Nieuws van GroenLinks in Hilversum inzichtelijk

163 documenten

Schriftelijke vragen Circusterrein (art. 41 RvO) | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Hilversum 06-09-2020 00:00

In de week van 31 augustus 2020 heeft GroenLinks-fractielid Lex van Waarden samen met fractielid Pelsma van de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over de voortgang van het zgn. Circusterrein in Hilversum-Zuid. De vragen zijn in dit artikel te lezen.

Geacht College,

Op 13 november 2019 werd de Motie 19-129 “Sneller aan de slag met het Circusterrein” aangenomen. Conform toezegging was het streven om voor de zomer 2020 met een voorstel voor uitgangspunten te komen (zoals de verhouding wonen en werkgelegenheid). Nu Hilversum niet als Sleutelgebied MRA doorgaat komt ambtelijke capaciteit en focus vrij. Het ligt ons inziens voor de hand om voortvarender aan de slag te gaan met het Circusterrein:

Er is in Hilversum grote ambitie om woningen te realiseren. De woningbehoefte is groot. Het Circusterrein heeft veel ontwikkelpotentie, de gemeente is eigenaar Het Circusterrein is al jarenlang onderwerp van gesprek maar ligt nog altijd braak Er zijn diverse plannen gemaakt, waaronder door woningbouwvereniging

GroenLinks en ChristenUnie hebben de volgende vragen:

Wat is de stand van zaken van het toegezegde onderzoek naar de mogelijkheden en uitgangspunten van het Circusterrein? Wat maakt dat er zoveel jaren over het Circusterrein gesproken wordt als bouwlocatie zonder dat er voortgang lijkt te worden geboekt? Is er contact met belanghebbenden zoals omwonenden en Ondernemingsvereniging Hilversum ZuidWest? Is er contact met de woningcoöperaties, welke reeds plannen hebben ontwikkeld? Is het Circusterrein in beeld als (tijdelijke) locatie voor mobiliteitsoplossingen? Zoals Park&Ride (bezoekers centrum) en een verdeelpunt voor elektrische distributie/bevoorrading winkels. Welke handvaten heeft het college nodig om dit proces te versnellen? Wat wil het college doen in tussentijd dat er nog geen woningen staan op het braakliggende terrein? Zijn de mogelijkheden van tijdelijk gebruik (jongerenwoningen, tiny-houses, urban-farming) in beeld? Kortom: wanneer slaan we de eerste “spreekwoordelijke” paal?

Wij vernemen graag uw antwoord, in afwachting daarvan, vriendelijke groet,

Lex van Waarden GroenLinks Hilversum            

&

Tjerk Pelsma ChristenUnie Hilversum

 

Lees hier ons nieuwsbericht over het Circusterrein van 2019. 

 

Column Lex van Waarden: Samen bouwen aan Hilversum | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 22-08-2020 00:00

Vlak voor de zomer is avondenlang gesproken over Sleutelgebied Hilversum. Toen de stofwolken opgetrokken waren bleek het Sleutelgebied gesneuveld. En waren mijn zoon en dochter bijna vergeten dat ik ook thuis woonde.

Rijksgelden voor wonen, werken, voorzieningen en bereikbaarheid worden in onze regio verdeeld via de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Als Sleutelgebied zit je bij die gesprekken vooraan aan tafel. Daar is wat GroenLinks betreft helemaal niets mis mee. Hilversum is geen dorp, geen fort of eiland. Hilversum is met ruim 90.000 inwoners hét centrum van de Gooi en Vechtstreek. En onderdeel van de Metropool Regio Amsterdam. Die positie erkennen getuigt naar mijn mening van zelfbewustzijn en biedt nu en in de toekomst belangrijke kansen bij wonen, werken en mobiliteit.

In gesprek

Komende maanden pakken we - mede dankzij het Burger Initiatief Voorstel - het gesprek over de toekomst van Hilversum weer op. Ik kijk uit naar die gesprekken. En vertrouw erop dat we allemaal verder durven te kijken dan onze eigen achtertuin. Zodat we samen tot een integrale, breed gedragen visie komen.

