Nieuws van politieke partijen in Schagen over CDA inzichtelijk

66 documenten

CDA Schagen stelt vragen over het fietspad langs de diepsmeerweg in Warmenhuizen (inclusief antwoord van het college)

CDA CDA Schagen 19-12-2020 14:30

Hieronder leest u onze vragen over het aan te leggen fietspad langs de diepsmeerweg en de antwoorden van het college. Wij beraden ons nog op het vervolg naar aanleiding hiervan. Wordt vervolgd! Geacht(e) college, portefeuillehouder, Wij stellen u deze vragen naar aanleiding van de beantwoording van een vraag die wij u hebben gesteld bij de begrotingsbehandeling. Onze vraag: wat is de status van het fietspad aan de diepsmeerweg en gaat de aanleg nu echt beginnen in 2021? Uw antwoord: Er zal vanuit De Kop Werkt! (team bereikbaarheid) een verkennend onderzoek plaats vinden in 2021 naar de mogelijkheden voor een nieuwe LZV-route en verbetering van de bereikbaarheid van Warmenhuizen- Zuid op het traject Diepsmeerweg, met mogelijk een aansluiting op de N504. Een vrij liggend fietspad vormt een onderdeel van dit onderzoek. Bij de aanleg van het fietspad kan het oorspronkelijke budget worden gebruikt. Dit zal echter nog niet in 2021 gerealiseerd gaan worden. Wij hebben de volgende vervolgvragen naar aanleiding van uw antwoord: 1. Wanneer start het verkennend onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe LZV-route en wanneer is dit afgerond? Antwoord: Op dit moment wordt er een uitvraag gedaan voor een onderzoek naar de mogelijkheden voor een nieuwe LZV route ter verbetering van de bereikbaarheid van Warmenhuizen-Zuid. Naar aanleiding van de uitkomst van de uitvraag wordt een bureau gekozen dat het onderzoek zal gaan uitvoeren. De verwachting is dat in het begin van de zomerperiode van 2021 dit onderzoek is afgerond. 2. Kunt u aangeven cq. laten zien middels tekening wat het traject van de nieuwe route wordt? En zo nee, waarom niet? Antwoord: De uitvraag is op een dergelijke manier gedaan dat het aan het desbetreffende onderzoeksbureau is om nut en noodzaak te onderzoeken en het beste traject met de beste inpassing in de omgeving te onderzoeken. Daarom is vooraf nog niet een traject aan te wijzen. 3. Hoe groot schat u kans dat er daadwerkelijk een nieuwe LZV-route komt? Antwoord: Die kans is afhankelijk van erg veel factoren, waardoor hier nu geen uitspraken over gedaan kunnen worden. 4. Wat is uw strategie met betrekking tot de aanleg van het fietspad als de LZV-route niet doorgaat? Antwoord: Ten eerste, als er wel een LZV route wordt gerealiseerd dan volgt uit de ontwerprichtlijnen automatisch dat er een vrij liggend fietspad moet worden gerealiseerd. Ten tweede is er oorspronkelijk een budget vastgesteld dat dient ten behoeve van een vrij liggend fietspad langs de Diepsmeerweg. Mocht er geen nieuwe LZV route worden gerealiseerd aan deze weg, dan zal het oorspronkelijke budget gebruikt worden om de inpassing van een vrij liggend fietspad te onderzoeken en uiteindelijk over te gaan tot realisatie. Dit kan echter niet meer los gezien worden van het volgende. Namelijk, ten derde, kent het team ‘De Kop Werkt – Bereikbaarheid’ een ander project wat hier ook meespeelt, namelijk de doorfietsroutes. Het beoogde traject voor het deel van de doorfietsroute vanaf Schagen naar Alkmaar loopt via de Diepsmeerweg. De gewenste maatregel vanuit dit project is hier ook een vrij liggend fietspad. Voor alle scenario’s geldt overigens dat voor de inpassing van het fietspad samenwerking zal worden gezocht met het programma Schagen Groeit Door, om de inpassing zo groen als mogelijk te maken. 5. Wat zijn de tijdslijnen voor de aanleg van het fietspad als er een nieuwe LZV-route komt? Antwoord: De planning voor de aanleg van een vrij liggend fietspad als de nieuwe LZV route er komt, betekent afhankelijkheid van de uitwerking van het project ‘LZV route Warmenhuizen’. Dit komt naar schatting neer op een realisatie na vier tot acht jaar. Deze planning is echter afhankelijk van een groot aantal onzekerheden. 6. Wat zijn de tijdslijnen voor de aanleg van het fietspad als er geen nieuwe LZV-route komt? Antwoord: De planning voor de aanleg van een vrij liggend fietspad als de nieuwe LZV route er niet komt, betekent afhankelijkheid van de uitwerking van het project ‘Doorfietsroutes’. Dit komt naar schatting neer op een realisatie na drie tot zes jaar. Deze planning is echter afhankelijk van een groot aantal onzekerheden.

