Nieuws van CDA in Westervoort inzichtelijk

14 documenten

Huisvesting voor Westervoortse jongeren

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Westervoort 11-12-2019 17:25

Het CDA Westervoort heeft als een belangrijk speerpunt in haar verkiezingsprogramma de jongerenhuisvesting opgenomen. Dit onderwerp is tevens in het coalitieprogramma opgenomen als een belangrijk onderwerp. Bij de vaststelling van het bouwprogramma voor Westervoort in de aankomende jaren is dit voor het CDA dan ook een belangrijk punt. Zo pleit het CDA bij de invulling van de bouwgrond van de voormalige school de Flierefluiter al lange tijd voor het bouwen van betaalbare woningen voor jongeren. Ook bij de verdeling van huurwoningen speelt dit CDA-speerpunt een belangrijke rol. Jongeren uit Westervoort komen nauwelijks in aanmerking voor een huurwoning in Westervoort: slechts in 4 % van de gevallen waarin een huurwoning vrijkomt in Westervoort, wordt deze toegewezen aan Westervoortse jongeren. Veel te weinig volgens het CDA en daarom heeft het CDA tijdens de Raadvergadering van 9 december 2019 via een motie bepleit om jongeren in Westervoort een voorrang-positie te geven bij de verdeling van woonruimte in Westervoort. Dat kan volgens het CDA door gebruik te maken van de mogelijkheid die de huisvestingsverordening (waarover tijdens die Raadvergadering werd gedebatteerd) biedt om voor bepaalde kwetsbare doelgroepen maatwerkafspraken te maken met de woningbouwcorporaties. Jongeren in Westervoort zijn kwetsbaar op de huurwoningmarkt is de stelling van het CDA, omdat zij bijna nooit in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning in hun eigen dorp! Het CDA denkt dat het juridisch mogelijk is en heeft via de motie het college van B&W gevraagd daar middels onderzoek uitsluitsel over te geven. De motie werd mede ingediend door D66 en kreeg de steun van SP en de VVD. GroenLinks en de PvdA waren tegen: zij wilden geen voorrang voor Westervoortse jongeren.

CDA bijdrage begroting 2020

CDA CDA Westervoort 14-11-2019 17:21

Voorzitter, tijdens de commissievergadering hebben wij al uitvoerig stil gestaan bij de begroting 2020 en de meerjarenbegroting. Samenvattend waren onze belangrijkste punten: Blij met de verwerking van de bij de voorjaarsnota ingebrachte wensen en amendementenVerder doorontwikkeling van effect- en prestatie-indicatoren waarbij het met name moet gaan om ambitie om concreet vastgestelde doelen te behalen. Daarbij moet wat ons betreft nu de organisatie 1Stroom het voortouw gaan nemen.De zorgen over het functioneren van de organisatie 1 Stroom. We willen er niet op vooruitlopen, maar er desalniettemin op wijzen dat de evaluatie van den ambtelijke fusie eind 2020 zal plaats vinden.En: de ontwikkeling van de lastendruk per huishouden, onder meer door de stijging van de afvalstoffenheffing. Voorzitter, Dit laatste punt vormt een bruggetje naar het andere thema dat ons allen bijzonder bezig houdt; de tekorten binnen de jaarrekening 2019 resp. het verwachtte tekort voor dit jaar van 2,3 miljoen. Wij dringen er op aan, dat we zo snel mogelijk inzicht krijgen in de aard en omvang van de afzonderlijke overschrijdingen: waar zitten de overschrijdingen precies en zijn die incidenteel of structureel. Overigens en dus terzijde, vinden wij dit ook een belangrijk punt tegen de door anderen gewenste ontschotting van de uitgaven. Het hier bedoelde overzicht is ook toegezegd door het college. Daarop vooruitlopend: wij hebben niet de verwachting dat het tekort zich alleen over 2019 uitstrekt. Ook in 2020 en misschien ook in de daarop volgende jaren, zullen we te maken krijgen met overschrijdingen in de domeinen waarin nu ook al tekorten zijn. En dus net als in andere naburige gemeenten zullen we dan mogelijk flink moeten bezuinigen en besluiten daarover kunnen niet lang worden uitgesteld wat ons betreft. In Q1 van 2020 zien we dan ook graag voorstellen op dat punt, maar dan wel graag met een flinke lijst van bezuinigingsmogelijkheden, zodat we ook wat te kiezen hebben. En, voorzitter, wij zouden daarbij graag de bevolking en het maatschappelijk middenveld willen betrekken, zodat er ook brede steun kan worden gevonden voor pijnlijke maatregelen die we mogelijk zullen moeten nemen. Dat alles (inzichten verschaffen, keuzemogelijkheden in kaart brengen, participatie met bevolking en andere stakeholders) kost tijd en tijd hebben we eigenlijk niet, want daarmee lopen tekorten mogelijk verder op. Voor dit onderwerp geldt dan ook wat ons betreft: alle hens aan dek voor 1Stroom, het College en de Raad.

CDA bijdrage begroting 2020

CDA CDA Westervoort 14-11-2019 17:21

Voorzitter, tijdens de commissievergadering hebben wij al uitvoerig stil gestaan bij de begroting 2020 en de meerjarenbegroting. Samenvattend waren onze belangrijkste punten: Blij met de verwerking van de bij de voorjaarsnota ingebrachte wensen en amendementenVerder doorontwikkeling van effect- en prestatie-indicatoren waarbij het met name moet gaan om ambitie om concreet vastgestelde doelen te behalen. Daarbij moet wat ons betreft nu de organisatie 1Stroom het voortouw gaan nemen.De zorgen over het functioneren van de organisatie 1 Stroom. We willen er niet op vooruitlopen, maar er desalniettemin op wijzen dat de evaluatie van den ambtelijke fusie eind 2020 zal plaats vinden.En: de ontwikkeling van de lastendruk per huishouden, onder meer door de stijging van de afvalstoffenheffing. Voorzitter, Dit laatste punt vormt een bruggetje naar het andere thema dat ons allen bijzonder bezig houdt; de tekorten binnen de jaarrekening 2019 resp. het verwachtte tekort voor dit jaar van 2,3 miljoen. Wij dringen er op aan, dat we zo snel mogelijk inzicht krijgen in de aard en omvang van de afzonderlijke overschrijdingen: waar zitten de overschrijdingen precies en zijn die incidenteel of structureel. Overigens en dus terzijde, vinden wij dit ook een belangrijk punt tegen de door anderen gewenste ontschotting van de uitgaven. Het hier bedoelde overzicht is ook toegezegd door het college. Daarop vooruitlopend: wij hebben niet de verwachting dat het tekort zich alleen over 2019 uitstrekt. Ook in 2020 en misschien ook in de daarop volgende jaren, zullen we te maken krijgen met overschrijdingen in de domeinen waarin nu ook al tekorten zijn. En dus net als in andere naburige gemeenten zullen we dan mogelijk flink moeten bezuinigen en besluiten daarover kunnen niet lang worden uitgesteld wat ons betreft. In Q1 van 2020 zien we dan ook graag voorstellen op dat punt, maar dan wel graag met een flinke lijst van bezuinigingsmogelijkheden, zodat we ook wat te kiezen hebben. En, voorzitter, wij zouden daarbij graag de bevolking en het maatschappelijk middenveld willen betrekken, zodat er ook brede steun kan worden gevonden voor pijnlijke maatregelen die we mogelijk zullen moeten nemen. Dat alles (inzichten verschaffen, keuzemogelijkheden in kaart brengen, participatie met bevolking en andere stakeholders) kost tijd en tijd hebben we eigenlijk niet, want daarmee lopen tekorten mogelijk verder op. Voor dit onderwerp geldt dan ook wat ons betreft: alle hens aan dek voor 1Stroom, het College en de Raad.

