Nieuws van politieke partijen in Tiel over VVD inzichtelijk

113 documenten

De informatievoorziening van het college aan de gemeenteraad over de ontwikkelingen in en rond Passewaaij

VVD VVD Tiel 03-05-2021 06:00

https://tiel.vvd.nl/nieuws/44075/de-informatievoorziening-van-het-college-aan-de-gemeenteraad-over-de-ontwikkelingen-in-en-rond-passewaaij

Vorige week ontvingen wij van inwoners van de wijk Passewaaij een nieuwsbrief van Actiecomité Groenstrook Groen, Rondweg Rond. In deze nieuwsbrief staat dat er eind maart 2021 overleg is geweest tussen de gemeente Tiel en het actiecomité, dat er, als het lukt om de grondeigenaren op één lijn te krijgen, in juli 2021 een informatieve presentatie zal worden gegeven aan commissie Ruimte en dat wethouder Groen er naar streeft dat in buurt 9, 10 en 11 in 2024 de eerste huizen zullen worden opgeleverd. Bij de nieuwsbrief is tevens het Inspiratiedocument 2.0 (versiedatum 15 december 2020) en een chronologisch relaas van activiteiten van het actiecomité bijgevoegd. In het laatstgenoemde document staat dat in de periode januari t/m maart 2021 er op verschillende momenten contact is geweest met de gemeente Tiel en er informatie is uitgewisseld waaronder het Inspiratiedocument 2.0 dat in februari 2021 aan het actiecomité is verstrekt. Wij willen het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van de ontvangen nieuwsbrief en bijgaande documenten de volgende vragen stellen:

1. Waarom heeft het college in het kader van de actieve informatieplicht de Raad en de commissie Ruimte niet geïnformeerd over het Inspiratiedocument 2.0 en de gesprekken die hebben plaatsgevonden met Actiecomité Groenstrook Groen, Rondweg Rond? 2. Waarom heeft het college de Raad en de commissie Ruimte niet actiever betrokken bij het proces rondom de ontwikkeling van Passewaaij 9, 10 en 11? 3. Kan het college toelichten wat wel en niet is gedaan met de vragen en opmerkingen die door diverse fracties zijn gesteld/ gemaakt tijdens de presentatie van het concept Inspiratiedocument in de commissie Ruimte op 30 juni 2020? 4. Hoe gaat het college de Raad en de commissie Ruimte in de toekomst tijdig en compleet op de hoogte houden van de ontwikkelingen in en rond Passewaaij, dus inclusief de uitkomst van lopende onderzoeken naar onder andere de haalbaarheidsstudie westelijke uitvalsweg? 

Tijdelijke maatregelen om het verkeer extra te attenderen op de bocht op de Reuchlinlaan

VVD VVD Tiel 23-01-2020 03:42

https://tiel.vvd.nl/nieuws/38068/tijdelijke-maatregelen-om-het-verkeer-extra-te-attenderen-op-de-bocht-op-de-reuchlinlaan

© Marco van Deick

Voor de derde keer in korte tijd is een auto in Passewaaij, aan de Reuchlinlaan, in de sloot gereden. De VVD is blij dat het college heeft besloten vandaag nog tijdelijke maatregelen te nemen om weggebruikers te attenderen op de bocht waar de ongevallen hebben plaatsgevonden. Veiligheid is voor de VVD heel belangrijk, wij hopen dan ook dat de lantaarnpalen die daar staan en kapot zijn heel snel gerepareerd worden.

Aanpakken: aan de slag met het zwembad

VVD VVD Tiel 22-01-2020 11:55

https://tiel.vvd.nl/nieuws/38052/aanpakken-aan-de-slag-met-het-zwembad

© Elisa Derksen

Wie de afgelopen tijd in de buurt van het zwembad is geweest, heeft de voorbereidingen op de bouw gezien. Een groot gat in het bouwterrein en muurschilderingen op het oude zwembad. Vandaag (23 januari 2020) zetten we een grote stap. De bouw begint! 

Een nieuw, betaalbaar zwembad komt weer wat dichterbij. Dat de VVD hier blij mee is zal u niet verrassen. Goede mogelijkheden voor zwemlessen, zwemclubs en recreatief zwemmen is belangrijk. We kijken uit naar een voorspoedig bouwproces en de opening.

Een persoonlijke noot:

Ik ben zo nieuwsgierig naar de nieuwe startblokken. Als oud-wedstrijdzwemster vind ik een goede, snelle start belangrijk. Hoe vaak ik wel niet (net te) snel van het blok het water indook.... Jaren op een glad startblok doet verlangen naar een snelle start met grip en net wat honderdsten van een seconde sneller zijn. Ik heb nu al zin om een duik te maken!

