Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam over CDA inzichtelijk

23 documenten

Coalitie maakt uitglijder over Gymsportcentrum | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Edam-Volendam 04-02-2020 00:00

Als je een topsportgemeente wilt zijn moet je daar wat voor over hebben. Dat was een belangrijk argument voor GroenLinks om vorige week donderdag in te stemmen met de realisatie van het Gymsportcentrum. Hiervoor werd een krediet van niet minder dan 7,25 miljoen euro vrijgemaakt.

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Een goed onderbouwd project

GroenLinks was niet over één nacht ijs gegaan en had zich – net als de andere fracties –  uitvoerig georiënteerd op de voor- en nadelen. We hadden niet minder dan 16 schriftelijke vragen gesteld om de financiële details goed te begrijpen. We vroegen onszelf af: kunnen we zo’n enorme investering wel uitleggen aan onze inwoners? GroenLinks vond uiteindelijk van wel. De onderbouwing van het project is uitermate degelijk; de kosten zijn vooral gestegen door het voortdurende uitstel, nieuwe wetgeving en eerdere ramingen die niet compleet bleken. Daarnaast willen we graag dat het Gymsportcentrum doorgaat omdat de locatie Maria Goretti dan vrijkomt voor woningbouw.

Flut-amendement

Maar de coalitiepartijen (Lijst Kras, VVD, CDA en Zeevangs Belang) dienden een amendement in: zij wilden het bedrag van 7,5 miljoen euro vastleggen als het ‘’absolute maximum’’ voor dit project. Het was een amendement zonder toegevoegde waarde, alleen maar bedoeld om de achterban tevreden te stellen. Als de gemeenteraad een bepaald bedrag beschikbaar stelt is dat namelijk altijd een maximum. Als een project duurder uitvalt, dan moet het college terug naar de gemeenteraad om meer geld te vragen. Het is toch van de gekke dat de gemeenteraad zijn eigen beslissingen niet serieus neemt? GroenLinks heeft dan ook niet ingestemd met dit flut-amendement en is alleen akkoord gegaan met het voorstel.

Maximum is maximum

Door net te doen alsof er verschil is tussen een “maximum” en een “absoluut maximum” hebben de coalitiepartijen de suggestie gewekt dat een maximum overschreden mag worden zolang er geen absoluut maximum op is gezet. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Voor GroenLinks is een maximum een maximum. Daar kunt u van op aan.

 

Fractie GroenLinks Nico van Straalen en Sean Tol

Bereikbaarheid Edam-Volendam: 3de Ontsluitingsweg, renovatie Julianaweg en doorstroming N247

VVD VVD CDA Edam-Volendam 24-12-2019 07:56

In de afgelopen raadsvergadering van 19 december zijn er verschillende onderwerpen besproken met betrekking tot de bereikbaarheid van Edam-Volendam. De 3de ontsluitingsweg stond met een voorstel op de agenda. Door een motie van het CDA werd ook de renovatie van de Julianaweg bij dit onderwerp betrokken. Bij het agendapunt over de Metropoolregio Amsterdam (MRA) heeft de VVD een motie ingediend om de bereikbaarheid van onze regio onder de aandacht te brengen. Aan het eind van de avond was het resultaat dat alle 3 de onderwerpen brede steun kregen van de gemeenteraad om snel vervolgstappen te zetten.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37823/bereikbaarheid-edam-volendam-3de-ontsluitingsweg-renovatie-julianaweg-en-doorstroming-n247

Laatste stappen voorbereiding 3de ontsluitingsweg

Nadat vorige maand het geld is gereserveerd voor de aanleg, zijn deze keer de bestemmingsplannen goedgekeurd en heeft het college de bevoegdheid gekregen om de benodigde gronden te onteigenen. Met bijna alle grondeigenaren is een overeenkomst gesloten. Helaas gaan de onderhandelingen met de laatste grondeigenaar, de firma Scholtens, stroef. Zij zijn ook de eigenaar en ontwikkelaar van de toekomstige bebouwing van de Lange Weeren. Hopelijk komt er in januari een oplossing, zodat de realisatie van de 3de ontsluitingsweg snel kan beginnen en dat de relatie goed blijft met de ontwikkelaar van de toekomstige woonwijk.

