Nieuws van politieke partijen in Nijmegen inzichtelijk

14 documenten

Betaald parkeren - baas in eigen buurt

SP SP Nijmegen 24-05-2020 17:08

De SP is een grote posteractie gestart tegen de invoering van het betaald parkeren in grote delen van Nijmegen Oost, West en Lent. Bewoners in die wijken wordt opgeroepen een poster achter hun raam te hangen. De poster maakt duidelijk dat mensen baas in eigen buurt wensen te blijven als het gaat om het wel of niet invoeren van betaald parkeren.

Enkele weken geleden heeft de gemeente aankondigd dat er in grote gebieden in Nijmegen betaald parkeren wordt ingevoerd. Uit eerdere enquêtes in verschillende buurten blijkt dat een grote meerderheid van de bewoners hier geen enkele behoefte aan heeft. Toch wil wethouder Tiemens nu betaald parkeren doordrukken in grote delen van Oost, West en Lent.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/betaald-parkeren-in-oost-west-en-lent-dacht-t-niet
Bewonersorganisaties zijn totaal niet betrokken bij dit voorstel en compleet verrast. Inmiddels zijn er al meer dan 1600 handtekeningen verzameld tegen invoering van betaald parkeren. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Terecht dat bewoners massaal in opstand komen. Nijmegen heeft nu een heel goed systeem om te bepalen of een buurt betaald parkeren krijgt. Als een meerderheid van een buurt betaald parkeren wil, dan komt het er, en anders niet. Bewoners zijn nu baas in eigen buurt en niet de wethouder. Dat moeten we vooral zo houden.”

In juni bespreekt de gemeenteraad de parkeerplannen van de wethouder. Van Hooft: “Aan onze oproep om de actieposter achter het raam te hangen wordt massaal gehoor gegeven. Bewoners laten daarmee duidelijk hun stem horen! Iedereen kan zien dat de buurt de parkeerplannen afwijst. De SP zal in de gemeenteraad het initiatief nemen zodat bewoners baas in eigen buurt blijven.”

Grote posters zijn te bestellen via: https://nijmegen.sp.nl/baasineigenbuurt

Bewoners baas in eigen buurt bij betaald parkeren

SP SP Nijmegen 02-05-2020 10:56

De SP voelt er weinig voor om de manier waarop zones voor betaald parkeren worden aangewezen te veranderen. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Betaald parkeren van hogerhand doorvoeren in Nijmegen-West en Lent? Dacht het niet! Bewoners zijn en blijven baas in eigen straat over betaald parkeren."

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/05/betaald-parkeren-niet-van-bovenaf-opleggen
Het stadsbestuur wil voortaan wanneer de parkeerdruk meer dan 80 % is en voor minimaal 5 % wordt veroorzaakt door mensen die niet uit de wijk komen, er automatisch betaald parkeren wordt ingevoerd. In de praktijk betekent dat nu in ieder geval Nijmegen-West, Nijmegen-Oost en Hof van Holland. De SP vindt dit geen goed plan. Van Hooft: “Het huidige systeem werkt: mensen melden parkeerdruk in hun buurt, de gemeente kijkt of dit breedgedragen is, en als dat zo is voeren we betaald parkeren in. De meerderheid beslist: wel of geen betaald parkeren. Bovendien kunnen we door de coronamaatregelen nu geen fatsoenlijke inspraak regelen voor dit besluit. Digitale inspraak vangt dat slechts deels op.”

Inmiddels zijn boze buurtbewoners een petitie gestart. Van Hooft geeft hen groot gelijk. "Die laten zich niet door een wethouder betaald parkeren door de strot duwen. Terecht dat ze in opstand komen. Bewoners bepalen dit nu zelf, en dat moet zo blijven."

De gemeenteraad bespreekt de nieuwe parkeerplannen in juni.

