Vraag aan wethouder Reneman: Hoe gaat het nu
verder met het nieuwe vervoersplan?
Connexxion heeft haar voorlopig vervoersplan
bekend gemaakt. Een mooi plan maar bij enkele groepen inwoners riep dat veel
vragen maar ook kritiek op. Beryl van Straten heeft met veel mensen gesproken
en kort samengevat waren de voornaamste punten van kritiek:
-
het opheffen van lijn 145 van
Badhoevedorp naar Hoofddorp. Van deze lijn maken scholieren en werknemers van
de AM groep veel gebruik;
-
Rijsenhout is na 19.00 u niet meer
ontsloten d.m.v. openbaar vervoer;
-
Door Floriande gaat lijn 341 rijden
met een hoge frequentie waardoor er aandacht wordt gevraagd voor de veiligheid.
Bovendien zullen mensen vanaf Aquaradius en het SKWA verder moeten lopen naar
de nieuwe haltes.
Op 15 juni a.s. zal er in de vervoersregio
worden besloten wat het definitieve vervoersplan gaat worden. Op basis van de
signalen van onze inwoners heeft wethouder Reneman aangegeven te adviseren om
lijn 145 “vraag gestuurd” te laten rijden. Dat betekent dat de lijn op momenten
waarop er veel gebruik van wordt gemaakt, blijft rijden maar op momenten dat er
weinig gebruik van wordt gemaakt, er geen vaste dienstregeling is. De VVD is
daar blij mee. Scholieren, winkelend publiek en werknemers van de AM groep
blijven hiermee bediend. Verder zal er worden geadviseerd om voor Rijsenhout
ook een avondbediening te verzorgen en wordt er aandacht gevraagd voor de
veiligheid van de busbaan in Floriande. De haltes kunnen in verband met de hoge
frequentie van de lijn helaas niet dichterbij Aquaradius en het SKWA worden
geplaatst.
Naar een
toekomstbestendig Sociaal Domein
Tijdens een sessie debat op donderdag 18 mei
2017, waarin de nota naar een toekomstbestendig Sociaal Domein werd besproken
heeft VVD Haarlemmermeer zich zowel
positief als negatief uitgelaten. Bij monde van fractielid Marco Jonkhout liet de fractie weten dat men verheugd is dat de transities goed zijn verlopen, direct
en indirect betrokkenen tevreden
zijn en dat de kosten ook nog eens in balans
zijn met de inkomsten. Om dit in de toekomst zo te houden wil het college een bedrag
van 1.8 miljoen uit de behoedzaamheidsreserve nemen.
De fractie begrijpt dat maar uitte toch stevige kritiek over met name de onderbouwing hiervoor. De aangevoerde rechtvaardiging voor het geld
klinkt als heel globaal zoals ‘de mens met een uitkering leren kennen’, ‘sociaal
return’, scholing en dergelijke. In de ogen van VVD Haarlemmermeer zijn dit juist
dingen die al gedaan worden. Overigens heeft onze fractie aangegeven dat wat ons betreft de vraag op tafel moet komen of wij nog wel willen investeren in
mensen die al jaren in de bijstand zitten en weigeren mee te werken aan
een traject naar werk. Voor ons is het
antwoord helder "Nee" en moeten wij het alleen nog eens worden over
de
voorwaarden hierover.
Alvorens de nota in stemming wordt gebracht en
blijkt of de raad hiermee kan instemmen zal het college met een aanvullende
schriftelijke onderbouwing komen. Het spreekt voor zich dat wij die met veel
interesse zullen lezen en daarna kijken
of wij overtuigd genoeg zijn om in te kunnen stemmen met het voorstel.
Wat
gaan we doen met de Ringdijk?
Deze vraag stond centraal tijdens de
bespreking van het nieuwe Ringdijk beleid.
De VVD is blij met één plan voor de hele Ringdijk. Voor ons zijn 3
punten belangrijk:
1.
Verkeersveiligheid. Veiligheid heeft
voor de VVD prioriteit dus ook verkeersveiligheid. In deze visie wordt daar
veel aandacht aan besteed. Om te onderstrepen hoe belangrijk en urgent wij dit
vinden, hebben we voor de motie gestemd waarin wordt opgeroepen om te kijken of
er op korte termijn effectieve maatregelen te nemen zijn om de
verkeersveiligheid te verbeteren;
2.
VVD’ers worden blij van het
terugdringen van bureaucratie. Minder regels, meer ruimte voor inwoners en
ondernemers. In dit plan vinden we dat terug. In plaats van afspraken te moeten
maken met de provincie, het waterschap en de gemeente voor bijvoorbeeld het
kopen van een stuk kadegrond, kan je nu naar 1 loket. Dat is een vooruitgang
voor onze inwoners!
3.
De VVD streeft voor ruimte voor
ondernemen en kansen benutten. In dit nieuwe beleidsplan wordt ruimte gegeven
aan ondernemers voor initiatieven op het gebied van recreatie en toerisme langs
de Ringdijk. Wij hebben dit aangemoedigd en de wethouders opgeroepen om zich te
verbinden met ondernemers om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden en
kansen. Wat de VVD betreft roept dit tevens de vraag op of het niet tijd is om
eens uitgebreider naar de toerisme mogelijkheden van onze polder te kijken. Wij
zien daar genoeg aanknopingspunten voor en zullen daar tijdens de voorjaarsnota
op terugkomen.
Last
but not least hebben wij de wethouder opgeroepen om een quickscan te laten
maken van de mogelijkheden om de Ringvaart wederom met de Hoofdvaart te verbinden.
Hoe leuk zou het zijn als er weer bootjes door Hoofddorp kunnen varen. Dat zou
Hoofddorp nog bruisender en gezelliger maken!
De VVD fractie heeft er bij de Tweede Kamer
fractie op aangedrongen om aandacht te vragen voor het belang van de uitbreiding van bevoegdheden van Boa’s (bijzondere
opsporingsambtenaar, lokale handhavers).
Met name op het gebied van verkeersovertredingen zijn wij als gemeente
afhankelijk van de inzet van de politie en daar zouden wij graag zelf meer
invloed op willen hebben. Dat zou mogelijk zijn als Boa’s ook ingezet zouden
kunnen worden voor het opsporen en bekeuren van bijvoorbeeld lichte
verkeersovertredingen zoals snelheidsovertredingen.
Wil je meer weten over lokale onderwerpen en
onze mening daarover? Je kan ons bereiken via info@vvdhaarlemmermeer.nl
of benader één van onze fractieleden rechtstreeks (contactgegevens op de
website).