Noodzakelijke renovatie Julianaweg kan niet wachten

De zorgen van het CDA, VVD en VD80 over de verwachte overlast van de renovatie van de Julianaweg, hebben geleid tot een motie om eerst te wachten op de voltooiing van de 3de ontsluitingsweg, voordat de werkzaamheden van de Julianaweg beginnen. Deze zorgen werden breed in de gemeenteraad gedeeld en het idee kon op veel steun rekenen. Het college deelt de zorgen, maar gaf aan dat bij verder uitstel van de renovatie de veiligheidsrisico’s te groot worden.

Sinds 2007 zijn er al rapporten dat de weg, funderingen en leidingen onder de weg nodig aan vervanging toe zijn. Het project wordt opgeknipt per weg deel en een bouwteam gaat samenwerken met belanghebbenden om de overlast minimaliseren. Volgend jaar worden de details van het project uitgewerkt. Na deze uitleg van het college is de motie losgekoppeld van de 3de ontsluitingsweg en is de oproep om de overlast te minimaliseren blijven staan om zo het college te steunen in de aanpak van de renovatie. De gemeente gaat vol gas door met de renovatie van de Julianaweg én met de aanleg van de 3e ontsluitingsweg.

VVD wil doorstroming N247 als prioriteit van de MRA

De evaluatie van het samenwerkingsverband Metropoolregio Amsterdam was een ander onderwerp op de agenda van de gemeenteraad. De samenwerking gaat erg goed en alle gemeentes worden gehoord, ondanks de grote verschillen in het aantal inwoners. Dit willen we graag zo houden en met extra aandacht voor de N247. De doorstroming op de N247 is nu al niet goed en met de verwachte nieuwbouw langs de N247, zal dit alleen maar erger worden. De huidige vorm van samenwerking en meer aandacht voor de N247 in de MRA zijn door 2 moties van de VVD unaniem aangenomen. Hiermee heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegeven om dit over te brengen naar de andere deelnemers van de MRA.

 

De VVD is zeer tevreden dat de gemeente met deze voorstellen grote stappen zet in deze projecten. De bereikbaarheid van onze gemeente is een speerpunt van de VVD en zal de voortgang van deze projecten nauwgezet blijven volgen.

Kwaliteitstoerisme Edam-Volendam, ten gunste van ondernemers én bewoners

VVD VVD GroenLinks CDA Edam-Volendam 14-11-2019 03:39

Een flink deel van de ondernemers en bewoners in Edam-Volendam is direct of indirect economisch afhankelijk van het toerisme. De prognoses van het aantal bezoekers groeien gestaag. Maar net als in Amsterdam lijkt de kritische grens in Volendam en in Edam bereikt. Op dit moment overheerst de onvrede over het massa toerisme onder veel bewoners.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37331/kwaliteitstoerisme-edam-volendam-ten-gunste-van-ondernemers-en-bewoners

Positieve ontwikkelingen; een breed gedragen STIEV en Toeristisch Platform

In 2015 is er een nieuwe toeristische visie goedgekeurd door de gemeenteraad. Helaas is er nog niet veel terecht gekomen van deze visie door verschillende omstandigheden. In 2018 was er een kantelpunt, er ontstond uit de fusie tussen VVV Edam en VVV Volendam een nieuwe organisatie: Stichting Tourist Information Edam-Volendam (STIEV). Zij hebben samen met de horeca en de ondernemers, en in een later stadium met raadsleden, ambtenaren en de wethouder, in verschillende bijeenkomsten de verwachtingen, ambities en doelstellingen besproken. Hieruit is in eerste instantie een breed gedragen businesscase en uiteindelijk een Toeristisch platform Edam-Volendam-Zeevang (TP) ontstaan.

Kwaliteitstoerisme, economische ontwikkeling en leefbaarheid versterken elkaar

In de bijeenkomsten werd duidelijk dat we niet een tweede Valkenburg willen worden. Om uit de negatieve spiraal van vrijgezellen weekenden en fastfood ketens te komen, moet de kwaliteit van het toeristisch aanbod omhoog en verspreid worden over de gehele gemeente. De kwaliteitstoerist zoekt langere verblijfsmogelijkheden en een breder toeristisch aanbod. De economische ontwikkeling binnen de gemeente en de leefbaarheid van de openbare ruimte is van groot belang om dit type toerist een interessant, aantrekkelijk en kwalitatief goed toeristisch product te kunnen aanbieden. Het verbeteren van de openbare ruimte, zichtbaarheid van tradities en de geschiedenis als inspiratiebron zijn een aantal onderdelen van het plan. Iedere toerist, ondernemer én bewoner zal hier van profiteren.

