Nieuws van politieke partijen in Heeze-Leende over VVD inzichtelijk

6 documenten

ED: Of je nu je dak vol zonnepanelen ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks GroenLinks VVD D66 Heeze-Leende 19-03-2019 10:53

ED: Of je nu je dak vol zonnepanelen legt, of een warmtepomp installeert: je huis wordt meer waard. En als de WOZ-waarde omhoog gaat, kan dat tot meer onroerendezaakbelasting leiden. Veel lokale partijen vinden dat onjuist en willen voorkomen dat huizenbezitters worden ‘bestraft’ voor duurzame maatregelen. Een landelijk aangenomen motie van D66 en VVD moet voor nieuwe wetgeving zorgen waardoor zonnepanelen standaard buiten de Ozb vallen. (In Heeze-Leende wordt hierover ook nagedacht. PVOJ-GroenLinks deelt de mening van D66 en VVD op dit punt) Maar omdat nieuwe wetten lang duren, komen vele lokale partijen in actie om alvast nieuw beleid te eisen. Zo ook in de gemeente Cranendonck. Daar pleit de lokale fractie Cranendonck Actief(CA) ervoor om zonnepanelen buiten de ozb te houden. Maar dat idee wordt door de verantwoordelijk wethouder in de kiem gesmoord. volgens wethouder Frans Kuppens is de motie overbodig omdat de A2-gemeenten (Cranendonck, Valkenswaard en Heeze-Leende) bij de waardering géén rekening houden met de aanwezigheid van zonnepanelen. Dat is vreemd omdat gemeenten volgens de Wet Woz geen beleidsvrijheid hebben om de invloed van zonnepanelen wel of niet te betrekken op de Woz-waarde. ,,In principe moeten gemeenten zonnepanelen meenemen in de waardering”, zegt de wethouder. ,,Maar het is moeilijk en praktisch niet uitvoerbaar om er een waarde aan toe te kennen. Dan moet je per huis bekijken welk type paneel is gebruikt, wat de dagwaarde is et cetera. Wel streven we ernaar om de panelen te registeren en een fictieve waarde van 1 euro mee te geven. Daarmee voldoen we aan de eis van de Waarderingskamer omdat de panelen in beeld gebracht zijn. In regiogemeenten doen ze dat op dezelfde manier.” Volgens een verklaring van de Waarderingskamer klopt dat echter niet: ,,Wij zijn pas gelukkig als gemeenten op basis van onderzoek vaststellen wat het effect van duurzame maatregelen is op de waarde van een huis. Hoeveel scheelt een huis mét zonnepanelen van een huis zónder zonnepanelen?”, zegt een woordvoerder van de Waarderingskamer. ,,Gemeente zullen telkens inzichtelijk moeten maken wat de invloed is van aanpassingen op de waarde van een huis.” Met een fictieve waarde toekennen aan zonnepanelen houden gemeenten zichzelf voor de gek, denkt hij. Ook de Vereniging Eigen Huis vindt de werkwijze van de A2-gemeenten vreemd. ,,Als je zonnepanelen plaatst of je dak isoleert, is je huis nooit ineens minder waard. Het is daarom logisch dat het invloed heeft op de waardebepaling van je huis", zegt Hans André La Porte van Vereniging Eigen Huis. ,,Als gemeenten eigen uitzonderingen gaan maken dan wordt de WOZ-waarde waardeloos en snijden gemeenten zichzelf in de vingers.” Volgens beide instanties is er sprake van een 'verkeerde discussie.’ Die moet niet gaan over de waardebepaling van een huis, maar over hoe gemeenten inwoners kunnen stimuleren tot het nemen van duurzame maatregelen. ,,Waar gemeenten wél invloed op hebben is het ozb-tarief", zegt La Porte. ,,Dat is een eigen belasting die vele mogelijkheden biedt. Zo kunnen gemeenten kortingen geven aan huizenbezitters die duurzame maatregelen nemen”, zegt hij. ,,Mensen willen perspectief bij het doen van investeringen. Dat kun je ze bieden door korting te geven op het ozb tarief.” De Waarderingskamer vreest dat korting alleen lang niet voldoende is. ,,Korting op onroerendezaakbelasting gaat om een paar tientjes per maand. Daar ga je mensen niet mee overhalen om 10.000 euro te investeren in zonnepanelen of isolatie", aldus de woordvoerder. ,,Gemeenten moeten met gerichte subsidies komen voor het verduurzamen van je huis. Dat werkt vele malen effectiever.” De lokale partij Cranendonck Actief wil de motie opnieuw gaan indienen. Ook in Best is een motie in de maak. In Waalre werd een motie om zonnepanelen buiten de OZB te houden al aangenomen.