CDA vraagt het college waarom de gemeente Schagen niet in aanmerking komt voor de 165 miljoen euro voor verkeersveiligheid

CDA CDA Schagen 19-12-2020 12:54

Lees hieronderde exacte tekst die wij naar het college hebben gestuurd: Wij stellen u vragen omdat wij graag willen weten waarom de gemeente Schagen niet op het lijstje voorkomt met provincies, gemeenten en waterschappen waaronder 165 miljoen verdeeld wordt door het Rijk om de verkeersveiligheid te verbeteren. De zogenoemde regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2020-2021. Met dit geld hadden gevaarlijke kruispunten, fietspaden, wegen en rotondes in onze gemeente wellicht sneller aangepakt kunnen worden. Concreet hebben wij de volgende vragen: Heeft de gemeente Schagen een aanvraag ingediend? En zo nee waarom niet? Zo ja, wat is de reden dat de aanvraag niet gehonoreerd is? Wordt het doen van aanvragen voor Schagen bemoeilijkt door de eis van cofinanciering of het tijdsvenster waarbinnen een aanvraag ingediend kan worden? Bent u voornemens de volgende keer een aanvraag te doen? Wat zijn eventueel overwegingen om dit niet te doen? Alvast bedankt voor uw beantwoording. Met vriendelijke groet, Bram Broersen Fractie CDA

CDA Schagen wil weten wat de status is m.b.t. aanleg van glasvezel in onze gemeente

CDA CDA Schagen 06-09-2020 13:14

Er zijn geruime tijd ambities, zowel bij het bestuur van de gemeente Schagen als bij marktpartijen, om glasvezelinternet uit te rollen in onze gemeente. Bij de marktpartijen kunt u denken aan Trined, KabelTex, FlevoNH, maar ook KPN en Ziggo. Het initiatief van Trined is niet doorgegaan, daarna wilde KabelTex vanuit het noorden glasvezel aanleggen en FlevoNH vanuit het oosten. De markt van glasvezelinternet in onze gemeente kenmerkt zich door nieuwkomers als Trined, KabelTex en FlevoNH, die nog geen uitgebreid netwerk hebben, en door gevestigde partijen als KPN en Ziggo, die reeds een netwerk bezitten, meest uitgesproken in de stad Schagen. De gevestigde partijen bezitten een zekere marktmacht door hun bestaande infrastructuur, waardoor een geleidelijke uitbreiding van hun net minder riskant is dan een gelijksoortige investering door een nieuwkomer. Dit kan de werking van de vrije markt verstoren. Zo kan een aankondiging van een gevestigde partij om in een bepaalde kern het glasvezelnet uit te rollen, ertoe leiden dat het voor een nieuwkomer onverantwoord riskant zou worden om ook in diezelfde kern te gaan investeren. Echter, de gevestigde partij kan het bij een aankondiging laten, daarmee een nieuwkomer afschrikken, zonder dat de gevestigde partij ook daadwerkelijk de intentie heeft op korte termijn te investeren. Dit bedoelen wij met verstoring van de vrije markt. Een overheid heeft soms instrumenten om in te grijpen, om de concurrentie tussen bedrijven eerlijker te laten verlopen, waardoor de vrije markt meer ten dienste komt van de inwoners en lokale bedrijven in onze gemeente. Het CDA maakt geen verwijten naar de gevestigde partijen, we hebben geen bewijs dat zij hun marktmacht op deze oneigenlijke wijze inzetten en we zijn op zich blij dat zij in het verleden al geïnvesteerd hebben in delen van de gemeente Schagen. Omdat de uitrol van glasvezelnet echter geen substantiële voortgang laat zien, hebben wij over dit onderwerp toch een aantal vragen. Kan het college aangeven wanneer en waar de eerstvolgende uitbreiding van het glasvezelnet gerealiseerd gaat worden? Is het college tevreden met de huidige snelheid van de uitrol van glasvezel in de gemeente Schagen? Deelt het college de in het voorwoord geformuleerde zorg dat gevestigde partijen in theorie nieuwkomers kunnen afschrikken van investeren? Is het college bereid om de zorgen over eerlijke concurrentieverhoudingen te bespreken met in Schagen geïnteresseerde kabelbedrijven? Is het college bereid en in staat om in te grijpen in de concurrentieverhoudingen met als de doel de eerlijke concurrentie te bevorderen? Kan de gemeente zelf een aanbesteding uitschrijven voor de aanleg van glasvezelnet in een kern, het buitengebied, de recreatieve kustzone of de hele gemeente? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Kan de gemeente in een deel van de gemeente exclusiviteit gunnen aan één partij om een glasvezelnet aan te leggen? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Op welke wijze gaat het college zich in deze collegeperiode inzetten om meer gebieden van glasvezelinternet te (laten) voorzien? CDA, Sander Lensink

