Nieuws van D66 in Hengelo over VVD inzichtelijk

2 documenten

De energietransitie kent geen keuzemenu

D66 D66 VVD Hengelo 12-03-2017 21:45

Windenergie is hot in Twente. Wanneer je de discussie volgt, zou je bijna gaan denken dat windenergie een vorm van ‘alternatieve’ energieopwekking is en dat we nog kunnen kiezen. Wereldwijd werd er in 2015 echter meer in nieuwe wind- en zonneparken geïnvesteerd dan in gas- en kolencentrales. En dat is niet voor niets.

Alleen inzetten op zonne-energie is bij lange na niet genoeg om de energiedoelstellingen te realiseren. De energietransitie kent namelijk geen keuzemenu. Het is én zonnepanelen én windmolens, op zee én op land naast andere energiebronnen en energiebesparende maatregelen. Het is allemaal nodig om in de toekomst voldoende duurzame energie op te kunnen wekken. Deze opgave is vergelijkbaar met de omvang van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog.

Nederland heeft zich als EU-lid verplicht om in 2020 minimaal 14 procent van het binnenlandse energieverbruik duurzaam op te wekken. Offshore lijkt dit te gaan lukken, maar op het land loopt de bouw van nieuwe windparken in vrijwel alle provincies achter op schema. De provincie heeft gebieden aangewezen waar windenergie-initiatieven plaats mogen vinden ‘als er sprake is van een goede landschappelijke inpassing op basis van de aanwezige gebiedskenmerken’. Gemeenten bepalen echter zelf of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Met alle gevolgen van dien. Maatschappelijke weerstand en een gebrek aan urgentie bij bestuurders maakt dat we steeds verder achteropraken bij het behalen van onze duurzaamheidsdoelstelling. En Nederland staat al voorlaatste op de EU-ranglijst hernieuwbare energie.

In de gemeente Hengelo heeft de fractie van D66 gepleit voor het opnieuw onderzoeken van de mogelijkheden voor windenergie. In 2011 gooiden de toetsingsmethode en het radarsysteem van vliegveld Twente roet in het eten. Op basis van nieuwe rapporten is er aanleiding om dit opnieuw te onderzoeken. De grootste uitdaging is hierbij niet van technische of financiële aard. De vraag is vooral hoe je omwonenden mee laat profiteren van windmolens in hun achtertuin. De VVD speelt hier een negatieve rol in door op basis van onjuiste en verouderde informatie de maatschappelijke weerstand te vergroten. Zo noemde raadslid Roel Kok in dagblad Tubantia dat windmolens weinig opleveren, draaien op subsidie en de inwoners alleen maar geld kost. Daarbij zou het in Hengelo te weinig waaien. Met deze opmerkingen worden we teruggeworpen in het steenkolentijdperk.

Onshore wind is namelijk de goedkoopste vorm van groene stroom, en dus met de minste subsidiebehoefte. Op dit moment is het zo dat bedrijven die een hoge CO2-emmissie kennen en veel vervuilende stoffen uitstoten, niet hoeven te betalen voor de schade die ze hiermee aanrichten. Wanneer we het principe van ‘de vervuiler betaalt’ zouden toepassen blijkt dat de prijs van grijze stroom enorm zou stijgen en groene stroom vanzelf de goedkoopste energievorm zou worden. Volgens het IMF legt onze regering jaarlijks ruim 9 miljard toe op fossiel energieverbruik doordat de kosten niet volledig in de consumentenprijs worden doorberekend.

Voor een moderne windmolen in Hengelo moet je een zonneveld aanleggen van 10-12 hectare voor een vergelijkbare energieproductie. Als een windmolen niet rendabel zou zijn, zou er simpelweg niet in worden geïnvesteerd. Ook niet vlak over de grens bij onze Duitse buren waar de Energiewende inmiddels flink op stoom is gekomen. Met moderne technologie is overal in Nederland de wind goed te oogsten. Zelfs windmolenminister Henk Kamp weet ondertussen wel beter.

