Nieuws van GroenLinks in Westervoort over CDA inzichtelijk

7 documenten

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Toch Westervoortse bijdrage voor Voedselbank | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Westervoort 15-11-2019 00:00

Westervoort gaat in overleg met de Voedselbank om een evenredige bijdrage te leveren aan de exploitatie. Een motie van die strekking op initiatief van GroenLinks, SP en PvdA en mede ingediend door CDA kreeg op 11 november de unanieme steun van de raad. Dit mede naar aanleiding van een bericht dat niet alle gemeenten een bijdrage leveren, maar wel van deze voorziening gebruik maken. In Westervoort maken 61 gezinnen gebruik van de Voedselbank. Zowel Westervoort als de Voedselbank hebben het armoedeconvenant ondertekend. 

Toevoeging 10 februari 2020: Voorstel aan de gemeenteraad is om €70/deelnemer bij te dragen; besluitvorming bij voorjaarsnota in juli 2020.

Voorjaarsnota 2019: Onze voorstellen aangenomen. | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Westervoort 03-07-2019 00:00

'Complimenten aan ons allen voor een sluitende begroting', aldus Ben Schulte aan het begin van de algemene beschouwing tijdens de raadsvergadering over de voorjaarsnota 2019. De voorjaarsnota omvat aanpassingen aan de lopende begroting en een concept meerjaren-vooruitzicht voor de begroting van 2020 en volgende. Hierin worden voorgenomen inhoudelijke keuzes aan de raad voorgelegd en geven alle fracties hun ''algemene beschouwing'' af. Bijgevoegd het verhaal van GroenLinks. Conclusie: op het sociaal domein zijn we met zijn allen goed bezig, maar voor groen en het echt luisteren naar inwoners moeten we de vinger aan de pols houden. Al onze aanpassingsvoorstellen zijn aangenomen; daar zijn we tevreden over.

Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Met die vraag in het achterhoofd hebben we de voorjaarsnota beoordeeld.

Op het sociale domein zien we veel terug, dat ook GroenLinks belangrijk vindt en voor heeft gepleit: Het Groenteplein, waar we ons vorig jaar sterk voor gemaakt hebben, als dagbestedingsplek krijgt steeds meer vorm. Meer muziek in de klas, de zomerschool, de aanpak van schuldenproblematiek en de inclusie-agenda voor mensen met een handicap, zijn initiatieven die ook voor GroenLinks belangrijk zijn en die we eerder al hebben gesteund.

Op het ruimtelijk gebied zijn we enthousiast over het plan voor het verbeteren van de Mosterdhof, zowel qua groene inrichting, de energiemaatregelen als de initiatieven voor sociale cohesie.

Waar een tandje bij mag is aandacht voor de biodiversiteit. Met twee aangenomen moties, die we samen met CDA indienden, hebben we dit meer inhoud gegeven. Zie ook het aparte artikel hierover.

Wat volledig miste is de aandacht voor het terugdringen van de toenemende verstening van het dorp en de tuinen van de mensen. Ook over dit onderwerp dienden we met succes een motie in, die het college opdraagt om een goede aanpak te onderzoeken, bijvoorbeeld via de operatie Steenbreek.

Tenslotte hebben we voorgesteld om geen extra gemeentegeld uit te geven aan aanpak van verrommeling van waterkanten; het Waterschap heeft belang bij extra bewegings-ruimte in de watergangen en moet daar dan maar voor betalen; de gemeente moet gewoon doen wat nodig is, maar dat is niets extra's en daar is dus ook geen extra budget voor nodig. Dit amendement kreeg ook steun van de meerderheid van de raad.  

De grootste discussie ging over twee voorstellen met betrekking tot het mantelzorgcompliment, dat nu € 100 bedraagt en op aanvraag wordt uitgekeerd. PvdA en VVD wilden dit bedrag harmoniseren met Arnhem en ophogen naar €150. Dit hebben we gesteund, maar dat kreeg geen raadsmeerderheid. Het andere voorstel van SP en D66 kreeg wel een meerderheid, en niet onze steun, en behelste een halvering van het bedrag naar €50 (twee cadeaubonnen van €25) en het zonder aanvraag direct versturen naar alle WMO-clienten ten behoeve van hun mantelzorger(s). Net als de gehandicaptenraad vinden wij die halvering van het bedrag een klap in het gezicht van de mantelzorgers; het voorstel werd en wordt echter verkocht als een verruiming van de doelgroep. Beslist geen verbetering dus.

Vanuit andere fracties waren er dit jaar ook voorstellen, die we elk op eigen merites hebben beoordeeld. We hebben daarom steun gegeven aan een extra duurzaamheidsadviseur voor kleine mkb-bedrijven, extra budget voor burgerinitiatieven, een eigen inkoper, extra investering bij het Trefcentrum, een budgetjes voor een nieuwe schildering op het tunneltje van Biddle en verfraaien van het grote spoorviaduct, onderzoek naar het Right to Challenge, de mogeljkheid voor bedrijven om onderhoud van gemeentelijk groen te adopteren en de opdracht om alsnog een duurzaamheidsparagraaf toe te voegen aan de voorjaarsnota/begroting. Het voorstel om asbestsanering op de lange baan te schuiven hebben we niet gesteund.

