Nieuws van politieke partijen in Harderwijk over CDA inzichtelijk

125 documenten

Ledenvergadering op 2 juni

CDA CDA Harderwijk 26-05-2021 14:49

De (Voorjaars) Algemene Ledenvergadering wordt gehouden op woensdag 2 juni vanaf 20.00 Helaas is het nog niet mogelijk de ALV met fysieke deelname te houden. De ALV wordt daarom via Zoom uitgezonden vanuit Kerkelijk Centrum De Regenboog. Om deel te nemen is het noodzakelijkvooraf te registreren via onderstaande link. Dit kan ook nog tijdens de ALV. https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZwkcOqhrjotHdI4cC9dLoj0nOqNx5iYSh2S Na registratie ontvangt u per email de deelname gegevens.

Verkeersveiligheid N302

CDA CDA Harderwijk 12-02-2021 18:52

Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de Leuvenumseweg in Harderwijk. Wij hebben samen met D66 schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302/Leuvenumseweg. Geachte college, In het najaar van 2020 hebben wij gesproken met bewoners van de Leuvenumseweg en Sonnevanck. Deze bewoners hebben destijds ook gebruik gemaakt van het inspraakrecht bij de commissie Ruimte om hun zorgen kenbaar te maken, met name omtrent verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302. Op het betreffende, 4 kilometer lange, weggedeelte van de N302 is een maximumsnelheid van 80 km/h is toegestaan. Het traject tussen de splitsing met de Jonkheer Dr. C.J. Sandbergweg en de kruising met de Ceintuurbaan bevat diverse oversteekplaatsen voor fietsers, wandelaars en atleten. Er zijn parkeerplaatsen voor het Hondenbos, de trimbaan, het natuurspeelterrein en de regionale mountainbike route. Een afslag naar dierenasiel De Ark, naar verpleeghuis Sonnevanck en bovendien nog twee gedeeltes met een adviessnelheid van 50km/h omdat er gevaar bestaat voor overstekend wild. Veel dynamiek op 4 kilometer! Het traject is wel opgenomen in het verkeersveiligheid plan van de gemeente Harderwijk en een regionale lijst maar heeft geen prioriteit omdat hier voornamelijk gevoelsmatig onveiligheid ervaren zou worden. Bent u ervan op de hoogte dat op genoemd weggedeelte de laatste tijd diverse, ernstige ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden? Is het college bereid om dit nogmaals onder aandacht te brengen van onze provincie omdat we van hen afhankelijk zijn voor een aanpak van de N302. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zijn uw plannen en acties daartoe? Komt dit weggedeelte van de N302 voor op de inventarisatielijst en/of de provinciale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid? Wat betekent dit voor de planning van onderhoud en de mogelijkheid tot verbetering van de verkeersveiligheid van dit weggedeelte? Op welke wijze kan de gemeente Harderwijk bijdragen aan versnelling van het proces en de prioriteit helpen verhogen? Recreatie speelt, met name in deze Coronatijd, een grote rol in de drukte op dit weggedeelte net buiten de bebouwde kom van Harderwijk. Er zijn bezoekers van het hondenlosloopgebied en het natuurspeelterrein, wandelaars, overstekende atleten tussen de atletiekbaan en trimbaan en bovendien kruist de succesvolle, regionale mountainbikeroute dit weggedeelte. Hoe ziet u kans om voor hen de veiligheid te vergroten? Bestaat de mogelijkheid om op dit weggedeelte van de N302, over de lengte van 4 kilometer, een pilot te starten om de veiligheid te vergroten door de maximumsnelheid te verlagen naar 60km/h ? Zo nee, waarom niet? De parkeergelegenheid aan de Watertorenweg is nu vaak al overvol. Is het mogelijk om op momenten van grote drukte, bijvoorbeeld in de weekenden en/of wanneer het weer mooi weer wordt, verkeersregelaars in te zetten? Klik hier voor de schriftelijke vragen Foto:wegforum.nl

