Nieuws van GroenLinks in Almelo inzichtelijk

14 documenten

Thuiszorgbudget: voor inwoners, niet voor bedrijven | Almelo

GroenLinks GroenLinks PvdA Almelo 12-07-2018 00:00

Het is belangrijk dat het thuiszorgbudget besteed wordt aan de zorg voor onze inwoners. Maar nu blijkt dat een groot deel van het budget verdwijnt in de zakken van zogenaamde zorgondernemers, zo meldt blijkt uit onderzoek van Follow The Money.  Wij en met ons PvdA, SP en Leefbaar Almelo zijn erg geschrokken van het bericht dat thuiszorgbedrijven in Twente enorme winsten maken. In het artikel van Follow the Money wordt gerept van ruim 66 procent winst. Dit geld hoort naar mensen te gaan die afhankelijk zijn van zorg in hun eigen vertrouwde omgeving. 

“Dit is was ons betreft de wereld op zijn kop. Het is een perverse uitkomst van een systeem dat wij graag willen veranderen,” is het commentaar van het linkse blok. Daarom hebben wij samen de volgende vragen aan het college gesteld:

- Wat vindt het college van deze berichtgeving?

- Is het college het met ons eens dat dit zo snel mogelijk moet veranderen?

- Zo ja, wat en wanneer gaat het college er iets aan doen?

- Zo nee, waarom niet?

- Wilt u contact opnemen met de andere gemeentelijke partners binnen ‘Samen14’ om dit soort uitwassen tegen te gaan?"

Linkse partijen presenteren alternatief programma | Almelo

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Almelo 28-05-2018 00:00

SP, Leefbaar Almelo, PvdA en GroenLinks presenteren een alternatief programma voor de stad met de titel ‘Zo kan het ook!’ Hiermee geven de partijen een boodschap aan de stad om duidelijk te maken wat onze keuzes zijn voor Almelo en Almeloërs.  Met deze speerpunten voor Almelo kiezen we voor de inwoners, zorgen we ervoor dat iedereen meetelt en bouwen we aan een leefbare samenleving voor toekomstige generaties.

In gesprekken met de (in)formateurs hebben wij negen speerpunten naar voren gebracht die wat ons betreft met voorrang door het nieuwe college moeten worden op- en aangepakt. Wij zien het niet snel gebeuren dat de formerende partijen deze punten meenemen in de plannen voor de komende vier jaar. Daarom is het tijd om de mouwen op te stropen en de uitgewerkte speerpunten te presenteren aan de stad, de gemeenteraad en vooral de fracties van CDA, VVD, LAS en CU.

1. Duurzaamheid Als het gaat om duurzaamheid zijn maatregelen gericht op klein- en grootschalig opwekken van energie van belang. Tevens moeten er voldoende oplaadpunten zijn voor de elektrische auto’s en fiets. Daarnaast vinden wij de fiets en OV-verbindingen centraal moeten staan in onze gemeente.

Wij willen een groene koploper zijn. Dat kan onder andere door meer zonnepanelen te plaatsen op panden van gemeente, door het opwekken van elektriciteit met waterkracht, het stimuleren van energiebesparing, gemeentelijke wagenpark te vergroenen en actieve ondersteuning van bewoners die van het gas af willen.

2. Aanpak armoede en schulden Hierbij draait het om maatwerk met duurzame oplossingen voor armoede, schulden en het opbouwen van een sociaal netwerk. Het voorkomen van schulden is hierbij ook belangrijk. Tevens moet het voorzieningenpakket toegankelijker worden door de regels aan te passen. Een evaluatie van de huidige aanpak samen met professionals, vrijwilligers en deskundigen is belangrijk, net als een krachtigere rol vanuit de gemeente.

Meedoen is de beste oplossing tegen armoede, want kinderen kunnen zich ontwikkelen en het voorkomt sociaal isolement. Meedoen gebeurt op de arbeidsmarkt, op school en in de maatschappij. Maar mensen hebben ook nog een eigen verantwoordelijkheid, het is de bedoeling dat de gemeente daar waar nodig ondersteuning biedt.