 

Lees ook: Een nieuws Tiels zwembad voor half Rivierenland 

 

Bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld

CDA CDA VVD D66 Tiel 29-12-2019 08:33

Bestemmingsplan Buitengebied door de gemeenteraad op 18 december j.l. vastgesteld. Wat houdt een bestemmingsplan buitengebied nu in? In het Tielse buitengebied komen veel belangen samen: wonen, werken en recreëren. Ook is er een belangrijke rol weggelegd voor de natuur en landschappelijke waarden. Aan de gemeente en aan ons als raadsleden de taak om met deze vele belangen in gedachten te komen tot weloverwogen besluit over een nieuw bestemmingsplan. Ons buitengebied; Wadenoijen, Kapel-Avezaath en Zennewijnen is een kwetsbaar gebied waarbij wonen, werken en recreatie elkaar regelmatig kruisen. Maatwerk is daarom noodzakelijk! Waar voorheen plannen voor een andere bestemming door de gemeente werden beoordeeld vanuit de “Nee, tenzij” gedachte, hecht het CDA nu meer aan een “Ja, mits” benadering. Strijdige belangen kwamen de afgelopen tijd nadrukkelijk naar voren tijdens het bestuderen van de 37 zienswijzen die bewoners, ondernemers en belanghebbenden indienden op het nieuwe bestemmingsplan. Het CDA vindt dit bestemmingsplan weinig vernieuwend. De gemeente gaat op dezelfde voet verder als de afgelopen jaren. Er is dan ook weinig te merken van “mee denken en bewegen met de inwoners”. Hiermee worden reeds lang bestaande uitdagingen ook behouden en niet geadresseerd of opgelost. We tellen daarom veel door het college ongegrond verklaarde zienswijzen waarmee onze inwoners “buiten spel werden gezet”. Een van die onopgeloste uitdagingen is de situatie rond de Bredestraat in Wadenoijen. De zware belasting van deze weg door het vele vrachtverkeer, dat dagelijks gebruik maakt van deze weg, zorgt naast de onveilige verkeersituaties ook voor veel overlast bij de bewoners! Hier liggen de belangen van inwoners en fruitbedrijven soms ver uiteen. Dit blijkt eens te meer uit de ingediende zienswijzen. Ook het CDA ontving zeer concrete uitbreidingsplannen van een van de fruitbedrijven. Hierin is ons inziens de noodzaak tot uitbreiding van het bouwvlak goed gemotiveerd en is zelfs aannemelijk gemaakt dat de uitbreiding zou kunnen leiden tot minder verkeersbewegingen over de Bredestraat. Het zijn juist die verkeersbewegingen (vrachtwagens) die ten grondslag liggen aan de zienswijzen van de overige bewoners langs de Bredestraat. Sleutel tot het mogelijk maken van de ambities van de fruitbedrijven en tegelijkertijd het belang van inwoners niet uit het oog te verliezen is het aanpakken van de verkeerssituatie o.a. die van de Bredestraat. De fruitbedrijven hebben aangegeven hierin te willen meedenken. Verder vindt het CDA het ook belangrijk dat het ontwikkelen van een derde ontsluitingsweg voor de wijk Passewaaij, met aansluiting op de A15, wordt meegenomen. Ook deze ontwikkeling heeft immers een forse impact op onze inwoners die wonen in het buitengebied. Een volgend heet hangijzer, waar belangen van inwoners haaks staan op die van een agrarisch ondernemer, heeft betrekking op de opslag van en handel in diermeel in Kapel Avezaath. Hoewel het CDA het standpunt van het college met betrekking tot de activiteiten van dit bedrijf kan volgen, merkt het CDA echter op dat vooral kleinere bedrijven door de lagere opbrengstprijzen geen gezinsinkomen meer kunnen halen uit de boerderij. Daardoor zijn veel agrarische ondernemers op zoek gegaan naar een neveninkomen. De afgelopen jaren zien we een steeds grotere verschuiving. Veel kleinere bedrijven zijn verdwenen. Onder andere omdat er onvoldoende inkomsten gegenereerd