Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

13 documenten

Meer ruimte voor mensen

D66 D66 Utrecht 18-06-2020 18:10

Zo veel mensen zijn op zoek naar ruimte in de stad. Op zoek naar een huis in Utrecht, een plek voor je bedrijf, een rustig parkje of een trapveldje?! Om ruimte te maken voor al deze wensen groeit de stad, de afspraken hierover komen in de verlengde Ruimtelijke Strategie Utrecht.

In deze strategie wordt vooruitgeblikt tot 2040 om juist de moeilijke vraagstukken die te maken hebben met de groei van de stad maar juist ook moeilijk het hoofd te bieden zoals meer verkeer, betaalbare woningen en voldoende groene ruimte. D66 vindt het belangrijk dat we ook denken aan de Utrechters van morgen en dus zorgen dat het niet alleen nu, maar ook in de toekomst fijn leven is, in onze stad. Vandaag debatteert de gemeenteraad over de uitgangspunten van de Ruimtelijke Strategie Utrecht.  Die uitgangspunten zijn de kaders die de gemeenteraad stelt aan het college. Zo wordt aangegeven wat door de raadbelangrijk gevonden wordt.

Gezonde groei

Utrecht groeit heel hard, dat begrijpen we, wie wil nou niet in dit ‘stadsie’ wonen? Maar, die groei betekent dat ruimte schaars is. Dus zal een verdeling gemaakt moeten worden, zodat het zowel fijn wonen als recreëren is. Ons raadslid Susanne Schilderman: “Niemand wil een stad vol steen, of een stad waar je niet meer betaalbaar kan wonen. Daarom zet D66 in op een stad die groen behoudt, zodat er letterlijk lucht en ruimte blijft.” Daarom zet D66 in op meer hoogbouw, bijvoorbeeld in het Beurskwartier of de Merwedekanaalzone. Hoogbouw zorgt dat we ruimte houden voor parkjes en pleintjes, terwijl we toch zoveel mogelijk huizen kunnen bouwen. Samen met andere partijen werken we aan een nieuwe visie op de hoogbouw waarin er niet alleen praten over hoe hoog maar juist over voldoende balkons, het beter gebruiken van daken en winkels of andere voorzieningen onderin de hoogbouw. Door nu afspraken te maken over de principes, zorgen we dat gezond stedelijk leven mogelijk is voor iedereen en dat dit in de nieuwe Ruimtelijke Strategie komt.

Actie voor ambities

Om die ambities waar te maken hebben we een drietal voorstellen ingediend, die aangenomen zijn. Zo dienden we een voorstel in waarin we waarborgen dat (klein) groen en openbare ruimte zoveel mogelijk behouden wordt in de stad. Niet alleen dat, we dienden ook een voorstel in om als uitgangspunt te nemen dat elk huis in Utrecht 300 meter van groene ruimte is. Zo kan je altijd een wandelingetje maken door groen, of een boek in een park lezen, ook als de stad groeit. Daarnaast hebben wij een amendement ingediend om ook genoeg ruimte te laten voor ondernemers en bedrijven die veel ruimte nodig hebben, bijvoorbeeld de maakindustrie of creatieve sector, zo blijft Utrecht voor iedereen een fijne (werk)plek.

Geïnteresseerd? Lees deze voorstellen terug:

Amendement 47: ‘Strategie verdichting’ Amendement 56: ‘Groen in en rondom de stad’ Amendement 48: ‘De kantoortuin is niet voor iedereen’

Bewoonbaar Rijnenburg vereist grote investering uit Den Haag

D66 D66 Utrecht 06-02-2020 13:12

D66 ziet in de polder Rijnenburg een van dé grote kansen om meer woningen te bouwen in Utrecht. Het tekort aan woningen in Utrecht is al groot en dreigt groter te worden. Over Rijnenburg wordt echter gesproken alsof het gratis is en snel kan: dat is onmogelijk. De natte polder in het zuidoosten heeft grote investeringen nodig om onderdeel van Utrecht te worden, en dat kan niet zonder grote investeringen van het Rijk. Daarom roept raadslid Susanne Schilderman het Utrechtse college op dit bericht luid en duidelijk over te brengen in Den Haag.

