Nieuws van politieke partijen in Rijswijk over D66 inzichtelijk

130 documenten

Kaderdebat 2020: Eerlijk uit de crisis

PvdA PvdA D66 Rijswijk 07-07-2020 16:51

Het kaderdebat is dé gelegenheid om als raad richting te geven aan toekomstige activiteiten van de gemeente Rijswijk. Met de Corona crisis als schaduw over dit debat vraagt de PvdA om sociale kaders voor de begroting. Investeren in mensen en een Rijswijk waar je wilt wonen en wilt blijven wonen.

Andy Kooy

kadernota tekst 2020

Motie PvdA werken aan wijken van de toekomst

Motie PvdA GL Wij en D66 basisbaan

Motie PvdA GL en D66 Jeugdparticipatie

Motie PvdA en GL voorkom nieuwe armoede onder kinderen

Het bericht Kaderdebat 2020: Eerlijk uit de crisis verscheen eerst op PvdA Rijswijk.

Kaderdebat 2020 | Rijswijk

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Rijswijk 07-07-2020 00:00

Bijdrage van GroenLinks fractievoorzitter Marieke Alberts tijdens het kaderdebat vanmiddag met bespreking van de voorjaarsnota 2020 en de kadernota 2021.

Voorzitter, De uitbraak van corona en de maatregelen die daarop volgden, hebben veel impact op ons, als gemeente, als mens, als samenleving. Het heeft ons weer doen beseffen hoe fijn het is om af en toe een boek te lezen, een puzzel te maken of in de natuur te wandelen. Hoe belangrijk sociale contacten voor ons als mens zijn. Het heeft ons laten ervaren hoe belangrijk flexibiliteit en creativiteit zijn, toen we opeens allemaal thuis zaten en andere oplossingen moesten bedenken om ons werk goed uit te kunnen voeren en de omgeving te helpen.

Maar het heeft ook laten zien hoe kwetsbaar onze samenleving is: mensen die voor de crisis net hun hoofd boven water hielden, gaan nu kopje onder. Ouderen die al eenzaam waren, zien bijna niemand meer. Mensen die psychische hulp nodig hebben, zakken steeds verder af. Kinderen die opgroeien in armoede of een onveilige thuissituatie raken hun veilige plek op school kwijt en verdwijnen van de radar. De coronamaatregelen treffen de kwetsbaren harder dan de kapitaalkrachtigen. Waarom wil het college dan juist nu bezuinigen op het Sociaal Domein? Minder budget in combinatie met het ontbreken van een kadernota sociaal domein en nota’s brede welzijn, armoedebeleid en werk is, onder de huidige omstandigheden, vragen om moeilijkheden. Ga er niet vanuit dat iedereen zelfredzaam is en dat ouders overal verantwoordelijkheid voor kunnen dragen. Niemand is in principe erop uit om afhankelijk te zijn. Maar besef dat er veel mensen en gezinnen zijn die het op eigen kracht niet redden. Kijk wat er echt speelt en aan de hand is en investeer. Daar is o.a. tijdige en passende jeugdhulp voor nodig, waar we een motie voor indienen. De moties kinderarmoede en basisbanen zal de PvdA straks mede namens GroenLinks gaan indienen. En om de kloof tussen arm en rijk niet verder te vergroten, komen we met een motie ‘Rijswijk voor 14’ waarin we het college oproepen bij de regering aan te dringen om het minimumloon te verhogen. Juist nu!

Cultuur houdt ons in de coronatijd op de been, het verbindt ons, het geeft ons vermaak en hoop door creativiteit en vindingrijkheid. Tegelijkertijd zien we nu de kwetsbaarheid van de cultuursector en wat de effecten zijn van jarenlange bezuinigen. Instellingen kampen met acute liquiditeitsproblemen. Mede vanuit Rijswijk is er een oproep gedaan (zij het wat vertraagd) aan de provincie om aandacht te vragen voor de enorme schade die de cultuursector lijdt door de coronacrisis. We vragen de wethouder om zo spoedig mogelijk inzichtelijk te maken hoe de Rijswijkse instellingen ervoor staan en met een plan te komen hoe we deze instellingen op lange en korte termijn kunnen redden. Indien we hier onvoldoende concrete toezegging van de wethouder op ontvangen, zullen we hiervoor een motie indienen.

De coronacrisis hadden we een jaar geleden niet zien aankomen. Maar veel van de problemen die zijn ontstaan en nog gaan komen, kunnen we inmiddels wel overzien. Laten we nu eens niet gaan wachten tot die ons ook weer overkomen. We riepen aan het begin van de coronacrisis het college al op om over de langere termijngevolgen na te gaan denken en om alvast plannen te gaan maken. Er is op dit moment van alles aan de hand in de samenleving. Maar door alleen oog te hebben voor de korte termijn en een gebrek aan een gezamenlijke visie op de samenleving, komt dat in de raadsvergaderingen tot nu toe nauwelijks ter sprake en komt de raad niet toe aan zijn kaderstellende rol.