De kop is eraf…

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 07:23

Voor de zomer heb ik mijzelf aan u geïntroduceerd en verteld waar ik naar toe wil met onze fractie. Als fractievoorzitter ben ik alweer 4 maanden onderweg en daarom wil ik u graag op de hoogte brengen van wat er allemaal speelt in de politiek, maar in onze fractie en ook voor mij als fractievoorzitter. De kop is eraf! Fractievoorzitterschap bevalt goed. Tegelijkertijd speelt er veel. Laat ik beginnen u te vertellen dat, ondanks de extra vergaderingen en werkzaamheden, het erg leuk is om fractievoorzitter te zijn. Het is schaken op meerdere borden tegelijk en daarbij ook het overzicht zien te behouden. Op dit moment speelt er namelijk een hoop in de politiek in Harderwijk. Onderwerpen die nu spelen zijn: het Sinterklaasfeest, het regenboogbeleid, verlenging van het AZC voor opnieuw 5 jaar, plaatsing van windmolens, de komende begroting en nog veel meer. Onderwerpen genoeg om ons als CDA te laten gelden. Ook als fractie zijn we goed op stoom Als fractie zijn we lekker bezig. Zo hebben we al meerdere schriftelijke vragen ingediend, waaronder over: fietsgebruik boulevard, herbouw Randmeer en inbraak en diefstal Watertorenweg (trimbaan). Daarnaast vinden er ook verschillende gesprekken plaats, zoals bijvoorbeeld met vertegenwoordigers van de woonwagenbewoners over het tekort aan plekken, de voedselbank over het nieuw te bouwen pand en de boulevardondernemers over het verkeer op de boulevard. Binnenkort gaan we ook nog het gesprek aan met Daisy Vliegenthart, statenlid CDA Gelderland. Met haar gaan we het gesprek aan over de verschillende verkeersproblemen rondom en op de N302. Ook zullen we met haar praten over de maatregelen die de provincie neemt ten aanzien van Covid-19. We vervelen ons niet Ondertussen kaarten wel zelf ook nog allerlei onderwerpen aan zoals de wateroverlast in de wijk Drielanden. Ida heeft zich samen met Andrea sterk gemaakt voor een goede oplossing voor de bewoners in het nieuwgebouwde gedeelte Harderweide. Daarnaast speelt ook het een en ander rondom de camperplaatsen in Harderwijk waar we ook in duiken. Zoals u kunt lezen vervelen we ons niet. Dat willen we graag zo houden. Heeft u dus ideeën of wilt u graag met ons over een onderwerp van gedachten wisselen dan horen we dat graag. Door: Wilco Mazier, Fractievoorzitter