De PVOJ – GroenLinks heeft 3 ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Heeze-Leende 05-12-2018 15:44

De PVOJ – GroenLinks heeft 3 december via een motie voorgesteld een ‘Nee-tenzij’-systeem in te voeren voor de bezorging van ongeadresseerd drukwerk. Dit om 34 kilo per persoon per jaar aan papierafval (reclame) fors te verminderen. Diverse gemeenten hebben dit systeem al ingevoerd. Helaas was er weinig bijval. Pas nadat we de woorden ‘de invoering’ vervingen door een vrijblijvender ‘onderzoek naar’, waren D66 en VVD bereid de motie te steunen. De meerderheid zag geen meerwaarde in een ‘opt in’-systeem met de ja-ja sticker, “want de mensen kunnen toch een nee-nee sticker plakken?” Dit leidt helaas nauwelijks tot papierafvalvermindering omdat slechts 6% zo’n nee-nee sticker heeft. 84% van de brievenbussen heeft GEEN sticker. Het vermijden van ongeadresseerd drukwerk in deze bussen zou dus een grote impact hebben. Tel uit je milieuwinst: minder papier om te drukken, in plastic verpakken, rond te rijden, weer af te voeren en te verwerken. Dit past bij de duurzame ambities van onze gemeente. Mensen die wél reclame willen ontvangen, halen gratis een ja-ja sticker bij de gemeente. Uit onderzoek van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten blijkt dat slechts 35% van de Nederlanders die nu geen sticker op de brievenbus heeft (en dus alle reclamefolders ongevraagd ontvangt) een ja-ja sticker zou gaan plakken. Bij 65% is dus de behoefte aan al dat papier klein: ze tolereren het hoogstens omdat het toch in de blauwe kliko kan. Papier aan huis ophalen maakt de papierstroom niet per se duurzaam. Die bestaat immers voor een groot deel uit onnodig geproduceerd papier. Tegenwerpingen van andere partijen: “En de tieners die folders rondbrengen dan? En de clubs die papier ophalen om er hun clubkas mee spekken? Is het bedrijfsleven gevraagd wat ze van dit idee vinden? Mogen er dan nog wel verkiezingsflyers verspreid worden?” Ja, politiek drukwerk valt onder vrijheid van meningsuiting en mag dus in alle bussen gewoon bezorgd worden. Lokaal Heeze-Leende: “Wat is er mis met het huidige systeem? Hoe meer folders je drukt, hoe goedkoper het wordt.” Een CDA-er: “Dit voorstel is grote onzin. Ik maak zelf wel uit wat ik in mijn bus krijg.” Een frappante reactie want dat ‘zelf uitmaken’ is nu juist precies wat overstappen op een ‘nee, tenzij’-systeem beoogt. Momenteel zijn het namelijk in 85% van de gevallen bedrijven die uitmaken wat er in gestopt wordt. Men opperde dat eerst maar eens gewacht moest worden op de resultaten van het nieuwe systeem in Geldrop-Mierlo. Dat de raadsleden al waren geïnformeerd over reeds uitgevoerd landelijk onderzoek, was dus niet genoeg. De noodzaak om de fors stijgende kosten van afvalverwerking een halt toe te roepen wordt door alle partijen onderschreven. Maar wanneer er dan een concreet idee op tafel komt dat de gemeente ook nog eens niets kost, kiest men helaas voor de makkelijkste weg: behoud van de status quo. (krantenknipsel: ED van 5 december)

Boeiend stuk in nrc.next: ...

Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks Partij Voor Oud en Jong-GroenLinks VVD Heeze-Leende 30-09-2018 06:23

Boeiend stuk in nrc.next: Klimaatbeleid Het kabinet heeft ambitieuze klimaatplannen. Gemeenten gaan ze uitvoeren. Maar dat schiet niet op. Want wat moet er dan gebeuren? Wie betaalt? Waar zijn de ambtenaren? En wíl de gemeente eigenlijk wel? Gemeenten zijn een belangrijke spil in de uitvoering van het landelijke klimaatbeleid, vertelde minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) de Tweede Kamer vorige maand. Dat lijkt wat veel eer: de ‘publieke partners’ weten nauwelijks hoe ze die spilfunctie waar moeten maken, of waar ze de benodigde ambtenaren vandaan moeten halen. Tot 2030 stelt het kabinet 3,2 miljard euro beschikbaar voor de „uitrol” van duurzame energie, meldde het vorige week in de Miljoenennota. En de overgang moet „voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn”. Maar zo concreet als deze ambitie klinkt, zo weinig weten gemeenten wat er de komende jaren van hen verwacht wordt. Laat staan wat dat hun gaat kosten, zo blijkt uit een rondgang. Volgens de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) schort het bij alle gemeenten aan ambtelijke capaciteit om toekomstig klimaatbeleid praktisch uit te werken. Lian Merkx, projectmanager Energiebeleid van de VNG, noemt dit voorlopig het grootste probleem. „Het speelt in mindere mate in de vier grote steden, maar elders wél. Gemeenten móéten haast wel samenwerken met hun buren.” Alleen al de verduurzaming van ‘de gebouwde omgeving’ (isolatieprojecten, aardgasvrije wijken) vergt volgens Merkx jaarlijks zeker 300 miljoen euro extra voor ambtenaren. „Hoeveel er precies geïnvesteerd moet worden in het lokale ambtelijke apparaat, is nog niet bekend. Wel dát daar extra geld voor moet komen.” De VNG probeert inmiddels te achterhalen om hoeveel het precies zou moeten gaan. In veel gemeenten zijn dit jaar, na de raadsverkiezingen, stevige teksten over lokaal klimaatbeleid in het collegeakkoord opgenomen. Zo belooft Amersfoort een ‘actieve rol’ te spelen, en aansluiting „bij de grote kopgroep van verduurzamers die onze gemeente al rijk is”. Amsterdam uit de ambitie om de CO 2 -uitstoot met 55 procent terug te dringen in 2030 en met 95 procent in 2050. En de gemeente Goes stelt dat „we ons aan veranderende weersomstandigheden aanpassen, zodat onze gemeente klimaatbestendig wordt”. Maar vaak valt de uitwerking van die papieren ambities tegen. Natuur & Milieu lichtte de collegeakkoorden van de 32 dichtstbevolkte gemeenten door en concludeerde dat bijna de helft ervan onvoldoende of matig scoort op het gebied van ‘duurzame mobiliteit’. Vooral maatregelen voor elektrisch rijden, zoals installatie van laadpalen, blijven flink achter, aldus de milieuorganisatie. Een derde van de akkoorden rept met geen woord over elektrisch rijden. Natuur & Milieu geeft alleen Utrecht, Den Haag, Leiden en Zaanstad een voldoende. Die beloven samenhangend beleid voor laadpalen, het stimuleren van openbaar vervoer en fietsenstallingen. Andere gemeenten krijgen daarom het advies eens in Leiden en Den Haag te kijken hoe effectief parkeerbeleid het autoverkeer beperkt. De Zuid-Limburgse gemeente Gulpen-Wittem is exemplarisch voor het klimaatperspectief in kleine gemeentes. Ook Gulpen-Wittem wil zo snel mogelijk energieneutraal worden. Dat betekent dat een alternatief moet worden gevonden voor het huidige energiegebruik, dat gelijkstaat aan 1.950 retourvluchten van Maastricht naar de Côte d’Azur met een Boeing 747, zo heeft de gemeente berekend. „We hebben nauwelijks geld en slechts één ambtenaar om milieu- en klimaatbeleid te maken”, zegt verantwoordelijk wethouder Marion van der Kleij (PRO Gulpen-Wittem). „En dan mag ik me nog gelukkig prijzen. Andere gemeenten in deze regio, zoals Valkenburg en Vaals, hebben niet één ambtenaar met verstand van klimaatbeleid.” Mogelijk houden veel gemeenten een slag om de arm zolang onbekend is hoe de landelijke klimaatambities lokaal worden vertaald én betaald. Merkx, van de VNG: „Je kunt wel alle huizen willen verduurzamen en aardgas uit de wijken verbannen, maar dat kost gemiddeld 20.000 tot 25.000 euro per woning. Wij gaan ervan uit dat die operatie kostenneutraal is voor de burger, maar gemeenten kunnen maar beperkt financieren.” Het Rijk moet gemeenten meer duidelijkheid bieden over wat er op ze afkomt, zegt directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu. „Het regeerakkoord spreekt over stimuleren van elektrisch rijden, minder auto’s in de steden, meer fiets en openbaar vervoer. Dat kan lokaal met betere ov- en fietsvoorzieningen, sturend parkeerbeleid en milieuzones. Maar hoe stimuleer je de verkoop van elektrische auto’s? Daar zijn ideeën voor, zoals fiscale stimulering van elektrische auto’s en een ‘innovatieheffing’ op fossiele auto’s. Er liggen concrete doelen voor een kilometerheffing voor vrachtauto’s, maar je ontkomt er op termijn niet aan rekeningrijden voor het hele wagenpark in te voeren. Het is alleen de vraag hoe.” Effectief klimaatbeleid is ook woekeren met schaarse ruimte, zegt de Limburgse gouverneur Theo Bovens. Het Interprovinciaal Overleg, waarvan hij voorzitter is, coördineert de inzet van de provincies aan de vijf ‘klimaattafels’. De provincies werken straks met gemeenten Regionale Strategieplannen uit. Geen makkelijke opgave, volgens Bovens. „Limburg zou drie keer groter moeten zijn om alle windmolens en zonnepanelen te plaatsen die nodig zijn om in 2030 de helft van het elektriciteitsgebruik uit duurzame bronnen te halen. Dat komt neer op 405 windmolens extra in 2030.” Plaatsing van windmolens leidt nu al tot gemor onder de bevolking . Bovens: „Niemand wil die dingen in de buurt van een stad. In Limburg speelt dat ruimtegebrek extra, omdat we hier veel beschermd natuurgebied hebben. Daar mogen helemaal geen windmolens komen.” Provincies kunnen gemeenten die onvoldoende meewerken aan de uitvoering van het landelijk klimaatbeleid tot maatregelen dwingen, zegt Bovens. In Limburg is dat al gebeurd. Toen de gemeente Venlo weigerde de bouw van een windmolenpark met negen turbines toe te staan, greep de provincie in de bestemmingsplanprocedure in. Via een Provinciaal Inpassingsplan wil Limburg dat windmolenpark alsnog mogelijk maken. „Zo’n interventie moet het laatste middel zijn waar je als provincie naar grijpt”, aldus Bovens. Wethouder Van der Kleij: „Het Rijk kiepert klimaatbeleid over gemeenten heen zonder zich af te vragen of die dat aankunnen. Dat was zo bij eerdere decentralisaties, en het is nu niet anders.” (door Jos Verlaan)

