Nieuws van politieke partijen in Zandvoort inzichtelijk

36 documenten

GroenLinks trekt steun amendement in, maar staakt verweer niet! | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 23-06-2020 00:00

Het amendement betreffende het besluit op aanvraag van omgevingsvergunning inzake nieuwe toegangsweg naar circuit Zandvoort is op verzoek van de formateur door de burgermeester juridisch voorgehouden bij Pot Jonker advocaten. Uit bestudering van de vragen en het meermaals doorlopen van het rapport van Pot Jonker, is GroenLinks Zandvoort tot de conclusie gekomen dat het amendement in deze vorm niet uitvoerbaar is. Dat betekent dat wat ons betreft het amendement van tafel kan.

Wij staan echter nog steeds achter de motivatie waarom wij de weg niet commercieel willen gebruiken. Hierover gaan wij graag in gesprek met de wethouder. Iets wat wij overigens al het gehele proces rondom het amendement deden. Voor GroenLinks staan drie punten nog steeds als een paal boven water:

De veiligheid moet gewaarborgd zijn van en naar het circuit; De situatie op de boulevard moet veilig zijn voor fietsers, auto’s maar vooral voor de hulpdiensten; De weg moet zo min mogelijk voor commerciële doeleinden worden gebruikt om het naastgelegen grijze duin te beschermen. 

Fractievoorzitter El Gebaly zegt in een reactie op het rapport: “Wat mij betreft is het logisch, dat we het amendement nu links laten liggen. Als iets niet uitgevoerd kan worden, kun je het moeilijk uitvoeren.” Hij tekent daar wel bij aan dat GroenLinks al vanaf het begin kritisch is geweest op de weg. “Vorig jaar oktober al stemde GroenLinks tegen de versnelde bestemmingsplanprocedure om dit soort problemen voor te zijn.” Tot slot zegt El Gebaly, dat hij het wél jammer vindt dat Pot Jonker in het rapport niet echt ingaat op de bijlage bij het allereerste document, dat is vastgesteld rondom de F1. Hierin wordt alleen de veiligheid beschreven en als reden gegeven voor deze weg, niet het ontsluiten van een parkeerterrein.

GroenLinks vraagt het nieuwe college om duidelijkheid rondom duurzaamheid, de extra uitvalsweg circuit en het Zanddepot | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 23-06-2020 00:00

GroenLinks heeft goed nagedacht, na alle perikelen rondom het amendement betreffende de extra ontsluitingsweg. Via een statement op onze site, hebben wij besloten om de steun van het amendement in te trekken, nu blijkt dat dit amendement niet uitvoerbaar is (volgens rapport Pot Jonker). Echter staan wij nog steeds achter onze overwegingen, zoals duidelijk gemaakt in onze verklaring. Wij hebben de laatste tijd dan ook benut om ons nog meer te verdiepen in de materie. Wij hebben zelfs de desbetreffende vergaderingen meerdere keren teruggeluisterd. Elke keer riep dat meer vragen bij ons op. De vragen waren eerst alleen betreffende de weg. Na gelang de tijd verstreek en we meer documenten grondig bestudeerden, is dit een uitgebreide set vragen geworden over de procedure richting de eerste F1 Grand Prix.

Lees de vragenlijst die GroenLinks Zandvoort aan het aan het nieuw te vormen college gestuurd heeft in de bijlage.

GroenLinks positief over ambtelijke samenwerking | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks Zandvoort 18-06-2020 00:00

Sinds 1 januari 2018 is de gemeenschappelijke regeling (GR) tussen de gemeenten Haarlem en Zandvoort van kracht. Het gaat om een ambtelijke fusie, waarbij de gemeente Haarlem als centrumgemeente alle diensten en producten verleent aan de gemeente Zandvoort.
 
 
Voor GroenLinks is het belangrijkste resultaat dat ten opzichte van de vorige meting in 2016, de kwaliteit en kwetsbaarheid van de organisatie een voor Zandvoort positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt. Dit betekent voor ons simpelweg dat onze gemeente beter gediend wordt sinds deze amenwerking.  Sterker nog door de toegenomen kwaliteit, nemen de eisen die Zandvoort stelt navenant toe aldus de onderzoekers. Een goede ontwikkeling meent GroenLinks. Het betekent dat onze burgers, bezoekers en ondernemers beter gediend worden. 
 