Het brengt ons terug bij de vraag die we al eerder stelden: wat wil dit college nou eigenlijk? Waar staat het voor? Waar wil het heen met deze stad? Zelfs het multi-interpretabele begrip ‘de basis op orde’ lijkt te zijn losgelaten. En is verworden tot incidentpolitiek waarbij alleen nog korte termijn financieel denken aan de orde lijkt te zijn. Dat zien we duidelijk terug in de nu voorliggende kadernota. Voor het tweede jaar op rij komt het college met ombuigingen, oftewel bezuinigingen, in het lopende jaar. Bovenop de dekkingsvoorstellen, oftewel bezuinigingen, in de begroting. Na de eerder afgekondigde uitgavenstop, oftewel bezuinigingen. Zonder visie, zonder ambitie, zonder uit te leggen wat de consequenties zijn van deze bezuinigingen.

Het proces van transparant begroten, wat enkel aanstuurt op verdere bezuinigingen, zou volgens u met open vizier zijn gedaan, maar is vooral in nevelen gehuld. Hoezo heeft opheffen van de reserve parkeren een grote impact op de maatschappij? Waarom ontbreekt de mogelijkheid om de ozb te verhogen? Hoe zou je aan participatie kunnen doen zonder communicatie? Waarom betrekt u zelf niet actief inwoners en organisaties bij het proces? En hoe denkt het college ook maar een cent op efficiency te kunnen bespraken als ze vorig jaar meer dan miljoen aan extra overhead heeft laten verdampen zonder uit te leggen hoe dat kan?Bedenk eerst wat je belangrijk vindt en richt op basis daarvan het financieel beleid in. Dat zou de volgorde moeten zijn, maar u gebruikt alleen maar de bezuinigingen als basis. Dat zien we ook terug als het gaat om de Eneco gelden. Zolang de gemeenteraad de kaders voor de besteding van de Eneco opbrengst niet heeft bepaald, dienen we ons niet vast te leggen of en hoeveel van de opbrengst naar de algemene reserve gaat. Daarom hebben we als voltallige oppositie een amendement ingediend om alle uitspraken die daarover in de kadernota zijn gedaan te schrappen. Onze gemeente kent net als alle andere Nederlandse gemeenten financiële tekorten. De oproep aan het Rijk om meer financiële middelen ter beschikking te stellen is minder sterk wanneer we als gemeente Rijswijk ontstane structurele tekorten oplossen met eenmalige opbrengsten. De kleinst voorgestelde bezuiniging tot nu toe, doet voor de financiële positie van Rijswijk niets, maar houdt ons wel aan de top van de gemeenten met de vieste lucht van Nederland. De inkt van het concept actieplan luchtkwaliteit is nog niet droog of de eerste actie is alweer een jaar uitgesteld. Laten we dan nu ook eens doorpakken, voor de gezondheid van de inwoners gaan en het onderzoek naar het instellen van een milieuzone voor de Prinses Beatrixlaan niet uitstellen. Daarom hebben we samen met PvdA, D66, Wij. en OR een amendement ingediend. Het korte termijn financieel denken en het niet weten wat je wilt, zien we ook terug in het zwalkend beleid als het gaat om het groenbeheer. In het begeleidend schrijven bij het Groenbeheerplan staat dat u vooruitlopend op de 1e halfjaarrapportage een incidenteel budget van bijna 260 duizend euro beschikbaar stelt voor het onderhoud in 2020. “Hiermee kunnen we direct starten met de uitvoering van het plan.” En wat lezen we nu, in de 1e halfjaarrapportage? U trekt dit budget weer in. De afdeling groenbeheer is blij gemaakt met een dooie mus. Wat wilt u nu met het groenbeheer? U start dit jaar niet met de uitvoering van het plan. Kunnen we dat volgend jaar dan wel verwachten? Of trekt u de keutel dan weer in?

De coronamaatregelen hebben ons des te meer doen afvragen, van wie is de openbare ruimte? Van het koor dat wil repeteren, van de horeca-ondernemer die z’n terras wil vergroten, van de oudere die voor het maken van een ommetje een bankje nodig heeft om even te rusten, van de autobezitter die z’n auto voor de deur wil stallen, van de kinderen die buiten willen spelen?De ruimte in onze gemeente is schaars. En dat merken we bij het anderhalve meter afstand moeten houden des te meer. De groei van het inwoneraantal die Rijswijk doormaakt, dwingt ons om na te denken over hoe we om willen gaan met de spaarzame ruimte die we nog hebben. We zullen keuzes moeten maken over wat we van waarde vinden in onze nabije omgeving. Laten we de woonomgeving en de openbare ruimte weer inrichten voor mensen, grote en kleine. Om, zoals aangegeven in het coalitieakkoord, te werken “aan een openbare ruimte die uitnodigt tot lopen, fietsen, buitenspelen en ontmoeten.” Dat vraagt om nieuwe vormen van deelmobiliteit. Om daarin een stap te zetten, dienen we de motie deelvoertuigcoöperaties in. Het wordt tijd dat we kiezen voor de menselijke maat. En dan niet als loze term in verkiezingstijd, maar gerelateerd aan de leefbaarheid van Rijswijk voor zowel de huidige als de toekomstige nieuwe inwoners. GroenLinks vraagt het college de groene ruimte niet ongebreideld op te offeren aan verharding en bebouwing. En om zo spoedig mogelijk te starten met een integrale omgevingsvisie waarin leefbaarheid en welzijn sleutelwoorden zijn en dient daarvoor een motie in.

