Nieuws van VVD in Nijmegen over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Inge van Dijk reageert op coalitieonderhandelingen

VVD VVD GroenLinks D66 Nijmegen 31-03-2018 08:30

Gistermiddag heeft er een persconferentie plaatsgevonden over de onderhandelingen in Nijmegen. Na de verkiezingen van vorige week is er een informateur aangesteld die is gaan praten met een aantal partijen. Gisteren heeft de informateur bekend gemaakt dat er vanaf nu wordt onderhandeld met drie partijen: GroenLinks, D66 en SP.

VVD Nijmegen wenst deze drie partijen alle wijsheid en succes toe om tot een goed resultaat voor de stad te komen. Wel zijn er wat bedenkingen. Fractievoorzitter Inge van Dijk: "Nijmegen verdient een frisse blik vooruit, zeker nu we voor grote uitdagingen staan wat betreft de woon- en werkgelegenheid in de de stad en regio. Ik ben bang dat we met deze drie partijen blijven hangen in duur links beleid."

De uitslag van de verkiezingen liet bovendien een ander beeld zien; D66 en SP leverden samen 4 zetels in, terwijl de VVD en lokale partijen juist  zijn gegroeid.

"Onze deur, als winnaars van afgelopen verkiezingen, staat open zodat we recht kunnen doen aan de verkiezingsuitslag", laat Van Dijk weten.

Geef openheid over zandtransporten Beuningse plas

VVD VVD GroenLinks Nijmegen 23-01-2018 10:40

Er is openheid nodig over de zandtransporten bij de Beuningse plas. Lijsttrekker Inge van Dijk schreef samen met andere partijen en belanghebbenden een open brief om duidelijkheid te krijgen over de voors en tegens voor het zandtransport per vrachtwagen.

Open brief:

Openheid van zaken over 280.000 vrachtwagens graag!

 

De bereikbaarheid van een groot aantal Nijmeegse bedrijven en de gezondheid van duizenden inwoners en werknemers uit Beuningen en Nijmegen staat onder druk. De plannen om de gedurende minstens 16 jaren met ruim 280.000 vrachtwagens van Beuningen via bedrijventerrein TPN-West naar het Maas-Waalkanaal te rijden, leiden tot grote zorgen. Wat zijn de effecten van dit zandtransport voor de leef- en werkomgeving en het (economisch) klimaat voor de betrokkenen?

 

Zowel de gemeenten Nijmegen als Beuningen hebben een goede informatievoorziening toegezegd aan de gemeenteraad, bewoners, bedrijven en andere belanghebbenden. We moeten helaas vaststellen dat dit nog niet gelukt is. Wij roepen op om openheid van zaken te geven over het voorgenomen zandtransport per vrachtwagen. Waarom is dit de beste optie? Welke eisen kunnen en moeten gesteld worden? Waarom zijn alternatieven zoals een zandbuis, transportband of andere routes van tafel gehaald? Welke onderbouwing is daarbij leidend geweest? Als de gemeenten hun toezegging serieus nemen op dit belangrijke onderwerp, moet er snel een inhaalslag gemaakt worden. Onze oproep is eenvoudig: betrek ondernemers, bewoners en gemeenteraden op hele korte termijn actief bij dit onderwerp. Informeer hen volwaardig, toon hen de onderzoeksrapporten in alle openheid. En zorg dat ze echt gehoord worden in besluiten die genomen moeten worden.

 

Harrie Arends, secretaris bedrijvenvereniging TPN-West

Eric van Gaalen, voorzitter Economisch Collectief Nijmegen

Pepijn Boekhorst, fractievoorzitter GroenLinks Nijmegen

Inge van Dijk, fractievoorzitter VVD Nijmegen

Paul Buijs, Klankbordgroep Nijmegen-West

Mieke Welschen, West Wil Groene Buffer

Jan de Kanter, Kronenburger Forum

Marga Jacobs, vereniging Leefmilieu

Marjon Otten, voorzitter Vereniging Dorpsbelang Hees

Peter Grotens, voorzitter bewonersvereniging Dominicushof Ruud de Vries, wijkvereniging  "Ons Waterkwartier"

 

Achtergrondinformatie

Het graven van de Beuningse Plas, nabij Nijmegen-West, levert naast een mooie recreatieplas, flink wat m3 zand op. Dat moet afgevoerd worden. Zoals het er nu op lijkt, wordt dit voor het grootste deel gedaan per binnenvaart, vanaf het Maas-Waalkanaal. Om van Beuningen naar het kanaal te komen, lijkt er nu gekozen te worden voor vervoer per vrachtauto. De komende jaren zullen er daarom ruim 280.000 vrachtwagens rijden.

