Nieuws van politieke partijen in Best over CDA inzichtelijk

9 documenten

Vragen aan het College over het WMO-abonnement

CDA CDA Best 04-11-2018 15:29

Best, 26 oktober 2018 Aan: College van Burgemeester en Wethouders gemeente Best Onderwerp: Abonnementstarief Wmo Geacht college, Op 26 september 2018 debatteerde de Tweede Kamer over verschillende onderwerpen in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Een van de belangrijkste: het abonnementstarief. Na invoering van het abonnementstarief betaalt iemand maximaal 17,50 euro per vier weken, voor alle Wmo- maatwerkvoorzieningen gezamenlijk die hij via de gemeente ontvangt. Dit onafhankelijk van inkomen en vermogen. In 2019 wordt dit tarief ingevoerd via een AMvB, een eenvoudiger manier van regelgeving. In 2020 moet de wetswijziging rond zijn die het tarief opneemt in de Wmo. Het voorstel is om 19,00 euro per maand te vragen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft aangegeven te vrezen voor ‘aanzuigende werking’ van dit lage tarief. Mensen die nu nog zelf betalen voor hun voorzieningen (zoals huishoudelijke hulp) zouden in de toekomst mogelijk een beroep doen op de Wmo. Gemeenten krijgen bovendien minder inkomsten, omdat ze maar maximaal 17,50 euro per vier weken aan eigen bijdrage mogen rekenen. Daarnaast geldt het abonnementstarief in 2019 nog alleen voor zogenoemde 'maatwerkvoorzieningen': een individuele voorziening voor iemand persoonlijk (denk aan huishoudelijke hulp, of een traplift). Voor de 'algemene voorzieningen', die voor alle burgers zonder indicatie toegankelijk zijn (inloopdagen, buurtbus) kan een hogere eigen bijdrage worden gevraagd, tot maximaal de kostprijs. Belangenorganisaties vrezen nu dat gemeenten hun maatwerkvoorzieningen om zullen zetten in algemene voorzieningen, waardoor mensen alsnog duurder uit zijn. Ook is het streven van het kabinet is om vanaf 2020 sommige algemene voorzieningen ook onder het abonnementstarief te laten vallen. Daarmee vervalt de hierboven genoemde mogelijkheid. Belangenbehartigers maken zich nu zorgen dat gemeenten de lagere inkomsten proberen te compenseren door de regels voor toegang zo streng mogelijk te maken. Tot slot vrezen belangenbehartigers dat bestaande gemeentelijke regelingen voor minima - waarbij de eigen bijdrage wordt verlaagd (soms tot nihil) tot onder 17,50 euro, gaan verdwijnen omdat de gemeente het budget niet meer heeft. Minima worden dan de dupe van een regeling die iets goeds doet voor middeninkomens. Naar aanleiding van het bovenstaande hebben de fracties van het CDA en Best Open de volgende vragen aan het college. 1. Vanaf 1 januari 2019 geldt naar verwachting voor alle Wmo- maatwerkvoorzieningen en voor alle cliënten een abonnementstarief van maximaal 17,50 euro. Heeft het college inzicht in de financiële consequenties van deze maatregel voor de gemeente en zo ja wat zijn die bij benadering? 2. Hoeveel personen in Best hebben nu een Wmo- indicatie en hoeveel daarvan betalen nu meer dan 17,50 euro per vier weken? 3. Is het college van plan om maatregelen te nemen om de, door de VNG gevreesde, 'aanzuigende werking' te beperken en zo ja welke? 4 a. Is het college van plan om de uitvoering van de Wmo met ingang van 1 januari 2019 aan te passen in de vigerende regelgeving? b. Zo ja, wat gaan onze inwoners daarvan merken en op welke manier gaat het college de wijzigingen toelichten aan betrokkenen? 5. Is het college van plan om in 2019 nieuwe algemene voorzieningen te contracteren, waar nu nog maatwerkvoorzieningen worden geïndiceerd en zo ja, welke zijn dat? Wij zien uw inhoudelijke reactie op de door ons gestelde vragen met belangstelling tegemoet en vragen het college tevens om in de eerstkomende raadssessie Sociaal Domein speciaal aandacht te schenken aan het Abonnementstarief Wmo. Gaston Slagers Veronique Zeeman fractievoorzitter CDA Best fractievoorzitter Best Open

Ongekend, met 6 zetels de grootste! ...

