Nieuws van SGP in Vlissingen over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

Persbericht n.a.v. de bijeenkomst over woonoverlast

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 25-11-2019 00:00

PERSBERICHT

Op 8 oktober jl. vond een bijeenkomst plaats waarbij inwoners van Vlissingen uitgenodigd waren om hun ervaringen op het gebied van veiligheid & overlast met elkaar en de aanwezige politici te delen. De bijeenkomst is door ruim 120 mensen bezocht.De bijeenkomst was een initiatief van de lokale fracties van de PvdA, SGP, VVD, CDA en POV. Naast de fractieleden van die partijen waren er ook raadsleden van andere partijen aanwezig, evenals de burgemeester, de heer Van den Tillaar.Van de bijeenkomst is een feitelijk verslag gemaakt dat alle ervaringen omvat. Daarnaast zijn alle aanwezigen uitgenodigd om een enquête in te vullen, waarvan goed gebruik is gemaakt.De inbreng van de inwoners en uitkomsten van de enquête zijn door de initiatief nemende partijen gebruikt bij het opstellen van een plan om de overlast aan te pakken en de veiligheid van onze inwoners te verbeteren. De plannen zullen in een memo worden voorgelegd aan het hoogste orgaan van onze gemeente, de gemeenteraad. Daar hoort de discussie over de maatregelen thuis, en ook daar moeten de beslissingen hierover genomen worden. Wij stellen de volgende zaken voor:

1 Verplaatsen van de coffeeshops buiten het huidige gebied

Een relatief eenvoudige oplossing, alleen de (politieke) wil ontbreekt bij de burgemeester. Aan alternatieve locaties kan het niet liggen, die zijn ruim voorhanden. Voor ons is dit wel een absolute voorwaarde om het volgende punt te kunnen realiseren:

2 Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium)

Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium. Dit criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. De Wietpas bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat de overlast en straathandel was toegenomen. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.

3 Gerichter patrouilleren op straat, zowel overdag als ‘s nachts

Politiek Den Haag heeft vorig jaar beloofd te zullen gaan zorgen voor meer ‘blauw op straat’. Vorige week bleek dat hiervan geen enkele sprake is geweest. Sterker nog, er is nu de facto MINDER ‘blauw op straat’. Op het aantal agenten op straat heeft de gemeente praktisch geen invloed. Wat we wel kunnen doen is pleiten voor meer, structurele en strengere handhaving in die gebieden waar de meeste overlast geconstateerd wordt. Dus als er niet méér blauw op straat komt, dan wel een zeer efficiënte inzet. En daarvoor is nodig dat we precies weten wat er waar zich afspeelt, en dat weet je door het inrichten van:

4 Een centraal meldpunt voor overlast in Vlissingen in combinatie met een systeem van Buurtapps in de wijken

Dus niet het alarmnummer zodat je wordt doorverbonden naar ergens in Brabant en een kwartier verder bent zonder noemenswaardige actie. Creëer een centraal meldpunt waar direct adequaat actie op ondernomen kan worden en bijvoorbeeld alle meldingen en klachten worden verzameld. Zorg daarna uiteraard voor een goede follow up naar de burger (in verband met geloofwaardigheid cruciaal). Koppel dit aan een netwerk van buurtapps naar het voorbeeld van de app zoals die in de binnenstad gebruikt wordt in het kader van veiligheid (KVO-project). Korte lijnen en directe actie zijn de sleutelwoorden. Betrek de burger bij zijn en haar woonomgeving en communiceer!

5 Meer evenredige verdeling ‘centrumfunctie’ van Vlissingen

Het functioneren van Vlissingen als Centrumgemeente drukt naar onze mening te zwaar op de stad, vooral maatschappelijk. Wij beamen dat de voorzieningen na beëindiging van de centrumfunctie zullen blijven bestaan (BW, VO, MO) maar pleiten er wel voor deze naar evenredigheid te verdelen over de Zeeuwse gemeenten. Wij zijn ervan overtuigd dat delen van de uitvoerende kant van onze centrumfunctie een aanzuigende werking heeft voor wat betreft overlast, criminaliteit en aanverwante al dan niet druggerelateerde zaken. Wij willen de nadelige effecten van de centrumfunctie bestrijden en met name de toeloop naar Vlissingen stoppen. Overigens gaf dit college zelf vorig jaar aan te willen stoppen als centrumgemeente, maar kwam daar op terug.

