ZIJN ARBEIDSMIGRANTEN MENSEN (3)?
Ja, natuurlijk. Maar waarom wordt er dan vrijwel alleen over en niet met hen gesproken? Al in mei 2018 heeft de fractie van de ChristenUnie, wetende dat deze discussie eraan zat te komen, het college opgeroepen het gesprek met de arbeidsmigranten zelf aan te gaan. Zij zullen vast zelf op grond van hun ervaringen en wensen ideeën hebben over hoe het beter kan. Arbeidsmigranten die werken als uitzendkracht/flexkracht zijn op veel terreinen afhankelijk van de uitzendbureaus; wonen en werken is vaak aan elkaar gekoppeld. Voor nieuwkomers is het uitzendbureau het eerste contact met Nederland en vormt daarmee een belangrijke vraagbaak. Ze organiseren vervoer, verzekeringen en bijvoorbeeld contacten met de huisarts/medici. Dat leidt tot een disbalans tussen werkgever en werknemer. Deze disbalans in de machtsverhouding zorgt voor ongelijke situaties die vaak in het nadeel zijn van arbeidsmigranten; zie bijvoorbeeld: https://www.ad.nl/politiek/uitzendbureaus-pompen-polen-rond-om-kosten-te-besparen~aeaecc31/?utm_source=email&utm_medium=sendafriend&utm_campaign=socialsharing_web&fbclid=IwAR19cIpGPdmGWsI9IsqJGqmVF0Snq3zuSvUuxzzHuSn2HG4VPOLwsKgSaVg. Als ze klachten hebben, bijvoorbeeld omdat ze worden uitgebuit, dan kunnen ze zich in Waalwijk melden bij ContourdeTwern (wijdienstencentra). Maar wie weet dat? En wie vertelt dat tegen de arbeidsmigranten?
Het is echt niet moeilijk om met arbeidsmigranten te spreken. De adressen waar ze in grote getale wonen, werken of hun boodschappen doen, zijn bekend. Maar eind 2018 bleek dat het college vooral met ondernemers had gesproken over locaties op bedrijventerreinen en niet met de arbeidsmigranten. Als ze dat hadden gedaan, dan zouden ze hebben gehoord dat de arbeidsmigranten die op Zanddonk zijn ondergebracht, klagen over het gebrek aan privacy, omdat ze een kleine ruimte moeten delen met één of meer personen. Hun bed staat op een halve meter van een snurkende landgenoot, die ze voor die tijd niet kenden. Voor het contact met arbeidsmigranten verwees het college naar het PON. Deze organisatie heeft meerdere onderzoeken naar de situatie van arbeidsmigranten uitgevoerd. Echter, met de aangewezen knelpunten en de aanbevelingen van het PON is door het college veel te weinig gedaan. Het gemeentebestuur lijkt vooral gericht te zijn op het faciliteren van ondernemers en de vrees van de eigen inwoners.
‘Uitzendbureaus pompen Polen rond om kosten te besparen’Uitzendbureau’s gebruiken ‘draaideurconstructies’ en andere duistere praktijken om zoveel mogelijk te kunnen besparen op kosten voor Poolse uitzendkrachten. Dat verklaren CNV en FNV tegenover RTL Nieuws. Een Kamermeerderheid eist opheldering van minister Koolmees (Sociale Zaken).