DEN HAAG -Den Haag loopt per jaar zes ton aan inkomsten mis omdat buitenlanders hun parkeerboetes niet betalen. In totaal zijn er de afgelopen vier jaar bijna 10.000 zogeheten naheffingsaanslagen niet voldaan door buitenlandse kentekenhouders. In de top van wanbetalers staan Duitsers op nummer 1. Daarna volgen respectievelijk de Belgen, Polen, Fransen en Engelsen. Dat schrijft de Haagse wethouder Robert van Asten (D66, verkeer) in antwoorden op vragen van CDA-raadslid Ismet Bingöl. Hij wees erop dat Utrecht jaarlijks 160.000 euro aan boetes misloopt omdat buitenlanders weigeren te betalen. In Den Haag is het dus nog vele malen erger. Van Asten heeft ook slecht nieuws voor het raadslid. Het blijkt in de praktijk voor de gemeente heel moeilijk om die boetes te innen. Er is geen wettelijke grondslag voor het uitwisselen van kentekengegevens tussen landen om de boetes te kunnen incasseren, aldus Van Asten. Daarom wisselen landen ook geen gegevens meer uit en kan Den Haag dus ook niet achterhalen wie de eigenaar is van een auto die illegaal staat geparkeerd. Uitzondering De enige uitzondering is België. Met de zuiderburen heeft Nederland wel een verdrag gesloten. En kunnen ook boetes worden opgestuurd. 'Als deze niet wordt betaald, dan volgt er respectievelijk een aanmaning, dwangbevel per post en een laatste brief', waarschuwt Van Asten. Toch staat de stad niet helemaal machteloos. Als de gegevens van een foutparkeerder niet bekend zijn, wordt bij een eventuele tweede boete een wielklem geplaatst. Zo wordt de eigenaar alsnog gedwongen de openstaande rekeningen te voldoen. Vorig jaar werden 1200 wielklemmen op voertuigen met een buitenlands kenteken geplaatst. Incassobureau Bovendien wordt een incassobureau ingeschakeld om achter buitenlandse foutparkeerders aan te gaan. Iets meer dan een op de vijf boetes kan zo toch nog worden geïnd. De Nederlandse gemeenten zijn al jaren bezig met het zoeken naar mogelijkheden om buitenlandse wanbetalers aan te kunnen pakken, stelt Van Asten ook. Ze hebben daarover onder meer contact met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het laatste nieuws is dat Nederland en Duitsland binnenkort ook een verdrag gaan tekenen. Als dat inderdaad gebeurt kunnen ook de grootste wanbetalers een rekening tegemoet zien als ze hier fout parkeren. Bron: @OmroepWest Foto: @ANP
6 documenten
Live Q&A met Robert van Asten en Dennis Groenewold
D66 's-Gravenhage 05-05-2020 10:02
Wat voor impact heeft de coronacrisis op Den Haag? Wat doet de gemeente om corona tegen te houden? Hoe werkt de gemeenteraad door?
Wethouder Robert van Asten (mobiliteit en cultuur) en fractievoorzitter Dennis Groenewold gaven antwoord op deze vragen en vragen van kijkers tijdens een live Q&A sessie op YouTube.
Kijk hier de Q&A terug. Werkt de YouTube video hieronder niet? Kijk het dan direct op YouTube.
The post Live Q&A met Robert van Asten en Dennis Groenewold appeared first on Onze stad.
Vrije parkeerplaatsen zichtbaar in smartphone app
D66 's-Gravenhage 09-07-2019 13:03
The post Vrije parkeerplaatsen zichtbaar in smartphone app appeared first on Onze stad.
D66’er uit de regio: Marieke van Doorn
D66 Zuid-Holland 01-07-2019 13:05
Ze is sinds 2018 gemeenteraadslid in Den Haag en was daarvoor actief als onder andere als politiek secretaris in het regiobestuur van Zuid-Holland, campagneleider voor de afdeling Den Haag, bestuurder bij IDI en redactielid van IDEE. Twee prangende vragen aan Marieke van Doorn, een politiek dier en D66’er in hart en nieren.
Waar ben je trots op? Ik ben trots op de stappen die D66 Den Haag zet om een echt toegankelijke stad te worden voor iedereen. Zo heeft onze wethouder Robert van Asten bijvoorbeeld nieuwe tramstellen besteld, met lage instap, waar je met je rolstoel, kinderwagen of rolkoffer gemakkelijk in komt. Ook ben ik blij dat de gevaarlijkste straat voor fietsers in de stad, de Zoutmanstraat – nu drie jaar eerder dan oorspronkelijk gepland – wordt heringericht in samenspraak met bewoners en ondernemers.