6 Structureel handhaven regels rondom kamerverhuur & onderverhuur

Er verblijven tussen de 2 en 3 duizend mensen in Vlissingen die niet staan ingeschreven, géén lokale belasting betalen en (deels) gehuisvest zijn op niet toegestane en ongewenste wijze. In de zomermaanden verdubbelt dat aantal. Dat geeft een enorme druk op de leefomgeving. De 10% norm wordt in het middengebied op papier wellicht gerespecteerd, maar in de praktijk met voeten getreden. Er is sprake van een structureel probleem. Weliswaar liggen er plannen van het college om dit aan te pakken en dat juichen wij van harte toe, maar ieder plan staat of valt met de haalbaarheid én de handhaving. Daarom pleiten wij voor extra inspanningen aan menskracht om deze problematiek aan te pakken. Voor een belangrijk zal dat moeten gebeuren in samenwerking met woningcorporaties want ook in hun woningbestand zit een deel van het probleem van (illegale) onderverhuur.Hoe nu verder?De vijf partijen sturen aan op behandeling & besluitvorming in de gemeenteraad in het 1e kwartaal van 2020. Zij willen nadrukkelijk in overleg blijven met de inwoners en zullen dan ook de resultaten van die besluitvorming terugkoppelen naar de inwoners.Wij spreken hier ook nadrukkelijk uit dat wij op geen enkele wijze twijfels hebben over de kwaliteit en inzet van de gemeentelijke organisatie op dit gebied, maar willen méér doen en bereiken dan tot nu toe in beeld was. Daartoe hebben we elkaar hard nodig: De gemeenteraad, het college én de uitvoerende diensten. Samen kunnen we het, samen doen we het!

 De fracties van:

CDA                     POV                     PvdA                    SGP                        VVD

Coen Bertijn        Pim Kraan           Frances Oreel    Lilian Janse              Albert v.d. Giessen

     Ruud Kleefman                               Cor Tromp              Peter Stoel

 

Pim Kraan over een meer evenredige verdeling 'centrumfuctie' op Omroep Zeeland:https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116272/Vlissingen-moet-stoppen-als-centrumgemeente

Bericht in DE BODE: https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/300894/vijf-partijen-presenteren-actieplan-voor-veiliger-vlissingen-

 

Amendement Herpositionering taken gemeentearchief

SGP SGP PvdA Vlissingen 11-09-2019 00:00

AMENDEMENTArt. 29 RvODe Gemeenteraad van Vlissingen, bijeen op donderdag 12 september 2019.

/r/169b94ef81d4f84c0ce15c9fe4373b33?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Famendement-herpositionering-taken-gemeentearchief%2F11118&id=faf9a6c9fe9423151fea6a645a5c3599dcbd73b0Amendement bij agendapunt 6.4Herpositionering taken gemeentearchief (1117817)De raad besluit het dictum als volgt te wijzigen:1. Bij beslispunt 1 aan het begin het woord niet toe te voegen2. De huidige tekst van beslispunt 2 volledig te schrappen en dit te vervangen door: “In plaats daarvan te kiezen voor scenario 2, zelf blijven doen met behoud van depot maar huisvesten in het stadhuis”Zodat het besluit als volgt luidt:De raad besluit;1. Niet in te stemmen met het besluit van het college voor de keuze voor scenario 3, uitbesteding van de (wettelijke) archiefzaken aan het Zeeuws Archief,2. In plaats daarvan te kiezen voor scenario 2, zelf blijven doen met behoud van depot maar huisvesten in stadhuis.Motivatie:A. Door te kiezen voor scenario 2 wordt de bezuinigingstaakstelling gehaaldB. Bij verhuizing naar het stadhuis is de dienstverlening beter en gewaarborgd en komt “Vlissingen centraal” beter tot zijn rechtHierbij kan ook gedacht worden aan uitbreiding van de dienstverlening (in de lijn van het Coalitieakkoord) zoals op afspraak inzage organiseren in stukken m.m.v. vrijwilligers, op locatie als het nieuwe zorgcentrum op Souburg C. Door te kiezen voor scenario 2 is de mogelijkheid tot integraal werken en samenwerken tussen de diverse afdelingen en het archief een groot pluspuntHierbij kan o.a. gedacht worden aan de (voorbereiding van de) Omgevingswet en de hiermee gepaard gaande verplichte digitalisering D. De laagdrempelige toegang tot het archief voor de inwoners kan (op afspraak) worden behouden (eventueel in de publiekshal tijdens openingstijden van het stadhuis)E. Het (historisch, cultureel, maatschappelijk en industrieel) geheugen van de stad en dorpen blijft binnen de Gemeente VlissingenF. Onze lokale geschiedschrijving blijft in goede handen van de huidige medewerkers en gewaarborgd binnen de gemeentegrenzen G. Het aantal vrijwilligers zal (mogelijk) niet afnemenH. Meubilair uit de oude gemeentehuizen van Oost-Souburg, Ritthem en Vlissingen kan een opgewaardeerde functie krijgenI. Alle medewerkers van het gemeentearchief behouden hun functieDit amendement is ingediend door:Namens de fractie van:PvdA, Frances OreelPOV, Pim Kraan en Ruud KleefmanVVD, Albert van de Giessen en Tamara VorkSGP, Lilian Janse en Cor Tromp