Daar tegenover staat dat wij helaas zien dat, in onze gemeenteraad partijen zetelen die druk leggen op deze samenwerking en deze zelfs bedreigen. De samenwerking dreigt in de knop te worden gebroken. Dit vinden wij zonde. In 2018 zei fractievoorzitter Karim El Gebaly al “dat we het kind niet met het  badwater moeten weggooien.” Nu blijkt dat, onder dat toch wel moedwillige inhakken op de samenwerking, ook nog eens enige feitelijke onderbouwing ontbreekt. De onderzoekers concluderen zelfs dat Zandvoort een ‘goede deal’ heeft gesloten. Dit wordt ook onderbouwd als je naar de financiën kijkt, aan  overhead gaven we in 2017 nog 7,7 miljoen euro uit en in 2020 6,3 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro minder! 
 
Het is dus tijd om dit negatieve en dus niet kloppende verhaal los te laten, te kijken hoe we dit kunnen uitbouwen tot een succes. Daarvoor zien wij veel in de aanbevelingen die worden gedaan. De onderzoekers slaan de spijker op z’n kop wanneer zij schrijven dat ‘voor het welslagen van deze amenwerking wederzijds vertrouwen en erkenning voor de meerwaarde bepalend is’. Daar moeten we inderdaad in investeren. Zeker wat betreft de relatie tussen de ambtenaren en het politieke deel van Zandvoort. “Laten we met z’n allen het beste doen voor Zandvoort, in plaats van alleen maar hameren op wat niet goed loopt en het verspreiden van onjuistheden in de politieke arena.” Aldus El Gebaly n.a.v. dit rapport.
 
Tot slot heeft GroenLinks nog een voorstel aan de beoogde coalitiepartijen, haal de fusie zelf uit de politieke waan! De fusie heeft tot op de dag van vandaag nog een enorme politieke lading. Het lijkt ons dan ook een goed idee dat niet een wethouder, maar de Burgemeester de portefeuille beheert betreft de ambtelijke samenwerking, dit zorgt namelijk voor meer continuïteit richting de politiek en de organisatie zelf!

Advocaat gemeente: amendement nieuwe toegangsweg circuit is onrechtmatig en onuitvoerbaar

CDA CDA Zandvoort 10-06-2020 17:58

De gemeenteraad heeft op 7 mei 2020 een amendement (een wijziging van een concept raadsbesluit) aangenomen. Het CDA stemde tegen dit amendement (lees hier waarom: ‘Zandvoort in zwaar weer’). Ook het college van burgemeester en wethouders raadde het amendement af. Volgens het CDA en het college kan het amendement niet worden uitgevoerd. Hun betogen en argumenten waren helaas gericht aan dovemansoren. Het amendement werd toch aangenomen, wat Zandvoort stortte in een bestuurscrisis – en dat naast al het coronaleed. Een onafhankelijke expert geeft nu in een uitgebreid advies gelijk aan het college en de partijen die het amendement hebben afgeraden. Volgens de externe advocaat van de gemeente kan het amendement niet worden uitgevoerd. Uitvoering van het amendement zou onrechtmatig zijn jegens het Circuit en zou kunnen leiden tot forse schadeclaims. Naast die bevestiging van de onrechtmatigheid en de onuitvoerbaarheid van het amendement, weerlegt de onafhankelijke deskundige overigens ook onjuiste veronderstellingen terzake van het amendement. ‘23. Het amendement gaat ervan uit dat het krediet voor de aanleg van de toegangsweg in maart 2019 alleen is goedgekeurd om de F1 in Zandvoort weer mogelijk te maken, en niet om andere evenementen te faciliteren. Uit de besluitvorming ter zake vanaf maart 2019 blijkt echter niet dat de toegangsweg alleen gebruikt zou mogen worden voor de F1 dagen en ten behoeve van calamiteiten. […] 24. Het amendement spreekt van commercieel gebruik van de weg, maar het is voor mij onduidelijk wat daarmee bedoeld wordt. […] Op basis van de bekende gegevens uit het dossier betekent dit dus geen verlies aan parkeerinkomsten voor de gemeente, noch extra inkomsten voor het circuit.’ Het CDA roept de raad nu op om spoedig de nodige herstelbesluiten te nemen. Het CDA verzoekt de ondersteuners van het amendement om over hun schaduw heen te stappen en zich nu niet te laten leiden door motieven zoals gezichtsverlies. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Het CDA herhaalt daarbij ook nog eens haar advies aan de ondersteuners van het amendement: als u het gebruik van de weg koste wat het kost wilt beperken, stel dit dan aan de orde in het aankomende debat over het nieuwe omgevingsplan. U kunt uw punt wel degelijk maken, maar doe dat dan op een rechtmatige wijze zoals een betrouwbaar bestuur betaamt en dus niet op de manier waarop dat nu is gedaan. Fractie CDA Zandvoort Voor het hele advies van de deskundige klik hier.