konden worden of doordat er geen opvolger beschikbaar was. Deze bedrijven waren en zijn voor hun voortbestaan gedeeltelijk afhankelijk van de inkomsten uit nevenactiviteiten. Zoals ook hier al sinds begin 2000 aan de orde was. Het CDA bracht op dit punt samen met de VVD en de CU een amendement in. Tijdens de raadsvergadering van december is dit amendement mede door de steun van de PvdB aangenomen. Als het gaat om wonen in het buitengebied is het CDA van mening dat mensen die ervoor kiezen in het buitengebied te wonen dit doen omdat ze graag landelijk, met een grotere graad van vrijheid, willen wonen. Het college heeft in de beantwoording van de zienswijzen van inwoners van het buitengebied een aantal restricties aangebracht waarin het CDA deze behoefte van inwoners niet herkent. Het gaat dan met name om de beperking van de woninggrootte tot 750 m3 en een tweetal bepalingen ten aanzien van paardenbakken. Met name het punt van het verbieden van verlichting bij paardenbakken ervaart het CDA als een grote aantasting van vrijheid in het buitengebied, los nog van de eraan verbonden veiligheidsaspecten; het gebruik van de paardenbak wordt praktisch onmogelijk gemaakt in de herfst en winter, het voortbestaan van rijvereniging de Roskam kwam hierdoor zelfs onder druk te staan! Het CDA ontving dan ook vele oproepen van betrokken inwoners en van vele leden van de rijvereniging de Roskam om ook op dit punt het bestemmingsplan fors te wijzigen. Om helderheid te scheppen voor belanghebbenden bij die paardenbakken bracht het CDA samen met de PvdB; CU; D66; ProTiel en de VVD een amendement in. Ook dit amendement is aangenomen. Positief vindt het CDA de duidelijke keuzes die het college heeft gemaakt ten aanzien van de glastuinbouw in ons buiten gebied. In het hart van de Betuwe, in Tiel, fruitstad aan de Waal is geen plaats voor grootschalige glastuinbouw en worden kassen in principe alleen toegestaan ter ondersteuning van de fruitteelt. Bij de beantwoording van zienswijzen met betrekking op wonen in het buitengebied volgt het college strikt de in maart 2016 door de raad vastgestelde Gebiedsvisie Buitengebied. Dit vindt het CDA buitengewoon jammer. Het CDA heeft destijds niet ingestemd met deze gebiedsvisie met name omdat we deze op het gebied van wonen te star en weinig flexibel vonden. Het CDA is dan ook blij verrast dat we, buiten het voorliggende bestemmingsplan om, wel zien dat de gemeente meewerkt aan nieuwe initiatieven op dit gebied. Een goed voorbeeld is de inpassing van zeven vrije kavels op het voormalig Boerderie terrein te Wadenoijen. Beter bekend als Buitenplaats Nijenrode. Wel vinden we het jammer om te zien dat een eigenaar van een kleiner (bijna) aangrenzend perceel ondanks jaren intensief overleg met de gemeente ook in het nieuwe bestemmingsplan niet de gelegenheid krijgt om hun destijds geërfde kavel te bebouwen en eindelijk onbezorgd van hun oude dag te genieten. Het Tielse buitengebied is veranderd en zal de komende jaren blijven veranderen. Ontwikkelingen in de landbouw als gevolg van bijvoorbeeld klimaatdoelstellingen kunnen de komende jaren grote veranderingen teweegbrengen. Wat bijvoorbeeld te doen met vrijkomende agrarische bebouwing, waaronder bedrijfswoningen? Het CDA vraagt zich af in hoeverre dit nieuwe bestemmingsplan en de huidige beoordeling van zienswijzen daar voldoende rekening mee houdt. Het CDA blijft het college opgeroepen om met een “Ja, mits” grondhouding meer proactief mee te denken met onze inwoners en ondernemers in het buitengebied. Namens de Fractie van het CDA, Arjen Sijpkes, raadslid commissie Ruimte. December 2019

