Nieuws van D66 in Weert inzichtelijk

9 documenten

Reactie fractie D66 op ziekmelding burgemeester Jos Heijmans

D66 D66 Weert 15-05-2020 10:56

Wij zijn verrast door het bericht dat burgemeester Heijmans zich heeft ziekgemeld en niet meer terugkeert als burgemeester. Weert verliest hierdoor een betrokken burgemeester die jarenlang met passie zijn ambt heeft vervuld. Wij wensen hem en zijn gezin een spoedig herstel en hopen dat de Gouverneur snel een kundig waarnemer benoemt.

Reactie fractie D66 op ziekmelding burgemeester Jos Heijmans

D66 D66 Weert 15-05-2020 10:56

Wij zijn verrast door het bericht dat burgemeester Heijmans zich heeft ziekgemeld en niet meer terugkeert als burgemeester. Weert verliest hierdoor een betrokken burgemeester die jarenlang met passie zijn ambt heeft vervuld. Wij wensen hem en zijn gezin een spoedig herstel en hopen dat de Gouverneur snel een kundig waarnemer benoemt.

Nieuwe samenstelling fractie D66 Weert

D66 D66 Weert 17-06-2019 17:10

Van rechts naar links: Marie-Michele Stokbroeks, Fractievoorzitter, Raadslid en commissielid Samenleving & Inwoners- Lizbeth Steinbach, commissielid-niet-raadslid Ruimte & Economie –  Patricia van der Vegt, commissielid-niet-raadslid Middelen & Bestuur.

 

Nieuwe samenstelling fractie D66 Weert

D66 D66 Weert 17-06-2019 17:10

Van rechts naar links: Marie-Michele Stokbroeks, Fractievoorzitter, Raadslid en commissielid Samenleving & Inwoners- Lizbeth Steinbach, commissielid-niet-raadslid Ruimte & Economie –  Patricia van der Vegt, commissielid-niet-raadslid Middelen & Bestuur.

 

#BLOG Rob Gerits: ‘Onderwijsbeleid in Weert; wie voert regie’?

D66 D66 Weert 09-04-2018 19:14

Goed onderwijs, wie kan daar tegen zijn. Onderwijs wordt gezien als verbinder in de samenleving, als vliegwiel voor vele maatschappelijke pretenties. In de vorige blog hebben we gefocust op de Integrale Kindcentra, IKC in het jargon. Daar kan een natuurlijke verbinding worden gelegd waardoor onderwijs, kinderopvang, welzijnsinstellingen en jeugdhulpinstanties op een natuurlijke manier samen optrekken. Dit is maatschappelijke en politieke opdracht die de gemeente Weert zich heeft gesteld. Hierover kunnen we lezen in het beleidsstuk Regionale Ontwikkelingsagenda Jeugd (ROJ).

Dit beleidsdocument is de opvolger van de wettelijk verplichte Lokale Educatieve Agenda met dit verschil, dat de ROJ nu leidraad is voor zowel Weert als Nederweert. Zelfs de buurgemeente Cranendonck doet mee. We lezen in deze nota over samenwerking, verbinding, een gezamenlijke visie en een ambitie. Alle jeugdigen doen mee, alle jeugdigen ontwikkelen hun talenten en samen de schouders eronder. Er is een regiegroep die waakt over de voortgang van de uitwerking van de ontwikkelingsagenda. En voorwaar, de opzet is zo gek nog niet.

Drie hoofdlijnen kent de ROJ. Er is een basis die ervoor moet zorgen dat de werkcultuur, houding en vaardigheden van betrokkenen (professionals, ouders en jeugd) worden versterkt. Er is een preventielijn die die gericht is op het voorkomen van problemen en er is een passende ondersteuningslijn, die zich richt op de ondersteuning bij opgroeien en opvoeden. Tot zover ok. Dit is het stramien van denken en samenwerken. Maar dan de concrete plannen. Ineens lijkt het of we in een supermarkt van activiteiten en diensten terecht komen. Voor elk wat wils.