Bijdrage Voorjaarsnota

CDA CDA PvdA Westervoort 09-10-2019 13:50

Voorzitter, Dank voor de gelegenheid als eerste het woord te voeren over de voorjaarsnota. Ik excuseer me alvast naar de andere fracties als ik hen in deze bijdrage het spreekwoordelijke gras voor de voeten weg maai. De voorjaarsnota bevat tientallen onderwerpen. Ik neem met u graag een aantal punten door uit de verschillende programmaonderdelen die wij belangrijk vinden om hier even aan te stippen. Dat maakt de andere onderwerpen niet per definitie minder belangrijk of onbelangrijk. Er zijn ook wat zaken die we er extra willen uitlichten. Wij hebben die zaken in een aantal moties neergelegd. In de eerste plaats onze complimenten aan het college en de afdeling communicatie van 1Stroom. Een uitstekend redactioneel verhaal in de Westervoort Post van 19 juni jongstleden over de speerpunten in de Voorjaarsnota. Prima initiatief en prima verhaal. Zo breng je politiek en beleid dichter bij de mensen. Dan wil ik graag ingaan op de inhoud van de voorjaarsnota en ik volg daarbij, na enkele algemene opmerkingen, de drie programma’s, bestuur, maatschappij en omgeving. In zijn algemeenheid zien wij een doorwrochte nota met goede financiële uitkomsten en vooruitzichten. Dat geeft veel vertrouwen in dit college en de eigen toekomst van Westervoort. Op onderdelen had in de sfeer van de financiën mogelijk nog wat verder ingezoomd kunnen worden op inverdieneffecten van voorgestelde investeringen. Doorgaans gaan kosten voor de baten uit en die kosten zien we hier dan ook, maar de baten meestal niet, terwijl die er ongetwijfeld wel zijn. Een voorbeeld daarvan is de aankoop van de module APV in Squit. Wij hebben soms ook de indruk dat er hier en daar sprake is van dubbeltelling: zo lijkt er zowel bij programma 2 als bij programma 3 geld te worden gebudgetteerd voor de Liemerse Ambassade en bij programma 1 en 2 voor de aanpak van personen met verward gedrag. Dat lijkt ons niet de bedoeling; daar zou bundeling van aandacht tot efficiëncyvoordeel kunnen leiden. Graag de aandacht van de portefeuillehouders daarvoor. T.a.v. programma 1. Bestuur: een transparante en betrouwbare overheid in een vitale en veilige samenleving. In deze raad zijn kort geleden door de PvdA ronduit schimmige uitspraken gedaan over het functioneren van 1Stroom. Wij houden niet van die schimmigheid. Als er problemen zijn dan moeten die op tafel en uitgesproken worden. En bedacht moet worden dat het fusieproces nog niet is afgerond. Signalen om bij de sturen zijn zeker welkom, maar dan in alle openheid, want anders ga je je afvragen of er een ander doel of belang gemoeid is bij het zaaien van twijfels over het functioneren van de ambtelijke organisatie. Wij maken graag gebruik van het aanbod om op regelmatige basis te worden bijgepraat over de voortgang van het fusieproces Wij verwelkomen de extra formatie in verband de uitvoering van bijzondere wetten, met name v.w.b. de evenementen. Voor ons dorpsgevoel en voor onze eigenheid is het ontzettend belangrijk dat er vele en goede evenementen worden georganiseerd in Westervoort en dat al die vrijwilligers die daar in het belang van de gemeenschap hun tijd insteken ook gefaciliteerd en ondersteund worden. Ook de extra BOA-capaciteit juichen wij toe en wij vragen het college haast te zetten achter de totstandkoming van het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid en dan snel tot aanstelling over te gaan. Over het experiment ten aanzien van de aanpak van personen met verward gedrag, waarvoor €15.000 wordt gevraagd, structureel, worden wij graag na afloop van het experiment geïnformeerd, zodat we kunnen oordelen of het experiment is geslaagd en of de kosten en baten in balans zijn. Overigens wordt ook in programma 2 voor dit onderwerp geld vrijgemaakt. De website van de gemeente is naar onze mening dringend aan verandering toe. De redenering van het college dat de strategische doorontwikkeling van de digitale dienstverlening volgend is aan de daarvoor beschikbare capaciteit, begrijpen wij niet goed. Wij zouden eerder bepleiten dat het college op dit punt eens buiten de aanwezige capaciteit (dat kan ook bij andere gemeenten) gaat kijken wat er allemaal mogelijk is op dit punt. Zonder ten nadele te willen spreken van de communicatieafdeling, kan het wel eens heel goed en verfrissend zijn om af te stappen van gebaande paden. Programma 2. Maatschappij. Uitgangspunt van het programma is de eigen kracht van de Westervoortse samenleving. Het is bekend dat wij staan voor inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren. Maartegelijkertijd ontkomen we er niet aan om keuzes te maken, zeker nu ook de verdeling van gelden m.b.t. het beschermd wonen gaat veranderen en er mogelijk nog meer tekorten in het sociale domein gaan ontstaan. Tekorten, zeker als die structureel dreigen te worden, bedreigen de continuïteit van de dienstverlening op dit beleidsterrein. Als coalitiepartij voelen wij de verantwoordelijkheid daarin richting te geven en uitgangspunten en waarborgen mee te geven. Wij steunen de transitieopgave waarvoor het college staat. Wij zien graag zoveel mogelijk mensen op een zinvolle wijze meedoen in de maatschappij. Bij voorkeur en als het kan in een betaalde baan. Om de werkgelegenheid in Westervoort en de Liemers zoveel mogelijk aan te jagen is het belangrijk dat de economische uitvoeringsagenda’s van De Liemers en Westervoort met volle kracht worden ingezet en uitgevoerd en ook dat de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 zo snel mogelijk en zonder verdere vertraging wordt gerealiseerd. Er zijn vele openstaande vacatures in de Liemers en de link met het onderwijs in de regio is dan ook bijzonder belangrijk. Wij roepen de op te richten Liemerse Ambassade op om tot een structureel overleg met de diverse onderwijsinstellingen te komen om tot optimale koppeling tussen onderwijs en arbeidsmarkt te komen. Er is in de voorjaarsnota de nodige aandacht voor sport en onze sportverenigingen. Dat is goed om meerdere redenen. Het punt dat wij hier willen maken, is dat sport tegenwoordig volgens onderzoekcijfers steeds meer individueel en niet in verenigingsverband wordt uitgeoefend, onder andere bij commerciële partijen die wij hier in Westervoort ook kennen. Wij roepen het college op om deze sportaanbieders ook te betrekken bij de uitvoering van het sportakkoord en het preventieakkoord. Het is een landelijk punt, de invoering van het Abonnementstarief in de Wmo. Maar dat betekent nog niet dat wij er gelukkig mee zijn. Integendeel: de kosten gaan omhoog, mede of vooral door de aanzuigende werking, en dat leidt mogelijk weer tot de noodzaak om te bezuinigen en mogelijk is de verkeerde groep (namelijk zij die het toch al niet breed hebben) daarvan in de toekomst de dupe. Mogelijk is dit een punt waar de wethouder iets mee kan in zijn contacten met ambtsgenoten en de VNG. Het is