Nieuws van Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS over GroenLinks inzichtelijk

15 documenten

De Raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen op 2 juli 2019

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:55

constaterende • dat het kabinet op 28 juni 2019 het klimaatakkoord gepresenteerd heeft; • dat dit akkoord een ingrijpende energietransitie noodzakelijk maakt; • dat het kabinet draagvlak voor deze transitie van cruciaal belang acht; • dat het kabinet wil zorgen voor een brede en actieve betrokkenheid van iedereen; • dat het kabinet daarbij een voorname taak legt bij gemeenten;

overwegende • dat het realiseren van de energietransitie gedurende vele jaren grote inspanningen vergt van onze gemeenschappen, organisaties, instellingen en bedrijven, alsmede van onszelf als gemeente; • dat voorkomen moet worden dat door de energietransitie de kloof tussen rijk en arm in de samenleving groter wordt; • dat naast landelijke maatregelen de lokale overheid de mogelijkheid heeft aanvullende maatregelen te nemen om ook voor lage inkomensgroepen de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden;

roept het college op • om in kaart te brengen welke taken de Rijksoverheid in het klimaatakkoord rekent tot de verantwoordelijkheid van gemeenten; • om in kaart te brengen welke aanvullende maatregelen de gemeente Peel en Maas zou kunnen nemen om inwoners te ondersteunen bij het nemen van maatregelen in het kader van de energietransitie en wat hiervan de kosten zijn; • om in kaart te brengen welke kansen er voor lokale gemeenschappen en lokale initiatieven zijn om tijdig in te spelen op de energietransitie en welke steun de gemeente hierbij kan bieden; • om voor 15 december 2019 een eerste rapportage van de gevraagde inventarisaties ter bespreking aan te bieden aan de gemeenteraad; • om in bedoelde rapportage een plan op te nemen voor een brede maatschappelijke dialoog over energietransitie, samen op te zetten met dorpsgemeenschappen en met andere hiervoor in aanmerking komende partijen/organisaties

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie PvdA/GroenLinks Annigje Primowees Frits Berben Raf Janssen

Motie vreemd aan de orde van de dag:

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:55

De Gemeenteraad van Peel en Maas, in vergadering bijeen op 2 juli 2019

constaterende • dat dit jaar van 25 november tot en met 10 december wederom de jaarlijkse wereldwijde ‘Orange the World’ campagne gehouden wordt, welke zich richt op het tegengaan van geweld tegen vrouwen en meisjes; • dat 1 op de 3 vrouwen wereldwijd tijdens haar leven te maken krijgt met lichamelijk of seksueel geweld en/of specifieke vormen van geweld zoals geweld tegen vrouwelijke vluchtelingen, vrouwenhandel, eerwraak, huiselijk en seksueel geweld; • dat ter ondersteuning van deze campagne in voorgaande jaren in diverse gemeenten verschillende prominente gebouwen oranje verlicht zijn; overwegende • dat lichamelijk of seksueel geweld een grove schending van de mensenrechten is en onacceptabel is; • dat vrouwen en meisjes hierdoor hun eigenwaarde verliezen, fysieke en geestelijke klachten krijgen; • dat geweld niet alleen negatieve gevolgen voor vrouwen heeft, maar ook voor hun families, de gemeenschap en het land in het algemeen; • dat de gemeente Peel en Maas een uitgesproken medestander moet zijn in de strijd voor vrouwenrechten en tegen geweld tegen vrouwen en meisjes;

verzoekt het college om ook aan te sluiten bij deze campagne en het Huis van de Gemeente in de periode van 25 november tot en met 10 december van dit jaar oranje te verlichten of op een andere wijze aan de inwoners kenbaar te maken dat de gemeente steun geeft aan de ‘Orange the World-campagne’. en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie PvdA/GroenLinks

Annigje Primowees

De Raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen op 2 juli 2019

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:54

constaterende • dat wij in een regio wonen met veel intensieve industriële landbouw; • dat in dergelijke regio’s veel gebruik wordt gemaakt van bestrijdingsmiddelen, waaronder glyfosaat; • dat onafhankelijke wetenschappelijke literatuur laat zien dat er verband bestaat tussen blootstelling aan specifieke middelen en verschillende soorten kanker, neurodegeneratieve aandoeningen, zoals de ziekte van Parkinson en Alzheimer, en ziekten bij pasgeboren kinderen; • dat de regio Noord-Limburg er naar streeft de gezondste regio van Nederland te zijn;

roept het college op • om in kaart te brengen welke bestrijdingsmiddelen in welke hoeveelheden in onze gemeente worden gebruikt; • om de GGD of een ander hiervoor in aanmerking komend instituut opdracht te geven nader onderzoek te doen naar de risico’s waar de inwoners van onze gemeente aan blootgesteld zijn vanwege het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw; • om overleg te voeren met landbouworganisaties over de vraag hoe minder gebruik gemaakt kan worden van kwalijke bestrijdingsmiddelen en meer gebruik van natuurlijker vormen van gewasbescherming