VVD VVD D66 CDA PvdA Best 21-03-2018 22:59

Ongekend, met 6 zetels de grootste! Kiezers bedankt! Wij gaan voor u aan de slag 💪

FRACTIE CDA BEST: VERANTWOORDING NAAR ONZE INWONERS HOORT ERBIJ (Foto Marijke)

CDA CDA Best 08-03-2018 17:09

Het CDA legt in haar programma voor de komende 4 jaar duidelijke accenten. Het heet geen verkiezingsprogramma want we zijn dan weliswaar ambitieus maar ook realistisch. Vaak zullen er in de praktijk namelijk compromissen gesloten moeten worden. De vertegenwoordigde politieke partijen in de gemeenteraad zullen het immers samen moeten doen: soms geven en soms nemen. Wat dat betreft heeft het CDA, de grootste politieke partij in Best, de afgelopen vier jaar vanuit haar oppositierol steeds een positief-kritische houding ingenomen. Steeds handelend met in het achterhoofd de voor onze achterbanbelangrijke speerpunten. Wij, de CDA-fractie, vinden het belangrijk om naar onze achterban en (potentiële) CDA stemmers kort terug te blikken op de afgelopen vier jaar. In algemeenheid is er veel goeds gerealiseerd in Best waar ook het CDA aan heeft bijgedragen. Denk hierbij alleen maar aanons mooie centrum, het Tejaterke, waar het CDA zich vanaf het begin voor heeft ingezet, Cultuur Spoor Best en het plan om in de Molenstraat minimaal 12 sociale en/of koopappartementen te realiseren, dit na een motie mede ingediend door het CDA. Zo maar een paar voorbeelden van ‘harde’ zaken waarbij het CDA constructief met de andere fracties heeft samengewerkt. Daarbij blijven we wel met een kritische blik kijken. Zo heeft het CDA in 2016 tegen de nieuwe inzamelsystematiek voor afval gestemd. Niet omdat wij tegen duurzaamheid zijn,integendeel, maar het CDA is van mening dat niet voldoende is aangetoond dat het nieuwe systeem ook werkelijk bijdraagt aan meer duurzaamheid, minder afval en verbetering van het milieu. Daarbij komt ook dat deze wijziging nog op onvoldoende draagvlak van onze inwoners kon rekenen. De huidige reacties geven ons daarin gelijk. Ook aan de ‘zachte ‘ kant is op initiatief van het CDA het nodige tot stand gebracht. Denk bijvoorbeeld aan compensatie van het eigen risico voor minima bij chronische ziekte of handicap. Denk aan het op de politieke agenda krijgen van laaggeletterdheid en laaggecijferdheid en de aanpak van onvoldoende ontwikkelde digitale vaardigheid in Best. We hebben herhaaldelijk aangedrongen op invoering van de Blijverslening om senioren extra te stimuleren en te faciliteren hun woning levensloopbestendig te maken en/of aan te passen aan de zorgvraag.Het CDA vindt andere fracties vinden aan haar zijde wanneer het gaat om het niet in de kou laten staan van de kwetsbaren onder onze inwoners. Ook op dit terrein hebben wij ons de afgelopen jaren positief-kritisch opgesteld. De ontwikkelingen binnen het Sociaal Domeinvereisten dat ook. Het CDA vindt dat we daar op de goede weg zijn maar we hebben daar, en gelukkig staan we daarin niet alleen, nog de nodige verbeterslagen te maken. Belangrijk voor het CDA was en is dat jong en oud altijd verzekerd zijn van goede en tijdige zorg op maat.Daarbij stellen wij ons op het standpunt dat, als betreffende financiële middelen niet afdoende zijn, er op andere gebieden bezuinigd moet worden. Ons spaarvarkentje is de afgelopen vier jaar behoorlijk vermagerd en verder interen vindt het CDA onverantwoord. Tot slot: het CDA heeft zich tevens ingespannen om de inwoners en politiek nader tot elkaar te brengen. Op ons initiatief zijn er debattrainingen voor jongeren georganiseerd op het Heerbeeck college en zijn ontbijtsessies georganiseerd waar politiek, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en inwoners met elkaar in gesprek konden gaan. De laatste was onlangs nog bij Best Vooruit, waar politiek en sport elkaar hebben ontmoet. We doen dit niet alleen tijdens de verkiezingen maar gedurende de hele periode tussen verkiezingen in.De fractie van het CDA hoopt u een beeld te hebben gegeven van een constructief CDA dat samen met andere fracties gaat voor slechts een doel: samen werken aan een goed, beterBest waar het goed leven, recreëren en werken is en waar niemand in de kou komt te staan.Kortom, ‘Er zijn voor elkaar’. U gaat toch ook stemmen op 21 maart? Het CDA lijst 1: de logische keuze! Corrie van Kronenburg, Paul Gondrie, Meindert Leutscher, Gaston Slagers

