Nieuws van GroenLinks in Haarlemmermeer inzichtelijk

287 documenten

Noord-Zuidlijn: GroenLinks alleen onder voorwaarden akkoord | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-09-2020 00:00

Gegarandeerd mínder CO2, géén verslechtering van het lokale openbaar vervoer, en geen nieuwe financiële strop. Dat zijn voor de lokale fractie van GroenLinks harde voorwaarden voor eventuele doortrekking van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam naar Hoofddorp.

Al sinds de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, wordt er ook in Haarlemmermeer druk over gesproken. De verlenging vanaf station Zuid naar Schiphol, en liefst zelfs verder, naar Hoofddorp, zou namelijk een aantal voordelen hebben. Zo zouden Haarlemmermeerders (vooral Hoofddorpers) en Schiphol-toeristen er sneller mee in de hoofdstad kunnen komen, schept het weer allemaal kansen voor werkgelegenheid, en zou de veiligheid in de tunnelbuis van Schiphol erop vooruitgaan, wat extra internationaal treinverkeer zou mogelijk maken. Niet gek dus dat de wens van de doortrekking twee jaar geleden al in het coalitieakkoord terecht kwam.

Inmiddels is er echter veel gebeurd. We leven in een behoorlijk andere wereld. En dat roept de vraag op: is de aanleg nog wel zo verstandig, zo die dat ooit al was?

Op 3 september sprak de gemeenteraad voor het eerst in het openbaar over de wens van de collegepartijen. Eindelijk dus. De fractie van GroenLinks bracht daarbij in wel een voorstander te zijn van meer openbaar vervoer, maar wel stevige bedenkingen te hebben bij déze lijn. Want was precies het nut en de noodzaak? Waren we hier niet vooral Schiphol aan het helpen, en weer extra bedrijventerreinen mogelijk te maken, waar we eigenlijk nauwelijks behoefte aan hebben?

GroenLinks bracht drie cruciale voorwaarden in voor de verlenging van de Noord-Zuidlijn: duurzaamheid, bereikbaarheid en financiën.

Qua duurzaamheid moet voor ons duidelijk worden dat de aanleg écht leidt tot een beloofde modal shift. Oftewel: we moeten aantoonbaar terugzien dat de aanleg leidt tot minder verkeer over de weg.

Maar net zo goed willen we die duurzaamheidseis verbinden aan Schiphol. Als de Noord-Zuidlijn leidt tot meer internationale treinen zijn we daar heel blij mee, maar niet als tegelijkertijd die ruimte op Schiphol weer wordt ‘volgevlogen’ met andere vluchten.

De tweede eis, bereikbaarheid, had vooral betrekking op ons huidige openbaar vervoer. Bij veel grote OV-projecten is te zien dat andere lokale OV-lijnen daaronder lijden. Dat willen we hier voorkomen. Met name de trein naar Nieuw Vennep vraagt daarbij de aandacht. Zullen daar niet veel treinen verdwijnen, als tussen Hoofddorp en Amsterdam een metrolijn rijdt? Daarom zeggen we ook hier: geen verslechtering van ander, lokaal OV is voor ons voorwaardelijk.

Een derde eis is: betaalbaarheid. Rondom de A9 hebben we geleerd wat het betekent als we als gemeente onze nek in een financiële strop steken. Daarvoor moeten heel veel projecten gerealiseerd worden wil dat ooit worden terugverdiend. En die druk willen we helemaal niet. Dus waarom zou de gemeente hier eigenlijk (substantieel) aan meebetalen? Een bod ligt er nog niet, we hebben ook nog geen idee van de kosten. Dat komt (waarschijnlijk) pas in november. Maar met de gemeentelijke financiën onder druk, weegt dit voor ons heel zwaar. Als we hiermee vooral Schiphol lijken te helpen, leg daar dan ook de rekening neer, zo is ons idee.

De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Amsterdam eiste in 2018 minder uitstoot, minder geluidsoverlast en minder vliegbewegingen in ruil voor gemeentelijke investeringen in deze lijn. Dat geldt ook voor ons. Want alleen dan schieten wij er iets mee op.

Foto Wikimedia Commons

Plan B Duinpolderweg | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 30-08-2020 00:00

De provincie Noord Holland heeft een dikke streep gehaald door de Duinpolderweg. Het verbreden van de Nieuwe Bennebroekerweg is als enige over gebleven. We hebben nu dus een uitdaging met z'n allen. Hoe kijken we tegen de bereikbaarheid en de mobiliteit aan in Haarlemmermeer? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de wegen op bepaalde plekken niet dichtslibben? Wat gaan we doen tegen al dat doorgaand verkeer in onze Parels aan de Ringvaart, Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek?

Afgelopen donderdag 27 augustus spraken we in de Raad over het raadsvoorstel “Duinpolderweg Plan B”.

We spreken veel over bereikbaarheid maar het gaat wat GroenLinks betreft als eerste om de leefbaarheid. De leefbaarheid van de kernen aan de westzijde van de polder, Beinsdorp, Zwaanshoek en Lisserbroek staat erg onder druk. Daar gaat het te weinig over. Bouwen, bouwen, bouwen en het daarbij behorende mobiliteitsvraagstuk, maar vergeten we niet de huidige bewoners?

Er wordt lang om de hete brei heen gedraaid. Er wordt gedacht over allerlei maatregelen die wat GroenLinks betreft geen zoden aan de dijk zetten. Spitsverbod, eenrichtingsverkeer en een vrachtverbod op de bruggen, verlagen maximumsnelheid in de dorpen, herinrichten van de straten, nieuwe fietsbruggen over de Ringvaart, Park & Ride hubs buiten de dorpen, toeritdosering, enzovoort.

We willen vooral onze buren niet tegen ons in het harnas jagen. We spreken niet alleen over draagvlak binnen Haarlemmermeer maar ook over draagvlak bij onze buren. Waarom die fluwelen handschoentjes? Onze buren zijn niet zo voorzichtig. Wij kregen van onze buren de middenvariant door onze …. geduwd en alleen dank zij de provincie Noord Holland is dat niet doorgegaan. We moeten ons wel blijven afvragen waar wij het als Raad voor doen, waar wij voor zitten. Voor onze eigen inwoners, toch?

Wat GroenLinks betreft, en dit gaat echt helpen, mag er een grote dikke paal midden op de Hillegommerbrug en de Lisserbrug worden gezet die alleen wijkt voor de taxi, het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Alle onderzoeken ten spijt, het blijft aanmodderen als we niet een grote degelijk stap maken.

Bewoners kunnen lopend, op de fiets, e-fiets, speed-pedelec, bakfiets, scooter of paard naar de overkant. Doorgaand verkeer van en naar de bollenstreek en de A4 heeft niets te zoeken op een route door de dorpen. Doorgaand vrachtverkeer heeft daar helemaal niets te zoeken. Als je op de ene oever van de Ringvaart woont en je werkt aan de andere oever en je wil met de auto de Ringvaart over dan zoek je je weg via de N207, de Elsbroekerbrug of de N201, de Cruquiusbrug. En even kort door de bocht; een fileprobleem aan de overkant van de Ringvaart is niet een probleem van Haarlemmermeer.