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie PvdA/GroenLinks Annigje Primowees Frits Berben Raf Janssen

Reactie op de Kadernota 2020

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks CDA PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:53

Voorzitter, leden van de Raad, Onze reactie op deze kadernota kan ik het best samenvatten door middel van een bekend sprookje: de nieuwe kleren van de keizer. Waarschijnlijk kent u allemaal het verhaal; een machtige, veeleisende en ijdele keizer, met een grote hofhouding, wil zich vertonen op zijn allerbest en om hem tevreden te houden bedenken zijn bedienden zo’n verfijnde kledij, dat deze niet te zien is. De keizer stapt in zijn blootje parmantig door de straten, toegejuicht door zijn onderdanen, die niet durven te zeggen dat de keizer eigenlijk helemaal niets aan heeft. Behalve dat ene kleine jongetje dan… Daar moest onze fractie aan denken bij het bestuderen van deze kadernota. De nieuwe kleren van de keizer. We zullen hierna uitleggen waarom wij daar aan moesten denken. Het college start de kadernota met de trotse constatering dat men koerst op een solide financiële positie. Dat strookt al niet met het feit, dat er dit jaar niets terug kan vloeien in de Algemene Reserve. Een reserve, die we met het klimaatakkoord in aantocht hard nodig gaan hebben voor de energietransitie. Het is inmiddels duidelijk dat de OZB vorig jaar met slechts 1% verhoging slecht heeft uitgewerkt voor het gemeentelijk huishoudboekje. Het overschot op de begroting voor 2019 is als sneeuw voor de zon verdwenen en is inmiddels een tekort geworden dat moet worden aangevuld uit de reserves. Voor het jaar 2020 is het College niet in staat om een bedrag aan de algemene reserve toe te voegen en rest er een schamel aan overschot op de begroting. Gelukkig is het College zo wijs om de OZB trendmatig te verhogen met 2%, zoals wij al jaren voorstellen. Verlaging van dit percentage tast substantieel het, toch al geringe, overschot voor 2020 aan. Kan het College dit beamen? Kan het College garanderen dat er in 2020 geen greep in de reserves moet worden gedaan om de begroting sluitend te maken? Teleurstellend is dan wel weer, dat het College opnieuw voorstelt om de verblijfsbelasting niet te verhogen. Dit, terwijl andere belastingen wel trendmatig worden verhoogd met het niveau van de inflatie. De coalitie buigt hiermee opnieuw voor de lobby van de huisvesters van arbeidsmigranten. Dit vindt de fractie van PvdA/GroenLinks onrechtvaardig. Er worden ook kosten gemaakt door de gemeente die toeristen en arbeidsmigranten ten goede komen en dan is het ook gerechtvaardigd dat er een trendmatige verhoging plaatsvindt. Hoe denken de andere fracties hierover?