Waarheen leidt de weg? | Zandvoort

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Partij voor de Vrijheid Zandvoort 11-05-2020 00:00

Na een lange, slepende en soms pijnlijke vergadering uitgesmeerd over meerdere dagen is er een politieke crisis ontstaan in Zandvoort. Dit omdat een amendement mede door GroenLinks geïnitieerd en samen opgesteld met de PVV en D66 werd aangenomen met tien stemmen voor en zeven tegen. Dit amendement probeerde een in de omgevingsvergunning toegekende vijftig dagen commercieel gebruik van de nieuwe weg bij het circuit tegen te gaan. Het college zag dit amendement als een motie van wantrouwen. Zo zien wij dat niet. 

Wat waren onze overwegingen?

Voor we verder op het amendement ingaan, zullen wij u kernschetsen wat de overwegingen waren van GroenLinks. Voor GroenLinks is het altijd duidelijk geweest dat deze weg er om veiligheidsredenen zou moeten en kunnen komen. Hierbij dragen wij vaak het voorbeeld aan van de ramp die zich voordeed bij een festival in een tunnel in Berlijn. Om veiligheidsreden moet je simpelweg bij grote evenementen meerdere ontsluitingsmogelijkheden hebben. Dat die weg, die er overigens al in onverharde vorm lag, dient als calamiteiten route voor alle evenementen op het circuit, is betreft GroenLinks dus ook gewoon essentieel.

Ook het gebruiken van de weg voor hulpdiensten, is wat ons betreft een helder en duidelijk punt. Deze weg sluit namelijk direct aan op de weg die speciaal voor bussen en hulpdiensten is bestemd. Wij vinden echter niet dat de weg, die door gemeenschapsgeld wordt aangelegd, moet worden gebruikt om het achtergelegen parkeerterrein te ontsluiten. Tijdens of rondom andere evenementen, buiten de F1 om. Dit omdat de weg ook naast grijsduin ligt, in de volksmond Natura2000. Het is voor ons dan ook niet logisch om deze weg dan, buiten de F1 om, op een commerciële manier te gebruiken. Mede gelet op het feit dat wanneer de weg gewoon als toegang zou worden gebruikt, vijftig dagen de veiligheid in het geding zou kunnen komen.

Geen onbehoorlijk bestuur maar consistent handelen

Volgens de college partijen VVD en CDA is dit amendement een motie van wantrouwen. Dit is niet het geval. Het argument dat daarbij wordt gebruikt, is dat wij ons wagen aan onbehoorlijk bestuur. Dat is nogal wat. Dit wordt gezegd, omdat de raad in oktober akkoord is gegaan met een versnelde bestemmingsplanprocedure specifiek van toepassing op dit stuk weg. Daar is een omgevingsvergunning uitgerold, die de vijftig dagen commercieel gebruik herbergt. Echter saillant detail, waarom GroenLinks niet gezien kan worden als indiener op het gebied van wantrouwen, is het feit dat wij samen met de heer Hermsen (D66) tegen het bewuste plan in oktober hebben gestemd. Dit omdat wij de gevolgen, zoals de heer Hermsen dat toen zei, van een gewijzigde bestemmingsplanprocedure niet konden overzien. Hij gaf aan geen deskundige te zijn op het gebied van bestemmingsplannen, daar sloten wij ons bij aan.

De raad zou met andere woorden in een normale procedure de omgevingsvergunning veel beter op zijn netvlies hebben gehad. Daarnaast zou de raad twee momenten hebben om wijzigingen goed of af te keuren in het nieuw op te stellen bestemmingsplan voor dit stuk grond. Dat dit dan nu pas opspeelt, is dan ook logisch.