3. Werk en inkomen Wij vinden het van belang dat iedereen mee kan doen, dus ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast vinden wij dat er pilots moet komen met basisinkomen, basisinkomen en er komt een test om de scheefgroei van vrijwillige banen tegenover leegloop van betaalde banen te regelen. De loketfunctie van de bijstand wordt waar mogelijk regelluwer: het mag niet uitmaken waar mensen aankloppen voor hulp in de sociale zekerheid, het gaat erom dat zij de juiste hulp krijgen.

Mensen die heel graag aan de slag willen, maar daar meer hulp bij nodig hebben, moeten dit ook krijgen. De gemeente geeft het goede voorbeeld als werkgever en laat dit zien bij onder meer aanbestedingen en beleidsontwikkelingen. Daarom moeten er banen bijkomen voor mensen met een afstand tot werk en de arbeidsmarkt, zowel bij de gemeente als het bedrijfsleven. Ook voert de gemeente deze raadsperiode anoniem solliciteren in voor een betere balans in het personeelsbestand. De gemeente loopt voorop in het aan de kaak stellen van werkgevers die discrimineren.

Soweco moet de belangrijke maatschappelijke rol blijven vervullen. Als collega’s hetzelfde werk doen moeten zij zeker kunnen zijn van hetzelfde loon en dezelfde cao. Op regionaal gebied willen wij een terugvaloptie regelen: als mensen de sprong wagen vanuit de uitkering mag dat nooit gestraft worden. 

4. Zorg op maat Via Twentse samenwerking willen wij aansturen op fatsoenlijke lonen in onder meer alfahulp. Zorg moet aanbesteed worden met het oog op goede zorg en goed werkgeverschap.  Daarnaast is het van belang dat er voldoende goed bereikbare faciliteiten in de wijk. Door de aanwezigheid van voldoende wijkcoaches kan er serieus werk gemaakt worden van preventie, om eenzaamheid en zelfredzaamheid van ouderen in de gaten te houden. 

5. Wijken Voorzieningenniveau in wijken wordt beschermd: wijkcentra, basisscholen, gezondheidscentra, winkels en sportverenigingen moeten lopend bereikbaar zijn. Ruimte voor initiatieven gericht op participatie, samen leven en de wijkeconomie is hierbij ook belangrijk. Voor de hele stad en per wijk komt een visie op de toekomst van wonen, verkeer, welzijn en duurzaamheid. De openbare ruimte moet toegankelijk voor alle inwoners, dus ook voor mensen met een beperking.

De gemeente steunt initiatieven als de buurtmobiel. Het doel hiervan is sociaal isolement en eenzaamheid onder ouderen en mensen met een beperking verzachten. Daarnaast moet er meer geld beschikbaar komen voor de regiotaxi.

6. Wonen In de gemeente komen er meer betaalbare huurwoningen die levensloopbestendig worden gebouwd of gemaakt. Groepen die het langst op de wachtlijst staan zijn hierbij het belangrijkste. Voor huishoudens met een inkomen net boven de grens van huurtoeslag moeten er betaalbare initiatieven komen.

Woningstichtingen leveren een bijdrage aan de leefbaarheid van wijken. Er worden nieuwe afspraken gemaakt over het aantal sociale huurwoningen, investeringen in wijken en renovatie van bestaande wijken. Dit gebeurt in overleg met buurtbewoners.

De gemeente maakt een voorstel om ruimtelijke, sociale en economische ontwikkelingen in de stad te begeleiden en te sturen. Ook vinden wij dat kwetsbare groepen zo veel mogelijk verspreid moeten worden over de stad. Tenslotte willen wij een programma ouderenhuisvesting opzetten.

7. Binnenstad Aantrekkelijkheid binnenstad vergroten door een compacter en groener maken van het winkelgebied met meer fietsenstallingen en meer woningen in het centrum. Openbare toiletten moeten weer een plek krijgen in de binnenstad. 

Panden met langdurige leegstand verliezen de winkelbestemming. Dit kan voorkomen worden door leegstaande panden aantrekkelijker te maken.

Fietsers krijgen ruim baan in de stad door voorrang en extra fietsenstallingen. Fietsen in Grotestraat blijft mogelijk, behalve op zaterdag van 12.00 tot 18.00 uur en bij evenementen. Tenslotte vinden wij dat het winkelgebied kleiner moet en het wandelgebied groter.

