Nieuws van politieke partijen in Noordwijkerhout over D66 inzichtelijk

24 documenten

Vervolgvragen: Huisvesting arbeidsmigranten Langevelderweg

D66 D66 Noordwijkerhout 13-08-2019 10:45

1. Op onze eerdere vraag: Wat de reden is dat er in Noordwijkerhout, dat al het op één na grootste aantal arbeidsmigranten van Nederland telt (https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2018/zoveel-poolse-migranten-vestigden-zich-in-jouw-gemeente), naast de locatie aan de Schippersvaartweg in Noordwijkerhout en de te ontwikkelen locatie op de Molenweg in Noordwijkerhout, nu ook een locatie aan de Langevelderweg aangewezen wordt als huisvestingslocatie, geeft het college een ontwijkend antwoord met een verwijzing naar het initiatief van de betreffende eigenaar/aanvrager.

De essentie van de vraag is echter waarom u van mening bent dat door medewerking aan deze aanvraag de kern Noordwijkerhout opnieuw kan c.q. moet worden belast terwijl het al een onevenredig deel arbeidsmigranten huisvest.

Graag een helder antwoord op deze vraag.

2. Op onze eerdere vraag of het college ons het in artikel 3 van de van toepassing zijnde Beleidsregel genoemde verplichte communicatieplan beschikbaar kan stellen antwoordt het college: “Nee. Deze had bij de aanvraag voor de zogenoemde maatwerkprocedure moeten zitten. In de ruimtelijke onderbouwing wordt aangegeven dat deze nog wordt opgesteld, waarin aandacht zal zijn voor het voorkomen van overlastsituaties, huisregels en het betrekken van omwonenden bij het initiatief.”

In artikel 3 van de toepasselijke Beleidsregel wordt echter beschreven: “een communicatieplan wordt als onderdeel van de aanvraag verplicht gesteld”. Waarom kiest u er desondanks voor om ook op dit punt (ongemotiveerd) van uw eigen beleidsregels af te wijken en heeft u de aanvrager niet (logischerwijze) verzocht om de aanvraag eerst volledig te maken voordat deze in behandeling wordt genomen?

3. Juist nu u in uw beantwoording vermeldt “dat u zich de gevoeligheid van het onderwerp realiseert” en constateert “dat de communicatie onvoldoende is geweest”, is het ontbreken van het verplichte communicatieplan extra pijnlijk en onzorgvuldig.

Deelt u deze constatering?

4. Graag krijgen wij graag het op deze aanvraag betrekking hebbende unanieme advies van het Overlegplatform Greenport RO Duin- en Bollenstreek ter beschikking. Kunt u ons dit advies verstrekken?

5. Kunt u ons toelichten en uitleggen waarom uw inspanningen om de eigen inwoners, starters en andere woningzoekenden aan een betaalbare woning te helpen zo ver achterblijven bij de medewerking aan initiatieven voor de huisvesting van arbeidsmigranten?

Fractie D66 Noordwijk,

Dick Gutlich.

D66 Noordwijk vraagt Minister steun voor Bronsgeest

D66 D66 VVD CDA Noordwijkerhout 09-03-2019 07:41

In een brief aan de Minister voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mevr. Drs. K.H. Ollongren en het college van Gedeputeerde Staten vraagt de fractie van D66 Noordwijk indringend steun en aandacht voor de woningbouwlocatie Bronsgeest.

De D66 Minister van BZK beheert tevens de portefeuille Wonen.

Zoals bekend dreigt de woningbouwlocatie Bronsgeest met ca. 660 woningen opnieuw fors in de vertraging te komen door afspraken binnen de nieuwe coalitie van NZ Lokaal, VVD, CDA en Lijst Salman. Naast ernstige gevolgen voor de toch al sterk achterblijvende woningproductie en sociale woningbouw in Noordwijk, dreigen als gevolg van deze afspraken ook forse financiële consequenties in de omvang van ca. € 17 miljoen of meer.

Voor de Noordwijkse Woningbouwstichting (NWS) dreigt een verlies van € 2 miljoen aan toegezegde subsidie voor ca. 100 tijdelijke woningen die er nog dit jaar hadden kunnen staan.

In het licht van het eind vorig jaar gezamenlijk door de Minister en Gedeputeerde Staten gepresenteerde Actieplan om woningbouwplannen binnen Zuid-Holland snel van de grond te trekken met onder meer een Vliegende Brigade en Doorbraaktafels vraagt D66, in het belang van de Noordwijkse inwoners, nadrukkelijk de casus Bronsgeest onder de loep te nemen.

 

 

Raadsvergadering 19 februari

D66 D66 CDA Noordwijkerhout 26-02-2019 10:29

De tweede raadsvergadering van nieuw Noordwijk vergde net als de eerste weer veel zitvlees. Drie agendapunten lichten we hier uit.