Het feit dat wij dit samen amenderen, is gezien het geval van D66 en de fractie van GroenLinks een volkomen logische stap. Omdat dit juist consistent en duidelijk bestuur is, in plaats van onbetrouwbaar bestuur. U zou het ons mogen verwijten wanneer wij de weg met de bijbehorende omgevingsvergunning niet hadden geamendeerd.

Waarom geen motie, maar een amendement?

Daarbij zullen we niet al te technisch worden. Het stuk wat ten grondslag ligt aan het amendement, is een document over een nieuwe vorm van financiering voor de weg. Aan een nieuwe vorm van financiering mogen nieuwe voorwaardes verbonden worden.

Het amendement en de wijze waarop verdient misschien niet de schoonheidsprijs, omdat het raadsstuk niet direct de functie van de weg beschrijft. Aan de andere kant was dit voor ons de enige mogelijkheid om te sturen op de uitkomst van dit proces op korte termijn.

Ja, we hadden ook voor een motie kunnen kiezen. Maar de vergunning is al een voldongen feit en wij willen graag zekerheid om de bovenstaande redenen. Voor ons is het een harde eis dat de weg alleen om veiligheidsredenen zal worden gebruikt. Dit is het namelijk in onze beleving altijd zo geweest.

De motie van wantrouwen redenatie is onjuist.

U ziet dus een gewone gang van zaken. Met een consistent beleid van in ieder geval van GroenLinks. Nu het andere deel, de motie van wantrouwen.

Laten wij duidelijk zijn. Wij als GroenLinks hebben alle vertrouwen in dit college.

Sterker nog, naar aanleiding van de afgelopen vergadering hebben wij dit ook nog aan bewindspersonen specifiek laten weten. Wij zullen in dit geval dus ook nooit een motie van wantrouwen steunen. Maar het gesprek aangaan wanneer het amendement onuitvoerbaar blijkt.

Wel snappen wij waarom het college het een en ander zo ziet. Zo stond tijdens een deel van de geschorste vergadering een microfoon aan en hoorde we uit een hoek van OPZ dat de wethouder zou liegen. Blijkbaar is er ook tijdens de schorsingen van de vergaderingen iets voorgevallen, waardoor het college dit ziet als motie van wantrouwen.

Het amendement is om inhoudelijke redenen gemaakt, dus niet misbruikt daarvoor.

Terug naar het de motie van wantrouwen. De vraag die neergelegd moet worden, is of het college, het CDA en VVD nog wel vertrouwen hebben om met de OPZ samen te werken. Het college moet nu beslissen of ze samen verder gaan. Wij hopen dat we in deze tijden met elkaar blijven praten. Communicatie is in deze tijden lastig, maar essentieel.

Wij staan achter het college, zeker in de tijd van de coronacrisis. U ook?

 