Motie VVD: geld reserveren voor de uitvoering van de toeristische visie

In de Begrotingsraad van 7 november jl. hebben de VVD, Groen links en Lijst Kras moties ingediend om de positieve ontwikkelingen van de STIEV en het TP een vervolg te geven vanuit de politiek. Met een paar aanpassingen werd dit een gezamenlijke motie van de 3 partijen en sloot het CDA zich er bij aan. De motie werd met een grote meerderheid aangenomen, waardoor er geld beschikbaar komt om in samenwerking met het TP een start te maken met de uitvoering van de plannen. Dit zal leiden tot een toename van het kwaliteitstoerisme, een stimulans voor ondernemers én meer tevreden bewoners.

GroenLinks kijkt terug op een succesvolle begrotingsraad | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Edam-Volendam 14-11-2019 00:00

Afgelopen donderdag kwam de gemeenteraad bijeen voor de jaarlijkse begrotingsraad. In een ware marathonvergadering gaven alle partijen hun oordeel over de begroting voor 2020 en bespraken zij de koers die Edam-Volendam zou moeten varen. Onze fractievoorzitter Nico van Straalen hield een vlammend betoog met de titel ‘Andere keuzes voor een dienstbare en groene gemeente’. GroenLinks was (mede)indiener van tien voorstellen, waarvan er vijf door de gemeenteraad zijn aangenomen.

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Een dienstbare gemeente

De gemeente heeft haar dienstverlening nog steeds niet op orde. Het gebeurt nog vaak dat burgers talloze keren moeten mailen en bellen voordat zij eindelijk in actie komt. Meestal gaat het over hele gewone dingen, zoals het vervangen van straatverlichting of het repareren van de bestrating. Er is geen onderwerp dat zo sterk het beeld van de gemeente bepaalt als de dienstverlening die zij levert. De burger mag verwachten dat dit goed is geregeld. GroenLinks kan zich dan ook niet vinden in de bezuinigingen op het personeelsbudget. Een goede dienstverlening is een kwestie van aandacht en zorgvuldigheid. Dat kan alleen gerealiseerd worden met voldoende mensen. GroenLinks stelde voor om eerst te onderzoeken waar en waarom het steeds misgaat voordat er wordt bezuinigd.

Een groene gemeente

Op het gebied van klimaat en milieu staan we voor ingewikkelde uitdagingen en moeilijke keuzes. Denk aan de energietransitie, de luchtkwaliteit en de stikstofcrisis. Vooral het verlies van biologische soorten is een groot probleem. Overal ter wereld staat de natuur onder druk. Soorten die vroeger gewoon waren worden zeldzaam en zeldzame soorten verdwijnen. De afgelopen 25 jaar is driekwart van de insecten verdwenen. Onze leefomgeving sterft af. GroenLinks wil dat het verbeteren van de biodiversiteit een plaats krijgt in de uitvoering van het gemeentelijk groenbeleid. We stelden voor om de huidige staat van de natuur en biodiversiteit vast te leggen in een basiskwaliteit natuur. Vanuit deze basiskwaliteit kan vervolgens worden gewerkt aan herstel.

(tekst gaat verder na foto)

Onze raadsleden tijdens de begrotingsraad (v.l.n.r: Gudy van den Hogen, Witte Lous en Nico van Straalen)
Onze voorstellen

GroenLinks kwam goed beslagen ten ijs met maar liefst tien voorstellen. Naast de twee genoemde punten (personeelsbudget en basiskwaliteit natuur) een beknopt overzicht van onze belangrijkste voorstellen:

Afvalinzameling: de gemeente wil de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar beperken tot 100 kg. De ingezette middelen zijn volgens GroenLinks niet effectief genoeg. Het college zou een inzamelmethodiek moeten ontwikkelen die afvalscheiding stimuleert. Ook moeten de milieustraten toegankelijk blijven en moet er worden gehandhaafd op GFT-scheiding.    Fietsbeleid: onze gemeente heeft geen beleid om het fietsgebruik te stimuleren. Dat zou wel moeten: onze infrastructuur en leefomgeving slibben dicht door al het autoverkeer. Voor de korte tot middellange afstand is fietsen een schoon en gezond alternatief op autogebruik.   Toerisme: actievere sturing vanuit de gemeente op het toerisme en het betrekken van het nieuwe Toeristische Platform bij de beleidsuitvoering. Een gezamenlijk beleid versterkt de kwaliteit van ons toeristisch product en vermindert de overlast.   Papierverspilling: de invoering van een ‘ja-ja’-sticker om de hoeveelheid reclamedrukwerk dat ongelezen wordt weggegooid te verminderen. Iedereen die reclamedrukwerk wenst te  ontvangen kan een ja-ja sticker op zijn of haar brievenbus plakken.   Samen met VD80 en de PvdA vroegen we het college te komen met een AirBnb-beleid, om zo overlast als gevolg van (permanente) vakantieverhuur van woningen te voorkomen. In onze eigen gemeente hebben we veel mensen die een woning zoeken.   Met het CDA stelden we voor protest aan te tekenen bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten tegen de methodiek waarmee de hoogte van de jaarlijkse Rijksbijdrage aan gemeenten wordt bepaald. Dit systeem leidt tot schommelingen in de bestedingsruimte, waardoor het voor gemeenten moeilijk is om een begroting te maken.
Het resultaat

Onze voorstellen over de basiskwaliteit natuur en het fietsbeleid werden door een raadsmeerderheid aangenomen. Ook de gezamenlijke voorstellen over AirBnB-beleid en de Rijksfinanciering hebben het gehaald, net als een samengevoegd toerisme-voorstel van VVD, Lijst Kras, CDA en GroenLinks. Voor de rest was helaas geen meerderheid te vinden, maar zo gaat dat soms. GroenLinks is heel blij met de uitkomst van deze begrotingsraad. De aangenomen voorstellen – die nu door het college moeten worden uitgevoerd – zullen op termijn bijdragen aan een betere leefomgeving voor onze inwoners.

Via deze weg willen we alle fracties bedanken voor de constructieve houding voor en tijdens de vergadering. Als we dit zo vasthouden is geen uitdaging ons te groot!

 

Sean Tol GroenLinks Edam-Volendam

Terecht dat parkeerkritiek serieus genomen wordt

VVD VVD CDA Edam-Volendam 06-11-2019 10:12

De VVD vindt het goed dat er geluisterd wordt naar de kritische geluiden van de Wijkraad Oude Kom en andere inwoners over de parkeerontheffingen in centrum Volendam. Wethouder Runderkamp heeft toegezegd in gesprek te gaan met de Wijkraad en geen tweede ontheffing af te schaffen voor de huidige bewoners van het centrum.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37153/terecht-dat-parkeerkritiek-serieus-genomen-wordt

Kritisch

Begin oktober werd er in de gemeenteraad gesproken over een aantal voorstellen om de parkeerproblemen in Edam-Volendam te verminderen. Veel voorstellen waren positief, zoals het versimpelen van de blauwe zones waardoor bewoners met een ontheffing op meer plekken kunnen parkeren, het ‘half uur parkeren’ in de Zeestraat en het verminderen van zwaar verkeer in Edam. Maar de maatregel om van twee naar één parkeerontheffing te gaan in het centrum Volendam was gelijk omstreden. De VVD-fractie sprak zich hierover kritisch uit omdat het belangrijkste probleem, de hoge parkeerdruk voor bewoners en ondernemers, hiermee niet wordt opgelost.

We kregen uit de Raad niet voldoende steun om de maatregel er gelijk uit te halen. Volendam80 en CDA waren kritisch, maar daarmee hadden we geen meerderheid. Wel hebben we bedongen dat, bij teveel negatieve gevolgen, de maatregel opnieuw zou worden bekeken en zo nodig zou worden teruggedraaid. Hier gingen de meeste partijen gelukkig wel in mee.

Snel handelen

Toen de Wijkraad zich liet horen heeft wethouder Runderkamp terecht snel gehandeld. De maatregel om van twee naar één ontheffing te gaan werd opnieuw besproken in het college en de wethouder gaf toe dat er meer participatie nodig was geweest. Dit ruiterlijk toegeven en daarna snel handelen om het probleem op te lossen vinden wij de manier waarop het hoort!