Flinke drukte op Harderwijkse boulevard

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 07:20

Van Dale geeft als betekenis voor Boulevard: “Een brede straat in grote steden of langs het strand” In Harderwijk hebben we de Strandboulevard-Oost en Strandboulevard-West. Dan mag je wel wat verwachten toch? Echter, onze Boulevard is niet breed en loopt ook niet langs het strand. Best verwarrend eigenlijk en dat is ook het geval voor de diverse bezoekers van deze Boulevard. Afstappen of niet? Als bewoner van de binnenstad zie en hoor je nog weleens wat. Zo was ik op een mooie dag in de maand juli getuige van een discussie op de Harderwijkse Boulevard tussen een aantal fietsers. De ene dacht dat ze moesten afstappen en andere zei van niet. Al snel kwam er een inwoner van de stad bij, hij wist hen te vertellen dat je hier, ondanks het gele bord waarop men vraagt fietsers af te stappen, gewoon mag fietsen. Dus dat deden ze toen maar. Een drukte van belang Dat tafereel was een eyeopener voor mij. Als raadslid denk ik soms kunnen of moeten we hier iets mee? Dat onze Boulevard zoveel bezoekers trekt is natuurlijk super. Het is een mooi gebied geworden en bovendien erg gezellig met de vele terrassen. Aan de andere kant ontstaan er soms gevaarlijke situaties en/of opstoppingen door de vele gebruikers zoals wandelaars, fietsers, het treintje en zo nu en dan auto’s. Duidelijkheid bieden is nodig Met name het gedeelte van de Strandboulevard-Oost tussen de Vischpoort en Kokki’s is erg smal. De fietsknooppunten- en Zuiderzeefietsroute lopen hier ook langs. Het CDA heeft gevraagd of met name voor dit stuk een veilige fietsroute zou kunnen komen via het Dolfinariumeiland. Veel bewoners die bekend zijn met de situatie fietsen hier nu ook al langs om de drukte te omzeilen. Denkend aan de toekomst mag verwacht worden dat bij voltooiing van Waterfront fase 3, het Dolfinariumeiland en de Wijde Wellen nog veel meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Veel bezoekers van de Boulevard en het Strandeiland komen met de fiets en dat is een goede zaak. We zien dat het voor hen niet altijd duidelijk is waar hun fietsen gestald kunnen worden met als gevolg dat ze overal geparkeerd staan. Bijvoorbeeld tegen de stadsmuur, tegen de Vischpoort en voor de banken zodat er nog minder zitplaatsen zijn. Maar die duidelijkheid wordt niet gegeven. CDA in actie! Op onze vragen heeft het college geantwoord dat ze gebruik wil maken van maatwerk en in de zomermaanden aan fietsers vraagt of ze vrijwillig willen afstappen en dat ze willen kijken naar een tijdelijke fietsroute via het Dolfinariumeiland. Ook wil men de stenen bank bij de Vischpoort aanduiden als bank omdat dit nu niet duidelijk zou zijn. Wij vinden deze antwoorden erg vrijblijvend en nog steeds geen duidelijkheid geven. We zijn met deze vraagstukken nog druk aan de slag en zijn van plan om zelf met voorstellen te komen zodat de situatie in 2021 anders zal zijn! Door: Gerdien Morren, Raadslid

Commissie Ruimte september 2020

CDA CDA Harderwijk 13-09-2020 16:46

Verslag van de commissievergaderingen Ruimte 3 en 8 september j.l. Volle agenda’s en meteen weer vol aan de bak met twee vergaderingen na het zomerreces, het was even schakelen. Rondvraag De rondvraag gebruikten wij om de vraag te stellen of er een (tijdelijke) oplossing komt omtrent de overlast die geparkeerde auto’s bezorgen in de aanliggende straten van het Crescentpark. Wethouder De Jong zegde toe dat er een duidelijke bewegwijzering komt naar het Biezenplein, de parkeerplaats bij de Regenboogkerk en de scholen. In de nabije toekomst is voorzien in een parkeerplaats in het nog te ontwikkelen deel van Harderweide. Maatwerkwoningen of ‘Skeave huse’ Er is behoefte aan een woonvorm die gericht is op stabiel prikkelarm kunnen wonen, voor mensen die niet passen in het gewone aanbod van zorg, voor opvangslapers en voor mensen die uit huis zijn gezet. Aan de raad wordt nu gevraagd of zij kunnen instemmen met een haalbaarheidsstudie voor acht maatwerkwoningen aan de Parallelweg 7. Ook de regiogemeenten moeten in hun gemeente een plek aanwijzen voor meerdere maatwerkwoningen. De CDA-fractie gaat hiermee akkoord met dien verstande dat a) naar de inbreng en voorstellen van de bewoners van de naastliggende woningen geluisterd en gehandeld wordt, b) een beheerder van Iriszorg 24/7 aanwezig zal zijn en c) als uit de studie blijkt dat de locatie niet geschikt te maken is, alsnog een haalbaarheidsstudie voor de locatie aan de Zandlaan zal worden uitgevoerd. Bestemmingsplan De Harder-Zeebuurt De fractie is het eens met de ambtelijke reactie op de zienswijze van de indieners. De indieners menen dat er onaanvaardbare leegstand zou komen met onaanvaardbare gevolgen voor het ondernemersklimaat. Het betreft een verplaatsing en volgens het Stec-rapport valt te verwachten dat de ruimtelijke effecten aanvaardbaar zijn. De verhuurder van de huidige bouwmarkt aan de Verkeersweg, die ook de verhuurder is van de benzinepomp, is het niet eens met die stelling. De fractie beraad zich nog over een motie over een mogelijke andere invulling van het gebied aan de Verkeersweg. Bestemmingsplan Slenck en Horst Met dit bestemmingsplan wordt de functie van recreatie gewijzigd naar wonen en mag er 20 m2 aan bijgebouwen per perceel zijn. Het meerdere boven de 20m2 moet verwijderd worden. 13 van de 190 eigenaren menen dat hen te veel beperkingen wordt opgelegd, bovendien zijn zij het niet eens met de vereveningsbijdrage die zij moeten betalen. De bezwaren komen erop neer dat de bewoners de voordelen willen van zowel de recreatie- als de woonbestemming, overigens hebben zij wel getekend voor een woonbestemming. De CDA-fractie sprak haar waardering uit voor de jarenlange inzet en doorzettingsvermogen van wethouder De Jong en allen die aan dit dossier gewerkt hebben. Het CDA zal dan ook instemmen met het bestemmingsplan Buitengebied- Park Slenck en Horst zodat het park een woonbestemming krijgt. Werksessie scenario’s bouwhoogte Waterfront De dilemma’s kwamen aan de hand van enkele stellingen duidelijk aan het licht. De commissie discussieerde over parkeren, ruimtelijke kwaliteit en financiën. Voor hoger bouwen en dus meer woningen zijn meer parkeerplaatsen nodig, volgens ons moet je omliggende wijken hier niet mee opzadelen. Hoge gebouwen van negen verdiepingen als een lint langs wijken met grondgebonden woningen is niet wenselijk. Je wil toch over 30 jaar niet het verwijt krijgen dat jij daar aan meegewerkt hebt? Ruimtelijke kwaliteit heeft naar onze mening prioriteit. Spreiding van betaalbare woningen over het Waterfront en de stad verdient onze voorkeur. Gerdie Morren en Ida Stoevelaar foto: Wijkvereniging Drielanden