Zandvoort in zwaar weer

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Zandvoort 10-05-2020 06:38

Mooi weer in Zandvoort! Met deze leus ging het CDA de bestuursperiode 2018-2022 in. De voorspellingen waren immers goed: Zandvoort was financieel gezond en de ambitie was groot. Wat waren we goed op weg: het bezoekersaantal groeit en het aanbod, de diversiteit en de kwaliteit van hotels, pensions en restaurants maakt een flinke slag. We zien kwalitatieve verbeteringen van de openbare ruimte (o.a. Entree, Fenemaplein, Stationsplein en de vergroening). De F1 is terug en had als grootste evenement in Nederland in decennia kunnen worden gereden ondanks slechts één jaar voorbereidingstijd – een ongekende prestatie. Als spin-off effect van de F1 is een decennialang gekoesterde wens tot uitbreiding van de treincapaciteit eindelijk vervuld. Wij bouwen honderden woningen. Er is een sterk opvangnet voor sociaal kwetsbaren. Kortom, Zandvoort zat in een lift en daar wordt volop aan gewerkt. Het heersende virus zet in één klap alles stil. Juist in een tijd waarin inwoners en ondernemers bestuurskracht vragen en alle ogen hoopvol zijn gericht op het bestuur, belandt Zandvoort in een diepe politieke crisis. Wij horen op straat terecht de vraag: waarvoor? Het valt niet uit te leggen, maar wij voelen ons gelet op de vele vragen en onduidelijkheid die hierover heerst verplicht de situatie toch te proberen te duiden. Feit 1: Bij raadsbesluit van 26 maart 2019 stelt de raad unaniem €4,1 miljoen beschikbaar voor de terugkomst van de F1, inclusief een investering van €500.000 voor een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit om de grote toestroom bezoekers beter te kunnen reguleren. Feit 2: Bij raadsbesluit van 29 oktober 2019 geeft de raad toestemming voor aanleg van de weg. Feit 3: Bij besluit van 25 februari 2020 keurt het college de uitgewerkte plannen tot realisatie en het gebruik van de nieuwe toegangsweg voor 50 evenementendagen per jaar onder een aantal voorschriften goed, waarna bij besluit van 28 februari 2020 de vergunning wordt verleend. Feit 4: Het Circuit Zandvoort gaat op basis van de vorige besluiten over tot realisatie van de weg. Feit 5: In de gemeenteraadsvergadering van 6 en 7 mei 2020 is aan de orde de administratieve afhandeling van de bij besluit van 26 maart 2019 toegezegde investering van €500.000 (inmiddels bijgesteld naar €450.000). Het gaat om een technische afhandeling. De PVV, D66 en GroenLinks dienden een amendement in, dat aan de betaling van het toegezegde bedrag van €450.000 de nadere voorwaarde verbindt, namelijk dat de weg slechts drie dagen per jaar mag worden gebruikt en bovendien alleen als vluchtweg. Voor het CDA is het amendement onuitvoerbaar, omdat uitvoering hiervan zou leiden tot handelen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Immers, de raad heeft het geld onvoorwaardelijk toegezegd aan het circuit en voor ons geldt: een man, een man – een woord, een woord. Het is onbehoorlijk dat achteraf eenzijdig nadere voorwaarden worden gesteld. Het geeft bovendien een verkeerd signaal af aan alle (toekomstige) investeerders in Zandvoort. Nog los van de juridische ondeugdelijkheid van het amendement, deugt ook de motivering van het amendement niet. Anders dan de indieners stellen, staat in alle besluiten de algemene bereikbaarheid van het circuit als doel voorop, wat aansluit op het raadsprogramma (p. 15) waarin de raad de ambitie heeft uitgesproken om het circuitterrein tot een evenementenlocatie te ontwikkelen, dus voor meer dan alleen race-evenementen. Het college heeft in een 8 uur durende vergadering duidelijk gemaakt dat zij het amendement om voormelde redenen niet zal uitvoeren. Het amendement werd desondanks doorgezet en aangenomen met een meerderheid van OPZ, PVV, D66 en GroenLinks. Naar staatsrechtelijk gebruik staat dit gelet op de vooraf gegeven weigering om het uit te voeren gelijk aan een motie van wantrouwen en daarmee het ontslag van het college. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Dat een college op een administratieve afwikkeling wordt weggestuurd is al een bestuurlijk ongekend feit, maar dat dat ook nog eens gebeurt in een crisis die ook de Zandvoortse gemeenschap ongekend hard raakt, is buitengewoon triest. U vraagt dan ook volledig terecht: Hebben jullie geen belangrijkere dingen te doen? Het CDA roept de hele raad op om het college de ruimte te geven om haar werk te blijven doen in het belang van Zandvoort. Staatrechtelijk moet ontslag volgen, maar het CDA meent dat uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke oplossingen vraagt. Wat het CDA betreft, wordt daarom de vernietigbaarheid van het amendement onderzocht, althans worden de indieners in de gelegenheid gesteld het amendement terug te trekken en blijft het college zitten in het belang van onze ondernemers en onze inwoners wier baan en gezondheid thans op het spel staat. Blijf gezond! Fractie CDA Zandvoort

Zandvoort in zwaar weer

CDA CDA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Zandvoort 10-05-2020 06:38