PERSBERICHT De overlast de stad uit!

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 09-09-2019 00:00

PERSBERICHT. DE OVERLAST DE STAD UIT! VLISSINGEN VEILIG OP STRAAT!

In Vlissingen tiert de straathandel welig, zijn geweldsmisdrijven dagelijkse kost en wordt opklaarlichte dag openlijk gedeald. Bewoners ervaren overlast en voelen zich vaak niet veilig op straat, vooral in de avond en nacht.Bezoekers aan onze stad worden lastig gevallen door straathandelaren, er ontstaat eengrimmige sfeer in de binnenstad, rondom het Bellamypark, Scheldeplein en de Scheldestraat.Men lapt verkeersregels aan de laars, er is nauwelijks handhaving en de binnenstad looptleeg. De stad wordt steeds minder aantrekkelijk om in te wonen en de illegale kamerverhuur aan arbeidsmigranten en toeristen maakt het woon- en leefklimaat in de binnenstad en het middengebied niet beter: integendeel.Een vijftal politieke partijen nemen nu het voortouw: zij vinden dat de maat wel vol is. Datwe een einde moeten maken aan het geweld, aan de onveiligheid, aan de wetteloosheid.Deze partijen vinden dat de binnenstad weer leefbaar moet worden, dat ondernemers daarmoeten kunnen werken, kinderen gewoon op straat moeten kunnen lopen en spelen en dat wonen in de binnenstad en het middengebied weer aantrekkelijk moet zijn.En dat betekent: wég met de criminelen, wég met de straathandel in drugs en wég met deoverlast!Hoe gaan we dat doen:Allereerst door de bewoners zélf aan het woord te laten: Wat gebeurt er, wat vinden zij ervan, wat zien zij als een oplossing?En die bewoners komen aan het woord: een hele avond!Op dinsdag 8 oktober organiseren wij een avond voor de bewoners. Dan kunnen debewoners spreken met elkaar, met de politiek, met het stadbestuur, met alle betrokkenen.DINSDAG 8 OKTOBER 19.30 uur inloop; aanvang 20.00 uurIN DE “BALLROOM” AAN DE OUDE MARKT

Wij nodigen de bewoners uit om daar aan mee te doen!Daarnaast nodigen wij ook uit de Burgemeester, de Coffeeshophouders, buurtcomités, depolitie én alle politieke partijen uit om aan dit open gesprek deel te nemen.De avond is openbaar en voor iedereen toegankelijk.De organisatie is in handen van raadsleden van: CDA, PvdA, POV, SGP & VVD.

( Contact organisatie: Pim Kraan 06 - 53 26 50 16 of Lilian Janse 06 - 38 31 36 18)

https://www.internetbode.nl/regio/vlissingen/actueel/294851/vijf-politieke-partijen-houden-bijeenkomst-over-problemen-binnenstad

Vragen Q&A bij herpositionering gemeente-archief

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 02-09-2019 00:00

Fractie VVD, POV, CDA, PvdA en SGP

Vragen Q&A *) bij agendapunt 3.3, vergadering Commissie Algemeen en Sociaal op 29-08-2019. Herpositionering gemeente-archief. 