Waar vind jij dat de regio de afdeling versterkt of kan versterken? Regiocongressen van D66 Zuid-Holland bieden mij een ontmoetingsplek voor collega-raadsleden uit gemeenten waarmee we samenwerken in gemeenschappelijke regelingen, zoals de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Binnen MRDH werken 23 gemeenten samen aan vervoer. Grip krijgen op gemeenschappelijke regelingen is een enorme uitdaging voor raadsleden. Elkaar kennen en met regelmaat ontmoeten helpt daarbij. Ik zie er naar uit mijn collega’s weer tijdens het regiocongres op 5 oktober in Gouda te ontmoeten!
Vragen GroenLinks versterken inzet elektrische deelauto’s | Den Haag
GroenLinks Den Haag 14-02-2019 00:00
Gemeente Den Haag gaat steviger inzetten op het stimuleren van elektrische deelauto’s. Dat blijkt uit beantwoording van schriftelijke vragen van GroenLinks Raadslid Maarten De Vuyst.
Beter voor de buurt Auto’s worden nu gemiddeld dagelijks maar 1 uur gebruikt, en staan daarom 23 uur ongebruikt in een nu al vol geparkeerde stad. De overvloed aan auto’s brengt veel problemen met zich mee, zoals ruimtetekort, slechtere luchtkwaliteit en relatief hoge kosten per auto.
De Vuyst: “De stad staat vol met auto’s, en dat gaat ten koste van de leefruimte en de gezondheid van inwoners. Autodelen biedt een mooi alternatief om die autodruk af te laten nemen.” Wanneer meerdere mensen één auto gebruiken, scheelt het per persoon geld en komt er meer ruimte vrij voor bijvoorbeeld groen en fietsparkeerplaatsen. Ook kunnen deelinitiatieven ook voor verbinding zorgen bij buurtbewoners.
Sneller en met bewoners Daarom stelde GroenLinks vragen over de mogelijkheden om autodeel initiatieven verder aan te moedigen vanuit de gemeente. Naar aanleiding hiervan heeft wethouder van mobiliteit Robert van Asten in zijn beantwoording een aantal toezeggingen gedaan.
Zo gaat er verder gekeken worden naar de mogelijkheden om het gemeentelijk wagenpark te delen en wordt de procedure om een parkeerplek voor autodelen te krijgen, versneld en gestroomleind. Ook gaat de optie van autodelen in toenemende mate voorgesteld worden aan bewoners, in wijken waar maatregelen nodig zijn tegen de parkeerdruk.
“De praktijk wijst bovendien uit dat hier vraag naar is onder bewoners.", aldus De Vuyst. "In alle delen van de stad worden aanbestedingen gedaan voor autodelen voor bewoners, van Duinoord tot Laakkwartier. Dankzij de toezeggingen werken we zo samen met bewoners aan een leefbare stad”
D66 blij met aanpak fietsveiligheid Zoutmanstraat
D66 's-Gravenhage 23-11-2018 14:20
Raadslid Marieke van Doorn (D66) is opgelucht dat er tijdelijke maatregelen komen om de fietsveiligheid te vergroten in de Zoutmanstraat. Ook wordt bekeken of de definitieve herinrichting eerder dan gepland van start kan gaan. Bewoners en ondernemers worden betrokken bij de plannen. Dit heeft verkeerswethouder Robert van Asten (D66) beloofd in een debat.
In de straat delen fietsers de weg met de tram, auto’s en geparkeerde voertuigen. De grote drukte leidt met regelmaat tot ongelukken. De tijdelijke maatregelen in de Zoutmanstraat kunnen onder meer bestaan uit waarschuwingsborden. “Fietsers komen bijvoorbeeld met hun wiel tussen de tramrails terecht. Voor die risico’s kunnen we fietsers waarschuwen”, legt Van Doorn uit.
D66’er Van Doorn maakt zich al langer hard voor een veiligere Zoutmanstraat. De definitieve herinrichting kan pas over enkele jaren plaatsvinden. “Het is goed dat er nu tussentijdse maatregelen komen in aanloop naar de echte herinrichting”, vindt het raadslid.
The post D66 blij met aanpak fietsveiligheid Zoutmanstraat appeared first on Onze stad.