De discussie over de 10.000 woningen ging afgelopen maanden een geheel eigen leven leiden. Dat is jammer, want het leidde af van de opgaven die er wel degelijk liggen in Hilversum, zoals het enorme tekort aan betaalbare woningen. En van de kansen die er liggen om bestaande kwaliteiten van Hilversum te behouden, te versterken en uit te bouwen.

Samen in gesprek gaan vraagt om wederzijds vertrouwen. Vraagt om luisteren naar elkaar en een constructieve houding. Vraagt om het lef om keuzes te maken, ook wanneer die niet helemaal in je eigen straatje liggen.

Woningen

De ruimtelijke kwaliteit van Hilversum ('dé Tuinstad van Nederland’) is groot, de natuur rond Hilversum is prachtig. Dat willen we graag zo houden. Tegelijkertijd hoop ik dat we tussen nu en 2040 niet alleen maar veel vergaderen en discussiëren maar vooral ook daadwerkelijk woningen gaan bouwen. En niet zo’n beetje ook, wat GroenLinks betreft.

Ik heb daarom afgelopen jaar gepleit voor een hoogbouwvisie. Niet omdat er hoge woontorens moeten komen. Maar juist om zorgvuldig te kijken en met elkaar te beslissen waar het wél en waar het níet wat hoger kan.

GroenLinks gunt de jongere, de docent, de verpleger en de politieman een betaalbare woning in Hilversum. Bijvoorbeeld op het Circusterrein. GroenLinks gunt de senior een geschikt levensloopbestendig appartement. Met doorstroming op de woningmarkt als gevolg.

GroenLinks gunt de Hilversummer een leuke baan op fietsafstand. En een elektrische deelauto om de hoek. GroenLinks gunt de Hilversummers in 2040 een duurzame, sociale en levendige tuinstad.

Samen bouwen

Ik spreek de hoop uit dat we in 2040 geen onbereikbaar en onbetaalbaar slapend tuindorp zijn geworden maar een prachtige bruisende, groene tuinstad. Omdat we het lef hadden om samen te bouwen aan Hilversum.

 

Deze column werd ook gepubliceerd in de Gooi en Eembode van 20 augustus 2020

Vragen over toename geluidshinder bij verlegging van de centrumring | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 13-08-2020 00:00

GroenLinks-raadsleden Frank Kool en Lex van Waarden hebben 11 augustus jl. vragen gesteld aan het college over de geluidshinder die omwonenden gaan ondervinden wanneer de centrumring bij de herinrichting van het stationsgebied verlegd gaat worden. Het plan is dat de centrumring niet meer via de stationsstraat loopt , maar via de Koninginneweg, de Schoolstraat en het Langgewenst. Uit onderzoek is gebleken dat dit tot gevolg heeft dat omwonenden te maken krijgen met meer geluidshinder. 

Geluidshinder door optrekkende auto's In het onderzoeksrapport wordt het leggen van reducerend afval genoemd als mogelijke oplossing voor de overschrijding van de geluidsnormen. Frank en Lex vroegen zich af of er niet ook andere oplossingen mogelijk zijn. Zij zijn op bezoek gegaan bij een omwonende aan het Langgewenst en hebben daar gezien dat het geluidsoverlast vooral veroorzaakt wordt door auto's die optrekken nadat zij net een scherpe bocht hebben gemaakt. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur op dit deel van de centrumring zou daarvoor een oplossing kunnen zijn.

Artikel 41 vragen Daarom vragen zij het college onder andere of ook onderzocht is wat de effecten zijn van verlaging van de maximumsnelheid. De vragen staan los van de recente discussie over de centrumring als racebaan, nadat een auto met grote snelheid een restaurant bij het Langgewenst had geramd. Maar sluiten daar uiteraard wel mooi bij aan.

Lees hier de vragen die Frank en Lex aan het college hebben gesteld.

 

 

 

Arie Poels: 'Nieuwe vormen van inkomensondersteuning zijn hard nodig' | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 19-07-2020 00:00

Door de coronacrisis stijgt het aantal mensen dat een bijstandsuitkering aanvraagt. Dit is wat GroenLinks betreft een goede aanleiding om opnieuw te kijken naar vormen van bijstand en hoe wij mensen aan het werk helpen.