Het college spiegelt de raad en daarmee Peel en Maas voor, dat we kunnen koersen op ‘Ruimte en Groei’, daar waar bedoeld wordt: Ruimte vóór Groei. Groei van de agrarische bedrijvigheid, groei van de logistiek, groei van de bevolking. Groei dus, in dienst van de economie. Terwijl de natuur ons aangeeft dat zij dit ongebreidelde gebruik van de aarde niet meer aan kan; de door de mens veroorzaakte klimaatproblemen ons voor grote opgaven stelt; de biodiversiteit schrikbarend terugloopt (maar we dit niet mogen zeggen van het CDA), waardoor we nu last krijgen van bijvoorbeeld de eikenprocessierups, een oerwoud aan brandnetels door overdaad aan stikstof, een teruglopende insectenstand enzovoort en de luchtkwaliteit door IV en verkeer hier in de regio behoorlijk slecht is, doet het college van Peel en Maas alsof er niets aan de hand is en we nu eindelijk eens lekker door kunnen groeien. Voorzitter, dat is een illusie. Dat zijn onzichtbare kleren, waarmee het college zich tooit. Dezelfde houding geldt voor de ons voorgespiegelde groei van de bevolking, áls we maar voldoende bouwen. Alsof niet elke gemeente zou willen groeien en alsof dat geen heilloze weg is. Dat weet het college natuurlijk ook wel en daarom wil het zoveel mogelijk arbeidsmigranten binnen de gemeente huisvesten en die hier registreren. Huisvesting, ver weg van de kernen in kampementen van grote omvang; de omvang van Kessel-Eik en Koningslust. Tegelijkertijd gebruikt het college zalvende woorden over integratie binnen de gemeente. Hoe dat dan moet ligt vervolgens grotendeels bij de huisvesters zelf, die er bovendien alle belang bij hebben om de accommodaties bezet te houden. Kort samengevat: dit zijn nieuwe kleren die niemand ziet en zal zien. Hetzelfde geldt voor de paragraaf ‘Vitaliteit platteland’. Ook hier geen sprake van een realistisch beeld van de problematiek. Inzet is ook hier gróéi. Geen keuze voor inkrimping van de veestapel, maar constateren dat er schaalvergroting gaat optreden. Enerzijds wordt ingezet op een nieuw verdienmodel (het ombouwen van varkens-, koeien- en kippenstallen voor huisvesting van arbeidsmigranten), anderzijds inzet op de ‘Gezondste Regio’, waarmee de voedselproductie vermarkt dient te worden. Geen woord over de bijverschijnselen van de groei: bestrijdingsmiddelen en teveel stikstof in het grondwater, de vervuilde lucht, de hierdoor afnemende bodemkwaliteit. Wat ons betreft ook hier: de onzichtbare kleren van de keizer. De paragraaf Wonen is geheel gewijd aan nieuwbouw met de cryptische omschrijving: ‘de juiste woning op de juiste plek’. Wie dat vervolgens bepaalt laat het college in het midden. Over de bestaande woningen en hoe die energieneutraal gemaakt kunnen worden, schrijft het college niets. Blijkbaar wacht men op de rijksoverheid, die, zoals in het klimaatakkoord staat, weer terugverwijst naar de gemeenten die zelf de regie moeten nemen. Voorzitter er zijn gemeenten die wel al een idee hebben dat er iets moet gebeuren en we verwijzen dan ook graag naar de kadernota van de gemeente Weert, waarin een belangrijke passage hierover is opgenomen in het kader van de RES (de Regionale Energie Strategieën) voor Noord- en Midden Limburg. Wellicht kan het college daar eens zijn licht opsteken Onlangs vernamen we bovendien dat de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas een onderzoek gaan verrichten naar de mogelijkheden van een (gezamenlijk) energiebedrijf van de gemeenten Beesel, Venray en Horst a.d. Maas. PvdA/GroenLinks verbaast zich er over dat, gezien de worsteling die onze gemeente op dit terrein doormaakt, onze gemeente hier niet aan meedoet, terwijl een samenwerking tussen de gemeenten in onze regio veel voordelen zou kunnen opleveren. Waarom doet onze gemeente niet mee met een gezamenlijk onderzoek? Is het College bereid om onze gemeente alsnog aan te laten haken? Wat vinden de andere fracties van een dergelijk onderzoek? Wij zullen van onze kant over het klimaatakkoord een motie indienen om de keizer toch enigszins netjes aan te kleden…. In het onderdeel Bestuur stelt het college ons voor om vast te stellen, dat het eerste resultaat van de Raad voor de Toekomst de Commissie Nieuwe Stijl is. Als er nou één voorbeeld van de nieuwe kleren van de keizer te noemen is, dan is deze wel het duidelijkst. Die zogenaamde commissie is niks meer of minder dan een Technisch Overleg, waarmee we gestopt zijn in 2014, vanwege de eindeloze reeks technische vragen die dit opleverde. Bovendien doen we alles wel 3x. Technisch (en tegenwoordig een beetje politiek) opiniërend, besluitvormend. Het debat in de raad wordt er niet beter, maar juist minder van en het beoogde betrekken van burgers bij grote beslissingen is helemaal op de achtergrond geraakt. Deze raad, aan de leiband van de coalitie, debatteert nauwelijks en durft de dialoog over grote onderwerpen niet eens aan, getuige het wegstemmen van ons voorstel naar aanleiding van de Regionale Visie op het buitengebied. De Sociale Raad, een proces om vernieuwing aan te brengen in de lokale democratie, is onder druk van het CDA weggestemd door de coalitiepartijen Dat brengt ons bovendien nog even op een vraag aan het CDA: u stemde destijds tegen verlenging van deze nieuwe vorm met de opmerking, dat u later zelf zou terugkomen met nieuwe, betere voorstellen. Komt daar nog iets van? Heeft de fractie van het CDA al een idee wat er voor in de plaats kan komen? Wij horen het graag. Voorzitter, de positie van de gemeenteraad gaat onze fractie aan het hart. Op dit moment, na een jaar met deze grote coalitie, is onze ervaring dat de raad zich in meerderheid uitermate volgzaam opstelt. Of het nu gaat over meebeslissen over locaties voor huisvesting van arbeidsmigranten, de biodiversiteit, de energie- en duurzaamheidsmotie die niet wordt uitgevoerd, deze coalitiepartijen klappen als de hofhouding van de keizer voor de prachtige, nieuwe, onzichtbare kleren.. Onze fractie nodigt de partijen uit, om de moed te hebben de dialoog aan te gaan, zonder last en met eigen, nieuwe ideeën over alle onderwerpen die zo dringend om aandacht vragen, nu en in de nabije toekomst.