In memoriam: Lied van der Lubbe

CDA CDA Schagen 16-07-2020 14:20

Lied van der Lubbe, decennialang het gezicht van CDA Schagen, is op maandag 13 juli 2020 overleden. Van der Lubbe was van 1991 tot 2006 raadslid in de gemeente Schagen.Daarna nam zij nog frequent deel aan raadscommissies. Naast haar politieke loopbaan was zij actief in tal van Schager organisaties en nam deel aan een leeskring in Schagen waar zij zich thuis voelde. Helaas zijn haar ogen de laatste jaren achteruitgegaan wat een beperking werd. Lied was zeer belezen, een huis vol boeken waar ze geen afscheid van kon nemen en een liefhebber van klassieke muziek. Deze kwam je tegemoet als de voordeur openging. Ook presenteerde zij vele jaren het Schager Dictee. Maar ook dichten was haar niet vreemd. Aan het einde van elk politiek jaar kreeg zij het woord in de raadszaal en droeg zij een gedicht voor. Lied zat in het oprichtingsbestuur voor het Hospice wat zij samen met anderen van de grond gekregen, een van de hoogtepunten van haar. Zij heeft vele jaren meegewerkt in het Comité ’40-’45, met bijzondere interesse voor de viering van 4 mei en in de werkgroep Missie- en Ontwikkeling van de Christoforuskerk. Lied was een zeer markante persoonlijkheid met een vaak uitgesproken mening, maar ook met een groot sociaal hart. Een creatieve doorzetter die als zij iets wilde het ook voor elkaar kreeg. Binnen de raad altijd Vastberaden, Vasthouden en Verbindend. Haar overtuiging was ook dat wij SAMEN meer kunnen. Lied was ook een aantal jaren Bijzonder Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS), waar zij nog vele huwelijken mocht sluiten van oud-leerlingen en op die wijze het contact mee hield. Ze zag er altijd tiptop uit. Zij was Directeur van de Skavel, een school voor LHNO en LEAO, eerder met de hoofdvestiging in ’t Veld en een dependance in Schagen. Door haar inspanning en doorzettingsvermogen kwam de nieuwbouw in Schagen, met als eerste gebouw in Hoep Zuid, thans een deel van het Clusius. Van der Lubbe was zeer betrokken bij haar school en haar leerlingen, maar ook een beetje een directrice. Het woord directeur wilde ze beslist niet horen. Na het overlijden van haar Harry, waar ze veel van hield, trok ze zich privé steeds een beetje meer terug en was het moeilijk contact met haar te blijven houden. In 2006 kreeg Lied van der Lubbe een Koninklijke onderscheiding, Lid in de Orde van Oranje- Nassau. Lied van der Lubbe is 83 jaar geworden. CDA Schagen