Creativiteit en flexibiliteit zijn belangrijker dan ooit, want alleen dan kunnen we de kansen en inzichten benutten die deze crisis ons biedt. GroenLinks roept de gemeente op de jongeren hierbij te betrekken en de PvdA zal hierover straks een gezamenlijke motie gaan indienen. Niet alleen bij de invulling van de coronamaatregel om 1,5 meter afstand te houden, maar bij de ideeën van de toekomst op diverse terreinen. Het is namelijk de toekomst van deze jongeren! En zij kunnen door hun verbeeldingskracht en andere kennis met werkbare ideeën komen, die volwassenen vaak nog niet bedacht hadden. Het kindervragenuur was een begin. Laten we nu doorpakken en vooruit kijken, want dat is wat de toekomst ons vraagt.

Voorzitter, tot zover de kaders die GroenLinks het college wil meegeven in eerste termijn.

Veilig op pad in Rijswijk

D66 D66 Rijswijk 28-05-2020 21:40

D66 Rijswijk maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid in het verkeer. Het aantal ongelukken met letsel stijgt. Veilig de straat op kunnen: dat zou gewoon moeten zijn. In Rijswijk je veilig en makkelijk verplaatsen – zeker als voetganger, met je scootmobiel, scooter of op de fiets. Naast de inzet voor een actieplan Verkeer door de gemeente heeft D66 Rijswijk in februari ook een oproep gedaan aan inwoners: welke knelpunten ziet u in het verkeer in Rijswijk. Daar kwamen veel reacties op. Op 28 mei overhandigde D66 Rijswijk de verzamelde knelpunten én oplossingen aan de wethouder Verkeer Bjorn Lugthart in het ‘Groenboek Veilig op pad in Rijswijk’. Op 28 mei om 20.00 uur bespreekt de Raad ook het Actieplan verkeer met de wethouder.

De bijdrage van inwoners laten zien dat er duidelijke zorgen zijn over het gedrag van mensen in het verkeer: door rood licht en te hard rijden staan duidelijk op één. Daarnaast vraagt ook de inrichting aandacht: onduidelijke afstelling van verkeerslichten, te volle en half lege opstelstroken, lege kruispunten, doodlopende fietspaden, sluiproutes en het gebrek aan ruimte voor fietsers en scooters zijn punten die worden genoemd.

De inwoners pleiten voor slimmere oplossingen, aanpassing aan nieuwe verkeer, het verlagen van de (gereden en maximum) snelheid, handhaving en meer aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Zodat wonen in Rijswijk veilig en comfortabel is. Je gemakkelijk en veilig in je wijk en buurt te voet, per fiets of met je rolstoel kunnen verplaatsen. Kortom: een straat die voor iedereen is en niet voor degene die (om) het hardst door Rijswijk wil rijden of het brutaalste is.

Kom in actie!

Het Groenboek Veilig op pad in Rijswijk roept de gemeente op om verder in actie te komen, te kijken naar de beleving van verkeer door de inwoners van Rijswijk en aan de slag te gaan met creatieve(re) oplossingen. Met simpele maatregelen op de korte termijn en gerichte keuzes en acties voor de lange(re) termijn. En als doel: maak een punt van 0 verkeersslachtoffers en veilige straten voor iedereen in Rijswijk.

Bekijk het gehele groenboek Veilig op pad in Rijswijk via:

https://rijswijk.d66.nl/content/uploads/sites/123/2020/05/groenboek-final_469200563-2.pdf

De column van Coen (20): Rijswijkse politiek in coronatijden

VVD VVD D66 CDA Rijswijk 21-05-2020 08:00

Politiek in coronatijden

Op 12 mei was de Rijswijkse gemeenteraad voor het eerst sinds de intelligente lockdown bij elkaar. Niet live, althans niet fysiek, maar digitaal. In ieder geval goed dat er weer werd vergaderd, al blijft het voor de VVD Rijswijk behelpen. Wij zien liever de raadsvergaderingen gewoon fysiek doorgaan in een grote zaal waarbij de 1,5 meter afstand te realiseren is. Denk hierbij aan de Schouwburg, de Marimbahal of de Broodfabriek, genoeg mooie locaties in Rijswijk! Meerdere gemeenten organiseren hun vergaderingen op deze manier, zoals bijv. onze buren in Den Haag die hun vergadering hielden in het atrium van hun stadhuis.

