Nieuws van politieke partijen in Diemen over CDA inzichtelijk

24 documenten

Verslag raadsvergadering 28-05-2020

PvdA PvdA GroenLinks VVD CDA Diemen 03-06-2020 09:18

Donderdag 28 mei stonden erfpacht en de rechtspositie van raadsleden op de agenda. Sofie heeft het volgende verslag geschreven en geeft uitleg over de standpunten van de PvdA fractie:

Waarom de PvdA Diemen tegen de dertiende maand voor raadsleden is en hoe erfpacht eerlijker kan

Het nieuwe rechtspositiebesluit voor raadsleden en de herziening van het erfpachtstelsel. Dat waren de onderwerpen waar uitgebreid over gedebatteerd werd tijdens de besluitvormende raadsvergadering afgelopen donderdag. Het was alweer de tweede corona-proof vergadering: digitaal, vanuit huis.

Erpacht Erfpacht, het spreekt niet tot de verbeelding, en dat is logisch. Het is een technisch en taai onderwerp. Dat neemt niet weg dat het belangrijk is! Een paar honderd woningen en appartementen in Diemen staat op erfpachtgrond. Dat betekent dat de woning wel in eigendom is van een particuliere eigenaar of (sociale) verhuurder, maar de grond er onder niet. Voor de grond wordt jaarlijks huur betaald aan de gemeente: de canon. In 2036 loopt het huidige erfpachtstelsel af. En dat zorgt voor onzekerheid. Bij bewoners, over hoe het stelsel er dan uit gaat zien, maar ook bij potentiële kopers, doordat een hypotheek afsluiten lastiger is als er niet bekend is hoe het verder gaat na 2036.

Daarom is het college aan de slag gegaan met een nieuw erfpachtstelsel, zodat er duidelijkheid is over hoe de situatie er ná 2036 uit ziet. Bewoners kunnen zelf kiezen of ze nu al over stappen op het nieuwe stelsel, of dit pas in 2036 doen. Ook wordt hen de mogelijkheid geboden om in plaats van de jaarlijkse canon te betalen, de erfpacht eeuwigdurend af te kopen. Op die manier hebben de bewoners de keuzevrijheid om voor een oplossing te gaan die bij hen past.

Onze fractie kon zich goed vinden in het voorstel van het college, op een paar punten na. Wij vonden dat het voorstel eerlijker en socialer kon en wilden graag tegemoet komen aan de bezwaren van de bewoners, die ze via inspraakreacties en zienswijzen geuit hadden. Daarom hebben we samen met GroenLinks een amendement ingediend, dat met een ruime meerderheid, 18 van de 21 stemmen, is aangenomen. Daar zijn we trots op! Door dit amendement:

Wordt de jaarlijkse canon in het nieuwe systeem 17 à 20% lager dan in het collegevoorstel. Een groot voordeel voor bewoners met lagere inkomens of bewoners die niet eeuwigdurend kunnen óf willen afkopen; Wordt het bedrag voor het eeuwigdurend afkopen van de canon lager; Vervalt bij afkopen van de canon de verplichting om óók nog de erfpacht van het huidige contract met de looptijd tot 2036 te betalen; Wordt de ingangsdatum van het nieuwe stelsel 1 oktober 2020. Zo hebben VVE’s die dat willen de tijd om collectief plannen te maken voor het afkopen.

Tegen een dertiende maand Na de erfpacht werd de ‘Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Diemen 2020’ in stemming gebracht. Een hele mond vol. De rechtspositie van raads- en commissieleden, waarvan de wettelijke basis de Gemeentewet is, is uitgewerkt in het zogenaamde rechtspositiebesluit. Rechten van en voorzieningen voor raadsleden worden hierin vastgelegd.

Per 1 januari 2019 geldt er een nieuwe rechtspositie voor raadsleden in Nederland, opgesteld en uitgewerkt door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het Diemense rechspositiebesluit moet hiermee in lijn zijn, daarom is er een geactualiseerde versie gemaakt. In het rechtspositiebesluit staan landelijke voorschriften die voor álle raadsleden in Nederland gelden. Bijvoorbeeld over reis- en verblijfskosten of over scholingskosten. Daarnaast is het mogelijk om zogenaamde secundaire voorzieningen op te nemen in het rechtspositiebesluit. Iedere gemeenteraad besluit voor zich om dit al dan niet te doen.