OZB/Ondernemersfonds/Motie Verenigingen

De gemeenteraad moet de tarieven van de OZB vaststellen, en dat moet uiterlijk in februari, om de OZB-aanslagen op tijd te kunnen versturen. Normaliter is dat niet erg spannend, deze keer wel. Ten eerste, omdat de tarieven van de twee oude gemeenten moesten worden geharmoniseerd zonder al te veel lastenverschuivingen. Ten tweede, omdat besloten moest worden over de tariefopslag bij niet-woningen voor het zgn. Ondernemersfonds. Ten derde, omdat D66 een motie had ingediend om te onderzoeken of de OZB aanslag voor verenigingen kan worden verlaagd.

De tariefharmonisatie lijkt goed te zijn gelukt, het ziet ernaar uit dat de gemeentelijke woonlasten niet meer stijgen dan de inflatie. Mooi zo. Over de uitkomst van de discussie over het Ondernemersfonds zijn we minder enthousiast. Een Ondernemersfonds (OF) is, kort gezegd, een manier om gezamenlijke projecten van ondernemers te financieren – denk aan sfeerverlichting in winkelstraten, beveiliging, keurmerken, evenementen en dergelijke, maar Noordwijk Marketing- en dan zo dat ALLE ondernemers meebetalen (tegengaan van zgn. “free riders”). Voor Noordwijkerhout was dit OF een nieuw fenomeen en diverse Noordwijkerhoutse ondernemers keerden zich tegen het idee om het (oud) Noordwijkse OF in de hele nieuwe gemeente “uit te rollen”. De tegenstanders van het OF hadden eind 2018 een enquête georganiseerd waaruit bleek dat een overgrote meerderheid van de ondernemers TEGEN het fonds was, terwijl de besturen van de ondernemersverenigingen, ook de Noordwijkerhoutse, na een onderzoek van een “Regiegroep” juist geharnast VOOR zo’n OF waren. De discussie verliep bepaald niet zachtzinnig, en het laatste waar de Noordwijkse economie op zit te wachten is mot tussen de ondernemers. Er liggen hier immers grote uitdagingen, de Bollenstreek is economisch gezien geen heel sterke regio, al jaren.

D66 heeft steeds aangedrongen op constructief overleg tussen beide groepen, gericht op het zo spoedig mogelijk bereiken van een zakelijk werkbaar compromis. Wij zijn als sociaal-liberale partij overtuigd van het nut van gezamenlijke belangenbehartiging, maar wanneer een zo grote groep belanghebbende ondernemers zich verzet, moet je dat toch ook serieus nemen. Het OF-bestuur heeft voorgesteld om door te gaan met het OF, in heel Noordwijk, maar met de mogelijkheid voor bedrijventerreinen om zelf een alternatief in te richten en zodoende een teruggave van het extra geinde belastinggeld te krijgen. Een regeling die in sommige andere gemeenten ook al functioneert. Wij vonden dat een veelbelovend compromis, goed genoeg om verder uit te werken. Immers, ondernemers die echt een andere gezamenlijke regeling willen, kunnen die zo realiseren. De coalitiepartijen hebben op de vergadering echter anders beslist: zij willen eerst een peiling houden onder alle ondernemers, en pas bij 2/3 meerderheid volgend jaar alsnog verder gaan met het OF. Wij vrezen dat die peiling veel energie gaat kosten, weinig nieuws oplevert en er uiteindelijk toe gaat leiden dat belangrijke projecten om de Noordwijkse economie aan te jagen worden beëindigd, of door de burgers gaan worden bekostigd. Omdat het huidige Ondernemersfonds op basis van eerdere afspraken in ieder geval nog voor 2019 moet worden bekostigd komt die rekening van € 350.000, — terecht bij de inwoners. Jammer en wat ons betreft onverstandig.

De motie van ons raadslid Dick Gutlich om te onderzoeken of het (lagere) OZB-woningtarief voor verenigingen kan worden toegepast vond, na wat technische discussie, voldoende steun om te worden aangenomen. Uiteraard gaat in zo’n onderzoek ook gekeken worden naar de subsidies aan verenigingen, en het is niet uitgesloten dat uiteindelijk besloten wordt dat het verhogen van subsidies efficiënter is. Maar dat is niet erg, extra steun aan onze verenigingen is wat ons betreft de hoofdzaak.

Vomar / Bestemmingsplan Maarten Kruytstraat

In januari was definitieve besluitvorming over dit bij de omwonenden controversiële project al aangehouden, onder andere om een bevredigende regeling te treffen voor het feitelijk dichtbouwen van een ten onrechte als illegaal bestempeld aangrenzend appartement. Tot onze verbazing bleef het College van B&W vrijwel de hele maand stilzitten, en volhouden dat het plan zo door kon gaan, en werden besprekingen met de eigenaresse pas opgestart toen het al te laat was om een goede oplossing uit te werken. Op de raadsvergadering verzocht de coalitie, tot overmaat van ramp, pas om elf uur s avonds om het beslispunt van de agenda af te halen, waardoor belanghebbende omwonenden uren voor niks op de tribune moesten wachten.