Fietsgebruik boulevard

CDA CDA Harderwijk 24-08-2020 14:34

De vernieuwde Boulevard van Harderwijk is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van de stad. Er zijn meer terrassen gekomen waardoor er minder ruimte is voor wandelaars en fietsers. Daardoor ontstaan er snel opstoppingen met alle drukte van dien. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA gaat schriftelijke vragen stellen aan het college met name over onveilige situaties en toegankelijkheid op de Boulevard. Het CDA wil meer duidelijkheid omtrent het fietsgebruik op de Boulevard, in de huidige- en toekomstige situatie. De CDA-fractie vraagt zich onder andere af of het verantwoord is dat de fietsknooppuntenroute en Zuiderzeefietsroute gebruik maken van de Boulevard. Of is het mogelijk dat deze routes via het Dolfinariumeiland kunnen worden geleid? Het valt de fractieleden Andrea Oosting-Klock en Gerdien Morren ook op dat er veel fietsen staan geparkeerd voor de lange, stenen bank nabij de Vischpoort en voor de Vischpoort zelf, het visitekaartje van Harderwijk! Tevens wil het CDA geïnformeerd worden over de rechtsgeldigheid van de gele borden die fietsers vragen af te stappen of geen fietsen te parkeren bij de Vischpoort. "De vernieuwde Boulevard is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van Harderwijk. Veel van hen komen op de fiets en dat is een goede zaak. Het levert echter ook hier en daar problemen op. Bijvoorbeeld dat het, ondanks een geel bord met het verzoek geen fietsen te parkeren, regelmatig vol met fietsen, scooters en motoren staat voor de Vischpoort, het visitekaartje van Harderwijk! Hierdoor is het ook niet mogelijk om plaats te nemen op de lange stenen bank die bij de Vischpoort staat terwijl er in onze ogen al te weinig bankjes in het Boulevardgebied te vinden zijn. De terrassen zijn uitgebreid, er is daardoor minder ruimte beschikbaar voor wandelaars en fietsers waardoor snel opstoppingen ontstaan met alle drukte van dien. Bovendien is niet altijd duidelijk voor de boulevardgebruiker wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen: Kunnen fietsen, scooters en motoren die voor de zitbank en daarmee ook voor de Vischpoort geparkeerd staan op grond van het geplaatste bord verwijderd worden om toegankelijkheid en veiligheid te waarborgen? Zo niet, kan het college aangeven waarom bij de Vischpoort niet gekozen is voor officiële verkeersborden met een parkeerverbod voor o.a. fietsen zoals deze ook bij de Strekdam geplaatst zijn? Bij drukte worden dranghekken met borden die fietsers verzoeken af te stappen op de rijbaan geplaatst. Is het college het met het CDA eens dat deze voor onduidelijkheid en verwarring zorgen bij fietsers? En voor irritatie bij wandelaars, ondernemers en terrasbezoekers omdat niet alle fietsers op dit verzoek reageren? Welke mogelijkheden ziet het college om bij grote drukte de veiligheid voor alle gebruikers van de Boulevard te waarborgen? Als gastvrije Hanzestad worden in Harderwijk net als in het verleden, met name in de binnenstad, op drukke tijden fietsstewards ingezet om fietsers te wijzen op de diverse fietsparkeerplaatsen. Kunnen deze ook op meer locaties op en rondom de Boulevard ingezet worden? Welke mogelijkheden ziet het college om de fietsknooppuntenroute en de Zuiderzeefietsroute te verleggen en geen gebruik te laten maken van de Boulevard? Voetgangers, fietsers en het treintje maken gebruik van de Boulevard. Heeft het college overwogen om het meest drukke gedeelte van de Boulevard te ontlasten door bijvoorbeeld fietsers via het Dolfinariumeiland te laten fietsen? Zo nee, waarom niet? Welke mogelijkheden ziet het college om bij de toekomstige ontwikkeling van het Dolfinariumeiland een veilige fietsroute via het Dolfinariumeiland te laten lopen?" Gerdien Morren en Andrea Oosting-Klock