De huidige bewoners van het centrum houden nu hun tweede ontheffing. Voor nieuwe gevallen gaan we wel naar één ontheffing, zoals ook in Edam het geval is. De wethouder gaat hierover in gesprek met de Wijkraad. De VVD kan zich vinden in deze oplossing, zodat er geen ontheffingen van bewoners worden afgenomen. Daarnaast heeft de wethouder ook toegezegd in gesprek te gaan met ondernemers in Edam die opmerkingen hadden over de voorgenomen beperking van zwaar vrachtverkeer, om zo tot een oplossing te komen.

We blijven in de Raad alle voorstellen van het college kritisch bekijken, zoals onze kiezers dat van ons verwachten. Voor vragen of opmerkingen over onze standpunten zijn we altijd bereikbaar. Stuur een (persoonlijk) bericht via onze Facebookpagina (VVD Edam-Volendam) of bereik onze fractieleden. 

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

GroenLinks, de jarige job | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks CDA Edam-Volendam 17-05-2019 00:00

Zondag 19 mei bestaat GroenLinks 30 jaar. We zullen er een borrel op nemen. De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft ons een prachtig cadeau gegeven. Unaniem heeft zij de wens uitgesproken dat de zomerregeling, met beperkte toegang voor het verkeer op de Dijk, voortaan het hele jaar moet gelden. Hiermee krijgt onze eenzame strijd van tientallen jaren voor een autoluwe dijk nu een raadsbrede steun en erkenning.

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

Dijk autovrij!

Het was vroeger pure waanzin: een colonne bussen en auto’s die zich een weg baande door drommen toeristen naar het parkeerterrein achter Spaander, dat ook nog eens vaak voller dan vol stond. Soms liep de stroom muurvast door komende en gaande bussen die geen kant meer op konden. Via de Haven verliet het verkeer ons dorp. Als bewoner had je in de zomer niks op de Dijk te zoeken. En op een terras zitten kon je helemaal vergeten. Waarom kon dit verkeer niet bij de Parallelweg parkeren? Toeristen kunnen dat stukje toch wel lopen? Deze vraag bleef GroenLinks maar stellen in de gemeenteraad, in artikelen, acties, cartoons, liedjes en optochten. Al in de jaren 70 hadden we een heuse demonstratie op de Dijk met sandwichborden waarbij we pleitten voor een autovrije dijk. Daarbij vielen nog rake klappen ook. Onze toenmalige voorman Willem Klapper moest met een grijs gezicht onder begeleiding naar huis worden gebracht na een stomp in zijn maag. Van lieverlee gingen ook steeds meer Volendammers inzien dat het zo niet verder kon en de politieke partijen moesten wel volgen. Het heeft wel 40 jaar moeten duren om die drol door te slikken. En zie…de toeristen blijven massaal komen, genieten van het uitzicht, maken selfies, kopen souvenirs en ze blijken dat stukje over het Noordeinde gewoon te kunnen lopen. Er komt nog weleens een verdwaalde bus of auto op de Dijk om achter Spaander te parkeren. Daarover mag de zuurpruim klagen. Waarom Spaander dit terrein - een A-locatie aan het water - blijft bestemmen voor geparkeerd blik is een raadsel.

In de gemeenteraad

In 1990 kwam GroenLinks voor het eerst in de gemeenteraad. Met horten en stoten zijn we in de loop der jaren langzaam gegroeid naar 3 zetels bij de fusieverkiezingen van 2015. Maar we zitten nog niet op onze top. Vaak brengen we standpunten naar voren die pas na jaren hun erkenning vinden bij een meerderheid van de gemeenteraad. En hoewel we met 3 van de 25 zetels een minderheid zijn, krijgen we voor van alles en nog wat de schuld als er wat misgaat. Zo was het jarenlange uitstel van het Broeckgouw te wijten aan grote inschattingsfouten van met name het CDA. Zij nam de argumenten van bezwaarmakers niet serieus waardoor de gemeente nat ging bij de rechter. Toch krijgt GroenLinks de schuld. We hebben een dikke huid en ondanks soms wat gehakketak merken we  dat we een vaste waarde vormen in de raad, dat men goed nota neemt van onze standpunten en er soms wat mee doet en soms ook niet. En achter de schermen krijgen we ook weleens iets voor elkaar.

