Nieuws van politieke partijen in Grave over VVD inzichtelijk

10 documenten

5000 EXTRA PLEKKEN NODIG VOOR ASIELZOEKERS

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave VVD Grave 12-11-2019 06:37

5000 opvangplekken

Als de verwachte doorstroom volgend jaar blijkt te kloppen dan zijn er 5000 nieuwe opvangplekken nodig, schrijft staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid, VVD). Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vangt de drukte op korte termijn op door ‘bijvoorbeeld uitstel van onderhoud en inzet van recreatieparken’. En ze overleggen met gemeenten over nieuwe opvanglocaties. ‘De uitdaging om de komende tijd het genoemde aantal plekken te realiseren kan het COA niet alleen.’

Regie

De staatssecretaris schakelt de hulp in van de regionale regietafels om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor nieuwe opvanglocaties en om te zorgen voor een verdeling over de provincies. Deze regietafels worden gecoördineerd door de commissarissen van de koning. 'In 2015 en 2016 is de structuur van de regionale regietafels onder uw voorzitterschap zeer effectief gebleken bij het realiseren van de toen benodigde opvangcapaciteit’, schrijft Broekers-Knol aan de rijksheren.

Niet te vergelijken

‘Hoewel de situatie van nu niet te vergelijken is met die van destijds, willen wij u vragen de RRT’s opnieuw in te zetten om de verlengingen (of vervanging als verlenging niet mogelijk blijkt) en de ca. 5.000 opvangplekken te realiseren. Op die manier kan tijdig met de werving van opvanglocaties worden begonnen. U kunt daarmee in uw hoedanigheid van rijksorgaan namens het Rijk het gesprek tussen gemeenten, COA en overige betrokken organisaties voeren.’

VVD: controleer bankrekening van raadsleden

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave VVD Grave 11-09-2019 07:13

DEN HAAG (ANP) - Banken moeten de rekeningen van gemeenteraadsleden in de gaten houden, om witwassen en financiering van terrorisme te voorkomen, vindt de VVD. Voor bijvoorbeeld ministers, Kamerleden en rechters geldt deze verplichting al.

Voor bepaalde groepen personen geldt de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme al. Banken, maar ook andere instellingen, zijn verplicht een onderzoek in te stellen voor ze zaken doen met bijvoorbeeld hoge politici en rechters, maar ook hoge militairen, directeuren van staatsbedrijven en hun directe familie.

Om vermenging van de boven- en onderwereld tegen te gaan, vindt VVD-Kamerlid Roald van der Linde dat de wet ook zou moeten gelden voor de leden van Nederlandse gemeenteraden. "Dit is de manier om de politiek schoon te houden", zegt hij in gesprek met BNR.

Algemene beschouwingen kadernota voorstemmers.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD Grave 05-07-2019 09:53

GraverMaat: De kadernota van het college werd door de coalitiepartijen LPG en CDA gesteund.

De oppositiepartijen Liberaal Land van Cuijk en de VVD stemden ook, ondanks hun forse kritiek, voor deze kadernota.

Hieronder kunt u alle volledige bijdragen lezen.

Volgende week komt er een verkorte samenvatting in de Graafsche Courant.

Algemene Beschouwingen Liberaal Land van Cuijk – Grave bij de Kadernota 2019

Voorzitter, collega raadsleden, mensen hier op de tribune of thuis,

Allereerst dank aan iedereen die heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de Kadernota en de beantwoording van de vragen.

Vorig jaar stond ik hier als kersverse fractievoorzitter. En toen begon ik mijn algemene beschouwingen met die droom van dat Europees Ruimtevaartcentrum. Dat ruimtevaartcentrum moest er natuurlijk niet letterlijk komen. Het was een oproep om met visie te komen naar de toekomst toe. Visie in plaats van reageren op dat wat op ons afkomt. Visie waarbij de doelen belangrijker zijn dan de financiën.

Vorig jaar hebben wij aangegeven: “Het eigen vermogen loopt terug. Structureel zijn er voor het derde jaar meer uitgaven dan inkomsten.” Inmiddels is dat het geval in het vierde jaar op een rij…

In de Gemeentewet staat artikel 189 lid 2: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”

De provincie zal bij de beoordeling van de begroting ook kijken naar structureel en reëel evenwicht. De provincie vindt het niet goed dat alleen in het laatste jaar er een positief getal staat, als het jaar daarvoor ook alleen het laatste jaar positief was.

Dit noemt men bij de provincie ‘opschuivend perspectief’, in de brief van 26 april 2019.

De provincie zegt:

Als de begroting van 2019 alleen in 2022 een evenwicht liet zien, dan moet de begroting van 2020 een structureel en reëel evenwicht laten zien in 2022 én 2023.

Vraag aan het college:

Hoe denkt het college aan deze vereiste van de provincie te voldoen met een kadernota die 4 keer negatief is?

Het probleem is dat de Kadernota ons laat zien dat de begroting structureel niet in evenwicht is voor de eerstvolgende jaren en dat realistisch gezien niet verwacht mag worden dat dit opgelost kan worden zonder wijzigingen in het beleid.

De raad zal dus ergens de komende periode bezuinigingsvoorstellen moeten aannemen. Dat is nooit leuk. Het maken van die voorstellen is geen taak voor de gemeenteraad. De raad stelt immers kaders en controleert; het college voert uit. Het college is dus aan zet.

Daarbij zitten wij niet te wachten op nog een extra ronde ‘bezuinigingsbingo’. Wij verwachten van het college een voorstel waarbij rekening wordt gehouden met drie scenario’s, waarbij ook gekeken wordt naar wat de gevolgen zijn voor de economische ontwikkelingen, de werkgelegenheid, de mogelijkheden voor jongeren en de woningbouw bij elk scenario.

Scenario 1:

Grave treedt alsnog toe tot de fusiegemeente in het Land van Cuijk. Dit heeft onze voorkeur zoals u wel zult begrijpen.

Scenario 2:

Grave blijft zelfstandig en gaat voor alles wat ze moet doen inkopen bij de werkorganisatie die de CBA-gemeente gaat vormen.

Scenario 3:

Grave blijft zelfstandig en moet een eigen ambtelijke organisatie vormen.

Een begroting maken is een serieuze aangelegenheid. Wij zullen ook dit jaar niet meewerken aan budgettaire trucs waardoor er op papier een mogelijk positief saldo ontstaat in jaar 3 of 4 in de meerjarenbegroting.

Trucs zoals geld uit de algemene reserve halen om het kloppend te krijgen, zoals ruim 6 ton vorig jaar, moeten achterwege blijven.

Wij hadden bijzonder veel moeite met het vaststellen van de begroting vorig jaar omdat wij deze niet reëel in evenwicht vonden. Wij maakten bezwaar tegen het opnemen van een risico ‘Sociaal Domein’, omdat toen al nagenoeg zeker was dat we die kosten zouden moeten gaan maken. Dit noemden wij een truc. En wat blijkt uit de eerste Burap? Het risico heeft zich voor de volle 100% geopenbaard. Kortom, de truc is ook nog eens mislukt!

Voorzitter, wij vinden het onbegrijpelijk dat het college komt met nieuw beleid in een kadernota die grossiert in de rode cijfers (ruim 2 miljoen euro eerste jaar).

Vooral ook omdat er geen voorstel wordt gedaan in welke richting het college denkt de tekorten terug te dringen. Een globale denkrichting, zonder de precieze cijfers, is toch wel het allerminste wat van een bestuurskrachtig college verwacht mag worden.

De inwoners van Grave, Gassel, Escharen en Velp verwachten vergroening van onze gemeente. Vergroening in duurzaamheid. Vergroening met het groen in de eigen wijk. En vergroening in de leeftijd. Door meer starterswoningen te bouwen blijven er meer

jonge gezinnen (jongeren) in Grave. Wij roepen het college op bij het maken van de begroting op beide fronten vergroening als uitgangspunt te nemen en dit bij bezuinigingsvoorstellen niet uit het oog te verliezen.

Onze partij wil graag, als straks blijkt dat daar geen bezwaren tegen zijn, instemmen met een krediet voor een nieuw sportpark. Op basis van de vermogenspositie van de gemeente is dit niet direct bezwaarlijk. Maar het is moeilijk uit te leggen dat je een sportpark van € 5 miljoen gaat bouwen en tegelijkertijd ook moet bezuinigen …

Als gemeente Grave hebben we nog één kans om onze toekomst zeker te stellen, om mee te praten over onze eigen toekomst. Na 28 oktober 2019 zijn we te laat.

Ons standpunt is duidelijk:

Liberaal LVC Grave is en blijft voor één gemeente Land van Cuijk.

Eén gemeente Land van Cuijk betekent:

Een krachtige en slagvaardige gemeente

Meer financiële slagkracht

Een sterkere ambtelijke organisatie

Een snelle en goede dienstverlening

Kansen voor voldoende werkgelegenheid

Goed basis- en beroepsonderwijs

Goed wonen voor jong en oud

Krachtige dorpen en wijken met eigen zeggenschap

Kortom: één krachtige gemeente Land van Cuijk, één gemeente die vooruit wil en klaar is voor de toekomst. Met de ontwikkeling van kernendemocratie en behoud vande eigen identiteit!