D66 heeft voorafgaand aan de vergadering opnieuw zorgvuldig naar de bezwaren van omwonenden gekeken. (Zie ook vorig verslag.) Naast het ingebouwde buurappartement blijven wij onze ernstige twijfels houden over de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid in de Maarten Kruytstraat en bij de losplaats van Blokker en ICI Paris. Verder vragen wij ons af hoe reëel de aangekondigde Versmarkt wordt, nu uit het contract blijkt dat de ontwikkelaar slechts 50 m2 hoeft te realiseren. Wij hopen dat verantwoordelijke wethouder De Jong nu wel voortvarend aan de slag gaat met het oplossen van de knelpunten. Het inpassen van dit soort projecten kan nooit zonder pijn, maar tot dusverre vinden wij dat de omwonenden zich terecht miskend voelen.

Reconstructie Parallelboulevard

Een project kan heel groot en technisch riskant zijn, maar wanneer er veel consensus over is, wordt het politiek pas relevant als het in de uitvoering fout gaat. CDA raadslid Wim van Haaster, als agrariër uit De Zilk goed bekend met grondwateroverlast, verbaasde iedereen, inclusief zijn “eigen” (CDA) wethouder, met een technisch doorwrocht klinkend betoog waarin hij de probleemstelling van de grondwateroverlast fundamenteel ter discussie stelde. Of hij gelijk had kon niemand ter plekke uitmaken, maar het is belangrijk dat er serieus geluisterd wordt (en blijft worden) naar dit soort kritiek. Het is alleen wel te hopen dat hij voortaan iets eerder komt met zijn inzichten. De Raad besloot de voorbereiding van de reconstructie blijft doorgaan, dat is ook goed wat ons betreft, want het duurt nog lang voordat het werk echt begint.

D66 bepleit lastenverlichting voor verenigingen

D66 D66 Noordwijkerhout 14-02-2019 10:15

Eind 2018 is in de Tweede Kamer een mede door D66 ingediend amendement aangenomen waarbij gemeenten de vrijheid krijgen om voor sportaccommodaties, dorpshuizen en lokale verenigingen zoals de muziekvereniging en de scouting een lager tarief voor de OZB (de gemeentelijke onroerende zaakbelasting) in rekening te brengen. Zo kan de gemeenteraad nu besluiten om voor verenigingsgebouwen het lagere tarief dat voor woningen geldt te berekenen.

D66 ziet dat het verlichten van de gemeentelijke lasten voor verenigingen en andere sociaal belang behartigende instellingen leidt tot een stimulans en ondersteuning van het unieke en veel geprezen Noordwijkse sociaal vrijwilligerswerk. Het is dan ook logisch om van de nieuwe wettelijke mogelijkheden gebruik te maken. D66 dient daarom tijdens de raadsvergadering van 19 februari a.s. – waar de OZB-verordeningen op de agenda staan – een motie in die het college van B&W vraagt om bij de Kadernota voor de begroting 2020 een voorstel aan de Raad voor te leggen met de financiële consequenties.

D66 had de tariefwijziging al voor 2019 willen doorvoeren, maar er is landelijk nog wat discussie over de juiste wijze van uitvoering, dus dat gaat niet lukken.

De aan deze tariefwijziging verbonden financiële consequenties kunnen worden opgevangen binnen het in de meerjarenbegroting voorziene budget voor nieuw beleid ad € 500.000,-.

Schriftelijke vragen ex artikel 39 RvO inzake Prestatieafspraken Noordwijk

D66 D66 Noordwijkerhout 06-02-2019 10:25

Op 20 december 2018 is namens de partijen gemeente Noordwijk, de Noordwijkse Woningstichting en de Stichting Huurdersbelangen Noordwijk de overeenkomst Prestatieafspraken Wonen Noordwijk 2019 – 2022 ondertekend. Het moment van ondertekening lag enkele dagen voor de installatie van de nieuwe gemeenteraad en de vorming van het nieuwe college van B&W.

Vraag 1: Kunt u ons bevestigen dat deze recente overeenkomst met de NWS en SHN door u zal worden nagekomen?

Vraag 2: Hoe denkt u om te gaan met de prestatieafspraak voor 2019 welke ziet op het afronden van procedures en start bouw tijdelijke woonunits Bronsgeest (gemeente en NWS)?

Vraag 3: Kunt u ons bevestigen dat de procedures om deze tijdelijke woonunits in Bronsgeest voor jongeren, starters en spoedzoekers zo snel mogelijk te realiseren onverminderd worden voorgezet?

Vraag 4: Wanneer kunnen de Noordwijkse jongeren, starters en spoedzoekers naar huidige inzichten gebruik gaan maken van deze tijdelijke woonunits?

Noordwijk, 1 februari 2019.

Fractie D66 Noordwijk,

Dick Gutlich.

Raadsvergadering 22 januari

D66 D66 VVD Noordwijkerhout 01-02-2019 09:48

Dinsdagavond 22 januari was de eerste “normale” vergadering van de 27 koppige Gemeenteraad van nieuw Noordwijk. In de deels nog geïmproviseerd ogende tijdelijke raadzaal van De Duinpan in de De Zilk werden onder meer het bestemmingsplan voor de nieuwe Vomar aan de Maarten Kruytstraat besproken, en het coalitieakkoord, met de plannen van de nieuwe coalitie.