De Pôlle te Lemmer “De PvdA-fractie ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks VVD CDA PvdA Son en Breugel 24-06-2019 07:33

De Pôlle te Lemmer “De PvdA-fractie is voorstander van een ontwikkeling van wonen en winkelen binnen het gebied de Pôlle te Lemmer. Ook is U bekend dat in het met de partijen CDA, VVD en Groenlinks overeengekomen coalitie-akkoord is opgenomen dat er speciale aandacht zal zijn voor dit gebied, een gebied dat dringend gebaat is bij een nieuwe ruimtelijke invulling, welke in Lemmer op draagvlak kan rekenen . De coalitiepartijen willen op korte termijn een onafhankelijk onderzoek instellen naar de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden in het totale gebied van de Pôlle, dit gericht op wonen en detailhandel/retail, waar de effecten voor de verkeersstromen en het centrum van Lemmer in worden meegenomen. Op de huizenverkoopsite Funda worden op dit moment ten verkoop aangeboden 11 Kadewoningen, 8 Parkwoningen en 46 appartementen. Genoemde woningen en appartementen worden gesitueerd aan de Lemster Rien, binnen het bestemming-plangebied de Pôlle. Geveke Bouw & Ontwikkeling ontwikkelt namens Lenna Vastgoed het, zoals zij noemen, nieuwbouwplan De Pôlle. Volgens genoemde advertentie zal dit project medio 2019, dus deze maand of volgende maand in de verkoop komen. Naar ons bekend is, is een aantal maanden geleden een informatieavond gehouden over bovengenoemd project en zijn er door belangstellenden meerdere vragen en opmerkingen gemaakt ten aanzien van genoemd bouwplan. Door de initiatiefnemers is toegezegd de gemaakte opmerkingen ter harte te nemen en het plan in die zin zo nodig, aan te passen. Gelet op hetgeen nu in de verkoop wordt gezet is ons hiervan niets gebleken en wordt het bouwplan ongewijzigd deze maand ter verkoop aangeboden. Naar aanleiding van bovenstaande leven er bij de PvdA-fractie DFM de volgende vragen: Let wel, wij zijn voor woningbouwontwikkelingen in genoemd gebied, echter, zijn alle procedures en ruimtelijke verantwoordelijkheden ten aanzien van genoemd plan inmiddels afgewerkt zodat er geen belemmeringen meer zijn om bedoeld bouwplan in genoemd bestemmingsplan te realiseren? De PvdA fractie kreeg het navolgende antwoord: Nee, voor het plan zoals op Funda beschreven is nog geen planologische procedure gevoerd. Wel geldt er een bestemmingsplan dat de bouw van 75 appartementen mogelijk maakt, maar dat wil Lenna dus niet. Lenna wil behalve appartementen, ook grondgebonden woningen realiseren. Er zijn twee informatieavonden gehouden over het plan: één voor de direct omwonenden met als doel om hen vroeg in het planproces te informeren en een algemene, drukbezochte informatieavond vooral gericht op belangstellenden. De informatieavonden zijn in overleg met ons gepland, nadat wij op 20 maart 2018 in beginsel hadden ingestemd met de hoofdopzet van het plan van Lenna, waarbij wij uiteraard hebben meegedeeld dat uiteindelijke, definitieve medewerking aan de raad is. Dit laatste is ook tijdens de informatieavonden aangegeven. Is de nu te starten verkoop niet prematuur? En zijn de initiatiefnemers inmiddels bekend met het op korte termijn nog in te stellen onafhankelijk onderzoek naar de ruimtelijke mogelijkheden gericht op wonen en detailhandel/retail in deze omgeving? Maw. Heeft U hen hierover inmiddels geïnformeerd? De uitkomsten van het onderzoek kunnen effect hebben op de verdere ontwikkeling in de naaste omgeving en van belang zijn voor de eventuele belangstellende koper, vandaar dat wij deze vragen aan U voorleggen. Hier kreeg de fractie het volgende antwoord op: Ja, verkoop is prematuur want de planologische procedure voor het aangepaste plan is nog niet eens gestart. Overigens staat op Funda ook bij het project vermeld dat het project ‘in ontwikkeling’ is. In het coalitieakkoord is inderdaad aangegeven dat wij voor de Polle een onafhankelijk onderzoek willen instellen naar de ruimtelijke mogelijkheden, gericht op wonen en detailhandel/retail en de hieraan verbonden verkeersaspecten, waarbij ook wordt gekeken naar de effecten voor het centrum van Lemmer. Op 20 juni hebben wij weer regulier overleg met de eigenaar van het terrein en wij zullen hem dan over dit voornemen informeren. Daarbij nemen wij wel in ogenschouw dat voor wat betreft de locatie van Lenna BV niet sprake is van een blanco situatie. Op de eerste plaats geldt er al een bestemmingsplan op grond waarvan Lenna 75 appartementen mag realiseren. Op de tweede plaats hebben wij dus al besloten in beginsel in te stemmen met de hoofdopzet van het alternatieve plan van Lenna voor grondgebonden woningen en appartementen. Als vervolg daarop hebben we voor dit plan ook een intentieovereenkomst gesloten met Lenna. Wij hebben deze besluiten mede genomen in het licht van de wens, zoals geuit vanuit de raad, om uitvoering van het plan voor woningbouw op de locatie van Lenna te stimuleren. Lenna heeft op basis van deze besluiten sinds maart 2018 verder geïnvesteerd in de planuitwerking.