Al onze voorstellen zijn dus aangenomen en we kijken tevreden terug op deze raadsvergadering.

Meer aandacht voor biodiversiteit | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA Westervoort 02-07-2019 00:00

Bij de behandeling van de voorjaarsnota is onze roep om aandacht voor biodiversiteit gehoord. Onze motie om bij alle plannen in de groene leefomgeving expliciet het effect op biodiversiteit aan te geven kreeg brede steun. Ook de motie van CDA, die we mede indienden, over beter maaibeleid werd unaniem gesteund. Ons aandringen levert dus toch iets op; vorig jaar kreeg onze biodiversiteitsmotie nog geen steun. Gelukkig is er voortschrijdend inzicht en vinden we vooral bij de CDA een medestander.

Coalitieakkoord: niks nieuws | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 26-04-2018 00:00

 

Inbreng op coalitieakkoord

Fractievoorzitter Ben Schulte bestempelde het coalitieakkoord van CDA, D66 en SP in Westervoort tijdens de raad van 25 april als oude wijn in nieuwe zakken. Niks nieuws onder de zon en op de punten die er toe doen nauwelijks ambities. Voor GroenLinks mag en moet het Groener en Socialer. Dat betekent dat GroenLinks positief kritisch haar rol in de oppositie zal moeten spelen en alternatieven in zal brengen.

 

Overigens hekelde Ben ook de coalitievorming, die weinig transparant was en zich vooral in de achterkamertjes met het CDA heeft afgespeeld. GroenLinks had een meer open coalitieproces voorgesteld, maar kreeg daarvoor geen meerderheid. Zie de bijlage voor de volledige bijdrage van Ben in deze raad op dit punt.

Westervoort in Statiegeldalliantie | Westervoort

GroenLinks GroenLinks CDA Westervoort 16-03-2018 00:00

Op initiatief van GroenLinks en GoClean Liemers is ook Westervoort partner geworden van de statiegeldalliantie. De motie van GroenLinks, en aangescherpt door CDA, werd op 12 maart unaniem aanvaard. In de uitgebreide tekst van de motie staan de achterliggende overwegingen.

Motietekst vanuit alle fracties, op initiatief van GroenLinks, aangevuld door CDA:

Constaterend dat

Kleine PET flesjes en (dranken)blikjes 40 volumeprocent uitmaakt van het zwerfafval; Zwerfblik ook tot ziekte en dood van koeien en dus schade in agrarische sector leidt; Onderzoeksbureau CE Delft becijferde dat invoering van statiegeld op kleine PET flesjes en blikjes 70% tot 90% afname van hun aandeel in zwerfafval bewerkstelligt. Dit betekent dat het zwerfafval, bij invoering van de statiegeldmethode met gemiddeld 35 volume procenten afneemt; Bij het toepassen van de Noorse methode ( handling free) dit geen extra kosten met zich meeneemt voor de retailer; Het CPB onlangs geadviseerd heeft om de statiegeld methode uit te breiden; Dat de gangbare methoden zoals Nederland Schoon onvoldoende effect heeft bij het opruimen van zwerfafval; Het invoeren van statiegeld op kleine PET-flesjes en (dranken)blikjes bijdraagt aan het reduceren van zwerfafval en daarmee aan een schonere leefomgeving , in het bijzonder in Westervoort; Via een statiegeldsysteem ingezamelde materiaal (PET en aluminium) hoogwaardiger gebruikt kan worden, waardoor de CO2-belasting afneemt en het een bijdrage is aan de Circulaire Economie; Op 27 november 2017 de Statiegeldalliantie is gelanceerd, die invoering van statiegeld op PET flessen en blikjes nastreeft; Een groot aantal gemeenten (200), en 50 -100 partners in Nederland voorstander zijn van invoering van statiegeld op kleine PET flesjes en drankenblikjes. Ook bewonersinitiatief Go Clean De Liemers, die zich inzet voor een zwerfafvalvrij De Liemers, aan de gemeente Westervoort ondersteuning vraagt om partner te worden van de Statiegeldalliantie.

Overwegend dat

Door invoering van statiegeld een bijdrage geleverd wordt aan de Circulaire economie. Door het invoeren van de statiegeldmethode de discussie sterker wordt om te komen tot minder en optimaler verpakkingsmateriaal, waardoor de afvalstroom verminderd wordt. Het gedrag van de bewoners door het invoeren van de statiegeldmethode positief beïnvloed wordt, zodat daardoor minder zwerfval ontstaat.

Draagt het college op om de gemeente Westervoort aan te laten sluiten bij de Statiegeldalliantie voor uitbreiding van statiegeld op grote én kleine PET-flessen en (dranken)blikjes.

