Nieuws van politieke partijen in Zeewolde over PvdA inzichtelijk

8 documenten

BING rapportage integriteit

PvdA PvdA Zeewolde 17-02-2021 19:42

Tijdens de raadsvergadering van 4 februari jl. is het rapport van BING (Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten) besproken. Dit rapport is opgemaakt naar aanleiding van de melding integriteit door Zeewolde Liberaal en betreft het handelen van een raadslid, wethouder en ambtelijke organisatie in het besluitvormingsproces rondom het Zonnewoud.

Goed dat wij als gemeenteraad een onderzoek hebben laten uitvoeren. Dit betrof zo’n serieuze melding, dat nader onderzoek absoluut op zijn plaats was.

De belangrijkste vraag was: Is hier sprake van een integriteitskwestie? En zoals we uit de conclusies in het rapport kunnen lezen is dat niet het geval is. Aldus het BING rapport. Afgewogen tegen geldende wet- en regelgeving op basis van de Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht en gedragscode. Dat is positief om te horen. Juridisch gaat het er namelijk om of een persoon omkoopbaar is geweest en persoonlijk financieel gewin heeft behaald uit de besluitvorming omtrent het Zonnepark. En dat is het niet geval.

Wél is geconstateerd dat sprake is geweest van beïnvloeding van het advies van de externe commissie, maar op basis van het juridisch kader is dit uiteindelijk niet toereikend om te spreken van corruptie.

Echter, wat onze fractie betreft, behelst deze kwestie wel degelijk meer. Het gaat om eerlijkheid, fatsoen, openheid, oprechtheid, loyaliteit. Diverse keren valt in het rapport te lezen: dat is niet zo handig dat te zeggen, dat was niet verstandig die informatie achter te houden, dat was niet handig daar niet op in te gaan, handig qua beeldvorming acht Bing het niet.

Het rapport verwoordt dit dus veelal als: NIET ZO HANDIG. Nou sterker, wij zijn van mening dit zeer fout te vinden. Dit is iets wat we niet moeten willen. Sterker, dit moet je altijd voorkomen. Slecht voor het politiek imago en schaadt ons als bestuur, als gemeenteraad van Zeewolde.

Het betreft de volgende hoofdonderdelen

De rol over het handelen van het raadslid roept de meeste vragen op. Zijn wisselende verklaringen omtrent zijn rol in de externe commissie en zijn motieven. Vervolgens blijkt uit een Wob verzoek dat het raadslid heeft deelgenomen als zijnde raadslid van de ChristenUnie. Los van het feit dat dit juridisch qua integriteit dan allemaal mag. Nu blijkt dus zwart op wit dat hij zich wel als CU raadslid heeft gepresenteerd om zitting te nemen in die commissie. Dus niet op persoonlijke titel.

Kort gezegd, er wordt gedraaid. De consequenties hiervan zijn aan het raadslid zelf uiteraard. Tijdens hun fractievergaderingen is een en ander diverse keren besproken en is bewust gekozen te zwijgen.

Deelname aan stemming tijdens de raadsvergadering m.b.t. het Zonnepark

Artikel 28 van de Gemeentewet en artikel 2:4 van de Algemene bestuursrecht stellen regels over deelname aan stemming en beïnvloeding van besluitvorming. Naar de mening van Bing is geen sprake van een situatie waarin het raadslid betrokkenheid zou moeten hebben bij de besluitvorming in de raad die betrekking heeft op het ingediende plan.

De fractie van de PvdA/GroenLinks is van mening dit politiek gezien WEL relevant is geweest. Die ene stem heeft namelijk de doorslag gegeven voor de komst van het Zonnepark.

De rol van de wethouder duurzaamheid. Een wethouder die in het voortraject zijn beleidsmedewerker gevraagd heeft zitting te gaan nemen in de externe commissie. Deze medewerker eveneens heeft opgedragen om het raadslid voor te dragen voor de externe commissie. De beleidsmedewerker heeft de wethouder zelfs nog gewaarschuwd voor het feit dat een raadslid aan de externe commissie zou deelnemen.

De wethouder heeft verklaard altijd deel te nemen aan de fractievergaderingen en heeft aangegeven dat dit ook besproken is. Zelfs data van de betreffende fractievergaderingen zijn bekend en dat de wethouder bij die vergaderingen aanwezig is geweest. In de fractievergaderingen is besloten niets te zeggen in het openbaar over de deelname van het raadslid. Het betreffende raadslid heeft zelfs geopperd om dit wel te vertellen aan de raadsleden. En dat vervolgens de fractie besloten heeft dit allemaal niet relevant te vinden!

De wethouder geeft vervolgens aan zich al deze feiten niet meer te kunnen herinneren. Zich ook niet kan herinneren dat de beleidsmedewerker duurzaamheid hem gewezen heeft op het feit van deelname in de externe commissie. Dit is een bekende tactiek om vooral de waarheid te ontwijken.