En dat is waar voor de PvdA Diemen de schoen wringt. In het Diemense rechtspositiebesluit is een secundaire voorziening opgenomen in het kader van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. Een voorziening die, gezien het feit dat het raadslidmaatschap een nevenfunctie is en het zeer goed mogelijk is er een betaalde baan naast te hebben, niet nodig is. De voorziening is een bedrag ter hoogte van de maandelijkse raadsvergoeding, die eens per jaar wordt uitgekeerd. Een soort van dertiende maand eigenlijk.

Uiteraard zijn wij voor goede ondersteuning van raadsleden, maar wel sober en doelmatig. Daar is het rechtspositiebesluit belangrijk voor. Een geoormerkte voorziening voor arbeidsongeschiktheid en ziekte zouden we nog kunnen begrijpen. Uit navraag bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) blijkt het echter niet mogelijk de middelen te oormerken. Het bedrag van zo’n €1000 per jaar is nu vrij te besteden. En dat snappen we niet. Wij vinden de raadsvergoeding hoog genoeg. Zeker vergeleken met de Tozo-regeling (€1050 per jaar voor een zelfstandige) of de bijstandsuitkering (zelfs minder van €1000 per maand). Er vanuit gaande dat een raadslid zo’n 16 uur per week kwijt is aan het raadswerk, komt dit neer op ongeveer €15,- per uur. Een bedrag dat anderhalf keer zo hoog is als het minimum uurloon.

De voorziening vinden wij onnodig. Om deze uit het rechtspositiebesluit te halen, hebben we een amendement ingediend. Deze werd echter verworpen, met alleen de stemmen van de PvdA voor. Het amendement van Ouderenpartij Diemen, VVD en CDA, waarmee het rechtspositiebesluit en daarmee ook de voorziening voor arbeidsongeschiktheid met terugwerkende kracht per 28 maart 2018 (de datum van de installatie van de zittende gemeenteraad) in gaat, werd wel met een ruime meerderheid aangenomen. De fractie van de PvdA heeft de keuze gemaakt om tegen het nieuwe raadspositiebesluit te stemmen, om zo een duidelijk signaal af te geven.

Wij vinden de voorziening met terugwerkende kracht een cadeautje dat de Diemense raadsleden aan zichzelf doen. Het is niet passend in een tijd waarin de gemeentefinanciën zwaar onder druk staan. Het geld zou beter besteed kunnen worden aan de Diemenaren en de Diemense voorzieningen. Afzien van de vergoeding blijkt onmogelijk, ook dit hebben we nagevraagd bij de VNG. Wij hebben geen behoefte aan dit cadeautje en willen onszelf nog recht in de spiegel aan kunnen kijken. Daarom schenken we het bedrag aan een goed doel.

Het bericht Verslag raadsvergadering 28-05-2020 verscheen eerst op PvdA Diemen.

