Nieuws van politieke partijen in Castricum inzichtelijk

112 documenten

Schoolbesturen moeten met nieuwbouwplannen naar de raad komen. Geld niet het probleem.

CDA CDA Castricum 04-06-2021 18:56

2021 mei We begrijpen de onrust die is ontstaan rond het recentelijk schrappen van de middelen voor het bouwen van nieuwe scholen in Castricum. Het speelveld is er ontegenzeggelijk mee veranderd, onze gezamenlijke onderwijsambitie in Castricum zeer zeker niet. Geld is namelijk niet het probleem. Het jarenlang aanhouden ervan in de begroting, zonder dat de schoolbesturen daar ooit concrete plannen tegenover zetten, is, met het dreigende toezicht door de provincie, echter niet vol te houden. We hopen nu op een wake up call bij de schoolbesturen. Zet vooral door op uw plannen. Wij steunen u daar van harte bij. Er staan immers al jaren twee nieuwe scholen gepland. In Castricum Oost en in Bakkum. Naar het concept van een integraal kindcentrum (IKC). We hebben het realiseren van een IKC ook overgenomen in ons raadsbrede programma. Laat duidelijk zijn dat aan deze ambitie niets is veranderd. Na zoveel jaren is nieuwbouw ook hard nodig. Om het onderwijs in Castricum ten minste op niveau te houden. Het maar blijven aanhouden van de gelden daarvoor is door de huidige financiële situatie van de gemeente tot nader order niet vol te houden. We hebben de schoolbesturen aangegeven dat het schrappen van de gelden helaas nodig is om onder het toezicht van de provincie uit te komen. Nu het toezicht is opgeheven, kunnen we weer zelf besluiten over waar we ons geld aan besteden. Hier zijn vervolgens wel concrete plannen voor nodig. Concrete nieuwbouwplannen voor IKC's in Castricum Oost en in Bakkum. Zeker in Oost heeft u zicht op een locatie voor een nieuwe school. Een recente motie om uw voorkeurslocatie aan de Koekoeksbloem, tegen onze zin overigens, voor woningen te bestemmen, geeft u, ons inziens, een deadline mee. Kom binnen afzienbare tijd met een plan voor een nieuwe school waar de raad over kan besluiten. Dit moet na zoveel jaren praten nu toch wel een keer lukken? Martijn van Leeuwen

De politiek van Bob Dylan deel 2

SP SP Castricum 30-11-2020 17:32

In zijn bewering van de autonomie van de jeugd, verwerpt ‘My Back Pages’ ‘The Times They Are A-Changin’ niet zozeer, maar verdiept en breidt het uit. Hij drong er bij de jongeren van de jaren zestig op aan categorieën uit het verleden te verwerpen en hun eigen termen te definiëren. Voor Dylan was de jeugd zelf, de toetssteen van authenticiteit geworden. Een enorm stimulerend idee voor de generatie die het voor het eerst infecteerde, maar ook, zoals later bleek, een doodlopende weg en minder een revolutionaire houding dan het destijds leek.

Dylans breuk met de politiek en de beweging die zijn eerste inspiratie was geweest, ontketende zijn poëtische en muzikale genialiteit; het bevrijdde hem om een ​​innerlijk landschap te verkennen. Zijn teksten werden onduidelijker; een samenhangend verhaal werd overboord gegooid ten gunste van het carnavalesk surrealisme; de soberheid van de akoestische folktroubadour maakte plaats voor de hedonistische extravagantie van een rock ’n roll ensemble. De liedjes beeldden een privé-universum uit.

Het is opmerkelijk dat zoveel linkse critici van Dylan de politiek niet zagen die zijn meesterwerken uit het midden van de jaren zestig bezielde. ‘Maggie's Farm’ combineert klasse en generatiewoede in een compromisloze afstand van loonarbeid. Hier wordt de macht van de werkgevers ondersteund door ideologie (“Ze praat met alle bedienden over mens en God en wet”) en de staat (“de Nationale Garde staat om haar deur”). De sociale orde wordt als opdringerig ervaren, bedrieglijk, schadelijk voor de behoefte van het individu aan zelfdefinitie. "Ik doe mijn best om te zijn zoals ik ben, maar iedereen wil dat jij net zo bent als zij."

Deze thema's werden ook onderzocht in ‘It’s Alright Ma, I’m Only Bleeding’, Dylans epische aanklacht tegen een samenleving die is gebouwd op hypocrisie en hebzucht (‘geld praat niet, het vloekt’). Hier is bewustzijn het slagveld; het is waar het individu worstelt om enige autonomie te krijgen uit de alles doordringende corruptie van een samenleving die wordt geregeerd door goederen.

Hoewel Dylan nooit expliciet met Vietnam omging, is de escalerende waanzin ervan voelbaar in twee van de belangrijkste composities die hij medio 1965 opnam, ‘Highway 61 Revisited’ en ‘Tombstone Blues’. In de laatste portretteert Dylan "de opperbevelhebber" (het was president Lyndon Johnson, maar zou net zo goed George Bush junior kunnen zijn).

In deze en andere liederen uit die periode deinst Dylan met afgrijzen (en humor) terug voor een openbare wereld die vergiftigd is door militaristisch patriottisme en kapitalisme. Dylan had de politiek niet overboord gegooid, maar herdefinieerde de reikwijdte ervan. In composities als ‘Visions of Johanna’ of ‘Desolation Row’ verdringen grote sociale thema's zich met intieme grieven. Toen een teleurgestelde gokker in de Albert Hall riep om "protestliederen", antwoordde een gefrustreerde Dylan: "Oh kom op, dit zijn allemaal protestliederen."