Zie ook: Parkeerbeleid

Graafseweg kan groen en veilig met vier banen

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 18-02-2020 12:52

Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kan de Graafseweg veiliger en groener gemaakt worden mét vier rijbanen. De door het Nijmeegse stadsbestuur voorgestelde versmalling naar tweebaans tussen de Wolfskuilseweg en de Rozenstraat lijkt de SP nog steeds onverstandig. Voor vierbaans is volgens Van Hooft nog steeds ruimte.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2020/02/graafseweg-kan-groen-en-veilig-met-vier-banen
Van Hooft: “Ik heb zelf gemeten bij de Graafseweg en hij is niet overal even breed. Tussen de Looimolenweg en de kruising Wolfskuilseweg/Groenestraat is de weg heel breed. 60 meter vanaf die kruising kun je al een ventweg aanleggen zonder dat er minder rijbanen nodig zijn. Daar ligt nu immers al een fietspad en er is ruimte voor parkeerplaatsen.”

De gemeente heeft zes scenario’s laten uitzoeken voor het versmallen van de Graafseweg, waarbij wel in alle gevallen rijbanen verdwijnen (2x1 of 2+1). Wat de SP betreft wordt er een zevende onderzocht die vier banen behoudt. Van Hooft: “De raad wordt voorgehouden dat minder rijbanen niet tot sluipverkeer en vertraging leidt, of in ieder geval niet meer dan 15 seconden. Maar bij die onderzoeken blijft men uitgaan van een gelijkblijvend verkeersaanbod, terwijl de algehele verwachting is dat dit – mede door 15 % bevolkingsgroei de komende decennia –in de hele stad juist met 10-20 % al stijgen. Dan kun je wel willen dat er minder mensen door de Graafseweg rijden, maar de burger conformeert zich niet altijd netjes aan de verwachtingen van bestuurders. Het college wil méér verkeersaanbod niet doorrekenen, want ‘het is het doel van het beleid dat er minder verkeer over de Graafseweg gaat’. Dat is te rooskleurig gedacht – je rekent in feite alleen een best case scenario door en geen worst case scenario. Verder is Graafseweg een belangrijke verkeersader die we nodig hebben als er elders in de stad opstoppingen zijn. Denk aan de renovatie van de Waalbrug of een ongeluk op de Sint Annastraat. Dan kun je wel zeggen dat de Graafseweg overcapaciteit heeft, maar dat is alleen in een normale verkeerssituatie – bij calamiteiten is die extra capaciteit juist hard nodig om verkeer van elders in de stad op te vangen.”

Uiteraard moet er wel iets gedaan worden aan de veiligheid en uitstoot voor omwonenden. Volgens Van Hooft kan dat ook bij een vierbaanseweg. “Versmalling in de zin van minder rijbanen is volgens ons onverstandig, maar de rijbanen zelf kunnen we wel smaller maken. Daardoor gaan automobilisten minder hard rijden, wat een veiligere en schonere weg betekent. Er is ruimte voor iedere drie parkeerplaatsen een boom of ander groen. GroenLinks en D66 zien minder rijbanen als het ei van Columbus, maar het een sluit het ander helemaal niet uit.”

Graafseweg: bezint eer ge begint

SP SP Nijmegen 20-12-2019 14:39

De gemeente gaat onderzoeken wat de gevolgen zijn van verschillende maatregelen om de Graafseweg veiliger te maken. In de gemeenteraadsvergadering van 18 december werd een motie van de SP hierover aangenomen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/12/graafseweg-bezint-eer-ge-begint
Fractievoorzitter Hans van Hooft: “De Graafseweg moet veiliger, daar is iedereen het over eens. Er is al allerlei onderzoek gedaan naar de gevolgen van de doorstroming van het verkeer en het sluipverkeer naar omliggende wijken bij verschillende wegvarianten. Hoe de Graafseweg veiliger wordt in de verschillende varianten is nu nog helemaal niet duidelijk. Dat gaan we nu eerst doen. Pas daarna kan de gemeenteraad alle belangen afwegen, en een goed gefundeerd besluit nemen. Buurtbewoners hebben ook het recht om te weten wat de gevolgen zijn van de verschillende scenario’s voor de Graafseweg.”