Al met al zijn we verguld met het cadeau van de collega-partijen voor “een autoluwe dijk het hele jaar door”.  En overigens zijn wij van mening dat de plannen voor die malle “Afrit bij Wullempie” vanaf het Noordeinde naar Spaander van tafel moeten. Dan kan de vlag in top.

 

John Kluessien

Toch onderzoek naar parkeergarage ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 27-11-2018 12:15

Toch onderzoek naar parkeergarage onder Korsnäs Al vele jaren wordt gesproken over het project Korsnäs op de Baandervesting in Edam. Het college deed tijdens de raadsvergadering van 22 november het voorstel een parkeergarage als onhaalbaar te bestempelen. En hoewel nog niet zeker is of dat kan, stelt het college dat bezoekers moeten parkeren aan de randen van Edam. Met name de fracties van VVD en CDA vonden de onderbouwing voor die keuze dermate mager, dat mede namens de coalitiepartijen een wijzigingsvoorstel/amendement werd ingediend. Deze draagt het college van burgemeester en wethouders op nu geen keuze te maken, maar eerst meerdere varianten goed te onderzoeken voordat de raad een besluit neemt. Namens de coalitie lichtte VVD-fractievoorzitter Emile Karregat het amendement toe: “De raad wil weten in welke context een parkeergarage wel mogelijk zou zijn. Als dat betekent dat er extra starters- of seniorenwoningen bij het bestaande plan komen zou dat een win-win situatie zijn, want de vraag naar woningen voor starters en senioren is zeer groot.” Ook een variant met een half verdiepte garage voor alleen bewoners gaat onderzocht worden. Het amendement kreeg unanieme steun van alle partijen in de gemeenteraad. Het is niet zo dat er daarmee gegarandeerd een parkeergarage zal komen, maar wel zal de raad alle mogelijkheden en consequenties goed in beeld hebben voordat zo’n verstrekkend besluit wordt genomen. Het college van burgemeester en wethouders zal naar verwachting de diverse scenario’s voor april 2019 hebben uitgewerkt. Daarna zal de gemeenteraad een keuze maken.

College past verkeersplan aan! Ons ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 19-05-2018 08:04

College past verkeersplan aan! Ons artikel over het Verkeersplan oude kom Volendam van vorige week heeft een positief gevolg gekregen. Onder andere door dit artikel, het blijven lobbyen en de aandacht er op blijven vestigen hebben de coalitiepartijen LijstKRAS, Zeevangs Belang, VVD en CDA tijdens de raadsvergadering van 17 mei een motie ingediend om de venstertijd van 06:00 tot 11:00 uur ook voor vrachtwagens kleiner dan 8 m. en lichter dan 7,5 ton te laten gelden. Gelijktijdig heeft wethouder Runderkamp opdracht gegeven een simulatieprogramma uit te voeren om te onderzoeken of het inderdaad onmogelijk is deze vrachtauto’s door de Haringstraat, Spieringstraat en Rokersgracht te laten rijden. De uitslag van dit programma kwam tijdens de vergadering bij de wethouder binnen, en daarin werd de mening van de PvdA bevestigd. Dit alles heeft het college doen besluiten de motie over te nemen en de toegang voor vrachtverkeer in de oude kom Volendam verder in te perken. Het wordt nu verboden voor alle vrachtwagens, hoe lang of zwaar dan ook, na 11:00 uur de oude kom in te rijden. Hoe nu verder? De PvdA heeft er alle vertrouwen in dat het college haar vergissing zo snel mogelijk zal herstellen en de bebording bij de toegangswegen aanpast waardoor het voor chauffeurs duidelijk wordt dat zij in overtreding zijn wanneer ze voor 06:00 en na 11:00 de oude kom in rijden. Max Slotboom Fractie PvdA Edam-Volendam

Wordt de gemeenteraad bewust op het ...