Investering in mobiliteit D66 wil dat een woning in Utrecht voor iedereen toegankelijk is. Dit vraagt om meer bouwen. Daar wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld in de Merwedekanaalzone, bij Utrecht centraal en later ook in de buurt van de A12. Maar juist voor een locatie zo afgelegen als Rijnenburg vereist het bouwen van woningen goede verbindingen voor openbaar vervoer, fiets en auto. In Rijnenburg zijn nu kleine weggetjes voor een handjevol boerderijen, maar die wegen kunnen geen 20.000 huishoudens aan. Schilderman: “Bij de aanleg van Leidsche Rijn hebben we te lang gewacht met goede OV-verbindingen binnen de wijk. Maar waar daar al een spoor lag, ligt er in Rijnenburg nog helemaal niets.” De gemeente kan deze kosten niet alleen dragen en het zal enige tijd kosten het gebied bereikbaar te maken. Schilderman: “Als de Tweede Kamer Rijnenburg als woningbouwlocatie ziet, dan moeten ze ook met geld over de brug komen om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen”.

Energie én bouwen in Rijnenburg Op dit moment onderzoekt wethouder Klaas Verschuure waar in Utrecht woningbouw gerealiseerd kan worden om tot en met 2040 een huis voor iedere (potentiële) Utrechter te hebben. Schilderman: “Omdat er zo veel mensen een huis zoeken in Utrecht is Rijnenburg bijna onontkoombaar als bouwlocatie. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat er ruimte hiervoor blijft in het plan voor een energielandschap. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor duurzaamheid en een bereikbaar huis voor iedereen. Wij roepen de Tweede Kamer op ook hun verantwoordelijkheid te voelen.”

Verbind het groen in onze stad!

D66 D66 Utrecht 21-11-2019 20:42

Groen is in onze de stad ontzettend belangrijk, zeker omdat onze stad groeit. Hoe meer groen er is, hoe beter het is voor onze gezondheid en ook voor de biodiversiteit. Daarom diende Susanne Schilderman een amendement in dat kleine stukjes natuur toevoegt als uitgangspunt bij het bouwen van gebouwen en wegen. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke strategie D66 Utrecht: “Als er meer groene stukken met elkaar verbonden worden in de stad, zoals parken en groene stroken, dan kan je makkelijker en plezieriger wandelen of gewoon even buiten zitten. Dat is gezonder en fijner. Bijvoorbeeld als je een stuk wilt hardlopen. ”

D66 Utrecht is voor verdichting. Dit betekent dat we graag willen bouwen in de huidige stad. Maar we vinden het ook belangrijk dat er voldoende natuur is in onze stad. Daarom moeten we slim gebruik maken van de ruimte die we hebben. Dit doen we door zo veel mogelijk functies te combineren. Bijvoorbeeld door winkels en huizen naast elkaar te bouwen. En daar voegen we zoveel mogelijk groen aan toe. Bijvoorbeeld op het dak van die huizen, omdat het goed is voor de biodiversiteit.

Dit werkt voor mensen en dieren het beste als deze kleine stukjes groen in de stad met elkaar verbonden zijn. Daardoor kun je makkelijker van het ene stukje groen, naar het andere stukje groen wandelen, fietsen of hardlopen. D66 maakt zich hard voor een betere verbinding van alle natuur in de stad en daarbuiten. Of dit nu binnen de stadsgrenzen is of net over de grens bij Bunnik. Voor mensen maakt het niet uit waar die grens ligt en dieren al helemaal niet. Door groene stukken met elkaar te verbinden hebben zowel mensen als dieren meer ruimte om tijd door te brengen in het groen. Dat is gezonder en fijner voor ons allemaal.

Bordje of sticker voor Utrechtse camera’s

D66 D66 Utrecht 14-11-2019 18:30

De bescherming van onze privacy verdient ambitie en urgentie. D66 Utrecht wil dat de gemeente Utrecht hierin een volgende stap zet door camera’s te voorzien van een bordje of sticker. Susanne Schilderman: “Iedereen heeft recht om te weten of je gefilmd wordt en waarom. Beeldmateriaal maakt een grote inbreuk op privacy. Het is wat ons betreft dan ook niet meer dan normaal om te vermelden dat je gefilmd wordt.”

Vrij bewegen in openbare ruimte

In een vrije samenleving mag de overheid niet zomaar informatie over haar inwoners verzamelen. D66 verwacht van de gemeente dat zij verantwoording aflegt over de camera’s die worden geplaatst. De Utrechtse D66 fractie stelt daarom voor om alle camera’s van de gemeente te voorzien van een bordje of sticker. Daarop staat van wie de camera is en waarom hij er staat. Op het bordje wordt ook verwezen naar de plek waar mensen meer informatie kunnen vinden over de beelden. Denk aan hoe lang ze bewaard worden, of wie ze kan bekijken.