Zie ook het artikel in De Gelderlander 

VVD reageert op toekomst Nijmegen

VVD VVD GroenLinks D66 Nijmegen 28-06-2017 09:00

Fractievoorzitter Inge van Dijk reageerde namens VVD Nijmegen op de visie van het college van burgemeester en wethouders op Nijmegen. Hieronder haar spreektekst.

Aan het begin van deze bestuursperiode hebben we ons gebogen over een nieuwe P&C cyclus. De perspectiefnota werd ingeruild voor de Zomernota en nu ligt alweer de 3e Zomernota van het huidige college voor ons. Met de veranderingen in de P&C cyclus heeft de VVD fractie besloten om elk jaar voor de bespreking van de Zomernota met een plan te komen voor één specifiek thema. In 2015 schreven we samen met D66 een plan voor de Binnenstad, in 2016 was er het 10.000 Banenplan op economie en werk en 2 weken geleden lanceerden we de Wegwijzer. Deze Wegwijzer is er om Nijmegen bereikbaar te laten blijven voor zowel nu als in de toekomst.

 

De Waalbrug gaat binnenkort gedeeltelijk dicht voor onderhoud. Dat betekent dat het verkeer op een andere manier zijn weg moet gaan vinden naar en in de stad. Ook willen we graag een autoluwe binnenstad, met alleen nog bestemmingsverkeer. Daartoe hebben we als stad jarengeleden al ingezet op de rondweg; de S100. De afgelopen tijd is de economie aangetrokken. Dat betekent ook meer verkeer op de weg en we staan met z’n allen weer langer stil in Nijmegen. Dat geldt voor het auto- en vrachtverkeer, maar ook voor het OV en voor de fiets. Dat is wat de VVD betreft geen goede zaak. Een belangrijke vestigingsfactor voor zowel ondernemers als bewoners is de bereikbaarheid van de stad. De S100 functioneert nog niet voldoende om ervoor te zorgen dat al het verkeer blijft doorstromen in Nijmegen. Dit is nu al niet het geval en volgend jaar bij de gedeeltelijke sluiting van de Waalbrug voorziet de VVD nog meer problemen. We pleiten daarom nu om aan de slag te gaan met het zoeken naar mogelijke oplossingen en daarvoor dienen we een aantal moties in. Samen met GroenLinks willen we voorstellen om te onderzoeken of er fietstunnels kunnen worden aangelegd bij kruisingen op de S100. Dit zorgt voor een betere doorstroming van zowel fiets als gemotoriseerd vervoer. De motie ‘Laat de S100 niet in het honderd lopen’, samen met Stadspartij DNF, is bedoeld als steuntje in de rug voor het college. Het college heeft aandacht voor de S100 maar met deze motie benadrukken we een aantal specifieke knelpunten. Wat zijn nu eigenlijk de mogelijkheden om deze knelpunten aan te pakken?

 

De VVD heeft al vaker aangegeven dat zij van mening is dat Nijmegen als vestigingsstad voor bedrijven veel meer te bieden heeft dan we op dit moment laten blijken. Er schuilt in potentie een logistieke hotspot in Nijmegen. De claim van logistieke hotspot kan worden versterkt als de Railterminal Valburg er ook daadwerkelijk komt. We hebben er al meerdere malen over gesproken en nu er vanuit de Provincie en het Rijk beweging lijkt te zijn en er investeerders mee willen denken is dit het moment om ook als Gemeente Nijmegen aan te haken en onze steun uit te spreken voor de Railterminal. Samen met de PvdA dienen we daarvoor een motie in.

 

Ik sprak al eerder over onze wens om de binnenstad autoluwer te maken. De VVD ziet in andere steden als Den Bosch en Amsterdam dat transferia ervoor kunnen zorgen dat minder auto’s het stadscentrum in rijden. Dat wenst de VVD Nijmegen ook toe. Ja, er zijn al transferia in Nijmegen, maar hier wordt nog onvoldoende gebruik van gemaakt. We zouden de automobilisten moeten verleiden om gebruik te maken van de transferia, door ons aanbod beter naar voren te brengen en door een goede verbinding met OV of lopend naar de stad. Naast de reeds bestaande transferia denkt de VVD ook aan nieuwe, andere locaties. Want wij geloven namelijk in transferia. Ook daarvoor dienen we een motie in.