Er zijn nogal wat knelpunten in Haarlemmermeer. De auto staat meer en meer in de file. We kunnen hiervoor asfalt gaan aanleggen om de auto te faciliteren maar dat is dweilen met de kraan open. Het is de bedoeling dat er 20.000 woningen in Haarlemmermeer gebouwd gaan worden. Als we voor wat betreft de mobiliteit alleen maar denken aan asfalt voor de auto dan hebben we over 5 tot 10 jaar weer hetzelfde gesprek over knelpunten.

Waarom spreken we als we het over bereikbaarheid hebben vaak alleen maar over de auto? Het OV en langzame verkeer wordt soms wel genoemd maar in de uitwerking ijlen deze flink na. Waarom is dat toch? Waarom niet het OV en het langzame verkeer meenemen in de definitie bereikbaarheid. We zouden veel sneller moeten kunnen schakelen met de Vervoerregio en de aanbieder van het openbaar vervoer om het OV snel en goed in de nieuwbouwlocaties te krijgen. En om dan even door te pakken, willen we met alle geweld asfalt neerleggen dan is voor nu het doortrekken van de N205 naar Lisserbroek voldoende.

Toekomstperspectief De Waterwolf | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 29-08-2020 00:00

Sinds de Participatiewet (2015) zijn bedrijven en overheden verplicht om banen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Waar bedrijven hier in toenemende mate invulling aangeven, blijft de overheid ver achter. Dit geldt ook voor de gemeente Haarlemmermeer, en de ambities van het college op dit punt zijn volstrekt onvoldoende: de gemeente voldoet op dit punt niet aan de wet Banenafspraak. GroenLinks heeft het college hier bij herhaling op gewezen. 

In februari 2020 werd er op verzoek van GroenLinks in de gemeenteraad over de nota ‘Toekomstperspectief De Waterwolf ‘gesproken. Na een onderbreking vanwege de coronacrisis kon op 20 augustus het debat eindelijk afgerond worden. Aanleiding voor GroenLinks om deze nota te ter bespreking te agenderen was het voorgenomen besluit van het college om bij de afdeling groenonderhoud van De Waterwolf flink te schrappen in het aantal leer-werkplekken. Een zeer ongelukkig voornemen, dat inmiddels gelukkig van de baan lijkt te zijn, zo bleek tijdens het debat op 20 augustus.

De Waterwolf is één van de verbonden partijen van de gemeente. De gemeente bezit 100 procent van de aandelen en is daarmee volledig eigenaar van het bedrijf. De Waterwolf verricht werkzaamheden in de openbare ruimte, zoals groenonderhoud, civieltechnisch onderhoud, brugbediening en dienstverlening op/onderhoud van begraafplaatsen. Een andere belangrijke taak is dat de Waterwolf een leerwerkbedrijf is voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Bij de aansturing van De Waterwolf spelen volgens de nota drie kaders een rol: kwaliteit van het werk, Social Return en dividend. Het college geeft aan dat is afgesproken dat er voorrang wordt gegeven aan het belang dat de gemeente heeft als beheerder van de openbare ruimte bij een kwalitatief goede dienstverlening. De functie van De Waterwolf als leerwerkbedrijf voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt is hieraan ondergeschikt en het verkrijgen van dividend komt op de derde plaats.

Het college constateert dat de bedrijfsresultaten van De Waterwolf tegenvallen en stelt dat ook op de kwaliteit van het werk het een en ander aan te merken is, met name als het gaat om het groenonderhoud. Het college heeft daarom onderzoek laten doen naar mogelijke toekomstscenario’s van De Waterwolf door Andersson Elffers Felix (hierna: AEF) en stelt op grond daarvan voor het aantal mensen met afstand tot de arbeidsmarkt dat bij De Waterwolf werkt te verminderen, en de social return naar ‘een marktconforme 2 tot 5 procent’ terug te brengen.

Het rapport dat AEF opstelde is als bijlage bij de nota bijgesloten en belicht ook (kritisch) de rol van de gemeente richting De Waterwolf, bijvoorbeeld als het gaat om de aansturing van en opdrachtverstrekking aan De Waterwolf. Uit het rapport blijkt ook dat de gemeente sinds 2008 4 miljoen euro aan dividend heeft ontvangen van De Waterwolf, daarvan werd 2,4 miljoen euro tussen 2013 en 2016 uitgekeerd. Ook blijkt uit het rapport dat het werk bieden door De Waterwolf aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de gemeente financieel voordeel oplevert. Van belang bij dit laatste punt is ook dat overheden sinds 2015 in het kader van de Wet Banenafspraak 25000 banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zouden moeten genereren. Uit de evaluatie van de Wet Banenafspraak van november 2019 blijkt dat juist de overheid achterblijft op dit punt.

Het voorgenomen besluit van het college om het aantal leer-werkplekken te verminderen bij de afdeling groenonderhoud wordt niet onderbouwd door het rapport van AEF. Sterker nog: er valt de gemeente het een en ander te verwijten in de aansturing. En de slechte financiële positie? De gemeente heeft in de afgelopen jaren stevig verdiend aan De Waterwolf….

Gelukkig lijkt het schrappen van leer-werkplekken bij de Waterwolf voor onze eigen inwoners van de baan. Want zeker in deze tijd verwachten we dat de behoefte aan leer-werkplekken alleen maar zal groeien. Juist mensen met tijdelijke of flexibele arbeidscontracten raakten door de coronacrisis hun baan en daarmee hun bestaanszekerheid kwijt. In Haarlemmermeer zijn de economische gevolgen van de corona-crisis nog groter dan in de rest van Nederland. Juist in deze tijd moeten we zorgen dat we oog blijven houden voor de mensen met de grootste afstand tot de arbeidsmarkt.  

Kunnen onze oeverzwaluwen volgende zomer terugkomen? | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 22-07-2020 00:00

Het bericht van zaterdag 18 juli 2020 dat de oeverzwaluw-wand bij de Toolenburgse plas door vandalen is vernield is bij veel mensen als een mokerslag binnengekomen. De zwaluwen zelf zijn letterlijk door een moker geraakt: een aanzienlijk deel van de nesten, inclusief de daar broedende vogels en hun tweede legsel van dit seizoen, is verwoest. Fractie-assistent Eline Gumbert heeft namens GroenLinks Haarlemmermeer vragen gesteld aan het college. Eline Gumbert: ‘Onze fractie is, net als veel mensen, geschokt door dit zinloze geweld. Het is belangrijk dat de broedwand snel en goed hersteld wordt, in de hoop dat de oeverzwaluwen volgend jaar kunnen terugkeren naar hun vertrouwde plek.’

Vorig jaar was de oeverzwaluw-wand eigenlijk al aan groot onderhoud toe, maar in september 2019 is de wand met eenvoudige middelen opgeknapt. De verwachting was dat het zo nog een paar jaar zou duren voordat een grondige restauratie of vervanging noodzakelijk was. Helaas is er nu geen uitstel meer mogelijk.