Motie Vermindering Lastendruk Jeugdzorg aangenomen

PvdA PvdA Partij voor de Dieren CDA Schagen 01-07-2020 07:50

Raadslid Harry Piket zet zich in voor onderwerpen in het sociale domein. Hij maakt zich zorgen over de kosten in de jeugdzorg en bereidde daarvoor een motie voor met collega’s in de regio. Deze motie werd op 30 juni unaniem aangenomen in de gemeenteraad van Schagen. Hieronder zijn inleidende woorden:

Zorgen over jeugdzorg

Zoals u wellicht weet, volgt de PvdA de ontwikkelingen in de Jeugdzorg op de voet. Wij hebben regelmatig overleg hierover met collega’s van PvdA, GL, SP, PvdD en verschillende lokale partijen uit heel Noord-Holland Noord en voeren ook met enige regelmaat gesprekken met jeugdzorgaanbieders uit de provincie.

Eigen spelregels

In al die gesprekken komt steeds 1 groot knelpunt naar voren, waar wij als gemeenten echt zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat is de enorme stijging in administratieve lastendruk die gepaard is gegaan met de decentralisatie. Immers, elke gemeente bedenkt zijn eigen spelregels en stelt zijn eigen eisen aan monitoring en verantwoording. Lokaal maatwerk. Dat is een groot goed, want als raad willen wij ook graag een vinger aan de pols houden op dit belangrijke dossier en we willen graag dat de jeugdzorg in onze gemeente aansluit op onderwijs, volwassenzorg en andere vormen van jeugdhulp.

Verschillende formulieren

Deze ‘couleur locale’ maakt echter ook dat zorgaanbieders die kinderen uit meer dan 1 gemeente helpen, voor elk kind andere formulieren moeten invullen om een beschikking te krijgen. Bij wijze van spreken, voor elke euro die zij verantwoorden net even andere gegevens moeten aanleveren, afhankelijk van  waar dit kind vandaan komt. Dat is een onwenselijk neveneffect van dat lokale maatwerk.

Afstemming

Nu hebben wij niet de illusie dat we dit probleem met een enkele motie op kunnen lossen, en weten wij dat er binnen de regio al veel gedaan wordt om processen en vereisten op elkaar af te stemmen. Maar toch is de administratieve druk nog altijd hoog en wordt er, voor zover wij dat kunnen beoordelen, nauwelijks over de grenzen van onze regio heen gekeken, behalve voor die vormen van zorg die wij bovenregionaal inkopen. Echter, onze verantwoordelijkheid strekt verder dan de inkoop.

In de uitvoering blijft elke gemeente zijn eigen papierwerk vragen. Nadat een inkoopprocedure afgerond is, wordt met iedere gemeente apart een contract afgesloten. Elke gemeente komt met op zich heel redelijke, maar alles bij elkaar vooral ook heel veel, verzoeken om monitorings- en verantwoordingsinformatie. Standaardisering helpt hierbij om de administratieve laten te verlagen, dit geld, geschat wordt 35% van de kosten kan dan voor de eigenlijke zorg gebruikt worden.

Motie

Vandaar dat wij, met de collega’s in de 18 andere gemeenten in NHN gemeend hebben hier een duidelijk gezamenlijk signaal over te moeten afgeven in de vorm van deze motie. Deze wordt mede ingediend door het CDA en JESS.

Het bericht Motie Vermindering Lastendruk Jeugdzorg aangenomen verscheen eerst op PvdA Schagen.

CDA Schagen stelt vragen over schoolzones, brug over het NH kanaal bij De Stolpen en lange wachttijden voor afspraken bij het gemeentehuis