Vomar / Maarten Kruytstraat

Het bouwplan voor een nieuwe supermarkt, een versmarkt en ruim 40 woningen tegenover de achterzijde van het Palace Hotel was eind 2018 voor de tweede maal voor commentaar ter visie gelegd, en had 13 “zienswijzen” namens vele tientallen omwonenden uitgelokt. Ongebruikelijk veel, te veel om het plan zonder aanpassingen of duidelijke uitleg versneld goed te keuren – zoals het nieuwe college wilde, om te vermijden dat het project gedurende twee toeristisch belangrijke zomers overlast gaat veroorzaken.

Toen al aan het begin van de discussie bleek dat een aangrenzende winkelier wel degelijk een geldige bouwvergunning bezat die door het college lange tijd was betwist, was de toon al snel gezet: wethouder, leg uit hoe dit kan gebeuren, en kom aan de bezwaren van de betrokkene (een woning die vrijwel geheel wordt ingesloten) tegemoet. Althans, dat zou de conclusie moeten zijn, maar of het echt zo gaat gebeuren volgende maand moeten we nog afwachten, want het is duidelijk dat het project in de Noordwijkse politiek veel draagvlak heeft.

Wat vindt D66? Ook wij zien graag een grote vernieuwingsslag in dit gebied bij de Hoofdstraat, maar de leefbaarheid moet wel gewaarborgd blijven. Na de felle kritiek van omwonenden op het parkeren, op de bevoorrading van de winkels en op de effecten van veel bouwmassa dichtbij, is het minste wat je mag verwachten dat het college de wezenlijke ingediende vragen zorgvuldig en inzichtelijk beantwoordt, en keuzes helder motiveert. Wat er binnen een dag na de voorafgaande hoorzitting aan de Raad werd opgeleverd schoot met afwerende beweringen zoals “dit hebben we al voldoende onderbouwd” danig tekort.

Het jammere bij dit soort inspraakprocessen is dat omwonenden meestal met zo veel bezwaarpunten aankomen, die deels misplaatst of onhandig zijn geformuleerd, dat ambtenaren en politici denken dat ze alle bezwaren terzijde kunnen schuiven. D66 vindt dat inspraak serieus genomen moet worden. Dat betekent niet zo maar slaafs omwonenden volgen, maar wel hun punten serieus overwegen.

Zo vragen wij ons met de insprekers af of het realistisch is om grote vrachtwagens achteruit, rakelings langs de ingang van de beoogde nieuwe versmarkt te laten laden en op elkaar te laten wachten. (Nu gaat het ook al zo, maar de situatie wordt onoverzichtelijker, en door het vervallen van een sluiproute nóg krapper. En omwonenden, die nu voor dertig euro per jaar met hun parkeerkaarten vlakbij en behoorlijk gegarandeerd konden parkeren, moeten straks aanzienlijk verder weg parkeren, met meer onzekerheid, of veel duurder in of op de nieuwbouwgarage. Het minste wat je daarvan kunt zeggen is dat je begrijpt dat mensen met een normale beurs daarop niet zitten te wachten. Wonen in een verstedelijkende winkelkern brengt parkeertechnisch last met zich mee, dat is helaas wel zo. En dat goed oplossen is peperduur. We willen de 50 speciale parkeerplaatsen in de garage (maar alleen buiten de winkeltijden) die het college heeft bedongen nog eens goed tegen het licht houden.

Het college zou ook nog moeten aangeven of er voorbeelden elders zijn waar aaneengesloten bouwen anderhalf maal zo hoog (17 m) als de straatbreedte (9 m)tot een acceptabel woonklimaat heeft geleid. Wij sluiten het niet uit, maar kunnen de voorbeelden niet direct uit onze mouw schudden. Dus bewijs het maar college. Wij laten ons graag overtuigen.

Coalitieakkoord

Tja, en dan het coalitieakkoord. D66 wordt daar niet blij van en heeft dat ook aangegeven, zonder al te veel zuur, maar wel duidelijk genoeg. Er is nauwelijks ambitie, op diverse dossiers gaat men weer

helemaal overnieuw beginnen, ondanks bruikbare vertrekpunten uit de vorige periode. Het is alsof het hoofddoel is om symboolpolitiek te bedrijven en verder zo min mogelijk te doen.

Dat de coalitie op een paar hete hangijzers (ondernemersfonds, parkeren aan zee) nog geen duidelijk standpunt heeft valt misschien nog te begrijpen, omdat er nog informatie moet bijkomen. Maar dat geldt niet voor het de facto opheffen van het monumentenbeleid, voor de 7 sterren systematiek van de omgevingsvisie radicaal overboord gooien zonder motivering waarom die systematiek onbruikbaar zou zijn, voor duurzaamheid die feitelijk geen speerpunt meer is en bovenal, voor sociaal bouwen op de lange baan schuiven. Samen met de andere oppositiepartijen hebben wij vooral Lijst Salman hard bekritiseerd voor de onbegrijpelijke draai die ze over Bronsgeest heeft gemaakt. Je mag best van standpunt veranderen, maar een inhoudelijke onderbouwing daarvoor is dan wel een vereiste, zeker als je een partij bent die in de verkiezingscampagne roeptoetert dat jij “wél doet wat je belooft”. Ondanks herhaald aandringen van de oppositie kwam er geen enkel argument waarom LSN zijn belangrijkste verkiezingsbelofte – snel beginnen met sociaal bouwen op Bronsgeest – nu zomaar breekt. Toen ons raadslid Dick Gutlich suggereerde dat wethouder Salman het bestuurspluche kennelijk prefereerde boven het nakomen van verkiezingsbeloften, van eigen moties uit het recente verleden en zelfs nog recent ondertekende prestatieafspraken met de Noordwijkse woningstichting, kreeg Gutlich commentaar van VVD coryfee Knapp senior. Maar wat er onacceptabel aan Gutlich’s suggestie was bleef onduidelijk, immers een argument voor de draai van LSN kwam niet boven tafel.