Het beeld dat we nu zien gaan we de komende jaren namelijk veel meer zien. Naar verwachting zullen de komende twintig jaar de helft van de huidige banen verdwijnen door verdere technologisering. Als gevolg zal er een steeds grotere groep mensen zich richten op de gemeente voor ondersteuning. De gemeente kan hierin niet blijven handelen zoals ze jarenlang gewend is, namelijk door te proberen om mensen via re-integratietrajecten weer aan het werk te krijgen. Er zal naar andere oplossingen moeten worden gekeken, zoals een basisinkomen, arbeidstijdverkorting en basisbanen.

De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid adviseert verder om te gaan werken met zogenaamde basisbanen. Hiervoor lopen al experimenten in Amsterdam, Den Haag en Heerlen. Basisbanen geven zekerheid en grip voor mensen die moeilijk aan het werk komen.

Lees hier verder bij de NOS.

De afgelopen weken heeft de fractie van GroenLinks meerdere malen aandacht gevraagd voor deze ontwikkelingen. We vinden dat het college hierin te weinig ambitie toont.

Eerdere berichten vanuit de fractie:

Schriftelijke vragen fractie over nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk (1 mei 2020)

Vervolgvragen nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk (25 juni 2020)

Vervolgvragen nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 25-06-2020 00:00

Op 1 mei jl. heeft GroenLinks vragen gesteld over nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk. Op 27 mei jl. hebben we de beantwoording van het college mogen ontvangen. We vinden het jammer dat het college niet meer ambitie toont om in te spelen op de snel veranderende arbeidsmarkt en zich hierin durft uit te spreken voor een nieuwe koers.

Naar verwachting zullen de komende twintig jaar de helft van de huidige banen verdwijnen door verdere technologisering. Als gevolg zal er een steeds grotere groep mensen zich richten op de gemeente voor ondersteuning. De gemeente kan hierin niet blijven handelen zoals ze jarenlang gewend is, namelijk door te proberen om mensen via re-integratie trajecten weer aan het werk te krijgen. Er zal naar andere oplossingen moeten worden gekeken, zoals een basisinkomen, arbeidstijdverkorting en basisbanen.

We begrijpen dat de gemeente Hilversum deze ontwikkelingen niet zomaar even kan vormgeven zonder ondersteuning vanuit Den Haag. Maar het is ook niet zo dat de gemeente met de huidige regelgeving geen stappen kan zetten in de goede richting.

Met de Wet Banenafspraak is enkele jaren geleden centraal vastgelegd dat er banen gecreëerd moeten worden voor mensen die op eigen kracht niet in staat zijn om de minimale productie te leveren die nodig is om het minimumloon uitbetaald te krijgen. Hun productiviteit wordt gemeten en op basis daarvan ontvangt hun werkgever loonkostensubsidie om de lagere productiviteit te compenseren. De mensen waarvoor dit geldt, worden opgenomen in het zogenoemde doelgroepenregister. Eind 4e kwartaal 2019 zijn er binnen de Gooi & Vechtstreek in totaal 1059 banen gecreëerd voor mensen uit het doelgroepenregister, terwijl er eind 2019 1.914 personen uit de regio Gooi & Vechtstreek staan ingeschreven in het doelgroepenregister. Vanuit de Wet Banenafspraak is voor een gemeente met de omvang van de gemeente Hilversum bovendien de richtlijn om in 2019 18 medewerkers vanuit het doelgroepenregister te plaatsen.

Vragen:

Klopt het dat de taakstelling voor het creëren van banen volgens de banenafspraak op dit moment niet wordt gehaald? Welke stappen gaan het college en de regio Gooi en Vechtstreek ondernemen om dit de komende jaren te verbeteren? Hoe is de situatie bij de gemeente Hilversum zelf? Haalt de gemeente haar taakstelling om mensen vanuit het doelgroepenregister te plaatsen?

Vanaf 1 januari 2017 zijn gemeenten verplicht beschutte werkplekken te realiseren. SZW heeft per gemeente de aantallen vastgesteld. Voor de gemeenten in Gooi & Vechtstreek gaat het eind 2019 in totaal om 41 werkplekken. Daadwerkelijk werken 27 mensen op een beschutte werkplek op 31 december 2019.