Algemene beschouwingen Graafse VVD.

Het is 2 juli 2019 met voor ons een niet sluitende kadernota voor de aankomende 4 jaren. Het college verzuimt, voor wat de VVD betreft, aan de raad een sluitende kadernota voor te leggen.

De voorliggende kadernota geeft duidelijk weer dat Grave de aankomende jaren, net zoals in het verleden, jaren structureel te veel uitgeeft. Een trend inmiddels of…………….of komt het door de

investeringen die we als Grave hebben gedaan in het verleden en in de toekomst om het fundament duurzamer te maken voor de uitdagingen van de gemeente Grave.

Uitdagingen in de zorg, leefbaarheid, veiligheid, klimaat en duurzaamheid die door de landelijke overheid aan de lokale overheden overgedragen worden.

We zien echter, terugkijkend naar de decentralisaties in de zorg, dat dit anders is verlopen dan men had verwacht. Dat de jeugd, die de zorg nodig heeft, beter door de gemeente gesignaleerd wordt en

dus geholpen kan worden, staat wat ons betreft buiten kijf. Doordat het Rijk de decentralisatie met een flinke bezuiniging aan de gemeenten heeft overgedragen en de zorgvraag is toegenomen zijn de beschikbare middelen echter niet toereikend. Met als gevolg tekorten in de jeugdzorg. Een compensatie in de vorm van ‘n extra budget, kunnen de gemeenten tegemoet zien, die vooralsnog niet van structurele aard is.

De leefbaarheid voor onze gemeente wordt deels bepaald door het aantal beschikbare woningen waarbij we zien dat er vraag is naar diverse typen woningen en woonvormen.

Voor de langere thuis zittende zelfredzame ouderen, voor de 1 ouder gezinnen of voor de alleenstaanden. Met ook hier weer een uitdaging die door de landelijke overheid is geïntroduceerd,

Ook hier voorzien wij als VVD dat de lokale overheden diverse structurele uitgaven dienen te maken om de Omgevingswet te implementeren in het beleid van de gemeente. Een uitdaging die, zonder beschikbaar gestelde middelen door Den Haag of Provincie dient te worden uitgevoerd.

Een laatste uitdaging die aansluit bij het landelijke beleid waarbij de gemeenten aan zet zijn is die van klimaat en duurzaamheid. Het opstellen van een uitvoeringsprogramma klimaatbestendig Land van

Cuijk, transitie in de veehouderij, klimaatakkoord en de nieuwe landelijke wetgeving zoals de Warmte en Energietransitie dienen door de gemeenten worden toegevoegd aan het maken van extra beleid.

Ook hier worden we als gemeente niet voorzien in extra middelen om deze uitdagingen uit te voeren.

Voorzitter, het geld klotst volgens menigeen in DEN HAAG tegen de plinten, misschien dat ze daar rekening mee kunnen houden met de verbouwing van de 2e kamer, en wat van deze gelden kunnen

overpompen tijdens deze verbouwing naar de gemeenten.

Bij deze doen wij dan een beroep op het college om een signaal af te geven richting Den Haag en Provincie aan de lokale overheden meer middelen beschikbaar te stellen voor de uitdagingen die van ons als Grave worden gevraagd. Dit, om te zorgen dat de fundering van onze Gemeente niet afbrokkelt en we genoodzaakt worden om elders de benodigde middelen te bezuinigen zoals subsidiegelden op sport, cultuur en leefbaarheid.

De VVD wil op voorhand niet stil zitten om samen met het college en deze raad ook zelf te kijken om de tekorten op onze aankomende begroting te beperken. Daarvoor hebben we als VVD reeds een

voorstel ingediend na de behandeling van de kadernota in de auditcommissie.

Fractie Graafse VVD

ALGEMENE BESCHOUWINGEN LPG.

Op zoek naar balans!

In de kadernota van de gemeente Grave leggen we op hoofdlijnen de basis van het beleid voor de komende jaren vast.

Voor de Lokale Partij Grave betekent dit dat we op dit moment op een verantwoorde manier keuzes moeten maken om onze inkomsten en uitgaven weer in evenwicht te brengen de komende jaren.

De financiële werkwijze van het Rijk het ‘trap-op-trap-af principe’ (Geeft het Rijk meer uit, dan krijgen gemeenten een hogere algemene uitkering. Gaat het Rijk minder geld uitgeven, dan daalt ook de groei van de algemene uitkering) heeft grote gevolgen voor

De financiën in het Sociaal Domein zijn een landelijk probleem en het beloofde extra geld bij de meicirculaire voor de jeugdzorg dekken de tekorten bij lange na niet. Sterker nog er is een kleine compensatie voor de eerste 3 jaarschijven. Structureel is er nog géén oplossing en dit maakt de uitvoering van de jeugdzorg onmogelijk en onhoudbaar.

Bij de audit com van 12 juni gaf de accountant aan dat het voor een Gemeente niet te doen is om in begrotingen te sturen omdat het onzeker is wat de algemene uitkering zal worden.

De gemeente Grave heeft, net zoals de overige gemeenten in Nederland, te maken met een aantal zaken waardoor er op de exploitatie forse tekorten zijn (te weten: jeugdzorg, WMO, en het trap op trap af principe, waardoor gemeenten veel minder inkomsten ontvangen van de overheid omdat het Rijk na verhouding minder heeft uitgegeven. Hierdoor moeten we keuzes maken, die we liever niet maken. Echter door genoemde redenen zullen we dit wel

moeten doen om de exploitatie van de gemeente Grave in balans te krijgen.

Ik wil nogmaals de woorden van de accountant op 12 juni herhalen dat het voor een gemeente NIET te doen is om in begrotingen te sturen omdat het zo onzeker is wat de algemene

uitkering zal worden. Wij zijn benieuwd hoe u, collega raadsleden, hier tegenaan kijkt en welke stappen het college neemt richting de overheid!

De Lokale partij Grave wil voor onze inwoners de woonlasten zo laag mogelijk houden. Wij zijn geen voorstander om de tekorten in het Sociaal Domein af te wentelen op onze inwoners. Onze inwoners hoeven niet op te draaien voor het feit dat de Rijksoverheid haar

verantwoordelijkheid niet neemt en de gemeente in de kou laat staan. Maar door dit beleid worden gemeente gedwongen maatregelen te nemen die de inwoners wel degelijk zullen

raken. We trachten dit tot een minimum te beperken maar ook de gemeente Grave zal hier helaas niet aan ontkomen.

Maatregelingen die we aan u als overweging mee willen geven zijn, afschaffing solidariteit sociaal domein land van Cuijk, is dat mogelijk?

Opbrengsten pachtgronden verhogen, Raadsbesluiten altijd voorzien van het effect op de begroting en een cumulatiefoverzicht, in

2020 alleen nieuw beleid als oud beleid niet doorgaat, zorg voor structurele balans tussen uitgaven en inkomsten, ambitieniveau aanpassen aan de inkomsten, de portefeuillehouders goed kijken naar eigen portefeuilles en daar waar mogelijk bezuinigingsvoorstellen doen.

Zijn er nog potjes, bestemmingsreserves die niet gebruikt worden? Ook trap op trap af bij ALLE gemeenschappelijke regelingen. De kern van de bezuinigingen moeten we halen uit zaken die niet echt nodig zijn.

Voorzitter tot slot:

De inwoners van Velp, Escharen, Gassel en Grave voelen zich sterk verbonden met hun gemeenschap. Wij zijn trots op deze gemeente waar we leven, wonen en werken. Daar is ook alle reden voor. In onze gemeente gebeurt veel moois en er is nog heel veel meer mogelijk. Voor de komende jaren zijn we op zoek naar balans. Dat betekent op een verantwoorde manier keuzes maken om onze inkomsten en uitgaven weer in evenwicht te brengen. Dit kunnen we alleen bereiken door dit in gezamenlijkheid met raad, college en ambtelijke organisatie – te doen!

Tot zover 1e termijn

CDA: De steven wenden, de blik verbreden.

Algemene politieke beschouwingen bij de kadernota 2020

Waar staan we als gemeente Grave?

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen die op ons afkomen?                                                                                                 Welke kansen en bedreigingen horen daarbij?

En de slotvraag: waar moeten we – als gemeente Grave – naartoe?

Bestuurlijke toekomst

De antwoorden op deze vragen dienen – wat het CDA betreft –

te komen van de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.

Wij willen géén gemeentelijke toekomstvisie bedacht door bestuurders, ambtenaren of projectbureaus.

Het CDA hecht waarde aan de kennis, ervaring en intuïtie van onze inwoners. Samen maken zij hún visie op hún dorp of hún stad.

Zo komen inwoners en bestuur tot een gezamenlijk plan.

De identiteit en de kracht van onze gemeente

kan je ophangen aan de volgende kapstokken:

geschiedenis (onder de paraplu van ‘historisch Grave’)

groen en gezond (onder de noemer ‘bastion van zorg’)

gastvrij en gezellig (dankzij ondernemers, verenigingen en andere groepen).

Wat de ​gemeente ​nodig heeft, is een toekomstbestendig bestuur

voor inwoners, organisaties en ondernemers met aandacht voor de identiteit van onze dorpen en stad.