PvdA PvdA VVD CDA Edam-Volendam 16-05-2018 07:39

Wordt de gemeenteraad bewust op het verkeerde been gezet? 15 juni 2017 is in de gemeenteraad het Verkeersplan oude kom Volendam behandeld en op basis van een meerderheid van stemmen aangenomen. Wat onze mening over dit plan is ga ik in dit artikel niet verder uitleggen, hier is destijds al voldoende over geschreven in de diverse media. Dit plan met meerderheid aangenomen (waarbij de PvdA tegengestemd heeft) en dat besluit hebben wij te respecteren. Waarom dan toch dit artikel? Het is ook de taak van de gemeenteraad om te blijven toetsen of de uitvoering van een voorstel in overeenstemming is met datgene dat besloten is. En laat dat volgens ons hier nu niet helemaal het geval zijn. Een belangrijk onderdeel van dit plan is namelijk het verminderen van de overlast door het vrachtverkeer. Er zijn een aantal voorstellen aan de raad voorgelegd om dit te realiseren. De belangrijkste maatregelen waar het college en de raad voor gekozen hebben zijn volgens het voorstel: • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een lengtebeperking van 8m. en een gewichtsbeperking van 7,5 ton instellen; • Een ontheffingsregeling instellen wanneer bepaalde lading niet met een kleine vrachtauto geleverd kan worden, conform de regeling voor het centrum van Edam; • Voor de gehele oude kom van Volendam, uitgezonderd de Bokkingstraat en een deel van de Zeestraat, een venstertijd tussen 06.00 en 11.00 uur instellen voor het laden en lossen; • De bovengenoemde regeling per 1 januari 2018 in laten gaan. De genoemde venstertijd staat volgens dit voorstel onder een afzonderlijke bullet en dus los van de lengte- en gewichtsbeperking. Volgens ons is hier geen woord Frans bij, slechts tussen 06:00 en 11:00 is het toegestaan te laden en te lossen in de oude kom Volendam. Dit wordt ook bevestigd door de opmerkingen van de diverse raadsleden tijdens de behandeling van dit plan. Hieronder staan een aantal quotes uit het verslag van de bespreking. • Frank Zwarthoed (VVD) “Daarom blijft het mogelijk voor kleinere vrachtwagens om voor 11 uur ’s ochtends hun waren via de Ventersgracht op bestemming te brengen.” • Dirk Dijkshoorn (Zeevangs Belang) “beperking van het vrachtverkeer” • Marcel Schilder (CDA) “vrachtverkeer wordt verminderd” • Loek Kras (LijstKRAS) “de vrachtwagens kleiner, minder en beperkt in tijd worden” • Wethouder Runderkamp (VVD) “De veiligheid gaat dus vooruit omdat er geen grote vrachtwagens meer rijden. De vrachtwagens die wel komen, omdat zij een ontheffing hebben, rijden tussen 6.00-11.00 uur en zij zullen via de Ventersgracht en Europaplein terugrijden” Hieruit blijkt overduidelijk dat ook zij begrepen hadden dat er na 11:00 geen vrachtwagens in de oude kom zouden zijn, van welke grootte dan ook. Mede op basis hiervan heeft de meerderheid van de raad ingestemd met dit voorstel. Natuurlijk speelde ook de overige maatregelen hierbij een rol, maar de voorgestelde venstertijd werd door iedereen omarmd. Hoe is nu de huidige situatie? Dagelijks wordt de oude kom Volendam geconfronteerd met vrachtverkeer (binnen de lengte- en gewichtsbeperking) dat ná 11:00 de wijk binnen komt. De PvdA wordt met regelmaat benaderd door de bewoners met de vraag of dit nu de bedoeling van het besluit is. Wij hebben dit vervolgens een aantal maal mondeling bij de verantwoordelijke wethouder nagevraagd. Deze kan zich echter – naar goed voorbeeld van zijn landelijke partijleider – niet meer herinneren wat er afgesproken is. Omdat wij toch wel antwoord op onze vragen wilden, hebben wij deze vervolgens dan maar schriftelijk ingediend. Deze zijn inmiddels beantwoord en naar nu blijkt heeft de complete gemeenteraad het voorstel waarschijnlijk verkeerd begrepen of het college geeft er haar eigen creatieve invulling aan. Het antwoord op onze vraag “kunt u aangeven wat volgens u de definitie van het begrip “Venstertijd” is?” luidt: “Het verkeersplan oude kom is zo