CDA pleit voor gebruik bodycams en onderzoek (gewelds)middelen BOA’s Harderwijk

CDA CDA VVD Harderwijk 18-07-2020 09:34

De afgelopen periode is er meermaals in het nieuws geweest dat er in andere gemeenten handhavers zijn belaagd. Gelukkig is dit in Harderwijk niet gebeurd, maar de handhavers hebben wel steeds vaker te maken met situaties die escaleren. Het CDA heeft het initiatief genomen om samen met de VVD hier actie op te ondernemen. Zo is er verzocht om versneld bodycams te laten gebruiken. Uit onderzoek bij diverse gemeenten, waaronder Almere, is gebleken dat het dragen en gebruiken van bodycams bijdragen aan het veiligheidsgevoel van de BOA’s op straat. De bodycams hebben bovendien een de-escalerende werking. De BOA’s in Harderwijk zijn momenteel alleen uitgerust met portofoons. Het CDA heeft het college tevens verzocht om de uitbreiding van (gewelds)middelen te onderzoeken. Hiermee worden bedoeld, handboeien, pepperspray en wapenstok. In diverse gemeenten worden deze reeds gebruikt door de BOA’s aldaar. Als uit onderzoek blijkt dat deze middelen het werken van de BOA’s ondersteunen en het veiligheidsgevoel van de BOA’s vergroten, dan pleit het CDA ervoor deze aan te schaffen en de BOA’s met het oog op het gebruik ervan op te leiden. Beide voorstellen zijn door een meerderheid van de raad gesteund en de burgemeester heeft reeds de toezegging gedaan dat de inzet van bodycams zo snel mogelijk wordt geregeld en uitbreiding van de uitrusting met handboeien in ieder geval kan rekenen op de steun van het college. Belangrijk voor het CDA is dat de BOA’s op een veilige wijze hun werk kunnen uitvoeren. We zijn dan ook benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar de uitbreiding van (gewelds)middelen. In november 2020 zal er een terugkoppeling worden gegeven van het onderzoek. Andrea Oosting-Klock Fractievertegenwoordigster CDA Harderwijk-Hierden