Dat er wel íets moet gebeuren, staat volgens de SP vast. Van Hooft: “Omwonenden klagen terecht over hardrijders, stank en geluidsoverlast. Het is nu een erg onveilige weg. Er staan dan ook genoeg zaken in de plannen van het college die we kunnen steunen, bijvoorbeeld het verplaatsen van de fietsoversteek bij de Cavaljéweg zodat die onderdeel wordt van een kruispunt. Rijbaanversmalling, met behoud van het aantal rijstroken, kan wat ons betreft ook, want daarmee haal je de snelheid eruit zonder wegcapaciteit in te leveren. Over het belangrijkste onderdeel van het plan hebben wij grote twijfels. Dan gaat het over het verminderen van wegcapaciteit door het weghalen van een rijstrook in elke richting tussen de spoorbrug en de kruising Wolfkuilseweg/Groenestraat. Onze voorkeur gaat uit naar twee rijstroken in beide richtingen.”

Het is bekend dat het verkeer in Nijmegen de komende tien jaar met 10 tot 20 procent zal toenemen. Wegcapaciteit wegnemen lijkt de SP daarom onverstandig, zegt Van Hooft. “Met dynamisch verkeersmanagement kan je uitstekend ervoor zorgen dat er niet meer auto’s over de Graafseweg gaan rijden. En met versmalling van rijstroken en een groene golf kun je ook de snelheid uit het verkeer halen. Daarvoor hoef je geen rijstroken weg te halen. De overcapaciteit op de Graafseweg, waar de wethouder over spreekt, is juist hard nodig als de boel propvol komt te staan met files. Dan doet dynamisch verkeersmanagement niks meer en heb je gewoon wegcapaciteit nodig om auto’s door te laten stromen.”

“Wat betreft de veiligheid voor fietsers en aanwonenden is het op dit moment totaal onduidelijk wat er mogelijk en onmogelijk is met de verschillende wegvarianten. Duidelijk is wel dat je met meer ruimte en minder rijstroken, betere maatregelen voor de veiligheid kan nemen. Het is raar dat nu niet duidelijk is hoe die veiligheidsmaatregelen eruit gaan zien in de verschillende wegvarianten, terwijl het juist om de veiligheid  allemaal begonnen was. Veiligheid en doorstroming zijn in dit geval tegenstrijdige belangen die de gemeenteraad zorgvuldig tegen elkaar moet afwegen.”

Voor 1 maart worden verschillende inrichtingsvarianten gepresenteerd waarbij de ruimte maximaal benut wordt voor de veiligheid van fietsers en aanwonenden. Daarna zal de gemeenteraad een uitspraak doen over de gewenste inrichting van de Graafseweg.

Bezuiniging collectieve aanvullende ziektekostenverzekering van de baan

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 23-09-2019 18:08

De bezuiniging op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering (CAZ) is van de baan. Dat maakte SP-fractievoorzitter Hans van Hooft woensdag bekend in de gemeenteraad. “Nijmegen blijft daarmee de sociaalste stad van Nederland", aldus Van Hooft.

 

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/09/bezuiniging-collectieve-aanvullende-ziektekostenverzekering-van-de-baan
Dankzij de CAZ zijn mensen met een laag inkomen (tot 130 % van het sociaal minimum) jaarlijks 72 euro minder kwijt aan hun ziektekostenverzekering. Daardoor kunnen zij ook het eigen risico afdekken. In het coalitieakkoord dat SP, GroenLinks en D66 in mei 2018 sloten, stonden bezuinigingen gepland op de CAZ. Van Hooft: “Dat was even slikken, maar Nijmegen kreeg 17 miljoen minder van het Rijk voor bijstandsgelden dan we daadwerkelijk aan uitkeringen kwijt waren.. Bij de SP zeiden we in 2018 al: zodra er ruimte voor is, draaien we deze bezuiniging weer terug. Vorig jaar is hij op initiatief van de SP al een jaar uitgesteld. Inmiddels is het moment voor afstel er – de structurele tekorten op Werk en Inkomen zijn het afgelopen jaar met een kleine 10 miljoen afgenomen. Dan is het vreemd om zo’n bezuiniging door te zetten. Daar hebben we onze coalitiepartners ook van overtuigd, wat betekent dat er een raadsmeerderheid tegen de bezuiniging is. Dat is een goede zaak, want het gaat hier om de allerarmste inwoners van onze stad.”