Tielse prestatieafspraken “Wonen” vastgelegd

VVD VVD Tiel 18-12-2019 01:59

https://tiel.vvd.nl/nieuws/37744/tielse-prestatieafspraken-wonen-vastgelegd

© Jan Bouwhuis

Meer gemengde buurten, 170 sociale huurwoningen extra en samenwerken aan een aantrekkelijke woonomgeving. Deze en andere belangrijke doelen staan in de nieuwe prestatieafspraken “Wonen” die op 17 december zijn getekend. Gemeente, woningcorporaties SCW en KleurrijkWonen en hun huurdersorganisaties hebben daarin vastgelegd hoe zij de komende jaren zorgen voor goed wonen in Tiel.

De afspraken gaan vooral over de sociale huurmarkt. Voor verschillende buurten in Tiel gaan zij een visie opstellen. Hiermee krijgen verschillende plekken in Tiel in 2020 een duidelijke toekomstrichting. In buurten met een hoog percentage sociale huurwoningen zetten de partijen in op minder sociale huur. En in buurten met weinig sociale huurwoningen zetten zij in op het realiseren van sociale huurwoningen. Om dat laatste te bereiken stelt de gemeente in 2020 samen met de corporaties ondersteunend grondbeleid op.

Verhuizen, verduurzamen en zelfstandig & betaalbaar wonen

Om te zorgen voor goed wonen in Tiel zetten partijen zich ook in om meer te ondersteunen bij overstappen van huur- naar koopwoningen en omgekeerd. Ook advies over het maken van aanpassingen in de woningen, zodat huurders langer zelfstandig kunnen wonen, hoort hier bij. Wat betreft duurzaamheid ligt de nadruk de komende jaren op isoleren en energie besparen Daarnaast bekijken zij of er nog meer mogelijkheden zijn om mensen met schulden te kunnen helpen, zodat steeds meer inwoners van Tiel onbezorgd kunnen wonen.

Wethouder Marcel Melissen is er van overtuigd dat de afspraken helpen om het wonen in Tiel de komende jaren nog mooier te maken.

De ondertekenaars zijn van links naar rechts: Tjapko van Dalen (directeur KleurrijkWonen). Herman Suijdendorp (directeur SCW), wethouder Marcel Melissen, Gerard Klein Poelhuis (bewonersraad KleurrijkWonen) en Akkie Moret (Stichting huurdersplatform SCW)

Programmabegroting 2020: Algemene beschouwingen

VVD VVD CDA PvdA Tiel 13-11-2019 07:48

https://tiel.vvd.nl/nieuws/37280/programmabegroting-2020-algemene-beschouwingen

© Erik Rhebergen

Voorzitter,

Zo’n anderhalf jaar geleden is onder het motto “Tiel in Balans” de nieuwe collegeperiode van start gegaan. Uitgangspunt hierbij is een realistisch coalitieakkoord met een gezond financieel meerjarenperspectief. Al spoedig bleek dat door financiële tegenvallers en lagere inkomsten vanuit de Rijksoverheid het meerjarenperspectief negatief moest worden bijgesteld. Met vereende krachten, zoals bijvoorbeeld met een Raadswerkgroep Bezuinigingen, is het het college gelukt om de Raad, in ieder geval de twee komende jaren, een sluitende begroting te presenteren. De huidige situatie vraagt wel van ons, als Raad, om keuzes te maken. In juni hebben wij als Raad de Toekomstvisie van Tiel omarmd. Bij het maken van deze keuzes zullen wij dus steeds moeten beseffen dat we Tiel weer “In Evenwicht” willen brengen. De VVD is een realistische partij, wij staan voor een gezonde financiële Tielse huishouding en beseffen dat de maatregelen die we nu zullen moeten nemen “pijn” zullen doen bij onze inwoners. Willen we Tiel die eigentijdse, kleurrijke Hanzestad laten blijven waar het goed wonen, werken en recreëren is, dan is het gegeven de huidige, financiële situatie, onvermijdelijk dat we moeten bezuinigen. En helaas moeten we ook besluiten tot een lastenverzwaring.

In Tiel moet elke inwoner en bezoeker zich veilig kunnen voelen. Wij maken ons dan ook grote zorgen om de risico’s die het college benoemt in het gehele programma Veiligheid waar het gaat om de capaciteit en financiën. Het kan en mag niet zo zijn dat, bijvoorbeeld  de verkeersveiligheid rondom scholen, overlast gevende jeugd en criminele netwerken, niet naar behoren kan worden aangepakt door te weinig financiële middelen en capaciteit. Inmiddels beschikt Tiel over voldoende wijkagenten, maar deze dienders worden ook ingezet voor andere taken dan waar de agenten mee bezig zouden moeten zijn; dus minder blauw op straat. Dit verhoogt het gevoel van veiligheid zeker niet. Het recente nieuws dat er uit Oost – Nederland 150 man van de politie naar Amsterdam moet om daar orde op zaken te stellen, hebben wij met ontzetting gelezen. Hier gaat Tiel ongetwijfeld ook last van krijgen. Daar kwam het bericht over het sluiten van het cellencomplex in Tiel nog bovenop. De VVD maakt zich grote zorgen. In onze stad is de criminaliteit veel te hoog. Als je dit dan leest en hoort slaat de angst je om het hart. Wij vragen het college om zo snel mogelijk met een uitgewerkt voorstel naar de Raad toe te komen hoe u, met deze voor de inwoners belangrijke onderwerpen, denkt om te gaan. Het verplaatsen van de coffeeshops uit de binnenstad heeft wat de VVD betreft hoge prioriteit en wij zien een notitie hierover waarin aangegeven staat op welke manier het college dit denkt op te pakken met belangstelling tegemoet.