CDA CDA Schagen 30-06-2020 17:14

Schoolzones Het CDA vindt het belangrijk dat jonge kinderen veilig naar school en weer naar huis kunnen reizen. Om deze veiligheid nog verder te verbeteren kunnen rond lagere scholen zg. schoolzones worden aangelegd. Aangezien ook de andere partijen dit van belang vinden zijn de aanleg van deze zones opgenomen in het coalitieakkoord. Omdat tot nu toe slechts een beperkt aantal schoolzones is gerealiseerd vragen wij aan het college om een planning voor de aanleg van de resterende schoolzones. Brug over het Noord-HollandsKanaal bij De Stolpen Een aantal jaar geleden is er gesproken over de aanleg van een nieuwe brug over het Noord-Hollands Kanaal bij de Stolpen. Omdat eventuele afsluiting van deze belangrijke oost-west route grote gevolgen heeft voor burgers en bedrijven. Wanneer deze verbinding niet beschikbaar blijft zal dat lange omrijtijden en veel overlast betekenen. Om dit te voorkomen is o.a. voorgesteld om tijdens de bouw van een nieuwe brug een pontonbrug aan te leggen om deze overlast voor burgers, bedrijven en omgeving zo veel mogelijk te beperken. Graag zouden we door middel van een Raadsinformatiememo op de hoogte worden gebracht van de laatste stand van zaken rond dit onderwerp. Lange achttijden voor afspraken op het gemeentehuis Van inwoners hebben we begrepen dat de wachttijd voor het maken van een afspraak aan de balie van het gemeentehuis, voor bijvoorbeeld het verlengen van een paspoort, minimaal 2 weken was.We begrijpen dat dit mede werd veroorzaakt door de beperkte openingstijd i.v.m. de coronamaatregelen. Nu alle winkels en zakelijke dienstverlening al weer enige tijd de normale openingstijden hanteren willen we uvragen of dit ook voor onze balie in het gemeentehuis te realiseren is. We hopen dat op deze manier de dienstverlening aan onze inwoners qua wachttijd, weer vanhet niveauwordt wat we van onze gemeente gewend zijn.