We nemen er een belangrijke “verbinder” uit waarover we in de vorige blog hebben gesproken: het IKC. Dit kindcentrum wordt genoemd onder het kopje Preventie. Er staat als doel “ontwikkeling IKC-methodiek en dagarrangementen. Implementatie preventie-arrangementen”. Maar in de concrete plannen zien we helaas niets meer terug, of het moet gelabeld worden aan de omschrijving “lopende projecten”. Er is daarbij sprake van inspanningsverplichting door de partners en niet van een resultaatverplichting waardoor niet echt duidelijk wordt welke activiteit waarvoor wordt ingezet. Een gemiste kans omdat het IKC in de visie van D66 een prachtig voertuig is om de onderwijsambities waar te maken. Het gekke is dat ook de schoolbesturen het IKC helemaal zien zitten. Waarom krijgt het dan niet een prominentere plek in de ontwikkelingsagenda jeugd?

Ik kan maar een ding bedenken. De gemeente geeft een eigen inkleuring aan de regierol.

De gemeente heeft in het onderwijs grofweg een drietal wettelijke opdrachten: zorgen voor goede huisvesting, zorgen voor een adequate financiering (afgeleide taak van de landelijke overheid) en regievoering . Dat laatste is nodig omdat er samengewerkt moeten worden met allerlei instellingen die al genoemd zijn. Regievoeren door de gemeente Weert is tot nu toe niet meer dan het bij elkaar brengen van die instellingen en het bundelen van hun aanbod. Het is voor elk wat wils en we zorgen ervoor dat het aanbod enigszins op elkaar aansluit. In de Regionale Ontwikkelingsagenda Jeugd is een regiegroep voorzien, die de voortgang bewaakt. Dat betekent de voortgang in de inspanningsverplichting, niet de regie op het realiseren van een gewenst resultaat. D66 wil hier meer. Regie is vanuit een duidelijke visie op de gewenste ontwikkeling van de Weerter samenleving sturen. Een integrale benadering van onderwijs, jeugdhulp en kinderopvang vraagt om een krachtige impuls vanuit de politiek. Met geld en met een inhoudelijk gedreven wethouder kun je veel realiseren. Het IKC als vliegwiel waar de instellingen hun bijdragen leveren onder het motto dat het geheel meer dient te zijn dan de som der delen.

In Boshoven ligt een volgend project, zo stelde wethouder Geert Gabriëls. Laten we daar dan eens naar gaan kijken. Een IKC-ontwikkeling in Boshoven? Er zijn in ieder geval initiatieven in die richting. In de volgende blog ga ik daarop in: Driehoven, een IKC in de dop.

Rob Gerits

Crowdfunding

D66 D66 Weert 22-11-2017 09:34

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan! Verkiezingen betekenen campagne voeren. De campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is de grootste uitgavenpost voor de afdeling. Daarom starten we een crowdfundingsactie!  Klik  op HIER  voor de website

De sponsormogelijkheden zijn: posters in abri’s, campagnekleding en koffie voor de vrijwilligers. Ga naar de website, geef gul en help ons zo naar een mooie verkiezingsuitslag op 21 maart 2018!

Begroting 2018: The Day After…

D66 D66 VVD CDA Weert 17-11-2017 10:48

Begroting 2018: The Day After…

Woensdag 15 november 2017 werd de begroting 2018 voor de gemeente Weert vastgesteld. We mogen terugblikken op een succesvolle exercitie met veel aangenomen moties/amendementen vanuit onze pen. Dank aan onze collega raadsleden voor hun steun. Ook dank aan het College die ze wilde overnemen.

Voor de start van de vergadering blikten we terug wat er de afgelopen weken is gebeurd. We herdachten als voltallig bestuur en aanwezigen het overlijden van Gerrit van Buuren met tot slot één minuut stilte.

Voordat de begroting werd behandeld, stond er nog een ander punt op de agenda namelijk de 2e bestuursrapportage. Dit is technisch document met allerlei financiële gegevens over de gemeente Weert. De gemeenteraad moet dit goedkeuren zodat het College weer verder kan met het uitvoeren van het beleid. Onze collega’s van het CDA merkten op dat er opeens veel extra kosten (1,3 miljoen) voor inhuur van personeel blijken te zijn. Na een discussie met de portefeuillehouder die toch bijna twee uur heeft geduurd kwam we tot de conclusie dat we de beantwoording door het college en de gemaakte excuses te mager vonden. Het enige wat het College heeft gedaan om te voorkomen dat dit in de toekomst niet meer gebeurd, is regelen dat er voortaan een handtekening van de wethouder nodig is voor extra inhuur. Tegelijkertijd wordt er gezegd dat er geen keuze is. Het personeel moet worden aangenomen anders komt de bedrijfsvoering en de uitvoering van de drie decentralisaties in gevaar en daar hebben onze inwoners last van. Prima maar dan voegt een handtekening zetten ook niets toe, het is ja, ja of ja voor de wethouder.