Wij zijn voorstander van een ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks VVD CDA PvdA Son en Breugel 16-06-2019 10:16

Wij zijn voorstander van een ontwikkeling van wonen en winkelen binnen het gebied de Pôlle te Lemmer. PvdA schrijft het volgende aan de gemeente – “Zoals u weet is de PvdA-fractie voorstander van een ontwikkeling van wonen en winkelen binnen het gebied de Pôlle te Lemmer. Ook is U bekend dat in het met de partijen CDA, VVD en Groenlinks overeengekomen coalitie-akkoord is opgenomen dat er speciale aandacht zal zijn voor dit gebied, een gebied dat dringend gebaat is bij een nieuwe ruimtelijke invulling, welke in Lemmer op draagvlak kan rekenen . De coalitiepartijen willen op korte termijn een onafhankelijk onderzoek instellen naar de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden in het totale gebied van de Pôlle, dit gericht op wonen en detailhandel/retail, waar de effecten voor de verkeersstromen en het centrum van Lemmer in worden meegenomen. Op een huizenverkoopsite worden op dit moment ten verkoop aangeboden 11 Kadewoningen, 8 Parkwoningen en 46 appartementen. Genoemde woningen en appartementen worden gesitueerd aan de Lemster Rien, binnen het bestemming-plangebied de Pôlle. Geveke Bouw & Ontwikkeling ontwikkelt namens Lenna Vastgoed het, zoals zij noemen, nieuwbouwplan De Pôlle. Volgens genoemde advertentie zal dit project medio 2019, dus deze maand of volgende maand in de verkoop komen. Naar ons bekend is, is een aantal maanden geleden een informatieavond gehouden over bovengenoemd project en zijn er door belangstellenden meerdere vragen en opmerkingen gemaakt ten aanzien van genoemd bouwplan. Door de initiatiefnemers is toegezegd de gemaakte opmerkingen ter harte te nemen en het plan in die zin zo nodig, aan te passen. Gelet op hetgeen nu in de verkoop wordt gezet is ons hiervan niets gebleken en wordt het bouwplan ongewijzigd deze maand ter verkoop aangeboden”. Naar aanleiding hiervan leven er bij de PvdA-fractie onderstaande vragen: – Let wel, wij zijn voor woningbouwontwikkelingen in genoemd gebied, echter, zijn alle procedures en ruimtelijke verantwoordelijkheden ten aanzien van genoemd plan inmiddels afgewerkt zodat er geen belemmeringen meer zijn om bedoeld bouwplan in genoemd bestemmingsplan te realiseren? – Is de nu te starten verkoop niet prematuur? En zijn de initiatiefnemers inmiddels bekend met het op korte termijn nog in te stellen onafhankelijk onderzoek naar de ruimtelijke mogelijkheden gericht op wonen en detailhandel/retail in deze omgeving? Met andere woorden heeft U hen hierover inmiddels geïnformeerd? – De uitkomsten van het onderzoek kunnen effect hebben op de verdere ontwikkeling in de naaste omgeving en van belang zijn voor de eventuele belangstellende koper, vandaar dat wij deze vragen aan de gemeente voorleggen.

Jeugdzorg-plus actief op de raadsagenda

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Stede Broec 04-06-2019 14:47

Progressieve Partijen uit 18 Noord-Hollandse gemeenten eisen een open debat

De situatie zoals die nu is terugdraaien, gaat niet. We kunnen hooguit leren van gemaakte fouten’’

Achttien Noord-Hollandse gemeenten hebben gezamenlijk de jeugdzorg plus bovenregionaal aanbesteed. Tot op heden zijn de gemeenteraden niet betrokken geweest in deze discussie. Ze zijn enkel op de hoogte gesteld van de uitkomst van de aanbesteding en de consequenties voor de zorgaanbieders. De progressieve partijen van de 18 Noord-Hollandse gemeenten luiden nu de noodklok. Zij zijn van mening dat de raden gaan over de manier waarop gemeenten de gesloten jeugdzorg organiseren. En eisen via het aanbieden van een discussienotitie dat de raden: 1. zich uitspreken over de randvoorwaarden voor goede (gesloten) jeugdzorg,  2. kaders stellen voor de samenwerkingsrelatie die wordt aangegaan met de zorgaanbieder alsook 3. de wijze van financieren.

De opstellers van de discussienota: PvdA, GroenLinks, SP en de progressieven van de betrokken 18 gemeenten in Noord-Holland Noord, hebben de krachten gebundeld. Met deze nota willen ze een open debat met hun collega-raadsleden op gang brengen. Ze zijn van mening dat de gemeenteraden veel meer betrokken moeten worden omdat het over ‘onze kinderen’ gaat. Daar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor.

Dat er iets moest veranderen in de (gesloten) jeugdzorg staat als een paal boven water. Het afgelopen halfjaar is er veel maatschappelijke onrust ontstaan door de veranderingen in de jeugdzorgplus en de consequenties voor de jongeren, medewerkers, ouders en ketenpartners. Het is niet voor niets dat wetenschappers, advocaten, Kamerleden en de minister de Noord-Hollandse ontwikkelingen in (gesloten) jeugdzorg op de voet volgen.