Oeverzwaluwen zijn zeldzame broedvogels, die alleen op daarvoor geschikte plaatsen hun nesten kunnen maken. Ze broeden al jaren in groten getale bij de Toolenburgse plas. De kolonie gaat veel mensen aan het hart. In het kader van NLdoet! hielp de fractie van GroenLinks  in 2016 mee met het opknappen van deze bijzondere plek voor de oeverzwaluwen, werk dat gewoonlijk door betrokken vrijwilligers wordt uitgevoerd.

Eline Gumbert: ‘Als het aan ons ligt, vinden de zwaluwen volgend jaar weer hun toevlucht in Haarlemmermeer. Eén oeverzwaluw maakt misschien geen zomer, maar deze hele kolonie zouden we niet willen missen.’

NOS: Zwaluwwand Hoofddorp vernield: 'Dit is vogelmoord'

NH Nieuws (video): Zwaluwwand in Hoofddorp vernield: "Dit is pure vogelmoord"

 

GroenLinks vraagt aandacht voor enorme stroom- en grondverbruik datacenters | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 30-06-2020 00:00

De wereld wordt steeds digitaler. En dus zijn steeds meer datacenters nodig. Maar dat mag niet steeds ten koste gaan van het open landschap. En ook het enorme energieverbruik moet zoveel mogelijk worden beperkt.

Dat was in het kort gezegd de inbreng van de fractie van GroenLinks toen de gemeenteraad op 25 juni sprak over de hoofdlijnen van het beleid over datacenters. Daarbij ging het over vragen als ‘Waar gaan ze komen?’ en: ‘Wat staan we nog toe?’

Vanuit GroenLinks hebben we hierbij onder meer onze zorgen uitgesproken over de ‘verdozing’ van het landschap en het enorme energieverbruik. En dan met name of dit verbruik gevolgen heeft voor onze inwoners en ondernemers in de overige branches.

Allereerst een klein jaartje terug in de geschiedenis. Op 11 juli 2019 nam de gemeenteraad een zogenoemd ‘Voorbereidingsbesluit’ aan. Het effect hiervan was dat er voor de periode van één jaar geen nieuwe aanvragen voor de bouw van datacenters in behandeling werd genomen. Reden was dat het gemeentebestuur grip dreigde te verliezen op de snelle toename van deze bedrijven in Haarlemmermeer.

Het college heeft dit jaar gebruikt om een gedegen beleidsnotitie te maken en daarmee samenhangend een ontwerpbestemmingsplan datacenters. Het datacenterbeleid is nog niet volledig afgerond: het betreft een 90%-versie. Er worden bij het beleidsplan vier locaties aangewezen waar datacenters zich mogen vestigen; Polanenpark, Corneliahoeve, Schiphol Trade Park (STP) en Schiphol-Rijk.

Het ontwerpbestemmingsplan zal nog ter inzage worden gelegd zodat zienswijzen indienen nog mogelijk is. De verwachting is dat de gemeenteraad in oktober over beide stukken een besluit zal nemen.

Bij de start van dit debat heeft onze fractie het college bedankt voor de ingreep in 2019 en het nu (grotendeels) ontwikkelde beleid. Feitelijk hebben de portefeuillehouders hiermee uitvoering gegeven aan een aangehouden motie van GroenLinks van 28 juni 2018.

Als fractie hebben we nog wel een aantal zorgpunten over de datacenters geuit. Zo hebben we moeten constateren dat datacenters – net als overigens Schiphol – een positie hebben van landsbelang. In de RES (Regionale Energie Strategie) zien we dit al terug omdat de elektriciteitsopgave voor Noord-Holland-Zuid geen rekening hoeft te houden met datacenters. De minister heeft toegezegd dit op nationaal niveau te regelen. Dat klinkt op voorhand gunstig voor Haarlemmermeer, maar geeft onze fractie ook zorgen. Houden we als gemeenteraad met deze constructie wel voldoende controle op de datacenters? Het zal toch niet zo zijn dat het landsbelang onze inwoners in de weg gaat zitten? Wat levert het onze bewoners nu op? In elk geval geen spectaculaire hoeveelheid werkgelegenheid. Een voordeel dat het college kon aangeven was dat datacenters voor invulling zorgen van bedrijventerreinen zonder dat hierbij structurele en frequente vervoersbewegingen gaan plaatsvinden. Verder is het gunstig voor het vestigingsklimaat! Eerlijk gezegd heeft het college hiermee de genoemde zorgen nog niet kunnen wegnemen.

Het elektriciteitsverbruik van datacenters is enorm. Ter vergelijking. De klimaatmonitor geeft aan dat alle woningen in Haarlemmermeer in 2018 in totaal 182 miljoen Kw/h hebben verbruikt. We hebben inmiddels 23 datacenters en zij hebben een geschat verbruik van 460 miljoen Kw/h. Dat is grofweg 2,5 maal meer elektriciteit als alle (!) woningen in de gemeente.

Deze zorgen delen ook andere partijen in de raad. Het college heeft aangeven dat onze inwoners en overige bedrijven hiervan geen hinder zullen ondervinden. In bepaalde gevallen zullen datacenters zelf een stroomvoorziening moeten gaan aanleggen.

Het nieuwe beleid kent een aantal beperkingen die ervoor moeten zorgen dat er regie is op de nog te bouwen datacenters. Denk daarbij aan beperking van (bouw- en vloer)oppervlakte, het aantal bouwlagen en een maximum aan de piekbelasting van inname elektriciteit.

Onze fractie is verheugd met een paragraaf over de ruimtelijke kwaliteit en landschappelijke inpassing. Vrij vertaald geeft het college via deze beleidsnotitie aan dat ze bij nieuwe aanvragen gaan selecteren op de meest innovatieve, duurzame en groene datacentersexploitanten. Juist over deze paragraaf heeft GroenLinks aandacht gevraagd van de andere fracties. Verder hebben we de wethouder gevraagd of de mooie voorbeelden (zie onder) ook als norm opgenomen worden in een nieuw beeldkwaliteitsplan. We hebben de bewuste paragraaf goed gelezen. We komen dan vaagheden tegen als: ‘vragen we’, ‘mogelijk’, ‘kunnen’, ‘waar mogelijk’, ‘kan ook’, ‘een zekere mate’, ‘te verkennen’. Kortom: het wordt vaak mooi voorgesteld. Maar wordt het ook concreet gemaakt?

Ondanks dat de beleidsnotitie verwijst naar een mogelijk nieuw op te stellen beeldkwaliteitsplan, wilde de portefeuillehouder op specifieke vragen van ons geen harde toezeggingen doen. Het bleef bij het verwijzen naar de beleidsnotitie. Onze fractie zal het college dan ook scherp blijven volgen op uitvoering van deze groene paragraaf.

Afbeeldingen (boven en onder): inspiratiefoto’s en schetsen gevoegd afkomstig uit het concept datacenterbeleid gemeente Haarlemmermeer.