"Om buiten de wet te leven, moet je eerlijk zijn", schreef Dylan in 1966. Deze profetische waarschuwing - voor een generatie, een beweging, zichzelf - springt uit ‘Absolutely Sweet Marie’, een dwaas, opzwepend lied over seksuele frustratie. De volgende regel is minder bekend, maar luidt: "En ik weet dat je altijd zegt dat je het ermee eens bent."

Voor de anti-oorlogsbewegingen en wereldwijde rechtvaardigheidsbewegingen van vandaag, bieden Dylans liedjes uit de jaren zestig zowel een krachtig protest tegen blijvende vijanden als een heilzame kritiek op enkele van onze eigen ergste gewoonten.

De politiek van Bob Dylan deel 1

SP SP Castricum 16-11-2020 17:32

De protestsongs waar Bob Dylan het meest bekend van is, werden begin jaren zestig in een tijdsbestek van twintig maanden geschreven. Binnen een jaar had Dylan de protestsongs de rug toegekeerd, niet om afstand te doen van de politiek, maar om een ​​dieper soort radicalisme na te streven.

Bijna zestig jaar geleden, op 26 oktober 1963, bracht Bob Dylan zijn generatiehymne 'The Times They are A-Changin' uit. Het lied is gebaseerd op de overtuiging dat de beweging voor sociale verandering niet te stoppen is, dat de geschiedenis zich zal conformeren aan de moraal. In het tweede couplet stelt Dylan een onbezonnen, blijvende uitdaging voor de politieke commentatoren: “Come writers and critics/ Who prophesize with your pen/ And keep your eyes wide/ The chance won’t come again/ And don’t speak too soon/ For the wheel’s still in spin.”

Het waren de onverwachte prestaties van de burgerrechtenbeweging, een opkomst van de basis die het Amerikaanse politieke landschap veranderde, die deze uitdaging en het lied tot een mogelijkheid maakten. Maar het was Dylans genie om de universele geest te verwoorden die het specifieke historische moment bezielde. De protestsongs die Dylan beroemd hebben gemaakt en waarmee hij nog steeds wordt geassocieerd, werden geschreven in een korte periode van zo'n 20 maanden - van januari 1962 tot november 1963. Onder invloed van Amerikaanse radicale tradities en vooral door de politieke gisting die onder jongeren werd aangeraakt door de burgerrechtenbeweging nam hij deel met zijn liedjes over de terreur van de nucleaire wapenwedloop, armoede, racisme en oorlog. Deze creatieve vuurstorm gaf ons onder andere 'Blowin' in the Wind ' en ' Only a Pawn in Their Game'.

Dankzij zijn scherpe radicalisme en unieke poëtische gaven (en groot muzikaal vakmanschap) vernieuwde Dylan het protestgenre en hielp het een nieuw massapubliek te bereiken. Toen het album ‘The Times They Are A-Changin’ in januari 1964 uitkwam, werd de 22-jarige uit Minnesota gekroond tot laureaat van een sociale beweging en geprezen als "de stem van een generatie".

In de tussentijd had Dylan echter besloten dat dit niet was wat hij wilde zijn. Want Dylan is niet alleen de bekendste protestzanger van zijn tijd, maar ook de bekendste afvallige. Medio 1964 legde hij aan criticus Nat Hentoff uit: "Vanaf nu wil ik van binnenuit schrijven. Ik maak geen deel uit van geen enkele beweging. Ik kan het bij geen enkele organisatie redden. "

Hij was bezig met het opnemen van een nummer genaamd ‘My Back Pages’, een kritiek op de beweging die hij had nog zo had gevierd in ‘The Times They are A-Changin’. Hier treurt hij "lijkevangelisten" die "ideeën" gebruiken als "kaarten", die "leugens dat het leven zwart en wit is" uitschreeuwen en die niet begrijpen dat "ik mijn vijand word op het moment dat ik predik." Gealarmeerd door de ontdekking van autoritarisme in het hart van de beweging voor bevrijding (en in zichzelf), rebelleert hij tegen de zelfingenomenheid van links. Hij giet gal over de “zelfgeordende professor / Te serieus om voor de gek te houden”. Hij minacht wat hij ziet als de dode cultuur van politiek activisme: ‘Gelijkheid, ik sprak het woord, alsof het een huwelijksgelofte was, Maar ik was toen zoveel ouder, ik ben nu jonger dan dat. '

Dit refrein - een herroeping in elke betekenis van het woord - moet een van de meest lyrische uitingen van een politieke afvallige zijn die ooit zijn opgetekend. Ex-radicalen schrijven hun ontwikkeling meestal toe aan het onvermijdelijke opgeven van de rol van opstandige jongere naar die van een verantwoordelijke volwassene. Dylan keerde die polariteit om. Voor hem was de terugtrekking uit de politiek een terugtrekking uit verouderde categorieën en tweedehandse attitudes.

(Wordt vervolgd, over twee weken deel 2)

Kernenergie hoort niet thuis in Regional Energie Strategie (RES) | Castricum

GroenLinks GroenLinks Castricum 13-09-2020 00:00

In de afgelopen week werd in de gemeenteraad van Castricum gesproken over de Regionale Energie Strategie (RES). Door een aantal partijen werd opgemerkt dat ook kernenergie onderdeel zou moeten uitmaken van deze strategie. Maar kernenergie is geen goed idee. GroenLinks raadslid Gerard Brinkman legt uit waarom. Hij schreef zijn mederaadsleden een brief...