De keuze beperkt zich niet tot zelfstandigheid enerzijds en één gemeente Land van Cuijk anderzijds.

Het CDA vindt democratisch draagvlak wezenlijk en zoekt daarom het gesprek – met iedereen, maar op de eerste plaats met de inwoners van onze gemeente.

Hoe het​ niet​ moet, zien we in het fusie van onze buren.

Voor ons zijn de volgende criteria leidend:

* behoud van de identiteit van Escharen, Gassel, Grave en Velp door maximale burgerparticipatie,

* daadwerkelijk draagvlak onder de inwoners,

* continuïteit van maatschappelijke taken,

* goede dienstverlening aan burgers,

* realistische toekomstbestendigheid en

* robuuste regionale samenwerking.

Kiezen doen we echter sámen.

De mening van de inwoners weegt voor óns ontzettend zwaar.

Daarom moeten we er alles aan doen om hen zoveel mogelijk te informeren vóórdat zij een afweging maken.

De CDA-fractie gaat het open gesprek aan, wendt de steven en verbreedt haar blik. Dat betekent dat samenwerking of herindeling

met gemeenten ​buiten ​het Land van Cuijk, – zoals Oss en Uden/Landerd – bespreekbaar is.

Meer intensieve samenwerking met Wijchen en Heumen net zo goed.

Wij nemen echter geen voorschot op het maatschappelijk debat

dat vooral buiten dit huis gevoerd moet worden.

Wij staren ons niet blind op één gemeente Land van Cuijk of de variant Cuijk, Grave, Mill.

De wijze waarop de “CBA-gemeenten” – Cuijk voorop – opereren is daar debet aan. De afstand tussen Cuijk en Grave is onnodig vergroot. Grave heeft er werkelijk álles aan gedaan om Cuijk tegemoet te komen.

Voortdurend verschuivende deadlines en het dichtgooien van de deur in ons gezicht maken duidelijk dat wij geen serieuze, – laat stáán gelijkwaardige! – partner zijn.

Een dergelijke houding heeft consequenties.

Leefbaarheid en daadwerkelijke kernendemocratie /  burgerparticipatie

De inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp hebben het laatste woord. Wij dienen hen hier, in het stadhuis, te vertegenwoordigen

en een stem te geven – liefst zonder tussenkomst van de politiek.

Het CDA vindt leefbaarheid in de eigen straat of wijk vooral een zaak van de straat of de wijk.

Wij staan voor maximale zeggenschap en burgerparticipatie.

Langs die lat leggen wij de participatieverordening die deze raad dient vast te stellen. Het is niet voor niets dat wij nog ​dit​ najaar

een visie van het college op kernendemocratie verwachten.

Het wordt tijd dat burgerparticipatie vorm, inhoud en praktische betekenis krijgt. Voor ons heeft dit – vanwege de directe relatie met leefbaarheid – hoge prioriteit.

Het draait namelijk om betrouwbaarheid, regie nemen bij leefbaarheidsvragen, waardering voor gemeenschappelijk initiatieven, om faciliteren en verbinden, en het benutten van lokale kennis.

Het CDA vraagt om een visie in 2019, en de eerste resultaten in 2020. Wij rekenen erop dat het college deze handschoen oppakt.

Financiële positie van gemeenten, waaronder Grave

Ook de oplossingen voor uitdagingen waarvoor onze gemeente staat, liggen niet in de bestuurlijke ​toekomst​, maar in het bestuurlijke ​heden​.

Het Rijk geeft gemeenten minder geld dan was verwacht.

Daarnaast hebben talloze gemeenten te maken met tekorten op de jeugdzorg. Tel daarbij nog de verplichte wettelijke taken bij op

zoals de invoering van de omgevingswet en de energietransitie,

en je hebt een ingewikkelde financiële puzzel.

Een belangrijke oorzaak ligt echter in Den Haag. Daar draaien wij niet omheen. Het Rijk heeft molenstenen om de nek van gemeenten gelegd en bezuinigt over de ruggen van mensen.

Zo simpel is het.

De oplossing ligt daarom vooral op nationaal niveau.

Desondanks hebben wij de taak om het Graafse huishoudboekje op orde te brengen.

Niet alleen déze gemeente staat voor de vraag:

bezuinig je op de kwetsbaren in de maatschappij of gaan we de kosten op andere burgers, verenigingen of instellingen verhalen?

Bestuurskracht bij de begrotingsbehandeling

Het is niet eenvoudig dat duivelse dilemma te beantwoorden en tóch zullen we het moeten.

Het college heeft de opdracht met een visie te komen en deze te vertalen in een begroting.

Als raad geven we vandaag, echter, de kaders daarvoor mee.

Als de raad nu zegt: “college, zoek het uit”, is hij geen knip voor de neus waard.

Bestuurskracht blijkt vooral bij forse tegenwind.

Het is alle hens aan dek.

Bij de begrotingsbehandeling zien we wie het lef heeft, samen met burgemeester en wethouders, de storm te trotseren.

Het CDA is – zoals het hoort – bereid in moeilijke tijden verantwoordelijkheid te nemen.

De prijs van een sterke en sociale samenleving:

aan voorzieningen gekoppelde verhoging o.z.b.

Als het Rijk gemeenten niet redelijkerwijs tegemoet komt, zullen wij lastige en pijnlijke maatregelen moeten treffen om te voorkomen dat we kwetsbare mensen in de kou laten staan.

Barmhartigheid en sociale rechtvaardigheid vragen om offers elders.

Dat betekent dat we mensen niet aan de kant zetten, maar – indien mogelijk – aan een baan helpen.

Vorig jaar al steunden wij het plan voor een regionale ​Business Developer. Daarnaast denken wij dat mensen die afhankelijk zijn van een uitkering door vrijwilligerswerk te doen (voor bijvoorbeeld ouderen) een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.

Het is onvermijdelijk dat we gemeentelijke inkomsten en uitgaven

meer met elkaar in balans brengen. Belastingmaatregelen zijn niet populair, maar voorkomen dat we de samenleving kapot bezuinigen

Het is daarom noodzakelijk om voortdurend uit te leggen waarom bepaalde maatregelen genomen worden:

niet alleen bij een ombuiging of korting,

maar net zo goed bij een eventuele verhoging van de o.z.b.              Het CDA loopt hier niet voor weg.

Keuzes en kaders

“Pappen en nathouden” is zinloos. Het is tijd om verantwoordelijkheid te nemen en keuzes te maken.

Twee belangrijke uitgangspunten voor het CDA heb ik zojuist uit de doeken gedaan. Daarmee zijn we er niet.

We moeten wensen schrappen of vooruitschuiven en daarbij geen enkel ‘heilig huisje’ schuwen. Dat geldt dus ook voor het sociaal domein waarop reeds fors bezuinigd is.

De vraag is dus of dáár nog iets te halen valt zonder de medemenselijkheid geweld aan te doen. Om tóch een duit in het zakje te doen: wat ons betreft gaat er een dikke streep

door de extra regionale solidariteit voor jeugdzorg in het Land van Cuijk.

Goed is goed.

Het CDA roept het college op kritisch te kijken naar het aantal uren

dat Grave afneemt van werkorganisatie CGM. Waarop valt winst te behalen?. Voorop staat dat urenoverschrijding of -uitbreiding

wat ons betreft uitgesloten is (zonder tussenkomst van deze raad).

Gelet de ervaringen met en beleving van het thema ‘veiligheid’

en de toenemende ondermijning in Brabant, staan wij wel open voor extra uren voor opsporing en handhaving. De huidige formatie schiet tekort omdat de boa teveel taken heeft die buiten het Integraal Veiligheidsplan vallen.

Kunnen de invoerings- en opleidingskosten voor de Omgevingswet en de Transitie Veehouderij niet significant verlaagd worden?

Wat levert het onderbrengen van alle duurzaamheidsinitiatieven onder één loket op of het aansluiten bij uitvoeringsagenda’s in de regio, zodat we niet voortdurend bakken vol geld steken in het maken van nota’s en ander papier?

Tot slot

Wat het CDA betreft legt het college meer nadruk op de uitvoering van beleid, dus:

* bouwen, bouwen, bouwen en nog eens bouwen

– ook aan een waterkrachtcentrale in de stuw,

* het stimuleren van de lokale economie, inclusief duurzaam ondernemerschap,

* het aantrekkelijk houden van wonen en recreëren in onze dorpen en stad

– mede door een directe busverbinding met Wijchen en

* werken aan zeggenschap van inwoners over de leefbaarheid in de eigen straat of wijk, * met oog voor de échte problemen in de samenleving.

Als fractie zijn wij veel buiten de deur geweest en geloof ons: deze raad is zo slecht nog niet. We mogen trots zijn op deze gemeente

en laten zien waar we goed in zijn. Dus ophouden met streken en afbreken, maar verbinden en opbouwen.

De wereld is groter dan Grave. Maar Brabant is groter dan het Land van Cuijk en Nederland groter dan Brabant.

Als we zonder oogkleppen om ons heen kijken en zien dat er méér is

dan waar we aan vasthouden, leidt een bredere blik tot meerdere perspectieven die het inhoudelijke gesprek niet alleen mogelijk,

maar ook zinvol en interessant maken.

