installatie nogmaals duidelijk gemaakt hoe de feiten liggen. Helaas heeft de T@B bij de verkiezing van voorzitters voor de informele en formele raadsbijeenkomsten besloten geen voorzitter te leveren. Ook ontlopen ze hun medeverantwoordelijkheid om namens onze gemeente geen zitting te nemen in externe organen, zoals in het Raadsledenplatform van de gemeenschappelijke regeling Zuid-Holland-Zuid, de Regionale Sociale Dienst, De Avelingen Groep (waarin nu als lid SGP-er Jasper de Jong is benoemd) en de klankbordgroep van de Gemeenschappelijke rekenkamerfunctie.       

Wil de T@B over vier jaar enige kans maken om echt wat voor de kiezers te betekenen dan kan ze beter op korte termijn beginnen met vertrouwen te winnen bij de collega raadsleden. Zij zal daarvoor de vier jaar hard nodig hebben. De SGP laat door deelname aan de coalitie met ChristenUnie, PvdA en CDA zien dat een coalitieprogramma met diverse partijen mogelijk is, dat recht doet aan alle kiezers en op willen komen voor de zwakkeren in de samenleving. 

Wij willen u ook nog wijzen op het schrijven van onze lijsttrekker Theo Boerman welke wij reeds eerder publiceerden in april dit jaar en hieronder nogmaals laten volgen.

Verder willen wij u ook nog wijzen op de lezenswaardige weblog van het burgerlid van de PvdA Niek Verkaik. Klik hier om naar deze weblog te gaan.

Tot slot, de SGP wil zich de komende raadsperiode constructief inzetten voor onze gemeente daar kunt en mag u ons op aanspreken.

Reactie SGP op berichtgeving rondom formatie (eerder gepubliceerd 1 april 2010).

Er wordt de laatste weken, en in het bijzonder de laatste dagen, regelmatig geschreven over de SGP en over ondergetekende persoonlijk. Het zijn veelal reacties op berichtgeving die hun grond vinden in het formatieproces, waarover door de formateur van de T@B berichten naar buiten zijn gebracht. Berichtgeving die nogal eens wordt ingekleurd naar eigen goedvinden en eenzijdig is. Wij voelen ons het beste thuis bij de inhoud van het politieke handelen. Berichtgeving die discutabel is en wordt gebruikt om politiek voordeel te behalen strookt niet met de grondslag en de uitgangspunten van onze partij. Nu wij echter aangevallen worden op grond van onjuiste informatie worden wij gedwongen om ook onze visie op het gebeuren te geven. Wij zullen ons daarbij niet laten verleiden tot het taalniveau dat wij in verschillende reacties hebben opgemerkt. 

Maar voor dat wij dat doen, willen wij al die mensen bedanken die op ons hebben gestemd. Die hun vertrouwen in de fractie en in mij hebben uitgesproken. Die ook juist de laatste week de fractie en mij hebben benaderd om ons te bemoedigen en ons te vragen een vaste koers te blijven volgen. En dat is breder gebeurd dan alleen door SGP stemmers. Dank ook aan degenen die in de discussies in de pers ons hebben gesteund. Die ons ook in het gebed hebben opgedragen aan de Heere. Dat is hartverwarmend, dat geeft moed en energie om door te gaan. Niet populistisch, maar in afhankelijkheid van onze Schepper. Met beide benen op de grond. Zonder luchtkastelen te bouwen. Dienstbaar aan u.

Formatieproces

De fractie T@B heeft eindelijk het initiatief in het formatieproces opgegeven. Zij is niet in staat gebleken een college te vormen. Volgens hen zijn ChristenUnie en wij de veroorzakers daarvan omdat wij elkaar vasthouden. Dat behoefde echter voor de T@B geen belemmering te zijn. Beide fracties waren bereid een brede coalitie te verkennen met de T@B. Laatstgenoemde was daartoe niet bereid. Zij trokken de conclusie, dat zij niet met de SGP kunnen samenwerken vanwege een uiteenlopende visie over het voorzieningen niveau in Boven-Hardinxveld. Die conclusie werd getrokken op basis van slechts één, zijnde een verkennend gesprek. Het door de T@B gemaakte verslag van dat gesprek bevat conclusies die onjuist zijn. Wij hebben daar dan ook niet mee ingestemd. Pogingen van onze zijde om tot een gezamenlijk vastgesteld verslag te komen stuitten op onwil bij de T@B. Uiteindelijk hebben zij het verslag zonder onze toestemming gepubliceerd, terwijl van te voren afgesproken was dat er alleen een verslag naar buiten zou gaan, waar beide partijen mee konden instemmen.