De progressieve partijen zijn het erover eens dat innovatie nodig is. Daar staat tegenover dat ze beducht zijn dat gemeentelijk ‘wensdenken’ tot een onmogelijke opdracht leidt en/of dat organisatorische belangen van een aanbieder innovatie in de weg gaan staan. De stelling is dat innovatie niet alleen bij de zorgaanbieder of van de gemeente vandaan kan komen. Maar dat het een netwerk van ketenpartners is dat zorgt voor een integrale aanpak van een jongere. Innovatie is niet mogelijk zonder intensieve samenwerking met dit netwerk.

In de ogen van de progressieve partijen heeft de recente aanbesteding van de jeugdzorgplus niet geleid tot het samen innoveren en veranderen. Sterker nog, de gemeenten hebben gekozen om via de aanbesteding innovatie af te dwingen en dit financieel te sturen. Dat is een ongelukkig concept.

Tevens zijn de links progressieve partijen van mening dat het veranderen van zorgaanbieder een onwenselijke gang van zaken is, een noodgreep die zo veel mogelijk voorkomen moet worden. Langdurige samenwerkingsrelaties zijn van onschatbare waarde, voor zowel de jongeren, de zorgverleners, hun ouders alsook de ketenpartners. De financieringswijze moet dusdanig zijn dat er geen blanco cheque wordt verstrekt, en dat er tussentijds bij kan worden gestuurd. Een subsidierelatie of een duurzame samenwerkingsrelatie zoals bij gemeenschappelijke regelingen liggen dan meer voor de hand.

Door in de 18 gemeenteraden te discussiëren over deze nota verwachten we tot een gemeenschappelijk kader te komen voor de organisatie van jeugdzorgplus waarbij de belangen van de betrokken kinderen voorop staan. In het najaar worden de uitkomsten van de discussies in de raden gebundeld en van concrete politieke voorstellen voorzien.

Namens PvdA, GroenLinks, SP en de Progressieven van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en Uitgeest

Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA; 06-23557091, gijsbert123@gmail.com)

Saskia Borgers (PvdA/GroenLinks; 06-23917000, sborgers@xs4all.nl)

Pleidooi linkse partijen in Noord-Holland Noord: specialistische jeugdzorg niet aanbesteden

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Stede Broec 04-06-2019 07:40

Jeugdzorg in Noord-Holland Noord: ,,De situatie zoals die nu is terugdraaien, gaat niet. We kunnen hooguit leren van gemaakte fouten’’

Specialistische jeugdzorg moet voortaan niet meer worden aanbesteed. Dat bepleiten PvdA, GroenLinks, SP en diverse lokale progressieve partijen in 18 gemeenten in Noord-Holland Noord.

Zij willen door het afschaffen van die wettelijke verplichting onrust onder jongeren en ouders, verlies van kennis en ervaring plus kapitaalvernietiging voorkomen.

De politici stellen dit naar aanleiding van de overname van (gesloten) opvang en behandeling van minderjarigen met ernstige gedrags- en ontwikkelingsproblemen van Parlan/Transferium in Heerhugowaard door Horizon in Bakkum.

,,Dat een andere partij de aanbesteding met een innovatief plan heeft gewonnen, heeft als bijeffect dat het netwerk rondom gesloten jeugdzorg grotendeels opnieuw moet worden opgebouwd’’, aldus Gijsbert van Iterson Scholten, PvdA-raadslid in Alkmaar en woordvoerder namens de initiatiefnemers.

,,Deze vorm van jeugdzorg is in onze ogen een te kleine markt voor aanbesteding. Net als de brandweer moet je dit inwoners kunnen bieden. In plaats van een ommezwaai – door om de zoveel jaar van jeugdzorg aanbieder te switchen – zouden veranderingen veel geleidelijker kunnen verlopen. Dat zorgt voor rust, stabiliteit en duidelijkheid bij jongeren en personeel.’’

Dat kan volgens de partijen onder meer juist door betere onderlinge samenwerking tussen (concurrerende) aanbieders en het aangaan van langetermijnrelaties met betrokken gemeenten.

Om die reden willen zij het 2-jarige contract met Horizon nu al verlengen. Zodat die instelling, die te kampen heeft met aanloopproblemen, minimaal tot 2023 de tijd krijgt om zich te bewijzen.

,,De situatie zoals die nu is terugdraaien, gaat niet. We kunnen hooguit leren van gemaakte fouten’’, zegt Van Iterson Scholten.

Hij steekt daarbij de hand in eigen boezem. ,,Eerlijk gezegd hebben wij dit met zijn allen niet zien aankomen, het niet in de smiezen gehad. We zijn ervan geschrokken.’’

Het discussiestuk dat PvdA, GroenLinks, SP en de lokale progressieven hebben opgesteld, is naar alle gemeenteraden gestuurd.

,,We duwen het ook onder de neus van onze Kamerleden. Om onder de verplichte aanbesteding uit te komen, moet de wet worden gewijzigd.’’