jammer dat de beoogde besparingen op de jeugdzorg dit jaar nog niet gerealiseerd kunnen worden door de transformatieagenda. Tegelijkertijd was dat ook wel een beetje te verwachten. En daarbij moeten we ons steeds blijven realiseren dat het hier deels gaat om een heel kwetsbare groep jonge inwoners, die onze aandacht en zorg nodig hebben en waarmee wij op de meest zorgvuldige wijze mee om moeten gaan. Bezuinigen is geen doel op zich. Wij zijn blij met de extra Rijksbijdrage voor jeugdzorg waarmee de tekorten op dit zo tere en belangrijke onderwerp althans voorlopig en deels kunnen worden afgedekt. Wij hebben groot respect voor wat er allemaal door de wijkteams en andere betrokkenen op het onderwerp jeugdzorg (en natuurlijk ook op andere terreinen) wordt gepresteerd, zeker als we bedenken dat het nog maar enkele jaren geleden is dat dit hele domein aan de gemeenten is overgedragen. In het verlengde van de jeugdzorg zien we een stijging van de kosten Veilig Thuis van € 90.000. Een fors bedrag, veroorzaakt door personeelsuitbreiding a.g.v. een andere meldcode. Hier ligt ook een link met het werk van onze wijkteams. Het is de moeite waard om de samenwerking tussen de wijkteams en Veilig Thuis nader te bezien om te bekijken of daarin overlap zit waardoor efficiënter gewerkt kan worden. Het initiatief van de Plusbus kan een zinvolle aanvulling zijn op het al bestaande doelgroepenvervoer. Desalniettemin zullen wij het initiatief kritisch volgen of er daadwerkelijk sprake is van meerwaarde en of daarmee ook een besparing op het doelgroepenvervoer wordt gerealiseerd. Wij vragen het college hierop jaarlijks bij de besluitvorming over de subsidie te rapporteren. In het Trefcentrum Westervoort worden voor onze ouderen hele goede dingen gedaan. Voor de uitvoering van wat daar gebeurt zijn mensen en middelen nodig. V.w.b. de middelen willen wij een subsidie beschikbaar stellen voor het aanschaffen van nieuwe stoelen en tafels en een geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we een motie voorbereid. Programma 3. Omgeving. Het CDA is al jaren initiatiefnemer van zaken die je zou kunnen scharen onder ‘Maak Westervoort mooier’. En daar zijn we best trots op. Maar het werk is niet af, eigenlijk nooit af. Wij staan voor behoud en verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving. Over dit programmadeel hebben wij ook wat punten te maken en vragen ter stellen. Binnenkort verschijnt het definitieve Rivierklimaatplan. Westervoort heeft daarvoor ook een wensenlijst aangeleverd. De vraag aan het college is hoe we omgaan met de financieringsvraag die daaraan gekoppeld is. Binnen het thema duurzaamheid onderscheiden we diverse onderwerpen die ons in de aankomende jaren veel zullen gaan bezig houden: de regionale energie strategie (RES), de doelen rond vermindering van afvalstromen en de vergroting van de biodiversiteit. T.a.v. de RES zijn de ambities en doelen bijzonder hoog, maar het CDA heeft er vertrouwen in dat we dit probleem met elkaar zullen tackelen. Het verleden heeft ons geleerd, dat er in de aankomende jaren een exponentiële versnelling zal plaats vinden van de technische mogelijkheden om energie op te wekken. De oplossingen komen er, zonder twijfel. Maximaal aandacht wat ons betreft voor communicatie en participatie en het faciliteren van inwoners om werk te maken van de energietransitie in de eigen omgeving. Het afval. Wij hebben gevraagd om een nieuw afvalplan, omdat we anders niet aan gestelde normen zullen voldoen. Tegelijkertijd staat het CDA ook voor beheersing van de kosten op dit onderwerp. In dat verband constateren we met ongenoegen dat er een behoorlijke prijsverhoging zit aan te komen van rond de 21 euro per aansluiting. Dat is een verhoging van ongeveer 10 % op de afvalstoffenheffing. Over het nieuwe afvalcontract hebben we zoals bekend een aantal technische vragen gesteld, die helaas i.v.m. vakantie van de betrokken ambtenaar nog niet beantwoord zijn. We vragen het college om de voorstellen aan de Raad en de communicatie naar onze inwoners op dit onderwerp en de te verwachten verhoging tijdig te starten. Wij hebben overigens volop ideeën over het verder verlagen van de hoeveelheid restafval waarbij een nieuw concept van een Alvalbrengstation centraal staat. Over het onderwerp biodiversiteit hebben wij een motie ingediend. Dat onderwerp komt nog nader ter sprake. De Japanse Duizendknoop past wat ons betreft niet in de doelen rond biodiversiteit; die moet bestreden worden. Daarop worden wij als CDA ook al door inwoners, die de plant in hun tuinen zien woekeren, aangesproken. Wij vragen daarop van het college om snel in actie te komen. Voor het financieren van zaken binnen het thema duurzaamheid en dus ook voor versterken van de biodiversiteit zijn vele subsidies beschikbaar. Wij roepen het college op hiervan in de aankomende jaren maximaal gebruik te maken. Er gaat verder heel veel geld om in het thema duurzaamheid en wij willen dan ook elk jaar een goede onderbouwing vooraf en verantwoording achteraf van de bestede gelden op dit onderwerp. Westervoort mooier maken, dat heb ik zoëven al geduid als een belangrijk onderdeel van ons programma. In dat verband hebben wij een motie voorbereid om het tunneltje van Biddle op te knappen. De woningmarkt geeft veel zorgen. Er komen te weinig sociale huurwoningen vrij en de woningen die dan vrijkomen, komen slechts voor een klein deel beschikbaar voor de Westervoortse inwoners. Als daarop vanuit de portefeuillehouder kan worden gestuurd, dan vragen wij hem dat te doen. We hebben dit overigens al eerder aangegeven. Woningbouw op het terrein van de Flierefluiter, andere mogelijkheden om tot woningbouw te komen voor ouderen en jongeren: Voor ons zijn dit prioritaire onderwerpen in het collegebeleid. Over de Westervoortse economie en de winkelleegstand op de Wyborg wil ik kort zijn: die hebben we onlangs nog uitvoerig besproken en daar waar we het in deze raad niet geheel met elkaar eens waren over het middel om de leegstand terug te dringen, waren we het over het doel wel eens: de leegstand moet z.s.m. worden aangepakt. Tenslotte: Al in de commissie hebben wij bepleit dat er professionele inkoopcapaciteit wordt aangenomen binnen 1Stroom. Inkopen is een vak en kost daarmee geld. Wij hebben de stellige overtuiging dat er op inkopen (van adviesdiensten van externen, van softwarelicenties, van straat- en groenonderhoud, etc) behoorlijk kan worden bespaard. Zo komen de meerkosten op de MS-licenties van 37000 voor Westervoort alleen ons wel erg hoog over. En verder komen er in de aankomende jaren nog bijzonder hoge kosten en investeringen op ons af (denk aan de energietransitie en ook de revitalisering van de Mosterdhof en daarna mogelijk andere wijken). Het aannemen van professionele inkoopcapaciteit hebben wij een motie neergelegd.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Westervoort 04-07-2019 14:04

