Nieuws van GroenLinks in Westervoort over D66 inzichtelijk

3 documenten

Gas terug Stationsplein | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 09-02-2020 00:00

De raad van 3 februari besloot tot geen verdere grote aanpassingen aan het stationsplein en tot wel een aantal kleine verbeteringen bij de kruising met het snelfietspad. De raad kwam, helaas, terug op de eerder aangenomen motie over de 30km-zone ter plekke. Wat blijft is het ''ludieke'' bord met de aanduiding ''gas terug''. 

GroenLinks is blij met het besef van de raad dat de kruising met het snelfietspad wel lastig kan zijn, maar niet zo gevaarlijk dat er grote en dure ingrepen nodig zijn. Pas als uit observaties van bijna-ongelukken blijkt dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, kunnen die overwogen worden. In ieder geval komt er een voetgangersoversteek van Stationsplein naar de Vredenburgstraat, want die ontbreekt en wordt gemist. CDA en GroenLinks hebben voor dit unaniem aangenomen voorstel de handen ineen geslagen. Het voorstel van het college om het gebied volgens het zogenaamde Shared Space concept in te richten werd van tafel geveegd. De wethouder had niet goed naar de raad geluisterd.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat het stationsplein niet als 30 km/u gebied wordt bestempeld en dat het CDA , D66 en SP hier een zwalkend standpunt over ingenomen hebben.

Tijdens de commissievergadering van 21 januari veegden alle fracties al het voorliggende voorstel van tafel om het stationsplein als shared space in te richten. Ook inspreker Harrie Peters namens de Fietsersbond had hier geen goed woord voor over. Wij hadden vanuit GroenLinks een uitgebreide analyse van de situatie en iedereen heeft daar behoorlijk goed naar geluisterd (zie ook bijlage met de inbreng op 21 januari). Samenvattend betoogden we:

Het voorstel dat er ligt voldoet niet aan de vraag van de raad in 2018 en 2019 (zonde van de ambtelijke uren en het adviesrapport). Er zijn geen grote infrastructurele aanpassingen nodig (net als ons betoog in 2018), want kleine aanpassingen volstaan en het is inmiddels veel veiliger geworden. Wel kan de situatie blijvend als lastig worden gekenschetst voor de automobilist; wellicht oplosbaar met nog een enkele kleine maatregel. Aanvullende maatregelen moeten pas genomen worden als dat duidelijk kan worden afgeleid uit observatieonderzoek naar bijna-ongelukken, net zoals we al in 2018 betoogden. De inrichting en wegbeeld zijn al zodanig dat de gemiddelde automobilist iets harder dan 30 km/u rijdt en dat daarmee de instelling van de ''30 km/u-zone'' gelegitimeerd is. De motie van 5 februari 2018 om dit te realiseren duldt dat ook geen uitstel meer. Een van de nuttige kleine maatregelen is een voetgangersoversteek tussen station en Vredenburgstraat.

De meeste punten van dit betoog heeft het CDA in een motie verwoord en dat hebben we samen ingediend tijdens de raad van 3 februari. Kleine maatregelen en aanvullend observatieonderzoek vormen het hart van de opdracht aan het college. Ons aanbod om over dit onderzoek mee te denken is aanvaard. (zie motie verkeersveiligheid)

Over de 30 km/u-zone, die al per motie in 2018 door de raad was opgedragen, is de afgelopen 2 jaar alleen maar getreuzeld door de verantwoordelijke wethouder(s). Ten onrechte werd door de wethouder naar voren gehaald dat er inrichtings-eisen zijn voor een 30km/gebied, terwijl dat alleen (CROW)-richtlijnen/aanbevelingen zijn. De ultieme legitimatie voor de invoering van een snelheidslimiet is de feitelijke snelheid van de gemiddelde automobilist. Hier is die feitelijke gemiddelde snelheid 31 km/u. De formele snelheid en de feitelijke snelheid, die uit het aanwezige wegbeeld blijkt, moeten met elkaar in overeenstemming zijn. De wethouder kan hiervan kennelijk niet overtuigd worden door de diverse adviezen sinds 2013, maar schermt met aanpassing van de inrichting, bijvoorbeeld Shared Space-achtig. Dit waandenkbeeld is gelukkig niet door de raad overgenomen. 

Niettemin draaiden CDA, D66 en SP ook over het snelheidsregime, want tijdens de raad werd de steun voor de motie van 2018 alsnog ingetrokken. Het argument was dat er inmiddels nauwelijks meer ongelukken zijn gebeurd en dat het daarom niet meer nodig is en dat verdere snelheidsverlaging niet zou helpen. Ons betoog was dat niet het aantal ongelukken maatgevend is, maar de feitelijke beleving van de omgeving en dat daarom de snelheid daarmee in overeenstemming moet worden gebracht. Bovendien is elke extra verlaging van de snelheid een verbetering van de verkeersveiligheid (denk maar aan de remweg). Gelukkkig hangt het bord ''Gas terug'' er nog wel en dat bewijst dat iedereen dat nog wel nuttig vindt. Onze motie om nu met spoed de 30 km/u motie uit te voeren heeft het dus niet gehaald. Zie als bijlagen onze motie en onze inbreng hierover in de raad van 3 februari.