/r/c9448dfbef5b1cd016eb5c77b4bd74c3?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Faandacht+voor+enorme+stroom-+en+grondverbruik+datacenters&id=1c7838f182223c12640c374086ac505d7af48624
/r/c9448dfbef5b1cd016eb5c77b4bd74c3?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Faandacht+voor+enorme+stroom-+en+grondverbruik+datacenters&id=1c7838f182223c12640c374086ac505d7af48624

GroenLinks Haarlemmermeer dient zienswijze op luchtvaartnota in | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 26-06-2020 00:00

GroenLinks Haarlemmermeer heeft een zienswijze ingediend op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 die op 15 mei door het kabinet werd gepresenteerd. Wij vinden het als lokale groene en progressieve partij in Haarlemmermeer, thuisbasis van de grootste luchthaven van ons land, heel belangrijk om onze standpunten mee te geven. De nota is immers het startpunt van beleid, dat alle inwoners van onze gemeente in alle facetten van hun leven zal raken, decennialang. Duidelijk is dat dit kabinet alle rode en oranje stoplichten die er zijn negeert, en selectief inzet op groei van de luchtvaart in ons land. Daarbij gaat het kabinet voorbij aan alle belangen van onze inwoners op het gebied van gezondheid en welzijn, voorbij aan de klimaatdoelstellingen en voorbij aan de belangen op het gebied van veiligheid en van biodiversiteit.

De Ontwerp-Luchtvaartnota zet vol in op groei van de luchtvaart in ons land. Waar de nota kristalhelder is over de groeiambities voor de luchtvaart (anderhalf procent per jaar) en over de datum waarop de luchtvaart CO2neutraal moet zijn (in 2070 (sic)), zo onduidelijk is de nota over álle andere belangen die er zijn: gezondheid, kwaliteit van de leefomgeving, veiligheid en biodiversiteit.

De nota gaat voorbij aan alle alarmbellen die er in de afgelopen jaren zijn afgegaan als het gaat om het verband tussen gezondheid en geluid, gezondheid en (ultra)fijnstof, gezondheid en nachtrustverstoring. Het gaat voorbij aan de klimaatafspraken en aan de rapporten van de commissie Remkes. Maar vooral laat het zien dat in het luchtvaartdossier voor dit kabinet slechts één ding geldt: groei van de luchtvaart, koste wat kost.

In onze zienswijze nemen we de minister mee in de vraagstukken die in onze gemeente spelen als het gaat om het combineren van de luchtvaart met de belangen en wensen van onze inwoners. We vragen  de minister om rekening te houden met twintig punten die in onze ogen belangrijk zijn. Die punten variëren van het opheffen van de reservering voor de Tweede Kaagbaan tot het paal en perk stellen aan de continue geluidsoverlast in onze gemeente, bijvoorbeeld door Schiphol tussen 23 uur en 7 uur te sluiten. We vragen de minister om te komen met concrete (gezondheids)normen en voorzieningen te treffen zodat die normen ook gemeten en gehandhaafd kunnen worden.

We hebben de minister meegenomen in de dilemma’s waar wij dagelijks tegenaan lopen. Denk bijvoorbeeld aan de woningnood in onze gemeente en aan onze wens huizen te bouwen, waarbij wij in een steeds groter deel van onze gemeente geconfronteerd worden met de restricties die de aanwezigheid van de luchthaven ons oplegt.

De groei van de luchtvaart en de belangen van onze huidige en toekomstige bewoners: het botst, het kan zo niet verder gaan.

Natuurlijk hebben we het in de zienswijze ook over de coronacrisis. Deze catastrofale gebeurtenis zorgt voor diep verdriet, voor veel zorgen. De coronacrisis zal waarschijnlijk worden gevolgd door een economische crisis die onze regio, en dus ook Haarlemmermeer, keihard zal treffen. Veel banen in onze regio zijn direct of indirect verbonden zijn met de luchtvaart. De afhankelijkheid van de luchtvaart maakt onze arbeidsmarkt kwetsbaar. Tegelijkertijd is er veel vraag naar personeel in andere sectoren zoals de zorg, het onderwijs, de bouw en de techniek.  Tijdens de Algemene Beschouwingen vroegen en kregen we hier ook al aandacht voor: de gehele gemeenteraad steunde ons amendement m.b.t. het Regionaal Sociaal Plan, dat er voor moet zorgen dat mensen van werk naar werk worden begeleid.

Wat doet de gemeente(raad)?

Ook de gemeente Haarlemmermeer dient een zienswijze in op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Deze zienswijze is opgesteld door het college en inmiddels aan de gemeenteraad toegezonden. De gemeenteraad kan tot 1 juli ‘wensen en bedenkingen’ indienen op de voorgestelde zienswijze.

De fractie van GroenLinks Haarlemmermeer blijft het bizar vinden dat de gemeenteraad het al meer dan tien jaar volstrekt normaal vindt dat alles wat te maken heeft met Schiphol door het college wordt afgehandeld. Diverse keren al hebben we onze collega’s in de raad aangespoord hun kaderstellende en controlerende rollen in het luchtvaartdossier in te vullen. Tevergeefs tot nu toe.

Op 11 juni deden we onze laatste poging. We dienden een motie in met een aantal aandachtspunten die tenminste in de gemeentelijke zienswijze aan de orde dienden te komen. Een groot aantal daarvan werden gelukkig door het college overgenomen. Over de twee laatsten dienden we tevergeefs twee aparte moties in (over het nachtregime tussen 23 uur en 7 uur en een krimpscenario voor het aantal vluchten).

Onze eerste lezing van de zienswijze van het college verrast ons in positieve zin. We zien gelukkig veel terug van onze eigen standpunten en kanttekeningen, inclusief de roep om ook aandacht te schenken aan gezondheid, veiligheid en welzijn. De gemeentelijke zienswijze is in lijn met de kritische zienswijze die is opgesteld door de BRS, de Bestuurlijke Regie Schiphol. In de BRS zijn vier provincies en 56 gemeenten rond Schiphol vertegenwoordigd.

Download

Download Zienswijze GroenLinks Haarlemmermeer Ontwerp-luchtvaartnota 2020-2050

 

Zelf ook een zienswijze indienen?

Iedereen kan een zienswijze indienen op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Dat kan tot en met donderdag 9 juli. Meer informatie.

Aansluiten bij de zienswijze van milieuorganisaties? Dat kan tot en met maandag 6 juli. Meer informatie.

Zelf ook een zienswijze indienen?

Iedereen kan een zienswijze indienen op de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050. Dat kan tot en met donderdag 9 juli. Meer informatie.

Aansluiten bij de zienswijze van milieuorganisaties? Dat kan tot en met maandag 6 juli. Meer informatie.