Waarde mede raads- en commissieleden, college,

In de afgelopen week werd in de raad gesproken over de Regionale Energie Strategie, kortweg de RES. Door een aantal partijen werd opgemerkt dat ook kernenergie onderdeel zou moeten uitmaken van deze strategie. Omdat er nogal wat onduidelijkheden zijn over de mogelijke rol van kernenergie, ben ik zo vrij om enkele overwegingen mee te geven. Bedoeld voor de liefhebbers, mogelijk helpt het bij de gedachtenvorming.

Dat kernenergie niet thuis hoort in de RES, heeft in eerste instantie te maken met de opdracht. In de RES moeten we zoekgebieden vinden voor hernieuwbare energie. Bij kernenergie wordt uranium als brandstof gebruikt en dat is geen hernieuwbare energiebron, zoals zon en wind. Daarnaast moeten de maatregelen in de RES CO2 besparen in 2030. Het bouwen van centrales duurt veel langer, zelfs als we nu het besluit zouden nemen. Ik kom daar nog op terug.

Het is ook niet relevant om kernenergie op te nemen, want de besluitvorming over nieuwe kerncentrales vindt nationaal plaats.  Het Rijk besluit of er nieuwe kerncentrales moeten komen. Het staat dus niet alleen buiten de opdracht van de RES, maar ook buiten de verantwoordelijkheid van de opstellers van de RES.

Kerncentrales zijn er in diverse soorten en maten, waarbij er grote bezwaren kleven aan al deze vormen. De 'oude'  types, zoals die in Borssele, maar ook in Frankrijk of Belgie staan, wil niemand meer hebben. De technologie is achterhaald en ze worden dan ook niet meer gebouwd in West-Europa.

Van de nieuwe generatie kerncentrales (EPR-types genoemd) worden er in Europa nog wel drie gebouwd. Alle drie kampen met enorme overschrijdingen van bouwtijden en van kosten. Men dacht de centrales te kunnen bouwen in 7 of 8 jaar,. Met een Finse kerncentrale werd al in 2005 begonnen en de bouwers hopen deze aan te sluiten in 2022, een bouwtijd van 17 jaar ! De kosten werden begroot op € 3 miljard, maar men zit nu al boven de € 11 miljard. Voor de andere twee bouwlokaties in Engeland en Frankrijk gelden vergelijkbare cijfers.

Door de kern-industrie wordt al jaren reikhalzend uitgezien naar de zogenaamde nieuwe types, namelijk Small Modular Reactors (SMR's) . Deze bestaan echter alleen nog op de tekentafel, er is nergens op de wereld een werkend model. Rolls-Royce uit Engeland wil een SMR bouwen, die nauwelijks zo genoemd kan worden; hun tekentafelmodel is qua grootte vergelijkbaar met het huidige Borssele. Rolls-Royce levert onderdelen voor kerncentrales, maar heeft er nog nooit eentje gebouwd. Tot nu toe is er stagnatie opgetreden, want de bedenkers kunnen alleen maar verder met een forse financiering door de Britse regering. Er zit in het concept ook een merkwaardige tegenstrijdigheid. Lang heeft men gedacht dat schaalvergroting - dus het bouwen van steeds grotere kerncentrales - tot kostenbesparing zou leiden. Nu dat niet het geval is gebleken, gaat de kernindustrie beweren dat juist schaalverkleining tot kostenvoordelen leidt. Maar door diverse experts wordt verwacht dat de stroom uit deze centrales extra duur zal zijn. 

Een tweede initiatief voor kleine SMR's is ontworpen door NuScale, een Amerikaans bedrijf dat centrales wil bouwen met een vermogen van circa 60 MW, zo'n 15 % van de kerncentrale in Borssele. Ook hier geldt dat ze alleen nog op de tekentafel bestaan en dat er nog nergens een werkend proefmodel is gebouwd. En ook hier wordt verwacht dat de schaalverkleining tot dure stroom zal leiden. En net als bij Rolls-Royce is het project in vertraging omdat er forse subsidies nodig zijn.

Tenslotte is er nog een derde initiatief, namelijk kerncentrales die op Thorium werken. Het voert te ver om hier in te gaan op de techniek, maar deze vorm staat nog veel verder weg van realisatie dan de vorige twee SMR's. Die gaan namelijk uit van bestaande technieken, terwijl Thorium-centrales een geheel nieuwe vorm zijn. De verwachting is dat er nog minstens 20 jaar onderzoek nodig is.

In alle gevallen geldt dat we de doelstellingen in 2030 niet gaan halen met kernenergie. De bezwaren tegen kernenergie hebben alleen maar aan kracht gewonnen.

Er wordt nog steeds afval geproduceerd, waar we geen raad mee weten. In Nederland slaan we het daarom maar op in een grote loods( de COVRA in Vlissingen)  maar onze toekomstige generaties zadelen we op met dit tot nu toe onoplosbare probleem.

Daarnaast blijft kernenergie een gevaarlijk proces. Bij een windmolen kan eigenlijk niet zoveel mis gaan. En als het mis gaat is de schade beperkt. Bij een kerncentrale zul je heel veel veiligheidsmaatregelen moeten nemen. En dan nog kan het mis gaan, zoals in Harrisburg (1979), Tsjernobyl (1986) of Fukushima (2011). De gevolgen zijn dan immens.