Vragen aan B&W over de Blijverslening en de Verzilverlening voor senioren

CDA CDA Best 08-03-2018 07:52

In december 2016 heeft de Raad de Beleidsnota Wonen en Zorg vastgesteld. Daarin staat onder meer dat onze gemeente er naar streeft dat er in Best voldoende beschikbare woningen zijn en blijven voor mensen met een mobiliteitsbeperking. De oplossing ligt niet alleen in nieuwbouw, maar ook in aanpassing van de bestaande woningvoorraad. Daartoe wordt onder andere ook de Blijverslening genoemd. Het College zou in 2017 onderzoeken of deze lening in Best ingevoerd kan worden. De essentie van de Blijverslening voor senioren is dat het een lening betreft waarmee senioren hun huis levensloopbestendig kunnen maken of kunnen aanpassen aan de zorgvraag. Het CDA heeft er herhaaldelijk op aangedrongen niet alleen onderzoek maar ook daadwerkelijke invoering in 2017 te bewerkstelligen. De planning van het College was aanvankelijk om voor eind 2017 de betreffende lening in te voeren, vervolgens werd echter de planning bijgesteld naar het eerste kwartaal 2018. Naar wij nu vernomen hebben wordt het nu pas na de gemeenteraadsverkiezingen behandeld in de gemeenteraad. Het CDA betreurt het dat behandeling en invoering van de Blijverslening zo lang op zich laat wachten. Ondertussen heeft het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN), de instantie achter de Blijverslening, sinds kort de Verzilverlening geïntroduceerd. Hiermee kunnen gemeenten woningeigenaren helpen de overwaarde uit hun stenen te halen. Het is dus een extra instrument om te stimuleren dat senioren langer zelfstandig kunnen blijven wonen. De Verzilverlening is in eerste instantie bedoeld om te investeren in comfortabel en veilig wonen. Het is daarmee feitelijk een variant op de Blijverslening. De essentie van de Verzilverlening van een gemeente is dat een huiseigenaar een hypothecaire lening afsluit op basis van de overwaarde van het huis. De gemeente bepaalt zelf de maximale lening en kan beperkingen opleggen waaraan de lening mag worden besteed. De huiseigenaar betaalt over deze lening geen rente en aflossing waardoor de lening geen gevolgen heeft voor het besteedbaar inkomen, omdat de rente jaarlijks bij de schuldrest wordt opgeteld. Aan het einde van de looptijd, bij verkoop of overlijden van de langstlevende schuldenaar moet de lening afgelost worden. De komst van de Verzilverlening wordt toegejuicht door de Vereniging Eigen huis die stelt dat het een goede oplossing is voor senioren met een bescheiden inkomen. Er is geen inkomenstoets, de rente is laag en wordt bij de lening bijgeschreven. Daarmee voldoet de Verzilverlening aan de wensen van veel ouderen omdat de woning zonder extra maandlasten kan worden aangepast. Bovenstaande is voor de fractie van het CDA aanleiding tot het stellen van de volgende vragen. 1. Wat zijn de redenen waarom de behandeling in de raad en daarmee de invoering van de Blijverslening voor senioren zolang op zich laat wachten? 2. Het CDA hoort graag wanneer het College voorziet in behandeling van de toegezegde Blijverslening in de raad en verneemt de vroegst mogelijke datum van invoering hiervan. Aangezien bekend is dat de Blijverslening niet voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart in de raad behandeld wordt, verzoekt het CDA het college om de Blijverslening onder prioriteitstelling in het overdrachtsdossier voor het volgend college op te nemen. Bent u daartoe bereid? 3. Is het college op de hoogte van de inhoud en mogelijkheden van de door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting geïntroduceerde Verzilverlening voor senioren? 4. Is het college met het CDA van mening dat de Verzilverlening voor senioren een prima variant is op de Blijverslening die het voor senioren mogelijk maakt om de woning zonder extra maandlasten aan te passen? Zo nee, waarom niet? 5. Is het college bereid om, op korte termijn, de Verzilverlening voor senioren nader op haalbaarheid en uitvoerbaarheid en als variant op de Blijverslening te onderzoeken en haar conclusies en aanbevelingen te delen met de gemeenteraad? Zo ja, wanneer kan de gemeenteraad betreffende rapportage tegemoet zien? Zo nee, graag uw argumentatie om betreffend onderzoek niet uit te voeren. De CDA fractie ziet uw inhoudelijke reactie op de door ons gestelde vragen met belangstelling tegemoet. Namens de fractie van het CDA, Gaston Slagers