Hoe luidt de inhoud van de Dienstverleningsovereenkomst met het Zeeuws Archief? Voordat de gemeenteraad een besluit over de herpositionering van het gemeentelijk archief neemt, is het nodig dat zij daarvan op de hoogte is. De Gemeente Middelburg betaalde in 2018 €400.000,00 aan het Zeeuws Archief voor de dienstverlening. Hoe verhouden de bedragen in het raadsvoorstel zich met deze cijfers? Wat zijn de financiële consequenties voor de Gemeente Vlissingen in de toekomst als het rijk besluit tot een mogelijke stelselherziening ten aanzien van de Regionaal Historische Centra? Als dit leidt tot uittreding van het rijk uit de Gemeenschappelijke Regeling heeft dit ongetwijfeld financiële consequenties voor de deelnemende partners aan het Zeeuws Archief? Heeft het college hierover nagedacht bij haar besluit om te kiezen voor herpositionering van het gemeentelijk archief naar het Zeeuws Archief? Heeft het college al een nauwkeurig verhuisplan en een nauwkeurige begroting/offerte van de verhuiskosten? Graag aantonen/toelichten. Heeft de Gemeente Vlissingen de beschikking over een Sociaal Statuut voor de medewerkers van het gemeentelijk archief die overtallig worden bij verhuizing naar het Zeeuws Archief? Graag aantonen/toelichten. Komt er, na de verhuizing naar het Zeeuws Archief, weer financiële en beleidsmatige ruimte vrij voor de cultuurhistorie van Vlissingen? Hoe is dit vastgelegd? Worden in de Dienstverleningsovereenkomt bepalingen opgenomen over het beleid bij het beheer? Wordt het Vlissingse beleid met betrekking tot verwerving van archieven en collecties door het Zeeuws Archief overgenomen? Wij doelen hier op de verwerving van niet-overheidsarchieven zoals bedrijfsarchieven en verenigingsarchieven. Voorziet de Dienstverleningsovereenkomst in het behoud van de plaatselijke Vlissingse geschiedschrijving? Graag aantonen hoe dit is vastgelegd. Heeft het college al geïnventariseerd welke niet-overheidsarchieven zij in bezit heeft? Is het college zich bewust van haar zorgplicht voor deze archieven en hoe geeft zij daar op een voor Vlissingen en inwoners van Vlissingen waardevolle invulling aan?Wij denken hierbij aan:-          Archief van Kon. Maatschappij de Schelde;-          Archief en foto’s van particulieren;-          Foto-archief Dert;-          De vele archieven van arbeidersverenigingen, vrijwilligersverenigingen en kerkelijke verenigingen die bepalend zijn geweest voor de geschiedenis van Vlissingen;-          Cultureel erfgoed en kunst;-          Particuliere archieven van de burgemeesters Van Woelderen en Kolff en van Scheldedirecteur Jan Weug.Hoe blijft dit voor Vlissingen verworven, gefotografeerd, gedocumenteerd, beschreven van wie dit is verworven en op welke manier (bruikleen/gift)?  Wat gebeurt er met het meubilair van de oude stadhuizen van Oost-Souburg, Ritthem en Vlissingen (van Dishoeckhuis) die in het gebouw Hellebardierstraat staan opgesteld?  Waarom werden en worden er bij het gemeentelijk archief geen vacatures opgevuld, terwijl elders in de ambtelijke organisatie tientallen mensen worden aangenomen? Stuurt het college, sinds enkele jaren, aan op een sterfhuisconstructie? Waarom deze keuze, met in het achterhoofd dat er al zoveel cultureel- industrieel- en historisch erfgoed van de Gemeente Vlissingen verloren is gegaan? Waarom de keuze voor meer bezuinigen en niet de keuze voor goede dienstverlening van het gemeentelijk archief en de mogelijkheid tot optimale, integrale samenwerking wanneer het archief naar het stadhuis verhuist? 

*) Questions & Answers, schriftelijke vragen en antwoorden bij een raadsvoorstel dat ter bespreking op agenda staat. N.a.v. antwoorden op gestelde vragen mogen aanvullende mondelinge vragen worden gesteld aan de wethouder en wordt er gedebatteerd tijdens commissievergadering.