Ik zie nog te veel overheden en bestuurders denken en handelen vanuit financiële kaders en financieel rendement. Wil je mensen overtuigen en draagvlak creëren voor het realiseren van windenergie, dan zul je vooral het maatschappelijke rendement meer voor het voetlicht moeten laten komen én moeten informeren op basis van de juiste feiten. Gemeentebesturen kunnen vanuit een heldere duurzaamheidsvisie een verhaal vertellen dat mensen aanspreekt. Ook de gemeente Hengelo wil invulling geven aan de doelstellingen en ambities uit de VNG- en SER-klimaatakkoorden en aan haar eigen duurzaamheidsbeleid. Dit alles komt onder druk te staan wanneer lokale bestuurders aan komen zetten met een onjuiste weergave van de voor- en nadelen van windmolens.

Het kan toch niet zo zijn dat we in Twente met innovatieve windmolenbedrijven als Pure Energie (Enschede) en 2-B Energy (Hengelo) er niet toe komen om windmolens in Twente te realiseren. Arthur Vermeulen, Manager Raedthuys Windenergie B.V., noemde onlangs in een interview in de Tubantia dat bij veel mensen nog niet is doorgedrongen hoe groot de opgave is. Het is precies dit gebrek aan urgentie bij lokale bestuurders dat mij nog het meeste zorgen baart. Het is precies de reden waarom het thema duurzaamheid bovenaan de Agenda van Twente zal moeten komen.

Marc ten Barge

Raadslid D66 Hengelo

Het bericht De energietransitie kent geen keuzemenu verscheen eerst op Hengelo.

Motie van D66 om OZB te verlagen aangenomen

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Hengelo 09-11-2016 10:21

Tijdens de behandeling van de beleidsbegroting voor 2017-2020 is onze motie om de OZB te verlagen ter compensatie voor een stijging van tarieven voor leges en vergunningen aangenomen. De motie  is samen met de VVD, BurgerBelangen, Lijst Horsthuis en Lokaal-Hengelo ingediend en kreeg daarbij de steun van het CDA en GroenLinks. Als gevolg van deze motie zal het OZB-tarief met ingang van 2019 verlaagd worden om te komen tot een totale lastenverlichting van €335.000 per jaar.

 

Nieuwe BBV-regels

Volgend jaar treden gewijzigde BBV-regels (Besluit, begroting en verantwoording) in werking. Dit zorgt er onder andere voor dat het gemeentelijke overheadtarief op een andere wijze berekend wordt. Posten die voorheen hier niet toe behoorden, zoals communicatie, worden nu wel aan het overheadtarief toegerekend wat zorgt voor een stijging van dit tarief. Omdat wij in Hengelo het beginsel van kostendekkendheid hanteren voor vergunningen wordt deze verhoging ook doorgerekend aan inwoners en bedrijven. Het gaat hier om nieuwe inkomsten voor de gemeente waar geen nieuwe uitgaven of taken tegenover staan. Kortom, een lastenverzwaring voor inwoners en bedrijven. D66, en met ons een nipte meerderheid in de raad, was van mening dat dit gecompenseerd diende te worden. Daarom wordt vanaf 2019 de OZB verlaagd voor een totaalbedrag van €335.000 per jaar, met als gevolg dat inwoners en bedrijven onder aan de streep niet extra’s kwijt zijn aan de gemeente.

 

Licht aan de horizon

Kortingen vanuit het Rijk zorgden er de afgelopen jaren voor dat Hengelo stevig moest bezuinigen. Helaas was het niet mogelijk alle kortingen op te vangen middels vergroting van efficiency of het schrappen van taken en waren lastenverzwaringen ook noodzakelijk. De woonlasten stegen dan ook sterker vergeleken met de rest van Nederland en gemeenten van dezelfde grootte. Voor het eerst laat de begroting nu een solide meerjarig overschot zien en zijn nieuwe bezuinigingen niet noodzakelijk. Het overschot voor de jaren 2017 en 2018 is nog wel erg precair en daarom hebben wij ervoor gekozen  de verlaging van de OZB vanaf 2019 in te laten gaan.  Deze verlaging heeft een positief effect op de woonlastenontwikkeling en brengt ons dichter bij het gemiddelde. Ook de komende jaren zullen wij de woonlastenontwikkeling kritisch blijven volgen en indien mogelijk streven naar een (verdere) daling.

 

Motie OZB compensatie

Het bericht Motie van D66 om OZB te verlagen aangenomen verscheen eerst op Hengelo.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.