Bij station 30 km/u | Westervoort

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Westervoort 19-02-2018 00:00

Met brede steun is op 5 februari onze motie aangenomen om het deel van de Zuidelijke Parallelweg voor het station bij de 30 km/u zone te trekken. Dit was een van onze voorstellen voor het veiliger maken van de kruising met de snelfietsroute. Uit de nu bekende ongelukregistraties blijkt dat auto's steeds in de fout gaan en er bijna altijd snorfietsers het slachtoffer zijn. Automobilisten moeten dus geholpen worden en snorfietsers gewaarschuwd. Daarom zijn we vóór een dynamisch led-licht-systeem (lichtjes gaan aan als er een (snor)fiets aankomt), vóór waarschuwingsaanduidingen op het fietspad, maar tégen fietsonvriendelijke hobbels, en vóór een stopbord aan de Dorpspleinkant. Helaas is door een meerderheid van CDA en SP juist dat niet besloten. 

Het was een bijzondere raadsvergadering op 5 februari, waar veel voorstellen ter tafel lagen voor het verbeteren van de veiligheid van de kruising met het snelfietspad op het Dorpsplein. Juist de goed voorbereide voorstellen zijn niet aangenomen, maar door een coalitie van CDA en SP werden wel een een plotseling voorgestelde haag langs het parkeerterrein en fietsonvriendelijke hobbels op de snelfietsroute aangenomen. 

Gelukkig kreeg de door ons ingediende motie over de uitbreiding van de 30 km/u zone de steun van bijna alle fracties. Alleen de VVD stemde tegen. Er lagen al geruime tijd nadrukkelijke adviezen van politie en een onafhankelijk adviesbureau om de 30km/u zone uit te breiden naar de kruising bij de Brugweg. Het deel langs het station is al als 30km/u zone ingericht en 85% van de auto's rijdt daar al maximaal 36 km/u. Voor de doorstroming maakt het dus niet uit en de toch sneller rijdende auto's weten dan dat ze te hard rijden. Vrijwel iedereen was het met ons eens en de verkeersveiligheid gaat daarmee dus omhoog, zeker als er op die maximale snelheid gehandhaafd wordt.

Beter handhaven van voorrangverlening aan fietsers op de snelfietsroute en de maximale snelheid van snorfietsers kan ook helpen voor het terugdringen van het aantal ongevallen, maar daar zit de politie niet op te wachten, schijnt het. Het gedrag van automobilisten is de voornaamste oorzaak van ongevallen. Niettemin kregen fietsers van vele fracties de zwarte piet: met de SP voorop vonden de meeste fracties dat fietsers die snel fietsen op het snelfietspad de oorzaak zijn en dat er daarom fietsonvriendelijke hobbels moeten komen. Met PvdA is GroenLinks hier nadrukkelijk tegen. Wel kunnen wat ons betreft fietsers gewaarschuwd worden met een bord of aanduiding op het wegdek dat je hier als fietser extra op moet letten of je daadwerkelijk voorrang krijgt. De echt fietsvriendelijke partijen bllijken dus GroenLinks en PvdA te zijn. 

Hulpmiddelen voor automobilisten zijn wat ons betreft zinnige maatregelen. De Bikescout, bestaande uit LED-verlichting langs de fietskruising die alleen aangaan als er fietsers aankomen, heeft zijn dienst al bewezen in Eindhoven en is niet overdreven kostbaar. Dat is een zinnige maatregel, die ook was voorgesteld door de wethouder. Wij hebben ons voor die maatregel uitgesproken.  Ook het zicht vanuit het Dorpsplein naar rechts kan beter: ofwel de haag knippen ofwel een stopbord plaatsen in plaats van een voorrangsbord. Dit voorstel hebben we ingediend en de wethouder gaat daar nog naar kijken en daar extra extern advies over vragen. Ook dat hebben we binnen.

De ontknoping van de raadsvergadering kwam van de gelegenheidcoalitie van CDA en SP, die elkaar ineens vonden. Een haag tussen fietspad en parkeerterrein, uit de koker van de cda-fractie, zou helpen voor het zicht. Noch wethouder, noch andere fracties hadden hier over nagedacht en er was ook geen deskundig advies over gevraagd. De SP ging hierin mee, maar alle andere fracties wilden daar eerst over nadenken. Vanuit GroenLinks vroegen we nog om uitstel voor het nemen van dit besluit. We horen weloverwogen besluiten te nemen in de raad, geen ad hoc beslissingen.

Verder wordt de hoop gevestigd op ''meer structurele maatregelen", zoals de verlegging van fietspad of een rotonde. Afgezien van het feit dat dit veel geld zou kosten, zijn deze grote maatregelen al uitgebreid afgewogen. Dit soort aanpassingen leveren meer en andere problemen op.  Voor GroenLinks is het belangrijk dat er de komende tijd nog extra onderzoek wordt gedaan naar wat er echt gebeurt bij de kruising. Een lange tijd waarnemingen doen naar de interactie tussen het verkeer bij het kruisen van het de fietsoversteek hoort daar bij. Met analyse van die waarnemingen is aan te tonen op welke manier de veiligheid verder kan verbeteren. Wellicht tonen die waarnemeningen aan dat het eigenlijk wel meevalt met de feitelijke onveiligheid en dat het vooral beleefde onveiligheid is, die breed wordt uitgemeten in pers en op sociale media.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.