Erfpacht - betoog dd200528 CDA Diemen

CDA CDA GroenLinks PvdA Diemen 03-06-2020 04:21

Erfpacht betreft doorgaans zeer langdurige contracten. De verleiding bestaat bij een woningbezitter om te denken dat erfpacht een probleem is voor de volgende. Voeg daaraan toe dat de materie uiterst complex is, voer voor professoren en aanleiding tot talrijke publicaties. Toch doen eigenaren er goed aan om zich te verdiepen in hun overeenkomsten, waar erfpacht er een van kan zijn. Dit zeggen niet alleen wij, maar ook bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis. Ga te rade bij lotgenoten en ga te rade bij mensen die er meer verstand van hebben. Wacht niet alleen maar af wat er gebeurt. Bezit komt met verantwoordelijkheid. De ervaring leert dat zo'n tien jaar voor afloop van de canon de rust wordt doorbroken. De op handen zijnde verandering kan groot zijn en heeft ook invloed op de verkoopwaarde van het huis. De emoties lopen dan vaak op. Toen de Gemeente Amsterdam advies had ingewonnen bij hoogleraren over erfpachtkwesties, gingen belanghebbenden, ontevreden over het advies, verhaal halen bij hun universiteiten. Ook in Diemen blijven de gemoederen nu bepaald niet onberoerd. Voor het oordeel van het CDA over het voorliggende besluit is het van belang of het redelijk en billijk is, ook in vergelijking met andere casussen, en of mensen met een bescheiden inkomen in de problemen dreigen te komen. Maar ook de gemeente, of beter gezegd de gemeenschap, dient niet tekort te komen. Tevens willen wij overzien of de processen goed verlopen. Wat het laatste betreft, dringt de vraag zich op wat er toch met de brief van de gemeente uit 1994 aan de hand is. Een achttal bewoners schrijft met grote stelligheid dat zij deze brief, van 26 jaar terug, niet ontvangen hebben. Enkelen onder hen schrijven dat ze wel op de hoogte waren dat buurtgenoten en de gemeente hierover in gesprek waren. Jammer genoeg hebben zij kennelijk geen aanleiding gezien om vervolgens zelf bij de gemeente hierover te informeren. Over de kwestie van de brief heeft de Ouderenpartij Diemen schriftelijke vragen gesteld. Het antwoord van het college daarop vormde voor het CDA aanleiding om door te vragen in hoeverre duidelijk kon zijn dat ALLE belanghebbenden met grondgebonden woningen waren aangeschreven en ook of er verder onderzoek gedaan kon worden om de brief alsnog boven water te krijgen. Vanmiddag hebben wij de beantwoording hierop mogen ontvangen, waarvoor onze hartelijke dank. Er is gebleken dat er geen verzendlijst vindbaar is. Anderzijds blijkt dat er wel een brief door de gemeente verzonden is, waarin twee onderwerpen tegelijkertijd worden aangesneden. Het eerste onderwerp betreft aanpassingen door erfpachters aan woningen zonder toestemming, het tweede onderwerp betreft de korte mededeling dat afkoop van de erfpacht tot de mogelijkheden behoort en men hierover contact op kan nemen met de gemeente over de voorwaarden. Het werpt meer licht op de zaak. Mogelijk heeft de aandacht voor het tweede onderwerp te lijden gehad door de aandacht voor het eerste. We zijn blij met de uitspraak dat het onderzoek nog verder gaat en met de toezegging dat als mocht blijken dat een of meer erfpachters rechten kunnen ontlenen aan het toenmalige college besluit en de afhandeling, dat dan die rechten naar alle redelijkheid en billijkheid worden gehonoreerd. Nu wat betreft de rekensommen en de erfpacht. In de berekening van de canon en eventuele afkoopsom bestaan veel parameters, anders gezegd veel knoppen om aan te draaien: depreciatie, discontovoet, canonpercentage, grondquote, jaartal WOZ-waarde. Ieder van die parameters is onderhevig aan verschil van inzichten, zowel economisch als politiek. De objectieve en onweerlegbare keuze lijkt er niet te zijn. Vandaar dat het CDA vooral naar het eindresultaat wil kijken, wat wordt het totaalplaatje voor de bewoner en de gemeenschap. Wat dat betreft voorziet het voorliggende raadsbesluit, maar dan in samenhang met het Amendement van PvdA en GroenLinks, in onze behoeften. We noemen enkele punten. -1- Er bestaat keuzevrijheid van de erfpachter om tussentijds eentijdelijk erfpachtrecht wel of niet te converteren naar eeneeuwigdurend erfpacht. Er bestaat nu dus geen onmiddellijkenoodzaak. -2- Bij een conversie naar eeuwigdurende erfpacht wordt de prijsvan het bloot eigendom zeer gering / nihil (bij grondgebondenwoningen is dit gemakkelijker toepasbaar).In een gemeente als Den Haag is het bijvoorbeeld niet het gevalen moet men een niet verwaarloosbaar, zij het schappelijk,bedrag voor het bloot eigendom betalen. Dus bovenop de afkoopsomvan het eeuwigdurend erfpacht. -3- Een gevolg van het amendement is dat bij omzetting en afkoopvóór de expiratiedatum (gemiddeld 2036) de gemeente de resterendeerfpachttermijnen van het huidige contract niet meer in rekeningbrengt. Al met al concluderen wij dat er een redelijk en billijk voorstel voorligt, zeker met het genoemde amendement erbij. Beide wil het CDA dus steunen. We hebben het rijkelijk laat ingediende amendement van Ons Diemen ook ingezien. (Het lijkt neer te komen op de keuze van een jaartal van de WOZ-waarde waarin deze relatief laag was.) Terecht had de Ouderenpartij bij het amendement van PvdA en GroenLinks geïnformeerd wat de financiële gevolgen voor de gemeenschap zijn. Soortgelijke informatie hebben wij nu niet tot onze beschikking bij het amendement van Ons Diemen. Wat gaat het de gemeenschap kosten en is dat dan redelijk ? We vinden het een niet gedegen voorstel.