Het college gaat de komende 100 dagen op zoek naar alternatieve bouwlocaties, en gaat die mogelijk vooral zoeken in open plekken binnen de dorpskernen. Inbreilocaties dus. Wethouder Ter Hark gaf aan dat hij niet van plan is om de gemeentelijke bouwgronden van Bronsgeest af te waarderen, en dat kan alleen als er een voldoende concreet voornemen om die gronden alsnog te gaan gebruiken blijft bestaan. We zijn benieuwd waar het college mee komt, en als dat over drie maanden niet veel blijkt te zijn gaan we opnieuw de strijd daarover aan.

 

Gemeente Noordwijk bagatelliseert urgentie privacybescherming | Noordwijkerhout

GroenLinks GroenLinks D66 Noordwijkerhout 15-12-2018 00:00

De gemeente Noordwijk toont weinig daadkracht als het gaat om de bescherming van privacy. Dat is zorgwekkend, zeker nu wifitracking ook in Noordwijkerhout zal worden doorgevoerd. Dat zegt Louis Koppel van GroenLinks naar aanleiding van de antwoorden op zijn vragen over het volgen van signalen van mobiele telefoons in het dorp.

In Noordwijk worden inwoners en bezoekers gevolgd via het signaal van hun mobiele telefoon. Op 30 november jl. stelde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in een formele uitspraak vast dat deze vorm van wifitracking een schending van de privacy is. Raadslid Louis Koppel stelde daarom schriftelijk vragen over welke stappen het College van B&W gaat ondernemen om de privacyregels volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in Noordwijk toe te passen.

In dat antwoord op de schriftelijke vragen van Koppel baseert het College van B&W zich louter op de bewering van het trackingbedrijf dat dit ‘volgens de richtlijnen van de AVG plaatsvindt.’ Koppel: “Ter vergelijking, alsof je tegenwoordig nog klakkeloos de bewering van een sigarettenfabrikant zou geloven dat het wel meevalt met de gezondheidsrisico’s van roken.”

Commerciële belangen boven privacy inwoners en bezoekers? In plaats van snel en adequaat te handelen, zoals inmiddels in steden als Enschede en Leeuwarden is gebeurd, schrijft het College van B&W dat het in het voorjaar van 2019 ‘een notitie op zal stellen’ om het daarna ‘te gaan bespreken’.  Terwijl bijvoorbeeld in Enschede het College van B&W direct na de uitspraak van de AP in een brief aan de gemeenteraad liet weten dat het ‘in het kader van zorgvuldigheid’ wifitracking vooralsnog op zal schorten.

Louis Koppel: ‘In Noordwijk wekt het College de indruk meer gewicht toe te kennen aan de reactie van het belanghebbende bedrijf dan aan de uitspraak en toelichting van de Autoriteit Persoonsgegevens. Terwijl toch echt de privacy van inwoners en bezoekers van Noordwijk in het geding is.’

Privacy schending straks ook in Noordwijkerhout? Die privacy is overigens binnenkort niet alleen in het huidige Noordwijk in het geding. Noordwijk Marketing meldt op zijn website dat, onder het mom van ‘uitbreiding van de serviceverlening’ in de toekomst ook in Noordwijkerhout wifitracking gaat plaatsvinden. Dezelfde webpagina stelt, in tegenstelling tot de uitspraak van de AP, dat wifitracking geen inbreuk op de privacy zou zijn. En dat, als je toch niet geregistreerd wilt worden, je je wifi maar moet uitzetten.

De omgekeerde wereld vindt GroenLinks. “Want niet alleen worden inwoners of bezoekers helemaal niet geïnformeerd dat ze worden gevolgd. Het is wel heel raar dat, terwijl iemand jouw privacy aantast, jij je eigen communicatiemiddelen moet uitzetten of beperken om dat te voorkomen”, zegt Koppel.

GroenLinks vraagt onmiddellijke opschorting wifitracking Tijdens de raadsvergadering van 13 december reageerde Louis Koppel direct en alert op de schriftelijke antwoorden: ‘Is het College van B&W bereid om, minimaal totdat uit onafhankelijk onderzoek door de Autoriteit persoonsgegevens zou blijken dat de werkwijze en het systeem volledig aan de regels van de AP voldoen, de privacy van inwoners en bezoekers van Noordwijk voorop te stellen en in navolging van Enschede en Leeuwarden wifitracking met onmiddellijke ingang op te schorten?’