Zoals BING al stelt is het van belang discussie te vermijden over ons handelen als raadsleden in het algemeen. Wij moeten de zuiverheid van de verhoudingen bewaken. Dit heeft alles te maken met bestuurlijke integriteit. Melding bij de voorzitter van de raad was op zijn minst op zijn plaats geweest.

Raadsvergadering 11 februari 2021

Waarbij vooral gesproken is over welke lessen wij uit deze kwestie kunnen trekken.

Wij zijn van mening dat wij ons eigen functioneren scherp moeten houden, breed gezien, van raad tot college en tot ambtelijke organisatie. Wij als raadsleden moeten onze kaders en controlerende rol goed uitoefenen en in dit geval gebruik maken van het recht tot onderzoek. Daarnaast zijn wij van mening dat het belangrijk is met beide benen op de grond te blijven staan. Jezelf regelmatig een spiegel voor te houden en vooral te beseffen dat als je twijfel hebt, daar vaak een goede reden aan ten grondslag ligt.

Tijdens de raad van 11 februari 2021 zijn 2 moties aangenomen

Ten eerste is de afspraak gemaakt een Protocol melding bij vermoedens van integriteitsschending te gaan opstellen. Dit kunnen we als hulpmiddel gebruiken zodra zich een kwestie voordoet.

Ten tweede gaan we het gesprek aan over de faciliterende rol van de gemeente in de ambtelijke organisatie en gemeentebestuur. Hoe kunnen wij dit gezamenlijk verder vorm gaan geven?

Conclusie Er zijn geen wetten overtreden, maar er is wel degelijk het een en ander aan de hand.

 

Het bericht BING rapportage integriteit verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

Woonvisie voor huisvesting in Zeewolde

PvdA PvdA Zeewolde 03-07-2020 19:44

De Woonvisie is een belangrijk document waarin we de belangrijkste vraag stellen: doen wij wel genoeg als Zeewolde om onze inwoners van huisvesting te kunnen blijven voorzien? De druk op de woningmarkt en behoefte aan betaalbare woningen neemt landelijk toe en ook in ons dorp. Inmiddels mogen we wel stellen dat er sprake is van woningnood.

Stijging in bouw van dure huizen

Wij constateren dat de laatste jaren veel dure woningen gebouwd werden, terwijl het college het tegendeel beweert. Daarom hebben we bij het college de cijfers opgevraagd over de laatste drie jaar met betrekking tot verdeling van goedkoop, middelduur en duur. De afspraak is namelijk dat wij 1/3 goedkoop, 1/3 middelduur, 1/3 duur bouwen. Van die cijfers schrokken wij, want daaruit bleek het deel Goedkoop enorm achter te blijven. Over 2019 is uiteindelijk 11% goedkoop, 20% middelduur en 60% duur gebouwd. Voor ons niet acceptabel en een duidelijk signaal dat actie nodig is. Dat heeft tijdens de laatste raadsvergadering van 25 juni geleid tot een prachtig resultaat. De zorgen werden breed gedragen door alle fracties, met uitzondering van de VVD. De VVD is van mening er geen sprake is behoefte aan betaalbare woningen en heeft geen problemen met vrije marktwerking. Ook al gaat dat ten koste van woongelegenheid voor jonge mensen, starters, enz. die juist dringend op een betaalbare woning wachten.

Meer huizen beschikbaar in de categorie starters

Onze motie Hou koopwoningen voor starters betaalbaar is met ruime meerderheid aangenomen. Kort gezegd behelst deze motie dat wij het college de opdracht hebben gegeven te onderzoeken of standaard in voorwaarden een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding kan worden opgenomen. Naast het maken van prestatieafspraken met woningbouwcorporaties wanneer sprake is van verkoop van huurwoningen. Dit met als doel dat woningen die vallen onder het segment Goedkoop niet binnen 1 jaar met een flinke winst doorverkocht worden. Daarmee kan dat deel van de woningmarkt beheersbaar gehouden worden. Regelmatig worden namelijk nieuwbouwwoningen opgekocht door ontwikkelaars. Recent is dat nog gebeurd in de Molenbuurt. Dergelijke praktijken moet je voorkomen wat ons betreft, zo vond ook de meerderheid.

Moties die zijn aangenomen

Daarnaast is een motie Tijdelijke opstapwoningen aangenomen, waarbij we het college verzocht hebben prioriteit te geven aan de verkenning van tijdelijke woningen voor mensen die met spoed een woning nodig hebben. Een motie Herstarterslening, waarbij we het college hebben opgedragen te onderzoeken wat de voorwaarden vanuit de SVN zijn voor herstartersleningen met dezelfde constructie en voorwaarden als de reeds bestaande starterslening. En als laatste de motie Starterswoningen, waarbij we het college hebben opgedragen in overleg te treden met ontwikkelaars, bouwers en Woonpalet om te kijken op welke wijze in bouwprojecten meer woningen in de goedkoopste categorie (woningen goedkoper dan € 200.000,00 of een huur lager dan € 721,00 per maand) kunnen worden gerealiseerd.