Raadsvergadering 6 november 2017: begroting 2018

CDA CDA VVD Heeze-Leende 21-12-2017 12:43

De belangrijkste punten waren;- Begroting 2018 - Bestuursrapportage 2017 Begroting 2018 De begroting geeft de kaders van het beleid aan met daarbij de financiën. Per programma staat in de begroting wat de gemeente wil bereiken en wat dat gaat kosten. Net voor de zomer heeft de gemeenteraad de kadernota vastgesteld en daarin staan de grote lijnen. Die kadernota is de laatste jaren een steeds belangrijker document geworden. Daarin wordt de richting gegeven voor het beleid van komend jaar en verder. In de begroting is die richting verder uitgewerkt door het college met de ambtenaren. Het belangrijkste van de begroting is voor ons als raadsleden te controleren of alle punten (kaders) uit de kadernota verwerkt zijn en of dit allemaal financieel haalbaar is. In de begroting blijken al onze gewenste punten opgenomen, zoals de realisatie van het Centrumplan Leende in eigen beheer met de toegangsweg naar de Kerkstraat, de aanpak van de Oostrikkerstraat en Langstraat. De langzaam verkeerroute van het centrum van Sterksel met de wijk Kloostervelden en de ontwikkeling van de Bulders met de randweg en flankerende maatregelen om het verkeer uit het centrum van Heeze te leiden. Daarbij is de begroting financieel sluitend, voor ons als CDA betekende dat wij positief kunnen zijn over de gehele begroting. Wij hadden dan ook geen behoefte om wijzigingsvoorstellen in te dienen en wij waren dus positief bij het debat net als bijna de gehele gemeenteraad. De vergadering begon met een mededeling van raadslid Verzijden die uit de VVD stapt en als eenmansfractie als lokale liberale partij (LLP) verder gaat. Daarmee werd bij een aantal raadsleden de profileringsdrang nogal versterkt. Net als in de kadernota ging een groot deel van de discussie over de gastvrouwen en duurzaamheid. Het leidde nauwelijks tot aanpassingen, wel werd raadsbreed aangenomen om te onderzoeken of de nieuwe wijk de Bulders gasvrij aangelegd zou kunnen worden. Over profileringsdrang gesproken; de nieuwe partij LLP diende een amendement in om de OZB volgend jaar niet te indexeren met de afgesproken 1% maar met 0%. Deze haalde net de meerderheid. BestuursrapportageDe bestuursrapportage 2017 is een doorkijk van het beleid en financiën van het lopende jaar. Alle afwijkingen boven de €10.000,- worden in kaart gebracht en de begroting wordt daarop aangepast. De totale afwijkingen leiden tot een voordeel bij de personeelskosten en een nadeel bij de verwachtte bouwleges. Verder was er meer geld van het Rijk ontvangen. Het totale voordeel was ongeveer €160.000,- Bij het sociaal domein zien we vrij grote afwijkingen zowel naar boven als naar beneden. Het totaal is iets positief en het voorstel was om geen bijstellingen te doen en het positieve bedrag in reserve te houden. Begroting en bestuursrapportage werden met 16 voor en 1 stem tegen (ABHL) aangenomen. Namens de CDA fractie, Peter Vertogen Frans van Mierlo Inge Maas Jos Vos