Reactie wethouder Barnhoorn nog niet overtuigend In zijn mondelinge antwoord reageerde verantwoordelijk wethouder Barnhoorn (D66) dat het College van B&W de vragen wel serieus heeft genomen. Dat het wifitracking in Noordwijk in handen is van Noordwijk Marketing en dat hij met die organisatie contact op zal nemen. Uit de eerste reacties van het College van B&W blijkt echter onvoldoende dat de wethouder, die uit hoofde van zijn functie trouwens niet alleen verantwoordelijk is voor Noordwijk marketing maar ook lid van het bestuur van de stichting Noordwijk Marketing, de urgentie onderkent.

Vinger aan de pols GroenLinks geeft Barnhoorns uitspraken en belofte tot actie vooralsnog even het voordeel van de twijfel. Louis Koppel: “We bieden het College van B&W en Noordwijk Marketing nog even de gelegenheid om zelf het initiatief tot opschorting van wifitracking te nemen. Daarom zullen we nu nog niet direct een verzoek tot handhaving aan de Autoriteit Persoonsgegevens richten. Maar we zullen de gang van zaken nauwlettend blijven volgen.”

 

Marie José fles ziet af van raadszetel | Noordwijkerhout

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Noordwijkerhout 10-12-2018 00:00

Marie José Fles, lijsttrekker van GroenLinks Noordwijk en momenteel wethouder bij de gemeente Noordwijk, ziet af van haar positie in de nieuwe gemeenteraad. Dat heeft zij de burgemeester en de leden van de gemeenteraad laten weten in een brief, nu zicht is op een nieuwe samenstelling van het college van Noordwijk.

“Mijn kracht zit in het besturen van dit mooie dorp samen met vele anderen. Ik had mij dan ook graag opnieuw als wethouder ingezet, om zo mijn werk van de afgelopen jaren op duurzaamheid, cultuur, zorg en natuur verder te kunnen zetten”, aldus Fles. “Maar, zoals het vaker gaat in de politiek, hebben de bewoners anders gekozen, en zal het college een nieuwe samenstelling krijgen. Ik wens de nieuwe wethouders en de raad een goede start bij de totstandkoming van de nieuwe gemeente Noordwijk.”

Marie José Fles heeft 12 jaar in de gemeenteraad gezeten. Van 1994-1998 was zij lid van de gemeenteraad namens GroenLinks. Daarna was zij gemeenteraadslid namens de Progressieve Combinatie (PvdA-GroenLinks-D66) van 1998-2002 en van 2006-2010. In mei 2014 werd zij, tot haar grote blijdschap, unaniem tot wethouder gekozen door de gemeenteraad. Zij zat in het college van B&W namens de PvdA-GroenLinks fractie. Vanaf 1989 is zij ruim een decennium lang voorzitter geweest van de Emancipatiecommissie, een adviesraad voor het college van Noordwijk.

Dank “Wij danken Marie José voor haar jarenlange inspanning voor de gemeenteraad en het college. Dankzij haar inzet is flinke vooruitgang geboekt op veel maatschappelijke onderwerpen; op het gebied van zorg, zoals het opzetten van het jeugd en gezinsteam, sociale wijkteam, dementiespreekuur, huisvesting voor statushouders, professionalisering van het welzijnsbeleid, elektrische laadpalen enz. Daarnaast heeft ze ook het cultuurbeleid verder ontwikkeld dmv het opzetten van het cultuurnetwerk en aanwijzing van gemeentelijke monumenten”. Aldus Ton Hoffmans a.i. voorzitter GroenLinks Noordwijk.

GroenLinks Noordwijk is trots op datgene wat zij heeft bereikt in de 4,5 jaar en we zijn blij dat ze zich voor de idealen van GroenLinks zal blijven inzetten.

19 december zal Marie José Fles samen met de burgemeester en haar collega wethouders afscheid nemen van de vele Noordwijkers, ondernemers en organisaties waarmee zij hebben samengewerkt. Louis Koppel en Siemen van Berkum, de nummer 2 en 3 van de kandidatenlijst, zullen namens GroenLinks zitting gaan nemen in de nieuwe gemeenteraad. Marie José Fles zal begin 2019 terugkeren naar haar oude werkgever, de provincie Zuid-Holland.

 

Victorwijk in Noordwijkerhout: tijd voor verandering! | Noordwijkerhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Noordwijkerhout 13-11-2018 00:00

Sinds de GroenLinks campagnetrein deze zomer vertrok hebben we duizenden huizen bezocht. We luisterden, naar veel mooie, maar soms ook schrijnende, verhalen. En we beantwoordden veel, heel veel, vragen. In De Zilk, Noordwijkerhout en Noordwijk. Afgelopen zaterdag waren we in de Victorwijk in Noordwijkerhout. 'Ga bouwen' en 'Hoog tijd voor iets anders' vormden de rode draad bij de gesprekken.

 

 ‘Ga bouwen!’