Al met al een mooie bijdrage ter versterking van onze Woonvisie. Wij hebben hiermee positieve stappen gemaakt richting meer en betaalbare huisvestingsmogelijkheden voor inwoners van Zeewolde.

Het bericht Woonvisie voor huisvesting in Zeewolde verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

Drie pijlers tijdens de raadsvergadering 28 mei 2020

PvdA PvdA Zeewolde 05-06-2020 06:15

Op 28 mei heeft de raadsvergadering weer plaatsgevonden. Hierbij hebben wij grofweg drie grote onderwerpen onder de loep genomen. Namelijk het zonnepark aan de Groenewoudseweg, de tijdelijke vervanging voor Het Baken en een motie voor de opvang van vluchtelingkinderen. Hieronder is te zien wat onze besluiten waren en hoe we daarbij zijn gekomen. Blijf op de hoogte en houd onze artikelen in de gaten.

 Zonnepark Groenewoudseweg

In november 2019 heeft dit onderwerp voor het eerst op de agenda gestaan toen er instemming werd gevraagd van de raad. Dat is namelijk nodig om een eventueel zonnepark aan de Groenewoudseweg te realiseren. Na november hebben we kans gehad enkele wijzigingen door te voeren over het ontwerp en dat besluit hebben wij nu als raad genomen.

Diverse elementen zijn aan de vergunning toegevoegd, waaronder recreatieve elementen. Ook wij hebben ons nogmaals goed laten informeren en ons standpunt bepaald.

Het plan van Staatsbosbeheer met Sunvest ziet er mooi en gedegen uit. Echter zien wij ook dat veel inwoners problemen hebben met de aanleg van een zonnewoud op deze locatie. We begrijpen het sentiment onder inwoners dat bos een mooi bos moet blijven. Natuur is voor ons heel belangrijk en weegt zwaar. Echter het zogenaamde bos (want het is geen bos) blijft relatief en daarnaast willen we ook geen zonnevelden op vruchtbare landbouwgronden.

Maar waar dan wel? En hoe kunnen we onze landelijke Klimaatdoelen dan behalen? Ook daar hebben we verantwoordelijkheid in. Als raad hebben wij energieafspraken gemaakt en dat besluit is unaniem door de gehele raad aangenomen.

Daarin zijn afspraken gemaakt, wat wel en niet kan en past binnen alle kaders. En dit plan past daar dus precies in. Dat waren voor ons redenen om bij ons besluit te blijven, dus vóór de realisatie van het zonnepark.

Sunvest heeft met Staatsbosbeheer zwart op wit toegezegd te zorgen voor een goeie borging en uitvoering van langdurig en goed beheer van het Zonnewoud dat als een bijzondere locatie in het bos geëxploiteerd wordt. Zo kan natuur, educatie en recreatiegebied juist een meerwaarde geven voor de omgeving en samenleving van ons mooie dorp. Volgens ons positieve en goede zaken voor Zeewolde en onze bossen en beheer. Wij zullen dit proces nauwgezet volgen!

Tijdelijke vervangende accommodatie Het Baken

De nieuwbouw/vervanging van onze sportaccommodatie Het Baken blijft een bijzonder dossier. Eerst al de jarenlange discussie over renovatie en uiteindelijk blijkt dat alleen nieuwbouw mogelijk is. Iets wat wij als PvdA/GroenLinks vanaf het begin van dit traject hebben gezegd. Nieuwbouw is goedkoper dan renovatie en dat blijkt uiteindelijk dus ook. Sterker nog, volgens de aannemer bleek renovatie niet eens mogelijk.

Bekend was dat het college nog zou komen met een voorstel voor een tijdelijke vervangende accommodatie in de tijd dat de nieuwbouw zal gaan plaatsvinden. En dat voorstel lag nu voor. Het college heeft € 357.000,00 extra nodig om zogenaamd de bestaande sporthal tijdens de nieuwbouw in stand te houden.

Hartstikke mooi zou je denken, dan hoeven we geen tijdelijke voorzieningen te regelen. Dat klopt, echter heeft het bouwbedrijf bij de aanbesteding aangegeven dit te kunnen realiseren binnen het beschikbaar gestelde bouwbudget. Met andere woorden; het college wenst een extra bedrag, terwijl dit overbodig blijkt te zijn!

Daarnaast werd € 306.000,00 gevraagd voor het huren van zwemwater in de regio. En ook dit valt niet onder de met de raad gemaakte afspraken. Het college zou aan de slag gaan om tijdelijk zwemwater te regelen, inclusief vervoersvoorzieningen. Hiermee kunnen we inwoners gelegenheid bieden tijdelijk naar een andere locatie te reizen. Echter gaat het college nu uit van de zelfredzaamheid van onze inwoners voor wat betreft het reizen naar een andere locatie. Wat ons betreft is ook dat niet conform onze eerdere afspraken. Natuurlijk moet de continuïteit van het sporten/zwemmen geregeld worden, daar staan wij volledig achter. Maar niet achter het maken van overbodige kosten en het niet nakomen van eerder gemaakte afspraken. Dat is dan ook de reden dat wij tegen dit voorstel gestemd hebben.