Belangrijker is dat er iets aan vooraf gaat. Je hebt een begroting en daar heb je je aan te houden. Daarover moeten heldere afspraken gemaakt worden. Bij een verwachte overschrijding van het budget kijk je of je het op een andere manier kunt oplossen. Bijvoorbeeld door zaken later of niet te doen. Niet zonder meer extra formatie inzetten. Dat is een wezenlijke verandering die nodig is en dat los je niet op met een handtekening van de wethouder op het moment dat er extra personeel bij moet.

Excuses en een extra handtekening zijn niet de oplossing van het probleem. Daarom hebben we samen met het CDA een motie van afkeuring ingediend tegen de het College. Een soort van gele kaart. De overige partijen vonden dit een te zwaar middel en steunden deze motie niet.

Na deze soms verhitte discussie begonnen de partijen met hun pitches over de begroting. Die van ons is al geplaatst op onze website. Na de fractievoorzitters kwamen de wethouders ieder afzonderlijk nog aan het woord. We mogen stellen dat het College de afgelopen vier jaar uiteindelijk goed werk geleverd heeft. Hieraan hebben wij door onze constructieve houding zeker aan bijgedragen.

Na het diner begonnen we dan echt met het behandelen van de begroting voor volgend jaar. Weert staat er in vergelijking met vier jaar geleden goed voor. Toch hadden we aantal moties en amendementen voorbereid of mede ingediend* met andere partijen om de gemeenteraad en het College te overtuigen. Kort samenvattend hebben we ervoor gezorgd dat er:

Maatregelen genomen gaan worden voor meer verkeersveiligheid rondom scholen; Te zorgen voor zoveel mogelijk op- en aflopende trottoirs wanneer deze verbeterd gaan worden; In de begroting staat dat er ook hedendaagse kunst- en cultuuruitingen toegevoegd gaan worden in het nieuwe museum; Dat de bewaakte fietsenstalling gratis gaat worden*; Er betere fietsverbindingen komen*; Betere en duurzame verlichting voor de fietspaden langs de ringbaan en de Maaseikerweg komt; Meer aandacht komt voor de bijenstand en biodiversiteit, omdat het niet goed gaat met de bijen en biodiversiteit; Er geld beschikbaar is voor opkomstbevordering bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018*; Ingezet gaat worden dat Weert één van de gemeenten gaat worden waar geëxperimenteerd kan worden met gereguleerde wietteelt*; Dat de gemeente in gesprek gaat met de laatste twee scholen die nog niet deelnemen aan Swim2play; Het college de opdracht heeft om proactief in te spelen op het aanvalsplan “Zo Werkt Limburg” van de Provincie waardoor er meer mensen aan het werk kunnen*; Veld 1 en 2 bij de hockeyvereniging worden vervangen door watervelden*; Er een onderzoek komt naar de werking van, transparantie in kosten en de gemaakte afspraken van BsGW (belastingsamenwerking);

Natuurlijk was het niet alleen maar een feest. We vonden het erg jammer dat de coalitiepartijen (SP, VVD en Weert Lokaal) onze motie voor de 6 grote voetbalclubs niet wilde ondersteunen. De voetbalclubs zijn hard getroffen voor de bezuinigingen en we willen de clubs voor 1 jaar een overbrugging geven. Hierdoor hebben ze meer tijd om te werken aan een structurele oplossing.

Het was ondertussen al bijna 01.00 uur en toen werd de begroting na alle moties en amendementen vastgesteld.  We feliciteerden het College met de vaststelling van de begroting voor 2018.

De nieuwe gemeenteraad en het nieuwe College kan na 21 maart 2018 met een solide financiële basis aan de slag!