Mooi weer in Zandvoort! Met deze leus ging het CDA de bestuursperiode 2018-2022 in. De voorspellingen waren immers goed: Zandvoort was financieel gezond en de ambitie was groot. Wat waren we goed op weg: het bezoekersaantal groeit en het aanbod, de diversiteit en de kwaliteit van hotels, pensions en restaurants maakt een flinke slag. We zien kwalitatieve verbeteringen van de openbare ruimte (o.a. Entree, Fenemaplein, Stationsplein en de vergroening). De F1 is terug en had als grootste evenement in Nederland in decennia kunnen worden gereden ondanks slechts één jaar voorbereidingstijd – een ongekende prestatie. Als spin-off effect van de F1 is een decennialang gekoesterde wens tot uitbreiding van de treincapaciteit eindelijk vervuld. Wij bouwen honderden woningen. Er is een sterk opvangnet voor sociaal kwetsbaren. Kortom, Zandvoort zat in een lift en daar wordt volop aan gewerkt. Het heersende virus zet in één klap alles stil. Juist in een tijd waarin inwoners en ondernemers bestuurskracht vragen en alle ogen hoopvol zijn gericht op het bestuur, belandt Zandvoort in een diepe politieke crisis. Wij horen op straat terecht de vraag: waarvoor? Het valt niet uit te leggen, maar wij voelen ons gelet op de vele vragen en onduidelijkheid die hierover heerst verplicht de situatie toch te proberen te duiden. Feit 1: Bij raadsbesluit van 26 maart 2019 stelt de raad unaniem €4,1 miljoen beschikbaar voor de terugkomst van de F1, inclusief een investering van €500.000 voor een nieuwe toegangsweg van de boulevard naar het circuit om de grote toestroom bezoekers beter te kunnen reguleren. Feit 2: Bij raadsbesluit van 29 oktober 2019 geeft de raad toestemming voor aanleg van de weg. Feit 3: Bij besluit van 25 februari 2020 keurt het college de uitgewerkte plannen tot realisatie en het gebruik van de nieuwe toegangsweg voor 50 evenementendagen per jaar onder een aantal voorschriften goed, waarna bij besluit van 28 februari 2020 de vergunning wordt verleend. Feit 4: Het Circuit Zandvoort gaat op basis van de vorige besluiten over tot realisatie van de weg. Feit 5: In de gemeenteraadsvergadering van 6 en 7 mei 2020 is aan de orde de administratieve afhandeling van de bij besluit van 26 maart 2019 toegezegde investering van €500.000 (inmiddels bijgesteld naar €450.000). Het gaat om een technische afhandeling. De PVV, D66 en GroenLinks dienden een amendement in, dat aan de betaling van het toegezegde bedrag van €450.000 de nadere voorwaarde verbindt, namelijk dat de weg slechts drie dagen per jaar mag worden gebruikt en bovendien alleen als vluchtweg. Voor het CDA is het amendement onuitvoerbaar, omdat uitvoering hiervan zou leiden tot handelen in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, in het bijzonder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Immers, de raad heeft het geld onvoorwaardelijk toegezegd aan het circuit en voor ons geldt: een man, een man – een woord, een woord. Het is onbehoorlijk dat achteraf eenzijdig nadere voorwaarden worden gesteld. Het geeft bovendien een verkeerd signaal af aan alle (toekomstige) investeerders in Zandvoort. Nog los van de juridische ondeugdelijkheid van het amendement, deugt ook de motivering van het amendement niet. Anders dan de indieners stellen, staat in alle besluiten de algemene bereikbaarheid van het circuit als doel voorop, wat aansluit op het raadsprogramma (p. 15) waarin de raad de ambitie heeft uitgesproken om het circuitterrein tot een evenementenlocatie te ontwikkelen, dus voor meer dan alleen race-evenementen. Het college heeft in een 8 uur durende vergadering duidelijk gemaakt dat zij het amendement om voormelde redenen niet zal uitvoeren. Het amendement werd desondanks doorgezet en aangenomen met een meerderheid van OPZ, PVV, D66 en GroenLinks. Naar staatsrechtelijk gebruik staat dit gelet op de vooraf gegeven weigering om het uit te voeren gelijk aan een motie van wantrouwen en daarmee het ontslag van het college. Het CDA betreurt deze gang van zaken. Dat een college op een administratieve afwikkeling wordt weggestuurd is al een bestuurlijk ongekend feit, maar dat dat ook nog eens gebeurt in een crisis die ook de Zandvoortse gemeenschap ongekend hard raakt, is buitengewoon triest. U vraagt dan ook volledig terecht: Hebben jullie geen belangrijkere dingen te doen? Het CDA roept de hele raad op om het college de ruimte te geven om haar werk te blijven doen in het belang van Zandvoort. Staatrechtelijk moet ontslag volgen, maar het CDA meent dat uitzonderlijke tijden, uitzonderlijke oplossingen vraagt. Wat het CDA betreft, wordt daarom de vernietigbaarheid van het amendement onderzocht, althans worden de indieners in de gelegenheid gesteld het amendement terug te trekken en blijft het college zitten in het belang van onze ondernemers en onze inwoners wier baan en gezondheid thans op het spel staat. Blijf gezond! Fractie CDA Zandvoort