Het jaar is voorbijgevlogen. Een jaar waarin we afscheid namen van griffier Dorien van der Kamp en we Marte Smits-Jansen van harte welkom heten. Ook u voorzitter, werd voorgedragen voor een nieuwe ambtstermijn. Fijn, we kijken uit naar een verdere prettige samenwerking. Daarnaast mijn complimenten aan het college en de afdeling communicatie van 1Stroom. Een uitstekend redactioneel verhaal in de Westervoort Post van 19 juni jongstleden over de speerpunten in de Voorjaarsnota. Prima initiatief en prima verhaal. Zo breng je politiek en beleid dichter bij de mensen. Ik neem met u graag een aantal punten door uit de verschillende programmaonderdelen die wij belangrijk vinden om hier even aan te stippen. Dat maakt de andere onderwerpen niet per definitie minder belangrijk of onbelangrijk. Er zijn ook zaken die we er nader willen uitlichten. Wij hebben die zaken in een aantal moties neergelegd. In zijn algemeenheid zien wij een goed leesbare nota met goede financiële uitkomsten en vooruitzichten. Dat geeft veel vertrouwen in dit college en de eigen toekomst van Westervoort. Op onderdelen had in de sfeer van de financiën mogelijk nog wat verder ingezoomd kunnen worden op inverdieneffecten van voorgestelde investeringen. Doorgaans gaan kosten voor de baten uit en die kosten zien we hier dan ook, maar de baten meestal niet, terwijl die er ongetwijfeld wel zijn. Een voorbeeld daarvan is de aankoop van de module APV in Squit. Wij hebben soms ook de indruk dat er hier en daar sprake is van dubbeltelling: zo lijkt er zowel bij programma 2 als bij programma 3 geld te worden gebudgetteerd voor de Liemerse Ambassade en bij programma 1 en 2 voor de aanpak van personen met verward gedrag. Dat lijkt ons niet de bedoeling; daar zou bundeling van aandacht tot efficiëncyvoordeel kunnen leiden. Graag de aandacht van de portefeuillehouders daarvoor. T.a.v. programma 1. Bestuur: Dit gaat o.a. over de uitvoeringsorganisatie 1Stroom. In de raad van 17 juni jl. weigerde de fractie van de P.v.d.A te stemmen over de begroting van 1Stroom omdat er in Duiven mogelijk iets belangrijks ingebracht werd waardoor de PvdA Westervoort niet akkoord kon gaan en tegenstemde. Ongepast, vriendelijk uitgedrukt: wij hebben er in onze fractie geen goed woord voor over. Alle argumenten en bezwaren moeten verwoord en gehoord worden. En buiten dat, verbeterpunten waren er ook al in het verleden. Een ambtelijke fusie is een hele operatie die niet van de ene op de andere dag geïmplementeerd is. Daarvoor moet hard gewerkt worden door leiding en ambtelijk apparaat. Wij hebben vertrouwen in de organisatie en willen graag regelmatig worden bijgepraat over de voortgang van het fusieproces. Wij verwelkomen de extra formatie in verband de uitvoering van bijzondere wetten, met name v.w.b. de evenementen. Voor ons dorpsgevoel en voor onze eigenheid is het ontzettend belangrijk dat er vele en goede evenementen worden georganiseerd in Westervoort en dat al die vrijwilligers die daar in het belang van de gemeenschap hun tijd insteken ook gefaciliteerd en ondersteund worden. Het CDA is trots op al deze vrijwilligers. Het CDA steunt het experiment ten aanzien van de aanpak van personen met verward gedrag. Wel worden wij graag na afloop van het experiment geïnformeerd over de resultaten. Overigens wordt in het volgende programma voor dit onderwerp ook geld vrijgemaakt. Misschien kan door bundeling efficiënter begroot worden. In de commissie hebben wij reeds aandacht gevraagd voor de gebruiksvriendelijkheid van de gemeentelijke website. Die is naar onze mening dringend aan verandering toe. Kijk eens bij andere gemeenten en doe er je voordeel mee als organisatie. Mocht er extra geld voor nodig zijn, dan horen we dat graag zodat het mee kan worden genomen in de voorjaarsnota van volgend jaar. Programma 2. Maatschappij. Uitgangspunt van het programma is de eigen kracht van de Westervoortse samenleving. Het is bekend dat wij staan voor inwoners die (tijdelijk) niet in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren. Daar moet onze aandacht en zorg naar toe gaan. Het sociaal domein blijkt echter een kostbaar domein, dat in bijna alle gemeenten tot financiële problemen leidt. We ontkomen er niet aan om keuzes te maken, zeker nu ook de verdeling van gelden m.b.t. het beschermd wonen gaat veranderen en er mogelijk nog meer tekorten in het sociale domein gaan ontstaan. Het is jammer dat de beoogde besparingen op de jeugdzorg dit jaar nog niet gerealiseerd kunnen worden via de transformatieagenda. Bezuinigen is nodig maar is geen doel op zich. We moeten ons steeds blijven realiseren dat het hier voor een flink deel gaat om een heel kwetsbare groep jonge inwoners, die onze aandacht en zorg nodig hebben en waarmee wij op de meest zorgvuldige wijze mee om moeten gaan. Wij zijn blij met de extra Rijksbijdrage voor jeugdzorg waarmee de tekorten op dit zo tere en belangrijke onderwerp althans voorlopig en deels kunnen worden afgedekt. Wij hebben groot respect voor wat er allemaal door de wijkteams en andere betrokkenen op het onderwerp jeugdzorg (en natuurlijk ook op andere terreinen) wordt gepresteerd, zeker als we bedenken dat het nog maar enkele jaren geleden is dat dit hele domein aan de gemeenten is overgedragen. Tekorten, zeker als die structureel dreigen te worden, bedreigen de continuïteit van de dienstverlening op dit beleidsterrein. Als coalitiepartij voelen wij de verantwoordelijkheid daarin richting te geven en uitgangspunten en waarborgen mee te geven. Wij steunen de transformatieopgave waarvoor het college staat. In het verlengde van de jeugdzorg zien we een stijging van de kosten Veilig Thuis van € 90.000. Een fors bedrag, veroorzaakt door personeelsuitbreiding a.g.v. een andere meldcode. Hier ligt ook een link met het werk van onze wijkteams. Het is de moeite waard om de samenwerking tussen de wijkteams en Veilig Thuis nader te bezien om te bekijken of daarin overlap zit waardoor efficiënter gewerkt kan worden. Het initiatief van de Plusbus kan een zinvolle aanvulling zijn op het al bestaande doelgroepenvervoer. Desalniettemin zullen wij het