CDA: Meer bereik en eerder compensatie eigen risico voor minima bij chronische ziekte of handicap

CDA CDA ChristenUnie Best 29-11-2017 17:45

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 6 november is ingestemd met een motie van het CDA die medeondertekend is door ChristenUnie en Gemeentebelangen. De inhoud van de motie is belangrijk voor minima met chronische ziekte of handicap. Tot op heden was het zo dat alleen inwoners met een inkomen tot 110 % van het minimumloon die lijden aan een chronische ziekte of handicap recht hebben op bijzondere bijstand. Dat houdt in dat zij, die voor het tweede opeenvolgende jaar meer dan 50 % van het verplicht eigen risico zorgverzekering hebben betaald, recht hebben op bijzondere bijstand ter hoogte van de helft van het over het tweede jaar verschuldigde eigen risico. Deze zogenoemde maatwerkvoorziening wordt nu met ingang van 1 januari aangepast. Met ingang van die datum wordt de toegang tot die voorziening verhoogd van 110 naar 120 % van het minimuminkomen. Hierdoor komen meer inwoners met chronische ziekte of handicap in aanmerking voor deze voorziening. Bovendien gaat met ingang van diezelfde datum gelden dat de daarvoor in aanmerking komende minima al vanaf het eerste jaar van aanvraag recht hebben op deze voorziening ter hoogte van de helft van het in dat jaar betaalde eigen risico zorgverzekering. Dus niet zoals tot op heden vanaf het tweede jaar. Opgemerkt wordt nog dat een belanghebbende slechts eenmaal per kalenderjaar in aanmerking kan komen voor deze voorziening. Op basis van het gering aantal aanvragen voor deze maatwerkvoorziening is geconcludeerd dat tot op heden kennelijk veel inwoners niet goed op de hoogte zijn van deze voorziening en of niet weten hoe en waar deze aan te vragen. Op ons uitdrukkelijk verzoek heeft het College toegezegd deze aangepaste maatwerkvoorziening breed te communiceren. Het CDA is blij met de aanpassingen in deze maatwerkvoorziening en hoopt dat inwoners die recht hebben op deze voorziening zich ook gaan aanmelden. Fractie CDA Gaston Slagers (raadslid)