Minder camera’s D66 zou het liefst minder camera’s zien in Utrecht. Susanne Schilderman: “Je moet nog steeds zelf invloed kunnen hebben op wat anderen van je weten, dat lukt niet goed als je overal gefilmd of gevolgd wordt. Wij hopen dat de camerabordjes tot meer bewustzijn leiden. Dan kunnen mensen namelijk ook makkelijker bezwaar maken tegen nutteloze of onrechtmatig geplaatste camera’s.” Het voorstel voor camerabordjes maakt onderdeel uit van de Techvisie die D66 Utrecht onlangs presenteerde. De komende maanden doet D66 nog meer voorstellen over digitale technologie.  

Blij met uitspraak Raad van State over A27

D66 D66 Utrecht 17-07-2019 10:56

In Utrecht is er al jaren verzet tegen de verbreding van de A27. Onze inwoners hebben dit ook aangevochten en andere plannen bedacht en voorgesteld. D66 Utrecht zet zich al tijden, samen met andere partijen in de Utrechtse raad, in voor het behoud van de natuur rondom de A27. Als de A27 verbreed zou gaan worden, betekent dit dat er gezonde bomen bij Amelisweerd gekapt moeten worden. Wat D66 betreft gaat de leefbaarheid en natuur voor de verbreding van een snelweg. Zeker omdat er alternatieven zijn die de drukte op deze weg ook oplossen. Bewoners geschreven eerder een voorstel waardoor de weg capaciteit vergroot kan worden door 80 kilometer per uur te rijden op de ring. Dan hoeven er geen bomen gekapt te worden.

Uitspraak Raad van State

Er is een landelijke aanpak om stikstof aan te pakken. Daarvan heeft De Raad van State op 17 juli 2019 gezegd dat dit nu niet streng genoeg is. De Raad van State heeft daarmee het stikstofbeleid ongeldig verklaard, omdat het geen garanties biedt voor het daadwerkelijk beperken van schadelijke uitstoot. Voor het besluit om de A27 te verbreden, heeft de Raad van State gezegd dat de verbreding nu niet door kan gaan, omdat het samen hangt met het stikstofbeleid. Dat betekent dat het besluit om de A27 te verbreden, is vernietigd. Susanne Schilderman: “Dit vind ik echt geweldig nieuws! Al helemaal omdat de verbreding van de A27 niet nodig is om files tegen te gaan. Leefbaarheid en natuur hebben wat ons betreft prioriteit en dat wordt nu onderstreept met deze uitspraak.” Daarom stelt D66 hier samen met andere partijen mondelinge vragen over. Deze gaan over de gevolgen van deze uitspraak en of dit nu ook echt betekent dat de verbreding van de A27 definitief niet doorgaat.

Om de 500 meter een toilet in Utrecht

D66 D66 VVD Utrecht 09-05-2019 13:02

De Utrechtse gemeenteraad neemt donderdag 9 mei een besluit over meer openbare toiletten in de stad. Het initiatiefvoorstel van Susanne Schilderman pleit ervoor dat er om de 500 meter een toegankelijk openbaar toilet moet zijn. Dit voorstel is samen met de VVD ingediend en is unaniem aangenomen.

Ambitieus plan

Het plan is ambitieus. Naast een toilet om de 500 meter, worden bestaande toiletten toegankelijk gemaakt. Zo worden toiletten in gebouwen van de gemeente Utrecht opengesteld voor algemeen gebruik. Daarnaast wordt bij de organisatie van evenementen meer aandacht gegeven zodat de toiletten toegankelijk zijn voor iedereen. Er wordt gekeken of er bij drukke plaatsen meer toiletten kunnen worden geplaatst. D66-raadslid Susanne Schilderman: “Op een zonnige dag in de vakantie merk je dat er te weinig toiletten zijn in de parken of in speeltuinen. Dit voorstel zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om toiletten dan te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat nog meer mensen kunnen genieten van het buitenzijn. Iedereen heeft een toilet nodig, maar sommige mensen met een aandoening een stuk vaker en sneller. Daarom zijn meer toiletten hard nodig.” Ten slotte wordt bij de inrichting van de stad nu al rekening gehouden in nieuwbouw- en renovatieplannen om toiletten hierin op te nemen.