Daarnaast wordt steeds meer duidelijk dat stroom uit kerncentrales veel te duur is. Wind en zon zijn inmiddels al goedkoper per geproduceerde MWh dan de stroom uit een kerncentrale. Omdat Uranium steeds lastiger te winnen is, zal dat prijsverschil toenemen. In opdracht van Minister Wiebes heeft het bureau Berenschot berekend dat een energiesysteem met kernenergie in Nederland meer dan 2 miljard per jaar extra kost ! Per huishouden zouden we meer dan € 250 per jaar extra kwijt zijn als we kiezen voor kernenergie.

Een steeds vaker voorkomend bezwaar is dat bij veel wind en zon, je het liefst de kerncentrales iets zachter zou willen zetten. Dat opschalen of juist afschalen van stroom kan bij een kerncentrales maar heel beperkt. Het komt nu al voor dat in Zeeland de windmolens stil worden gezet, omdat Borssele niet goed 'uit' kan. De burger betaalt daardoor extra voor de stroom, want de leveringskosten van windenergie zijn vrijwel nul.

Tenslotte wordt vaak geroepen dat kernenergie geen CO2 uitstoot kent, maar niets is minder waar. Bij het winnen en transporteren van uranium, bij het bouwen en ook weer afbreken van kerncentrales, bij de opslag van het radioactief afval, er komt op tal van momenten CO2 vrij. In ieder geval heel wat meer dan bij het bouwen en weer afbreken van windmolens of zonnepanelen.

Al met al zijn de vooruitzichten voor kernenergie somber.

De oude kerncentrales worden in de komende jaren uit productie genomen. De nieuwe kerncentrales komen maar niet af en kosten een veelvoud dan oorspronkelijk geraamd. En de nieuwe kleine reactoren bestaan alleen nog maar op de tekentafel en gaan veel te dure stroom leveren. Zo snel mogelijk stoppen met kernenergie is dus het advies. Ik geef het maar even mee, mochten er mensen zijn die denken dat kernenergie dé oplossing zou zijn.

Met vriendelijke groet Gerard Brinkman

Schriftelijke vragen over Inrichting Antonius

CDA CDA Castricum 03-09-2020 14:42

2020 augustus Geacht college, Naar aanleiding van een artikel in het NHD van vrijdag 14 augustus over pupillen van Antonius heeft het CDA de volgende vragen aan het college. -Is het college bekend met dit artikel in het NHD? Het CDA maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. -Deelt het college deze zorgen? Was het college op de hoogte van de problemen die zich voordoen bij de gesloten inrichting Antonius in Bakkum? -Zo ja, op welke wijze heeft u actie ondernomen? Kunt u ons melden hoeveel incidenten er hebben plaatsgevonden sinds de opening van Antonius in Bakkum? Kunt u ons melden wat er is gedaan om te zorgen dat deze incidenten niet meer voor kunnen komen? Als CDA zien we graag dat elk kind de zorg die het nodig heeft ook krijgt. Kinderen opsluiten is wat ons betreft geen goede aanpak. Maar de zorg moet wel veilig zijn voor de jongeren en voor de inwoners. Onze vraag is dan ook ; wat is er nodig om de zorg voor de jongeren en de veiligheid voor onze inwoners op een goede manier te organiseren? Graag beantwoording binnen de daarvoor gestelde termijn. CDA Castricum Dorien Veldt

Schriftelijke vragen over jeugdzorg Horizon | Castricum

GroenLinks GroenLinks Castricum 17-08-2020 00:00

De fractie van GroenLinks Castricum diende vandaag schriftelijke vragen in naar aanleiding van het steekincident dat vragen en zorgen oproept ten aanzien van het reilen en zeilen van de jeugdzorginstelling Horizon in het voormaling St. Antonius Kindertehuis. Blies de wethouder afgelopen juni niet te vroeg de loftrompet* over de transformatie in JeugdzorgPlus? Hoe goed de uitgangspunten en beginselen van de open behandelmethode JouwZorg ook zijn, er zullen altijd jongeren blijven die al dan niet tijdelijk een geslotere vorm van zorg behoeven. Ter voorbereiding van de eerstvolgende raadsvergadering hierover in september, stelde de fractie de nodige vragen. De volledige tekst is hier te lezen:

Geacht college, 

Hierbij treft u een aantal Schriftelijke Vragen aan naar aanleiding van het steekincident in de nacht van 16 op 17 juni j.l.,  de nadere informatie die op Facebook is gedeeld op de JBCA pagina en het artikel in het Noord-Hollands Dagblad d.d.14-08-2020. 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200813_12040320?utm_source

De verdachten van het incident zijn cliënten van Horizon-Bakkum. De gemeente heeft een belangrijke verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg-plus waar Horizon onder valt, en ook voor de veiligheid van de inwoners van de gemeente. Bij GroenLinks denken we dat je in deze vorm van jeugdzorg regelmatig cliënten zult hebben die 'met geweld bekend zijn'. Een belangrijk doel van de jeugdzorg-plus, wat deze groep betreft, is juist ernaar te streven dat een gewelddadig verleden niet onvermijdelijk uitmondt in een gewelddadige toekomst. Maar we vragen ons wel af of er onderscheid te maken is tussen lichtere en zwaardere problematiek voor de behandelingsmogelijkheden en onmogelijkheden van Horizon.

