Nieuws van D66 in Hoogeveen inzichtelijk

71 documenten

Inbreng D66 bij begrotingsvergadering

D66 D66 VVD Hoogeveen 10-10-2019 17:52

Op de begrotingsvergadering van donderdag 10 oktober 2019 heeft fractievoorzitter Peter Scheffers de volgende tekst uitgesproken.

Een pijnlijke begroting

Deze bezuinigingen doen pijn en wel over de hele linie. Het zwaartepunt van de bezuinigingen valt binnen het sociaal domein. Het gat dat ontstaat door de tekorten in het SD kunnen we helaas niet opvangen door op de andere posten te bezuinigen. Voor D66 staat het wel vast dat het doel een sluitende begroting is. Door de bezuinigingen binnen het SD zullen, zoals de verschillende insprekers op 2 oktober hebben aangegeven, mensen buiten de boot vallen. Daar ligt een taak voor het college om dit te voorkomen.

Geen politieke keuzes

Deze begroting straalt een echte boekhoudersmentaliteit uit. De kaasschaaf is stevig gehanteerd. Als de cijfertjes maar kloppen. Dat er bezuinigd moet worden is voor ons geen punt. Het doel is een sluitende begroting te krijgen maar wat ons betreft wel een die voldoende draagvlak heeft bij de bewoners en in evenwicht is met de beleidsuitgangspunten en heldere doelstellingen.

Deze begroting bevat geen echte politieke keuzes. Waarom is er niet bijvoorbeeld een voorstel opgenomen om in plaats van 4, naar 3 wethouders te gaan. De mogelijkheden waren er volop. Na de verkiezingen en recentelijk toen dit college bestond uit 3 wethouders. Het had het college gesierd om met een dergelijk voorstel te komen.

Vijf knelpunten

Deze begroting bevat volgens D66 een aantal knelpunten. Het eerste knelpunt is uiteraard de begroting of wat daarvoor doorgaat. Wat is een begroting? Volgens de definitie is een begroting “een financieel rapport waarin de effecten zijn vastgelegd van een bepaalde bedrijfsmatige beslissing”.

En daar gaat het om, die bedrijfsmatige beslissing gekoppeld aan de financiën. Als gehele raad hebben we meer dan een jaar geleden een motie aangenomen om de begroting SMART in te richten zodat je beslissingen kunt nemen waarvan de financiële consequenties en de doelen overzichtelijk zijn. Helaas in deze begroting zit zelfs daarvoor geen aanzet. Wij zien toch liever een college dat wat actiever met moties van de raad aan de slag gaat.

Het tweede knelpunt is het feit dat de bestuurlijke vernieuwing op dood spoor is gekomen. Niet voor niets zijn de VVD en D66 uit het overleg gestapt. In de begroting staat nu letterlijk “We zijn nu op het punt gekomen dat we meer naar buiten moeten treden. Meer vertellen wat we al gedaan hebben en wat we nog gaan doen”. (pag 150). Dit had reeds vanaf het begin gemoeten.

Het college noemt ons de stad der verbinding. Ik denk dat er nog echt veel werk verzet moet worden om deze titel te mogen dragen en om BV van de grond te krijgen. Er moet veel meer “swung” komen, een veel betere communicatie en aanzetten tot echt bestuurlijke vernieuwing, gebaseerd op een gedragen visie. Niet alleen wij trekken die conclusie maar ook veel burger-participanten. De burgemeester noemde afgelopen maandag dat bestuurlijke vernieuwing meer een houding is. Dan mag er wat D66 betreft wel een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden om deze houding tussen de oren te krijgen.

Het derde knelpunt is dat D66 meer dan een jaar geleden samen met andere partijen een motie heeft ingediend, om instellingen, bedrijven, burgers etc. te consulteren voordat de begroting opgesteld wordt, zodat er een zo breed mogelijk draagvlak komt. Wat schetst onze verbazing, tijdens de inspraakronde van vorige week gaven de bestuurders van 2 grote zorginstellingen aan dat zij mogelijkheden zagen te bezuinigen waarbij de zorgkwaliteit en zoveel mogelijk banen behouden zouden blijven. Door niet echt in overleg met deze bestuurders te treden is dit een volledig gemiste kans. Maar geachte raadsleden oppositiebreed wordt nogmaals een dergelijke motie ingediend.. Breder opgezet dan om alleen met zorginstellingen te praten.