initiatief kritisch volgen of er daadwerkelijk sprake is van meerwaarde en of daarmee ook een besparing op het doelgroepenvervoer wordt gerealiseerd. Wij vragen het college hierop jaarlijks bij de besluitvorming over de subsidie te rapporteren. In het Trefcentrum Westervoort worden voor onze ouderen hele goede dingen gedaan. Voor de uitvoering van wat daar gebeurt zijn mensen en middelen nodig. V.w.b. de middelen willen wij een subsidie beschikbaar stellen voor het aanschaffen van nieuwe stoelen en tafels en een geluidsinstallatie. Daarvoor hebben we een motie ingediend. Wij zien graag dat zoveel mogelijk mensen op een zinvolle wijze meedoen in de maatschappij. Bij voorkeur en als het kan in een betaalde baan. Om de werkgelegenheid in Westervoort en de Liemers zoveel mogelijk aan te jagen is het belangrijk dat de economische uitvoeringsagenda’s van De Liemers en Westervoort met volle kracht worden ingezet en uitgevoerd en ook dat de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 zo snel mogelijk en zonder verdere vertraging wordt gerealiseerd. Er zijn vele openstaande vacatures in de Liemers en de link met het onderwijs in de regio is dan ook bijzonder belangrijk. Wij roepen de op te richten Liemerse Ambassade op om tot een structureel overleg met de diverse onderwijsinstellingen te komen om tot optimale koppeling tussen onderwijs en arbeidsmarkt te komen. Programma 3. Omgeving. Het CDA is al jaren initiatiefnemer van zaken die je zou kunnen scharen onder ‘Maak Westervoort mooier’. En daar zijn we best trots op. Maar het werk is niet af, eigenlijk nooit af. Wij staan voor behoud en verbetering van de kwaliteit van onze leefomgeving. In dit verband hebben wij een motie voorbereid om het tunneltje van Biddle en het viaduct in de Dorpstraat op te knappen. Binnenkort verschijnt het definitieve Rivierklimaatplan. Westervoort heeft daarvoor ook een wensenlijst aangeleverd. De vraag aan het college is hoe we omgaan met de financieringsvraag die daaraan gekoppeld is. Binnen het thema duurzaamheid onderscheiden we diverse onderwerpen die ons in de aankomende jaren veel zullen gaan bezig houden: de regionale energie strategie (RES), de doelen rond vermindering van afvalstromen en de vergroting van de biodiversiteit. T.a.v. de RES zijn de ambities en doelen bijzonder hoog, maar het CDA heeft er vertrouwen in dat we dit probleem met elkaar zullen tackelen. Het verleden heeft ons geleerd, dat er in de aankomende jaren een exponentiële versnelling zal plaats vinden van de technische mogelijkheden om energie op te wekken. De oplossingen komen er, zonder twijfel. Maximaal aandacht wat ons betreft voor communicatie en participatie en het faciliteren van inwoners om werk te maken van de energietransitie in de eigen omgeving. Op het punt van energiebesparing vragen wij van de gemeente bij relevante investeringen het goede voorbeeld te blijven geven. Denk bijvoorbeeld bij het plaatsen van bankjes langs onze wandel en fietsroutes en hier op het Dorpsplein eens aan bankjes met solarcellen waardoor je je telefoon kunt opladen. Het afval. Wij hebben gevraagd om een nieuw afvalplan, omdat we anders niet aan gestelde normen zullen voldoen. Het CDA staat ook voor beheersing van de kosten op dit onderwerp. In dat verband constateren we met ongenoegen dat er een behoorlijke prijsverhoging zit aan te komen van rond de 21 euro per aansluiting. Dat is een verhoging van ongeveer 10 % op de afvalstoffenheffing. Over het nieuwe afvalcontract hebben we zoals bekend een aantal technische vragen gesteld, die helaas nog niet beantwoord konden worden. We vragen het college om het afvalplan snel op te leveren en de communicatie naar onze inwoners over de verwachte prijsverhoging tijdig op te starten. Wij hebben overigens volop ideeën over het verder verlagen van de hoeveelheid restafval waarbij een nieuw concept van een Alvalbrengstation centraal staat. Over het onderwerp biodiversiteit hebben wij een motie ingediend. Dat onderwerp komt nog nader ter sprake. De Japanse Duizendknoop past wat ons betreft niet in de doelen rond biodiversiteit; die moet bestreden worden. Daarop worden wij als CDA ook al door inwoners, die de plant in hun tuinen zien woekeren, aangesproken. Wij vragen van het college om daarop snel in actie te komen. Er zijn veel subsidiegelden bij de Provincie beschikbaar. Ook op dit punt. Wij gaan er van uit dat de gemeente hier maximaal gebruik van gaat maken. Al dan niet geholpen door een extern bureau dat gespecialiseerd is in subsidie aanvragen. Al een aantal jaren maakt het CDA zich zorgen om de kansen van Westervoortse jongeren en ouderen op de woningmarkt. Er komen te weinig sociale huurwoningen vrij en de woningen die dan vrijkomen, komen slechts voor een klein deel beschikbaar voor de Westervoortse inwoners. Het CDA wil de portefeuillehouder nogmaals vragen om met een oplossing te komen voor dit nijpende probleem. Voor ons zijn dit prioritaire onderwerpen in het collegebeleid. Tenslotte: Al in de commissie hebben wij bepleit dat er professionele inkoopcapaciteit wordt aangenomen binnen 1Stroom. Inkopen is een vak en kost daarmee geld. Maar hier gaan de kosten voor de baat: Wij hebben de stellige overtuiging dat er op inkopen (van adviesdiensten van externen, van softwarelicenties, van straat- en groenonderhoud, opvragen van bindende offertes etc.) wel eens behoorlijk kan worden bespaard. Ook op dit onderwerp hebben wij een motie ingediend. Voorzitter, Ik sluit deze algemene beschouwingen af met de wens dat de sfeer in deze raad mag blijven zoals deze nu is en dat we volgend jaar terug kunnen kijken op: - een constructief jaar waarin Westervoort nog mooier is geworden - de financiën van Westervoort, zoals wordt verwacht, goed op orde zijn - er zicht is op nieuwe woningen voor onze jongeren en ouderen - wij geslaagd zijn in onze aandacht en zorg voor kwetsbare groepen - we een flink eind op weg zijn in het realiseren van onze duurzaamheidsdoelen - en we de wensen van het CDA die vandaag zijn uitgesproken hebben kunnen realiseren Het CDA is er trots op aan deze zaken een bijdrage te kunnen leveren.