Bluijsblog 76: “Samenwerken in Zandvoort”

CDA CDA Zandvoort 27-11-2019 09:35

Zicht op ontwikkeling Watertorenplein en watertoren Dinsdag 26 november 2019 is er een vaststellingsovereenkomst getekend waarbij een integrale ontwikkeling van het Watertorenplein en de watertoren een stap dichterbij komt. Met een mediation traject is het gelukt om een overeenkomst te sluiten tussen de betrokken partijen; Springtij architecten, AG architecten/Bad Zandvoort, De Biase Architecten, de Watertoren Zandvoort CV en gemeente Zandvoort. De ontwikkeling van het Watertorenplein en omgeving is al jarenlang een wens. Om uiteenlopende redenen is dit tot op heden niet gelukt. Daarom heeft het college van Zandvoort een mediation traject opgestart met alle betrokken partijen. Overeengekomen is dat de drie architecten een gezamenlijk plan maken voor het gebied.Het parkeerterrein midden in het dorp wordt omgevormd naar een woongebied dat recht doet aan de locatie. Er kan op korte termijn worden gestart omdat de ontwikkeling binnen het bestemmingsplan blijft. Het college is blij met deze uitkomst. Wethouder Gert-Jan Bluijs: “Het is positief en de hoogste tijd dat we weer aan de slag gaan. De ontwikkeling van het Watertorenplein draagt in belangrijke mate bij aan een kwaliteitsverbetering en de identiteit van Zandvoort. Het is in het belang van Zandvoort dat we verder kunnen. Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst door alle betrokken partijen gaat de gemeente Zandvoort een nieuwe fase in.” De gemeenteraad wordt gevraagd om budget beschikbaar te stellen waarmee de overeenkomst kan worden vastgesteld. De vaststellingsovereenkomst heeft als inzet de beëindiging van alle lopende en integrale ontwikkeling van het watertorenplein. Procedures die vanuit het verleden zijn opgestart horen daarbij tot het verleden!

Bluijsblog 76: “Samenwerken in Zandvoort”

CDA CDA Zandvoort 27-11-2019 09:35

Zicht op ontwikkeling Watertorenplein en watertoren Dinsdag 26 november 2019 is er een vaststellingsovereenkomst getekend waarbij een integrale ontwikkeling van het Watertorenplein en de watertoren een stap dichterbij komt. Met een mediation traject is het gelukt om een overeenkomst te sluiten tussen de betrokken partijen; Springtij architecten, AG architecten/Bad Zandvoort, De Biase Architecten, de Watertoren Zandvoort CV en gemeente Zandvoort. De ontwikkeling van het Watertorenplein en omgeving is al jarenlang een wens. Om uiteenlopende redenen is dit tot op heden niet gelukt. Daarom heeft het college van Zandvoort een mediation traject opgestart met alle betrokken partijen. Overeengekomen is dat de drie architecten een gezamenlijk plan maken voor het gebied.Het parkeerterrein midden in het dorp wordt omgevormd naar een woongebied dat recht doet aan de locatie. Er kan op korte termijn worden gestart omdat de ontwikkeling binnen het bestemmingsplan blijft. Het college is blij met deze uitkomst. Wethouder Gert-Jan Bluijs: “Het is positief en de hoogste tijd dat we weer aan de slag gaan. De ontwikkeling van het Watertorenplein draagt in belangrijke mate bij aan een kwaliteitsverbetering en de identiteit van Zandvoort. Het is in het belang van Zandvoort dat we verder kunnen. Met het ondertekenen van de vaststellingsovereenkomst door alle betrokken partijen gaat de gemeente Zandvoort een nieuwe fase in.” De gemeenteraad wordt gevraagd om budget beschikbaar te stellen waarmee de overeenkomst kan worden vastgesteld. De vaststellingsovereenkomst heeft als inzet de beëindiging van alle lopende en integrale ontwikkeling van het watertorenplein. Procedures die vanuit het verleden zijn opgestart horen daarbij tot het verleden!

Zandvoort kan leren van chaos rond ...