Motie Opvang vluchtelingenkinderen

Deze maand hebben wij een motie ingediend waarmee wij een oproep doen als raad gehoor te geven aan het initiatief van de hulporganisaties Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children. Dit initiatief komt voort uit de oproep van de Griekse regering aan de EU-landen om 500 weeskinderen die in de Griekse vluchtelingenkampen verblijven op te nemen.

Deze kinderen kunnen niet terugvallen op zorg van hun ouders en leven alleen in de onveilige opvangkampen onder barre omstandigheden. Inmiddels zijn er meer dan 60 gemeenteraden die deze motie hebben aangenomen. Hiermee geven wij een signaal af richting het kabinet om toch gehoor te geven aan de oproep uit Griekenland en daarmee ons als Nederland bereid te tonen enkele van deze kinderen op te vangen.

De PvdA/GroenLinks bedankt de mede-indieners CDA en CU van de motie en de steun van de meerderheid van de raad van de gemeente Zeewolde. Een mooi signaal uit Zeewolde!

Het bericht Drie pijlers tijdens de raadsvergadering 28 mei 2020 verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

De Regionale Energiestrategie van Flevoland

PvdA PvdA Zeewolde 06-05-2020 19:56

Duurzaamheid en behoud van de planeet staan centraal voor gemeentes, consumenten en bedrijven en de meest mooie ideeën komen tot leven. Door de handen ineen te slaan kunnen we mooie resultaten boeken en meer bereiken. We nemen jullie mee in de Regionale Energiestrategie van Flevoland.

CO²-reductie in Zeewolde

Nationaal en internationaal zijn afspraken gemaakt voor een CO²-arme energievoorziening. Nederland streeft in het Klimaatakkoord naar 49% CO²-reductie in 2030 en 95% reductie in 2050. In het Klimaatakkoord is een belangrijke rol gegeven aan de Regionale Energiestrategie (RES), waarbij Nederland in 30 regio’s is verdeeld. In het najaar van 2019 zijn afspraken gemaakt in de Startnotitie RES Flevoland, waarin staat hoe we de samenwerking in Flevoland zien.

Mogelijkheid tot indienen van motie

Dat is samengevat in het concept RES. Dit eerste Flevolands bod draagt naar verwachting bovengemiddeld bij aan de nationale opgave van 34 TWh. Overigens was de inzet van dit huidige bod al door de raad vastgesteld in de startnotitie. Maar met dit eerste extra bod voor de RES hadden wij als raad de mogelijkheid nog te kunnen bijsturen door moties of amendementen in te dienen.

Kernenergie is géén alternatief

Wat was namelijk het geval: in de gemeente Urk was een motie aangenomen waarbij men kernenergie ziet als een goede optie tot vermindering van CO². Wij zijn daar fel op tegen, want kernenergie is verre van duurzaam te noemen vanwege het radioactieve afval. Daarnaast is het risico op ernstige ongevallen met radioactief afval groot en als gemeente zitten we dan de komende generaties daar nog mee opgescheept. Wij hebben samen met de fractie Zeewolde Liberaal een motie ingediend, waarbij wij verzochten in de formulering van de definitieve RES 1.0 in het najaar van 2020 de rol van kernenergie in de energietransitie in Flevoland uit te sluiten. Deze motie werd ondersteund door de fracties Leefbaar Zeewolde, ChristenUnie, D66 en werd daarmee aangenomen. Het college Zeewolde kan deze boodschap dus overbrengen naar het regionaal overleg.

Windmolens op eigen grondgebied

In het concept RES is een kaart opgenomen met het zoekgebied Wind expliciet op grondgebied (bos) van Zeewolde. De fractie van Leefbaar Zeewolde kwam daarom met een motie om het zoekgebied Wind op Zeewolder grondgebied niet op te nemen. Wij hebben deze gesteund, samen met de fractie Zeewolde Liberaal. De fracties CU, CDA, VVD, D66 en BurgerBelang hebben tegengestemd, zij zien geen problemen met meer windmolens op ons grondgebied.

Ogen op het doel houden

Afsluitend kunnen wij stellen dat wij positief zijn over het concept RES, maar het is een eerste stap en we moeten waken dat we nu achteroverleunen en zeggen: we doen het toch goed in Flevoland. Het zal steeds lastiger worden om nog meer duurzame energie op te wekken, dus waakzaamheid is voor ons allemaal geboden. In Flevoland doen we veel aan duurzame energieopwekking en dat moeten we ook vooral blijven doen. Daarnaast blijven wij participatie en het betrekken van inwoners van groot belang vinden. Samen met onze inwoners streven we naar duurzame energieoplossingen die voor iedereen betaalbaar blijven.

Het bericht De Regionale Energiestrategie van Flevoland verscheen eerst op PvdA/GroenLinks.