Jan Nuijen: De politiek ontmoet de sportieve burger.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 14-02-2019 15:59

(door Jan Nuijen, lid Stuurgroep Samenwerking Estria/GVV’57/SCV’58, de EGS, dd 14022019)

Na op 5 februari 2019 ‘mijn politiekdebuut’ gemaakt te hebben, had ik toegezegd om een weekje later nogmaals deze Arena te gaan betreden.

En bij mij gelden nog simpele normen en waarden: ‘Wat je (toe)zegt, moet je doen’. Uitermate benieuwd wat van de toezeggingen van de dames en heren raadsleden op 5 februari bij hen over is gebleven na een roerig weekje.

Want, om in sporttermen te blijven, ‘deze wedstrijd’ stond volop in de aandacht, supporters van verschillende kanten gaven hun mening, een krachtige ‘5e colonne’ kwam in actie, ‘de krant’ had meer aandacht voor negatieve uitingen dan voor de positieve kansen en ‘de raadzaal Arena’ was in korte tijd uitverkocht, het puilde uit.

De gastheer én spelleider burgemeester Roolvink heette iedereen welkom en moest regelmatig zowel aan de overladen tribunes als aan de ‘spelers/speelsters’ de spelregels uitleggen, het spel stil leggen en zelfs ‘schorsen’. Hij slaagde daarin met vlag en wimpel, al bleek zo’n ‘finale’ moeilijker te begeleiden dan een gewone, reguliere ‘competitiewedstrijd’. De emotie die bij de sportwereld hoort, kwam een enkele keer in conflict met de politieke gedragsregels, al vind ik persoonlijk een applausje na een goede actie niet zo storend…

Voorbeschouwingen

De pers was in de periode tussen de commissievergadering en deze raadsvergadering volop actief. Ik las er weinig nieuwe zaken in.

De oppositie, gesupporterd door ‘de kritische burger(s)’ blijft een financieel verschil van mening houden met de LPG ondanks accountants en onderzoeken. Gelukkig mag dat in ons land.

Verschillende collega sportverenigingen werden geactiveerd om aan te geven dat ook zij graag ondersteund worden. Ik denk dan, kom met plannen!

Ook gaf ‘de krant’ een podium aan kritische verenigingsmeningen, die mijn inziens op verenigingsniveau besproken moeten worden én ook zeker besproken gaan worden.

In de politieke Arena kwam EGS-meisjesbegeleidster Rosan van Haren als inspreker in actie om aan de dames en heren raadsleden aan te geven wat het belang was van de EGS SAMENwerking en een nieuwe accommodatie ‘die van deze tijd is’, die zij en haar meisjes meestal alleen maar konden betreden in uitwedstrijden. Rosan rekende op een unanieme JA. Ook Jan de Kruif, belichtte namens de voorzitters van Estria, GVV’57 en SCV’58 én de Hockeyverenging Grave nogmaals het algemene belang van een nieuwe Sportaccommodatie hoor héél (sportend en bewegend) Grave. Pak die ‘kans voor open doel!’

De vertegenwoordiger van collega sportverenigingen verklaarde de achtergrond van de gestuurde brief: ‘Niet tegen onze collega voetbalverenigingen maar ook wij hebben wensen’.

De inbreng van dhr Wijdeven zal zeker een vervolg krijgen op verenigingsniveau zoals hem al was toegezegd.

Het verloop

Alle deelnemers waren optimaal voorbereid en door de enorme publieke belangstelling binnen en buiten ‘de raadzaalArena’ in topvorm. De aftrap werd verricht door Wethouder Joosten die het plan namens het college van B&W indiende en begeleidde ‘richting het speelveld’ met de complimenten aan de leden en vrijwilligers die hier al zo lang mee bezig zijn. Het is een plan geworden dat weloverdacht is met positieve beoordeling vanuit de KNVB, Rabobank en NOC/NSF. Wat wil je nog meer zou je denken?!

Daarna kwam dhr Heemkerk (LPG) in actie die aan deze complimenten nog een enorme financiële nuance meegaf. ‘Het is dan wel een investering van ruim 5 miljoen voor 40 jaar, maar er is NU al sprake van een verplichting van ruim 80.000 euro per jaar aan de verenigingen. Er resteert een netto kostenpost van 300.000 euro over een periode van 40 jaar’. Dus géén ruim 5 miljoen maar 300.000 euro!, dat zal de collega raadsleden als muziek in de oren klinken. Niemand reageerde echter op deze actie van  dhr Heemskerk, die door collega raadsleden ook tijdens deze vergadering als‘rekenkundige specialist’ werd geduid, dus het zal rekenkundig kloppen! Maar stonden die oren wel open?

Wordt er wel naar elkaar geluisterd of is onze raad ‘een verdeeld team met uiterst kundige toppers’, zoals bv Ajax in Almelo tegen Heracles of Feyenoord in Rotterdam tegen Excelsior.

Het wordt dan tijd dat dit team met ‘topspelers’ de krachten bundelt zoals Ajax tegen Real Madrid of Feyenoord tegen Ajax/PSV want dan wordt het resultaat vele malen beter.

Ook dit keer bleef het ‘Fusieplan’ als plan met vele complimenten overeind al hebben verschillende partijen meer tijd nodig om de gehele inhoud tot zich te nemen. “We hebben het pas vier weken!’, klonk het.

De LPG én VVD waren wat dat betreft het verste en durfden zich uit te spreken voor de sportieve toekomst van de Graafse jeugd in een volmondig VOOR. Dhr Litjens van Keerpunt 2010 was ook duidelijk: TEGEN.

De andere partijen, CDA-VPGrave-D66-Llvc, kozen bij monde van dhr van Megen, die als enige ook de taal van de jeugd probeerde te spreken, voor ‘voortgang én zekerheid’, verpakt in een amendement. Voor mij betekent dat: Wij zeggen VOOR, als……

‘Voortgang én zekerheid’ werd voor mijn gevoel echter tijdrekken en rondspelen, want de meeste ‘als-en’ staan al in het gepresenteerde plan of zullen opgenomen worden in ‘het contract’ tussen de Fusievereniging en Gemeente Grave.

Voor de uitslag van de stemming, dus het resultaat van deze ‘finale’, geeft het het volgende beeld: 12 VOOR en 1 TEGEN.

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb, want ondanks een geconcentreerd volgen van de WOORDEN, kan ik soms de DADEN die daaruit komen niet volgen. Partijen/Raadsleden die op 5 februari volgens mijn oren VOOR waren, ‘Tegen zo’n plan kun je géén NEE zeggen!’ zijn een week later in DADEN toch niet zo voor… én ook niet tegen!? Zeggen deze ‘Politieke woorden’ andere dingen, dan het werkelijk is?

Kan ik hen op de ‘grijze ogen’ vertrouwen? Is JA ook JA?

Nabeschouwingen richting ‘de verlenging’

Als sportieve burger heb ik, en met mij velen, kennis mogen maken met ‘de politiek’. Een wereld met aparte regels, normen en waarden. Een wereld waar je tegen moet kunnen én een wereld die de burger net zo nodig heeft als de burger de politieke wereld.

Wel fijn als je dan elkaar kunt verstaan, begrijpen én vertrouwen. Ik heb deze drie zaken echt geprobeerd, maar weet niet of het gelukt is. Wat ik wel weet is dat elkaar vertrouwen in de politiek anders is, getuige het klinische en wellicht daardoor emotionele betoog van dhr van Kraaij waarin hij aangaf wat insinuaties door een collega! raadslid met je doen. De normen en waarden of het ontbreken daarvan in dit soort politieke zaken las ik als reactie op het op eigen verzoek, de vergadering verlaten door raadslid dhr Nuijen om mogelijke verdachtmakingen van belangen verstrengeling te voorkomen op de website van de ArenaLokaal. Triest!!

‘Wat betekent dit besluit nu eigenlijk?’, vroeg iemand me toen burgemeester Roolvink met ‘een hamerklap’ het besluit had bevestigd. Ik hoop dat er nog een tijd komt waarin de burger dit soort zaken zichzelf niet hoeft af te vragen en dat ELKE BURGER HUN POLITIEKE VERTEGENWOORDIGERS snappen.

‘Zij zitten er voor ons algemene belang!’

Als lid van de Stuurgroep Samenwerking Estria, GVV’57 en SCV’58 ben ik blij dat ik de Politiek van dichtbij heb mogen aanschouwen. De kritische opmerkingen en vragen om zaken, die volgens mij duidelijk in het plan staan, zullen er voor zorgen dat het Fusieplan nog beter wordt en voor iedereen te begrijpen gepresenteerd wordt in het belang van een fusie van verenigingen op een nieuwe accommodatie, die de inwoners van Grave en omgeving voor nu én de komende 40 jaar een fantastische mogelijkheid biedt om te kunnen sporten.

Samen kunnen wij zoveel meer bereiken!!!

Gelukkig blijk ik, gezien de enorme opkomst op 12 februari 2019, niet de enige die daarin gelooft.

In de verlenging ben ik er weer…

Foto’s van Matt Gerrits en Jacques Leurs

CDA Grave: al in 2019 minder OZB voor dorpshuizen, sportclubs enz.