Reactie Rijkswaterstaat op onze vragen over de situatie in De Stolpen

CDA CDA Schagen 30-06-2020 16:59

Bijgaand vindt u de antwoorden die wij gekregen hebben van Rijkswaterstaat. Raadslid GertJan Slijkerman zal dit met de inwoners bespreken en op basis hiervan een vervolg bepalen. Antwoorden op vragen van fractie CDA Schagen: 1. Allereerst duidelijkheid over verkoop van de huizen in de buurt om snel buren te krijgen die hun huizen en de buurt onderhouden. De huizen, nu nog in bezit van Rijkswaterstaat, verloederen steeds meer en één is er inmiddels zelfs onbewoonbaar. Men vindt het een schande dat er zo met publiek geld wordt omgegaan. Wilt u toezien op de bewoning van deze huizen en controleren of daar onbedoeld geen arbeidsmigranten worden gehuisvest? Na aanleg van de omlegging N9 de Stolpen is geïnventariseerd welke gronden en gebouwen niet meer bestemd waren voor de publieke taak. Deze onroerende zaken zijn overtollig gesteld en aangeboden aan het Rijksvastgoedbedrijf. De woningen aan de Rijksweg te Schagerbrug zijn eind 2016 aan het Rijksvastgoedbedrijf aangeboden. Om de woningen aan te kopen moeten vooraf een aantal onderzoeken worden uitgevoerd, zoals een bodem- en een asbestonderzoek en een taxatie. Vervolgens heeft het Rijksvastgoedbedrijf de woningen van Rijkswaterstaat aangekocht. Daarna is het proces gestart om de woningen te verkopen. Alle 4 woningen zijn (eventueel onder voorbehoud) via een plaatselijke makelaar aan de hoogste bieder verkocht. 2. De parkeerplaatsen langs de weg zorgen niet alleen voor overlast maar ook voor gevaarlijke situaties. Kunt u met een ‘rug’ zand en beplanting dit afschermen, zodat de klanten van het restaurant gedwongen worden hun auto op de grote parkeerplaats neer te zetten De parkeerplaatsen worden niet alleen door de gasten maar vooral door de afhalers van het WOK-restaurant gebruikt. Zij willen zo dicht mogelijk bij het restaurant parkeren. Doordat niet alleen de parkeerplaatsen langs de weg, en in de bermen, maar ook alle ruimte er omheen wordt gebruikt om te parkeren ontstaan voor de bewoners van De Stolpen die hun huis willen bereiken of verlaten zeer gevaarlijke situaties. Daarom wordt er gevraagd om het parkeren langs de weg onmogelijk te maken. Er zijn diverse (on)mogelijkheden: Parkeren langs de weg alleen voor bewoners middels vignetten, die de gemeente regelt, is een mogelijkheid als de politie handhaaft. Oplossing voor het kortstondig parkeren langs de Rijksweg zou kunnen zijn om een parkeer- en stilstandsverbod voor de beide zijden van de Rijksweg in te voeren. Dan mag er niet meer gestopt en/of geparkeerd worden langs de kant van de weg waar het bord E2 staat, behalve in de parkeervakken. Hiervoor dient wel een verkeersbesluit genomen te worden en afstemming plaats te vinden met de politie. Ook hier is de vraag of de politie genegen is te handhaven. Verder betekent dit dat er ook niet meer door bewoners geparkeerd mag worden buiten de vakken. Bij Rijkswaterstaat is niet bekend of dat gebeurt en/of bewoners dit willen. Parkeerplaats Wok uitbreiden naar het westen, richting N9, is al eens afgestemd met Rijkswaterstaat, maar dit is niet gewenst omdat de Staat het perceel beschikbaar wil houden voor andere toepassingen in de toekomst, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen. 3. In de walkant tussen het kanaal en de weg groeit nu hoog struikgewas dat niet wordt gesnoeid. Hierdoor is het uitzicht van de bewoners nihil. Kan het struikgewas langs het kanaal 1 of 2 maalper jaar gesnoeid worden? De vaste bewoners willen dit in ieder geval wel, ze willen allemaal graag uitzicht op het NH kanaal. De nieuwe bewoners zijn nog onbekend, aangezien de huizen te koop staan, of verkocht zijn, maar nog niet bekend is wie er gaan wonen. Rijkswaterstaat heeft geconstateerd, en betreurt, dat een deel van de aanwezige struiken reeds zonder overleg is verwijderd. Voor wat betreft de vraag voor het laag snoeien: Rijkswaterstaat kan terug snoeien tot aan situatie zoals die zo’n 3 jaar geleden was. Als de omgeving de beplanting nog lager gesnoeid of zelfs helemaal verwijderd wil hebben, dan is dit op basis van een aantal randvoorwaarden mogelijk, echter niet voor kosten van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat vraagt zich daarbij ook af of de bewoners aan de oostzijde van het Noord-Hollands Kanaal het er ook mee eens zijn dat de struiken lager worden, dan wel verwijderd worden. Eventueel inspraak middels vergunningstraject ? Bij keuze voor heel laag snoeien, dan wel verwijderen van de struiken moet dit eerst goed beoordeeld worden. Er komen een aantal randvoorwaarden onder andere: Geparkeerde auto’s in de berm aan de kanaalzijde zijn ongewenst in verband met risico op onveiligheid en een nieuwe zichtbeperking. Vooraf uitvoeren van een ecologisch onderzoek door of via de gemeente en het resultaat afstemmen/ accorderen met Rijkswaterstaat. Check op noodzaak herplantplicht door gemeente i.o.m. Rijkswaterstaat. Bij herplantplicht de voorkeur om in overleg met Rijkswaterstaat de boomsoort te kiezen. 4. Van de 4 verlichtingspalen op de grote parkeerplaats is er 1 nog in werking. Kan de verlichting op de grote parkeerplaats spoedig hersteld worden? Met de grote parkeerplaats wordt die bij het busstation bedoeld. Alle verlichting is hersteld, ook naar aanleiding van de extra vraag. 5. De afslag linksaf van de N9 vanuit Alkmaar naar de Stolpen is een 90 graden bocht, met tekort ruimte voor lange vrachtwagens, die daardoor veel schade aanrichten. Kan deze ruimer gemaakt worden? Hiermee bedoelen we de afslag vanaf de N9 voor de WOK die aansluit op de oude N9. Uit ons onderzoek is gebleken dat in de bocht bochtverbreding, middels grasbetontegels langs de bocht, aanwezig zijn. Er zijn stootblokken geplaatst om teveel afsnijden van de bocht te voorkomen. Het te krap nemen van bochten door lange vrachtwagens kan Rijkswaterstaat helaas niet voorkomen. Maar we gaan controleren of deze bocht voldoende breed is ontworpen/ aangelegd. Dit kan enige tijd in beslag nemen. 6. Kan er op de grote parkeerplaats een aparte plek voor vrachtwagens gemaakt worden ? Betreft parkeerplaats op bustransferium. Deze vraag is niet heel simpel met een ja of nee te beantwoorden. Aandachtspunten zijn: · Voor vrachtwagenparkeren zal het gehele terrein en de toeleidende weg aangepast moeten worden. · Als er een deel van het perceel van de Staat beschikbaar gesteld kan/ mag worden voor vrachtwagenparkeren, zal dit door de gemeente aangekocht moeten worden. · Is er onderzoek gedaan naar de behoefte, gaan chauffeurs hun vrachtwagen inderdaad op deze plek parkeren als deze er komt, mede gezien risico op inbraak of diefstal? · Willen de omwonenden het extra vrachtverkeer ? Een aantal afdelingen binnen Rijkswaterstaat moeten daar hun visie op geven. We adviseren de gemeente daarom om deze vraag goed onderbouwd in te dienen. 7. Bij de vijver achter de huizen wordt regelmatig gezwommen en gerecreëerd, door deze mensen wordt ook afval achter gelaten. Kan hier een afvalbak geplaatst worden ? Bedoeld is de “vierkante” vijver vlakbij de rotonde en Stolperbrug over het NH Kanaal. Op deze locatie is het helaas niet toegestaan om te zwemmen, het water is niet opgenomen op de waterrecreatiekaart van de Provincie Noord-Holland: https://maps.noord-holland.nl/WebViewer/index.html?viewer=waterrecreatie. Om deze reden willen we het dus ook niet faciliteren middels een afvalbak.