In Tiel is ruim 16% van onze inwoners laaggeletterd. Gelukkig zijn er diverse instanties en initiatieven om deze mensen te helpen zodat zij kunnen lezen en schrijven en daarmee volwaardig kunnen deelnemen aan de huidige samenleving. Jaarlijks komt dit onderwerp terug in de begroting. De VVD zou graag willen weten wat de effecten zijn van de inspanningen van al deze organisaties. Is het college op de hoogte van de resultaten en is er een overzicht van degenen die zich hiermee bezighouden, zodat dubbelingen, die kunnen ontstaan door versnippering van organisaties, en dus dubbele kosten, worden vermeden?

Tiel heeft een tekort aan woningen. Wij hebben het laagste percentage koopwoningen en het hoogste percentage huurwoningen in de regio. Hiernaast is de te verwachten groei aan woningen tot 2050 lager dan gemiddeld. In de door de Raad vastgestelde Woonvisie zijn de lijnen uitgezet om te komen tot een levendige stad waar mensen zich thuis voelen. De VVD vindt het belangrijk dat er op korte termijn meer woningen worden gebouwd voor de hogere inkomensgroepen, dit is noodzakelijk voor het behoud van onze mooie voorzieningen. Een voorwaarde hiervoor is dat de infrastructuur en de bereikbaarheid op orde zijn. Inmiddels is er voor starters op de woningmarkt de zogenaamde Starterslening in Tiel, de VVD heeft vernomen dat hier inmiddels gebruik van wordt gemaakt, dat is positief nieuws. 

Een aantal inwoners zit op dit moment klem op de woningmarkt. Mensen die met spoed, tijdelijk, een woning nodig hebben maar niet in aanmerking komen voor een urgentie op de lijst van woningzoekers; ze worden spoedzoekers genoemd. In de woonvisie wordt al aangegeven dat onze gemeente, mocht de krapte op de huurmarkt toenemen, zij voornemens is de mogelijkheden rondom Flexwonen te onderzoeken. De Tweede Kamer heeft inmiddels een motie aangenomen waarbij de regering is gevraagd om 15.000 Flexwoningen te faciliteren. De minister is hierop ingegaan en inmiddels is er een Pilotregeling Flexwoningen in het leven geroepen. De VVD vindt dat Tiel hier ook aan mee zou moeten doen en wij dienen hierover, samen met PvdA, CU, Pro Tiel, CDA, Kleurrijk en PvdB een motie in.

In 2021 krijgen we te maken met de Omgevingswet, een gigantische operatie die veel werk, inzet en geld vraagt. U geeft in de begroting aan goed op weg te zijn, de VVD vraagt zich wel af of het incidentele budget van 205.000 euro wel voldoende is.

Onze financiële positie is niet sterk. Tiel maakt een moeilijke tijd door. Dit wordt mede veroorzaakt door, en dat is geen nieuws, de tekorten in de Jeugdzorg en de vele budgetoverschrijdingen van Gemeenschappelijke Regelingen waar Tiel deel aan neemt. De VVD vindt dat Gemeenschappelijke Regelingen op zijn minst de morele verplichting moeten hebben om er alles aan te doen om binnen de in hun begroting geraamde budgetten te blijven. Te gemakkelijk wordt  door de GR-en  de rekening voor overschrijdingen bij de gemeenten gelegd.

De VVD is oprecht blij met de voortvarende start van dit college waarmee zij de financiële problemen wil oplossen. Grote inspanningen zijn verricht om, samen met de raadswerkgroep bezuinigingen, te komen tot een evenwichtig voorstel. Voor de eerste jaren ligt er een sluitende begroting. De VVD gaat ervan uit dat, door de roep om hulp aan het Rijk  van gemeenten in ons hele land, er in de komende jaren meer geld vanuit de Rijksoverheid naar de gemeenten komt zodat de huidige tekorten in de jaren 2022 en 2023 kunnen worden opgelost zonder dat er extra hoeft te worden bezuinigd of de lasten  verhoogd.

Een gemeente heeft niet veel instrumenten om zelf gelden te genereren.  Één van die instrumenten is echter wel het verkrijgen van subsidies. Daar is specifieke kennis voor nodig, vooral het verkrijgen van Europese subsidies is geen sinecure. De VVD vindt dat de gemeente daar een gespecialiseerd subsidioloog voor in moet schakelen, die alleen kosten in rekening brengt, en dat ook nog, bij gebleken resultaat gemaximeerd, daarom dienen wij samen met PvdB, CDA, Pro Tiel, CU, Kleurrijk en PvdA een motie in.