We zien graag antwoord op de volgende vragen:

1. Er is veel discussie geweest over de overgang van deze hulpverlening van Parlan naar Horizon. Een van de vragen destijds was of er op de Horizon-lokatie in Bakkum ook jongeren met een zeer zware achtergrond in deze experimentele open omgeving zouden komen, en of de veiligheid van de omgeving niet in het geding zou zijn. In de krant reageerde Horizon daarop destijds dat dergelijk zware cliënten naar Transferium of buiten de regio in een gesloten setting zouden worden geplaatst.  Dat lijkt, gezien het artikel in het NHD en onder voorbehoud van de uitkomst van het onderzoek, nu toch niet te zijn gebeurd. Heeft het college Horizon daarover gesproken? Zo ja, wat was het resultaat van dat gesprek? Is het college bereid de raad van dit gesprek verslag te doen?

2. De zaak is nog in onderzoek, maar er is sprake van dat de daders mogelijk deel uitmaken van een drillrap-groep. Onlangs stond hierover dit artikel in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zelfs-het-vriendelijke-gezi...

Het lijkt ons niet de bedoeling dat dit geweld, het opjagen en bedreigen van jongeren om onderling punten te scoren via Horizon in Castricum terecht komt en wij maken ons daar zorgen over. Deelt het college deze zorgen? Is het college bereid de raad op de hoogte te houden over de uitkomst van het onderzoek wat dit betreft? 

3. Invloed van het college: 

a. Vindt het college het wenselijk om de toelating van cliënten waarvan bekend is dat ze eerder geweld hebben gebruikt, te stoppen, en hen in een meer gesloten omgeving onder te brengen?

b. Welke mogelijkheden heeft het college in het algemeen, dus zonder dat wij op dit moment zeggen dat dit in dit geval zo is (omdat het nog in onderzoek is), om te zorgen dat dergelijke "zware" cliënten niet toegelaten worden in de principieel open setting die Horizon is?

c. Wat zijn de afspraken over de invloed van de gemeente hierop, zowel vanuit de portefeuille van veiligheid, als die van de jeugdzorg?

4. Maatregelen en behandelvisie Horizon:

a. Wat vindt het college ervan dat Horizon nu toch tralies en andere versterkingen heeft aangebracht, met het oog op de reden dat deze organisatie de aanbesteding heeft "gewonnen", namelijk dat ze juist een open instelling willen zijn?

b. Is er in dit opzicht dan nog verschil met de behandeling door Parlan/Transferium?

c. Is, in de ogen van het college de behandelingsvisie van Horizon geschikt voor iedere jeugdige die voor de jeugdzorg-plus in aanmerking komt? 

d. Is het college het met ons eens dat men bij de aanbesteding te makkelijk heeft gedacht over de geschiktheid van de behandelingsvisie voor alle cliënten in deze categorie, en dat het nodig is hier samen met de jeugdhulp-partners in de regio verder over door te denken?

e. Is het college bereid dit verder doordenken integraal mee te nemen in het voorstel over het binnenkort aan de raad voor te leggen voorstel over jeugdhulp met verblijf?

5. In het recente verleden is er veel kritiek en zijn er veel vragen geweest op de inrichting van het gebouw van Horizon-Bakkum, op het toezicht (veel weglopers die zich niet (op tijd) terugmelden), de kwaliteit van de therapie, en op de scholingsmogelijkheden. Graag zien wij een overzicht over deze kwalitatieve stand van zaken op dit moment, waaruit duidelijk wordt of deze problemen zijn opgelost. Is het college bereid dit met de raad te delen?

Graag zien wij deze vragen binnen de daarvoor gestelde termijn beantwoord.

Met vriendelijke groet,  Namens de fractie van GroenLinks Hannie Lutke Schipholt

 

************************************

)* https://castricum.uitkijkpost.nl/nieuws/algemeen/37031/evaluatie-eerste-jaar-jeugdzorgplus-in-bakkum-

Thema_bijeenkomst: verkeersafwikkeling rondom station Castricum

PvdA PvdA Castricum 05-08-2020 09:44

De PvdA Castricum organiseert een thema bijeenkomst over de verkeersafwikkeling rond het station Castricum. Blijven er genoeg intercity’s stoppen in Castricum? Verdwijnt de gelijkvloerse kruising Beverwijkerstraatweg? De verkeersafwikkeling wordt sterk beïnvloed door besluiten over het spoorverkeer in Amsterdam. Dave van Ooijen zal vertellen en in gesprek gaan over de duivelse dilemma’s die rond dit thema leven.

Dinsdag 22 september

De Kern Overtoom 15 Castricum

Van 20.00-22.00 uur

Zaal open 19.30

Agenda:

20.00-20.30 algemeen

20.30-22.00 Duivels Dilemma door Dave van Ooijen

(zie artikel website)

De coronamaatregelen worden in acht genomen.

Graag vooraf aanmelden bij Ankie Dil

 

Het bericht Thema_bijeenkomst: verkeersafwikkeling rondom station Castricum verscheen eerst op PvdA Castricum.