Reactie van het CDA Diemen op de aangenomen huurmotie van 23-4-2020

CDA CDA VVD Diemen 30-04-2020 06:08

Op 23 april 2020 is door de gemeenteraad van Diemen een motie aangenomen waarin wordt uitgesproken dat huurverhogingen onder de huidige omstandigheden ongepast en onaanvaardbaar zijn en dienen te worden opgeschort. In de motivatie wordt een verband gelegd met de coronaperikelen. Alleen de VVD en het CDA hebben tegengestemdDe redenen voor het CDA Diemen om tegen te stemmen waren de volgende. De motie kan de suggestie wekken dat het huurverhogingen in Diemen tegenhoudt. Ertegen stemmen, kan de suggestie wekken vóór huurverhoging te zijn. Dit alles is niet het geval. De motie maakt goede sier, maar huurders hebben er concreet niks aan. Het is blij maken met een dooie mus. Dergelijke besluiten worden op landelijk niveau bediscussieerd en genomen, niet op gemeentelijk niveau. Terecht memoreert de VVD, net als de wethouder, dat deze discussie al op landelijk niveau gevoerd is, inderdaad mosterd na de maaltijd.Een ander bezwaar is het verband dat wordt gelegd met corona. Dat vertroebelt de discussie. Sommige mensen worden financieel door corona getroffen, anderen niet. Maar huren leggen een steeds groter beslag op het inkomen, met of zonder corona. Huurbeleid is een landelijke discussie. Financiële compensatie in verband met corona is een andere discussie en de wethouder gaf ons hierin gelijk. De wethouder vond de motie rommelig en zat er, in onze waarneming, flink mee in zijn maag. In plaats daarvan deed hij toezeggingen om zijn algemene zorgen over hoge huren en huurstijgingen in Diemen over te willen brengen. Zo wil hij de motie gaan interpreteren. Het CDA Diemen stemt van harte in met zijn toezeggingen. Het CDA Diemen gaat haar bestaande zorgen hierover ook te kennen geven aan de landelijke afdeling van haar partij.Wij hadden het chic gevonden als de indieners hun motie hadden ingetrokken na de gedane toezeggingen van de wethouder. Immers, de aangenomen motie, als schriftelijk document, is een geheel andere dan de interpretatie van de wethouder. Dat kan alleen maar verwarring scheppen, zo vrezen wij. En een unanieme opstelling van de gemeenteraad, die voor het grijpen lag, werd niet bewerkstelligd.

Rob Havekotte overleden

CDA CDA Diemen 09-07-2019 17:37

Tot ons grote verdriet heeft ons het bericht bereikt dat Rob Havekotte plotseling is overleden, op slechts 62-jarige leeftijd. Rob was onze vriend en vrijwilliger bij het CDA Diemen Wij zijn dankbaar voor de warme vriendschap, inzet, eerlijke en oprechte betrokkenheid die hij ons voortdurend heeft betoond. 
Ons innig medeleven gaat uit naar zijn vrouw Bertha, kinderen en verdere familie. Janneke de Graaff
Fractievoorzitter CDA Diemen