Voorzitter, in de hele begroting, maar ook in de voortgangsrapportage hebben we kunnen lezen dat er capaciteitstekorten bij het ambtelijk apparaat zijn, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Wil een gemeente slagvaardig zijn, het werk naar behoren kunnen uitvoeren, plannen voor de toekomst ontwikkelen en zijn inwoners goed bedienen is een bedrijfsvoering organisatie waar voldoende mensen met de juiste kennis en capaciteiten aanwezig zijn een must. Wij dienen ons ook te realiseren dat een slagvaardige organisatie geld kost, de VVD is zich daar terdege van bewust. In het coalitieakkoord is extra geïnvesteerd om de organisatie op orde te krijgen, de VVD verwacht op zeer korte termijn een notitie met de huidige stand van zaken waar nadrukkelijk de knelpunten in worden benoemd, en waar een toekomstvisie in verweven is.

Voorzitter, naast bezuinigen, wat helaas noodzakelijk is, zien wij ruimte voor investeringen. Wij willen er immers voor zorgen dat Tiel een aantrekkelijke en vitale gemeente blijft. Initiëren op nieuwe ontwikkelingen, investeren in de toekomst zoals ook het Berenschot rapport “Toekomstvisie Tiel” aangeeft is daarvoor noodzakelijk, een investeringsagenda zal moeten worden opgesteld. Om de beoogde doelen en investeringen te kunnen bereiken zal de VVD instemmen met het extra verhogen van de OZB, waardoor er een investeringsfonds kan worden gecreëerd van 225.000 per jaar. De VVD geeft, als het om investeringen gaat, prioriteit aan het tweede gedeelte van de Waalkade en de westelijke uitvalsweg Passewaaij.

Tot zover in eerste termijn,

A.E.L. Duquesnoy – van den Heuvel

Fractievoorzitter VVD Tiel

Geslaagd bezoek aan Logistics Valley Rivierenland

VVD VVD Tiel 26-09-2019 09:40

https://tiel.vvd.nl/nieuws/36540/geslaagd-bezoek-aan-logistics-valley-rivierenland

18 september hebben de Gelderse gedeputeerden en statenleden van de VVD een bezoek gebracht aan Logistics Valley Rivierenland.

Het bezoek stond in het teken van kennismaking en het bespreken van de kansen en uitdagingen, waarmee logistieksector mee te maken heeft.

Met de vertegenwoordiging van Logistics Valley Rivierenland, Bedrijvenpark Medel, VVD Tiel en VVD Neder-Betuwe is onder andere gesproken over de doorstroming en de verkeersveiligheid op de A15, de invloed van de stikstofproblematiek op de ontwikkelingen op Medel, de samenwerking tussen het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen en de bereikbaarheid van Medel met het openbaar vervoer.

Uit de vergadering van de Commissie Bestuur van 5-9-2019.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 10-09-2019 06:38

Regionaal Project Breedband.

Als vervolg op een eerder ter elfder ure aan de afzonderlijke raadsleden gezonden brief was er een inspreker van Glasvezel Buitenaf aanwezig. Glasvezel Buitenaf is een concurrent van Digitale Stad, het bedrijf dat als enige heeft ingeschreven voor de aanleg van het glasvezelnet in de als onrendabel geldende gebieden van de Regio Rivierenland. Glasvezel Buitenaf heeft blijkbaar spijt dat zij niet aan de inschrijving heeft deelgenomen, hoewel zij daarvoor was uitgenodigd. In haar brief aan de raadsleden trachtte zij die te weerhouden van goedkeuring aan het voorstel van het regiobestuur tot uitvoering van het breedbandproject. In zijn betoog haalde de inspreker de inhoud van de brief nog eens aan. In het kort komt het er op neer dat Glasvezel Buitenaf van mening is dat het onderhavig buitengebied niet als onrendabel gebied volgens de normen van de Europese Commissie zou gelden. Aanleg en exploitatie door de overheid zou daarom als illegaal gelden en zou uitsluitend door marktpartijen mogen geschieden. Glasvezel Buitenaf dreigt daarom met het starten van een gerechtelijke procedure zodra het breedbandproject door de regio wordt aangenomen.

Aangezien er volgens de Europese normen is vastgesteld dat het wel degelijk om onrendabel gebied gaat en het project ook volledig door de Europese Commissie is goedgekeurd, nemen de commissieleden de spreekbeurt voor kennisname aan en hebben geen vragen. Wel wordt besloten na aanleiding van de voornoemde brief technische vragen in te dienen bij het college.

Overigens is deelname van achtenvijftig procent van de adressen in de buitengebieden bereikt. Daarmee is de financiële dekking gewaarborgd en kan het project in principe doorgang vinden. Voorwaarde is wel dat alle aangesloten regiogemeenten, op de gemeente Buren na, bij meerderheid van stemmen deelnemen.

Tiel Schone Stad.