Algemene beschouwingen (voorjaarsnota)

CDA CDA Westervoort 03-07-2018 15:24

Voorzitter, De inbreng bij de algemene beschouwingen zal dit jaar bestaan uit een korte inleiding, het bespreken van 4 speerpunten uit de diverse programma’s en een korte samenvatting. Voorzitter, Wanneer een politieke partij haar verkiezingsprogramma schrijft, is dit eigenlijk een vorm van de algemene beschouwing voor de komende 4 jaar. Waar sta je als partij voor en welke (speer)punten wil je ook verwezenlijken mocht je in de coalitie komen. Het CDA ziet in de voorjaarsnota veel herkenbare speerpunten en aandachtspunten uit haar verkiezingsprogramma c.q. coalitieakkoord terug. In willekeurige volgorde noem ik er een aantal, waarbij we de aandacht voor een vitale gemeente zien als rode draad door de programma’s: Passende woningbouw voor Westervoortse jongeren en ouderen. Verder uitwerken van de economische visie met daarbij ook aandacht voor de steeds verder toenemende leegstand in winkelcentrum de Wyborgh maar ook op het Ambacht en elders in de gemeente. Een gevarieerd winkelaanbod en passende woningbouw ook in het duurdere segment vergroot de aantrekkelijkheid van onze gemeente. Ook de aandacht die er is voor ondermijning, is belangrijk om oneerlijke concurrentie en andere negatieve neveneffecten hiervan te voorkomen. Een veilig Westervoort draagt ook bij aan een vitaal Westervoort. Uitbreiding van buurtpreventie is hierbij belangrijk. De extra BOA kan ook een bijdrage leveren. Ook een goed leefklimaat draagt bij aan een vitaal Westervoort. Veel groen en biodiversiteit zijn hiervoor belangrijke factoren. Een goed functionerende zorgsector van professionals, daar zijn we trots op. Inventarisatie van de echte problemen in de zorg zal volgens het CDA ook weer bijdragen aan een vitaal Westervoort. Inwoners die ondanks alle goede bedoelingen of door omstandigheden niet mee kunnen komen, moeten wij een goed vangnet blijven bieden. Een ruimhartig armoedebeleid is belangrijk voor het CDA. Voorzitter, Het CDA wil nu overgaan naar de speerpunten per programma. Programma 1 Bestuur: Actief burgerschap: Zoals u weet heeft het CDA in nauwe samenspraak met betrokken inwoners het verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen geschreven. Actief burgerschap is dus voor ons niet zomaar een kreet, geen oude wijn in nieuwe zakken maar het belangrijkste item uit het programma Bestuur wat ons betreft. Actief betrekken van inwoners is makkelijker gezegd dan gedaan. Zitten inwoners er wel op te wachten? “Ze doen toch maar wat ze willen”, horen we allemaal regelmatig. Komen de verwachtingen die inwoners hebben wel overeen met die van ons? Hoe kunnen we zorgen dat de inbreng van inwoners werkelijk als waardevol ervaren wordt door hen? En hoe laten we zien of en op welke wijze hun inbreng daadwerkelijk wordt meegenomen in de maatregelen en het beleid van de gemeente? Dit lijkt ons een belangrijk onderdeel om mensen actief te krijgen en te houden. Het CDA wil graag met de raad leren hoe dit al gaat in de praktijk bij andere gemeenten. Ook met het oog op de nieuwe omgevingswet waar onze inwoners een actieve rol bij de inspraak krijgen, is het belangrijk om als raad zelf ook goed na te denken hoe wij actief burgerschap in gaan vullen. Wij zien in eigen dorp bij het project in de wijk Mosterdhof een uitgelezen kans om te oefenen met actief burgerschap. Dit kunnen we combineren met het implementeren van de Omgevingswet wat betreft het deel burgerinspraak. In het kader van die Omgevingswet krijgen gemeenten namelijk de opdracht om nog meer dan voorheen burgers bij nieuwe plannen te betrekken. Al doende moeten gemeenten uitvinden op welke manier ze daar het beste invulling aan kunnen geven en het voorgenomen revitalisatieproject van de wijk Mosterdhof biedt prima mogelijkheden om daar in de praktijk meer ervaring mee op te doen. Programma 2 Maatschappij: De tekorten in het sociaal domein zijn er niet alleen in onze gemeente, zo kunnen wij overal lezen en horen. Ook andere gemeenten kampen daarmee. Om deze tekorten terug te dringen zijn stevige besluiten nodig, het gaat immers om nogal wat geld, en we moeten ons realiseren, dat daarbij de belangen van een deel van onze inwoners, te weten zij die zijn aangewezen op onze zorg, direct worden geraakt. De rode draad bij het maken van de keuzes in het sociale domein is wat ons betreft compassie met de inwoners van Westervoort voor wie het gebruik van een voorziening of dienst of ondersteuning vanuit de instrumenten van het sociaal domein noodzakelijk is en niet mogelijk via een andere vorm van voorziening of ondersteuning. Het CDA laat deze groep niet in de kou staan. Desalniettemin zullen er besluiten genomen moeten worden en wel zo snel mogelijk om het verder oplopen van de tekorten te voorkomen. Het CDA Westervoort roept het college dan ook op om zo snel mogelijk met voorstellen te komen en geeft daarbij het advies om hierover ook het overleg te zoeken met omliggende gemeenten. We zitten op dit punt immers allemaal in hetzelfde schuitje. Preventie is een mogelijkheid om de kosten omlaag te brengen. In het coalitieakkoord wordt aan dit onderwerp duidelijk aandacht geschonken. We moeten met elkaar slimmer gaan werken en de werkbudgetten daar in gaan zetten waar de kans op voorkoming van dure specialistische zorg het grootst is. Nog meer gaan investeren op algemene voorzieningen die met name op het gebied van de Jeugdzorg kunnen bijdragen aan het nu exponentieel toenemend gebruik van (dure) maatwerkprojecten. De transformatie in de zorg is dan ook een belangrijk aandachtspunt de komende jaren. Binnen het programma Maatschappij valt ook het onderdeel werk. Wij ondersteunen de richting die de RSD [Regionale Sociale Dienst] aangeeft. Mensen naar werk helpen is een belangrijke opgave voor nu maar ook naar de toekomst toe. De RSD heeft een zeer positieve prognose aan de raad gepresenteerd en het CDA hoopt dat dit ook gaat lukken. Tegelijkertijd zal het CDA ook kritisch het proces blijven volgen en controleren omdat de RSD nu met mensen gaat werken die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dit is een belangrijk punt en wij zouden dan ook graag elk kwartaal via een korte rapportage vanuit de RSD op de hoogte worden gesteld van de resultaten van de nieuwe op re-integratie gerichte activiteiten van de RSD. Programma 3: Omgeving Het onderwerp Circulaire economie is voor het CDA een belangrijk thema. Hiervoor wordt van het college visie gevraagd. Binnenkort komt het onderwerp Klimaatbeleidsplan op de agenda van de raad. Het CDA verwacht dat in de deelplannen duidelijke doelen beschreven worden, met het daarbij horende tijdpad, instrumenten en benodigde middelen. De plannen moeten afgestemd zijn met de Klimaatwet, die een dezer dagen in de 2e kamer is gepresenteerd. We moeten ons daarbij realiseren dat we niet weg kunnen duiken voor de zaken die noodzakelijkerwijs zullen moeten gebeuren en die ongetwijfeld zullen ingrijpen op ons woon- werk en leefklimaat. Want: het gaat hier niet om ons, maar om onze kinderen en kleinkinderen. Natuurlijk zullen we scherp naar onze belangen moeten blijven kijken en de maatregelen van omliggende gemeenten toetsen aan wat wij van belang achten voor ons woon-, werk-, en leefklimaat en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Wij zitten tenslotte ingeklemd tussen omliggende gemeenten en zullen alert moeten zijn op ontwikkelingen aan de grenzen van die omliggende gemeenten. Maar anderzijds zullen we ook onze verantwoordelijkheid hierin moeten nemen. Circulaire economie gaat niet alleen over de mate van CO2 uitstoot, maar ook over Grondstoftransitie. Het CDA stelt vast dat het huidige afvalbeleid in Westervoort, ondanks alle goede initiatieven de laatste tijd, stagneert. We zullen alles op alles moeten zetten om de doelen van 2020 te halen. Als we de grote doelstelling in 2050 willen halen: 0 kg restafval per inwoner, dan zal er veel meer moeten gebeuren. Het CDA vraag het college dringend om uiterlijk in 2019 met een nieuwe Afvalvisie te komen, welke veel verder reikt dan 4 jaar. Al eerder opperde het CDA het idee voor een Westervoortse afvaldag. Tot u toe is deze er nog niet gekomen. Misschien dat het mogelijk is om het breder te trekken en zo een jaarlijkse dag van de duurzaamheid te organiseren We roepen de andere fracties op dit idee te steunen zodat het ook gerealiseerd gaat worden. We hebben via de krant en de portefeuillehouder vernomen, dat Natuurmonumenten mogelijk de nieuwe eigenaar wordt van de voormalige stortplaats IJsseldijk. Mocht dit inderdaad het geval zijn dan is het CDA voorstander om een gesprek aan te gaan over de mogelijkheid van ontginnen van de stortplaats. Het ontginnen past naadloos in het item grondstoftransitie. In België bijvoorbeeld is het al wettelijk verplicht, dat alle voormalige stortplaatsen, ontgonnen worden. Blijft de situatie, zoals die is, dan zal eeuwigdurend verontreinigd grondwater zich mengen met de IJssel. Ook Klimaatadaptatie is voor Westervoort een belangrijk onderwerp. In het collegeakkoord staat vermeld dat er een stresstest zal worden uitgevoerd. Ondertussen kan de burger in Westervoort ook een bijdrage leveren. Het onderwerp ontstenen van tuinen is door het CDA al jaren geleden benoemd. Helaas gaat in Westervoort de verstening nog steeds door. Wij vragen het college om samen met de woningbouwverenigingen dit onderwerp hoog op de agenda te zetten. En middels een goede campagne dit onderwerp de aandacht te geven die het verdient. Resumé: CDA Westervoort wil komend jaar een stap zetten om inwoners actief bij zaken te betrekken. Tekorten in het sociaal domein zullen snel in beeld gebracht moeten worden en aan oplossingen gewerkt moeten worden. Waarbij er compassie is met inwoners voor wie het gebruik van een voorziening of dienst of ondersteuning vanuit de instrumenten van het sociaal domein noodzakelijk is. Het CDA laat deze groep niet in de kou staan. Werken is goed voor iedereen. We hopen dat de RSD ook de inwoner met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan werk kan helpen. Circulaire economie is veelomvattend begrip. De tijd is rijp om stappen te ondernemen. Voorzitter, In de commissie hebben wij opmerkingen gemaakt over het gevraagde budget van 50.000 voor de bestrijding van de Japanse Duizendknoop en de Russische Bereklauw. Aanvullend heeft het CDA daar een technische vraag over gesteld. De beantwoording roept nieuwe vragen op. Er is bijvoorbeeld nog geen duidelijkheid of de provincie bereid is een duit in het zakje te doen. Daarnaast vragen we ons gezien de omvang van het probleem af of Westervoort de bestrijding zelf op moet pakken of dat dit intergemeentelijk/provinciaal voordeliger opgepakt kan worden? Voorzitter, wij vragen het college om bovenstaande vragen opmerkingen op te pakken en uit te werken zodat wij bij de begroting ja kunnen zeggen tegen een onderbouwd plan. Wij hebben ingeschat dat hier geen amendement voor nodig is maar indien gewenst kunnen we deze alsnog indienen. Voorzitter, ik rond mijn eerste termijn af en wil u en de leden van het College en de raad danken voor uw aandacht.