GroenLinks en PvdA: stel voorwaarden bij verlenging steun van bedrijven | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Zeewolde 20-04-2020 00:00

Bij verlenging van de overheidssteun aan bedrijven zouden er heldere eisen gesteld moeten worden zodat belastinggeld dat bedoeld is voor doorbetaling van lonen niet in de zakken belandt van aandeelhouders. Ook moeten er heldere duurzaamheidseisen gesteld worden aan bedrijven die overheidssteun krijgen. Dat zeiden GroenLinks-leider Jesse Klaver en PvdA-leider Lodewijk Asscher vanavond.

GroenLinks en PvdA zeggen niet in te willen stemmen met verlenging van overheidssteun aan bedrijven als dat neerkomt op een blanco cheque. Van grote bedrijven zou gevraagd moeten worden loyaal mee te werken aan de invoering en naleving van de CO2-heffing en bij kleinere bedrijven om stipt de energiebesparingsplicht uit de wet Milieubeheer uit te voeren.

Daarnaast zouden, naar Deens voorbeeld, bedrijven die gevestigd zijn in een belastingparadijs geen aanspraak mogen maken op belastinggeld. Bedrijven die overheidssteun krijgen mogen geen dividend uitkeren aan aandeelhouders, geen bonussen uitkeren aan topmensen en geen eigen aandelen opkopen om de beurskoers te doen stijgen.

Jesse Klaver licht toe: “In goede tijden zijn de winsten voor bedrijven als booking.com voor de aandeelhouders. Maar in slechte zijn de verliezen voor de samenleving. Dat raakt het rechtvaardigheidsgevoel van iedereen. Daarom moeten we nu heldere eisen stellen aan bedrijven die we met belastinggeld overeind houden. Zo zorgen we dat we duurzamer uit deze crisis komen en we de rekening dit keer niet bij de burger leggen, maar we het herstel van de economie mede financieren uit de winsten van multinationals.”

Lodewijk Asscher: “Om eerlijk en fatsoenlijk uit deze crisis te komen zijn duidelijke voorwaarden nodig voor de steun aan bedrijven. Nu steun ontvangen betekent mensen in dienst houden. Nu steun ontvangen betekent netjes belasting betalen, inspraak voor werknemers en geen bonussen aan de top. Nu steun ontvangen betekent dat de belangen van de samenleving en de planeet centraal komen te staan en niet die van de aandeelhouders.”

 Morgen besluit het kabinet over verlenging en versoepeling van verschillende maatregelen en zal mogelijk ook een besluit vallen over verlening van de NOW.

Jongerenbeweging Coalitie-Y krijgt brede politieke en maatschappelijke steun | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks SGP PvdA Partij voor de Dieren Zeewolde 16-09-2019 00:00

Jongerenbeweging Coalitie-Y krijgt brede steun voor haar oproep om te komen tot een samenleving waarin recht wordt gedaan aan iedere generatie en de druk van de prestatiemaatschappij wordt doorbroken. Aan de vooravond van Prinsjesdag publiceert Coalitie-Y tien voorstellen om de druk op jongeren weg te nemen.

Politieke partijen ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, SP, SGP, Denk,  PvdD en 50PLUS committeren zich aan generatieproof beleid. Ze zullen zich ondermeer sterk maken om een basisbeurs in te voeren, jongeren toegang te bieden tot de woningmarkt, jongeren meer zekerheden te bieden op de arbeidsmarkt en te zorgen voor een generatietoets en inspraak bij de kabinetsformatie.

Manifest vandaag aangeboden aan premier Rutte Coalitie-Y krijgt vandaag ook steun van diverse maatschappelijke organisaties die de doelen onderschrijven. Mark Rutte neemt het manifest vanavond in ontvangst. Voorafgaand is er een bijeenkomst met jongeren en politiek leiders om te spreken over beleid dat rekening houdt met de volgende generaties. Een andere manier van denken over beleid en jongeren is noodzakelijk.

De jongeren, maatschappelijke organisatie en politieke partijen verbonden in Coalitie-Y hopen dat nog vele anderen zich de komende tijd zullen scharen achter het doel om jongeren in Nederland meer perspectief te bieden. Binnen enkele maanden zal Coalitie-Y een bijeenkomst met jongeren en politici organiseren waarbij jongeren input kunnen geven voor de nieuwe verkiezingsprogramma’s. Zo kunnen jongeren meedenken over het Nederland waarin we elkaar rust en ruimte bieden en waarin jongeren hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Coalitie-Y is een initiatief van NJR, CNV Jongeren, ISO, LSVb, JOB, PerspectieF samen met de ChristenUnie en tv presentator Tim Hofman.