Ouderen Partij Zandvoort Ouderen Partij Zandvoort Zandvoort 22-06-2019 11:12

Zandvoort kan leren van chaos rond Franse GP LE CASTELLET - De langverwachte terugkeer van de Franse Grand Prix zorgde vorig jaar niet alleen voor een vreugdesprongetje bij de lokale fans, maar ook voor een verkeersinfarct dat zijn weerga niet kende. Op Paul Ricard, toch al niet het populairste circuit, wordt nu beterschap beloofd. Al blijkt dat een eerste jaar vol zorgen de editie erna wel degelijk beïnvloed. ’Monsieur! Monsieur!’ De bewakers bij de toegangspoortjes voor de paddock zijn onverbeterlijk. Voormalig coureur Johnny Herbert mag er niet door op zijn elektrische step. Een dag eerder is hij er nog doorheen geglipt, nu ontkomt ook een drievoudig Grand Prix-winnaar niet aan de Franse regeltjes. Stewards van de Formule 1-organisatie schieten op het laatste moment alsnog te hulp. Chaos Een race op Paul Ricard heeft nogal wat voeten in de aarde. Er zijn nauwelijks toegangswegen richting het circuit in het plaatsje Le Castellet, tussen Toulon en Marseille. Vorig jaar stonden sommige bezoekers urenlang in de file zonder uiteindelijk hun eindbestemming te bereiken. Het circuit zelf is bij de coureurs vooral bekend als testbaan. De vele blauwe en rode uitloopstroken zorgen voor een hypnotiserend aanzicht. Rampverkeer Boullier wil zelf niet refereren aan de terugkeer van de Grand Prix in Zandvoort volgend jaar, maar gelijkenissen zijn er natuurlijk zeker. Een circuit dat na jaren weer terugkeert op de kalender en waar de race zorgt voor een economische spin-off van tientallen miljoenen, maar waar ook op voorhand veel te doen is om de bereikbaarheid. Een nieuw mobiliteitsplan moet in Frankrijk voor verbetering zorgen, maar toeschouwers zijn het rampverkeer van vorig jaar niet vergeten. Toen bezochten over drie dagen 160.000 mensen Paul Ricard. Dit jaar wordt dat aantal, ondanks de stortlading aan kritiek en het feit dat het publiek gisteren vooral wegbleef, toch nog op 140.000 geschat. Door de organisatie dan. Er klinken ook geluiden dat de kaartverkoop met zeventig procent zou zijn gedaald, al schijnt het aantal verkocht tickets de laatste weken inderdaad te zijn opgekrikt. Ook de voorbijkomende Boullier toont zich op de vrijdag relaxed. Het zweet op zijn voorhoofd is slechts een gevolg van de hitte in Zuid-Frankrijk. Al wacht de echte test vooral op zaterdag en zondag. „Wij richten ons vooral op de toekomst van deze Grand Prix”, stelt Boullier. „Vorig jaar was de mobiliteit het enige punt van kritiek. Daar hebben we hard aan gewerkt.” ’Niets aan de hand’ Het zijn de bekende ’niets aan de hand mensen’-teksten van een official. De regio rond het circuit heeft fors geïnvesteerd om een Grand Prix mogelijk te maken en een contract aan te gaan met de Formule 1 voor vijf jaar, tot medio 2023. Boullier en consorten hebben al aangegeven die verbintenis graag te verlengen. Hij wijst erop dat het rond de Oostenrijkse Grand Prix nu allemaal prima geregeld is. Het is een vergelijking die echter ook mank loopt, gezien de veel betere infrastructuur rond Spielberg, waar volgende week wordt geracet. Zoals er ook genoeg verschillen zijn met Zandvoort, waar de organisatie nog bijna een jaar heeft om zich zo goed mogelijk voor te Al het verkeersgedoe en de discussies over het circuit zelf met al die uitloopstroken gaan aan de meeste coureurs voorbij. „Als je vanuit de helikopter naar het circuit kijkt, zie je heel veel verschillende lay-outs van de baan”, aldus Max Verstappen. „Maar als je rijdt valt het wel mee, hoor.” Voor een verkeerde afslag op het circuit hoeft Verstappen dus niet bang te zijn. Vandaag en morgen wordt duidelijk of de tienduizenden bezoekers hetzelfde kunnen zeggen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.