opgesteld dat er alleen verkeer korter dan 8m. en lichter dan 7,5 ton de oude kom van Volendam binnen mag rijden. Er zijn echter bedrijven die niet bevoorraad kunnen worden met (vracht)auto’s die lichter zijn dan 7,5 ton of korter zijn dan 8m. Hiervoor heeft men de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen. Deze ontheffing wordt alleen verleent als de betreffende leverancier geen enkele mogelijkheid heeft om met kleine (vracht)auto’s te bevoorraden. Deze ontheffing voor laden en lossen heeft vervolgens een tijdvenster van 06.00 tot 11.00 uur. Binnen deze tijd is de enige mogelijkheid om met een ontheffing voor een langere of zwaardere vrachtauto te laden en te lossen. De venstertijden voor het laden en lossen zijn dus alleen bedoeld voor vrachtauto’s langer dan 8m. en zwaarder dan 7,5 ton. Auto’s lichter dan 7,5 ton en korter dan 8m. mogen de hele dag door de oude kom van Volendam inrijden en mogen ook laden en lossen.” Uit dit antwoord blijkt dus dat het nooit de bedoeling geweest is vrachtauto’s die binnen de lengte- en gewichtsbeperking vallen een venstertijd op te leggen en zodoende te weren uit de smalle straten. Gezien de hierboven genoemde quotes kun je je afvragen of de verschillende raadsleden wel wisten waar ze nou echt toe besloten!. Het antwoord op onze vervolgvraag “Kunt u aangeven via welke route de vrachtwagens na 11:00 uur het gebied oude kom Volendam moeten verlaten?” is als volgt: “Wanneer de Ventersgracht na 11.00 uur wordt afgesloten middels een verzinkbare paal kan het verkeer, afhankelijk waar men vandaan komt, de oude kom via de Haringstraat, Spieringstraat, Prins Bernhardlaan, Kerkstraat of Prinses Beatrixstraat verlaten.” Schrik niet van dit laatste antwoord, het staat er echt. Vrachtauto’s van 8 m. en 7.5 ton kunnen/moeten via de Haringstraat of Spieringstraat het gebied verlaten. Buiten het feit dat de opsteller van het antwoord vergeten is de Rokersgracht in deze route mee te nemen getuigt het ook van ontbrekende kennis over de situatie in deze straten. Laat ik deze situatie even verduidelijken. De Haringstraat is ongeveer 5 m. breed en er mag geparkeerd worden, dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. De Spieringstraat is ongeveer 4,5 m. breed met parkeren, resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2 m. en dan tenslotte de niet genoemde Rokersgracht, deze is ongeveer 6,5m. breed met tweezijdig parkeren. Dit resulteert in een vrije rijbaan van ongeveer 2,5 m. terwijl deze ook nog eens tweerichtingsverkeer is. En toch menen onze “verkeersdeskundigen” dat hier het vrachtverkeer dat binnen de lengte- en gewichtsbeperking valt doorheen kan en moet om het gebied te verlaten. Vragen? • Zouden de raadsleden die voor gestemd hebben dit ook op basis van de huidige uitleg gedaan hebben? • Is bij het opstellen van dit plan sprake geweest van een dubbele agenda? • Of is men er bij de uitvoering achter gekomen dat de raad een voorstel voorgelegd is dat technisch niet uitvoerbaar is en wordt dit nu via woordspelletjes verbloemd? Het antwoord op deze vragen? Dat laat ik aan de lezer om te bepalen. Naar onze smaak staat echter wel vast dat als dit doorgaat zoals het college nu van plan is, de overlast van vrachtverkeer in de oude kom van Volendam niet of nauwelijks zal afnemen en in sommige situaties zelfs toeneemt en onhoudbaar wordt. Wat de PvdA betreft is dit absoluut ongewenst en blijven de bewoners van de oude kom dus met de overlast zitten. Een gemiste kans! Namens de PvdA-fractie Edam-Volendam Max Slotboom Burgerraadslid Naschrift PvdA Edam-Volendam. Na het schrijven van bovenstaand artikel zijn bij de PvdA geluiden binnengekomen dat de gemeente overweegt om een “proefrit” met een vrachtauto van 8 meter en 7,5 ton door dit gebied te maken. Aan de hand van de bevindingen hiervan zal eventueel bekeken worden of er verdere maatregelen getroffen moeten worden.?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.