De officiële lezing van de T@B is dat zij op grond van het verkennend gesprek met ons, tot het besluit is gekomen niet met de SGP te kunnen samenwerken. De reden is het verschil in visie op het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Onze analyse is, dat dit niet de werkelijke reden is. De T@B heeft ons inziens die vergaande conclusie niet getrokken op basis van onze visie op Boven-Hardinxveld. Die visie is slechts één punt uit een heel breed scala van zaken dat bij het besturen van de gemeente aan de orde is. De opgegeven reden is aangegrepen als een politiek correct doekje voor het bloeden om van ons af te komen.

Het voorzieningen niveau in Boven-Hardinxveld vormde niet eens een speerpunt in de verkiezingscampagne van de T@B. Wat wel een speerpunt vormde was het financiële beleid. Dat wilde zij anders. Hoe anders is ons nog steeds niet duidelijk. Ondergetekende heeft door de gleuf van de verkiezingsdoos “alles moet anders” gegluurd, maar daar helemaal geen visie op financieel beleid aangetroffen. In ons verkennend gesprek kon de T@B ook niet onder woorden brengen wat zij onder financieel beleid verstaat. Uiteindelijk vroegen zij, nota bene, aan ondergetekende wat ik daaronder versta!

Onze analyse is dat de T@B direct na de verkiezingsuitslag het besluit heeft genomen niet met twee fracties uit de bestaande coalitie te zullen gaan regeren. Zij wilde gestalte geven aan een andere financiële koers. Dat kan het beste met een meerderheid van nieuwe fracties in een nieuw college. Dus T@B en nog een oppositiepartij. Als derde neem je dan niet de SGP. Daarin zit immers wethouder Boerman die de portefeuille financiën beheert en architect is van het huidige financiële beleid. Die moet je buiten de deur houden. De ChristenUnie is dan de logische derde. De conclusie van deze logische analyse is dat de T@B de SGP al voor het formatie proces heeft uitgesloten, ondanks het feit dat zij tijdens de openbare bijeenkomst op 8 maart gezegd heeft niemand uit te sluiten.

De SGP heeft op haar beurt de T@B niet uitgesloten. Wij hebben een partij ingesloten, namelijk de ChristenUnie. Heel open en transparant hebben wij dat tijdens de genoemde bijeenkomst gemotiveerd naar voren gebracht. In het verkennend gesprek met de T@B hebben wij dat nog eens herhaald. Als vertegenwoordigers van het huidige beleid hebben ChristenUnie en wij in onze campagnes benadrukt dat wij het gevoerde financiële beleid willen voortzetten. Dat is positief gewaardeerd door u en heeft geresulteerd in winst waardoor wij gezamenlijk 43% van de stemmen vertegenwoordigen en waarbij de SGP op 15 stemmen na een vierde zetel heeft behaald. Dat is een signaal van een groot deel van u dat wij heel serieus hebben genomen. Wij waren bereid om een coalitie te verkennen met de T@B. Wij begrijpen dat er bij samenwerking water bij de wijn moet. Daartoe waren wij bereid. De T@B heeft echter zelfs geen druppel water willen tappen! Wij concluderen dat de T@B het resultaat van haar formatiepoging over zichzelf heeft afgeroepen.

Voorzieningen in Boven-Hardinxveld

In het verslag, dat de T@B over ons eerste verkennende gesprek naar buiten bracht, staan onder andere de volgende citaten: “De SGP wil Drijvershof sluiten”. “De SGP vindt dat er in Boven-Hardinxveld voldoende zaken aanwezig zijn en zit niet zo te wachten op nog meer ontwikkelingen”. Zoals eerder gezegd hebben wij niet met het verslag ingestemd. Niettemin is het door de T@B gepubliceerd.

De gedachte kan, op grond van bovenstaande citaten, snel postvatten dat Boven-Hardinxveld er voor ons maar wat bij hangt. De feiten wijzen op het tegendeel. Wij nemen de kern “Boven” zeker zo serieus als de kern “Beneden”.