Ondertekenaars:

(Jongeren)organisaties

Landelijke Kamer van Verenigingen Plattelandsjongeren AEGEE Studenten voor Morgen University College Student Representatives of the Netherlands Integrand Studentenplatform Nederland Stip Stichting Time Out YouthforClimate Jonge Klimaatbeweging Studentenvakbond AKKU VIDIUS Studentenunie ASVA Studentenunie SPS-NIP Haagse Studentenvakbond IMFSA-NL FNV Jong Verus FNO Jongerenpanel Zorg én Perspectief MBO Rijnland Dwars ROOD PINK! Oppositie SGPJ PerspectieF CNV Jongeren, ISO LSVb JOB NJR

Politieke Partijen

GroenLinks SP PvdA ChristenUnie Partij voor de Dieren SGP DENK 50PLUS

Onderteken het Manifest!

 

Kamer steunt voorstel GroenLinks en PvdA voor extra controle op contante betalingen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Zeewolde 14-03-2019 00:00

Criminaliteit moet worden aangepakt door contante betalingen voortaan al vanaf 5.000 euro te controleren. Een Kamermeerderheid steunt vandaag een voorstel van GroenLinks en de PvdA hiertoe. De grens moet ten minste worden gehalveerd, van 10.000 euro naar 5.000 euro. Zo wordt het moeilijker voor criminelen om zwart geld uit te geven.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg: “Ik denk dat maar weinig mensen een bedrag boven de 5.000 euro cash betalen. Met een lagere grens wordt het uitgeven van zwart geld moeilijker. Zo kan ondermijning effectiever worden tegengegaan. “
 
PvdA-Tweede Kamerlid Attje Kuiken: “Je wil zeker zijn dat misdaad niet loont. En laten we eerlijk zijn: gewone mensen lopen niet met grote sommen cash over straat. Zeker nu elektronisch betalen vrijwel overal kan, is het nauwelijks uit te leggen waarom iemand meer dan 5.000 euro op zak zou moeten hebben.  Als we dat bedrag verlagen maken we het geharde criminelen weer een beetje moeilijker.”
 
Volgens GroenLinks en de PvdA biedt de huidige Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (WWFT) te veel ruimte aan criminelen om cash geld uit te geven in de formele economie. Daarom moet de grens omlaag van 10.000 naar hoogstens 5.000 euro.
 
De Kamerleden hekelen de opstelling van de minister. Minister Grapperhaus wil, zo stelt hij in de media, criminele organisaties met een ‘juridische bulldozer kapot rijden’. Maar deze stoere taal helpt niet om de ondermijning van onze rechtsstaat tegen te gaan. Buitenweg: “Uiteindelijk komt het neer op taai handhaven en zorgvuldige wetgeving.”

Algemene beschouwingen 2018

PvdA PvdA GroenLinks Zeewolde 04-11-2018 09:51

Onze bijdrage van 1 november 2018.

De verkiezingen van dit voorjaar hebben Zeewolde geen veranderingen gebracht. De vorige coalitie koos er voor opnieuw met elkaar verder te gaan. Afspraken samengevat in een coalitieakkoord en aangevuld met een realisatie agenda. Wij vinden dat een bijzonder proces. Sober, zo constateren wij, er zijn maar weinig woorden aan gewijd. Maar goed, de titel “Een schone toekomst” klinkt in ieder geval hoopvol.

Allereerst de begroting. Die ziet er technisch gezien weer goed uit, zoals wij overigens gewend zijn van deze organisatie. Onze complimenten daarvoor. Bij de opbouw van de begroting is waar mogelijk aangesloten op de realisatie agenda 2018-2022. En daarmee ligt een sluitende programmabegroting voor.

Het dekkingsplan laat zien dat alle begrotingsjaren sluitend zijn. Maar de PvdA/GroenLinks vraagt zich af hoe riskant dat is. Want hoe zeker is het dat zaken als areaal woningbouw OZB, toeristenbelasting en omgevingsvergunningen in de jaren 2020, 2021 en 2022 qua omvang flink oplopen. Dat er flink gebouwd gaat worden vinden we een loffelijk streven. Dat heeft Zeewolde hard nodig, vinden wij. Het college geeft aan dat de lokale lasten gelijk blijven, behoudens een inflatiecorrectie. Wij vragen ons af hoe lang we dit nog in stand kunnen houden? Is dit echt verantwoord? , gezien de groei opgaven die de komende jaren op Zeewolde af komen. Hoe kunnen we ons voorzieningenniveau op peil houden, zoals bijvoorbeeld een muziekschool, zwembad, kinderopvang.

Diverse onderwerpen willen wij als PvdA/GroenLinks graag benoemen.

Modern bestuur

U geeft aan Zeewolde modern te willen besturen. Dat willen wij zeker als gemeenteraad, want er wordt nogal wat van ons gevraagd. Onze rol als overheid, hoe kunnen we meer integraal en eenvoudiger werken, met minder beleid en regels. Hoe ontwikkelen we een open en transparant bestuur dat bij deze tijd past samen met inwoners, bedrijven en organisaties. Veel hiervan is onderdeel van de Omgevingswet. Wat ons betreft is modern besturen: Inwoners faciliteren, naar hen luisteren en vervolgens ook leren loslaten.