Tijdens onze huis-aan-huis campagne hoorden we vooral vaak hoe fijn het is om in één van de drie dorpen te wonen. ‘Maar dan moet je wel de kans krijgen’, vernamen we ook in de Victorwijk weer volop. Want het tekort aan betaalbare woningen behoort tot de meest gehoorde klachten die we de afgelopen maanden hoorden.

‘En dan loopt een stel van die gasten te zeuren over dat stukje bollenveld bij de ingang van Noordwijk. Krokodillentranen zijn het. Alsof, als je daar goeie en betaalbare huizen bouwt, Noordwijk ten onder gaat en er nergens een bollenveld of ruimte meer overblijft. Man, kijk nou ’s goed om je heen. En denk eens aan al die mensen die al jaren wachten op een huis. Ga bouwen! Nu zij die bouw daar tegen willen houden kan het CDA mijn stem mooi op hun buik schrijven,’ was een tamelijk uitgesproken reactie.

Eén uit veel reacties met dezelfde teneur. Zoals een vriendelijke oude dame zei ‘als je er zelf al warmpjes bijzit, waarom gun je dan een ander geen betaalbaar huis boven z’n hoofd?’

 

‘Gebrekkig onderhoud’

Een alom in de Victorwijk gehoorde klacht was er één uit vele monden; het gemeentelijk onderhoud holt achteruit. ‘Klinkt leuk, zo’n verhaal over een kleine overheid, en ik zou me prima kunnen vinden in wat minder ambtenaren en bureaucratie,’ hoorden we. ‘Maar het onderhoud van groen, wegen en trottoirs wordt nu gewoon verwaarloosd.’

Als GroenLinks menen wij dan ook dat dit anders moet. Dat straks een nieuwe gemeente het verschil kan maken. Want we zagen het ook zelf zaterdag, het onderhoud van groen, paden en wegen is hard aan verbetering toe. 

We zijn niet de enigen die er zo over denken. Zoals een geagiteerde wijkbewoner het omschreef: ‘Die hele privatisering van het wijkonderhoud lijkt vooral een ordinaire bezuinigingsmaatregel, zonder dat naar de belangen van de burgers wordt gekeken. Die heren van D66, CDA en VVD die hier in Noordwijkerhout de dienst uitmaken lijken hun grote broers in Den Haag naar de kroon willen steken.’

 

Wie betaalt straks de rekening van zoveel jaren Rutte en Co.?

Welke bezuinigingen  mogen we straks nog meer verwachten als dit gezelschap het voor het zeggen houdt? Wat blijft er straks nog over van de jeugdzorg? En op welke voorzieningen mogen onze ouderen nog rekenen? Want dat zijn de belangrijke vragen, sinds de opeenvolgende kabinetten Rutte zoveel overheidstaken over de schutting van de gemeente hebben gegooid. GroenLinks Noordwijk vindt dat ook in de nieuwe gemeente de zwaarste lasten op de sterkste schouders dienen te rusten. En dat er voldoende geld wordt vrijgemaakt voor mensen die zorg en hulp nodig hebben. Want geen kind mag in de kou blijven staan, en geen oudere mag tussen wal en schip vallen. Daarom staan wij voor gelijke kansen voor iedereen.

 

‘Worden wij wel gehoord?’

‘Het lijkt soms wel of de wethouders hier in Noordwijkerhout Oost-Indisch doof zijn’, zo verwoordde iemand een veel gehoord gevoel in de Victorwijk. Een geluid dat we niet voor het eerst in Noordwijkerhout hoorden.

Hoewel men zich ook wel zorgen over de fusie zegt te maken, en de vrees voor het ondersneeuwen van de Noordwijkerhoutse belangen in de nieuwe gemeente soms niet onder stoelen of banken wordt gestoken, klonk er ook hoop op een omslag in het bestuur: ‘D66, CDA en VVD hebben hier lang genoeg de touwtjes in handen gehad. Laten we hopen dat met de fusie straks andere partijen het voor het zeggen krijgen’.

Tijd voor verandering dus. Kijk hier waar wij voor staan.

 

Thema bijeenkomsten

Behalve aan de deuren lieten we ons de afgelopen maanden ook zien en horen tijdens de drie speciale thema bijeenkomsten die we organiseerden. Deskundigen en inwoners kwamen daarbij aan het woord over belangrijke, partijpolitiek overschrijdende, zaken. Onderwerpen die volgens ons te belangrijk zijn om onderbelicht te laten. Omdat ze direct aan onze toekomst, en die van volgende generaties raken.

 

Zoals de 2,5 miljoen mensen die in Nederland moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Tijdens het Podium Laaggeletterdheid schonken we aandacht aan dit probleem dat velen raakt, maar te weinig bekend is. Want als zoveel mensen  moeite hebben om mee te komen, hoe kan een samenleving dan functioneren? Om mensen die wat moeilijker lezen een steuntje in de rug te geven hebben we zelf ons verkiezingsprogramma mooi vormgegeven ook in eenvoudige taal gepubliceerd.  

 

Als GroenLinks konden we natuurlijk niet om de thema’s klimaatverandering en energietransitie heen. Tijdens ons DuurzaamheidsPodium in de Witte Kerk in Noordwijkerhout stonden de verhalen van gewone burgers centraal en mochten inwoners en vertegenwoordigers van lokale organisaties en politieke partijen met ‘Serious Gaming’ zelf aan de slag.