CDA CDA VVD Grave 24-11-2018 16:38

De CDA-fractie in de gemeenteraad van Grave heeft het College van Burgemeester en Wethouders gevraagd te onderzoeken of buurthuizen, sportverenigingen en andere vrijwilligersorganisaties in Escharen, Gassel, Grave en Velp niet al in 2019 minder onroerendezaakbelasting hoeven af te dragen. CDA maakt lagere OZB voor verenigingen mogelijk Eerder deze maand nam de Tweede Kamer een CDA-voorstel aan, waardoor gemeenten niet langer het hoge OZB-tarief (voor niet-woningen, maar bedrijven) in rekening hoeven te brengen bij de gebouwen van sportclubs, dorpshuizen, fanfares, schutterijen, scoutingorganisaties enzovoorts. Dat scheelt vaak de helft in belasting. Alleen de VVD en 50plus stemden tegen. Het amendement van de CDA-Kamerleden Van der Molen en Omtzigt is door de Graafse CDA-fractie ter kennis van Burgemeester en Wethouders gebracht door middel van de onderstaande brief. Brief CDA-fractie aan het College van Burgemeester en Wethouders d.d. 18 november 2018 Geacht College, Afgelopen week heeft de Tweede Kamer een amendement, ingediend door de leden Van der Molen en Omtzigt (CDA), aangenomen op het belastingplan. Dat betekent dat gemeentes vanaf 2019 ervoor mogen kiezen om bij sportclubs, scoutingverenigingen, speeltuinverenigingen, dorps-en buurthuizen en andere ANBI en SBBI’s niet langer het hoge OZB – tarief voor niet-woningen (lees: bedrijven) in rekening te brengen, maar het lage OZB-tarief voor woningen.Dit houdt in dat Grave de ruimte heeft om sportverenigingen en andere maatschappelijke instellingen niet langer zwaarder te belasten dan gewone huishoudens. De Eerste Kamer moet het wetsvoorstel nog goedkeuren maar zal dat naar verwachting binnen enkele weken doen. De CDA-fractie wil het ijzer smeden nu het heet is en, indien mogelijk, daartoe de eerste stappen zetten. Tijdens de agendacommissie van jongstleden dinsdag is besloten de OZB-verordening, die op 6 november niet is vastgesteld, als A-stuk te agenderen voor 11 december. Eén dag later is het amendement-Omtzigt aangenomen (35026, nr. 52, zie bijlage) aangenomen. Dat is reden om een aantal vragen te stellen. Is het College op de hoogte van de mogelijkheden die het amendement-Omtzigt c.s. (35026, nr. 52) biedt? Deelt het College de mening van de CDA-fractie dat het onrechtvaardig is dat een vrijwilligersorganisatie, zoals er meerdere in Escharen, Gassel, Grave en Velp zijn, een hoger OZB-tarief betaalt dan een gewoon huishouden? Deelt het College de mening van het CDA dat deze organisaties van wezenlijk belang zijn voor de sociale cohesie en de gemeenschap in onze gemeente? Is het College bereid de OZB-verordening van de gemeente aan te passen en lokale maatschappelijke organisaties, zoals sportclubs, dorps-en buurthuizen en andere ANBI en SBBI’s onder het lage OZB-tarief te brengen? Indien het antwoord op de vorige vraag instemmend is, ziet het College ruimte om een gewijzigd voorstel aan te bieden aan de gemeenteraad, dat nog op tijd door de raad besproken kan worden? Het CDA vraagt het College deze vragen ruim vóór de raadsvergadering van 11 december te beantwoorden. Onze fractie hoopt dat het College in de gelegenheid is een gewijzigd voorstel naar de raad te sturen. Als dat onverhoopt niet zo is, verzoekt het CDA de raad uiteindelijk om de OZB-verordening niet als hamerstuk af te doen, maar te bespreken. Wij zullen, in samenwerking met de andere fracties in de raad, dan een amendement indienen. Uiteraard is de Eerste Kamer der Staten-Generaal nog aan zet, maar de aanname van het wetsvoorstel lijkt zeker. Het is dan ook raadzaam om hierop te anticiperen. Wij laten ons hiertoe graag door het College adviseren. Met vriendelijke groet, ook namens Roland Eijbersen en Jochem Jacobs, Alex van Megen,fractievoorzitter van het CDAin de gemeenteraad van Grave

VVD GRAVE ZIET AF VAN DEELNAME IN NIEUWE COALITIE

VVD VVD Grave 16-04-2018 08:28

De Graafse VVD ziet weinig toegevoegde waarde in deelname in een nieuwe coalitie. Met een constructieve houding en het belang van Grave voorop, kan in goede samenwerking tussen partijen ons liberale geluid beter tot haar recht komen en meer bereikt worden in het belang van Grave!

Afgelopen vier jaar heeft de VVD in Grave deel uitgemaakt van de coalitie en heeft namens de Graafse VVD een VVD-wethouder deelgenomen in het College. Naar de mening van de VVD is er in die periode bestuurlijk en politiek veel bereikt, vooral door de goede samenwerking binnen de coalitie (LPG, CDA, VVD en Trots Liberaal LvC) en zijn belangrijke en langslepende dossiers aangepakt en afgewikkeld. Ook is er financieel een belangrijke structurering geweest en staat Grave er financieel goed voor. De Graafse VVD heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. Consistent beleid, het niet uit de weg gaan van moeilijke beslissingen en het nemen van verantwoordelijkheid in het belang van Grave, hebben niet alleen in deze periode maar ook in de daaraan voorafgaande bestuursperioden een cruciale basis gevormd voor de stabiele positie waarin Grave thans verkeert. Ons liberale geluid hebben we daarin goed kunnen laten zien en horen. Ondanks dat de VVD een landelijke partij is, beschouwt de Graafse VVD zich vooral ook een lokaal betrokken partij. Onze focus ligt op de lokale belangen en het behartigen daarvan. 

 

Over enkele voor Grave belangrijke thema’s, zoals onder andere de bestuurlijke toekomst van Grave, de besproken omleidingsroute van de N324 tussen Escharen en Grave, de fietsbrug naar de Brede School ter bevordering van de verkeersveiligheid voor de Graafse scholieren, hebben we ons voor de verkiezingen nadrukkelijk uitgesproken. We kozen primair voor een zelfstandig Grave, maar de uitkomst van de opiniepeiling zou daarbij voor de VVD een belangrijke raadgever worden. Deze uitkomst was minder overtuigend dan verwacht en zal bij toekomstige besluitvorming op dit punt voor de VVD een belangrijke afweging vormen. De genoemde omleidingsroute tussen Escharen en Grave, mag er wat ons betreft niet komen en de verkeersveiligheid voor de Graafse scholieren naar de Brede School, moet optimaal gegarandeerd zijn, een fietsbrug kan daarbij helpen.

 

Het consistente beleid dat onze achterban en de inwoners van Grave van de VVD gewend zijn, zullen we onder leiding van Rob Bannink, fractievoorzitter van de VVD in Grave, daarbij gesteund door deskundige en gemotiveerde VVD-leden, die in commissies zullen deelnemen, ook de komende jaren uitdragen. Hieraan zullen we geen concessies doen.

 

In recente berichtgevingen werd vermeld, dat de Graafse VVD de komende bestuursperiode in Grave deel zou gaan uitmaken van de nieuwe coalitie. Wat ons betreft was deze berichtgeving te voorbarig. Ondanks dat de coalitie gevormd zou worden met onze voormalige coalitiegenoten, heeft de verkiezingsuitslag wel wat voeten in de aarde gehad. De politieke verhoudingen zijn behoorlijk anders komen te liggen en bovenal de Lokale Partij Grave, maar ook het CDA hebben van het succes van de afgelopen periode en van de verkiezingsbeloften die ze gedaan hebben, de meeste vruchten geplukt. 

 

Samen vormen ze een royale meerderheid in de Raad (9 zetels). Voor de VVD past met slechts èèn zetel vooral eerst bescheidenheid, de kiezers hebben immers gesproken.

Voor de Graafse VVD is het na deze teleurstellende verkiezingsuitslag tijd om de rug te rechten en de focus volledig op de komende bestuursperiode te richten en te zorgen dat onze standpunten helder voor het voetlicht komen, we nauwe aansluiting hebben en houden met onze lokale achterban en zorgen dat we op constructieve wijze mede het verschil zullen blijven maken. Naar onze mening kunnen we dat beter verwezenlijken door hiervoor de verbinding te zoeken met de hele gemeenteraad en het lokale belang telkens voorop te blijven zetten en daarbij passende coalities te zoeken!

 

Ons eerste voorstel zal zijn om een ‘Meldpunt knelpunt’in het leven te roepen, zodat de drempel voor de Graafse inwoners laag zal zijn om mee te praten met de politiek en wensen en ongenoegens eenvoudig te uitten zullen zijn. We zullen u hierover en over andere ontwikkelingen in de lokale politiek via de (social) media, onze website en openbare fractievergaderingen, op de hoogte houden.

HERINDELING OF ZELFSTANDIG?