Vragen:

Klopt het dat ook de taakstelling voor de realisatie van beschutte werkplekken op dit moment niet wordt gehaald? Welke stappen gaan er ondernomen worden om dit de komende jaren te verbeteren? Hoe is de situatie bij de gemeente Hilversum zelf? Haalt de gemeente haar taakstelling om beschutte werkplekken te creëren? Hoeveel plekken zijn er het afgelopen jaar gecreëerd? Zowel bij banenafspraak als bij beschutte werkplekken hebben we het hier over het minimale aantal banen dat een gemeente moet realiseren. Het staat een gemeente vrij om hier een schepje bovenop te doen. Bent u het met GroenLinks eens dat Hilversum niet alleen moet streven naar het minimale maar dat de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt vragen om extra inzet? Bent u bereid om het aantal mensen uit het doelgroepenregister en het aantal beschutte werkplekken bij de gemeente Hilversum het komende jaar te verdubbelen?

Namens de fractie van GroenLinks

Arie Poels

Lees hier het bericht van 1 mei 2020 terug met de vragen over de bijstand en begeleiding naar werk.

Vraagtekens bij 10.000-woningenplan Hilversum | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 25-05-2020 00:00

Hilversum GroenLinks-raadslid Lex van Waarden zet zijn vraagtekens bij de ambitie van het Hilversums college om het sleutelgebied Hilversum om te bouwen tot een stad met ‘een hoog stedelijk en kosmopolitisch milieu met internationale allure’.

“Er is nu al een groot tekort aan betaalbare woningen". En wat hem betreft ligt bij die bouwopgave de lat hoog. "We zijn schatplichtig aan Dudok.” Daarom stelt Lex voor om een stedenbouwkundig supervisor aan te stellen. “Een stadsbouwmeester, die niet gevraagd wordt een internationaal hoog stedelijk milieu te realiseren maar wat mij betreft een prachtige, levendige, duurzame compacte tuinstad in het groen. Met een unieke bruisende groene mediacampus.”  “Met verschillende scenario’s kunnen we de discussie voeren. En vanuit een breed gedragen visie volgen de woningaantallen vanzelf.” Lees verder in de Gooi en Eemlander (premium content).

Kleine Spoorbomen dicht voor autoverkeer: een goede zaak | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 09-05-2020 00:00

GroenLinks heeft vóór het raadsvoorstel gestemd om de Kleine Spoorbomen te sluiten voor autoverkeer. Straks mogen alleen fietsers en voetgangers het spoor nog oversteken. Ook de klankbordgroep van buurtbewoners is vóór het weren van het autoverkeer. Daardoor wordt het een stuk veiliger op de kruispunten aan beide kanten van de spoorwegovergang. Bijkomstig voordeel: Ook de oversteek van de Groest naar de markt kan hierdoor straks een stuk veiliger worden, door het autoverkeer op de centrumring achter de markt om te leiden.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat 7 op de 10 Hilversummers de overgang van de Kleine Spoorbomen zó onveilig vonden, dat er snel iets aan gedaan moest worden. Het eerste plan ging uit van een gedeeltelijke sluiting voor autoverkeer. De buurtbewoners waren eerst tegen afsluiting voor auto’s, gedeeltelijk of helemaal. Maar toen later bleek dat de spoorbomen steeds vaker en langer dicht zouden blijven door het toenemende treinverkeer, veranderde de klankbordgroep haar mening. Uiteindelijk kozen de buurtbewoners in meerderheid voor afsluiting. Fietsers en voetgangers – die veruit de grootste gebruikersgroep vormen – krijgen daardoor een veilige route naar het centrum en de markt. De afsluiting voor autoverkeer zorgt straks voor meer rust in de buurten ten oosten van het spoor. 

Verkeer via andere routes Maar niet alle Hilversummers zijn er blij mee. Deskundigen verwachten door de afsluiting meer verkeersdrukte op de Hilversumse ringwegen. Voor bewoners aan de Johannes Geradtsweg geen aantrekkelijk vooruitzicht. Zij hebben de afgelopen weken dan ook stevig geprotesteerd. De bewoners verwijten de gemeente onzorgvuldigheid. Ze hebben bezwaar tegen het plan om een aparte fietsbrug over het spoor aan te leggen, waardoor er een extra rijbaan voor auto’s kan komen op het Johannes Geradtsviaduct. Daarover is trouwens nog geen besluit genomen, al werd er in het raadsdebat van 6 mei 2020 veel over gesproken.