Europese verkiezingen

CDA CDA Diemen 25-04-2019 13:28

https://www.facebook.com/1010657719133321/posts/1028929360639490?sfns=mo

Europese verkiezingen

CDA CDA Diemen 25-04-2019 13:28

https://www.facebook.com/1010657719133321/posts/1028929360639490?sfns=mo

Reactie van Sybrand Buma op gebeurtenissen in Utrecht

CDA CDA Diemen 19-03-2019 11:49

Hervatten campagne Na de vreselijke gebeurtenissen in Utrecht is gisteren de campagne in overleg met landelijke politieke partijen tijdelijk opgeschort. Op dat moment was er nog veel onduidelijkheid over de situatie. Vanochtend is in overleg met de landelijke politieke partijen besloten de campagne, op straat en online, op een gepaste manier te hervatten. De campagne zal gericht zijn op overtuigen en informeren. Geen ludieke acties, maar verduidelijken van standpunten, flyeren en spreken met mensen op straat. Ons medeleven gaat uit naar de slachtoffers, hun nabestaanden en andere betrokkenen. Ons respect en onze dank gaan uit naar alle hulpverleners. https://www.youtube.com/watch?v=_lpdWS5XSTc

GroenLinks Diemen tegen biomassacentrale, maar voor ontwerp-verklaring | Diemen

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Diemen 04-02-2019 00:00

Afgelopen donderdag sprak raadslid Hilda van 't Riet het volgende betoog uit in de besluitvormende raad, waarin zij pleit tegen een biomassacentrale in Diemen.

Laat ik mijn betoog vanavond duidelijk en eenvoudig beginnen:

GroenLink WIL GEEN biomassacentrale in Diemen!

En aan iedereen hier op de publieke tribune die ons duidelijk willen laten zien dat u dit ook niet wilt: dank u wel dat u hier bent!

En het college en de ambtelijke organisatie wil ik hartelijk danken voor alle heldere stukken die jullie voor ons hebben voorbereid en de tijd die daar in is gaan zitten.

Waarom zijn wij tegen deze biomassacentrale? Twee weken geleden ben ik hier uitgebreid op in gegaan, maar laat ik mij beperken tot de belangrijkste redenen:

GroenLinks is tegen, omdat een biomassacentrale in Diemen bijdraagt aan een verdere verslechtering van de luchtkwaliteit in Diemen. Dit heeft effect heeft op de gezondheid van iedereen in Diemen en haar omgeving, dus ook op de gezondheid van mijn kinderen en uw kinderen!

GroenLinks is tegen omdat de extra stikstofdepositie door de biomassacentrale een nóg grotere druk legt op natuurgebieden zoals het Naardermeer, die al heel kwetsbaaar zijn.

GroenLinks is tegen omdat de duurzame herkomst van de biomassa en de controleerbaarheid daarvan grote zorgpunten zijn.

GroenLinks is er dan ook TROTS op dat duizenden, ja echt duizenden Diemenaren en anderen de petitie tegen de biomassacentrale in Diemen hebben ondertekend.

We hebben helaas wel een probleem.

Als fractie hebben wij ons de afgelopen weken en eigenlijk al maanden verdiept in vele stukken en meerdere mensen gesproken om te bekijken hoe we de biomassacentrale tegen kunnen houden. Tot op heden hebben wij nog niet de juridische mogelijkheden daarvoor kunnen vinden.

Het probleem is dan ook dat we als GroenLinks en als gemeenteraad niet kunnen beloven dat we deze biomassacentrale tegen kunnen houden. Toch blijft GroenLinks samen met de andere fracties zoeken naar manieren om dit voor elkaar te krijgen. Daarom dienen wij samen met D66, VVD en OPD een motie in voor een extra second opinion, om als raad zelf nog eens extra uit laten te zoeken of er voor de gemeenteraad toch ergens een weigeringsgrond te vinden is mbt de benodigde verklaring van geen bedenkingen.

En dan kom ik dus bij de vraag die vandaag voorligt en dat is het afgeven van een ONTWERP verklaring van geen bedenkingen.

Deze vraag gaat er niet over of we als fractie of gemeenteraad voor of tegen deze biomassacentrale zijn, maar het is wel het begin van een officieel proces. En het mooie van dit proces is dat dit alle mensen en organisaties aan het woord laat die hier iets van vinden. Er zijn ons vele argumenten aangedragen door de insprekers op 17 januari, door allerlei mensen en instanties die ons via e-mails en stukken hebben laten weten dat zij deze biomassacentrale net als wij niet willen en waarom dan. Dit zienswijzeproces dat start met het afgeven van een ONTWERP verklaring van geen bedenkingen, geeft iedereen de kans om zijn bezwaren en argumenten daarbij, officieel in het proces in te brengen.