VVD VVD Grave 13-03-2018 09:51

Tijdens het lijstrekkersdebat in de sociëteit werd aan onze lijsttrekker gevraagd wat zijn persoonlijke keuze zal zijn bij de meningspeiling op 21 maart aanstaande. Rob kiest zelf voor zelfstandigheid van Grave. Is dat ook het VVD-standpunt…?

De VVD is initiatiefnemer van de vraag die aan de inwoners van Grave wordt voorgelegd: Bent u voor zelfstandig Grave, voor een kleine fusie met Cuijk en Mill & St. Hubert, of voor een grote fusie met Cuijk, Boxmeer, Mill & St. Hubert en St. Anthonis. Daarmee stelt de VVD zich op het standpunt dat je eerst de inwoners moet vragen wat zij vinden in deze ingrijpende kwestie, alvorens tot een verantwoorde besluitvorming in de gemeenteraad te kunnen komen.

De optie ‘Grave zelfstandig’ is realistisch uit oogpunt van financiële positie en bestuurskracht, maar zelfstandigheid is in die zin beperkt, dat wij nooit zonder ambtelijke samenwerking kunnen; de ambtelijke fusie CGM is al een feit en daarmee blijft er ook in zekere zin afhankelijkheid van de ontwikkelingen in de partnergemeenten.

De optie ‘kleine fusie’ van drie gemeenten zou een logische vervolgstap kunnen zijn op de huidige situatie. Er zou een gemeente ontstaan van circa 48000 inwoners, wat volgens diverse studies een ideale grootte zou zijn en waarbij de partners reeds dicht bij ons staan.

De grote fusie met vijf gemeenten met grote verschillen in financiële positie heeft veel meer consequenties en is absoluut niet nodig om fusievoordelen te behalen. Integratie van die vijf gemeenten is heel ver weg en de ambtelijke samensmelting met verschillende culturen zal een bureaucratische opgave worden die decennia duurt, zonder kwaliteitsimpuls en ten koste van de daadwerkelijke voortgang. De afstand van het bestuur tot de dan 34 verschillende kernen geeft reden tot nadenken.

In mei gaat de gemeenteraad hierover in debat. Het woord is om te beginnen aan u!

GEEN PROVINCIALE WEG TUSSEN ESCHAREN EN GRAVE!

VVD VVD Grave 13-03-2018 09:38

Het tracé van de N321 is al enige tijd een heet hangijzer. Er gaan stemmen op om de verkeersoverlast in de St. Elisabethstraat weg te nemen door middel van een ‘rondweg’ door het Estersveld, dit tot hevige verontwaardiging van grote groepen inwoners. De VVD wil een heel duidelijk standpunt innemen voor nu en de toekomst: er komt geen provinciale weg door het Estersveld!

Dit zou namelijk de leefbaarheid en het woongenot ernstig bedreigen bij honderden gezinnen in de wijk Esterveld, het Mr. Gerritspark, de Stoof en het dorp Escharen. De unieke ligging van Graafse woonwijken met directe toegang tot het buitengebied, de Gasselse bossen en het Raamdal zou verloren gaan. Omwille van wat?

Voor de N321 zijn betere opties denkbaar, die mogelijk gemaakt zijn door de aankoop van het Visio-terrein. Herbouw van de vestingcontouren mag van de VVD niet ten koste gaan van de leefbaarheid voor de inwoners elders in de gemeente. Door slimme, sterk verdiepte inpassing van het tracé en gebruik makend van de hoogteverschillen van het Visioterrein moet het mogelijk zijn om de N321 en historisch Grave te verenigen, ten gunste van de St. Elisabethstraat. Bij handhaven van het huidige tracé zal de verkeersdruk van de N321 in de toekomst sterk moeten worden teruggebracht.

Verkiezingsprogramma Graafse VVD

VVD VVD Grave 02-03-2018 00:58

Aanpakken, dat gaan we doen! In de Bestuursperiode 2018-2022: 1. Stimuleren werkgelegenheid, focus op Graafse bevolking. Overbodige of niet werkende regelgeving verwijderen. Bouwvergunningen binnen 10 weken verstrekken zo niet dan automatisch vergunning. 2. Aanpakken leefomgeving Verstrekken van een laagrentende lening aan particulieren bij het verwijderen van asbest. 3. Fysiek en duurzaam veilig Grave. Cameratoezicht in het centrum en de kerkdorpen+ toegangswegen van de gemeente Grave 4. Duurzaamheid centraal stellen Bevorderen zonnepanelen, gebruikmaken van de stuw voor elektriciteitsvoorziening, energie neutraal bouwen. 5. Bundelen alle toeristische initiatieven. 6. Historisch Grave Regionaal en landelijk promoten 7. Stimuleren participerende samenleving Belonen van ideeën en initiatieven. 8. Financieel verantwoord! Alleen lastenverhoging als dat gepaard gaat met een verhoging van het voorzieningenniveau voor de inwoners. Voor wat hoort wat!

https://grave.vvd.nl/nieuws/28338/verkiezingsprogramma-graafse-vvd

© Campagneteam Graafse VVD

GRAAFSE VVD, DE LOKALE LIBERALE PARTIJ.

De Graafse VVD is een lokale liberale partij, die in een veelzijdige en

dynamische samenleving staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid,

verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid voor alle

mensen. Ieder mens is uniek en moet zich kunnen ontplooien. Wij willen

er zijn voor ieder die iets van zijn of haar leven wil maken. Wij gaan uit van de eigen kracht van mensen. Als mensen een steuntje nodig hebben, kunnen ze op de Graafse VVD rekenen.

Alle mensen behoren gelijke mogelijkheden tot ontplooiing te krijgen. Wij staan voor recht op onderwijs van hoge kwaliteit in elke levensfase. Onderwijs dient gericht te zijn op ontplooiing van de persoonlijkheid en ontwikkeling. Wij staan voor een gezonde markteconomie waar we oog hebben voor de zwakkeren in de samenleving. Dat betekent iedereen die daar geestelijk en lichamelijk toe in staat is werkt, zowel om zichzelf te ontplooien als om te voorzien in het levensonderhoud.

Maar bovenal staan we voor uw lokale woon- en leefomgeving. Prettig wonen en vertoeven met een goed en betaalbaar voorzieningenniveau en het gevoel van een sociaal- en fysieke veilige omgeving, kortom een gemeente om trots op te kunnen zijn.

VEILIGHEID.

1. Voor de Graafse VVD staat het sociale- en fysieke veiligheidsgevoel

voor de Graafse inwoner centraal. Het is één van de belangrijkste

kerntaken van de gemeente.

2. Veiligheidsplannen maken is één, uitvoeren is twee. Wij willen dat strak wordt gestuurd op resultaten. Er dient door het gemeentebestuur duidelijk te worden gerapporteerd aan de inwoners en de gemeenteraad.

3. De VVD wil overlast gevende jongeren en hun ouders aanspreken op

hun gedrag. Jongerenwerkers, politie en BOA’s dienen hierbij een

belangrijke rol te spelen door een ‘zichtbare’ samenwerking.

4. Op de politie mag in geen geval worden bezuinigd. De politie moet

meer zichtbaar op straat aanwezig zijn in combinatie met de BOA’s. Gericht beleid op geluids-, drank- en drugsoverlast en overtreders strenger aanpakken.

5. Lokale brandweer, politie en ambulances moet de wettelijke

aanrijtijden halen. Operationele grenzen zijn daarbij belangrijker dan gemeentegrenzen. Het gemeentebestuur houden we verantwoordelijk voor het nakomen en verbeteren van de afspraken.

6. Verkeersonveilige situaties moeten sneller worden opgelost. Blijvende

aandacht voor de verkeersveiligheid en 30/60 km zones.

7. Het uitvoeren van een degelijk VERLICHTINGSPLAN is noodzakelijk. Goede verlichting is een vereiste voor een veilig gevoel van de burgers en voor betere verkeersveiligheid.

8. Door de regionalisering van de brandweer is de aansturing van de

brandweerkorpsen op afstand van de gemeenten gekomen. De gemeente ziet toe op de veiligheid van de inwoners, beperkende maatregelen zoals het beperken van voertuigen en bezuinigingen op het brandweerkorps  kan wat ons niet ten koste gaan van de veiligheid van de Graafse inwoners. Hieraan dient prioriteit aan gegeven te worden. De motivatie van lokale vrijwilligers moeten we blijvend stimuleren, vrijwilligers zijn ook onmisbaar voor de brandweer. De gemeente moet een actief vrijwilligersbeleid voeren.

9. De burgemeester moet vaker instrumenten gebruiken om overlast tegen te gaan, bijvoorbeeld door gebiedsontzegging. Hierbij vooral ook veel aandacht voor kleine criminaliteit.

WOON- EN LEEFOMGEVING.

1. De Graafse VVD wil dat Grave een opgeruimde stad is. Een effectief groenbeleid, fraaie openbare ruimte en goede parkeeroplossingen in alle kernen!

2. Wij zijn voorstander van het bevorderen van eigen woningbezit. Dit is goed voor de woon- en leefomgeving. Consument gericht bouwen met participatiemogelijkheden in het ontwerpproces moet worden gestimuleerd. Energie-neutrale en innovatieve duurzame oplossingen die het wonen op termijn goedkoper maken voor onze inwoners en bijdraagt aan het energieneutraal maken van onze gemeente vormen de basis bij nieuwe projecten.