Voorjaarsnota 2019: Onze voorstellen aangenomen. | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Westervoort 03-07-2019 00:00

'Complimenten aan ons allen voor een sluitende begroting', aldus Ben Schulte aan het begin van de algemene beschouwing tijdens de raadsvergadering over de voorjaarsnota 2019. De voorjaarsnota omvat aanpassingen aan de lopende begroting en een concept meerjaren-vooruitzicht voor de begroting van 2020 en volgende. Hierin worden voorgenomen inhoudelijke keuzes aan de raad voorgelegd en geven alle fracties hun ''algemene beschouwing'' af. Bijgevoegd het verhaal van GroenLinks. Conclusie: op het sociaal domein zijn we met zijn allen goed bezig, maar voor groen en het echt luisteren naar inwoners moeten we de vinger aan de pols houden. Al onze aanpassingsvoorstellen zijn aangenomen; daar zijn we tevreden over.

Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Met die vraag in het achterhoofd hebben we de voorjaarsnota beoordeeld.

Op het sociale domein zien we veel terug, dat ook GroenLinks belangrijk vindt en voor heeft gepleit: Het Groenteplein, waar we ons vorig jaar sterk voor gemaakt hebben, als dagbestedingsplek krijgt steeds meer vorm. Meer muziek in de klas, de zomerschool, de aanpak van schuldenproblematiek en de inclusie-agenda voor mensen met een handicap, zijn initiatieven die ook voor GroenLinks belangrijk zijn en die we eerder al hebben gesteund.

Op het ruimtelijk gebied zijn we enthousiast over het plan voor het verbeteren van de Mosterdhof, zowel qua groene inrichting, de energiemaatregelen als de initiatieven voor sociale cohesie.

Waar een tandje bij mag is aandacht voor de biodiversiteit. Met twee aangenomen moties, die we samen met CDA indienden, hebben we dit meer inhoud gegeven. Zie ook het aparte artikel hierover.

Wat volledig miste is de aandacht voor het terugdringen van de toenemende verstening van het dorp en de tuinen van de mensen. Ook over dit onderwerp dienden we met succes een motie in, die het college opdraagt om een goede aanpak te onderzoeken, bijvoorbeeld via de operatie Steenbreek.

Tenslotte hebben we voorgesteld om geen extra gemeentegeld uit te geven aan aanpak van verrommeling van waterkanten; het Waterschap heeft belang bij extra bewegings-ruimte in de watergangen en moet daar dan maar voor betalen; de gemeente moet gewoon doen wat nodig is, maar dat is niets extra's en daar is dus ook geen extra budget voor nodig. Dit amendement kreeg ook steun van de meerderheid van de raad.  

De grootste discussie ging over twee voorstellen met betrekking tot het mantelzorgcompliment, dat nu € 100 bedraagt en op aanvraag wordt uitgekeerd. PvdA en VVD wilden dit bedrag harmoniseren met Arnhem en ophogen naar €150. Dit hebben we gesteund, maar dat kreeg geen raadsmeerderheid. Het andere voorstel van SP en D66 kreeg wel een meerderheid, en niet onze steun, en behelste een halvering van het bedrag naar €50 (twee cadeaubonnen van €25) en het zonder aanvraag direct versturen naar alle WMO-clienten ten behoeve van hun mantelzorger(s). Net als de gehandicaptenraad vinden wij die halvering van het bedrag een klap in het gezicht van de mantelzorgers; het voorstel werd en wordt echter verkocht als een verruiming van de doelgroep. Beslist geen verbetering dus.

Vanuit andere fracties waren er dit jaar ook voorstellen, die we elk op eigen merites hebben beoordeeld. We hebben daarom steun gegeven aan een extra duurzaamheidsadviseur voor kleine mkb-bedrijven, extra budget voor burgerinitiatieven, een eigen inkoper, extra investering bij het Trefcentrum, een budgetjes voor een nieuwe schildering op het tunneltje van Biddle en verfraaien van het grote spoorviaduct, onderzoek naar het Right to Challenge, de mogeljkheid voor bedrijven om onderhoud van gemeentelijk groen te adopteren en de opdracht om alsnog een duurzaamheidsparagraaf toe te voegen aan de voorjaarsnota/begroting. Het voorstel om asbestsanering op de lange baan te schuiven hebben we niet gesteund.

Al onze voorstellen zijn dus aangenomen en we kijken tevreden terug op deze raadsvergadering.

Coalitieakkoord: niks nieuws | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Westervoort 26-04-2018 00:00

 

Inbreng op coalitieakkoord

Fractievoorzitter Ben Schulte bestempelde het coalitieakkoord van CDA, D66 en SP in Westervoort tijdens de raad van 25 april als oude wijn in nieuwe zakken. Niks nieuws onder de zon en op de punten die er toe doen nauwelijks ambities. Voor GroenLinks mag en moet het Groener en Socialer. Dat betekent dat GroenLinks positief kritisch haar rol in de oppositie zal moeten spelen en alternatieven in zal brengen.

 

Overigens hekelde Ben ook de coalitievorming, die weinig transparant was en zich vooral in de achterkamertjes met het CDA heeft afgespeeld. GroenLinks had een meer open coalitieproces voorgesteld, maar kreeg daarvoor geen meerderheid. Zie de bijlage voor de volledige bijdrage van Ben in deze raad op dit punt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.