CDA en VVD “Laat agrariërs niet boeten voor ganzenschade!”

CDA CDA VVD Schagen 30-06-2020 16:54

CDA Schagen verenigt zich met nog 55 CDA en VVD afdelingen in een brandbrief aan het provinciebestuur van Noord-Holland. In de brief wordt geconcludeerd dat het bestuur de agrarische sector onterecht opzadelt met de lasten voor de extreem hoge ganzenpopulatie. In de brief doen zij een breed gedragen oproep om het besluit uit het coalitieakkoord te heroverwegen. Hierin zeggen zij dat bij de heroverweging samen met de verschillende partijen gezocht moet worden naar effectieve manieren om de ganzenpopulatie te verlagen. De verhoging van het eigen risico heeft een grote impact voor de sector. De argumentatie die wordt gebruikt door de provincie snijdt geen hout, daarbij wordt namelijk niet ingegaan op de extreem hoge schade door ganzen binnen Noord-Holland. Alleen in Friesland is de schade hoger. Daarnaast wordt de indruk gewekt dat agrariërs nu niet doen wat ze kunnen om de schade te voorkomen. Zo wordt geschreven: “Buiten het feit dat we dit een onterecht signaal vinden, is dit ook onwaarschijnlijk. Daarbij resulteert het verjagen van de ganzen vooral meer ganzen bij de buurman, de schade voor Noord-Holland blijft dus gelijk.” Naast de financiële schade voor de agrariërs is de hoge ganzen populatie ook slecht voor natuurgebieden, waterkwaliteit en andere soorten vogels. Verder gaat dit nieuwe besluit in tegen eerdere beloftes van de provincie om de schade te compenseren totdat het niveau van de ganzenpopulatie terug is op dat van 2005. Het is eerlijker om het eigen risico of een andere vorm van tegemoetkoming van de schade pas in te voeren op het moment dat het niveau daadwerkelijk bereikt is. “Op die manier zorgt GS dat alle partijen op een constructieve wijze samen kunnen werken aan het terugdringen van de ganzenpopulatie. Zonder dat partijen hierin in een (financieel) onverenigd deel van rekening betalen”.