Om te zoeken naar oplossingen voor, en consensus over, hoe de  maatregelen tegen klimaatverandering in de nieuwe gemeente vorm kunnen worden gegeven. Namens GroenLinks speelde onze kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen, de jonge klimaatwetenschapper Cynthia Maan, mee.

 

Vragen over digitale veiligheid en privacy stonden centraal tijdens ons PrivacyPodium. In woonzorgcentrum Jeroen gingen betrokken burgers met experts, elkaar en politici in gesprek. Over de controle en zeggenschap over je eigen digitale gegevens. Met aanbevelingen en een leidraad voor de digitale kansen in de nieuwe gemeente. Centraal stond ook het, bij inwoners en bezoekers niet of nauwelijks bekende, wifi-tracken in Noordwijk. Onder meer in het betoog van onze jonge kandidaat Maurice Knijnenburg. Hij wees nog eens op alle vragen omtrent de (on-)rechtmatigheid van dit ongevraagd en onaangekondigd volgen van iedereen die in Noordwijk rondloopt.

 

Hebben wij u gemist? In de wijk, bij u aan de deur, of op één van onze thema-avonden? En wilt u nog vragen, opmerkingen of suggesties aan ons kwijt?

Mail naar groenlinksnoordwijk@gmail.com

GroenLinks karavaan in zonovergoten De Zilk | Noordwijkerhout

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Noordwijkerhout 30-09-2018 00:00

De GroenLinks campagnekaravaan streek afgelopen zaterdag neer in De Zilk. Om onder aanvoering van Zilker GroenLinks-kandidaat Victor Hoenderdos de deuren langs te gaan. En vooral te luisteren naar wat onder de Zilkers leeft. Iedereen die wilde kon zijn verhaal direct kwijt aan lijsttrekker Marie José Fles, raadslid Siemen van Berkum en de bijna voltallige top tien van de kandidatenlijst.

 

Rust en burenhulp

Net als eerder veel Noordwijkers en Noordwijkerhouters lieten de meeste Zilkers weten dat ze vooral blij en gelukkig in hun dorp wonen en leven. De rust en de sterke sociale verbanden werden uitgebreid geprezen.

‘De mensen kijken hier nog naar elkaar om. Ze kennen elkaar, en voor ons ouderen is het heel prettig dat buren hier altijd voor elkaar klaar staan. En waar nodig voor ons een oogje in het zeil houden’, vertelde een oudere inwoonster ons.

Zorg over voorzieningen

Opvallend veel werd gerept van grote saamhorigheid en een bloeiend verenigingsleven. Maar er waren ook zorgen.

‘Het zou wel fijn zijn als er wat meer bankjes voor ouderen geplaatst zouden worden. En dat er meer rekening met ons gehouden wordt als het gaat om voorzieningen als openbaar vervoer. Maar ook dat er gewoon een pinautomaat in het dorp zou zijn. En de Sparwinkel mag echt niet verdwijnen!’, vertelde een buurtbewoner ons.

Een ander zorgpunt is dat of door de fusie de dienstverlening van de gemeente niet moeilijker bereikbaar wordt? En dat door gebrek aan woningen voor jongeren en gezinnen, en de daarmee gepaard gaande vergrijzing, het verenigingsleven steeds meer moeite heeft overeind te blijven.

Belangrijke punten van aandacht straks voor nieuwe gemeenteraad en College dus. De GroenLinks-kandidaten hebben het in elk geval goed in hun oren geknoopt.

Positieve verwachtingen

De reacties op de fusie met Noordwijk bleken trouwens niet alleen gevoelens van zorg op te roepen. Een groot deel van de Zilkers die wij spraken zeiden ook de hoop en verwachting te koesteren dat door de fusie de gemeentelijke dienstverlening zal verbeteren.

‘We moeten nu soms wel erg lang op antwoord van de gemeente wachten’, ‘De belofte van herplanting van bomen na herinrichting van de straat is nooit nagekomen’, ‘Er wordt hier niets gedaan om in woonstraten de soms absurde snelheid van auto’s te beperken’, waren enkele van de gehoorde klachten. En: ‘We verwachten dat er straks onder een nieuw gemeentebestuur nu eens gaat worden gebouwd.’

Met spoed nodig: meer betaalbare woningen

Het uitblijven van de bouw van betaalbare woningen voor jonge Zilkers is de meest prangende klacht die we hoorden. Het bouwproject ‘Het Zilt’ laat al jaren op zich wachten. Sommigen waren hierover kritisch naar het huidige VVD-CDA-D66 college, dat volgens hen belangrijke steken heeft laten vallen.

Ook hier ligt dus een belangrijke taak voor het toekomstige gemeentebestuur. Om er voor te zorgen dat er ook echt werk wordt gemaakt van sociale woningbouw. In álle vier de kernen. Want als je een gemeenschap blijvend wil laten bloeien, zal ook De Zilk eindelijk betaalbare woningen moeten krijgen. Net zoals dat in Noordwijk en Noordwijkerhout moet gebeuren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.