Goed, we zijn weer begonnen en dat is ook hard nodig. Er gaan een hoop zaken niet goed in Rijswijk. De financiële situatie van Rijswijk wordt met de dag slechter, zelfs nog los van de coronacrisis. Het college is volledig de controle kwijt. Dat is des te meer duidelijk als dan ook nog eens na een paar maanden werken aan het Huis van de Stad de eerste tegenvallers tevoorschijn komen. Het oude stadhuis zit vol met asbest en de werkzaamheden zijn meteen stilgelegd. De kosten voor de gemeente? €10.000 per dag! Samen met de kosten van het verwijderen van het asbest is dit de eerste tegenvaller, oplopend tot €4 miljoen. Dat het college dit een onverwachte tegenvaller noemt is werkelijk een gotspe. Er is destijds flink voor gewaarschuwd zeker ook door de VVD Rijswijk, maar het college zag alleen de positieve rapporten van deelonderzoeken. De positieve emoties over het weer in gebruik nemen van dit pand telden zwaarder dan het, financiële, verstand. Ook het nest van de torenvalk was een onverwachte tegenvaller voor het college. Hoezo onverwacht? Het nest, inclusief camera, zit daar al jaren. Wellicht had deze even weggehaald moeten worden voordat het broedseizoen begon?

De VVD Rijswijk wil zo snel mogelijk een extra raadsvergadering over dit onderwerp om de financiële gevolgen van deze tegenvallers, en er zullen er vast nog meer komen, helder in beeld te hebben. De VVD Rijswijk is van mening dat er nu snel gestopt moet worden met deze bodemloze put die men het Huis van de Stad noemt. Helaas wilde de coalitiepartijen liever €10.000 per dag weggooien voordat de raad zich hierover kan uitspreken, een verzoek tot een snelle behandeling van dit onderwerp werd door hen niet gesteund.

De volgende kwestie op de agenda van de raad was de ontheffing van de woonplicht voor wethouder Van der Laar (D66), een vereiste uit de gemeentewet. Hij woont in Den Haag en wil niet verhuizen naar Rijswijk. Ondanks harde toezeggingen en beloftes van hemzelf en van de fractievoorzitter van D66, de heer Dolmans. De verplichting om in de gemeente te wonen waar je wethouder bent, staat in de wet. In bijzondere gevallen kan er één jaar ontheffing van deze plicht worden gegeven door de raad. Deze heeft hij al twee keer gekregen, met destijds inderdaad bijzondere gevallen, maar nu zijn er absoluut geen bijzondere gevallen te vinden! De wethouder moet nu dus echt verhuizen, maar helaas kregen wij een slap verhaal. Het had de wethouder en zijn partij gesierd als ze gewoon hadden toegegeven dat hij niet in Rijswijk wil komen wonen. De VVD Rijswijk heeft daarom tegen de ontheffing gestemd. Burgers moeten zich aan de wet houden en wethouders dus ook, wellicht des te maar. Bovendien: afspraak is afspraak, D66!

De raad stemde echter voor, waarbij opviel dat het CDA en BvR zich eerder nadrukkelijk uitspraken via hun fractievoorzitters tegen het opnieuw verlenen van een ontheffing. Het plucheplakken vierde weer hoogtij in de eerste digitale raadszaal van Rijswijk. Op naar de volgende!

Coen Sleddering

Fractievoorzitter VVD Rijswijk

Sociale woningbouw en middenhuur in Rijswijk: optreden van de wethouder is teleurstellend!

VVD VVD D66 CDA Rijswijk 18-05-2020 06:00

Tijdens de digitale raadsvergadering van 12 mei is mede op verzoek van de VVD Rijswijk uitgebreid gesproken over de plannen van het college met betrekking tot de woningbouw in Rijswijk.

Wethouder Van der Laar (D66, Wonen) maakte over de woningbouw afspraken met de corporaties. Met die afspraken ging een meerderheid van de raad niet akkoord. De wethouder luisterde niet naar deze meerderheid en deed niets. Dit is niet democratisch te noemen van een wethouder, zeker bij eentje van D66. Er volgde een brief van vijf fractievoorzitters aan de wethouder met het verzoek om de motie alsnog uit te voeren. Echter volgde weer geen actie.

Er was een voorstel van de VVD Rijswijk, verpakt in een motie, voor nodig om de wethouder in beweging te krijgen. Een paar uur voor de aanvang van de raadsvergadering ontvingen wij een brief van het college met daarin een aantal wijzigingen van het beleid met betrekking tot het bouwen van sociale huurwoningen. Dat daarbij een aantal suggesties van de VVD Rijswijk waren opgenomen is mooi, maar voor de VVD Rijswijk nog niet voldoende.

Wat wil de VVD Rijswijk?

· Minder sociale woningbouw in Rijswijk. De buurgemeenten zijn nu eindelijk aan zet.

· Onderhoud en sloop/nieuwbouw moeten de prioriteiten zijn voor de Rijswijkse woningcorporaties.

· Bij deze sloop/nieuwbouw moet ombouw van sociale huurwoningen naar huizen met middenhuur voorop staan, bijvoorbeeld in de wijken Te Werve en de Muziekbuurt.