3. Bouwlocaties kunnen niet alleen eenzijdig bestaan uit (sociale) huurwoningen. Wij willen ook meer aandacht voor starterswoningen in de koopsector.

4. Wij willen in samenwerking met woningcorporaties en projectontwikkelaars zoeken naar nieuwe woonvormen voor ouderen en naar oplossingen voor toekomstbestendig bouwen en wonen.

5. Wij willen een beperkte welstandscommissie die zich richt op beeld en kwaliteit, maar meer ruimte laat voor nieuwe ideeën en trends. Alleen voor monumentale panden en beschermde stads- en dorpsgezichten moet een schoonheidscommissie bestaan, zodat het cultureel erfgoed van Grave beschermd blijft.

6. Woonplannen mogen niet statisch zijn. Als bepaalde woningbouw-plannen niet meer uitvoerbaar zijn, kiezen wij voor het wijzigen van bestaande plannen.

7. Wij willen realistische bouwplannen, afgestemd op de actuele vraag en wensen van de Graafse inwoners en gebaseerd op realistische bevolkingsaannames en economische bedrijvigheid.

8. Duurzaamheidsinitiatieven voor alle segmenten in de samenleving

moeten ondersteund en gestimuleerd worden. Communicatie van de

gemeente naar en met de inwoners is daarbij van groot belang.

DUURZAAMHEID.

1. De Graafse VVD wilt de collectiviteit van aanpak asbestsanering stimuleren. Wijken, buurten particulieren die hiermee te kampen hebben, moeten (financieel) ondersteund worden en begeleid worden in het proces van uitvoering.

2. Milieu en omgeving staan centraal in Grave.

3. Energieneutraal en (streven naar) gasloos wonen bij nieuwe woningprojecten als basisvoorwaarde opnemen bij verkoop

gemeentelijke bouwgronden. Innovatieve aanvullende oplossingen en ideeën van partijen mogen beloond worden.

4. Wij vinden de communicatie naar inwoners voor wat betreft de mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van

duurzame oplossingen nog te beperkt zijn. De gemeente moet een actief beleid voeren om inwoners en ondernemers te informeren over (energie- en kostenbesparende) mogelijkheden. Initiatieven als energiecafe’s en vergelijkbare verbindende bijeenkomsten vormen een mooi vertrekpunt hiervoor, het aanstellen van een ‘aanjager’ hiervoor, die naast het stimuleren zorgt voor het blijvend op de agenda zetten van het duurzaamheidsthema in Grave, is een streven van de Graafse VVD.

5. Wij willen de komende jaren wind-, water- en aardenergieprojecten

stimuleren en ondersteunen (bijv. de stuw van Grave).

ECONOMIE.

1. Werkgelegenheidsgroei komt vooral van het midden- en kleinbedrijf en het bestaande bedrijfsleven. De gemeente moet een goede relatie met deze sector onderhouden in Grave en in het Land van Cuijk.

2. Goede voorzieningen (glasvezel) en goede bereikbaarheid binnen de gemeente zijn cruciaal voor een moderne bedrijfsvoering. Hierop dient de focus gelegd te worden.

3. Eén gemeentelijk loket voor ondernemers is noodzakelijk. De relatie

met het bedrijfsleven is gebaseerd op vertrouwen. Een bedrijfscontactfunctionaris dient daarbij de stimulator te zijn.

4. De Graafse VVD vindt dat winkeliers zelf kunnen beslissen over hun openingstijden. Helderheid over uniforme openings- en sluitingstijden is voor onze burgers nadrukkelijk gewenst.

5. Wij willen dat gemeente en ondernemers in de detailhandel en horeca de promotie en marketing van Grave beter bundelen en de beschikbare middelen efficiënt inzetten voor behouden uitbreiding van evenementen en activiteiten die zorgen voor meer bezoekers.

6. Wij willen optimalisatie van het parkeer- en circulatiebeleid van de binnenstad. Buiten de winkelopeningen, kunnen autoluwe gebieden in het centrum overwogen worden.

7. Structurele verbetering winkelbestand Grave.

8. Minder regels. Wij willen vergunningen waar mogelijk afschaffen, samenvoegen of vervangen door een meldingsplicht of algemene regels. Dus bijvoorbeeld geen (aparte) ventvergunning, uitritvergunning, objectvergunning of reclamevergunning meer. De geldigheidsduur van vergunningen wordt verlengd.

9. Er moet een gemeente-brede opschoning van gemeentelijke regels komen om overbodige, tegenstrijdige, niet nuttige en niet handhaafbare regels te schrappen.

RECREATIE EN TOERISME.

1. Recreatie en toerisme zijn belangrijke dragers van de lokale economie. De Graafse VVD wil deze sector blijvend stimuleren en de gemeente moet hierin (ook in regionaal verband) een aanjaagfunctie vervullen.

2. Wij zijn voorstander van medegebruik en toegankelijkheid van natuurgebieden.

3. Wij willen een fietsvoetveer naar het kroonwerk Coehoorn aan de Heumense kant van de Maas Het vastleggen van fietsroutes in het landelijk netwerk toeristische routes. Ook een uitbreiding van de camperplaatsen in de gemeente op markante plaatsen bevordert het toerisme.

5. Aandacht voor cultuurhistorie. Dat maakt je trots bent op je buurt, dorp of stad en geeft je woonomgeving een eigen gezicht.

6. Blijvend ondersteunen activiteiten zoals Smartlappenfestival, Waterfestival, Pinksterfeesten, Historisch Spektakel Grave, Ballonnenfestival, Carnaval, etc. Het behoud en vieren hiervan draagt bij aan het saamhorigheidsgevoel.

7. We willen ook fiets-, wandel- en vaarroutes verder laten ontwikkelen, uitbouwen en bekendmaken.

8. De Graafse VVD wil kansrijke projecten financieel ondersteunen. Op deze manier bevorderen we de ondernemende creativiteit en zorgen we voor vernieuwing.

9. We vinden dat (agrarische) ondernemers hun activiteiten in het buitengebied moeten kunnen combineren met nevenactiviteiten.

10. Een aantrekkelijk winkelcentrum dat toeristen aantrekt en van toegevoegde waarde is voor de eigen inwoners. De gemeente faciliteert en stelt geen beperkingen aan openings- en sluitingstijden voor winkels.

11. Recreatie in de natuur moet mogen en recreatieve ondernemers moeten daar onder voorwaarden in kunnen uitbreiden, tenzij aantoonbare schade aan de natuur wordt toegebracht.

SOLIDE EN EERLIJK BESTUUR.

1. Onze gemeente Grave moet snel en doelmatig werken, afspraken nakomen en legt open verantwoording af.

2. Het is vanzelfsprekend dat raads- en commissievergaderingen in de

huiskamer (in beeld en geluid) zijn te ontvangen via internet. Alle openbare gemeentelijke stukken zijn niet alleen op het gemeentehuis in te zien, maar staan ook makkelijk vindbaar op internet.

3. Zowel Raad als College zitten niet alleen in stadhuis of gemeentehuis. Ze leggen periodieke wijkbezoeken af en gaan regelmatig naar bedrijven en maatschappelijke instellingen.

4. De Graafse VVD is voor krachtige gemeenten. Herindeling is geen

besmet woord, maar ook geen doel op zichzelf. Het kan een middel zijn om een sterke gemeente te krijgen. Bij herindeling gaat het om maatwerk, waarbij gewoon zakelijke afwegingen in het belang van doelmatigheid voor de inwoners moeten worden gemaakt. Bij de verkiezingen worden de inwoners naar hun mening gevraagd hierover.

5. Sterke gemeenten, verminderen de bestuurlijke drukte en voorkomen dat Rijk en Provincies de gemeenten te dicht op de lip zitten. Sterke en grotere gemeenten zijn geen bedreiging maar juist een kans voor goed functionerende steden en dorpen.

6. De Graafse VVD neemt bestuursverantwoordelijkheid. Wij staan voor een concreet bestuursprogramma met afrekenbare doelstellingen. We stellen een contract op tussen inwoner en bestuur.

7. Graafse VVD-wethouders en -raadsleden zijn herkenbaar, aanspreekbaar en betrouwbaar. We werken in openbaarheid, zodat is te volgen wat wij doen. VVD-bestuurders zijn eerlijke bestuurders!

8. Wij kiezen voor een blijvende intensieve samenwerking met andere gemeenten in de directe omgeving.

DIENSTVERLENING VOOR DE INWONERS.

1. De gemeente Grave is dienstbaar. De gemeente is een service-organisatie voor rijbewijzen, voor paspoorten, voor vergunningen. We maken voor jou zoveel mogelijk één loket. Een digitaal loket dat 24 uur open is, is voor de Graafse VVD vanzelfsprekend. De diensten en producten die de gemeente aanbiedt hebben een scherpe prijs/ kwaliteitverhouding.

2. De gemeente Grave werkt met een goede prijs-kwaliteitsverhouding en met openingstijden die passen. De gemeente biedt je de mogelijkheid om (online) persoonlijke afspraken te maken.