Economie en veerkracht

U zegt positieve randvoorwaarden te scheppen voor een betere balans tussen de in- en uitgaande pendel woon en werkverkeer. Dat is nogal een opgave omdat zoveel mensen buiten Zeewolde werken. Natuurlijk dient de lokale werkgelegenheid te worden bevordert. Maar dan moet er veel meer gebeuren dan alleen maar de komst van bedrijven stimuleren. Dat vraag om een echte toekomstvisie, een integraal plan van aanpak. Onze vraag daarbij is: Hoe gaan we dit realiseren? Waar denkt het college dan aan? Lokaal werkgelegenheid bevorderen vraagt ook om een demografische ontwikkeling, met keuzes voor ons woningbestand. Dat de verbreding van het laatste deel van de Gooiseweg ter hand wordt genomen is een goede stap. Maar voor echte ontwikkelingen is meer nodig.

Mogelijkheden scheppen voor specifieke bedrijven, zoals u zegt. Dat klinkt mooi, maar waar denkt u dan concreet aan? Ook bestaande werkgelegenheid vraagt aandacht. Arbeidsmigranten zijn niet meer weg te denken in onze agrarische en logistieke sectoren. Zij maken integraal deel uit van onze samenleving. Als u het over integratie heeft gaat het over deze mensen.

Wat bedoelt u precies met kleinschalige huisvesting in de kern en doelgroepen faciliteren. Over welke doelgroepen heeft u het dan?

Dan ons openbaar vervoer. Zeewolde blijft op de een of andere manier geïsoleerd. Alle ons omringende plaatsen hebben een spoorverbinding en wij blijven maar aanmodderen. Dat probleem lost zich niet op door braaf de provinciale ontwikkelingen te volgen. We moeten ons samen met de bevolking strijdbaar inzetten richting Lelystad voor openbaar vervoer dat past bij de grootte van Zeewolde. We zijn allang dat romantische dorpje niet meer waar sommigen zo dierbaar over kunnen doen. Met alle Zeewoldenaren hard knokken voor optimale verbindingen voor een volwassen gemeente moet het parool zijn.

Ons centrum

Nog steeds zien wij helaas nog weinig tot geen verbetering in het winkelbestand. Verlichting, aankleding en extra activiteiten in het centrum is allemaal prachtig, maar die zorgen niet voor groei. Het is een realiteit, waarmee we verder aan de slag moeten. Het Actieplan voor het centrum moet verder tot uitvoering komen. Hoe staat het met de voortgang daarvan? Leiden de gesprekken met de centrumondernemers al tot resultaat? Wil men mee in de gewenste verandering? En vooral hoe gaan we dit concreet vormgeven?

Duurzaamheid

Zeewolde, een van de duurzaamste gemeenten , daar zijn we trots op. Maar wij blijven erop hameren dat we die eretitel niet aan onszelf te danken hebben, maar aan het ontwikkelen van duurzame projecten die opgezet zijn door derden. Zoals onze windmolenparken. Wat de PvdA/GroenLinks graag zou willen zien is dat we zelf een begin maken met de verduurzaming van onze gemeentelijke gebouwen. Geef het juiste voorbeeld. Wij vinden dat we in het in december vast te stellen Uitvoeringsplan Energie glasheldere plannen moeten presenteren over wat we zelf gaan doen. We kunnen niet langer volstaan met duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Op pag. 38 slaat u de spijker op zijn kop. Nadere uitwerking noodzakelijk. Nu aan de slag dus!

Huisvesting/woningbouw

Er zijn leuke ontwikkelingen op het gebied van nieuwe woonconcepten als CPO, Knarrenhof, tiny houses. Terecht biedt Zeewolde ruimte aan dergelijke projecten. Daar wordt Zeewolde mooier en leuker van. Onze rol hierin is meedenken, ons afvragen binnen welk gebied dergelijke ontwikkelingen passen en vervolgens vooral over laten aan de markt. Ontwikkelingen die dan wel kwantitatief als kwalitatief wat van ons verwachten. Het zal een hele opgave zijn om de komende jaren de door de raad vastgestelde verhoudingen , u weet wel, 30, 30, 30 te handhaven. In een booming huizenmarkt is de verleiding erg groot om geld te verdienen en de zorg voor een goede woning voor iedereen op het tweede plan te zetten. Hoe betaalbaar zijn appartementen straks voor de sterk groeiende groep oudere Zeewoldenaren? Kunnen jongeren betaalbare huisvesting vinden in ons mooie dorp? PvdA/GroenLinks maakt zich daar ernstig zorgen over. Het is aan ons, als gemeente om dat te bewaken en te zorgen dat we voldoende betaalbare woningen houden. Zeewolde is en blijft wat ons betreft voor iedereen.

Intussen is de groei voor iedereen merkbaar. De ontwikkeling van het Havenkwartier wordt voortvarend aangepakt. Er verrijzen gebouwen die vanaf de Zeewolder dijk gezien in Saint Tropez niet zouden misstaan. Prachtig allemaal. Zo aantrekkelijk dat we bij deze ontwikkeling wel moeten wijzen op het risico dat het havenkwartier een soort tweede centrum zou kunnen worden. Recreatief aantrekkelijk, prima. Hoe groot maken wij de horeca en detailhandel ter plaatse?