Belangen huurders Kennemer Wonen

PvdA PvdA Castricum 28-07-2020 12:00

Een van onze leden, Thea Rosier, is actief als secretaris van de huurdersvereniging HVW binnen de woningbouwcoporatie Kennemer Wonen. Thea behartigt zo de belangen van de huurders van corporatie Kennemer Wonen en dan met name voor bewoners uit Castricum. De vereniging bestaat uit 456 leden. Thea was 10 jaar personeelsfunctionaris  en weet goed met belangenbehartiging om te gaan. Woensdag 15 juli brachten Ada Greuter en ik een bezoek  aan haar.

Thea maakt zich boos over het feit dat er in Castricum geen sociale huur of betaalbare koopwoningen worden bijgebouwd, alleen onbetaalbare woningen. Volgens de afgelopen prestatieafspraken tussen gemeente, corporatie en huurdersorganisatie zouden er 118 sociale huur of koopwoningen worden bijgebouwd de afgelopen 4 jaar, maar hier wordt bij lange na niet aan voldaan. De zogenaamde sociale koopwoningen op het voormalig PTT terrein zijn veel te duur voor starters, te klein qua oppervlakte en ze zijn nog niet voorzien van keuken en sanitair.

De gemeente komt niet tot de 30% sociale huur/koop bij nieuwbouwplannen, met het argument dat tijdens de voorbereiding nog van 25% werd uitgegaan en veel plannen worden uitgesteld/afgesteld (Sociale huurappartementen Duin en Bosch). De gemeente neemt hierin niet haar eigen verantwoordelijkheid en doorzettingsmacht, maar wijt het gebrek aan voortgang aan klagende bewoners, pfas-normen en hogere kosten voor projectontwikkelaars

.https://castricum.pvda.nl/nieuws/belangen-huurders-kennemer-wonen/Thea Rosier, links. Bericht in Castricummer, 25 juni.

Het belang voor de zittende inwoners van Castricum wordt over het hoofd gezien. Starters zijn genoodzaakt uit te wijken naar omliggende dorpen, ouderen blijven in hun te grote eengezinshuizen wonen omdat er geen betaalbaar en passend alternatief is. De doorstroming komt niet op gang. Thea is zelf verhuisd van Castricum naar Limmen.

Zij geeft aan dat de nieuwbouwappartementen van Kennemer Wonen die nu worden gebouwd weliswaar duurder zijn qua huur maar dat de energielasten dat compenseren, omdat alle bouw duurzaam is, goede isolatie, driedubbel glas, zonnepanelen en warmtepompen. Zij heeft aan Kennemer Wonen aangegeven dat hier meer informatie over moet worden gegeven aan aspirant huurders.

Volgens Thea is Kennemer Wonen bereid om te bouwen maar biedt de gemeente te weinig mogelijkheden. Het terrein van het zwembad komt over enige tijd vrij en zou zeer geschikt zijn voor sociale woningbouw.

De bouw van flexwoningen verloopt niet goed. Kennemer Wonen heeft zich terug getrokken, terwijl zij in staat zijn om duurzame maar ook mooie flexwoningen te realiseren. “Als je iets duurzaams neerzet dat op korte termijn de nood kan lenigen is dat toch belangrijk”? De bewoners zouden dan een contract voor 5 jaar kunnen tekenen, waarbij het de bedoeling is dat zij op termijn doorstromen. De weerstand tegen flexwoningen onder de bewoners is echter groot en ook daarbij zou de gemeente de rug recht moeten houden en doorzetten.

Met Thea is afgesproken om regelmatig overleg met elkaar te hebben, waarbij de aankomende prestatieafspraken, die in december ondertekend moeten worden, als eerste op de lijst staan.

Ankie Dil

Het bericht Belangen huurders Kennemer Wonen verscheen eerst op PvdA Castricum.

Duivels dilemma verkeersafwikkeling rond station Castricum

PvdA PvdA Castricum 28-07-2020 11:42

De bestaande gelijkvloerse spoorkruising bij de Beverwijkerstraatweg zal moeten verdwijnen. Dat blijkt uit een op 7 juli 2020 door het College aan de gemeenteraad doorgestuurde brief van ProRail. Volgens de brief moet de overweg verdwijnen om in 2028 het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in te kunnen voeren.

Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) wordt een ‘metroachtige’ spoorverbinding tussen de grotere steden aangelegd. Volgens de huidige plannen rijden er uiterlijk in 2028 meer treinen op het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam. In totaal 6 IC’s per uur per richting. Dat zijn er nu 4. De extra treinen moeten ook een antwoord zijn op de toename van het personenvervoer door de bouw van de woningen in de kop van Noord-Holland. Volgens de op 18 juni 2020 aan de Tweede Kamer aangeboden Woondeal Noord-Holland Noord van de provincie Noord-Holland is afgesproken in de kop van Noord-Holland 50.000 extra woningen te bouwen, bovenop de al geplande 23.000.

De eerder in het kader van de Beverwijkerstraatweg voorgestelde maatregelen om de veiligheid op korte termijn te verbeteren zijn onvoldoende bij invoering van PHS, zo blijkt uit de brief. Het gaat daarbij onder meer om eenrichtingsverkeer Gasstraat en Schoutenbosch, een linksaf voorsorteerstrook richting Puikman en een tweerichtingsfietspad aan de zuidoostkant overweg.