’Miljoenen voor inhuur SED-personeel onverkoopbaar’

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks VVD CDA PvdA Stede Broec 21-05-2019 19:03

BOVENKARSPEL

PvdA/Groenlinks en Gemeentebelangen Stede Broec (GBS) willen de uitgaven voor het inhuren van personeel voor de gezamenlijke ambtelijke organisatie van Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland halveren. De drie miljoen die deze ’flexibele schil’ nu kost is volgens de fracties ’jaar in, jaar uit’ veel te veel. ,,Ik kan zo’n hoge kostenpost niet meer verkopen’’, aldus Yvonne Koopen (PvdA/GL).

Het voorstel van de twee fracties in de raadsvergadering om de gewenste kostenhalvering samen met de buurgemeenten te onderzoeken, kreeg geen steun van de andere partijen. Zij stellen dat het werk dat het ingehuurde personeel doet toch gedaan moet worden. Volgens wethouder Nico Slagter gaan de drie gemeente wel onderzoeken waarop ze samen kunnen bezuinigen.

Peter Raven (GBS) vindt dat moet worden gekeken of beleid van de drie gemeenten ’geharmoniseerd’ kan worden. ,,Drie raadsprogramma’s voor één SED-organisatie is niet efficiënt.’’ Daarmee raakte hij een in Stede Broec gevoelig punt. Slagter: ,,Als je beleid samenvoegt, kun je je afvragen of je nog zelfstandig moet blijven.’’ Die discussie wil Stede Broec nu niet opnieuw voeren.

De kostenbesparing op de SED-organisatie werd ingebracht omdat Stede Broec flink moet bezuinigen door de forse kosten voor de jeugdzorg. De raad steunt het collegevoorstel om structureel minimaal 430.000 euro en incidenteel 6,8 miljoen te snijden. Dit moet niet alleen in SED-verband gebeuren, maar ook door minder onderhoud in de buitenruimte en gronden en gebouwen af te stoten. Om meer geld te verkrijgen wordt onderzocht of belastingen omhoog kunnen, of toeristen en forenzen belast kunnen worden en hoe leges eindelijk kostendekkend kunnen worden.

De VVD vindt dat de jaarlijkse bezuiniging van 430.000 euro niet ver genoeg gaat. Dit moet volgens Martien Krijger van de fractie minimaal een miljoen worden. ,,Anders zitten we in 2022 met een lege portemonnee’’, voorziet hij. Bovendien verwacht Krijger nog meer uitgaven. ,,Meer kosten voor jeugdzorg, Parlan, het onderhoud aan wegen en bruggen’’, somde hij de risico’s op.

Volgens Slagter zijn er nog wel meer risico’s: De betalingen vanuit het Rijk gaan op de schop. ,,Het is een onzeker toekomst. Daarom spreken we van minimaal 430.000 euro. Onze exacte bezuinigingsopdracht staat nog niet vast.’’

De VVD kreeg flinke kritiek. ,,Een miljoen bezuinigen betekent wachtlijsten in de jeugdzorg en het afbreken van ons halve verenigingsleven’’, waarschuwde Evert Smit (ODS). ,,Accepteert u wachtlijsten in de jeugdzorg?’’, wilde Yvonne Koopen (PvdA/GL) van Krijger weten. ,,Ik denk dat we het eens moeten hebben over de toegang tot jeugdzorg’’, reageerde Krijger. ,,Het is gewoon niet haalbaar.’’

Belastingen verhogen wil de VVD niet. ,,De VVD wil populair zijn’’, concludeerde John Kok (CDA). ,,Maar neemt zo niet haar verantwoordelijkheid.’’ Zelf ziet de VVD dit heel anders. De fractie vindt dat de gemeente zelf haar begroting sluitend moet krijgen, onder meer door strenger te zijn met subsidies. De nu vastgestelde subsidieregels gaan onder meer uit van een vast bedrag per activiteit en per lid.

Te kleine schoenen en geen zwemles: kinderarmoede groot probleem

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Stede Broec 26-03-2019 19:14

PvdA/GroenLinks Stede Broec vraagt steun voor landelijke Alliantie Kinderarmoede

Eén op de negen kinderen in Nederland leeft onder de armoedegrens. Kinderen die opgroeien in armoede lopen hogere gezondheidsrisico’s en worden belemmerd in hun (talent)ontwikkeling. PvdA/GroenLinks vindt dat kinderarmoede een gegeven is dat niet past bij een welvarend land als Nederland, maar constateert tegelijkertijd dat dit de dagelijkse werkelijkheid is.

Woensdag 26 maart 2019 start in Den Haag de landelijke Alliantie Kinderarmoede. PvdA/GroenLinks Stede Broec roept middels een motie het College op om partner te worden van de Alliantie. De Alliantie Kinderarmoede is ontstaan vanuit een samenwerking tussen Missing Chapter Foundation, Alles is Gezondheid en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ). De alliantie gelooft dat kinderarmoede alleen aangepakt kan worden als er gezamenlijk verantwoordelijkheid wordt genomen en iedereen zich onvoorwaardelijk inzet.

Hier onder het verhaal van Gina en haar gezin.