Busmaatschappij Verschoor vertrok in de negentiger jaren uit Boven-Hardinxveld. Tevens sloten er steeds meer winkels in de Buurt. De SGP heeft zich toen mede ingespannen om op de plaats van de busmaatschappij een winkelcentrum te realiseren. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Eveneens in de negentiger jaren hing het voorbestaan van Burgemeester De Boer Stichting aan een zijden draadje. Ondergetekende is toen door de Raad in het bestuur van de Stichting benoemd. In korte tijd is de bestuursvorm gemoderniseerd. Als lid van de Raad van Toezicht heb ik mede aan de basis gestaan van de totstandkoming van De Lange Wei. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Als u de inrichting van de Peulenstraat in Beneden-Hardinxveld vergelijkt met de inrichting van De Buurt in Boven-Hardinxveld valt die uit in het voordeel van de laatste. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Het grootste deel van Boven-Hardinxveld is en wordt voorzien van nieuwe riolering. De afvoer van vuil en schoon water is en wordt daarmee gescheiden. Daarmee is en wordt een belangrijke milieudoelstelling gehaald. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Na de 1e fase rioleringswerkzaamheden is dat gebied opnieuw ingericht. Het straatbeeld heeft daarbij aan aantrekkelijkheid en kwaliteit gewonnen. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf. Thans is de herinrichting van de 2e fase in voorbereiding. Dat is hard nodig gezien het straatbeeld. Het herinrichtingsplan wordt door ondergetekende vanaf het begin in nauw overleg met de bewoners voorbereid. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Het zijn voorbeelden die illustreren dat Boven-Hardinxveld de volwaardige aandacht van ons heeft.

De kern Boven-Hardinxveld is in relatie tot haar omvang goed bedeeld met voorzieningen. Ik noem in willekeurige volgorde, twee scholen voor basisonderwijs, een gymnastiekzaal, een bibliotheek, een uiterst modern ouderencomplex, een verpleeghuis, een dorpshuis (thans SKEW gebouw), een grote supermarkt, sportvelden voor HKC, een huisartsenpost, een apotheek,  en binnenkort een aansluiting op de MLL. Wij kijken naar het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld vanuit die nuchtere constatering. Voorzieningen waar Boven-Hardinxvelders trots op mogen zijn.

Het onderbrengen van verschillende van deze voorzieningen in een Multi Functionele Accommodatie is financieel niet haalbaar gebleken. Dan moet je daar ook niet aan beginnen. Dat betekent niet dat wij geen belangstelling of aandacht zouden hebben voor nieuwe ontwikkelingen. Op 24 september 2009 is door ons ingestemd met een raadsvoorstel om een plan te maken voor verbetering van de huisvesting van de Regenboogschool en de gymnastiekzaal. Bij dit voorstel is mede door ons een amendement ingediend waarin het college de opdracht krijgt om een voorstel te presenteren aan de raad met betrekking tot het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld op cultureel, recreatief en maatschappelijk gebied. Op grond van deze feiten is het onhoudbaar om ons te verwijten dat wij aan het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld nonchalant voorbij gaan.

Het bestuur van de Stichting Drijvershof heeft haar functie neergelegd. De Stichting Sociaal, Kultureel en Educatief Werk (SKEW) is van de Huibjesburcht verhuisd naar het dorpshuis. Hiermee zijn twee functies samengevoegd in één gebouw. In het verkennende gesprek met T@B hebben wij ons hardop afgevraagd of bij het realiseren van een centrale voorziening in Boven-Hardinxveld er weer een apart gebouw als dorpshuis zou moeten komen. Je zou dat ook aan de markt over kunnen laten, waarbij verenigingen daar zaalruimte zouden kunnen huren. De T@B vertaalt dit ten onrechte in haar verslag als zouden wij het dorsphuis willen sluiten. Dat kan niet aan de orde zijn. Het gebouw heeft thans een dubbelfunctie. Ook de Stichting SKEW is er in gehuisvest, overigens met onze volledige steun.

Ik wil u in dit verband niet onthouden dat de T@B nota bene zelf in de commissie samenlevingszaken in 2008 de vraag heeft gesteld of niet kon worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn om Drijvershof te privatiseren met handhaving van de gemeenschapstaak. Overigens constateerden wij in het verkennend gesprek met de T@B over hun visie op een centrale voorziening in Boven-Hardinxveld duidelijk een verschil van mening binnen hun fractie.

Wij concluderen dat het verwijt naar ons door de T@B, opgenomen in haar verslag van ons verkennend gesprek, uit het verband is gerukt en niet stoelt op feiten. Opmerkingen zijn geplaatst in een veel bredere context en soms vragenderwijs aan de orde gekomen.

Wij danken u voor het geduld dat u heeft opgebracht door bovenstaande te lezen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij u met dit schrijven een evenwichtiger beeld van de visie en intenties van onze fractie hebben gegeven.

Overigens nemen wij signalen vanuit de samenleving serieus. Ondergetekende en zijn fractie blijven zich inspannen om hier zorgvuldig mee om te gaan en zijn altijd bereid u te woord te staan.

Met vriendelijke groet, Namens de fractie van de SGP

Theo Boerman, lijsttrekker

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.