· Ook op andere plekken in Rijswijk moeten meer middenhuur woningen gebouwd worden voor de medewerkers in de vitale sectoren. Denk hierbij aan politie, zorg en onderwijs. Plannen voor sociale woningbouw dus omvormen.

· In Rijswijk Buiten geen grootschalige sociale woningbouw meer.

· Op een aantal plekken in Rijswijk Buiten zijn bestaande plannen voor sociale woningbouw voor bepaalde doelgroepen en die kunnen wat de VVD Rijswijk betreft gewoon doorgaan. Het gaat daarbij om zo’n 150 woningen.

· De grondexploitatie van Rijswijk Buiten moet zo snel als mogelijk weer een positief saldo laten zien en dat betekent minder sociale woningbouw dan de geplande 10%. Dat betekent ook dat de plannen voor de wijk Pasgeld moeten worden aangepast. Geen sociale woningbouw in Pasgeld West (10%), en Pasgeld Oost (30%).

De motie van de VVD Rijswijk werd verworpen in de raad, met name omdat ook hier het CDA een grote draai maakte puur uit eigen belang om de coalitie overeind te houden. De ruggengraat is duidelijk weer van elastiek!

De VVD Rijswijk zal het college scherp volgen wanneer er nieuwe afspraken worden gemaakt met de corporaties en zal de inbreng van Rijswijk aan de bestuurlijke tafel Wonen van de regio goed in de gaten houden. De wethouder heeft toegezegd dat de afspraken en inbreng eerst zullen worden voorgelegd aan de raad en dat er dan pas weer veder wordt gepraat. De VVD Rijswijk hoopt wel dat wethouder Van der Laar zich dit keer wel aan de afspraken houdt!

D66 Rijswijk blij met stappen college op de woningmarkt

D66 D66 Rijswijk 13-05-2020 12:48

Afgelopen dinsdag werd in de digitale raadsvergadering het beleid van het college op de woningmarkt besproken. Het college heeft, in het bijzonder wethouder Armand van de Laar, serieuze stappen gezet om de Rijswijkse woningmarkt meer in balans te brengen. Zo heeft Rijswijk relatief gezien aan de andere gemeentes veel sociale woningbouw. Dit college heeft daarom stappen genomen om de sociale woningbouw in Rijswijk te verminderen. Ook werkt de gemeente nu samen met de woningcorporaties aan het creëeren van meer middenhuur op de woningmarkt. Dit is een forse stap vooruit ten aanzien van eerder beleid, D66 Rijswijk is daarom blij dat het college deze stappen maakt.

Lees hieronder de gehele bijdrage van D66 tijdens het debat:

Met steun van D66 Rijswijk is in november 2019 de motie ‘onderhoud en energiemaatregelen in plaats van nieuwbouw sociale sector’ door het college overgenomen. Hierbij is ook afgesproken dat bij de uitvoering door het College de vrijheid bestaat om nadere invulling te geven aan deze motie.

D66 Rijswijk hecht grote waarde aan ‘afspraak is afspraak’.

Voor D66 Rijswijk gaf deze motie uit november vorig jaar uitwerking aan het coalitieakkoord, en ook aan ons eigen verkiezingsprogramma.

Citaat uit het coalitieakkoord:

“We zetten vol in op bouwen van betaalbare (koop)woningen voor gezinnen. Zo werken we tegelijkertijd aan de doorstroming op de woningmarkt. Wij bouwen naar behoefte, met extra aandacht voor huurwoningen in het middensegment en houden ons aan de afspraken over het percentage sociale woningbouw zoals overeengekomen is in de regionale woonvisie.

D66 Rijswijk is het eens dat we in Rijswijk het percentage van de sociale woningvoorraad moeten afbouwen. Relatief, niet absoluut. Niet omdat we tegen sociale woningbouw zijn. Maar juist om andere gemeenten in de regio te dwingen hun ‘fair share’ daarin te nemen. En om doorstroming te bezorgen zodat er sociale woningen vrijkomen voor hen die dat echt nodig hebben. Dat is belangrijk om Rijswijk toekomstbestendig en leefbaar te maken en te houden.

Dit College maakt forse stappen door bijvoorbeeld geen sociale woningbouw op te nemen in de ontwikkeling van In de Bogaard en het Havenkwartier. Er is een forse beleidswijziging ingezet. Een forse beleidswijziging in lijn met het coalitieakkoord en in lijn met de motie uit november.

In de nieuwe regionale woningmarktafspraken staat: geen extra sociale huurwoningen bovenop bestaande afspraken.

D66 Rijswijk wil bijzondere aandacht voor doelgroepen. Doelgroepen die onze samenleving draaiende houden in deze tijden zoals verplegers, politieagenten en leraren. De jongere verplegers, politieagenten en leraren zijn overigens ook afhankelijk van sociale huur en goedkopere koopwoningen. D66 Rijswijk vindt de afgewogen beleidskeuzes die het college hierin maakt gewoonweg goed.