Wethouder Jelle Beemsterboer in gesprek met ondernemers via Facebook

CDA CDA Schagen 26-05-2020 05:07

Onze CDA Wethouder Jelle Beemsterboer van Ruimte & Economie gaat woensdagmiddag 27 mei om 16.00 uur op de gemeentelijke Facebookpagina 'live'. Hij gaat dan in gesprek met ondernemers uit dorpen en stad van de gemeente om vragen te beantwoorden. Deze vragen kunnen te maken hebben met de corona-maatregelen, de gevolgen en de versoepeling daarvan voor ondernemers. Ook andere vragen die gesteld worden, zal hij zo goed mogelijk beantwoorden. De coronacrisis vraagt veel van ons allemaal. Ook van ondernemers. De gemeente probeert in deze tijd, naast inwoners, zoveel mogelijk ondernemers te steunen. Daarnaast werken we met ze samen aan oplossingen om de omzet weer aan de gang te krijgen. Zo kijken we samen met ondernemers naar hun plannen om de terrassen per 1 juni extra ruimte te geven. Plannen waarin de horeca de vereiste 1,5 meter tussen de gasten waarborgen door het aantal tafels en stoelen op het terras zo groot mogelijk te houden. Ter extra ondersteuning heeft het college een noodpakket aan maatregelen voorgesteld voor onder andere ondernemers. Dit noodpakket is 20 mei unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad. Wethouder Jelle Beemsterboer ziet de livestream op Facebook als een kans om over al deze maatregelen in gesprek te gaan. “Ik heb al veel ondernemers gesproken de afgelopen periode en zie veel mooie initiatieven ontstaan. Er zijn ook ondernemers die het moeilijk hebben en die proberen we zo goed mogelijk te ondersteunen. Openstelling op 1 juni is een stap op weg naar kansen om horeca bedrijven weer draaiende te krijgen. Ik nodig alle ondernemers, van grootbedrijf tot zzp-er, van harte uit om via de livestream op 27 mei vragen aan mij te stellen. Mochten er andere vragen zijn, van inwoners over andere onderwerpen, dan probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden. Mocht er geen goed antwoord zijn op dat moment, dan komen wij daar zo spoedig mogelijk op terug.” Ondernemers kunnen nu al vragen indienen door een e-mail te sturen naar communicatie@schagen.nlof door te reageren onder de Facebookpost van de gemeente. Bron: gemeente Schagen

Wethouder Jelle Beemsterboer in gesprek met ondernemers via Facebook

CDA CDA Schagen 26-05-2020 05:07

Onze CDA Wethouder Jelle Beemsterboer van Ruimte & Economie gaat woensdagmiddag 27 mei om 16.00 uur op de gemeentelijke Facebookpagina 'live'. Hij gaat dan in gesprek met ondernemers uit dorpen en stad van de gemeente om vragen te beantwoorden. Deze vragen kunnen te maken hebben met de corona-maatregelen, de gevolgen en de versoepeling daarvan voor ondernemers. Ook andere vragen die gesteld worden, zal hij zo goed mogelijk beantwoorden. De coronacrisis vraagt veel van ons allemaal. Ook van ondernemers. De gemeente probeert in deze tijd, naast inwoners, zoveel mogelijk ondernemers te steunen. Daarnaast werken we met ze samen aan oplossingen om de omzet weer aan de gang te krijgen. Zo kijken we samen met ondernemers naar hun plannen om de terrassen per 1 juni extra ruimte te geven. Plannen waarin de horeca de vereiste 1,5 meter tussen de gasten waarborgen door het aantal tafels en stoelen op het terras zo groot mogelijk te houden. Ter extra ondersteuning heeft het college een noodpakket aan maatregelen voorgesteld voor onder andere ondernemers. Dit noodpakket is 20 mei unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad. Wethouder Jelle Beemsterboer ziet de livestream op Facebook als een kans om over al deze maatregelen in gesprek te gaan. “Ik heb al veel ondernemers gesproken de afgelopen periode en zie veel mooie initiatieven ontstaan. Er zijn ook ondernemers die het moeilijk hebben en die proberen we zo goed mogelijk te ondersteunen. Openstelling op 1 juni is een stap op weg naar kansen om horeca bedrijven weer draaiende te krijgen. Ik nodig alle ondernemers, van grootbedrijf tot zzp-er, van harte uit om via de livestream op 27 mei vragen aan mij te stellen. Mochten er andere vragen zijn, van inwoners over andere onderwerpen, dan probeer ik die zo goed mogelijk te beantwoorden. Mocht er geen goed antwoord zijn op dat moment, dan komen wij daar zo spoedig mogelijk op terug.” Ondernemers kunnen nu al vragen indienen door een e-mail te sturen naar communicatie@schagen.nlof door te reageren onder de Facebookpost van de gemeente. Bron: gemeente Schagen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.