Wethouder Groen ziet geen reden om verdere actie te ondernemen om van Tiel een schonere stad te maken. Hij heeft overleg gevoerd met de provincie en de AVRI. De ervaringen met de nieuwe restafvalprocedure worden door de inwoners van Tiel vooralsnog als positief ervaren. Het agenda- punt wordt daarom niet verder behandeld.

Appelpop.

Tijdens Appelpop is het verboden lachgas te verkopen of er mee het terrein op te komen.

De tijdelijke alcoholpoli voor Appelpop wordt gehuisvest in Zinder. De kosten daarvan worden gedragen door Stichting Appelpop. Jongelui beneden de achttien jaar bij wie alcoholgebruik wordt vastgesteld, krijgen geen toegang tot het Appelpopterrein en hun ouders worden direct op de hoogte gebracht.

Corso.

De inwoners binnen het parcours van het Corso zijn ruimschoots en tijdig geïnformeerd over de toegang tot hun woning tijdens rondgang van de corsowagens.

Cannabisproef.

Tiel is niet ingeloot om als testgemeente deel te nemen aan de landelijke weedproef. Een aantal gemeenten, verspreid over Nederland, gaat namelijk een proef uitvoeren met gelegaliseerde cannabis. Daarbij gaat het er om de koffieshops te voorzien van legaal gekweekte cannabis, om daarmee het criminele circuit buitenspel te zetten. Bovendien wordt daarmee een eind gemaakt aan de vreemde toestand dat de cannabis van de koffieshops aan de voordeur legaal is, maar aan de achterdeur illegaal. Overigens zal onze gemeente wel fungeren als controlegemeente. Er zal daarbij gekeken worden of er verschillen optreden voor wat betreft criminaliteit en andere toestanden in vergelijking met de proefgemeenten.

Ondanks het afvallen als testgemeente willen de Tiels coffeeshops wel meewerken aan hun verhuizing uit het centrum van Tiel.

Handhavingsbeleid AVRI

Aangaande het handhavinsgbeleid van de AVRI stelde ProTiel de vraag of de BijzondereOpsporings Ambtenaren, de Boa’s, van de AVRI wel voldoende zijn getraind om onderscheid te kunnen maken tussen bewust kwaadwillend gedrag, of gedrag van personen die onbewust een overtreding maken.

De fractie gaf daarbij aan dat de voorkeur van ProTiel uitgaat naar een bijzondere aandacht voorpreventieve aanpak van de Boa’s en het voorkomen van herhaalde overtreding, waarbij een boete niet onmiddellijk nodig is. De fractie zei deze opmerking te doen om reden dat zij signalen hadontvangen dat de Boa’s te snel sanctionerend optreden.

De VVD vroeg of de Boa’s kunnen worden toegerust met pepperspray. Maar volgens de wethouderworden de Boa’s al toegerust met handboeien, waarvoor zij ook trainingen hebben gevolgd.

Raadsinformatie Breedbandnetwerk.

ProTiel ProTiel VVD Tiel 05-09-2019 06:27

Op 3 september j.l. werd in Culemborg door Regio Rivierenland een informatiebijeenkomst gehouden aangaande het uitgewerkte concept voor de aanleg van het glasvezelnet in de buitengebieden. Deze bijeenkomst was speciaal bedoeld om raads- en commissieleden uit de regio op de hoogte te stellen van alle voorwaarden en ontwikkelingen die tot het eindconcept hebben geleid en waarover de deelnemende gemeenten een besluit moeten nemen. De gemeente Tiel werd op deze dag vertegenwoordigd door de PvdB, de VVD en ProTiel.

Waar gaat het in het kort om?

Bij de aanleg van glasvezelnetten t.b.v. snelle internetverbindingen zijn marktpartijen niet geïnteresseerd in onrendabele gebieden. Deze betreffen voornamelijk de landelijke gebieden buiten de bebouwde kommen. Dus heeft de Regio Rivierenland het initiatief genomen om zelf de buitengebieden te gaan voorzien van glasvezelnetten. Nu is een dergelijk overheidsbemoeienis door de Europese Commissie niet toegestaan, tenzij is vastgesteld dat het om zogenaamde witte gebieden gaat. Dit zijn gebieden waar geen enkele marktpartij zowel momenteel als in de toekomst in wil investeren. Na een eerste aanbesteding voor marktpartijen waarop geen enkele partij reageerde, erkende de Europese Commissie dat het inderdaad om een wit gebied ging en werd toestemming verleend tot overheidsaanleg van het glasvezelnet.

Hoe wordt het gefinancierd?

Maar hoe denkt de regio de aanleg en onderhoud van het glasvezelnet te financieren als het, althans in de ogen van de marktpartijen, onrendabel zal zijn?