Raadsvergadering 6 november 2017: begroting 2018

CDA CDA VVD Heeze-Leende 21-12-2017 12:43

De belangrijkste punten waren;- Begroting 2018 - Bestuursrapportage 2017 Begroting 2018 De begroting geeft de kaders van het beleid aan met daarbij de financiën. Per programma staat in de begroting wat de gemeente wil bereiken en wat dat gaat kosten. Net voor de zomer heeft de gemeenteraad de kadernota vastgesteld en daarin staan de grote lijnen. Die kadernota is de laatste jaren een steeds belangrijker document geworden. Daarin wordt de richting gegeven voor het beleid van komend jaar en verder. In de begroting is die richting verder uitgewerkt door het college met de ambtenaren. Het belangrijkste van de begroting is voor ons als raadsleden te controleren of alle punten (kaders) uit de kadernota verwerkt zijn en of dit allemaal financieel haalbaar is. In de begroting blijken al onze gewenste punten opgenomen, zoals de realisatie van het Centrumplan Leende in eigen beheer met de toegangsweg naar de Kerkstraat, de aanpak van de Oostrikkerstraat en Langstraat. De langzaam verkeerroute van het centrum van Sterksel met de wijk Kloostervelden en de ontwikkeling van de Bulders met de randweg en flankerende maatregelen om het verkeer uit het centrum van Heeze te leiden. Daarbij is de begroting financieel sluitend, voor ons als CDA betekende dat wij positief kunnen zijn over de gehele begroting. Wij hadden dan ook geen behoefte om wijzigingsvoorstellen in te dienen en wij waren dus positief bij het debat net als bijna de gehele gemeenteraad. De vergadering begon met een mededeling van raadslid Verzijden die uit de VVD stapt en als eenmansfractie als lokale liberale partij (LLP) verder gaat. Daarmee werd bij een aantal raadsleden de profileringsdrang nogal versterkt. Net als in de kadernota ging een groot deel van de discussie over de gastvrouwen en duurzaamheid. Het leidde nauwelijks tot aanpassingen, wel werd raadsbreed aangenomen om te onderzoeken of de nieuwe wijk de Bulders gasvrij aangelegd zou kunnen worden. Over profileringsdrang gesproken; de nieuwe partij LLP diende een amendement in om de OZB volgend jaar niet te indexeren met de afgesproken 1% maar met 0%. Deze haalde net de meerderheid. BestuursrapportageDe bestuursrapportage 2017 is een doorkijk van het beleid en financiën van het lopende jaar. Alle afwijkingen boven de €10.000,- worden in kaart gebracht en de begroting wordt daarop aangepast. De totale afwijkingen leiden tot een voordeel bij de personeelskosten en een nadeel bij de verwachtte bouwleges. Verder was er meer geld van het Rijk ontvangen. Het totale voordeel was ongeveer €160.000,- Bij het sociaal domein zien we vrij grote afwijkingen zowel naar boven als naar beneden. Het totaal is iets positief en het voorstel was om geen bijstellingen te doen en het positieve bedrag in reserve te houden. Begroting en bestuursrapportage werden met 16 voor en 1 stem tegen (ABHL) aangenomen. Namens de CDA fractie, Peter Vertogen Frans van Mierlo Inge Maas Jos Vos