Zorgen voor Haarlemmermeer | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlemmermeer 22-06-2020 00:00

Donderdag 18 juni vergaderde het gemeentebestuur van Haarlemmermeer eindelijk weer voltallig. Door de coronacrisis was dat drie maanden niet mogelijk. In de grote Expo Hal in Vijfhuizen werden de Algemene Beschouwingen gehouden. Bij deze bijzondere raadsvergadering geeft de gemeenteraad het college van B & W kaders mee voor de begroting van 2021. Ook wordt besloten over de investeringen van de gemeente. Tot slot is dit het halfjaarlijkse moment om onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. GroenLinks heeft samen met D66 aandacht gevraagd voor de arbeidsmarkt in onze regio: onze oproep om te komen tot een regionaal sociaal plan kreeg instemming van de gehele raad. Ook onze oproep om het rapport van de commissie Remkes over stikstof te bespreken kreeg brede steun. Dit geldt ook voor de oproep om over de gemeentelijke dienstverlening te spreken. We vroegen met de motie Direct Duidelijk succesvol aandacht voor begrijpelijke overheidscommunicatie.

Zet inwoners, hun gezondheid en hun leefomgeving centraal

De focus van het college van Haarlemmermeer is erg gericht op de buitenwereld, op regionale en landelijke ontwikkelingen. Dit alles hangt samen met de koers die de gemeente Haarlemmermeer al decennia lang aanhangt: het benutten van de kansen die de aanwezigheid van de luchthaven onze regio biedt.

Dit heeft ons veel gebracht in banen en in welvaart. Maar in de afgelopen jaren wordt steeds duidelijker hoeveel dit onze inwoners heeft gekost: ze hebben meebetaald met hun nachtrust, met hun gezondheid en met het inleveren van kwaliteit van hun leefomgeving.

Arbeidsmarkt: er moet een sociaal plan komen

Door de coronacrisis wordt duidelijk hoe afhankelijk, en daarmee kwetsbaar we zijn als het gaat om de banen op en rond Schiphol. Het is onvermijdelijk dat er in onze gemeente qua werkgelegenheid harde klappen gaan vallen. Dat is een vooruitzicht dat ons grote zorgen baart. Haarlemmermeer moet nadenken over de arbeidsmarkt van de toekomst.

Hoe begeleiden we de mensen die in de nabije toekomst hun baan verliezen van werk naar werk? Hoe kunnen we ons als gemeente, samen met de regio, voorbereiden op dit grote vraagstuk dat op ons pad komt? Hoe benutten we de kansen die er ook zijn? Er zijn in andere sectoren namelijk dringend mensen nodig: denk aan de politie, het onderwijs, de zorg, de bouw en de energietransitie.

Er moet voor onze regio een sociaal plan komen, waarmee we twee vliegen in één klap slaan: mensen aan nieuw werk helpen en de disbalans in onze arbeidsmarkt oplossen. Het voorstel dat we deden met D66 om te komen tot een regionaal sociaal plan kreeg steun van de gehele raad en kon rekenen op instemming van het college. Met dit plan kan onze gemeente zich samen met alle betrokken instanties goed voorbereiden op de ontslagronde die ons waarschijnlijk te wachten staan, en ook haar rol goed pakken richting werkgevers en het Rijk. Hiermee geeft ons gemeentebestuur wat ons betreft een belangrijk signaal af aan onze inwoners.

Never waste a good crisis: op weg naar een nieuwe economie

Duidelijk is dat de coronacrisis zal leiden tot een economische crisis. Dit is een bedreiging voor onze welvaart, zeker op korte termijn. Maar juist nu zijn er ook kansen om onze economie te hervormen. Om te kijken naar meer dan alleen economische belangen. Een enorm belang is de opwarming van de aarde te beperken tot die anderhalve graad. Dat is noodzakelijk om te zorgen dat ook onze kinderen en kleinkinderen hier kunnen leven en het goed hebben. 

In het debat vroegen we aandacht voor de andere crises die er zijn, naast de klimaatcrisis: de stikstofcrisis en de PFAScrisis. De teloorgang van onze biodiversiteit. De slechte kwaliteit van onze leefomgeving en de gezondheidsrisico’s die daar bij horen. De groeiende sociale ongelijkheid. De crisis in de zorg.

We wezen op de conclusie van de Club van Rome van vijftig jaar geleden: eeuwige groei is onmogelijk. Het wordt steeds duidelijker: we moeten het groeimantra van de economie loslaten. We moeten op zoek naar een nieuw denkkader over onze economie.

Durven we het om, net als Amsterdam, te gaan voor de Donuteconomie van Kate Raworth, waarin we de grenzen van de natuurlijke hulpbronnen en van de samenleving respecteren? Twee jaar geleden vroeg GroenLinks Haarlemmermeer hier aandacht voor, we hadden toen een heel bijzonder cadeau voor de toenmalige burgemeester: een door Kate Raworth getekend exemplaar van haar boek.

/r/2caf238973b069ac0add32482ae5279f?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=24d53853c844da46e34f70093dfaa89b5a6839cc

Bij deze discussie hoort ook een andere belangrijke vraag: wat is welvaart eigenlijk? Tot nu toe keken we, ook het Rijk, vooral naar geld, bijvoorbeeld naar het BNP. Maar welvaart gaat over meer dan geld alleen: in dit filmpje legt Robert Kennedy het ons uit.  Sinds enkele jaren brengt het CBS voor onze landelijke overheid de Monitor Brede Welvaart uit. GroenLinks kreeg van het college de belofte dat hierover een informatieve sessie wordt georganiseerd voor de gemeenteraad over Brede Welvaart.

Het huishoudboekje op orde

De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn nog onduidelijk. Maar duidelijk is wel dat we ons moeten voorbereiden op mindere tijden.

Duidelijk is in elk geval dat de tijd van de grote gebaren achter ons ligt. Afschrijven van miljoenen aan voorbereidingskosten voor een pretpark in Park21, investeren van tientallen miljoenen in parkeren en asfalt. Het verhogen van onze inkomsten is voor dit college tot nu toe onbespreekbaar. Maar net als in andere gemeenten zullen we hierover het gesprek moeten voeren. GroenLinks vindt bijvoorbeeld al jaren dat parkeren kostendekkend moet zijn.

Investeren

Ook GroenLinks wil investeren. GroenLinks wil investeren in mensen: in banen en scholing, in woningen, en in een schonere en gezondere leefomgeving met meer groen en een schone infrastructuur. Deze investeringen krijgen wat ons betreft voorrang op de aanleg van wegen voor auto’s en vrachtverkeer.

De Nederlandsche Bank adviseerde recent: zet in op de bouw van woningen, op vergroening en op verduurzaming.  Dat is de koers die GroenLinks omarmt.

Meer regie bij de gemeente: aan de slag

We deden een oproep: de gemeente moet meer dan nu de regie nemen.  De overtuiging dat ‘de marktwerking’ onze problemen oplost is niet houdbaar gebleken. Het komt niet vanzelf goed, niet zonder regiefunctie van de overheid, en meestal ook niet zonder overheidsmiddelen. Ook dat is een les van de afgelopen drie maanden.

Daarom stemden we van harte in met de motie van HAP om meer regie te nemen op de ontwikkelingen in Hoofddorp- centrum: we vragen hier zelf al geruime tijd aandacht voor.