In ieder nieuwbouwplan ruimte voor een toilet

Het is makkelijker en goedkoper om vooraf rekening te houden met het plaatsen van toegankelijke toiletten. Helaas wordt nu vaak geprobeerd een toilet achteraf in te passen. Met het aannemen van dit voorstel gaat de gemeente Utrecht bij nieuwbouw- en renovatieplannen toiletten opnemen in het plan. Schilderman: “Je merkt dat lang niet iedereen toegang heeft tot een openbaar toilet. We merken dat er vaak plaskruizen of uriliften worden geplaatst, terwijl er ook een tekort is aan toiletten voor vrouwen of die toegankelijk zijn met een rolstoel of rollator .”

D66 mist nieuwe stations in plannen ProRail

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 25-04-2019 11:19

Steeds meer mensen willen in de stad Utrecht wonen. Utrechters en mensen die de stad bezoeken voor werk of vrije tijd moeten makkelijk van A naar B kunnen reizen. D66 Utrecht is verheugd met de aandacht van ProRail voor nieuwe treinstations. Maar de partij verbaast zich over de keuzes en mist een vooruitziende blik. Fractievoorzitter Jony Ferket: “ProRail zou meer ambitie moeten hebben. Er komen enkel oude plannen naar boven maar nergens wordt vooruitgekeken naar de grote woningbouwlocaties. Nu investeren in goede bereikbaarheid is beter dan achteraf repareren. Dat laatste is duurder en zorgt voor meer ongemak voor de bewoners.”

A12 zone D66 wil dat er op nieuwe bouwlocaties al rekening wordt gehouden met openbaar vervoer. Een treinstation, tramlijn of P+R zijn ideale oplossingen om de nieuwe wijken bereikbaar te houden. Jony Ferket: “Laten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten. Nieuwe stations en bestaande stations opwaarderen tot intercitystation zijn noodzakelijk voor nieuwe woonwijken.”

Op dit moment wordt hard gezocht naar voldoende plekken om de woningen te kunnen bouwen die de stad hard nodig heeft. Susanne Schilderman: “Er komen duizenden woningen bij op de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordt”.

Zoek de samenwerking Het grote minpunt van de agenda van ProRail is dat er nog geen geld is voor de plannen. Om deze ambitieuze plannen te realiseren zijn euro’s nodig en is een goede samenwerking vereist tussen gemeenten, provincie en het Rijk. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft D66 samen met de ChristenUnie schriftelijke vragen ingediend over de nog aan te leggen treinstations. Susanne Schilderman: “De Rijksoverheid en ProRail zullen ook met het benodigde geld over de brug moeten komen, er wordt al jaren te weinig geïnvesteerd in openbaar vervoer. Dat is de grote bedreiging voor het bouwen van meer woningen die we hard nodig hebben.”

D66: Trek lering uit Uithoflijn

D66 D66 Utrecht 04-12-2018 18:05

Vandaag presenteerden de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer het gezamenlijke rapport over de Uithoflijn. Beide rekenkamers concluderen dat het een complex traject is. Net als in het auditrapport staan er stevige conclusies en aanbevelingen rondom de ambtelijke en bestuurlijke aansturing. D66 baalt stevig van de opgelopen vertraging van de Uithoflijn. Het duurt waarschijnlijk nog een jaar voordat de tram het volledige traject gaat rijden. D66-raadslid Susanne Schilderman: “De uitkomsten van het onderzoek van de Rekenkamers zijn stevig, maar het is ook geen verrassing meer. De afgelopen jaren en zeker sinds de vertraging vorig jaar bekend werd, zijn er door de gemeente en de provincie stappen gezet om de aansturing te verbeteren. Toch heeft de reiziger en de belastingbetaler het nakijken. Zij moeten langer wachter op de tram en zien een hoge kostenoverschrijding van meer dan tachtig miljoen tegemoet. We verwachten van het college dat ze de aanbevelingen overneemt om verdere financiële tegenvallers te voorkomen.”

Rol van de gemeente en Provincie De provincie en de gemeente Utrecht hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de Uithoflijn te laten rijden. Beide Rekenkamers concluderen dat de verantwoordelijkheid en aansturing van het project zowel ambtelijk en bestuurlijk voor lange tijd onduidelijk was en onvoldoende belegd. Zo had de informatievoorziening van de projectorganisatie richting de verantwoordelijke bestuurders beter gemoeten. Ook beveelt de Rekenkamer aan om meerdere rollen bij bestuurders te voorkomen, zodat men niet in de knel komt doordat verschillende verantwoordelijkheden met elkaar botsen.