Een vierde knelpunt is dat wij geen terugkoppeling hebben gekregen van de raadsconferentie van dit voorjaar. Ondanks dat dit duidelijk was toegezegd. Ja volgens de beantwoording van de technische vragen zouden de resultaten verwerkt zijn in de begroting. Wij vinden dit absoluut geen juiste terugkoppeling.

Een vijfde knelpunt is het feit dat in juli van het ene moment op het andere de regeling Bijkomende studiekosten schoolgaande kinderen voor het schooljaar 2019-2020 van tafel werd geveegd. Dit schuurt volgens ons tegen onbehoorlijk bestuur aan. Kinderen zullen door deze maatregel uit de boot vallen en gezinnen kunnen hierdoor in de problemen komen. Om dit te repareren dienen wij hierover samen met andere partijen een motie in.

SWO (Samenwerkingsorganisatie) buiten schot

Wij hadden graag gezien dat naast de bezuinigingen op het Sociaal Domein ook andere posten stevig aan de orde waren gesteld. Het is aan de Hoogevener niet uit te leggen dat de grootste bezuiniging binnen het Sociaal Domein valt. Er is namelijk een zeer grote post waar niet of nauwelijks op bezuinigd wordt en dat is de SWO. Wij zijn van mening dat je niet alleen de bezuinigingen op een ander kunt afwentelen maar dat je dan wel degelijk ook naar jezelf moet kijken. Wij dienen dan ook samen met andere partijen een motie in om ook op de SWO te bezuinigen. Mocht dat leiden tot het niet kunnen uitvoeren van taken dan willen we daar graag met u over in debat. Wij zijn overigens van mening dat goed gekeken moet worden naar het snoeien van taken die er niet echt meer toe doen. Zelfs voor 2019 had er wel degelijk naar de SWO gekeken moeten worden zeker nu blijkt dat de rijksuitkeringen voor dit jaar lager uitvallen.

Financiële parameters

Met de bezuinigingen die voorliggen worden de door de raad vastgestelde financiële parameters niet gehaald. Door het college worden die parameters “signaal getallen” genoemd maar deze zijn wel door de raad als harde grenzen aangegeven. Wij zijn dan ook van mening dat deze gehanteerd dienen te worden. Wat ons verbaasd is dat de toezegging door de wethouder financiën de toegezegde VNG-stresstest nog steeds niet is uitgevoerd. Wij hebben in ieder geval de resultaten daarvan nog niet gehoord. Wanneer komt deze?

Area

Als laatste knelpunt de exorbitante stijging van de afvalinzamelingskosten. Ik lees dat deze volgend jaar met 37 euro per aansluiting stijgen, dat is 15% kostenstijging. Voor een deel is dat te verklaren, door de aan ons doorberekende hogere kosten vanwege rijksbeleid en de hogere kosten voor papier inzameling maar daar staat geen enkele verlaging van het inzamelingstarief tegenover. Al enkele jaren spreken we over het onderzoek om Area met een ander inzamelingsbedrijf te laten samengaan teneinde de kosten te laten dalen. D66 krijgt sterk de indruk dat het bij praten blijft en dat er niets gedaan wordt. D66 wil daarom graag de stand van zaken weten over het samengaan en waarom er eigenlijk een soort standstill is. Volgens ons moeten de kosten voor de inzameling per aansluiting gezien de kosten die elders in Drenthe betaald worden zeker met een paar tientjes kunnen dalen.

Collega’s samenvattend dit is een pijnlijke begroting. Een begroting waarin echt het overleg met de Hoogevener gemist wordt. Wij vertrouwen er op dat met het aannemen van de moties die wij samen met andere partijen indienen de pijn iets minder zal zijn.

Als laatste punt moet mij wat anders van het hart. Terecht is de algemene consensus dat de samenwerking in de raad te wensen over laat. Die samenwerking beperkt zich vaak tot coalitiepartijen enerzijds en oppositiepartijen anderzijds. Hoe pijnlijk is het dan dat nadat oppositiepartijen al een motie over de SWO heeft gepresenteerd de coalitiepartijen ook een SWO-motie indient die voor 80% overeenkomt. Is dat de manier waarop de samenwerking bevordert moet worden?