Westervoort verkent mogelijkheden coalitie CDA-SP-D66

CDA CDA D66 VVD Westervoort 31-03-2018 10:42

Na een eerste oriënterende gespreksronde van verkiezingswinnaar CDA met alle Westervoortse politieke partijen, willen de christendemocraten samen met SP en D66 de mogelijkheden van vorming van een nieuwe coalitie verder gaan verkennen. Hoewel voortzetting van de huidige coalitie van CDA, VVD en D66 getalsmatig gezien zeker mogelijk was geweest, blijkt het onderling vertrouwen tussen de huidige coalitiegenoten daarvoor onvoldoende aanwezig te zijn. In de gesprekken met alle partijen bleek dat drie daarvan voorzetting van de bestaande coalitie van CDA, VVD en D66 objectief gezien als de meest logische optie beschouwden. Immers, van deze partijen hebben CDA (6 zetels) en D66 (2 zetels) hun huidige zetelaantal behouden terwijl de VVD (3 zetels) er 1 heeft gewonnen. Niettemin kiezen CDA, SP en D66 in deze verkennende fase voor een andere variant. Daarbij gelden verschillende argumenten. gebrek aan chemieMet name tussen de huidige coalitiepartijen CDA en VVD zijn de onderlinge verhoudingen gedurende de laatste jaren minder geworden. De ongemakkelijke verhouding tussen de partijen uitte zich kort voor de verkiezingen bijvoorbeeld tijdens de raadsbehandeling van het kruispunt Dorpsplein/Parallelweg, maar ook tijdens het tumult dat ontstond naar aanleiding van een VVD verkiezingspamflet. Uiteenlopende bestuursstijlen en gebrek aan chemie tussen de beide raadsfracties lijken hieraan ten grondslag te liggen. Het afgenomen onderling vertrouwen wordt ook door de nieuw beoogde coalitiepartners SP en D66 herkend. Daarom zien ook zij voortzetting van de huidige coalitie van CDA, VVD en D66 niet als de meest stabiele optie. De beoogde uitwisseling van VVD voor SP blijken vier van de zes Westervoortse partijen in de eerste informatieronde alleszins verdedigbaar te vinden. SP gevestigde factorVier jaar geleden boekte de SP vanuit het niets met vier gemeenteraadszetels een belangrijke verkiezingsoverwinning. Omdat de leden van de SP fractie destijds bij alle andere Westervoortse partijen onbekend waren, voelden deze zich onvoldoende comfortabel om met de politieke nieuwkomers een coalitie aan te gaan. Inmiddels is de SP een gevestigde factor in de Westervoortse gemeentepolitiek en weet iedereen wat men van de SP kan verwachten. De SP-ers zitten op dit moment programmatisch gezien opvallend dicht bij CDA en D66 en hebben de afgelopen vier jaar bijna alle voorstellen van het huidige college gesteund. Gemeten naar het aantal stemmen is de SP ook deze verkiezingen na het CDA de tweede partij van Westervoort gebleken. Als gevolg kan de beoogde combinatie van CDA-SP-D66 over net zoveel zetels beschikken als die van CDA-VVD-D66.

Westervoort wil meer toezicht op straat

CDA CDA Westervoort 11-03-2018 14:30

100% Lokaal * Binnen de gemeente Westervoort moeten inwoners zich veilig en geborgen kunnen voelen. Daarom is het belangrijk dat goedwillende burgers weten dat de gemeente haar best doet om ongewenst gedrag van inwoners op straat te corrigeren en zo nodig te beboeten. In gesprekken met inwoners komt vaak naar voren, dat mensen meer toezicht op straat zouden willen zien. Daarom pleit Team CDA Westervoort voor uitbreiding van de bestaande handhavingscapaciteit op straat in de vorm van een extra Boa-functionaris. Wanneer je met inwoners over veiligheid in het eigen dorp spreekt, dan denken ze in eerste instantie niet aan het voorkomen van harde criminaliteit. Westervoort is nou eenmaal geen grote stad. Sprekend over veiligheid denken mensen op de dorpse schaal eerder aan schone straten, goede verlichting, in goede staat verkerend straatmeubilair en mensen die zich op straat en in de wijk aan de door ons gestelde regels houden. actiever controleren Inwoners willen vaak dat de gemeente actiever controleert op mensen die rotzooi op straat achterlaten, hun hond willekeurig op straat laten poepen zonder dat op te ruimen, of hun auto op onmogelijke plaatsen parkeren zodat de rest van de buurt daar last van heeft. Hoewel de gemeente nooit overal tegelijk kan zijn, kan uitbreiding van de bestaande BOA handhavingscapaciteit hier volgens Team CDA een positieve bijdrage leveren.