Gedecoreerde Bestenaren krijgen weer een persoonlijke uitnodiging

CDA CDA Best 16-06-2017 13:15

Tot vorig jaar werden nieuwe en eerder gedecoreerde Bestenaren persoonlijk uitgenodigd om elkaar op Koningsdag te ontmoeten op het gemeentehuis. Dit jaar echter werd geen persoonlijke uitnodiging verstuurd maar werd in Groeiend Best verschillende keren een oproep geplaatst. Het resultaat daarvan was dat de opkomst een stuk minder was dan voorgaande jaren. Het CDA betreurde dat besluit. Op de eerste plaats omdat vrijwilligers en mantelzorgers de stille kracht vormen achter het sociale gezicht van Best. Zonder al die anderen vrijwilligers en mantelzorgers tekort te willen doen zijn er ieder jaar een paar onder hen die zich zodanig onderscheiden hebben dat Zijne Majesteit dat beloont met een Koninklijke onderscheiding. We hebben het over een zeer select gezelschap die in feite al die duizenden vrijwilligers en mantelzorgers in Best een ‘gezicht’ geven. Dat verdient respect en waardering en moeten we koesteren. Eenmaal per jaar wordt dit nog eens extra onderstreept op Koningsdag. Het CDA vindt dat zij dan ook zeker een persoonlijke uitnodiging mogen ontvangen. Daarnaast had het CDA de nodige vraagtekens bij de argumentatie om af te stappen van de persoonlijke uitnodigingen. Naar aanleiding van onze mondelinge vragen in de raadsvergadering van 8 mei jl. is inmiddels besloten om volgend jaar weer gewoon over te gaan tot het persoonlijk uitnodigen van gedecoreerden. Een prima besluit vinden wij dat recht doet aan de vele vrijwilligers en mantelzorgers in Best die zich vaak langdurig hebben ingezet, en zich vaak nog steeds inzetten, voor hun medemens. Gaston Slagers, Namens fractie CDA

Raad corrigeert college op dossier Molenstraat

CDA CDA D66 PvdA Best 11-04-2017 14:11

De gemeenteraad heeft drie belangrijke taken: hij bepaalt op hoofdlijnen het beleid van de gemeente, heeft een controlerende rol en vertegenwoordigt de inwoners. Over de eerste twee willen we het nu hebben. Al jarenlang is de gemeente bezig om in de Molenstraat aan de noordzijde woningbouw te realiseren maar de raad wilde er zich nog niet bij neerleggen dat daar een bouwplan zou komen voor 11 rijwoningen in de vrije sector. Het college had dit voorstel in de raadsinformatiebrief van oktober 2015 aan de raad kenbaar gemaakt. In de raadsvergadering van 19 oktober 2015 heeft de raad het college de opdracht gegeven om nogmaals te onderzoeken of op deze plaats woningen of appartementen in de sociale sector kunnen worden gerealiseerd. In de raadsinformatiebrief van mei 2016 bracht het college in beeld wat de consequenties zouden zijn van het oorspronkelijke voorstel om 10 sociale en 26 vrije sector appartementen te realiseren. Hier werd echter alleen gekeken naar de financiële consequenties. De gemeenteraad vond dat daarmee geen recht werd gedaan aan de besluitvorming waarbij bestuurlijk de toezegging werd gedaan dat er minimaal 24 sociale woningen zouden terugkomen, nadat de toenmalige woningen gesloopt waren. Tijdens de raadssessie op 6 juni 2011 had de politiek dit nogmaals bevestigd. Onder deze toezegging van het toenmalige college ging de raad akkoord. Het CDA heeft namens de partijen CDA, D66 en PvdA een motie ingediend om het college alsnog op te dragen een uitvraag uit te schrijven voor het noordelijke gedeelte van de Molenstraat. De motie droeg het college op om een uitvraag uit te schrijven met als uitgangspunten dat er minimaal 12 sociale huur en/of- koop appartementen moeten worden gerealiseerd. De huidige parkeernorm moest richtinggevend zijn voor het nieuwe plan en dit plan moest ook passen binnen het vastgestelde bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan. De indiener diende daarnaast een grondprijs af te geven waarvoor hij het perceel wilde kopen om het plan daarop te realiseren. Na een levendige discussie over de doelgroep die daar moet komen ( senioren, geschikt/verzorg wonen, jongeren, alleenstaande 45+, statushouders), de interpretatie van de toepassing van de parkeernorm en het wel of niet vasthouden aan de eis dat er een grondprijs moest worden afgegeven, bleef de motie overeind met een tekstuele aanpassing waarbij het woord prijsvraag werd veranderd in uitvraag. Uiteindelijk stemden 19 van de 20 aanwezige raadsleden voor deze motie. Het uiteindelijke resultaat hebt u kunnen lezen. Er komt nu een plan waarbij volledig wordt voldaan aan alle selectie-eisen. Daarnaast heeft deze exercitie nog een financieel voordeel opgeleverd voor de gemeente omdat de grondbieding ruim een half miljoen euro meer opleverde dan was verwacht. Heeft het college nu verkeerd gehandeld? Nee, ze hebben wel geprobeerd een plan te realiseren dat niet voldeed aan de wensen van de raad. Dan moet een oplettende raad zijn controlerende functie toepassen, het college tot de orde roepen ( in dit geval door een motie) en ook aangeven hoe de raad het wel wil. Eind goed al goed. Er komt een mooi plan waarbij de sociale component wordt ingevuld en de gemeente er financieel goed uitspringt! Paul Gondrie Namens fractie CDA Best