Er zijn natuurlijk veel meer onderwerpen waar wij iets over kunnen zeggen, ik denk aan duurzaamheid, veiligheid, economie,fysieke leefomgeving etc. maar als D66 hebben we ons beperkt tot de voorgaande onderwerpen.

Dinsdagmorgen opening Dagblad van ...

D66 D66 Hoogeveen 22-08-2019 08:20

Dinsdagmorgen opening Dagblad van het Noorden: de aanbesteding van de bouw van een combinatie van zwembad en ijsbaan (IJZ) is met 20 miljoen overschreden. In een inderhaast geplande raadsvergadering op dinsdagavond werd dit door het college bevestigd. Hoewel formele besluitvorming nog moet volgen, is duidelijk dat de bouwplannen, met een budget van 32 miljoen, hiermee van de baan zijn. Na het stuklopen van het project IJZ, vindt D66 het belangrijk om zo snel mogelijk en met een zo groot mogelijke betrokkenheid van inwoners een nieuw plan te ontwikkelen voor een zwembad. #ijsbaan #zwembad #D66 #Hoogeveen #nuvooruit https://hoogeveen.d66.nl/2019/08/22/d66-na-stuklopen-ijz-nu-samen-met-inwoners-zwembad-plan-maken/

D66 mist dualisme en samenwerking

D66 D66 CDA Hoogeveen 02-07-2019 08:14

D66 streeft naar een beter werkend dualisme, naar meer openheid en meer transparantie. Dualisme houdt in dat gemeenteraad en College van B&W eigen, gescheiden, rollen hebben. Ofwel het college bestuurt, de raad controleert. Dualisme is belangrijk in het politieke bestuur. Het is een heldere afbakening van de controle op de macht en de besluitvorming.

D66 Hoogeveen maakt zich zorgen om de ontstane verhoudingen tussen het bestuur en de politiek in Hoogeveen. Een wethouder die opstapt, een coalitie die zich tegenover de oppositie plaatst. En ook de voltallige oppositie, inclusief opvolgend raadsleden, die massaal de raadszaal verlaten omdat dualisme ontbreekt.

De manier waarop het college en de coalitiepartijen in de gemeenteraad het afgelopen jaar omging met de oppositiepartijen past totaal niet bij de waarden van D66. De saamhorigheid binnen de Hoogeveense oppositie is wel sterker dan Hoogeveen ooit heeft gezien. De situatie lijkt dan ook te maken te hebben met respect en politiek-gunnen.

Op 13 juni stond het al jaren slepende dossier “onderwijshuisvesting” op de agenda. Het statement dat we als oppositie daarbij hebben gemaakt was dan ook onvermijdelijk. De oppositie is van mening dat de coalitiepartijen dit dossier probeerden te kapen op de rand van de afgrond. Jarenlang hebben Gemeentebelangen en CDA zich niet druk genoeg gemaakt over de kwaliteit van huisvesting en nu willen ze vooraan staan. D66 en de andere oppositie partijen hebben zich wél jarenlang hard gemaakt voor een goede toekomstvisie op en uitvoering van onderwijshuisvesting. Het is dan ook  onbegrijpelijk wat de coalitie hier doet.

De rol van de voorzitter

Omdat de verbindende rol van de voorzitter van de raad tijdens de raadsvergadering op 13 juni ook uitbleef, is er over moties van de coalitie niet eens gestemd. Natuurlijk zijn deze direct door het college over genomen. Zeer dubieus: de moties bevatten onder andere een dreigement aan de scholen: als er niet snel getekend wordt, komt er een visie die zonder de scholen is opgesteld. D66 vraagt zich werkelijk af welke denkbeelden dit college heeft bij inhoud, draagvlak en samenwerking. Is dit samenwerking met de hoofdletter S? Is dit hoe het college aankijkt tegen bestuurlijke vernieuwing?