Tijdens de begrotingsbehandeling in november komen SP, GroenLinks en D66 met een voorstel om de CAZ intact te houden.

Zie ook: Werk en inkomen

Geen 7 ton gemeentelijk geld voor 32 zorgappartementen Plein’44

SP SP Nijmegen 02-07-2019 09:16

De SP in Nijmegen wil niet dat de gemeente 7 ton investeert in de realisatie van 32 zorgappartementen bij Plein 1944. Volgens de SP beschikken woningcorporaties over genoeg geld om onrendabele investeringen te bekostigen.

Na jaren leegstand wordt het Intersportpand bij Plein 1944 eindelijk gesloopt. Op verzoek van de gemeente gaat woningcorporatie WoonWaarts 32 zorgwoningen bouwen bovenop de geplande appartementen van ontwikkelaar Ton Hendriks. Door de bouw van de zorgwoningen bovenop het geplande complex is er om veiligheidsredenen een extra lift nodig. Hierdoor mist Hendriks de opbrengst van 6 appartementen, omgerekend goed voor 7 ton inkomstenderving.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/07/geen-7-ton-gemeentelijk-geld-voor-32-zorgappartementen-plein44SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Ik kan niet beoordelen of die 7 ton klopt, maar het is heel redelijk dat deze kosten betaald worden. Wat niet redelijk is, is dat de gemeente daarvoor opdraait. Woningcorporaties hebben genoeg geld om een onrendabele top van ruim 20.000 euro per appartement te bekostigen. Standvast, een voorganger van WoonWaarts, maakte in 2017 maar liefst 31 miljoen euro cash winst, waarvan 15 miljoen in Nijmegen. Dankzij de lage rente kan WoonWaarts de bouw van nieuwe sociale huurwoningen gemakkelijk zelf betalen. Als je miljoenenwinsten boekt, en je taak is om sociale woningen te bouwen, dan is het niet uit te leggen dat je je hand ophoudt bij de gemeente.”

Verder vraagt Van Hooft zich hardop af of het wel nodig is om een extra lift te realiseren. Van Hooft: “Als de zorgappartementen op de onderste woonlagen worden gerealiseerd, dan is een extra lift misschien helemaal niet nodig. Dan bespaar je 7 ton, en kan iedereen het geld in zijn eigen zak houden.”

Tijdens de raadsvergadering van komende woensdag zal de SP een oproep doen om WoonWaarts zelf verantwoordelijk te maken voor de financiering van het project.