 Bekijk ons mooie gemeentearchief, foto's van 2 september 2019

Motie betreffende de trailerhelling

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 01-07-2019 00:00

Ingediend door de fracties van de VVD, PvdA, POV, SGP, CDA & CU.MOTIEAgendapunt: MotieTrailerhelling Vreemd a.d. Orde v.d. DagOnderwerp: Trailerhelling/r/296b3667069929aa9a7c5a129b1680af?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-betreffende-de-trailerhelling%2F10938&id=d7f7d205827cbdca3fe4f93c3093d4c526485502De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 27 juni 2019De raad,Gehoord de beraadslaging, overwegende:- Dat Vlissingen zich als maritieme Gemeente zich profileren, en op toeristisch gebied op de markt wil blijven zetten;- Dat gezien de unieke ligging aan het water het logisch is om met name voor de watertoerist aantrekkelijk te zijn en te blijven;- Dat vele toeristen hier verblijven om met trailerbare scheepjes hier hun hobby zoals zeilen, roeien, kanovaren of zeevisserij uit te kunnen oefenen;- Dat Vlissingers zelf ook graag in hun eigen gemeente hun scheepjes te water laten;- Hulpdiensten ook regelmatig van een direct toegankelijke trailerhelling gebruik maken;- Vlissingen zich moet kunnen meten met omliggende gemeentes als het gaat om voor de toerist welkome voorzieningen;Van mening is:- Dat een openbare en vrij toegankelijke trailerhelling in deze maritieme & toeristische structuur een plaats moet hebben;- Een commercieel geëxploiteerde, niet altijd beschikbare en dus niet vrij toegankelijke helling onvoldoende is om in de behoefte van de eigen bewoners én de watertoeristen te voorzien;- De trailerhelling van Bankert aantoonbaar in een staat verkeert die bij gebruik tot ongelukken kan leiden, derhalve mede om die reden geen alternatief voor de gemeentelijke helling kan zijn;- Dat Vlissingen moet beschikken over een openbare en vrij toegankelijke trailerhelling en geeft daartoe aan het college de volgende opdrachten mee:- Indien noodzakelijk de Gemeentelijke trailerhelling tot inrichting van Algemeen belang te verklaren conform art. 25 H lid 5 van de mededelingswet;- De gesloten helling per omgaande weer beschikbaar te stellen voor het in- en uit het water halen van trailerbare schepen;- Onderzoek te verrichten naar de mogelijkheid elders een helling te realiseren;- De resultaten van dit onderzoek af te ronden en aan de raad te rapporteren vóór 31 december 2019;- Eventueel andere voorstel(len) te ontwikkelen die aan de wens van de raad om een openbare, vrij toegankelijke en gratis trailerhelling in Vlissingen beschikbaar te hebben & houden te voldoen.En gaat over tot de orde van de dag./r/296b3667069929aa9a7c5a129b1680af?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-betreffende-de-trailerhelling%2F10938&id=d7f7d205827cbdca3fe4f93c3093d4c526485502

Column DE SUIKERPOT

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 22-11-2018 00:00

/r/77d5c4fd962a61260e56aeb178867509?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fcolumn-de-suikerpot%2F9912&id=b55e29f45bb0c81b1ffd37f22a29dc4de2c1749cRaadscolumn 21 november 2018, Cor Tromp - SGP

De suikerpot Italië of Duitsland? Nee, het gaat niet over uw vakantiebestemming maar over het financiële beleid van die landen. Ik ga het college of de ambtenaren niet wegzetten als een stelletje Italianen. Het is super irritant als je een sluitende begroting hebt en ter elfder ure komt het Sociaal Domein met tegenvallers. Wat kies je dan? Duitsland of Italië? Er moet gezorgd worden voor grip op tegenvallers. Is dat makkelijk? Natuurlijk niet. Maar moet je dan steeds geld halen uit de suikerpot-algemene reserve? Is dat potje niet meer dan leeg? KeuzesEen niet populair alternatief is het maken van andere keuzes of uitgaven uitstellen of beperken. Dat heeft de SGP (en VVD, POV, CDA, PvdA) geprobeerd in de alternatieve begroting. Is het leuk om bijvoorbeeld scholen later of niet te bouwen (als dat zou kunnen)? Of het budget voor onder andere het Scheldeplein te halveren? Natuurlijk niet. Wat zou u doen, Duitsland of Italië? /r/77d5c4fd962a61260e56aeb178867509?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fcolumn-de-suikerpot%2F9912&id=b55e29f45bb0c81b1ffd37f22a29dc4de2c1749c