Huisafval, een gemiste kans

CDA CDA Harderwijk 18-07-2020 09:06

Donderdag 9 juli 2020 is het besluit gevallen. We krijgen in 2021 een afvalsysteem, waarbij PMD (Plastic, Metaal/Blik en Drankenkartons) met nascheiding eruit worden gehaald. Het CDA is daar niet voor en heeft samen met HA in diezelfde raadsvergadering een poging ondernomen, d.m.v. een amendement op het voorstel, om PMD apart in te zamelen, in transparante zakken. PMD is namelijk het grootste bestanddeel in de restafvalbak en door apart inzamelen zouden de inwoners van Harderwijk en Hierden hun restafval aanzienlijk kunnen verminderen. En dat is nodig, want de inwoners moeten vanaf 2021 per lediging, dus per keer dat je de bak aan de straat zet, betalen. Die kans op minder restafval is nu dus verkeken, wat tot hoge kosten voor de inwoners kan gaan leiden. Dus geen aparte inzameling, maar nascheiding. Alle PMD moet dus in de grijze bak. Zoals bekend, en nu voor de hoogbouw en binnenstad ook mogelijk wordt, houden we papier en gft wel apart, in resp. de blauwe en groene bak. Ook blijven we glas naar ondergrondse containers wegbrengen. Maar wat PMD betreft is er, volgens het CDA, totaal geen sprake van een financiële prikkel. Want je kan je bak niet leger krijgen en je kan je afvalstroom niet verminderen. “Voor de inwoners die al goed aan het scheiden waren, is er geen winst te behalen, helaas. Deze milieubewuste bewoners scheiden hun afval al heel goed en moeten nu dus plastic bij het restafval doen en daarvoor betalen”, aldus raadslid Peter Sels. Het CDA wil de inwoners serieus nemen en heeft daarom, samen met HA, het genoemde amendement ingediend. Met nascheiding is er geen sprake van het inzetten op bewustwording van het beter scheiden van het restafval, want PMD kan er ‘gewoon’ bij, in de grijze bak. Wat het CDA betreft een gemiste kans. De inwoners die toch hun PMD apart willen inzamelen, kunnen dat bij het gemeentelijke afvalstation doen. Dat is gratis. Met het oog op de hoeveelheid PMD zullen mensen dat wekelijks moeten doen. Anders heb je een aanhangwagen nodig. Als veel inwoners dat gaan doen, is de vraag of de verkeersbewegingen die hierdoor per week ontstaan, goed voor het milieu zijn en of het afvalstation de toeloop aankan. Het antwoord op deze vragen weten we eigenlijk al. Peter Sels Raadslid CDA Harderwijk-Hierden

