Nieuws van SGP in Alblasserdam over D66 inzichtelijk

2 documenten

Steun voor amendement SGP inzake verbod ballonnen

SGP SGP CDA D66 ChristenUnie PvdA Alblasserdam 17-04-2019 00:00

Alblasserdam – Een amendement van de SGP om het oplaten van ballonnen te verbieden, heeft een meerderheid gekregen in de gemeenteraad.

PvdA, D66, ChristenUnie en twee leden van het CDA steunden het amendement om zo’n verbod te regelen via de APV.

SGP-raadslid Van Werkhoven: ‘Wij zijn bij dit initiatief voornamelijk gedreven door aandacht voor de flora en fauna. Ook zijn er veel dieren die schade ondervinden door ballonnen. Daarbij speelt tevens de gedachte dat om iets groots te bereiken je soms klein moet beginnen, zo ook in dit geval. Voor de SGP-fractie is verder de Bijbelse opdracht tot rentmeesterschap over de aarde van groot belang.’

Van Werkhoven vervolgt: ‘We weten eigenlijk al jaren dat ballonnen slecht zijn voor het milieu, ze verteren immers niet en blijven nog tot in lengte van jaren achter met alle gevolgen van dien. Dieren die een ballon binnenkrijgen, overleven dit meestal niet. Toch is er tot nog toe weinig beleid voor in onze gemeente en zijn ballonnen nog breed toegestaan. Wij vinden het daarmee een krachtig signaal richting de samenleving om dit in de APV op te nemen. Het noodzaakt dan echt tot nadenken over de gevolgen, en nadenken over goede, duurzame en milieuvriendelijke alternatieven. En ja, handhaving is hierin ook een discussiepunt, is zo’n bepaling wel te handhaven? Het gaat ons hierbij echter niet om het beboeten van een moeder omdat haar kind per ongeluk een ballon de lucht in laat gaan, nee het gaat ons om de grotere feesten, partijen, evenementen en gelegenheden waar ballonnen worden opgelaten, denk aan de scheepswerven bij een tewaterlating, denk aan bruiloften, enzovoorts. Deze zijn goed vooraf aan te schrijven op een verbod, en achteraf te controleren op een overtreding. Zoals wij ook in de commissie aangaven zal handhaving voor meerdere bepalingen in de APV moeilijk zijn, denk aan artikelen over paardenpoep, maar ook het artikel voor de wensballonnen. Wij vinden daarbij ook de signaalfunctie naar de samenleving belangrijk.’

Plan SGP / D66: fietspad onder viaduct Edisonweg in Alblasserdam

SGP SGP D66 Alblasserdam 09-10-2018 00:00

ALBLASSERDAM • De gemeenteraad van Alblasserdam buigt zich deze maand over een voorstel om een fietspad aan te leggen onder het viaduct van de Edisonweg, direct naast de A15.

"Daardoor hoeven veel fietsers minder vaak de drukke N915 en de Edisonweg over te steken", leggen Marko Stout en Harrold van Vliet uit. Zij zitten in de gemeenteraad van Alblasserdam en hebben samen het initiatief genomen voor dit plan, dat nog in de voorbereidende fase zit.

De T-splitsing Edisonweg / N915 verbindt Papendrecht met Alblasserdam en wordt tevens gebruikt voor verkeer dat de snelweg A15 op of af wil. Vele honderden auto's en vrachtwagens maken daarvan dagelijks gebruik. Naar verwachting zal het kruispunt alleen nog maar drukker worden wanneer straks de containerterminal langs de rivier haar productie nog verder gaat verhogen.

Veel te druk"Alhoewel er tot nu toe weinig grote ongelukken met fietsers hebben plaatsgevonden, wordt het met het steeds drukkere verkeer steeds gevaarlijker. Nu zie ik al geregeld dat grote groepen fietsers oversteken nadat het licht weer op rood gesprongen is, waardoor auto's en vrachtwagens moeten afremmen terwijl hun licht op groen staat", weet Van Vliet. "Het is gewoon veel te druk", vult Stout aan. "En moet je gaan wachten tot het een keer misgaat? Dan kun je beter tijdig ingrijpen!"

/r/ca36b12c0bc963e4d04f4e00954a7860?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fplan-sgp--d66-fietspad-onder-viaduct-edisonweg-in-alblasserdam%2F9629&id=c19e7ea1145fcd15f3765a71f592042c86a5798e

Marko Stout (links) en Harrold van Vliet bij het viaduct. (Foto: Bert Bons)

Er zijn elke dag ongeveer 1000 fietsbewegingen vice versa op dit kruispunt. Ruim de helft van die fietsers steekt eerst de N915 over om vervolgens af te slaan naar het Molenpad. Dat zijn met name jongeren uit Alblasserdam die naar school gaan op De Lage Waard. Zij moeten dus zowel de N915 als de Edisonweg oversteken en passeren twee drukke verkeerslichten.

Die groep fietsers kan redelijk eenvoudig een alternatieve route aangeboden worden wanneer er een pad aangelegd wordt dat vanaf het viaduct afbuigt en een bocht van 180 graden maakt om bij de snelweg weer een bocht te maken onder het viaduct door. Vervolgens kan dat fietspad doorgetrokken worden langs de snelweg om weer aan te sluiten om het reeds bestaande deel van het Molenpad.

Nieuw onderzoekIn 2010 werd deze alternatieve fietsroute al eens onderzocht, maar toen werd besloten om het idee niet verder uit te werken omdat het te duur zou zijn. "In dat onderzoek van destijds ging men ervan uit dat er onvoldoende ruimte was voor een fietspad langs de snelweg onder het viaduct", vertelt Marko Stout. "Maar er blijkt voldoende ruimte te zijn in het talud naast de snelweg, blijkt uit nieuw onderzoek."

Omdat Marko Stout, hij zit namens D66 in de raad, en Harrold van Vliet (raadslid namens SGP) zich realiseerden dat het kruispunt steeds drukker en daardoor steeds gevaarlijker wordt, besloten ze om een nieuw onderzoek aan te vragen. Dit initiatief werd omarmd door de voltallige raad van Alblasserdam en is in de afgelopen maanden uitgewerkt. Er zijn nu vijf varianten uitgewerkt met bijbehorende kostenplaatjes.

VariantenEr zijn varianten waarbij het fietspad een scherpe of juist een flauwe bocht maakt. Ook is er gekeken naar een extra fietsoversteek ter hoogte van kruising Grote Beer met de op- en afrit naar de A15. Dit in combinatie met het laten vervallen van de fietsoversteek over de Edisonweg.

Gezien de positieve reacties bij de eerste presentatie van het plan verwachten Stout en Van Vliet dat de gemeenteraad van Alblasserdam akkoord zal gaan met één van de varianten. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Van Vliet: "Rijkswaterstaat moet ook toestemming geven omdat we van hun grond gebruik moeten maken.

Daarnaast moeten we nog op zoek gaan naar geld. Het zal naar verwachting tussen de vier en zes ton gaan kosten en dat geld hebben we niet begroot."

Beide raadsleden hopen dat deze 'hobbels' genomen kunnen worden en het fietspad onder het viaduct zo snel mogelijk aangelegd kan worden.

 Bron: Het Kontakt
 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.