Beschouwingen bij begroting 2019 - 2022

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 09-11-2018 00:00

Beschouwingen bij de begroting 2019-2022

 Voorzitter,

“Zuinigheid is een grote bron van inkomsten”

Volgens het college en de coalitie hebben we tot op het bot, ja zelfs tot in het bot bezuinigd om zo de financiën weer op orde te krijgen. Maar toch ligt hier een begroting voor ons met een tekort. We geven wéér teveel geld uit we willen wéér meer geld lenen.

Vz, Dit kan anders en daarom dient de SGP, samen met de VVD, PvdA, POV en CDA een alternatieve begroting in, ondersteund met amendementen en moties, om teveel geld uitgeven en opnieuw geld lenen te voorkomen voor zaken die uitstelbaar en ontkoombaar zijn. 

Vz,“Een plan zonder programma is een droom”

Voor deze begroting verscheen er geen kadernota maar een coalitie-akkoord. Het toverwoord in dit akkoord is ‘samen’. Maar concrete plannen om aan het woord ‘samen’ inhoud te geven, zien we niet terug in de begroting. Sterker nog, er wordt niets extra’s gedaan voor burgerparticipatie. Dat vinden we echt zonde!

Bijvoorbeeld de onbekende plannen voor het Nollebos en Westduinpark. Geen extra middelen voor burgerparticipatie. Met wie wordt dan wel gepraat. Hetzelfde geldt voor het Arsenaalgebied. Wie worden uitgenodigd voor een gesprek? Overlast op de Boulevards. Naar wie wordt geluisterd? 

Tijden veranderen, menselijk gedrag verandert mee. Maar wat nooit verandert is de verontwaardiging over het feit dat groepen mensen de sfeer verzieken voor de grote massa. Dit is helaas op de boulevard het geval. De SGP gaat niet mee in de gedachte van “het gedrag en de mentaliteit veranderen, negatieve gevolgen daarvan moeten we maar gelaten accepteren”. Nee, overlast moet worden aangepakt. Iedereen moet kunnen genieten op de boulevard, iedereen moet zich gemakkelijk en veilig voelen. Nu is dat, met name in de avond-uren, niet het geval. Een ondernemer vertelde de SGP dat zijn personeel ’s avonds na het werk, niet meer over de boulevard durft fietsen op weg naar huis. Dit kan echt niet!

De boulevard moet bij bewoners, inwoners, bezoekers uit binnen- en buitenland weer bekend staan als een PAREL, niet alleen vanwege het prachtige uitzicht, maar ook vanwege de prettige en veilige sfeer, zowel overdag als ’s avonds en dat alle dagen van het jaar.

Hiervoor is actie nodig en de SGP wil graag de handschoen oppakken, het liefst met zoveel mogelijk partijen uit deze raad. Er moet geluisterd worden naar bewoners, inwoners, ondernemer en toeristen, maar ook naar de mensen van handhaving en politie en SAMEN met hen kan er een ‘plan de campagne’ worden gemaakt om de overlast op de boulevard weg te nemen. 

Er is een onderwerp waarvoor de SGP het college vriendelijk wil bedanken en een compliment geven. Dat willen wij u niet onthouden en een Joods spreekwoord zegt: “Een vriendelijk woord wat vandaag van de boom valt, kan morgen vruchten dragen”. En daarom: Wat goed dat u inwoners betrekt bij het aanwijzen van plaatsen in hun wijk waar bramenstruiken worden geplant! 

De gemeente gaat weer alle doorgaande wegen strooien bij gladheid. Dat is prima. De SGP heeft eerder ook aandacht gevraagd voor het strooibeleid met name rondom scholen en op doorgaande fietsroutes. Het college heeft toen toegezegd in overleg te gaan met de schoolbesturen. Navraag leert dat dit nog niet is gebeurd. Wanneer gaat dit overleg plaatsvinden? Toch niet pas als er een witte deken over de Gemeente Vlissingen ligt?!