Iedere wijk een busverbinding naar het centrum

SP SP VVD Nijmegen 06-05-2019 14:37

Wat de SP betreft krijgt iedere wijk een busverbinding naar het centrum. Dat bepleit fractievoorzitter Hans van Hooft komende woensdag in de gemeenteraad, bij de bespreking van de regionale ov-visie. “Een goede busverbinding is van groot belang tegen vereenzaming van ouderen en om mensen te verleiden de auto thuis te laten”, aldus Van Hooft.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/sp-iedere-wijk-een-busverbinding-naar-het-centrum
In de regionale ov-visie leggen Nijmegen en Arnhem hun wensen neer voor het openbaar vervoer. De provincie, die over het openbaar vervoer gaat, neemt die mee in het uiteindelijke besluit over hoe ons ov er de komende jaren uitziet. Voor de SP is vooral de bereikbaarheid van de wijken belangrijk. Van Hooft: “Iedere wijk hoort een directe busverbinding naar het centrum te hebben, en naar belangrijke voorzieningen als het ziekenhuis en het centraal station. Nu zegt de gemeente in de concept-visie nog: ‘bij een klein aantal reizigers is overstappen acceptabel’. Maar daar hebben bijvoorbeeld de inwoners van Aldenhof in Dukenburg helemaal niets aan. Die strijden al anderhalf jaar voor een goede busverbinding, maar de VVD-coalitie in de provincie geeft ze telkens nul op hun rekest. Wat ons betreft staat Nijmegen pal voor de mensen in Aldenhof, en andere wijken zonder goede busverbinding. Openbaar vervoer is een basisvoorziening die ervoor zorgt dat ouderen niet thuis vereenzamen achter de geraniums, en dat mensen wat vaker de auto thuis laten staan. Heel sociaal en heel groen dus.”

De gemeenteraad stemt op 8 mei over het voorstel van de SP.

Stoppen met BrengFlex

SP SP Nijmegen 03-05-2019 12:59

Wat de Nijmeegse SP betreft stoppen we met BrengFlex, de flexdienst voor het openbaar busvervoer. Sinds 1 januari 2018 loopt er een pilot met de ‘bussen op bestelling’ van vervoerder Breng. Hans van Hooft, fractievoorzitter van de SP: “BrengFlex is onderdeel van het grote plan van de provincie Gelderland om fors te snoeien in het openbaar vervoer. In ‘dikke lijnen’, dat wil zeggen bussen met veel passagiers, wordt fors geïnvesteerd, terwijl dunne lijnen wegbezuinigd worden en – zo beweert men althans - vervangen door Flexbusjes. In buitengebieden waar nu al weinig bussen rijden, zou het nog een toevoeging kunnen zijn.  Maar in de praktijk komt van die vervanging weinig terecht. Mensen mogen blij zijn als er nog een buurtbusje blijft rijden.”

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/05/sp-stoppen-met-brengflex
In 2017 gaf de provincie 3,2 miljoen uit aan BrengFlex, in 2018 2,8 miljoen. In februari 2019 waren er zo’n 9000 ritten, met gemiddeld 1,2 passagier. Van Hooft: “Dat betekent dat we maandelijks dus 25 euro per rit uitgeven. Dat zijn belachelijke bedragen om te investeren in zo’n impopulaire dienst, die niet waarmaakt wat hij belooft. En dan te bedenken dat lijn 4 in Aldenhof werd gekortwiekt met als argument ‘te weinig reizigers’!'’

Wat de SP betreft kan het geld voor BrengFlex veel beter worden geïnvesteerd in regulier openbaar vervoer in de wijken. Van Hooft: “We moeten af van het ‘flextremisme’ dat na arbeids- en huurcontracten nu ook het openbaar vervoer bedreigt. Een goede busverbinding is een betrouwbare busverbinding die op een vaste tijd komt zonder gehannes met apps op je smartphone, die veel ouderen niet eens hebben.”

Op 8 mei debatteert de gemeenteraad verder over het openbaar vervoer. Daar zal de SP voorstellen indienen om te stoppen met BrengFlex.

Meer geld naar regelingen voor lage inkomens

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 14-11-2018 16:09

De Nijmeegse coalitiepartijen GroenLinks, D66 en SP willen de gemeentelijke bijdrage aan de  collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor mensen met een inkomen tot 130 procent van het minimum voorlopig niet verlagen. Dat hebben ze voorgesteld bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad. Vanwege een hogere rijksbijdrage valt het tekort op Werk en Inkomen komend jaar vermoedelijk lager uit dan verwacht. Daarom is het nu niet nodig de CAZ-bijdrage te verlagen. Ook dienden de coalitiepartijen een voorstel in om het budget voor de Meedoenregeling voor minima te verhogen. Zo kunnen mensen met een laag inkomen ook komende jaren een gemeentelijke bijdrage van maximaal € 150,- blijven ontvangen voor het meedoen aan sport, cultuur en andere activiteiten.