Ik roep iedereen dan ook op om hier daadwerkelijk gebruik van te maken! Laat weten dat je tegen bent en waarom. Op alle argumenten die worden ingebracht in de zienswijzeprocedure wordt vervolgens inhoudelijk gereageerd. Dat wordt daarna allemaal meegenomen in de overwegingen tot het besluit over het wel of niet afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen hier in de gemeenteraad, en bij de gevraagde milieuvergunning door de provincie.

Dus nogmaals: maak gebruik van deze zienswijzeprocedure! Ook GroenLinks zal alle informatie die daaruit voort komt meenemen in haar uiteindelijke overwegingen!

Dan is er nog een tweede vraag die vanavond voorligt aan de gemeenteraad en dat is om in te stemmen met het uitgangspunt om met Nuon een convenant af te spreken.

Zoals ondertussen wel duidelijk is, moeten we er rekening mee houden dat de biomassacentrale er toch zou kunnen komen, ook al is iedereen in Diemen, inclusief de gemeenteraad er tegen. Heel veel mensen laten ons weten dat dat hen zorgen baart en zowel GroenLinks als alle andere fracties in de raad hebben twee weken geleden ook duidelijk laten weten dat wij deze zorgen delen. Om te verzekeren dat alle zorgen worden meegenomen in de besprekingen met Nuon, dienen we een 2e motie in, samen met D66, PvdA, VVD, OPD en CDA, waarin we het college verzoeken om alle zorgen mee te nemen in de afspraken in het convenant.

Kortom,

Wij zullen vandaag instemmen met het afgeven van een ONTWERP verklaring van geen bedenkingen

En met het uitgangspunt van een convenant.

Maar GroenLinks blijft TEGEN deze biomassacentrale!

Betoog Hilda van 't Riet, GroenLinks Diemen, 31 januari 2019

Noot van de redactie:

Uiteindelijk door een zeer ruime meerderheid de zogenaamde ontwerp-verklaring van geen bedenkingen aangenomen. De twee moties die op initiatief van GroenLinks werden behandeld, werden unaniem aangenomen.

Op diemen.nl kunt u alle stukken voor deze raadsvergadering inzien, waaronder het traject rond de centrale de komende maanden.