3. Ambtenaren zijn dienstverleners, en zijn dus ‘gewoon’ aardig voor en meedenkend met jou. Ze bellen je terug en zorgen dat jouw brieven en e-mail op tijd, juist en begrijpelijk worden beantwoord.

4. Wij willen dat er één collegelid verantwoordelijk is voor de coördinatie van de vermindering van de regeldruk. Alle portefeuillehouders nemen verantwoordelijkheid om de regeldruk in hun portefeuille te verminderen.

5. Regels zijn regels en moeten worden gehandhaafd. Regels die niet te handhaven zijn, moeten worden afgeschaft. Handhaving vindt integraal plaats. Eén controle zo mogelijk gezamenlijk met andere bestuurslagen.

6. De Graafse VVD wil het ‘Meldpunt knelpunt’ in het leven roepen. Een online of mobiel loket, waar (acute) misstanden in de gemeente gemeld kunnen worden en waar snel opvolging aan gegeven kan worden.

DEGELIJK EN SOLIDE FINANCIEEL BELEID.

1. De Graafse VVD is de waakhond voor lage lokale lasten! De VVD wil een gemeente die verantwoord omgaat met de haar toevertrouwde middelen. “Eerst verdienen en dan uitgeven” is het motto!

2. De gemeentelijke financiën zijn op orde. Onder leiding van onze VVD-wethouder, heeft het gemeentebestuur er de afgelopen jaren voor gezorgd dat er degelijk en solide financieel beleid is gevoerd. Om het verzorgingsniveau op pijl te houden en uit te breiden dient er zorgvuldig en weloverwogen geïnvesteerd te worden.

3. Het uitbesteden of gezamenlijk uitvoeren van taken is voor ons vanzelfsprekend wanneer daarmee voordeel voor de burger kan worden behaald.

4. Wij staan ten principale kritisch tegenover de OZB. De VVD wil de OZB- heffing voor bedrijfsgebouwen en burgers niet als melkkoe gebruiken, maar waar nodig inzetten om het voorzieningenniveau ten behoeve van de Graafse inwoners en ondernemers te verbeteren.

5. Ieder Raads- en Collegeprogramma bevat een financiële paragraaf.

ZORG, ONDERWIJS EN WELZIJN: GEEN

BETUTTELING MAAR BETROKKENHEID.

1. Voor de Graafse VVD is lokaal maatwerk essentieel voor een goede werking van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Wij gaan daarbij niet uit van de vraag “Waar heb ik recht op” maar “Wat heb ik nodig om mee te kunnen doen?”.

2. Wij vinden inbreng vanuit de lokale WMO-raad belangrijk om het beleid en de voorzieningen nog beter op jouw wensen af te stemmen. Deze raad is breed samengesteld.

3. De Gemeente Grave moet samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven meer stimuleren. Bijvoorbeeld door praktijklessen bij bedrijven te verzorgen.

4. Wij willen dat aantal en type stageplaatsen zijn afgestemd op de regionale vraag naar arbeid. De vakwerkscholen (VMBO/ROC) hebben een belangrijke rol in deze afstemming. Daarnaast willen wij ook de koppeling tussen voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven verbeteren.

5. Bevordering van de sociale samenhang, ook in de kerkdorpen en de betrokkenheid realiseren door vrijwilligerswerk verder te stimuleren.

CULTUUR.

1. De VVD vindt historisch besef, vooral voor de jeugd, van groot belang en is mede daarom voorstander van het behoud van cultureel erfgoed. De Graafse VVD wil dat er aandacht is voor cultuurhistorie. Dit maakt dat je trots bent op je buurt, dorp of stad en geeft je woonomgeving een eigen gezicht.

2. Wij zetten ons plaatselijk actief in voor eigen (cultuur-) historische evenementen, zoals Smartlappenfestival, Historisch Spektakel Grave, Open Monumentendag, Zuiderwaterlinie, 3-eenheid in Velp, Raamvallei, Carnaval, etc. Het behoud en vieren dragen bij aan het saamhorigheidsgevoel.

3. Wij dragen nadrukkelijk bij aan het stimuleren van de plannen rondom de ‘drie-eenheid’ in Velp. Een uniek stukje cultureel erfgoed wat voor Grave, met name het kerkdorp Velp nog lang gekoesterd kan en moet worden. De ontwikkeling zal daarnaast een toeristische aantrekkingskracht vormen naar de regio en daarbuiten.

4. Vanuit onze visie op brede talentontwikkeling willen we dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking kunnen komen met muziek- of cultuuronderwijs, zodat kinderen of ouders zelf kunnen besluiten of zij muziek- of cultuuronderwijs wensen te volgen.

5. Het verenigingsleven is een belangrijk bindmiddel in de samenleving. Wij ondersteunen dit dan ook actief.

6. Harmonieën, fanfares, koren en toneel zijn laagdrempelige mogelijkheden om zelf aan cultuur te doen. Dit kan bevordert worden door in de gemeentelijke subsidievoorwaarden de eis te stellen dat jaarlijks minimaal één openbaar optreden moet plaatsvinden.

7. De Graafse VVD vindt dat musea vrij toegankelijk moeten zijn voor jeugd tot 18 jaar.

SPORT.

1. Sporten is leuk en gezond. Sporten draagt bij aan een gezonde levensstijl, en het activeert je. Door te sporten leer je normen en waarden, incasseren, doorzetten en samenwerken.

2. Voor jongeren is sport extra belangrijk. Sporten houdt hangjongeren van de straat. De Graafse VVD wil dat sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang nauw samenwerken om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen. Daarbij moet de jeugdsubsidie gehandhaafd blijven.

3. Sportverenigingen worden in staat gesteld optimaal in te spelen op de veranderende vraag en werken daarbij actief samen met partners in de gemeente zoals onderwijs, gezondheidszorg, kinderopvang en overige.

4. Wij ondersteunen het organiseren van sportevenementen om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met sport.

5. Sport en sportverenigingen moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. In het nieuwe subsidiebeleid dient daarmee rekening te worden gehouden.

6. Een fusie tussen de voetbalclubs van Escharen, Grave en Velp (en wellicht Gassel), kan bijdragen aan de continuïteit van de clubs en daarmee het kunnen aanbieden van een belangrijke sportactiviteit aan onze (jeugdige) inwoners. De Graafse VVD zal een initiatief hiervoor toejuichen en waar mogelijk ondersteunen.

PERSONEEL EN ORGANISATIE.

De gemeente staat voor een krachtig en goed bestuur. Als eerste overheid heeft de gemeente te maken met veranderende en steeds complexer wordende taken. Om deze ambities waar te maken vindt de Graafse VVD het vanzelfsprekend dat de gemeente beschikt over een gemotiveerd, deskundig en flexibel ambtelijk apparaat, dat zich aanpast aan de veranderende eisen die burgers en samenleving stellen.

De gemeente profileert zich als een aantrekkelijke werkgever door middel van een goed personeelsbeleid met een actief scholingsbeleid, een leeftijds- bewust personeelsbeleid, flexibele werktijden en loopbaanbeleid.

De gemeente als goede werkgever verwacht van de ambtenaren dat zij zich ontwikkelen en met de tijd meegaan. Regelmatige beoordeling op prestaties en het daaraan verbinden van positieve en negatieve consequenties is voor ons vanzelfsprekend. Wij willen dat het personeel bij de gemeente alleen periodieken toegekend krijgt bij langdurig goed functioneren.

De Graafse VVD wil een effectieve ambtelijke organisatie die kwaliteit levert. Voor ons zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de organisatie: ondernemend, vraaggericht, verantwoordelijkheid nemen en geven, afspraak is afspraak en integriteit. Ambtenaren voeren beleid uit dat door het bestuur is vastgelegd.

Handhaving kan soms leiden tot agressie bij burgers. Het bestuur zorgt er te allen tijde voor dat zij achter de ambtenaren en hulpverleners staan en deze beschermt tegen agressie en geweld. De gemeente voert hierin een actief beleid.

Graafse VVD

Aanpakken, dat doen wij!

Vindt u ook, dat:

1. We verantwoord en zorgvuldig met onze belastingcenten moeten omgaan, kortom een solide financieel beleid;

2. We een positieve levenshouding moeten nastreven, waarbij keuzevrijheid, eigen verantwoordelijkheid en respect centraal staan;

3. We realistische bouwplannen, die voor onze gemeente betaalbaar zijn, moeten ontwikkelen;

4. Duurzaamheid centraal moet staan de komende jaren bij alle thema’s en dat initiatieven die dit uitdragen en partijen verbinden, moeten worden gestimuleerd en ondersteund;

5. We moeten zorgen voor een goed en betaalbaar voorzieningenniveau;

6. We veilig in onze mooie gemeente moeten kunnen wonen en leven;

7. Onze ondernemers de ruimte moeten krijgen om te kunnen ondernemen, hetgeen goed is voor onze lokale werkgelegenheid;

8. We geen plaats bieden in onze gemeente aan personen die zich niet aan de spelregels, normen en waarden houden;

9. We moeten voorkomen dat de leefbaarheid in onze kerkdorpen verloren gaat door de jongeren en de verenigingen ruimte te geven en daardoor de leefbaarheid te stimuleren.

Samen met jou, creëren we een beter Grave!

Stem voor jezelf, stem Graafse VVD!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.