Daarom stemden we in met een motie die de gemeenteraad meer inzicht geeft in de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Daarom waren we mede-indiener van een motie om nu eindelijk eens echt wat te doen aan het armzalige groen in onze gemeente. Zo is de bijna unaniem aangenomen GroenLinks motie ‘Geboortebos’ nog altijd niet uitgevoerd. Treurig, want deze motie is het resultaat van de KinderKLimaatTop in Haarlemmermeer. Hier vroegen we aandacht voor door drie boompjes aan te bieden aan onze collega’s in de raad, die afgelopen jaar een kind hebben gekregen. Deze motie haalde het niet.

/r/2caf238973b069ac0add32482ae5279f?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=24d53853c844da46e34f70093dfaa89b5a6839cc

Foto: Wim Jansen en Peter Boerman in het Geboortebos. De mooie kaarten aan de bomen zijn gemaakt door Eline Gumbert.

/r/2caf238973b069ac0add32482ae5279f?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=24d53853c844da46e34f70093dfaa89b5a6839cc

Bij deze discussie hoort ook een andere belangrijke vraag: wat is welvaart eigenlijk? Tot nu toe keken we, ook het Rijk, vooral naar geld, bijvoorbeeld naar het BNP. Maar welvaart gaat over meer dan geld alleen: in dit filmpje legt Robert Kennedy het ons uit.  Sinds enkele jaren brengt het CBS voor onze landelijke overheid de Monitor Brede Welvaart uit. GroenLinks kreeg van het college de belofte dat hierover een informatieve sessie wordt georganiseerd voor de gemeenteraad over Brede Welvaart.

Het huishoudboekje op orde

De financiële gevolgen van de coronacrisis zijn nog onduidelijk. Maar duidelijk is wel dat we ons moeten voorbereiden op mindere tijden.

Duidelijk is in elk geval dat de tijd van de grote gebaren achter ons ligt. Afschrijven van miljoenen aan voorbereidingskosten voor een pretpark in Park21, investeren van tientallen miljoenen in parkeren en asfalt. Het verhogen van onze inkomsten is voor dit college tot nu toe onbespreekbaar. Maar net als in andere gemeenten zullen we hierover het gesprek moeten voeren. GroenLinks vindt bijvoorbeeld al jaren dat parkeren kostendekkend moet zijn.

Investeren

Ook GroenLinks wil investeren. GroenLinks wil investeren in mensen: in banen en scholing, in woningen, en in een schonere en gezondere leefomgeving met meer groen en een schone infrastructuur. Deze investeringen krijgen wat ons betreft voorrang op de aanleg van wegen voor auto’s en vrachtverkeer.

De Nederlandsche Bank adviseerde recent: zet in op de bouw van woningen, op vergroening en op verduurzaming.  Dat is de koers die GroenLinks omarmt.

Meer regie bij de gemeente: aan de slag

We deden een oproep: de gemeente moet meer dan nu de regie nemen.  De overtuiging dat ‘de marktwerking’ onze problemen oplost is niet houdbaar gebleken. Het komt niet vanzelf goed, niet zonder regiefunctie van de overheid, en meestal ook niet zonder overheidsmiddelen. Ook dat is een les van de afgelopen drie maanden.

Daarom stemden we van harte in met de motie van HAP om meer regie te nemen op de ontwikkelingen in Hoofddorp- centrum: we vragen hier zelf al geruime tijd aandacht voor.

Daarom stemden we in met een motie die de gemeenteraad meer inzicht geeft in de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Daarom waren we mede-indiener van een motie om nu eindelijk eens echt wat te doen aan het armzalige groen in onze gemeente. Zo is de bijna unaniem aangenomen GroenLinks motie ‘Geboortebos’ nog altijd niet uitgevoerd. Treurig, want deze motie is het resultaat van de KinderKLimaatTop in Haarlemmermeer. Hier vroegen we aandacht voor door drie boompjes aan te bieden aan onze collega’s in de raad, die afgelopen jaar een kind hebben gekregen. Deze motie haalde het niet.

/r/2caf238973b069ac0add32482ae5279f?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fzorgen-voor-haarlemmermeer&id=24d53853c844da46e34f70093dfaa89b5a6839cc

Foto: Wim Jansen en Peter Boerman in het Geboortebos. De mooie kaarten aan de bomen zijn gemaakt door Eline Gumbert.

Fly responsibly: Schiphol en het coronavirus | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 13-06-2020 00:00

Op donderdag 11 juni stelde GroenLinks Haarlemmermeer vragen aan de burgemeester over de veiligheid op Schiphol als het gaat om het coronavirus. Onze zorg is dat Schiphol een superverspreider wordt, dat de luchthaven de bron wordt van een opleving van het coronavirus in ons land. Hoogst actueel, want vanaf maandag 15 juni gaan de eerste versoepelingen op het gebied van reizen in.

Schiphol ligt binnen ónze gemeentegrenzen. Dat betekent dat de gemeente Haarlemmermeer verantwoordelijkheden heeft op het gebied van de veiligheid op de luchthaven. Die taken liggen bij de burgemeester. De burgemeester is tevens hoofd van de veiligheidsregio Kennemerland en intensief betrokken bij het coronabeleid in onze regio. In de samenleving zijn veel vragen over de combinatie vliegen en corona. Hoog tijd dus om vragen te stellen. Wij vroegen of zij deze zorgen begrijpt, welke maatregelen er op de luchthaven worden genomen en hoe er gehandhaafd wordt.

Afgelopen dinsdagavond was er een protestactie van medewerkers van Schiphol: zij maken zich zorgen maken of zij veilig hun werk kunnen hervatten op de luchthaven. Tijdens deze protestbijeenkomst bleek bovendien dat de arbeidsinspectie SZW onderzoek doet naar de werkomstandigheden van het Schipholpersoneel in deze tijden van de wereldwijde pandemie met het coronavirus.

Aan het begin van de coronacrisis was de luchthaven bepaald niet voortvarend met het nemen van veiligheidsmaatregelen. De taferelen bij de bagagebanden staan ons nog bij, evenals het feit dat pas na lange tijd de buffetten in de luxe lounges gesloten werden. Nu we langzaamaan de teugels iets mogen laten vieren, lijkt de ernst van de situatie te zijn doorgedrongen tot álle sectoren, behalve tot de luchtvaartsector. Waar van ons allen voorzichtigheid wordt gevraagd, bijvoorbeeld door anderhalve meter afstand te houden, zijn het de luchtvaartmaatschappijen die hier eigenstandig een ander beleid op voeren. Vliegtuigen zitten gewoon helemaal vol. De reden? Om met de woorden van KLM-CEO Elbers te spreken: ‘Want alleen als het merendeel van de vliegtuigstoelen verkocht wordt, kan vliegen weer rendabel zijn voor KLM.’