Daar gaan wij over en wij als raad kunnen die ontwikkeling sturen. Want ook in de toekomst moet Zeewolde maar één centrum hebben en houden.

We willen het nog even hebben over de permanente bewoning van recreatieparken. Kijk naar het beleid vitale verblijfsrecreatie en werk naar een permanente oplossing. Wij zijn van mening dat op dit gebied gekozen kan worden voor een duurzame oplossing voor alle partijen.

Sociaal Domein

De borging van ons sociaal domein is sinds januari van dit jaar geregeld binnen Meerinzicht. Inmiddels ligt de verantwoordelijk enkele jaren bij de gemeente en wat ons betreft wordt het nu tijd voor een doorontwikkeling. Hoe krijgen we meer inzicht in niet alleen de financiële uitvoerbaarheid, maar in wat van veel groter belang is. Namelijk het antwoord op de vraag: hoe kunnen we onze inwoners beter helpen. Problemen staan vaak niet op zich, maar zijn vaak een samenloop van omstandigheden waardoor mensen hulp/ondersteuning nodig hebben. Hoe kunnen we een gezin of een lid van een gezin beter ondersteunen? Door de diverse voorzieningen en het maatwerk dat wij bieden op elkaar af te stemmen. Daarmee kunnen we verbinding bewerkstelligen. En zo kan er ook bespaard worden. De grootste uitdaging is die kloof tussen de leefwereld van inwoners en de systeemwereld van organisaties ( zoals die van ons ) te verkleinen.

Vanzelfsprekend gaat de kwaliteit van de zorg voor de PvdA/GroenLinks voor alles. Dat, voorzitter, behoort voor ons leidend te zijn. Alle gemekker over de financiële middelen is daar aan ondergeschikt. Het excuus dat we doen wat we financieel kunnen, is een slap excuus als onze inwoners de zorg in onze gemeente een onvoldoende geven. Dan doen wij wat verkeerd, want in Zeewolde voeren wij een ruimhartig sociaal beleid.

Natuurlijk zijn wij ons bewust dat de financiële middelen binnen het sociaal domein continue ontoereikend zijn, maar dat mag er niet toe leiden dat wij nu regelingen gaan schrappen of niet invoeren. Als voorbeeld uw recent memo de compensatiemogelijkheden hoge zorgkosten minima voorlopig ter zijde te schuiven. Met als argument dat we deze nieuwe regeling vooralsnog niet instellen, omdat we voor nu te weinig financiële ruimte hebben. Daar pas eind 2019 op terug komen met een brede discussie over financiële middelen binnen het sociale domein. Aan zo’n discussie hebben de mensen die het betreft geen boodschap. Voorzitter, de PvdA/GroenLinks vindt dat inwoners van onze gemeente nu iets onthouden wordt. Dit is absoluut een verkeerde keuze. Het gaat hier wel om inwoners die iedere euro moeten omdraaien en iedere financiële hulp hard nodig hebben. Zeewolde heeft een Voedselbank en een Arme Kant. Plus een behoorlijk aantal mensen dat moeite heeft rond te komen. In onze rijke en welvarende gemeente wordt elke week brood uitgedeeld aan mensen die niks anders hebben. Voorzitter, dit college doet de zwaksten in onze Zeewolder samenleving iets tekort. Om die reden hebben wij de volgende motie voorbereid…….

Motie: Compensatiemogelijkheden hoge zorgkosten minima

De raad van de gemeente Zeewolde, in vergadering bijeen op 1 november 2018.

Overwegende dat:

Op dit moment geen aanvullende compensatiemogelijkheden voor minima met hoge zorgkosten wordt ingevoerd. De compensatiemogelijkheden pas eind 2019 afgewogen zullen worden bij de discussie over de abonnementstarieven en het terugdringen van de tekorten binnen het sociaal domein.

Voorts constaterende dat:

De zorgkosten voor consumenten steeds hoger worden. Inwoners met een bijstandsuitkering of inkomen net daarboven het financieel zeer moeilijk hebben. De urgentie voor een gerichte maatregel voor deze doelgroep groot is. Een dergelijke maatregel juist een positief effect heeft op de financiële situatie van de doelgroep en ademruimte kan creëren. De gemeenten Harderwijk en Ermelo deze aanvullende compensatiemogelijkheden voor minima met hoge zorgkosten wel hanteren. Wij streven naar gelijkwaardig beleid binnen de EHZ gemeenten. Dit een meer werkbare situatie voor de uitvoerende instantie oplevert en gelijke behandeling van inwoners.

Verzoekt het college:

Aan te sluiten bij de aanvullende maatregel Regeling compensatie eigen risico zoals ook Ermelo en Harderwijk hebben ingevoerd.

De kosten hiervan structureel dekken vanuit het budget Domein Sociaal.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.