D66 Rijswijk is er niet van overtuigd dat de gemeente zelf woningen zou moeten bouwen voor deze doelgroepen. We zijn er niet van overtuigd dat de gemeente de capaciteiten heeft dit de doen. Om ongelukken te voorkomen willen we het College vragen om kritisch te zijn op de eigen mogelijkheden om als projectontwikkelaar op te treden. Ook al gaat het om een goed, gezamenlijk gedragen, doel.

De gemeente Rijswijk moet zich opstellen als een betrouwbare overheid en zich houden aan afspraken waar een handtekening onder staat. D66 Rijswijk staat volop achter de ambitie van het College om corporaties minder sociale huur te laten bouwen en meer te investeren in midden-huur woningen en het verbeteren van de huidige sociale woning voorraad. D66 Rijswijk wil ook dat wijken daar door minder eenzijdig worden. Dus niet nul sociale woningbouw in Rijswijk Buiten maar in overleg met woningcorporaties in de ene wijk transitie naar midden-huur en goedkope koopwoningen, en in Rijswijk Buiten gerichte volkshuisvesting voor doelgroepen. En ja, we mogen als gemeente best een beetje harder staan in onze onderhandelingen wat dit betreft.

D66 Rijswijk ondersteunt wat dat betreft van harte het beleid dat door de wethouders Keus en Van de Laar namens het College en de raad van Rijswijk is ingezet.

De gehele digitale raadsvergadering kan worden teruggekeken via: https://rijswijk.raadsinformatie.nl/vergadering/709892/Raadsvergadering%2012-05-2020

Schrappen sociale woningen onbegrijpelijk! | Rijswijk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Rijswijk 13-05-2020 00:00

GroenLinks begrijpt niets van de wens van een meerderheid van de raad om te stoppen met de nieuwbouw van sociale huurwoningen en daarmee regionale afspraken te schenden. Gisteravond sprak de Rijswijkse gemeenteraad opnieuw over de hoeveelheid sociale huurwoningen. “Het lijkt erop dat mensen met een laag inkomen niet meer welkom zijn in Rijswijk”, reageert GroenLinks raadslid Mark Wit.

Eind 2019 diende het CDA, samen met Onafhankelijk Rijswijk, VVD, Rijswijks Belang en D66, een motie in om geen taakstelling voor sociale woningbouw meer af te spreken met de woningcorporaties. Als reactie op de motie heeft het college van Rijswijk laten weten de doelen voor sociale woningbouw los te laten en geen nieuwe sociale woningen meer te bouwen. Zo zijn de sociale huurwoningen in de plannen voor o.a. In de Bogaard en Havenkwartier geschrapt. “Het gaat dan al gauw om zo’n 400 woningen. Zonder die 400 woningen worden de wachtlijsten alleen maar langer en langer”, vertelt Wit.

De wachttijd voor een sociale woning kan in deze regio oplopen tot 6 jaar. In de regionale woonvisie hebben de gemeenten in regio Haaglanden afspraken met elkaar hebben gemaakt over de voorraad sociale woningen. Afspraken waar ook de gemeente Rijswijk in 2017 haar handtekening onder heeft gezet. Met deze beleidswijziging schendt het college de afspraken die zij eerder maakte. Maar erger nog is dat mensen met een indicatie, statushouders die in Rijswijk hun leven hebben opgebouwd en jonge mensen tegen de grens van het bestaansminimum door deze beslissing nog langer moeten wachten.

“GroenLinks maakt zich hard voor het doorbouwen in de sociale sector. Alleen op deze wijze kunnen we het stuwmeer aan woningzoekenden in deze sector aanpakken”, aldus Wit. “Wij laten de mensen die het echt nodig hebben niet in de steek.”

Geld verdienen en gezond leven gaat dat samen? De #Plasticvrij Challenge

D66 D66 Rijswijk 10-05-2020 16:47

D66 Rijswijk zet zich in voor een gezonde stad. Voor iedereen. Kansen om mee te doen in je wijk en op school. In een stad met een gezonde economie, die circulair wordt en daarmee de stad minder belast. Geld verdienen en gezond leven horen bij elkaar. Van goed kunnen sporten en bewegen in alle buurten in Rijswijk – zoals nu bijvoorbeeld met de wandel – en hardlooproutes tot een circulaire economie. Deze week gaat de fractie alvast een uitdaging aan: hoe zit het met je plastic gebruik? 

Plastic is er in alle soorten en maten. Het is handig en nuttig en we gebruiken het elke dag. Een aantal plastic producten gaan vrij lang mee zoals je broodtrommel, spatel of speelgoed. Ander plastic gebruik je een keer. Je afvalbak in je keuken of badkamer zit snel vol. Plastic is veilig, hygiënisch, maar is het nodig en kan het kwaad? 

“Niemand eet plastic. Iedereen weet dat het niet goed voor je is. En toch blijk ik het binnen te krijgen. Hoe kan het dat het in ons eten zit? Het gaat om hele kleine hoeveelheden, ook wel micro-plastics. Alle plastics breken maar langzaam of niet af. Deeltjes komen in de grond en het water terecht. Dieren krijgen deze deeltjes binnen. Vervolgens eten we via ons voedsel dit plastic op. Dat moet stoppen,” aldus het Rijswijkse D66 raadslid Elze Woudstra.