GroenLinks Haarlemmermeer kan zich de zorgen van het personeel én van heel veel anderen goed voorstellen. Op Schiphol komen en vertrekken dagelijks normaal bijna 200.000 mensen. Nu ligt dat aantal flink lager door de coronacrisis, maar de verwachting is dus dat er binnenkort weer meer gevlogen zal worden. Een gedeelte van deze reizigers komt bovendien uit gebieden waar de infectiedruk hoger is dan die in ons land. Ook maken veel reizigers vanaf de luchthaven gebruik van het openbaar vervoer, bus en trein: Schiphol is immers niet alleen een luchthaven maar ook een bus- en treinstation. Het zou een ramp zijn als door het onzorgvuldig hervatten van de luchtvaart de infectiedruk in ons land weer zou toenemen.

Ook vanuit de Tweede Kamer zijn vragen gesteld. Is het veilig om met een volledige bezetting te vliegen? De burgemeester gaf aan dat er op dat moment nog druk overleg was met onder andere het ministerie over (toekomstige) maatregelen. Vrijdag 12 juni kwam het kabinet met de maatregelen die gaan gelden op de Nederlandse luchthavens en in vliegtuigen.  Daaruit blijkt dat de anderhalve meter maatregel niet geldt in vliegtuigen, het RIVM geeft aan dat dit (onder andere door het speciale luchtverversingsysteem in vliegtuigen) niet nodig zou zijn. Wel dient iedereen een mondkapje te dragen, en zich aan de overige coronamaatregelen te houden.

De burgemeester gaf aan onze zorgen te delen. Ze vertelde dat zij de huidige en ook de nieuwe maatregelen goed kan handhaven. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen zijn zelf verantwoordelijk voor het nemen van maatregelen. Ook zegde ze toe de brief van het kabinet met ons te delen (zie hieronder).

Tot slot:

Bij ons overheerst het gevoel dat er door het kabinet voor de luchtvaart wéér een uitzondering is gemaakt. Luchtvaartmaatschappijen hebben wekenlang hun gang mogen gaan, terwijl van de rest van de samenleving is gevraagd zich aan strenge maatregelen te houden. Toen de horeca, bioscopen en culturele instellingen nog dicht waren, werd er ‘gewoon’ gevlogen met volle vliegtuigen. Nu zijn er richtlijnen opgesteld die tot stand zijn gekomen in samenspraak met de luchtvaartsector. Some are more equal than others….

Veilig vliegen in tijden van corona: de tijd zal leren of dat kan.

Lees Kamerbrief over Covid-19 en luchtvaart

Centrum Hoofddorp: voor wie doen we het eigenlijk? | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-06-2020 00:00

Op 7 mei besprak de gemeenteraad de voortgangsrapportage over Hoofddorp-centrum en de plannen voor het nieuwe raadhuis. Wat GroenLinks betreft doet het college onvoldoende om in Hoofddorp-centrum het perspectief en de belangen van onze inwoners en van onze ondernemers te betrekken. Onze indruk is dat de inspanningen in dit gebied vooral gericht zijn op regionale en landelijke samenwerking.  Dat moet echt anders, wat ons betreft. En de nieuwe plannen voor het raadhuis? Daar hebben we niet mee ingestemd, de financiële onderbouwing was voor ons onvoldoende duidelijk, ook na beantwoording van de vragen die we hierover stelden.

In het gebied tussen het station, de Geniedijk en de Hoofdvaart gaat in de komende jaren ontzettend veel veranderen. Waren die plannen een jaar geleden nog vooral een papieren werkelijkheid, inmiddels is er al veel veranderd. Zo zijn er een aantal kantoorpanden gesloopt nabij het station en zijn de contouren van Hydepark zichtbaar geworden. Aan de kant van de Hoofdvaart worden momenteel de leegstaande panden van V & D en De Deining gesloopt: het college heeft aangekondigd dat ook hier woningbouwplannen in de maak zijn.

Een jaar geleden sprak de gemeenteraad ook over het centrum van Hoofddorp. Toen stelde GroenLinks de vraag: ‘zijn de toekomstige bewoners van Haarlemmermeer blij met de besluiten die wij nu nemen?’ Ons antwoord was toen ‘nee’,  we hadden zorgen over het gebrek aan visie op het gebied en over de samenhang van de plannen. De gemeente laat naar onze smaak te veel over aan de markt, aan projectontwikkelaars. We schreven het college hierover een brief met daarin vele vragen en lichtten onze standpunten toe bij Meerradio. Deze zorgen hebben wij nog steeds, al zijn we blij dat er vaart zit in de ontwikkelingen in dit gebied, want de huidige leegstand (en op sommige plekken zelfs verloedering) maken het gebied op een aantal plekken onaantrekkelijk voor onze inwoners en onze ondernemers.

Na het lezen van de huidige voortgangsrapportage is er een belangrijke vraag bijgekomen:  wáár in de plannen voor Hoofddorp centrum is het perspectief en de belangen van de 156000 inwoners van Haarlemmermeer geborgd? Datzelfde geldt voor het perspectief en de belangen van onze huidige ondernemers?

In de voortgangsrapportage staat dat de gemeente samen met het Rijk en regionale partners werkt aan aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van economische toplocaties. Daarbij horen de plannen voor het stationsgebied in Hoofddorp. Op zich prima. Maar de grote vraag is wel wat de inwoners en de ondernemers van onze gemeente hieraan hebben. Wat willen we in Hoofddorp centrum bereiken voor de huidige inwoners van Hoofddorp. Is er toegevoegde waarde voor de inwoners van de andere dertig kernen in onze gemeente?

Een voorbeeld: voor wie bouwen we eigenlijk in dit gebied? Voor jongeren die hier heel moeilijk (of niet) een huis kunnen vinden? Voor ouderen, want ook in onze gemeente treedt vergrijzing op? Dit is onvoldoende uitgewerkt.

Een ander voorbeeld: we hebben als kader ‘eerst bewegen, dan bouwen’. En ook dat mensen moeten kunnen kiezen welk vervoersmiddel ze gebruiken. In de rapportage wordt telkens keurig het openbaar vervoer, de voetganger en de fiets genoemd. Maar als we dan gaan tellen in de voortgangsrapportage, dan komt GroenLinks wederom tot de conclusie dat er nog altijd selectief wordt ingezet op het parkeren van auto’s. 

De cijfers van 2020 zijn: Fiets, voetganger en OV worden tezamen 18 keer genoemd (2019: 6 keer). Parkeren of parkeer 112 keer (2019: 115 keer).

Vandaar dat we in het debat weer vroegen: hoe zit het met toegankelijkheid van de voorzieningen in Hoofddorp-centrum voor ál onze inwoners? Dus ook voor de mensen zonder auto? En voor de mensen uit de andere kernen? Want inderdaad: straks ben je in 15 minuten van Hoofddorp op een terras in Amsterdam centrum. Maar het is nu al schier onmogelijk om zonder auto vanuit diverse kernen naar Hoofddorp te komen.

Dan stelden we, net als vorig jaar, de vraag: wat zijn de plannen voor het gebied tussen pakweg boekhandel Stevens en de Hoofdvaart? Hier bevinden zich het merendeel van de ondernemers. Ondernemers die het water niet zelden tot de lippen staat, die zich bovendien omringd zien door leegstaande en verpauperende panden. Wat doet het college eigenlijk voor hén met de invloed die zij hier kunnen uitoefenen? Heeft het college misschien niet wat verdergaande mogelijkheden én verantwoordelijkheden?