We steken de hand uit

Desondanks vinden wij het belangrijk om in gesprek te blijven met elkaar. De dialoog is het belangrijkste politieke instrument. We blijven scherp op de inhoud en gunnen de gehele raad een warm contact met elkaar, met het college en alle overige stakeholders. Op dit dossier is het fijn dat de coalitiepartijen kennelijk na 6 jaar ook de urgentie op dit dossier voelen. De oproep vanuit de oppositie is om dan nu daadwerkelijk samen te gaan optrekken en het belang centraal te stellen. Het belang van goed onderwijs in Hoogeveen voor alle leerlingen. Tenslotte willen we allemaal dat jongeren in Hoogeveen zich zo succesvol mogelijk kunnen ontwikkelen.

--- Regio Deal: het idee, of de ...

D66 D66 Hoogeveen 03-06-2019 07:14

--- Regio Deal: het idee, of de uitvoering --- D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom. Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking. Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART. - Wat zijn de bezwaren - De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. - Wat waren de reacties - Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, een amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? - Hoe nu verder - De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Regio Deal: het idee, of de uitvoering

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Hoogeveen 02-06-2019 20:38

D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom.

Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking.

Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART.

Wat is het

De Rijksoverheid stelt 215 miljoen beschikbaar voor het versterken van regio’s. Uit de 88 aanvragen zijn 12 voorstellen geselecteerd. Eén van de voorwaarden is 50/50 financiering. Voor de regio “Zuid- en Oost-Drenthe” (Emmen, Coevorden, Borger-Odoorn, Aa en Hunze, Hoogeveen en Hardenberg (!)) is 20 miljoen gereserveerd. De provincie Drenthe draagt ook 10 miljoen bij, zodat voor de gemeenten 10 miljoen overblijft. Dat de gemeente Hardenberg ook in deze deal meedoet komt door aansluiting bij de regio Vierkant voor Werk (Hoogeveen, Emmen, Coevorden en Hardenberg). De bijdrage voor Hoogeveen is € 450.000 en dat 4 jaar lang, dus totaal € 1,8 miljoen.

Een citaat uit een kamerbrief over de Regio Deal:

Als gevolg van bevolkingsdaling, mismatch op de arbeidsmarkt, dalende woningwaarde, “overerfbare” armoede, slechte gezondheid en een hoge zorgvraag staat in de regio Zuid- en Oost-Drenthe de leefbaarheid onder druk. Het te vormen partnership tussen Rijk en regio zal erop gericht zijn om een positieve sociaal economische impuls aan het gebied te geven. 

Wat zijn de bezwaren

De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. Onze verzoeken:

Garantie op terugvloeien eigen bijdrage naar de eigen gemeente; Afspraken met het Rijk inclusief voorwaarden ter beschikking van de raad stellen; Afspraken over governance ter beschikking van de raad stellen; In te dienen plannen SMART formuleren.

Een ook niet onbelangrijk bezwaar is de penibele financiële situatie van de gemeente Hoogeveen. De spaarpot is zo goed als leeg en de tekorten lopen in de miljoenen. Wat ons betreft niet het moment om te speculeren met geld ook al klinkt de Regio Deal nog zo aantrekkelijk.

Wat waren de reacties

Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, het amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? Geen van de punten in de moties en in het amendement staan in de stukken op schrift en in de toezeggingen komen ze weinig concreet naar voren. De verdediging van wethouder Steenbergen rust op aannames en onderbuik gevoel, niet op feiten. Uiteindelijk stemden D66, SP, GroenLinks en 2 raadsleden van de VVD dan ook tegen het voorstel voor toetreding tot de Regio Deal. De Regio Deal is daarmee wel aangenomen.

Hoe nu verder

De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Het amendement en de moties: Amendement Regiodeal Garantie (D66/VVD/GroenLinks/PvdA) Motie Regiodeal afspraak is duidelijkheid (D66/GroenLinks/VVD/PvdA) Motie Regiodeal sturing en kwaliteit (D66/GroenLinks/VVD/PvdA/SP)

Het complete raadsvoorstel is hier te vinden.

*Schoolbesturen schorten overleg met ...