Nu ProRail helderheid heeft gegeven zal alle aandacht moeten worden gericht op meer ingrijpende ruimtelijke ingrepen. Grofweg gaat het daarbij nog om vier hoofdvarianten. De eerste betreft een tunnel aan de oostkant van het spoor. Deze loopt voor het NS-station langs en komt ter hoogte van de Burgemeester Mooijstraat weer op het maaiveld. De tweede betreft een tunnel aan de westkant van het spoor. Deze loopt achter het NS-station via Kramersweg en komt bij de Mient weer op maaiveld. Beide varianten zullen voor veel overlast zorgen.

https://castricum.pvda.nl/nieuws/duivels-dilemma-verkeersafwikkeling-rond-station-castricum/

Daarnaast zijn er nog twee varianten aan de rand van Castricum in beeld. De eerste betreft een nieuwe weg aan de westkant van het spoor tot aan de Zeeweg. De tweede betreft een ter hoogte van de rotonde bij de Oude Haarlemmerweg beginnende weg die via een tunnel onder het spoor die via een zuidoostelijke randweg aansluit op de N203 tussen Uitgeest en Limmen, met een afslag op de CF Smeetslaan.

Hoe je het ook wendt of keert, Castricum lijkt steeds dichter voor een duivels dilemma komen te staan. Zo zou aan de ene kant het voorstel voor een nieuwe route via de Zeeweg wel eens onvoldoende kunnen zijn om de bereikbaarheid op de lange termijn te kunnen garanderen. Deze variant vergroot niet alleen de overlast, maar vergroot ook de barrièrewerking tussen Bakkum en Castricum. Aan de andere kant zouden ook de twee varianten voor een tunnel ten oosten en westen van het NS-station, aansluitend op het bestaande wegennet door Castricum, voor veel overlast kunnen zorgen en onvoldoende kunnen zijn voor een structurele oplossing.

Bij alle plannen zal overigens niet alleen rekening moeten gehouden met toename van het aantal IC’s van 4 naar 6. Want naast PHS wordt er door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, in het kader van het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer (TBOV), ook nog doorgestudeerd op varianten met 8 IC’s. Dit om het groeiend personenvervoer op te kunnen vangen. Mocht het die kant op gaan (PHS 2.0), dan zal naast mogelijke verdubbeling van het aantal door Castricum rijdende IC’s ook nog sprake zijn van grote hoeveelheden auto’s die door Castricum zullen blijven rijden.

Komt in dat geval komt de optie voor een zuidoostelijke randwegweg met een afslag op de CF Smeetslaan en aansluitend de N203, niet steeds dichterbij? Wat de uitkomst van de nog te bestuderen hoofdvarianten ook zal zijn, mocht de optie voor een zuidoostelijke randweg op enig moment onvermijdelijk worden, dan zal Castricum zich niet door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een zo goedkoop mogelijke variant het bos in moeten laten sturen. We hebben tenslotte te maken met een karakteristiek stuk open landschap, een weidevogelgebied, dat met het archeologische monument ‘Cronenburg’ en het Oerij van grote historische waarde is.

Mocht een zuidoostelijke randweg onvermijdelijk worden, dan zal Castricum een stevig eisenpakket op tafel moeten leggen, zowel wat betreft inpasbaarheid, herstel, compensatie en verbetering van natuur en landschap, de aanleg van langzaam verkeertunnels tussen Bakkum en Castricum als de herinrichting van de spoorzone en versterking van het dorpshart.

Klik hieronder voor een uitgebreid discussiestuk over dit duivelse dilemma.

Diskussiestuk Beverwijkerstraatweg Nieuwsbrief PvdA Castricum juli 2020 (versie 15 juli 2020)

 

Dave van Ooijen

Fractievoorzitter PvdA, gemeente Castricum, 2014-2018, Secretaris PvdA-afdeling Kennemerland Midden (Uitgeest, Castricum, Heiloo). Dit discussiestuk is geschreven op persoonlijke titel

 

Het bericht Duivels dilemma verkeersafwikkeling rond station Castricum verscheen eerst op PvdA Castricum.

Algemene Beschouwingen GroenLinks Kadernota 2021 | Castricum

GroenLinks GroenLinks Castricum 18-06-2020 00:00

Fractievoorzitter Hannie Lutke Schipholt sloot vanavond de Algemene Beschouwingen af met een pleidooi voor een socialer en groener antwoord op de huidige problematiek van zoveel crises. Zo sprak ze: "Men kan de beschaving van een samenleving aflezen uit de manier waarop met de zwaksten wordt omgegaan."

Lees hier de volledige tekst van de beschouwing:

Voorzitter, inwoners van Castricum, collega raadsleden en college,

Onze beschouwing is dit jaar veel kritischer van toon dan de voorgaande jaren. In de eerste twee jaar van dit college waren we optimistisch. Wat is er na twee jaar bereikt in de uitvoering van het raadsprogramma? Waar lopen we achter?

De raad neemt deze kadernota met voornemens ter kennisgeving aan en neemt pas besluiten bij de uitwerking in de begroting. GroenLinks is tevreden met deze procedure. Laten we het voortaan altijd zo doen.

Voorzitter, naast de drie crises die we al hadden, werden we dit jaar geconfronteerd met een vierde crisis, de pandemie.