CDA: MEEDOEN IN BEST ZEKER NIET VOOR IEDEREEN VANZELFSPREKEND

CDA CDA Best 11-10-2016 15:06

Meedoen in de maatschappij is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Laaggeletterdheid van inwoners, mensen die moeite hebben met taal en rekenen, vormt daarbij een ernstige belemmering. Uit onderzoek blijkt dat laaggeletterden zichzelf minder goed redden, minder vaak werk hebben, vaker een slechtere gezondheid hebben, minder vaak maatschappelijk actief zijn, vaker in armoede leven en vaker een beroep doen op gemeentelijke voorzieningen. Kinderen van laaggeletterden lopen meer risico op een taal en of rekenachterstand. Laaggeletterden hebben grote moeite om brieven, websites of andere communicatiemiddelen van de overheid te begrijpen. De laaggeletterheid kost de Nederlandse samenleving naar schatting jaarlijks bijna 560 miljoen euro. Dat laaggeletterdheid van inwoners, ook in Best, een groter maar ook een complexer probleem is dan menigeen wellicht denkt blijkt onder meer uit het volgende. Onderzoek uit 2016 toont aan dat er in Nederland 2, 5 miljoen laaggeletterden van 16 jaar en ouder zijn. Veel meer dan de 1,3 miljoen zoals eerder gedacht. Ook wordt geconstateerd dat de aanpak van de Rijksoverheid om die laaggeletterdheid te bestrijden niet effectief werkt en slechts 5 % van de doelgroep bereikt. Uit ander recent onderzoek hebben we kunnen afleiden dat in Best sprake moet zijn van een aantal laaggeletterden dat ligt tussen ongeveer 2.740 en 3.360 inwoners. Daarbij zijn laaggeletterde 65-plussers nog niet betrokken. Dat percentage ligt in de Kempen- en A-2 gemeenten op minimaal 21,5 %. Als we dat percentage toepassen op onze gemeente houdt dit in dat er in Best per saldo sprake is van globaal tussen de 4.270 en 4.890 inwoners van 15 jaar en ouder die laaggeletterd zijn. Bijna een op de zeven inwoners! Ronduit verontrustend vindt het CDA. Een proactieve aanvullende aanpak in Best vinden wij dan ook noodzakelijk, zeker gezien de falende aanpak van de Rijksoverheid. In dat kader heeft het CDA de volgende vragen aan het college gesteld. Is het college inhoudelijk op de hoogte van de hiervoor genoemde rapporten en deelt zij onze zorg met betrekking tot het groot aantal laaggeletterden?Is het college zich bewust van en heeft het inzicht in de omvang van het probleem van laaggeletterden in Best en onder welke inwoners zich dit probleem voordoet? Is er in Best adequaat (aanvullend) beleid en financiële inkadering beschikbaar om laaggeletterheid het hoofd te kunnen bieden? Zo ja, welke en zo niet, moet die er naar de mening van het college, gezien de geschetste problematiek, op korte termijn komen?Aanvullend op vraag 3. Is het college met de fractie van het CDA van mening dat de aanpak van laaggeletterdheid moet aansluiten op ontwikkelingen op het sociaal domein waar ook mogelijk de belangrijkste vindplaatsen zijn zoals binnen de schuldhulpverlening, jeugdzorg, werk en bijstand en dergelijke en worden die ook concreet als zodanig gebruikt? De Rijksoverheid wil laaggeletterheid aanpakken en investeert van 2016 tot en met 2018 jaarlijks 18 miljoen voor de projecten uit het programma ‘Tel mee met Taal’. Participeert onze gemeente, al dan niet met partners, in bepaalde projecten en zo ja in welke en op welke wijze? Onderzoek toont aan dat de basis voor het bereiken van substantiële aantallen laaggeletterden bestaat uit een kwalitatieve en brede samenwerking van partnerorganisaties, in combinatie met de inzet van een goed screeningsinstrument om laaggeletterden te herkennen. Wordt hier door onze gemeente inhoud aan gegeven en zo ja op welke wijze? Namens de fractie van het CDA Gaston Slagers,Raadslid