D66 D66 Hoogeveen 15-05-2019 10:21

*Schoolbesturen schorten overleg met gemeente op* Opnieuw een signaal van gebrekkig en visieloos besturen door de Gemeente Hoogeveen als het gaat om het onderwijs. #onderwijs #Hoogeveen https://hoogeveen.d66.nl/2019/05/15/d66-wethouder-steenbergen-blundert-in-relatie-met-het-onderwijs-in-hoogeveen/

D66: Wethouder Steenbergen blundert in relatie met het onderwijs in Hoogeveen

D66 D66 Hoogeveen 15-05-2019 10:05

Dinsdag ontving de gemeenteraad een brief van de schoolbestuurders (basis- en voortgezet onderwijs) in Hoogeveen. De bestuurders spreken hun verbazing uit over dat wethouder Steenbergen anders handelt dan dat hij heeft afgesproken in overleggen met het onderwijs.

Zo beloofde de wethouder dat de extra bouwkosten voor Kindcentrum Wolfsbos geen consequenties heeft voor nieuwbouw of renovatie van andere scholen in de gemeente. Tijdens de behandeling in de gemeenteraad van de extra bouwkosten voor het Kindcentrum gaf de wethouder aan deze extra kosten te dekken vanuit reserveringen voor onderwijsgebouwen in 2021 en 2022.

D66 deelt conclusie onderwijsbestuurders

De wethouder heeft hierover vragen van de onderwijsbestuurders onvoldoende bevredigend beantwoord. De besturen schorten nu dan ook het overleg met de wethouder op. Zij missen daadkracht en een gevoel van urgentie bij het college. D66 deelt de conclusie van de schoolbestuurders en vindt dat de wethouder wederom blundert in de relatie met het onderwijs in Hoogeveen.

D66 staat pal achter deze besturen in dit dossier. Het is een zaak die al jaren voortsleept. Zowel het vorige als het huidige college heeft geen visie op hoofdlijnen voor zowel onderwijs als onderwijshuisvesting. Daadkracht en sturing missen. Het is hier een omgekeerde wereld; de besturen moeten het college voeden met visie, uitvoeringsplannen en kostenplaatjes.

https://hoogeveen.d66.nl/2019/05/15/d66-wethouder-steenbergen-blundert-in-relatie-met-het-onderwijs-in-hoogeveen/Kostenplaatjes die op dit moment bijzonder sterk afwijken van de oorspronkelijke ramingen. Voor het Kindcentrum Wolfsbos is er een stijging van bouwkosten van 78 procent. Een stijging die maar deels te verklaren is. De wethouder kon ook aan de raad deze stijging niet goed uitleggen. Zijn antwoord op vragen over het proces en de consequenties voor andere scholen werden niet gestaafd met visie en feiten. Door de budgetten van 2021 en 2022 naar voren te halen, geeft de wethouder impliciet aan dat dit ten koste zal gaan van de kwaliteit van andere schoolgebouwen. Dat willen we niet.

Een brede vertegenwoordiging van de gemeenteraad diende over het proces van de totstandkoming van het Kindcentrum Wolfsbos een motie van treurnis in. Hoogeveen, met de ambitie om de meest kindvriendelijke gemeente van Nederland te worden, verdient een college die onderwijs op 1 zet, visie heeft op onderwijs, en schoolbesturen en politiek weet te verbinden.

Help jij mee de sociaal en liberale ...

D66 D66 Hoogeveen 14-05-2019 20:54

Help jij mee de sociaal en liberale kijk op de samenleving in Drenthe te versterken? Onze Drentse Statenfractie heeft een vacature voor fractiemedewerker: https://drenthe.d66.nl/vacature-fractiemedewerker/?fbclid=IwAR225xLm0onbOpM0RQwIoKM-95C9q5kEeJ99WkTgWTL0MHUCzZDnhYaA4Lc

‪Vandaag vieren we onze vrijheid! ...

D66 D66 Hoogeveen 05-05-2019 09:13

‪Vandaag vieren we onze vrijheid! Vrijheid om te zeggen wat je wilt, te geloven wat je wilt en te zijn wie je bent‬ ‪Wij vieren de vrijheid in Nederland🇳🇱 én Europa🇪🇺 #Bevrijdingsdag‬ ‪#Hoogeveen werd op 10 en 11 april 1945 bevrijd door 1st Belgium SAS Parachute Regiment & XII Manitoba Dragoons (Canada)‬

De posters hangen! 23 mei ...

D66 D66 Hoogeveen 01-05-2019 10:32

De posters hangen! 23 mei verkiezingen, stem voor Europa!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.