Nieuws van GroenLinks in Westervoort over VVD inzichtelijk

2 documenten

Voorjaarsnota 2019: Onze voorstellen aangenomen. | Westervoort

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Westervoort 03-07-2019 00:00

'Complimenten aan ons allen voor een sluitende begroting', aldus Ben Schulte aan het begin van de algemene beschouwing tijdens de raadsvergadering over de voorjaarsnota 2019. De voorjaarsnota omvat aanpassingen aan de lopende begroting en een concept meerjaren-vooruitzicht voor de begroting van 2020 en volgende. Hierin worden voorgenomen inhoudelijke keuzes aan de raad voorgelegd en geven alle fracties hun ''algemene beschouwing'' af. Bijgevoegd het verhaal van GroenLinks. Conclusie: op het sociaal domein zijn we met zijn allen goed bezig, maar voor groen en het echt luisteren naar inwoners moeten we de vinger aan de pols houden. Al onze aanpassingsvoorstellen zijn aangenomen; daar zijn we tevreden over.

Doen we de goede dingen en doen we ze goed? Met die vraag in het achterhoofd hebben we de voorjaarsnota beoordeeld.

Op het sociale domein zien we veel terug, dat ook GroenLinks belangrijk vindt en voor heeft gepleit: Het Groenteplein, waar we ons vorig jaar sterk voor gemaakt hebben, als dagbestedingsplek krijgt steeds meer vorm. Meer muziek in de klas, de zomerschool, de aanpak van schuldenproblematiek en de inclusie-agenda voor mensen met een handicap, zijn initiatieven die ook voor GroenLinks belangrijk zijn en die we eerder al hebben gesteund.

Op het ruimtelijk gebied zijn we enthousiast over het plan voor het verbeteren van de Mosterdhof, zowel qua groene inrichting, de energiemaatregelen als de initiatieven voor sociale cohesie.

Waar een tandje bij mag is aandacht voor de biodiversiteit. Met twee aangenomen moties, die we samen met CDA indienden, hebben we dit meer inhoud gegeven. Zie ook het aparte artikel hierover.

Wat volledig miste is de aandacht voor het terugdringen van de toenemende verstening van het dorp en de tuinen van de mensen. Ook over dit onderwerp dienden we met succes een motie in, die het college opdraagt om een goede aanpak te onderzoeken, bijvoorbeeld via de operatie Steenbreek.

Tenslotte hebben we voorgesteld om geen extra gemeentegeld uit te geven aan aanpak van verrommeling van waterkanten; het Waterschap heeft belang bij extra bewegings-ruimte in de watergangen en moet daar dan maar voor betalen; de gemeente moet gewoon doen wat nodig is, maar dat is niets extra's en daar is dus ook geen extra budget voor nodig. Dit amendement kreeg ook steun van de meerderheid van de raad.  

De grootste discussie ging over twee voorstellen met betrekking tot het mantelzorgcompliment, dat nu € 100 bedraagt en op aanvraag wordt uitgekeerd. PvdA en VVD wilden dit bedrag harmoniseren met Arnhem en ophogen naar €150. Dit hebben we gesteund, maar dat kreeg geen raadsmeerderheid. Het andere voorstel van SP en D66 kreeg wel een meerderheid, en niet onze steun, en behelste een halvering van het bedrag naar €50 (twee cadeaubonnen van €25) en het zonder aanvraag direct versturen naar alle WMO-clienten ten behoeve van hun mantelzorger(s). Net als de gehandicaptenraad vinden wij die halvering van het bedrag een klap in het gezicht van de mantelzorgers; het voorstel werd en wordt echter verkocht als een verruiming van de doelgroep. Beslist geen verbetering dus.

Vanuit andere fracties waren er dit jaar ook voorstellen, die we elk op eigen merites hebben beoordeeld. We hebben daarom steun gegeven aan een extra duurzaamheidsadviseur voor kleine mkb-bedrijven, extra budget voor burgerinitiatieven, een eigen inkoper, extra investering bij het Trefcentrum, een budgetjes voor een nieuwe schildering op het tunneltje van Biddle en verfraaien van het grote spoorviaduct, onderzoek naar het Right to Challenge, de mogeljkheid voor bedrijven om onderhoud van gemeentelijk groen te adopteren en de opdracht om alsnog een duurzaamheidsparagraaf toe te voegen aan de voorjaarsnota/begroting. Het voorstel om asbestsanering op de lange baan te schuiven hebben we niet gesteund.

Al onze voorstellen zijn dus aangenomen en we kijken tevreden terug op deze raadsvergadering.