Kortom: wat  GroenLinks betreft doet het college onvoldoende om in Hoofddorp centrum het perspectief en de belangen van onze inwoners en van onze ondernemers te borgen. De inspanningen lijken selectief gericht op regionale en landelijke samenwerking.  Dat moet beter en dat kan ook beter. 

Dan het raadhuis: hiervoor geldt dat wij natuurlijk altijd bereid zijn mee te denken over een alternatief plan als dat goedkoper, duurzamer en aantrekkelijker is. Over de wijze waarop het college meent te moeten omgaan met een genomen raadsbesluit hebben wij ons eerder kritisch uitgelaten.

Op 7 mei heeft onze fractie bovendien aangegeven dat de financiële onderbouwing voor de nieuwe plannen echt onvoldoende is. We hebben over de geheime financiële bijlage vragen gesteld. De antwoorden zijn zodanig dat onze fractie hierop geen oordeel kan baseren. Op 14 mei hebben wij daarom tegen de plannen voor het nieuwe raadhuis gestemd.

De cijfers van 2020 zijn: Fiets, voetganger en OV worden tezamen 18 keer genoemd (2019: 6 keer). Parkeren of parkeer 112 keer (2019: 115 keer).

Vandaar dat we in het debat weer vroegen: hoe zit het met toegankelijkheid van de voorzieningen in Hoofddorp-centrum voor ál onze inwoners? Dus ook voor de mensen zonder auto? En voor de mensen uit de andere kernen? Want inderdaad: straks ben je in 15 minuten van Hoofddorp op een terras in Amsterdam centrum. Maar het is nu al schier onmogelijk om zonder auto vanuit diverse kernen naar Hoofddorp te komen.

Dan stelden we, net als vorig jaar, de vraag: wat zijn de plannen voor het gebied tussen pakweg boekhandel Stevens en de Hoofdvaart? Hier bevinden zich het merendeel van de ondernemers. Ondernemers die het water niet zelden tot de lippen staat, die zich bovendien omringd zien door leegstaande en verpauperende panden. Wat doet het college eigenlijk voor hén met de invloed die zij hier kunnen uitoefenen? Heeft het college misschien niet wat verdergaande mogelijkheden én verantwoordelijkheden?

Kortom: wat  GroenLinks betreft doet het college onvoldoende om in Hoofddorp centrum het perspectief en de belangen van onze inwoners en van onze ondernemers te borgen. De inspanningen lijken selectief gericht op regionale en landelijke samenwerking.  Dat moet beter en dat kan ook beter. 

Dan het raadhuis: hiervoor geldt dat wij natuurlijk altijd bereid zijn mee te denken over een alternatief plan als dat goedkoper, duurzamer en aantrekkelijker is. Over de wijze waarop het college meent te moeten omgaan met een genomen raadsbesluit hebben wij ons eerder kritisch uitgelaten.

Op 7 mei heeft onze fractie bovendien aangegeven dat de financiële onderbouwing voor de nieuwe plannen echt onvoldoende is. We hebben over de geheime financiële bijlage vragen gesteld. De antwoorden zijn zodanig dat onze fractie hierop geen oordeel kan baseren. Op 14 mei hebben wij daarom tegen de plannen voor het nieuwe raadhuis gestemd.

GroenLinks wil geschiktere locatie IKC Halfweg | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 29-05-2020 00:00

Behoud het dorpspark en doe recht aan de inwoners. Die oproep deed GroenLinks toen duidelijk werd dat de gemeente bakzeil heeft gehaald met de plannen rondom het Integraal Kind Centrum in Halfweg.

Het Integraal Kind centrum (IKC) was tot nu gepland op het park dat aan het Margrietplantsoen in Halfweg ligt. Maar omwonenden vreesden voor onder meer veel parkeeroverlast en procedeerden daarom door tot aan de Raad van State. Daar hebben ze recent ook gelijk gekregen. Hoe nu verder?

Eerst even terug: wat was er ook alweer aan de hand? Op 21 april 2015 heeft de toenmalige gemeenteraad Haarlemmerliede & Spaarnwoude de Gebiedsvisie Ontwikkeling Dorpskern Halfweg vastgesteld. Een jaar later, op 31 mei, heeft deze raad het mooie Margrietplantsoen aangewezen als locatie om het nieuwe Integraal Kind Centrum (IKC) te vestigen. Voor de duidelijkheid: het geldende bestemmingsplan voor dit gebied luidde: “GROENVOORZIENINGEN”.

Het is goed om te benadrukken: toen deze beslissing genomen werd, was van een fusie met Haarlemmermeer nog geen sprake. Het was destijds dan ook volstrekt logisch dat een kern in een zelfstandige gemeente het onderwijs op orde moest hebben.

Maar hoe anders is het nu? Niet alleen is er nu een fusie achter de rug, ook heeft de Raad van State een duidelijke uitspraak gedaan op bezwaren van omwonenden. Toch zegt wethouder Steffens deze week in de pers: ‘Dit betekent minstens een paar jaar vertraging. Steffens wil zo snel mogelijk met de schoolbesturen om de tafel om te spreken over een alternatief plan.’

GroenLinks heeft de wethouder in de raadsvergadering van 28 mei 2020 gevraagd het door haar voorgestelde alternatief plan zo ruim mogelijk op te vatten. Zwanenburg en Halfweg zijn al sinds het ontstaan feitelijk één dorp. In de huidige situatie vallen ze ook onder dezelfde gemeente: Haarlemmermeer.

De fractie van GroenLinks ziet daarom nu een mogelijkheid - op basis van voortschrijdend inzicht - om de locatie van het IKC nog eens zorgvuldig onder de loep te nemen en daarbij ook locaties in Zwanenburg te betrekken. GroenLinks ziet graag dat - op basis van de actuele ontwikkelingen – de wethouder een nader onderzoek doet naar een meer geschiktere locatie voor dit IKC en daarbij naar het héle dubbeldorp kijkt, zodat het kleine(re) Halfweg ontlast wordt. Voordeel is dan dat aan bezwaren van bewoners recht wordt gedaan en een belangrijk dorpspark behouden kan blijven.

Wethouder Steffens heeft nu toegezegd ook andere, wellicht beter geschikte, locaties te bestuderen en te betrekken in een nieuw te ontwikkelen alternatief plan voor dit IKC. Hoe dat afloopt, daarvoor houden we natuurlijk de komende tijd stevig de vinger aan de pols.

 

/r/d0b3b6512f0fca2494c246c7d7fd52c2?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGroenLinks+wil+geschiktere+locatie+IKC+Integraal+Kind+Centrum+Halfweg&id=c0581d56c74f3d64efe98682d3302b1d891198d2
/r/d0b3b6512f0fca2494c246c7d7fd52c2?url=http%3A%2F%2Fhaarlemmermeer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FGroenLinks+wil+geschiktere+locatie+IKC+Integraal+Kind+Centrum+Halfweg&id=c0581d56c74f3d64efe98682d3302b1d891198d2

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.