Nieuwe woningen voor jong en oud

CDA CDA Westervoort 09-03-2018 08:52

100% Lokaal * Als kleinste gemeente van Nederland qua oppervlakte is Westervoort vrijwel volledig volgebouwd. Niettemin is de vraag naar sociale huurwoningen in ons dorp bijzonder groot. Westervoortse jongeren hebben helaas nog steeds weinig kans om binnen Westervoort een betaalbare huurwoning te bemachtigen. Team CDA blijft zich daarom inzetten voor de kwestie van de jongerenhuisvesting in ons dorp, bijvoorbeeld via nieuwbouw van huurwoningen op het terrein van de voormalige school de Flierefluiter, maar ook via de realisatie van speciale maatwerkprojecten met woningcorporatie Vivare, of de exclusieve vermelding van vrijgekomen Westervoortse huurwoningen via Westervoortplaza.nl. 100 nieuwe woningen In dit verband is het belangrijk te weten, dat Westervoort van de provincie sinds kort weer mogelijkheden heeft gekregen om naast de lopende nieuwbouwprojecten Beekenoord, Schans en Hamerden nog ongeveer 100 nieuwe woningen te bouwen. Op dit moment onderzoekt de gemeente welke plekken in het dorp zich daarvoor het beste lenen. Maar ook aan wat voor soort woningen op de langere termijn dan de meeste behoefte bestaat. appartementen voor ouderen Team CDA is zich ervan bewust dat er naast woonruimte voor jongeren binnen het dorp ook een stijgende behoefte is aan appartementen voor het snel groeiende aantal Westervoortse 50 en 60 plussers. Liefst zouden deze zo dicht mogelijk bij de dorpskern willen wonen. Omdat het daar al redelijk vol is, zou ook kunnen worden bekeken of die appartementen mogelijk kunnen worden gerealiseerd in de buurt van de dijken met uitzicht over de Westervoort omringende rivieren.

Woningen voor jongeren

CDA CDA Westervoort 21-02-2018 10:03

100% Lokaal * Vier jaar geleden beloofde Team CDA Westervoort in haar verkiezingsprogramma zich sterk te zullen maken voor meer betaalbare huurwoningen voor Westervoortse jongeren. Hoewel de resultaten hiervan voor de buitenwereld misschien nog onvoldoende zichtbaar zijn, is aan dit thema de afgelopen jaren wel degelijk hard getrokken. Succes is (helaas) een kwestie van de lange adem en juist om die reden wil Team CDA de ingezette route na de gemeenteraadsverkiezingen bijzonder graag voortzetten. Toen Team CDA het probleem van de jongerenhuisvesting 4 jaar geleden politiek op de agenda zette, leek er vooral verbazing te zijn bij de andere politieke partijen. Een deel van hen beweerde dat het probleem helemaal niet zou bestaan. Dat jongeren door het systeem van loting voldoende kans zouden maken op een Westervoortse huurwoning, of dat ze helemaal niet in Westervoort zouden willen blijven wonen maar met z’n allen veel liever naar de stad zouden willen verhuizen. minimale kansen Het heeft CDA wethouder Kampschreur de eerste twee jaar van zijn bestuursperiode dan ook veel moeite gekost om beleidsmakers, woningcorporaties en andere politieke partijen duidelijk te maken dat een groot deel van de Westervoortse jongeren wel degelijk graag in Westervoort zou willen wonen. Dat het bestaande systeem van toewijzing van huurwoningen jongeren minimale kansen biedt en dat er om die reden dus echts iets zou moeten gebeuren. De wethouder heeft hiervoor bestaande gegevens over regionale huurwoningtoewijzing diepgrondig geanalyseerd, maar ook een enquête geïntroduceerd voor mensen die uit Westervoort naar een andere plaats waren verhuisd om zo meer inzicht te krijgen in hun redenen van vertrek. De vertrekredenen van jongeren hadden daarbij bijzondere aandacht. echt iets aan de hand Nadat andere beleidsmakersop er op basis van deze analyses langzaam van overtuigd raakten dat er met jongerenhuisvesting in Westervoort echt iets aan de hand is, en dat het probleem in Westervoort sterker speelt dan in andere gemeenten, kon er eindelijk aan een oplossingsroute worden gewerkt. Daarbij staan de volgende wegen open: Meer toewijzing van vrijkomende huurwoningen aan Westervoortse jongeren via een speciale maatwerkovereenkomst met woningcorporatie Vivare. Met Vivare is afgesproken dat hiervoor dit jaar de vereiste onderzoeksgegevens zullen worden verzameld. Bouw van huurwoningen voor Westervoortse jongeren via speciale nieuwbouwprogramma’s. De eerste activiteit in deze richting is het streven van wethouder Kampschreur om op het terrein van de leeggekomen school de Flierefluiter nieuwe huurwoningen voor Westervoortse jongeren te realiseren. Het actief zoeken naar bestaande gebouwen die getransformeerd kunnen worden tot zogenaamde onzelfstandige wooneenheden voor Westervoortse jongeren. In deze variant kunnen onder 1 huisnummer meerdere betaalbare wooneenheden worden gerealiseerd voor jongeren die allemaal wel een eigen douche en toilet hebben, maar die samen gebruik maken van gemeenschappelijke keukenvoorzieningen. extra nieuwbouwwoningen De omstandigheden om dit alles te realiseren waren niet optimaal. Zo mocht de gemeente Westervoort van de provincie Gelderland tot voor kort helemaal geen extra woningen bouwen bovenop de woningen die reeds vergund waren in de nieuwbouwplannen Beekenoord, Schans en Hamerden. Pas recent is op basis van nieuwe woningmarktonderzoeken bekend geworden dat Westervoort de komende 10 jaar buiten die genoemde plannen nog eens 100 extra nieuwbouwwoningen mag realiseren. Door de verhoogde instroom van buitenlandse vluchtelingen, ging de laatste jaren het grootste deel van de vrijkomende huurwoningen in Westervoort naar zogeheten statushouders en hun gezinnen. Om Westervoortse jongeren met voorrang huurwoningen binnen de eigen gemeente toe te wijzen, moet een uitzondering worden gemaakt op het bestaande systeem van huurwoningtoewijzing in de woonmarktregio Arnhem-Nijmegen. Daarvoor is het nodige overleg en onderzoek vereist. resultaten leveren Hoewel de strijd een lange is en zeker niet gemakkelijk, wil Team CDA de komende vier jaar graag afmaken wat ze hier tegen de verdrukking in is begonnen. Huisvesting voor jongeren blijft voor ons echt een heel belangrijk thema en wanneer u als kiezers ons de tijd en het vertrouwen wilt geven, dan gaan we daar de komende vier jaar absoluut resultaten leveren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.