Algemene Beschouwing 2019 - CDA Diemen

CDA CDA Diemen 02-11-2018 08:35

Algemene Beschouwing 2019 - CDA Diemen Geachte voorzitter, Allereerst willen wij onze waardering uiten richting het college en de ambtenaren voor het lijvige document dat in leesbare en gestructureerde vorm is aangeboden. Onze insteek is om open en kritisch een en ander te beschouwen. In onze beschouwing zullen punten aangeroerd worden die opvallende trends behelzen van wat het 'nieuwe beleid' heet te zijn. Het zal daarbij niet zozeer gaan om de grootte van de bedragen die ermee gemoeid zijn, maar meer om de symbolische waarde die eruit spreekt, niet de kwantiteit maar de kwaliteit. We zullen op sommige punten tot voorzichtigheid manen, enige mondelinge vragen stellen, en daarbij om opheldering vragen. De programmabegroting betreft een document met veel getallen die dienen te kwantificeren wat het college denkt te gaan doen. Laat het CDA er nog eens wat getallen aan toevoegen. Het document bevat 121 maal het woord duurzaam of duurzaamheid, 76 maal woorden die beginnen met klimaat en 27 maal het woord diversiteit (waarvan 9 slaan op biodiversiteit). Het woord integratie komt slechts voor als het gaat om een uitstroom richting het arbeidzame leven. Door meten tot weten? In ieder geval biedt het een aanwijzing. Over duurzaamheid. In het vierde hoofdpunt (bladzijde 104) van het Gemeentelijk Duurzaamheids-programma wordt gesteld dat de gemeente niet in alle gevallen leidend is als het gaat om het afzien van aardgas. Gelukkig maar, zegt het CDA Diemen. De uitspraak is er een die wij niet betreuren maar verwelkomen. De inzichten over de energietransitie ontwikkelen zich snel, en gaan het gemeentelijk niveau ver te boven. We hoeven in Diemen niet achter te lopen, maar vooroplopen is riskant. De wet van de remmende voorsprong is hier onzes inziens van toepassing. Het CDA heeft al op 24 mei in de raad erop gewezen dat de technisch-wetenschappelijke discussie over de vervanging van aardgas nog helemaal niet is afgerond. En zonder een oorzakelijk verband te willen leggen, op 1 juni 2018 werd een zogenaamd Waterstofmanifest te Den Haag overhandigd aan minister Wiebes. Het behelst een stellingname om groene waterstof een essentiële rol te laten spelen in de energietransitie. De coalitie bestaat uit een indrukwekkende lijst van natuurorganisaties tot en met universiteiten en netbeheerders. Er kwam aandacht van de media. En nu ligt er een voorstel voor een hoofdlijn van het Klimaatakkoord waarin staat: 'We delen de ambitie om met een programmatische aanpak de ontwikkeling en uitrol van groene waterstof te versnellen' plus het voornemen dat de Gasunie in samenwerking met de industrie en netbeheerders het potentieel en de vraag naar waterstofinfrastructuur in kaart gaat brengen. In aanvulling hierop meldt Netbeheer Nederland dat het huidige gasnet relatief eenvoudig geschikt gemaakt kan worden voor de distributie van waterstof. Dit blijkt uit een onderzoek van Kiwa in opdracht van Netbeheer Nederland. De stad Leeds heeft het zelfs al in de praktijk gebracht. Het mogelijk behoud van infrastructuren zou in dit opzicht belangrijke kostenbesparende gevolgen hebben op vele niveaus. Ook voor de consument zou het kunnen betekenen dat de transitie niet te begrotelijk hoeft te worden, omdat apparatuur slechts dient te worden omgeschakeld in plaats van vervangen. Waarom halen wij dit aan? Omdat wij kennelijk uiterst behoedzaam dienen te zijn met het vaststellen van een gemeentelijk programmatisch duurzaamheidsbeleid, waar het gevaar bestaat door belangrijke ontwikkelingen ingehaald te worden. Op bladzijde 105 wordt gesproken over een programma met uitvoeringsgerichte projecten, mogelijk al beschikbaar in februari 2019! Wij raden aan dit programma niet in marmer uit te houwen. Over diversiteit. Aan het begin van mijn betoog spraken de getallen al. Integratie is uit en diversiteit is in. Maar wat behelst diversiteit? Op bladzijde 7 lezen we etniciteit, inkomen, leeftijd, religie, sekse of seksuele geaardheid. Maar gaat de diversiteit ook niet verder binnen ieder van deze groepen? Zijn er niet vele kenmerken: zoals intelligentie, scholing, uiterlijk, aanleg, temperament, leergierigheid, burgerlijke staat en DNA? Is er niet zoveel diversiteit dat we uiteindelijk weer bij het individu terecht komen? Op pagina 126 lezen we een geplande formatie-uitbreiding van een Beleidsmedewerker Diversiteit (1,0 fte) met de toelichting 'Binnen het Coalitieakkoord is aangegeven dat meer nadrukkelijk en integraal aandacht zal worden besteed aan diversiteit. Een plan van aanpak gekoppeld aan de hiervoor