Twee jaar geleden bleek uit onderzoek dat 7 op de 10 Hilversummers de overgang van de Kleine Spoorbomen zó onveilig vonden, dat er snel iets aan gedaan moest worden. 

De oppositie in de gemeenteraad wilde dat het besluit afhankelijk zou worden gemaakt van een oplossing voor de Johannes Geradtsweg, of moest wachten op een verkeersplan voor heel Hilversum. Een eerste versie van dat plan, de ‘mobiliteitsvisie’, wordt pas komend najaar verwacht en biedt nog geen enkele zekerheid.

Wat de oppositie even ‘vergat’ was dat het college met het Kleine Spoorbomenbesluit juist twee eerder vastgestelde visies uitvoert. De gemeente heeft namelijk al eerder in haar structuurvisie (2012) en de daarvan afgeleide centrumvisie (2015) besloten om het autoverkeer niet meer tussen de markt en Groest door te laten rijden. Ook is in deze visies besloten om het huidige kale stationsplein te vernieuwen en er een prettige verbinding met het centrum van te maken met een goede ondergrondse fietsenstalling en ruimte voor broodnodige woningbouw. Juist daarom moest er ook een oplossing komen voor de Kleine Spoorbomen.

Ene oplossing sluit andere niet uit Eerlijk is eerlijk. Ook de Hilversummers aan de Johan Geradtsweg hebben recht op een passende en toekomstbestendige oplossing. Daarvoor is tijd nodig en zorgvuldig overleg. Maar een veilige verkeerssituatie bij de Kleine Spoorbomen, de verbinding Groest-Markt en de verdere ontwikkeling van het stationsgebied hoeven daar niet op te wachten.

Schriftelijke vragen rond nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 01-05-2020 00:00

Door de coronacrisis stijgt het aantal bijstandsuitkeringen. Dit is wat GroenLinks betreft een goede aanleiding om opnieuw te kijken naar vormen van bijstand en hoe wij mensen aan het werk helpen.

Uit experimenten in de gemeenten Wageningen, Groningen, Tilburg en Nijmegen blijkt dat het anders begeleiden van mensen ertoe leidt dat mensen makkelijker uitstromen uit de bijstand naar werk en zich daarbij prettiger voelen. Mensen kregen bijvoorbeeld extra begeleiding of juist meer ruimte om zelf hun traject vorm te geven. (bron: Volkskrant)

De wetenschappelijk raad voor regeringsbeleid adviseert verder om te gaan werken met zogenaamde basisbanen. Hiervoor lopen al experimenten in Amsterdam, Den Haag en Heerlen. Basisbanen geven zekerheid en grip voor mensen die moeilijk aan het werk komen. (bron: NOS)

Vragen aan het college

- Wordt er in Hilversum op dit moment ook gewerkt met nieuwe manieren van mensen aan het werk helpen naar het voorbeeld van het bovenstaande experiment? Of zijn daar plannen voor?

- Is het college voornemens om het principe van basisbanen ook in Hilversum toe te passen?

- Deelt het college de mening van GroenLinks dat de gevolgen van de coronacrisis vragen om nieuwe vormen van bijstand en begeleiding naar werk?

- Kan er hierover voor de zomer nog een plan van aanpak worden voorgelegd aan de gemeenteraad?

Namens de fractie van GroenLinks Arie Poels

Lees verder: Het kabinet stelt gemeenten voor een onuitvoerbare en onrechtvaardige taak We moeten meer bieden dan alleen zorg Welke aanpak werkt in de bijstand?

Hilversummer Bart Heller voorgedragen als wethouder | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 17-04-2020 00:00

De gemeenteraadsfractie van GroenLinks draagt Bart Heller voor als nieuwe wethouder in het college van Hilversum. Hij is de beoogde opvolger van Jan Kastje, die vorige maand zijn functie heeft neergelegd. Heller (49) wordt als wethouder verantwoordelijk voor natuur en groen, wonen, milieu, energie en klimaat.