 

Als laatste zou de VVD graag een roeispaan willen breken voor het Bastion. Verschillende watersportverenigingen hebben tot eind 2018 een tijdelijk onderkomen, maar de bouw van het Bastion zou voor hen het beste nieuws zijn. De VVD wil graag geld reserveren voor de bouw en dient daartoe een amendement in. Nijmegen en de Waal zijn onlosmakelijk verbonden. De VVD heeft al eerder gepleit voor watergebonden bedrijvigheid, maar ziet daarnaast prachtige kansen voor watergebonden sporten in onze stad.

Zelfde regels voor Opoe Sientje als voor andere ondernemers

VVD VVD GroenLinks PvdA Nijmegen 29-04-2017 09:18

Opoe Sientje moet van Rijkswaterstaat per 1 juni vertrekken uit de Lindenberghaven. Horecaboot Opoe Sientje ligt namelijk illegaal in de haven. PvdA is een petitie gestart om de boot te behouden. GroenLinks is het met hen eens en geeft Rijkswaterstaat de schuld. De VVD vindt dat de boot moet vertrekken. Alle ondernemers horen zich aan dezelfde regels te houden.

https://nijmegen.vvd.nl/nieuws/21993/zelfde-regels-voor-opoe-sientje-als-voor-andere-ondernemers

In 'De Gelderlander' van zaterdag 29 april 2017 stond een klein gedeelte van een opiniestuk geschreven door fractievoorzitter Inge van Dijk. Onderstaand de volledige tekst:

-------

Per 1 juni moet Opoe Sientje, een B&B en horecaboot liggend in de Lindenberghaven, vertrekken. Daartoe heeft Rijkswaterstaat de beheerder van de boot gesommeerd. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de vergunningen voor ligplaatsen aan de Waal. Opoe Sientje is vijf jaar geleden in de Lindenberghaven aangemeerd, maar heeft daar nooit een vergunning voor aangevraagd en moet derhalve vertrekken. Er liggen drie boten met een vergunning in de haven, daar hoort Opoe Sientje niet bij.

De afgelopen week is er veel commotie ontstaan over het op handen zijnde vertrek van Opoe Sientje. Er is een petitie gestart voor het behoud van de boot en verschillende politieke partijen zijn boos op Rijkswaterstaat vanwege hun houding ten aanzien van Opoe Sientje.

Afgelopen vrijdag bevestigde de eigenaar van Opoe Sientje, in het Nieuwscafé van De Gelderlander, dat hij inderdaad illegaal heeft gehandeld en geen vergunning heeft voor een vaste verblijfplaats van het schip of het ponton, wat dient als een terras behorende bij het schip.

De VVD begrijpt de ophef over het gedwongen vertrek van de boot dan ook niet. Nijmeegse inwoners en ondernemers hebben zich aan bepaalde regels te houden. Voor het runnen van een horecabedrijf zijn vergunningen nodig, voor het vast aanmeren van een boot zijn derhalve ook vergunningen nodig. Elke ondernemer is hiervan op de hoogte. Ondernemers elders in de stad worden door de gemeente Nijmegen gecontroleerd op hoe groot hun terrassen zijn en of dit overeen komt met de afspraken. Ook worden binnenstadondernemers gecontroleerd op reclamebeleid. Je mag volgens de regels enkel reclameborden plaatsen die voldoen aan bepaalde afmetingen. Dit alles ter bevordering van een goed woon- en leefklimaat in de stad.

Creatief ondernemerschap om Nijmegen zo bruisend mogelijk te maken juichen wij van harte toe. Ook wil de VVD dat daarbij zo min mogelijk overbodige regels worden gehanteerd. Ondernemerschap wordt op die manier aangemoedigd, maar wel binnen de kaders en afspraken die we met elkaar als stad hebben gemaakt. Gelijke monniken, gelijke kappen. Opoe Sientje hoort zich net zo goed aan de gestelde regels te houden als elke andere ondernemer in deze stad. Dat de gemeente Nijmegen een horecavergunning heeft afgegeven voor een boot die illegaal een ligplaats bezet in de Lindenberghaven is geen reden om de boot nu te behouden. Regels zijn er niet om met voeten te worden getreden. Regels zijn er zodat elke ondernemer dezelfde kansen krijgt om Nijmegen weer een stukje mooier te maken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.