benodigde inzet zal nader worden uitgewerkt.' Kennelijk is het nu nog niet duidelijk wat deze persoon precies zou dienen te doen. Wel, wij vragen ons dat ook af. Alleen evenementen en initiatieven ondersteunen lijkt 1.0 fte niet te rechtvaardigen. En welke vormen van diversiteit worden er uitverkoren voor ondersteuning en welke niet? Wij vragen ons af of individuen hun identiteit en hun rechten moeten gaan ontlenen aan een groepsidentiteit. Staat de ene groep dan (verongelijkt) tegenover de andere en gaan we op weg naar een parallelle samenleving? Komt er straks niet meer een mens uit Diemen aan het loket, maar een moslim, lesbienne, een christen of de verguisde boze witte man? Geldt voortaan niet meer 'zonder aanziens des persoons' maar 'mèt aanziens des persoons'? Dient diversiteit zich niet af te spelen binnen de bandbreedte van onze samenhangende verworvenheden zoals onze grondwet, de vrijheid van meningsuiting, scheiding van kerk en staat, gelijkheid van man en vrouw, om er maar enkele te noemen? Nogmaals, wat zou die diversiteitsambtenaar of -officier gaan doen? Worden er straks quota voorstellen gedaan over het aannemen van personeel op grond van diversiteit in plaats van competentie? Worden er trainingen gegeven aan ambtenaren, maar met welke inhoud? Wij willen niet geloven dat iets dergelijks de bedoeling is, tenzij dat alsnog zou blijken. Maar we blijven dan met de vraag zitten: wat is het dan wel? Wij kunnen het aanstellen van een dergelijke ambtenaar niet ondersteunen zonder eerst te weten wat hij of zij verondersteld wordt om te doen. Ten slotte hebben we nog wat vragen over Veiligheid en in dat kader tevens over Scheerlicht. Op pagina 35 valt te lezen: 'We zetten de inzet van beveiliging op Bergwijkpark en de Campus Diemen Zuid voort op het reguliere niveau'. Het woord 'regulier' betekent wat algemeen gebruikt wordt, gaat het huidige niveau van beveiliging dus teruggebracht worden naar dat van andere wijken? Of is hier sprake van een semantische spraakverwarring? Verder, verdient het geen aanbeveling om eens te peilen hoe het gesteld is met de aangiftebereidheid, de subjectieve ervaring van veiligheid en het vertrouwen in de rechtshandhaving bij de burger? Is dit ook niet een vorm van burgerparticipatie? Hierbij wijzen we op punt 11 uit Acties en toezeggingen aan de gemeenteraad' (18 oktober): 'Bezien zal worden of de cijfers m.b.t. subjectieve veiligheid betrokken worden bij het nieuw op te stellen Meerjarenbeleidsplan integrale veiligheid.' Wat Scheerlicht betreft, het CDA is hier steeds erg mee ingenomen geweest. Ook omdat deze vorm van handhaving ongetwijfeld mede een sterke preventieve uitwerking had en heeft op verdergaande vormen van criminaliteit. Nu lezen we op pagina 9 onder punt 2 over Scheerlicht dat in 2023 geen budget meer geraamd zal worden en op pagina 36 dat repressieve aanpak wordt omgezet in preventieve aanpak. Graag krijgen we wat toelichting op de geplande toekomst van Scheerlicht. Overigens zijn wij van mening dat het succes van Scheerlicht aantoont dat in het algemeen handhaving en preventie elkaar niet uit hoeven te sluiten. Over preventie gesproken, het CDA is hoopvol en positief over de inzet op het preventieve jeugdbeleid inclusief straatcoaches en vinden het een goede zaak dat hier, blijkens het schema op bladzijde 13, een substantieel bedrag wordt ingezet. Te zijner tijd zouden wij graag een verslag krijgen, mondeling of schriftelijk, van bevindingen van de coaches. Ook de kunst kan bijdragen aan preventie. Op bladzijde 33 lezen wij over het streven naar een openbare ruimte die veilig, heel en schoon is. Daar dienen wij een motie over in. Deze motie luidt als volgt: Motie Gemeente Aanblik De raad der gemeente Diemen in vergadering bijeen op donderdag 8 november 2018 ter behandeling van begroting 2019-2022 constaterende dat: Er meerdere viaducten en gebouwen met ontsierende graffiti zijn beklad. Dit afbreuk doet aan het sociaal veilig gevoel voor inwoners en passanten. Dit afbreuk doet aan een fraai dorpsbeeld. Het potentiële bekladders ontmoedigt om tot bekladden over te gaan wanneer er al een mooie graffiti afbeelding op de betreffende gebouwen staat afgebeeld. overwegende dat: De gemeente Diemen zich positief profileert door een fraaie en kunstzinnige aanblik van de openbare ruimte en dat het gevoel van veiligheid wordt bevorderd verzoekt het College om: In 2019 te komen met een raadsvoorstel voor het laten verfraaien van diverse plekken binnen de gemeente door middel van graffiti uitgevoerd door een professionele graffitikunstenaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.