Hilversummer Bart Heller heeft een ruime politieke, bestuurlijke en ambtelijke ervaring op gemeentelijk en provinciaal niveau. In 1998 was hij ook al bestuurder in Hilversum, toen als jongste wethouder ooit van de Mediastad. Later was hij onder meer gedeputeerde in het provinciebestuur van Noord-Holland. In beide functies was hij verantwoordelijk voor natuur en milieu, als gedeputeerde ook voor klimaat en duurzame energie. Heller werkt nu als teammanager Dienstverlening voor de gemeente Westland.

Heller woont bijna zijn hele leven in Hilversum en kent de stad dus goed: “Als klein kind speelde ik in het bos en op de hei, we fietsten en vliegerden. Nu fiets ik er met mijn eigen kinderen. Mooie natuur om te ontdekken: als kind lijkt het vanzelfsprekend, maar als volwassene weet ik dat die mooie natuur het resultaat is van tientallen jaren politieke strijd. GroenLinks vecht in Hilversum al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw voor het behoud van het groen in én om de stad. Daar heb ik eerder al mijn steentje aan bijgedragen en dat doe ik nu graag opnieuw. Voor mijn kinderen, voor Hilversum en omdat die natuur het waard is.”

Ondertussen is het gebruikelijke integriteitsonderzoek gestart. De fractie van GroenLinks stelt graag Bart Heller voor aan onze collega raadsleden en het college van B&W. In overleg met de griffie is daarvoor een digitale bijeenkomst gepland op dinsdag 21 april om 20.00 uur. Deze uitzending zal ook gestreamd worden, zodat ook inwoners van Hilversum kunnen zien en horen wie wij voorstellen. Heller zal op 6 mei 2020 ter benoeming worden voorgedragen aan de gemeenteraad.

Wethouder Jan Kastje treedt af | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hilversum 17-03-2020 00:00

GroenLinks-politicus Jan Kastje legt zijn functie als wethouder van Hilversum met ingang van woensdag 18 maart 2020 neer. Na gesprekken binnen de coalitie en met de fractie van GroenLinks is Kastje tot de conclusie gekomen dat hij als wethouder op onvoldoende steun kan rekenen om zijn ambities waar te maken. “Dat is niet goed, zowel voor mijzelf als voor Hilversum. Daarom treed ik terug als wethouder van Hilversum,” schrijft Kastje in zijn ontslagbrief aan burgemeester Broertjes.

Dat de steun voor zijn beleid afneemt merkte Kastje onder meer bij de behandeling van zijn voorstel voor een klimaatneutraal raadhuis. “Dat is een belangrijke constatering bij grote en complexe onderwerpen als energietransitie en wonen, die immers tijd kosten om tot resultaten te komen,” schrijft Kastje.

Kastje is twee jaar in functie als wethouder van energie, groen, milieu en wonen. Daarvoor was hij twee termijnen fractievoorzitter van GroenLinks in de gemeenteraad. Onder zijn leiding groeide GroenLinks van 2 naar 5 zetels bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, waarna de partij toetrad tot een coalitie met D66, VVD en Hart voor Hilversum. “Ik ben er trots op dat ik 10 jaar heb kunnen bijdragen aan een duurzaam, zorgzaam en levendig Hilversum,” aldus Kastje in zijn ontslagbrief.

Fractievoorzitter Marleen Remmers van GroenLinks heeft begrip voor het besluit van Kastje. “Jan is een bevlogen politicus met wie ik jarenlang geweldig heb samengewerkt in de raad. Ik weet hoe hard hij achter de schermen heeft gewerkt om ook als wethouder de ambities van GroenLinks waar te maken. Maar als je merkt dat de steun afneemt, kan je als politicus op zo’n positie maar één ding doen. Dat is hard, maar ook wijs. Hoe jammer het ook is dat hij zelf niet kan oogsten wat hij heeft gezaaid.” De fractie gaat op zoek naar een nieuwe, ervaren wethouderskandidaat die de taken van Kastje zo snel mogelijk kan overnemen. Remmers verwacht dat dat binnen 4 tot 6 weken zal lukken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.