CDA STELT VRAGEN OVER HUISHOUDELIJKE HULP

CDA CDA Best 16-06-2016 15:17

Uit de jaarstukken 2015 blijkt dat er op hulp bij het huishouden per 31 december een overschot resteert van € 61.000, - en op de huishoudelijke hulp toelage € 254.000, -. Het overschot op de toelage mag ook nog in 2016 aangewend worden maar alleen voor het doel waarvoor het bedoeld is. De gemeentelijke website zegt daarover: ‘Met dit geld kan de gemeente ervoor zorgen dat huishoudelijke hulpen die bij een zorgorganisatie werken hun baan kunnen houden. In Best betekent dit baanbehoud voor ongeveer 42 huishoudelijke hulpen’. Medio mei heeft de Centrale Raad van Beroep uitspraak gedaan over door gemeenten toegekende huishoudelijke zorg die veel kwetsbare, oude, zieke mensen ėn hun zorgmedewerkers betreft. Uitgesproken is dat gemeenten hun inwoners niet mogen korten op huishoudelijke hulp zonder duidelijke onderbouwing. Nu is het vaak onduidelijk welke werkzaamheden wel of niet worden uitgevoerd en met welke frequentie om `een schoon en leefbaar huis` te realiseren. Kennelijk gaan veel gemeenten/zorgaanbieders in de fout met het korten van het aantal uren zonder daarbij de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen. In relatie daarmee heeft de rechtbank Zeeland-West Brabant gesteld dat het door veel gemeenten/zorgaanbieders gehanteerde ondersteuningsplan in de vorm van een kruisjeslijst niet voldoende concreet en bepaalbaar maakt wat zorgvragers precies mogen verwachten. Inmiddels heeft Staatssecretaris Van Rijn colleges van B&W opgeroepen hun verantwoordelijkheid te nemen en, indien nodig, beleid zo snel mogelijk bij te stellen en daarover helder te communiceren met de inwoners. Het vorenstaande is voor de CDA-fractie aanleiding om de volgende vragen te stellen aan het college. Is het college op de hoogte van de inhoud van de uitspraken van zowel de Centrale Raad van Beroep als van de rechtbank Zeeland – West Brabant met betrekking tot huishoudelijke hulp?Hebben genoemde uitspraken consequenties, en zo ja welke, voor de werkwijze binnen onze gemeente?Als het antwoord op vraag 2 bevestigend is: op welke wijze vindt op maat gesneden communicatie richting bewoners plaats over wat de uitspraken betekenen voor hun persoonlijke situatie?Vanuit de CDA-fractie is contact geweest met de onafhankelijke cliëntondersteuners. Daaruit blijkt dat ook in Best (door de zorgaanbieders) gewerkt wordt met een ondersteuningsplan in de vorm van een kruisjesformulier. Zoals in de inleiding beschreven is dit niet voldoende concreet. Op welke wijze gaat het college met deze uitspraak om?Het eenmalig beschikbare budget huishoudelijke hulp toelage voor de jaren 2015 en 2016 is in 2015 slechts mondjesmaat aangewend. Wij vragen het college of en zo ja welke concrete maatregelen het college op korte termijn voornemens is te nemen om betreffend budget maximaal te benutten binnen de gestelde tijdsperiode en daarover op maat gesneden communicatie richting de inwoners plaats te laten vinden. NB. In Best moeten cliënten nog altijd € 13,50 per uur voor extra huishoudelijke hulp bijbetalen terwijl dit bedrag bij sommige andere gemeenten veel lager is. Wellicht dat minder financieel draagkrachtigen daarom geen gebruik maken van de regeling. Namens de fractie van het CDA, Gaston Slagers, raadslid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.