In het coalitieakkoord “Nijmegen: Samen Vooruit” dat afgelopen voorjaar is gesloten stonden GroenLinks, D66 en SP voor de opdracht om een oplossing te vinden voor de forse tekorten op de budgetten voor Werk en Inkomen (BUIG). Een van de noodzakelijke oplossingen was het verlagen van de gemeentelijke maandelijkse premiebijdrage voor Collectieve Aanvullende Ziektekostenverzekering (CAZ) met € 6,-. Omdat het landelijk ‘objectieve’ verdeelmodel voor 2019 is aangepast is de jaarlijkse besparing van € 790.000,- voor 2019 niet nodig. Omdat nu nog niet duidelijk is of het BUIG-tekort structureel zal afnemen, neemt de gemeenteraad bij de Zomernota in 2019 het besluit of de besparing definitief van tafel kan.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/11/meer-geld-naar-regelingen-voor-lage-inkomensDe Meedoenregeling is een laagdrempelige armoederegeling voor volwassenen met een laag inkomen. Door deze zeer succesvolle regeling konden de afgelopen jaren veel mensen met een kleine beurs meedoen aan sport, cultuur en andere activiteiten. Omdat de gemeenteraad in november 2017 een plafond van € 400.000 heeft ingesteld dreigde de regeling aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Vanwege het grote aantal aanmeldingen is de gestelde 4 ton te weinig om de gemeentelijke bijdrage van maximaal € 150,- per persoon per jaar te kunnen blijven handhaven. Daarom willen GroenLinks, SP en D66 dat het positieve saldo van de Stadsbegroting voor een deel wordt ingezet om het budget te verhogen van € 400.000 naar € 650.000 per jaar. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “We zijn wij hier zeer trots op. Want dat betekent wel dat we een kwart miljoen euro extra uittrekken om ervoor te zorgen dat mensen met een laag inkomen jaarlijks 150 euro blijven ontvangen om mee te doen met sport, cultuur en andere activiteiten.”

Burgemeestersnorm voor salarissen gesubsidieerde instellingen

SP SP Nijmegen 28-09-2018 17:46

De Nijmeegse gemeenteraad heeft een voorstel van de SP aangenomen, waarin het stadsbestuur wordt opgeroepen om het salaris van bestuurders van gesubsidieerde instellingen in kaart te brengen. De SP vindt dat deze bestuurders niet meer mogen verdienen dan de burgemeester. Wat de SP betreft zijn subsidies er vooral om kunst, cultuur en sport toegankelijk te houden voor iedereen en niet om buitenproportionele bestuurderssalarissen te betalen.

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2018/09/burgemeestersnorm-voor-salarissen-gesubsidieerde-instellingenSP-fractievoorzitter Hans van Hooft die het voorstel indiende: “Ons voorstel zorgt voor transparantie richting de inwoners van Nijmegen en de gemeenteraad. Iedereen kan dan zien of instellingen zich houden aan de lokale inkomensnorm voor bestuurders van € 135.000 per jaar. Mocht dit niet het geval zijn dan is het aan de gemeenteraad om deze instellingen hierop aan te spreken. Want van gemeenschapsgeld moeten niet enkele bestuurders profiteren, maar de hele gemeenschap.”

Door het voorstel van de SP gaat het Nijmeegse stadsbestuur actief aan gesubsidieerde instellingen vragen wat hun bestuurders aan salaris verdienen. Over de cijfers die hier uit komen kan de politiek dan een oordeel vellen. Dit geldt overigens alleen voor instellingen die meer dan 100.000 euro per jaar aan subsidie ontvangen. Instellingen zijn niet verplicht om de salarissen door te geven aan de gemeente. Het overzicht van de salarissen van de gesubsidieerde instellingen zal jaarlijks worden gemaakt, hierin is ook te zien welke instellingen de salarissen niet hebben doorgegeven.

Zie ook: Cultuur

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.