Integrale sturing op alle projecten Het is een pijnlijke les om te zien dat het pas dit jaar is gelukt om de integrale verantwoordelijkheid voor de coördinatie van en een werkend tram systeem en een werkend tramvervoersysteem op één plek te beleggen. Dit moet beter bij een volgend groot project. De rekenkamer concludeert dat er te lang niet naar de volledige breedte van alle projecten is gekeken. Zo waren belangrijke trajecten zoals bijvoorbeeld de remise of de voorbereiding van de exploitatie geen onderdeel van het project. Schilderman: “Dit moet echt anders. Een tram kan niet rijden zonder dat dit tot in de puntjes goed voorbereid is. Dit is een verantwoordelijkheid van de provincie maar ook de gemeente had hier scherper op moeten zijn”.

Gevolgen voor de reiziger D66 blijft inzetten voor goede alternatieven voor de reiziger. Eerder diende D66 een motie in om maatregelen te nemen voor de reiziger in de tussentijd, waaronder een station tijdelijk opwaarderen naar een intercitystation, extra fietsroutes en leenfietsen. Het college heeft inmiddels een deel van deze maatregelen toegezegd en werkt aan extra OV-fietsen en betere fietsroutes naar het Utrecht Science Park.

D66: Maak auto te gast bij Gageldijk bij aanleg Noordelijke Randweg Utrecht

D66 D66 Utrecht 01-11-2018 21:05

De aanleg van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) biedt volgens D66 een kans om groenere en prettigere fietsverbindingen aan te leggen in Utrecht. Tijdens het debat in de gemeenteraad diende D66 een breed aangenomen motie in die het college opriep om van de Gageldijk een fietsstraat te maken. D66-raadslid Schilderman: “Zodra de NRU wordt aangelegd wordt het lastig doorfietsen op het huidige fietspad ten zuiden van de NRU. Doordat er minder autoverkeer op de Gageldijk komt is deze weg uitermate geschikt om hier een fietsstraat aan te leggen.” 

Drie tunnels nog niet definitief Het besluit over hoeveel kruispunten verdiept worden aangelegd is niet definitief. Helaas is de financiering voor drie verdiepte kruispunten nog niet compleet. Schilderman: “Het geld voor het verdiepen van alle drie de kruisingen is er niet. Wat D66 betreft betekent dit dat de gemeente Utrecht nog veel harder gaat lobbyen bij het Rijk en de Provincie. Schilderman: “De wens van D66 en een groot deel van de gemeenteraad naar drie verdiepte kruisingen verhoogt de leefbaarheid van de wijk Overvecht”.

D66: Victor Everhardt en Klaas Verschuure kandidaat-wethouder

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie Utrecht 17-04-2018 13:04

Victor Everhardt en Klaas Verschuure zijn door de fractie van D66 Utrecht benoemd tot kandidaat-wethouder. D66 is met GroenLinks en de ChristenUnie in gesprek over het vormen van een coalitie in Utrecht. Klaas Verschuure was al eerder door de fractie aangewezen als eerste onderhandelaar in deze onderhandelingen. Verschuure: ‘Ik ben, net als Victor, ontzettend blij met het vertrouwen van de fractie. Met deze kandidatuur ga ik graag verder met de gesprekken met GroenLinks en de ChristenUnie. Ik reken erop dat we met deze partijen samen een akkoord kunnen bereiken dat goed is voor Utrecht.’ Het is nog niet bekend welke portefeuilles de kandidaat-wethouders zullen krijgen. Dat zal een uitkomst van de onderhandelingen zijn.

Derde kandidaat-wethouder

De beoogde coalitiepartners hebben twaalf (GroenLinks), tien (D66) en twee (ChristenUnie) zetels. Gezien de zetelverhoudingen is het waarschijnlijk dat D66 drie wethouders zal leveren. De D66-fractie is inmiddels begonnen met een selectieprocedure om de juiste vrouw op deze derde wethouderspost te krijgen. Voor de positie van derde kandidaat-wethouder hebben zich inmiddels enkele gegadigden gemeld. Onder hen is ook huidig fractievoorzitter Jony Ferket. De fractie heeft aangegeven het belangrijk te vinden dat naast een kandidaat-wethouder ook een fractielid aan de onderhandelingen deelneemt. Zo blijft kennis van de onderhandelingen in de fractie gewaarborgd nadat deze zijn afgerond. Fractievoorzitter Ferket heeft daarom haar taak als tweede onderhandelaar overgedragen. Susanne Schilderman zal vanaf nu met Klaas Verschuure de onderhandelingen afmaken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.