Bij station 30 km/u | Westervoort

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Westervoort 19-02-2018 00:00

Met brede steun is op 5 februari onze motie aangenomen om het deel van de Zuidelijke Parallelweg voor het station bij de 30 km/u zone te trekken. Dit was een van onze voorstellen voor het veiliger maken van de kruising met de snelfietsroute. Uit de nu bekende ongelukregistraties blijkt dat auto's steeds in de fout gaan en er bijna altijd snorfietsers het slachtoffer zijn. Automobilisten moeten dus geholpen worden en snorfietsers gewaarschuwd. Daarom zijn we vóór een dynamisch led-licht-systeem (lichtjes gaan aan als er een (snor)fiets aankomt), vóór waarschuwingsaanduidingen op het fietspad, maar tégen fietsonvriendelijke hobbels, en vóór een stopbord aan de Dorpspleinkant. Helaas is door een meerderheid van CDA en SP juist dat niet besloten. 

Het was een bijzondere raadsvergadering op 5 februari, waar veel voorstellen ter tafel lagen voor het verbeteren van de veiligheid van de kruising met het snelfietspad op het Dorpsplein. Juist de goed voorbereide voorstellen zijn niet aangenomen, maar door een coalitie van CDA en SP werden wel een een plotseling voorgestelde haag langs het parkeerterrein en fietsonvriendelijke hobbels op de snelfietsroute aangenomen. 

Gelukkig kreeg de door ons ingediende motie over de uitbreiding van de 30 km/u zone de steun van bijna alle fracties. Alleen de VVD stemde tegen. Er lagen al geruime tijd nadrukkelijke adviezen van politie en een onafhankelijk adviesbureau om de 30km/u zone uit te breiden naar de kruising bij de Brugweg. Het deel langs het station is al als 30km/u zone ingericht en 85% van de auto's rijdt daar al maximaal 36 km/u. Voor de doorstroming maakt het dus niet uit en de toch sneller rijdende auto's weten dan dat ze te hard rijden. Vrijwel iedereen was het met ons eens en de verkeersveiligheid gaat daarmee dus omhoog, zeker als er op die maximale snelheid gehandhaafd wordt.

Beter handhaven van voorrangverlening aan fietsers op de snelfietsroute en de maximale snelheid van snorfietsers kan ook helpen voor het terugdringen van het aantal ongevallen, maar daar zit de politie niet op te wachten, schijnt het. Het gedrag van automobilisten is de voornaamste oorzaak van ongevallen. Niettemin kregen fietsers van vele fracties de zwarte piet: met de SP voorop vonden de meeste fracties dat fietsers die snel fietsen op het snelfietspad de oorzaak zijn en dat er daarom fietsonvriendelijke hobbels moeten komen. Met PvdA is GroenLinks hier nadrukkelijk tegen. Wel kunnen wat ons betreft fietsers gewaarschuwd worden met een bord of aanduiding op het wegdek dat je hier als fietser extra op moet letten of je daadwerkelijk voorrang krijgt. De echt fietsvriendelijke partijen bllijken dus GroenLinks en PvdA te zijn. 

Hulpmiddelen voor automobilisten zijn wat ons betreft zinnige maatregelen. De Bikescout, bestaande uit LED-verlichting langs de fietskruising die alleen aangaan als er fietsers aankomen, heeft zijn dienst al bewezen in Eindhoven en is niet overdreven kostbaar. Dat is een zinnige maatregel, die ook was voorgesteld door de wethouder. Wij hebben ons voor die maatregel uitgesproken.  Ook het zicht vanuit het Dorpsplein naar rechts kan beter: ofwel de haag knippen ofwel een stopbord plaatsen in plaats van een voorrangsbord. Dit voorstel hebben we ingediend en de wethouder gaat daar nog naar kijken en daar extra extern advies over vragen. Ook dat hebben we binnen.

De ontknoping van de raadsvergadering kwam van de gelegenheidcoalitie van CDA en SP, die elkaar ineens vonden. Een haag tussen fietspad en parkeerterrein, uit de koker van de cda-fractie, zou helpen voor het zicht. Noch wethouder, noch andere fracties hadden hier over nagedacht en er was ook geen deskundig advies over gevraagd. De SP ging hierin mee, maar alle andere fracties wilden daar eerst over nadenken. Vanuit GroenLinks vroegen we nog om uitstel voor het nemen van dit besluit. We horen weloverwogen besluiten te nemen in de raad, geen ad hoc beslissingen.

Verder wordt de hoop gevestigd op ''meer structurele maatregelen", zoals de verlegging van fietspad of een rotonde. Afgezien van het feit dat dit veel geld zou kosten, zijn deze grote maatregelen al uitgebreid afgewogen. Dit soort aanpassingen leveren meer en andere problemen op.  Voor GroenLinks is het belangrijk dat er de komende tijd nog extra onderzoek wordt gedaan naar wat er echt gebeurt bij de kruising. Een lange tijd waarnemingen doen naar de interactie tussen het verkeer bij het kruisen van het de fietsoversteek hoort daar bij. Met analyse van die waarnemingen is aan te tonen op welke manier de veiligheid verder kan verbeteren. Wellicht tonen die waarnemeningen aan dat het eigenlijk wel meevalt met de feitelijke onveiligheid en dat het vooral beleefde onveiligheid is, die breed wordt uitgemeten in pers en op sociale media.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.