Begroting 2018: Een transparante overheid

D66 D66 Weert 15-11-2017 19:25

Voor dit jaar is er afgesproken om geen algemene beschouwing te doen, maar een pitch. Dit is een vernieuwende manier om een boodschap over te brengen. Hier zijn we natuurlijk hartstikke voor!

Hieronder vind je onze pitch voor de begroting 2018.

Een transparante overheid, dat is waar D66 voor staat.

Het moet helder zijn wat we doen, waarom we het doen en wat het kost. Voor ons maar ook voor onze inwoners.

Vaak is dat duidelijk. Dat is prima. Maar soms ook niet. En daar moet aan gewerkt worden.

Bijvoorbeeld Samenwerking Midden-Limburg (SML). Het is niet helder wat SML precies toevoegt. Samenwerken met buurgemeenten en stakeholders in de regio doen we immers al. Toch kost deze samenwerking ons ieder jaar weer ettelijke tienduizenden euro’s die zelfs niet eens zichtbaar in de begroting zijn opgenomen. En hoe zit dat nu met het meten van bereikte resultaten? Die zijn er niet. Wij zeggen dat de SML als praatclub niet rendeert. Stoppen dus.

Dan de BsGW, de Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen. Een organisatie die de inning van belasting beter, efficiënter en goedkoper moet maken. Een prima uitgangspunt. Maar wij maken ons echter zorgen of dit uitgangspunt ook gerealiseerd wordt. En dat komt niet alleen door krantenartikelen over de werkwijze van BsGW. Als partij stel je daar vragen over aan ons college. Het antwoord op onze vragen over de OZB luidt dat inzicht in cijfers niet gegeven kan worden omdat BsGW hiervoor een overzicht moet samenstellen en dat kost geld. Daarom krijgen we geen antwoord op onze vragen tenzij we hiervoor zelf betalen. Het kan toch niet zo zijn dat het college kosten voor het verstrekken van informatie bij raadsleden in rekening brengt?

Vervolgens blijkt uit de begroting dat de afvalstoffenheffing stijgt. Waarom? Deels doordat de kosten die BsGW jaarlijks in rekening brengt voor de heffing en invordering van alle bij hen ondergebrachte belastingen vanaf 2018 worden toegerekend aan producten. Geldt dit ook voor andere producten of stijgt hierdoor alleen de afvalstoffenheffing? Wij weten het niet.

Kortom, wij zijn het overzicht kwijt. We kunnen de vragen wat we doen, waarom we het doen en wat het kost niet beantwoorden als het om BsGW gaat. Een overzicht van welke kosten voor welke diensten in rekening worden en welke afspraken hierover gemaakt zijn helpt ons dit overzicht wel weer te krijgen.

Transparantie betekent voor D66 ook dat wij in openbaarheid vergaderen. Het lijkt echter een trend te worden om deels in beslotenheid te vergaderen. Dat is jammer. Zo wordt een sfeer van geheimzinnigheid geschapen rondom onderwerpen die de gemeente aangaan. Het bestuur van een gemeente is een publieke zaak. Zo simpel is het uitgangspunt.

Kortom: D66 staat voor een transparante overheid.

 

Jos Smeets is de nieuwe voorzitter

D66 D66 Weert 26-10-2017 09:19

Jos Smeets is door de leden van D66 Land van Weert (Weert-Nederweert) verkozen tot nieuwe voorzitter. Jos is geboren in Nieuwenhagen (Landgraaf) en in 1986 voor zijn werk verhuisd naar Nederweert. Tien jaar later is bij begonnen als zzp’er en sinds 2002 is hij directeur/eigenaar van het bedrijf Pirtek op Bedrijventerrein Pannenweg in Nederweert.

“Ik vind het mooi dat wij voldoende jonge en ambitieuze kandidaten hebben voor de gemeenteraadsverkiezingen in beide gemeenten. Aan hen is de toekomst. Mijn generatie is het aan hen verplicht om ervoor te zorgen dat ook zij een volgende stap kunnen maken in persoonlijke ontwikkeling. Als voorzitter ondersteun in hen daarin graag.” aldus Jos Smeets.

De vacature voor voorzitter ontstond omdat zijn voorganger Martin van Montfort verkozen is tot lijsttrekker in Nederweert en deze functies niet te combineren zijn. Het bestuur bestaat verder uit René Fonteijn uit Stramproy en Bas Hessing uit Weert.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.