Door het Coronavirus zijn er ook in Castricum mensen ziek geworden en mensen overleden. We staan hierbij stil, en voelen mee met de nabestaanden. Daarnaast voelen veel ouderen zich eenzaam door de strenge regels van het verpleegtehuis of verzorgingshuis. We vragen ons af of het project voor eenzaamheidsbestrijding hier een antwoord op heeft. Sommige ondernemers en werknemers met onzekere contracten hebben het moeilijk. We zien ook dat mensen zich over het algemeen goed aan de maatregelen houden. Persoonlijk voelt het slalommen in de supermarkt nog steeds vreemd. Laten we vooral naar elkaar blijven glimlachen terwijl we dat doen, want we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Grimmig kijken maakt het niet beter. De tweede crisis die we zien is financieel. De tekorten op het sociaal domein zijn schrikbarend. Vorig jaar is er een greep uit de reserve gedaan. Nu dreigt de hele reserve opgeheven te worden. Dan hebben we geen buffer meer opzij staan voor dit specifieke doel. Die was nu juist nodig om klappen te kunnen opvangen en de hulp aan kwetsbare mensen te kunnen blijven garanderen. Het argument voor opheffing is dat we de algemene reserve hebben. Maar die is vooral het terrein van het college. Om als raad goed grip te hebben op de uitgaven zijn juist bestemmingsreserves nodig. Zoals we die voor wel meer zaken hebben.

Voorzitter, men kan de beschaving van een samenleving aflezen uit de manier waarop met de zwaksten wordt omgegaan.

GroenLinks vindt dat er een reserve sociaal domein moet zijn voor de mensen die nauwelijks de eindjes aan elkaar kunnen knopen, of voor wie de kwaliteit van leven ernstig onder druk staat. We kunnen niet riskeren dat we straks geen vervoer meer hebben voor ouderen en mensen met een beperking. Of dat jongeren met problemen niet meer goed geholpen kunnen worden om hun leven weer op de rails te zetten. Verschillende gemeenten in het land weigeren al te bezuinigen op het sociaal domein, zolang het rijk niet met een reëel budget komt. Laten we ons daarbij aansluiten.

Ook vragen we aandacht voor de pittige administratieve last voor zorgaanbieders. Zij moeten voor iedere gemeente andere formulieren invullen. Hulpverleners besteden die tijd en energie liever aan hun cliënten. Hier is een gezamenlijke motie voor ingediend. Vergelijkbare moties zijn al aangenomen in Alkmaar en andere plaatsen in de regio, dus dat stemt hoopvol.

De derde crisis is de woningnood. Nog altijd…. Een actievere opstelling van het gemeentebestuur is noodzakelijk om de woningnood te bestrijden. Neemt u, college van de gemeente Castricum, een voorbeeld aan de liberale minister Hendrik Goeman Borgesius. Hij legde de basis voor de volkshuisvesting in Nederland, met een grote rol voor de overheid. Wat ons betreft een held!

Na zijn woningwet van 1901 is helaas stapsgewijs steeds meer marktwerking ingevoerd. Vooral voor de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en middeldure woningen bleek dat funest. Particuliere ontwikkelaars willen nu eenmaal vooral dure woningen bouwen. Dus jonge woningzoekers kunnen nu geen wooncarrière beginnen, gescheiden ouders met kinderen worden de gemeente uit gejaagd. Terwijl onze gemeente vergrijst. Ons voorzieningenniveau en de leefbaarheid kunnen we alleen behouden met een evenwichtige leeftijdsopbouw.

Ook het huisvesten van vergunninghouders is in de knel gekomen. We hebben in heel 2019 geen vergunninghouder aan een woning geholpen, terwijl dit gewoon een landelijke verplichting is. De provincie heeft onze gemeente terecht op de vingers getikt. Flexwoningen zijn voor hen ook helemaal geen goede oplossing. Zij hebben de stabiliteit van een normale woning in een woonwijk nodig.

Het college in Castricum doet niets voor de woningzoekenden die dat het hardst nodig hebben

Tot slot is er de klimaatcrisis. Dit is de belangrijkste, omdat die de grootste langetermijnrisico’s inhoudt. Al gaan sommigen liever even een kopje koffie drinken, het is de grootste uitdaging voor de komende decennia. Castricum is echt traag op dit gebied. Het college laat nota bene de keuze voor een magere basis-ambitie open. Maar we moeten naar een dubbel-plus ambitie toe. We kunnen met windmolens in Castricum een substantieel deel van ons eigen energiegebruik opwekken. Dat is een stuk voordeliger dan alleen zonne-energie. We zien daar mogelijkheden voor op plekken waar mensen er nauwelijks last van hebben.

De coronacrisis verstoorde helaas gedeeltelijk het participatietraject voor de klimaattransitie. De burgertop die we als raad op 1-na unaniem wilden, kon niet doorgaan. Het plan voor die top was een mooie mengeling van vermaak en informatie. Nu wordt de warmtevisie besproken met alleen maar grijze mannen. En die zijn me zeer lief hoor, en ik waardeer hun inzet enorm, maar ze zijn geen afspiegeling van de bevolking. GroenLinks hoopt dat er een goed alternatief komt voor de burgertop, en voor participatie in het algemeen.

Tot slot: Deze kadernota wordt een beleidsarm stuk genoemd terwijl er wel degelijk politieke keuzes gemaakt worden. Het mag niet zo zijn dat sluipenderwijs politieke keuzes voor neutraal worden aangezien. Dat er een beleidsrijke kadernota ligt vinden we prima, maar noem het dan niet beleidsarm. De coronacrisis rechtvaardigt niet dat de democratie wordt ondermijnd. Er moeten principiële, en dus politieke, keuzes worden gemaakt. (Welke dat zijn, heb ik u zojuist verteld.)

Dank voor uw aandacht, dank u, voorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.