De regio ziet enkele gunstige omstandigheden. In tegenstelling tot het belangrijkste uitgangspunt van de marktpartijen, hoeft er geen winst gemaakt te worden. Wel moeten uiteraard kosten en baten in balans zijn. Vooral ook gunstig is de historisch lage rente voor de overheid, die als ongeveer de meest betrouwbare lener wordt gezien. Momenteel geldt ook een rentevaste termijn van 30 jaar. Een lineaire aflossing is mogelijk met een looptijd van 50 jaar.

Voor 55% van de aan te sluiten objecten zijn er inmiddels marktconforme contracten afgesloten, waardoor er op basis van liquiditeit geen tekort is gedurende de exploitatieperiode. Zou de deelname in 5 jaar toenemen naar 65% dan ontstaat er ook geen balanstekort in het eigen vermogen. Deze onzekerheid over de groei naar 65% deelname binnen 5 jaar vertaald zich in een zeer beperkt effect op het weerstandsvermogen.

Ook de operationele kosten zijn zeer beperkt door het uitbesteden van onderhoud en beheer.

Overigens worden er geen aansluitkosten bij de gebruikers in rekening gebracht; de kosten worden opgebracht door de verschillende marktgebonden providers die van het net gebruik gaan maken en bij wie de gebruikers hun contracten kunnen afsluiten. Alleen gebruikers die wel een aansluiting willen, maar geen abonnement nemen dienen een deel van hun aansluiting te betalen.

Wat zijn de voordelen van dit overheidsinitiatief?

De witte adressen zijn correct vastgesteld, zodat er geen conflict met de Europese Commissie kan ontstaan.

Er wordt in de digitale infrastructuur van de buitengebieden een grote verbetering gerealiseerd, wat ook tot economische voordelen kan leiden.

Het netwerk wordt opengesteld voor gebruik door alle marktpartijen. Wat positief is voor de markt en de concurrentie.

De uitvoerende commerciële partij, Digitale Stad, wil gelijktijdig ook voor eigen rekening en beheer een netwerk aanleggen in de grijze gebieden. Dit zijn gebieden die volgens de richtlijnen van de Europese Commissie niet door de overheid aangelegd mogen worden. Maar door het initiatief van Digitale Stad ontstaat feitelijk een totaal netwerk dat nog beter voldoet aan de ambities van het regiobestuur. Er zou daardoor een regionaal glasvezelnet ontstaan van ongeveer 9000 aansluitingen in de witte gebieden en nog eens eenzelfde aantal in de grijze gebieden.

Zijn er nog valkuilen te verwachten?

Ook Glasvezel Buitenaf kreeg de mogelijkheid voor het doen van een aanbieding, maar liet die kans onbenut. Wellicht heeft zij daar achteraf spijt van. Want ter elfder uren, juist nu de raden gaan beslissen over de voorstellen van het Regiobestuur, heeft Glasvezel Buitenaf middels een juridisch bureau een schrijven gericht aan de afzonderlijke raadsleden. De teneur van de brief komt er op neer dat in juridische zin het witte gebied niet als wit kan gelden, maar als grijs moet worden aangemerkt. In de ogen van ProTiel is dit schrijven vooral bedoeld om de standvastigheid van de raadsleden bij het te nemen besluit negatief te beïnvloeden. Wij laten ons echter niet van ons stuk brengen, ofschoon wij voor alle zekerheid wel verlangen dat het college de kleur van het witte gebied nog eens onder de loep neemt.

Op bezoek bij de afdeling Handhaving van de AVRI

VVD VVD Tiel 22-08-2019 08:02

https://tiel.vvd.nl/nieuws/36276/op-bezoek-bij-de-afdeling-handhaving-van-de-avri

Wim van Baal en Ans Duquesnoy een werkbezoek gebracht aan de afdeling Handhaving van de AVRI, die deze werkzaamheden voor Tiel verricht.

Na een uitleg door de Teamleider zijn wij beiden meegereden met een handhaver die ons onderweg uitleg hebben gegeven over de problematieken en hun werkzaamheden. Wij hebben respect voor deze mensen, ons is duidelijk geworden dat handhaving niet alleen betekent dat er bonnen worden uitgeschreven of gekeken wordt wie er illegaal afval dumpt maar dat zij veel meer werk doen voor onze gemeente. Zij werken samen met politie, wijkregisseurs en bijvoorbeeld Mozaïek. Zij proberen jeugdoverlast in te dammen, zien toe op de naleving van de drank- horecawet, spreken mensen aan op hun gedrag als dit nodig mocht zijn en ook bij overlast op straat worden de handhavers vaak ingeschakeld, dit zijn zoal voorbeelden van hetgeen zij doen. Wij kijken terug op een heel zinvolle middag!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.