Open brief:
Openheid van zaken over
280.000 vrachtwagens graag!
De bereikbaarheid van een groot aantal Nijmeegse bedrijven
en de gezondheid van duizenden inwoners en werknemers uit Beuningen en Nijmegen
staat onder druk. De plannen om de gedurende minstens 16 jaren met ruim 280.000
vrachtwagens van Beuningen via bedrijventerrein TPN-West naar het
Maas-Waalkanaal te rijden, leiden tot grote zorgen. Wat zijn de effecten van
dit zandtransport voor de leef- en werkomgeving en het (economisch) klimaat
voor de betrokkenen?
Zowel de gemeenten Nijmegen als Beuningen hebben een goede
informatievoorziening toegezegd aan de gemeenteraad, bewoners, bedrijven en
andere belanghebbenden. We moeten helaas vaststellen dat dit nog niet gelukt
is. Wij roepen op om openheid van zaken te geven over het voorgenomen
zandtransport per vrachtwagen. Waarom is dit de beste optie? Welke eisen kunnen
en moeten gesteld worden? Waarom zijn alternatieven zoals een zandbuis, transportband
of andere routes van tafel gehaald? Welke onderbouwing is daarbij leidend
geweest? Als de gemeenten hun toezegging serieus nemen op dit belangrijke
onderwerp, moet er snel een inhaalslag gemaakt worden. Onze oproep is
eenvoudig: betrek ondernemers, bewoners en gemeenteraden op hele korte termijn actief
bij dit onderwerp. Informeer hen volwaardig, toon hen de onderzoeksrapporten in
alle openheid. En zorg dat ze echt gehoord worden in besluiten die genomen
moeten worden.
Harrie Arends, secretaris bedrijvenvereniging TPN-West
Eric van Gaalen, voorzitter Economisch Collectief Nijmegen
Pepijn Boekhorst, fractievoorzitter GroenLinks Nijmegen
Inge van Dijk, fractievoorzitter VVD Nijmegen
Paul Buijs, Klankbordgroep Nijmegen-West
Mieke Welschen, West Wil Groene Buffer
Jan de Kanter, Kronenburger Forum
Marga Jacobs, vereniging Leefmilieu
Marjon Otten, voorzitter Vereniging Dorpsbelang Hees
Peter Grotens, voorzitter bewonersvereniging Dominicushof
Ruud de Vries, wijkvereniging "Ons
Waterkwartier"
Achtergrondinformatie
Het graven van de Beuningse Plas, nabij Nijmegen-West,
levert naast een mooie recreatieplas, flink wat m3 zand op. Dat moet afgevoerd
worden. Zoals het er nu op lijkt, wordt dit voor het grootste deel gedaan per
binnenvaart, vanaf het Maas-Waalkanaal. Om van Beuningen naar het kanaal te
komen, lijkt er nu gekozen te worden voor vervoer per vrachtauto. De komende
jaren zullen er daarom ruim 280.000 vrachtwagens rijden.
Zie ook het artikel in De Gelderlander