 We zijn blij in de begroting te lezen dat het college het eindelijk met de SGP eens is, dat de keuze voor het begraven dan wel cremeren niet afhankelijk maakt van de tariefstelling. Mooie woorden….maar het wordt niet gevolgd met daden. Wéér worden de kosten voor het begraven met 5% verhoogd. De SGP is het daar niet mee eens. Daarom dienen wij de motie “keuzevrijheid begraven of cremeren” in die juist een verlaging van de begraaftarieven beoogt en de boekhoudkundige knip rondom de kosten van het onderhoud van het openbaar groen op de begraafplaats terugdraait. Een begraafplaats is openbaar, het groen daar ook en daarom vindt de SGP dat de kosten van het onderhoud daarvan niet alleen op de schouders van nabestaanden mogen worden gelegd. 

De kosten voor de Jeugdzorg lopen hoog op. Hoe krijgen we grip op de Jeugdzorg. Het is heel belangrijk dat we inzicht, overzicht en controle krijgen en houden. Veel oorzaken zijn te noemen waardoor problemen ontstaan bij onze kinderen en jongeren. Een groot erkend probleem is het hoge aantal echtscheidingen in onze provincie Zeeland, 2 per dag. Wat wordt er gedaan aan preventie, voor welke problematiek dan ook?

 Orionis is, ondanks de huidige hoogconjunctuur, nog steeds een bodemloze put. Iedere keer moet er weer geld bij! Wanneer durven we als Walcherse gemeenten eens te zeggen “tot hier en niet verder”?!

Voor de Marinierskazerne zit het college vaak in Den Haag. Gaat het college net zo vaak, of vaker, naar Den Haag, om het, voor de Gemeente Vlissingen zeer nadelige, verdeelmodel voordeliger te krijgen?

Wanneer je oud of ziek wordt, is het een groot goed als je mensen om je heen hebt die voor je zorgen en aandacht aan je besteden. Het netwerk noemen we dit. Er zijn echter mensen, vooral ouderen, die geen netwerk hebben. Dan is het een groot goed als mensen zich melden als vrijwilliger voor eenvoudige hulp. Dit wordt erkend door het college, maar de SGP mist in de begroting de rol van de kerken in dit geheel.

Er is een pilot gestart met de Marnixkerk in West-Souburg. Vrijwilligers zijn beschikbaar om eenvoudige hulp te geven aan mensen in West-Souburg en Westerzicht, ongeacht wie. Hoe loopt deze pilot? Hoeveel hulpvragen zijn er richting de vrijwilligers van de Marnixkerk gedaan en hoeveel mensen zijn er daadwerkelijk door hen geholpen? Worden er meer pilots gestart met geloofsgemeenschappen, sportclubs, culturele verenigingen of het onderwijs in de Gemeente Vlissingen? Hier liggen kansen om iets SAMEN te doen, vinden wij. 

VZ, de SGP heeft over alle 11 programma’s in de begroting wel een mening, maar daarbij maar een spreektijd van 5 minuten.

 Tot slot,

We zijn nu in een tijd waarin de economie goed draait. Dit is ook te zien in de Gemeente Vlissingen waar veel ontwikkelingen zijn.

“Ontwikkelingen zijn een sieraad in tijden van voorspoed en een toevluchtsoord in tijden van tegenspoed.

De financiële situatie van onze gemeente zitten, helaas, nog steeds in tijden van tegenspoed. Dit vraagt om wijze beslissingen, dit vraagt om wijs beleid. Maar dit vraagt ook om goede samenwerking, openheid en eerlijkheid. 

In de tijd van het oude Egypte, tijdens de 7 vruchtbare jaren, vroeg onderkoning Jozef aan alle akkerbouwers om hun overvloedige oogst te verzamelen en te bewaren en hij bouwde daarvoor schuren. In de tijd van de 7 magere jaren, zonder oogst, konden hij en de bevolking leven van deze voorraad. Hij nam wijze beslissingen en voerde wijs beleid. Een verhaal uit de Bijbelse geschiedenis waar we veel van kunnen leren.

De SGP wenst het college Gods Hulp, wijsheid, kennis en inzicht.

Uitgeproken door Lilian Janse, mede namens Cor Tromp.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.