Raadsvergadering 3 juli 2017

CDA CDA VVD PvdA Heeze-Leende 10-07-2017 11:56

Raadsvergadering 3 juli 2017 De belangrijkste punten waren;- Jaarrekening 2016- Aankoop pand Nieuwendijk - Centrumplan Leende Jaarrekening 2016De jaarrekening is het resultaat van de gemeente. Het sluitstuk van de planning en control cyclus. In de begroting 2016 is aangegeven wat de gemeente in 2016 wil gaan doen en wat dat mag kosten. In de twee bestuursrapportages die in het jaar 2016 zijn gepresenteerd werd het lopende jaar tot dan toe doorgerekend, en is de begroting aangepast op de doorrekening. De jaarrekening is de financiële eindvertaling van de baten en de lasten (de inkomsten en uitgaven) en de afwijkingen ten opzichte van de begroting. Het jaar 2016 sluiten we af met een resultaat van €1.173.533,- voordelig. Een deel hiervan komt omdat nog niet alle voorgenomen acties van 2016 ook uitgevoerd zijn. Het geld hiervoor wordt doorgeschoven naar dit jaar. Het echte overschot wordt verdeeld over de reserve sociaal domein (inclusief voor asielstroom), totaaloplossing verkeer en de algemene reserve. Verder worden de inkomsten van de textielinzameling ondergebracht in een nieuwe reserve “textielinzameling sympany”. Deze reserve wordt besteed op basis van de raadswerkgroep textielinzameling, zoals eerder besproken aan goede doelen. Op voorstel van onze partij met VVD en PvdA werd een amendement aangenomen om €200.000,- minder naar de algemene reserve te doen, maar deze te bestemmen voor de verbinding naar Kloostervelden (100.000,-), duurzaamheid en onderzoek verkeersoplossingen, (elk 50.000) Aan de algemene reserve werd €260.000,- toegevoegd. Aankoop pand NieuwendijkHet gedeelte van de Nieuwendijk nabij de rotonde is aan het verpauperen. Momenteel staat het pand op nr 9 te koop. Het betreft horeca met bovenwoning. Het college stelt voor dit pand aan te kopen waarmee onze gemeente een begin kan maken met revitalisering van het gebied. Mogelijk dat ook andere panden kunnen worden aangekocht o.a. het horecapand op nr 5. Overlaten aan de markt lijkt niet de oplossing, omdat de panden al lang te koop staan. Hoewel er nog geen uitgewerkt plan ligt voor revitalisering van het gebied zijn wij voor om nu aan te kopen nu het te koop staat. Zo kan verdere verpaupering aan de Nieuwendijk tegengegaan worden en de horeca in het centrum van Heeze krijgt meer kans. Een ruime meerderheid van de raad stemde in met het voorstel om €350.000,- beschikbaar te stellen voor de aankoop van nr 9. Centrumplan LeendeDe woningcorporaties die het centrumplan Leende zouden bouwen, hebben de gemeente verzocht om de samenwerking te beëindigen. Dit omdat zij van het Rijk geen toestemming kregen het te realiseren. In overleg is een compromis bereikt over de grondverwerving en de realisatie op basis van het huidige ontwerp door de gemeente. De gemeente bouwt daarbij het MFA in eigen beheer en leent daarvoor geld bij de Bank Nederlandse Gemeente. Daardoor worden de financieringslasten de eerste jaren iets hoger dan de huurlasten bij realisatie door de woningcorporaties. Na 7 jaar worden die lasten lager en uiteindelijk veel lager dan in de oorspronkelijke situatie omdat de huur met de CPI normen zou stijgen en de rente lasten door de tijd afnemen. Naast de financiering is in het voorstel een bestemmingsplanwijziging opgenomen om de ontsluiting via de Kerkstraat te laten lopen.Hiermee doet het recht aan een grote wens van de Leendse bevolking. Het voorstel is aangenomen met als tegenstemmers LHL, zij wilde meer duidelijkheid over de lening. Namens de CDA fractie, Peter Vertogen Frans van Mierlo Inge Maas Jos Vos

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.