Ook in Rijswijk

Woudstra: “Tijdens de Corona periode ben ik regelmatig bij de lokale ondernemers geweest, ook bij de restaurants voor een afhaalmaaltijd. Wat een fantastische flexibiliteit van de ondernemers en fijn te zien dat mensen elkaar zoveel helpen. Wat ook opviel: ik moest vaker naar de PMD bak met een volle vuilniszak. Ik vraag me af of het niet minder kan en of de verwerking goed gaat. Komt er echt niks in de omgeving terecht? Als ik om me heen kijk is plastic overal. Het is niet alleen storend dat de omgeving niet netjes is, het is ook gevaarlijk en ongezond. In een heel aantal landen is een groot deel van het verpakkingsmateriaal verboden. Het zou zonde zijn als Nederland hierin achter gaat lopen.”

Gezond stads leven, ook nu

Met de Corona crisis staat gezondheid en welzijn voorop. Om gezond te kunnen leven is het ook belangrijk dat het economisch goed gaat.*

D66 raadslid Rens Veerman is het hiermee eens, “Juist nu je veel thuis bent vallen keuzes die je maakt extra op. Alle verhalen van hoe mensen deze crisis door proberen te komen ook. Je ziet ook zelf nog extra hoe lastig het is om je gedrag te veranderen. Dat het maken van keuzes soms gewoon niet gaat. Ook al wil je zelf gezonde keuzes maken, het doen is ingewikkeld en soms onmogelijk.” Woudstra voegt hier nog aan toe: “Het makkelijker circulair kunnen leven, in een gezonde stad, dat wil ik veranderen.”

Meer hergebruiken, minder kosten

Mensen maken zich nu extra ongerust over hun werk, gezin en vrienden. Rijswijkers hebben laten zien dat ze flexibel zijn en hun gedrag razendsnel kunnen aanpassen aan deze crisis. Hierbij kunnen we ook na gaan denken over gezond leven in de stad met een goede economie. Een klein voorbeeld: afval scheiden zou al kunnen zorgen dat de belastingen niet verhoogd worden. Met ieders inzet kunnen we goede stappen maken. Een gezondere, schonere en prettigere stad – zonder hogere belastingen. Van hondenpoep, zwerfvuil en het ophalen van je vuilnis: het is niet gratis. Als we samen deze moeilijke periode door kunnen komen en ons zo aan kunnen passen, dan moet een stap naar circulair, minder plastic en beter afval scheiden ook mogelijk zijn.

Naast eigen acties zet D66 zich lokaal, nationaal en internationaal in voor een circulaire economie. Zodat de stad en omgeving gezonder wordt voor iedereen. Om dat te kunnen doen hebben we ook iedereen nodig. Zo maakte minister Stientje van Veldhoven onlangs nog bekend dat er per 1 juli volgend jaar ook statiegeld op drankflesjes onder 1 liter komt. Hiermee hoopt de minister zwerfvuil van drankflesjes op straat te verminderen.

Deze week neemt de Rijswijkse D66 fractie plastic gebruik onder de loep. Onze vier raadsleden en wethouder van de Laar zullen elke dag verslag doen van hun plastic gebruik. Blijf op de hoogte en volg ons op social media!

*Van Dijken, Peter (2020). Gezond Leven: ‘Gezond werken en leven bevorderen’. Geraadpleegd van https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/gezond-leven/

Daadkracht op het woningdossier! Oplossingen voor de ontstane impasse: meer diversiteit in het woningaanbod.

VVD VVD D66 CDA Rijswijk 07-05-2020 09:15

De wethouder Wonen, Armand van der Laar (D66), weigert een motie, gesteund door een meerderheid in de raad, uit te voeren, zelfs nadat hij deze zelf heeft overgenomen en had toegezegd deze uit te voeren. Er is een impasse ontstaan, mede door het gebrek aan daadkracht bij dit college. Lees hier de gehele motie met wat de VVD Rijswijk voorstelt!

De gemeenteraad van Rijswijk in openbare vergadering bijeen op 12 mei 2020, gehoord de beraadslaging;

gelet op de behandeling van IB 20032 en de eerder verstuurde reactie van vijf fractievoorzitters van de VVD Rijswijk, OR, RB, CDA en BvR;

overwegende, dat

a. in de Woonregio Haaglanden is geconstateerd dat Rijswijk met een percentage van 52% woningen in het bereikbare huursegment koploper in de regio is en daarom terug kan schroeven in dit percentage, ten gunste van de vrije sector;

b. daarmee de motie ‘Onderhoud in plaats van Nieuwbouw’, die vorig jaar na brede steun in de raad door het college is overgenomen, extra belang krijgt;

c. een meerderheid in de raad geheel wil stoppen met nieuwbouw in de sociale sector, maar dat andere partijen dit nog in beperkte mate voor bepaalde doelgroepen zouden willen toestaan;

d. het voor de wijk Rijswijk Buiten acceptabel zou zijn om toch nog een aantal sociale woningen toe te voegen wanneer in andere wijken, Te Werve en de Muziekbuurt, juist sociale woningen kunnen worden vervangen door goedkope vrije sector, middenhuur, huurwoningen waar een enorme vraag naar is;

verzoekt het college,

-  daarom met de Rijswijkse corporaties te overleggen over een breed in de raad gedragen beleidslijn, als volgt:

-  naast de 50 al gerealiseerde woningen in het sociale segment worden in Rijswijk Buiten naast de al in gang gezette projecten voor speciale doelgroepen: ‘De Entree’ (28) en ‘Our House’ (16) nog eens maximaal 100 appartementen, voor starters, in de sociale sector gebouwd;

-  de realisatie van deze 100 appartementen wordt aan de Rijswijkse corporaties aangeboden volgens de daarvoor geldende afspraken met corporaties, maar met een zo min mogelijk negatief effect op de grondexploitatie;

-  om de diversificatie per wijk te vergroten zal dit aanbod worden gedaan onder gelijktijdige afspraken over het bouwen van eenzelfde aantal huurwoningen in de vrije sector middenhuur (€730-1000 p/m) door de betreffende corporatie op plaatsen waar sterk verouderde sociale woningbouw in Rijswijk wordt gesloopt (zoals de wijk Te Werve of in de Muziekbuurt);

-  naast de 70 woningen in Rijswijk Buiten welke in IB 20032 worden genoemd, wordt ook het dan nog resterende aantal geplande sociale woningen van ruim 100 omgezet naar de vrije sector middenhuur, hetzij door de gemeente zelf, hetzij door particuliere beleggers met een langdurig beding over de huurgrens van deze woningen;

verzoekt het college deze beleidslijn te vertalen in een nieuw prestatiecontract met de woningcorporaties en het bod aan de regionale woontafel;

en gaat over tot de orde van de dag.

Coen Sleddering           

Caroline de Mooij         

Menno Ezinga     

Udo Oelen

VVD Rijswijk

D66: Geen coronaboetes samengestelde huishoudens

D66 D66 Rijswijk 04-05-2020 11:48

D66 wil dat handhavers geen coronaboetes uitdelen aan samenwonende studenten en andere samengestelde huishoudens. Er is nu veel onduidelijkheid over de noodverordening. In verschillende steden kregen huisgenoten die samen in hun tuin of op hun balkon zaten al bekeuringen. “Je beboet geen gezin dat samen op de bank zit. Beboet dan ook geen huisgenoten”, zo luidt de oproep van D66-fractievoorzitters in Zuid-Holland.

Ook de noodverordening voor de Veiligheidsregio Haaglanden gaat uit van mensen die getrouwd zijn, elkaars levenspartner zijn of (groot)ouders en kinderen die op hetzelfde adres wonen. In andere regio’s zoals Leiden kregen studenten een boete van 400 euro per persoon, omdat ze samen op hun balkon zaten. De studenten vallen niet onder de definitie van een gezamenlijk huishouden, waardoor ze strafbaar waren in hun eigen huis. “Dit lot kan ook bijvoorbeeld samenwonende broers en zussen treffen, vrienden die een huis delen, of mensen met een LAT-relatie die nu wel samen in een huis verblijven, ” aldus de Rijswijkse D66-fractievoorzitter Constantijn Dolmans.

Zorgen voor rust en duidelijkheid D66 wil hier graag snel een oplossing voor. Mensen maken zich ongerust en zitten soms in onzekerheid of zij het goede doen. Duidelijkheid geven is belangrijk. Mensen wonen ook in Rijswijk samen op verschillende manieren, ook buiten het traditionele gezin. De veiligheidsregio Haaglanden kan dit snel en eenvoudig aanpassen. De noodverordening kan iedereen die op hetzelfde adres ingeschreven staat, beschouwen als een gezamenlijk huishouden en aangeven dat het op een adres verblijven van personen die een relatie hebben ook geen overtreding is.  Dolmans: “Dat voorkomt onnodige frustratie, opgelegde verschillen die niet nodig en ongewenst zijn en geeft duidelijkheid voor handhavers.”  Bekend is dat de burgemeester in Delft duidelijkheid heeft gegeven over het niet beboeten van studenten in huis. Voor de hele regio is dat niet voldoende, de onduidelijkheid blijft. “Studenten en (jong-) volwassenen die samen wonen moeten ook dagelijks dealen met deze crisis”, zegt Dolmans. “Velen hebben geen inkomen meer of een lager inkomen, meer onzekerheid wonen in kleine kamers en hebben steeds meer te maken met eenzaamheid. In huis of op een balkon of tuin afstand houden is onredelijk en geldt voor andere ook niet. Ook niet-traditionele huishoudens hebben behoefte aan begrip en duidelijkheid over de regels en hun situatie.”

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.