Hoe de raad weer vergaderde in het Huis van de Stad op 2 juli 2020

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Harderwijk 07-07-2020 18:05

Ik keek ernaar uit, weer met z’n allen in de raadzaal, weliswaar op 1,5 meter afstand van elkaar, maar toch beter dan alleen voor je scherm thuis. Er was veel in te halen is gebleken, de vergadering duurde tot in de kleine uurtjes … Onze fractie was goed op dreef, de aangenomen motie ‘Meer bomen nu” van GroenLinks dienden we mee in, de motie van D66 ‘Zwerafval hotspots’ , mede opgesteld door Gerdien Morren, werd unaniem aangenomen. Het door mij ingediende CDA amendement ‘Harderwijkse methode inschrijven (en uitschrijven) arbeidsmigranten’ werd unaniem aangenomen, het tweede ‘Privacy en kwaliteit van wonen’ haalde het net niet. Jammer dat tegenstemmers de huisvesting van arbeidsmigranten vergeleken met die van studenten of vreesden voor verdringing van woningzoekenden. De controle op arbeidsmigrantenhuisvesting, die nu opgepakt gaat worden, zal ongetwijfeld veel miserabele huisvesting aan het licht brengen. Gelukkig pakte de ChristenUnie mijn suggestie op om te gaan voor een amendement ‘Klachtenmeldpunt voor arbeidsmigranten ter voorkomen van uitbuiting’. Uiteraard dienden we deze mee in, het amendement werd unaniem aangenomen. Het agendapunt ‘Duurzaamheidsvisie’ werd uitgebreid aan de orde gesteld door GroenLinks met het inbrengen van vier moties. Helaas kreeg de indiener niemand mee, maar vroeg wel veel geduld van collega raadsleden. ‘Minder is meer’, zo begon Peter Sels zijn betoog over VANG inzamelsysteem huishoudelijk afval. Minder afval en meer bewust zijn bij afvalscheiding, haal van tevoren pmd (plastic, metaal en drankkartons) eruit en breng deze naar afvalstations. Er blijft minder restafval over met minder ledigingen per jaar. Een financiële prikkel, een beloning, verdwijnt bij na-schei Wilco Mazier tenslotte, keek terug op het jaar 2019. Bij de begrotingsbehandeling voor het jaar 2019 was het niet nodig keuzes te maken, maar liefst 24 amendementen werden aangenomen. Vele zijn uitgevoerd of lopen nog dit jaar door. We hebben €345.00 overgehouden op het sociaal domein, dit bedrag is naar de reserve van het sociaal domein gegaan. De verwachting is dat de kosten ervan de aankomende jaren zullen stijgen, daarom is het goed dat er een reserve is en we niet hoeven te bezuinigen op het sociaal domein. Nog steeds staat het weerstandsvermogen op 1.0 Eind dit jaar 2020 zullen er wel keuzes gemaakt moeten worden. Wilco zegt tevreden te zijn over de stappen die gezet zijn als het gaat over bestaanszekerheid en over het bouwen van sociale huurwoningen. Trots is hij op hoe de gemeente de financiën op orde heeft. Om 01.15 uur op 3 juli hamerde de burgemeester de raadsvergadering af. 5 juli 2020 Ida Stoevelaar

Webinar over de politieke actualiteit – 8 juli 2020

CDA CDA Harderwijk 28-06-2020 17:53

Politieke actualiteit: op de hoogte blijven en meedenken Het is in deze tijd moeilijker om fysieke bijeenkomsten te organiseren. Ondertussen hebben we als afdeling wel de behoefte de leden en geïnteresseerden mee te blijven nemen in de ontwikkelingen die spelen binnen politiek Harderwijk. Ook vanuit de leden is er behoefte aan meer ruimte voor gesprek en discussie over (actuele) politieke thema’s. Dit is naar voren gekomen uit de onlangs gehouden enquête. Dat kan door mee te doen met ons webinar! Meerdere redenen dus om een webinar te organiseren! Bij een webinar kunt u deelnemen aan een livestream op uw computer, tablet of smartphone. U kunt meekijken en luisteren en vragen stellen. De webinar gaat plaatsvinden op 8 juli van 20:00u tot 21:15u. Julius Terpstra (foto) zal als lid van de Tweede Kamerfractie deze avond bijwonen. Julius is belast met de portefeuille ‘Wonen’. Hij zal vooral de landelijke ontwikkelingen duiden die spelen rond de krapte op de woningmarkt en hoe het CDA hierin staat. Precies een thema dat ook in onze gemeente actueel is. In gesprek over De Wijde Wellen, Corona, de woningmarkt… De onderwerpen waar we graag met jullie het gesprek over aan gaan, zijn: 1. Ontwikkeling ‘De Wijde Wellen’ 2. De steunmaatregelen en de financiële situatie in het kader van Corona 3. De krapte op de woningmarkt (ook in breder perspectief; landelijk) Naast een update op deze onderwerpen vanuit de wethouder en de fractie, vinden we het juist belangrijk vooral ook ruimte te geven om in gesprek te gaan met de wethouder en de fractie. Aanmelden Om deel te kunnen nemen kunt u viamichiel.cdaharderwijk@outlook.com uw aanmelding doorgeven. Een paar dagen voor de bijeenkomst mailen we u de inloggegevens zodat iedereen die zich heeft aangemeld in staat is de avond bij te wonen. Door: Peter Sels en Rob Hammenga

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.