Gina met haar man en drie kinderen Eigen foto Gina

Pakjes drinken, boterhammen en luiers zijn de eerste dingen waar Gina aan denkt als de week begint. “Je kunt je kinderen niet zonder brood naar school sturen”, zegt ze.

Gina leeft samen met haar man en drie jonge kinderen onder de armoedegrens. Haar kinderen zijn geen uitzondering: één op de negen kinderen in Nederland leeft onder de armoedegrens, dat zijn zo’n 378.000 kinderen. Vandaag begint de Alliantie Kinderarmoede, waarbij verschillende organisaties zijn aangesloten, met het bedenken van nieuwe oplossingen voor de aanpak van kinderarmoede.

Keuzes maken en nee verkopen aan haar kinderen – een baby van 9 maanden, een dochtertje van 6 en haar zoon van 11 – is voor Gina dagelijkse kost. “Het lukt elke week”, maar makkelijk is het niet.

“Mijn zoon Manasse kwam op een dag thuis met de boodschap dat zijn gymschoenen te klein zijn”, vertelt Gina. Ze moest hem teleurstellen, want voor een nieuw paar was geen geld. “Ik zei: ‘nu kan ik het niet regelen, maar volgende week gaan we ze kopen.'”

Ze herinnert zich de reactie van haar 11-jarige zoontje: “Mama, geeft niet, ik trek nog wel een keer de te kleine schoenen aan. Dan doet het misschien wel een beetje pijn maar dat heb ik ervoor over.”

In de Alliantie Kinderarmoede willen 90 organisaties samen nieuwe creatieve en slimme oplossingen te bedenken voor de aanpak van kinderarmoede. Het doel is dat geen enkel kind in 2030 de dupe is van armoede. Ook mogen er geen gezinnen in armoede meer bijkomen.

Zo gaat een supermarkt vanaf 2020 gratis broodjes leveren op scholen, leent een uitgeverij gratis hun kinderboeken uit, worden producten aan kinderen gegeven via stichtingen of kinderdagverblijven en wordt er op diverse manieren aandacht gevraagd voor het probleem.

Gina heeft altijd gewerkt, maar omdat ze onder toezicht staat van instanties moet ze haar inkomen inleveren. Ze krijgt leefgeld totdat haar schulden zijn afbetaald. Haar schulden hebben zich in de loop der jaren flink opgestapeld, ze gaf meer geld uit dan er binnenkwam. “Dat ik schulden had, was deels mijn eigen schuld.” Dat iemand in haar leven ook haar geld uitgaf, hielp niet mee. Zo liepen de schulden op en kwam ze in 2012 onder toezicht van de gemeente.

Het eerste jaar probeerde ze met 50 euro leefgeld per week haar gezin met (toen nog) twee jonge kinderen te onderhouden. Ze ging naar de voedselbank.

Doordat Gina en haar kinderen al jaren onder toezicht staan, is het voor hen inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden om te praten over geld. Haar dochtertje Victoria vroeg of ze, net als andere kinderen, op zwemles mocht, maar dat zit er nu niet in. “Dat is heel duur. Mijn zoon heeft ook lang moeten wachten, toen hij 7 jaar was ging hij pas op zwemles. Hij zat tussen de kleintjes.”

Soms is zijn beltegoed op, maar hij moet me natuurlijk wel kunnen bereiken.

Gina

Haar 11-jarige zoontje Manasse merkt er eigenlijk niet veel van dat ze het thuis niet breed hebben en vindt het “gewoon normaal”, vertelt hij. “Ik heb wel een tijdje op Crocs gelopen”, herinnert hij zich. Er was toen even geen geld voor nieuwe schoenen. “Maar dat geeft niet, want het was toen toch mooi weer.”

Samen met zijn moeder vertelt hij hoe het eraan toegaat in de klas. Gina: “Soms is zijn beltegoed op, maar hij moet me natuurlijk wel kunnen bereiken.” Dan moet hij andere klasgenoten vragen om een telefoon te lenen. “Of ik vraag gewoon de meester”, zegt Manasse.

Het gaat nu beter, maar nog altijd staat Gina onder toezicht van een bewindvoerder. In de afgelopen jaren is haar situatie veranderd. Ze is getrouwd en omdat haar man ook een inkomen heeft, leven ze nu met z’n vijven van 100 euro per week.

Maar doordat het beter gaat, zijn er een aantal ‘potjes’ waar ze nu geen recht meer op heeft. Vergoeding voor de kinderopvang bijvoorbeeld, of geld van het Jeugdsportfonds. “Gelukkig denkt de sportvereniging van Manasse mee en kunnen we een broek en een shirt lenen.”

Gina: “Als de bewindvoering stop is gezet, kan ik mijn eigen geld weer beheren.” Maar daarvoor moet ze wachten op een oordeel van de rechter. In augustus deed ze een aanvraag. Sindsdien wacht ze op een brief met een handtekening van de rechter. “Ik kijk elke dag naar de brievenbus en vraag: zou de brief ertussen zitten?”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.