8. Sport Sportief bewegen in openbare ruimte wordt gestimuleerd en zwemonderwijs voor kinderen in armoede wordt bekostigd door de gemeente. Sport moet immers toegankelijk zijn voor iedereen.  Met beweging en goede voeding worden overgewicht, depressies, stress en andere ziektebeelden voorkomen. Om dit te bereiken moeten er sportpleinen of -velden naar Amerikaans model komen, hier moet ruimte zijn om te basketballen, tennissen, sprinten en fitnessen. Deze pleinen moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Ook moet er een betere samenwerking komen tussen onder meer sport-, cultuur-welzijn-, en onderwijsorganisaties.

Ook voor senioren is beweging van belang: daarom moeten er andere manieren van sporten aangeboden worden aan deze groep. Om kinderen te verleiden tot bewegen moeten speelpleinen uitdagender worden gemaakt. 

9. Stadsbestuur De gemeente staat voor de uitdaging om te zorgen voor financiële weerbaarheid en tegelijkertijd betere omstandigheden voor Almeloërs die niet profiteren van positieve economische vooruitzichten

Inwoners van Almelo zijn het menselijke kapitaal van de stad. Almelo verdient een stadsbestuur dat dienstbaar en ondersteunend is. Daarom willen wij samen met bewoners van iedere wijk een wijkagenda opstellen die de leefbaarheid en veiligheid van de wijken ten goede komt. Tevens is het van belang dat zorg en ondersteuning dichtbij en laagdrempelig wordt georganiseerd.

Volgens ons werkt het uitdelen van straffen aan bewoners die een verkeerd besluit hebben genomen averechts. Zij hebben juist ondersteuning en begeleiding nodig om te voorkomen dat nog eens dezelfde fout wordt gemaakt.

Ontmoeting Daarnaast willen dat wij dat mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Dit draagt bij aan wederzijds begrip.  

Meer lezen? Open dan het hele programma hieronder!

 

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

GroenLinks presenteert pamflet “Nederland uit de schulden” | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 19-03-2018 00:00

GroenLinks presenteert vandaag het pamflet “Nederland uit de schulden: de beloftes van GroenLinks.” De landelijke fractie en de lijsttrekkers van de zeven grote steden slaan de handen ineen en komen met concrete maatregelen om de schuldenproblematiek aan te pakken.

Schulden zijn namelijk een toenemend probleem. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft problematische schulden en twintig procent van de huishoudens loopt daar risico op. Het hebben van schulden leidt tot gezondheidsproblemen, stress en soms zelfs huisuitzettingen. Daarom wordt het hoog tijd dat schulden op lokaal en landelijk niveau worden aangepakt. In het pamflet geven Kamerlid Linda Voortman en de GroenLinks-lijsttrekkers van zeven grote steden in Nederland aan wat zij gaan doen om mensen met schulden beter te helpen.

De partij pleit ervoor dat huisuitzettingen alleen vanwege een huurschuld niet meer mogen. Wie hulpverlening accepteert mag niet zijn huis uitgezet worden. Dat voorkomt veel leed, maar ook een onnodig groot beroep op de opvang. Ook wil de partij in elke gemeente convenanten sluiten met vastelastenpartners om te zorgen voor een sociale incasso en betere afstemming, zodat partijen niet op dezelfde euro’s jagen. Per huishouden moet er nog maar één deurwaarder aan de deur komen. Tot slot moet de overheid haar communicatie verbeteren. Deze is vaak te ingewikkeld en qua toon niet altijd aanmoedigend.

Linda Voortman: “de marktwerking in de deurwaarderssector dient geen enkel doel. Het leidt er alleen maar toe dat er steeds harder op dezelfde euro’s gejaagd wordt. Dat maakt schulden juist erger. Wij willen daarom toe naar één deurwaarder per gezin.”

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Almelo 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Europees Parlement wil einde aan fiscaal shoppen door multinationals | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 16-03-2018 00:00

Het Europees Parlement wil één Europees systeem voor de winstbelasting van bedrijven, zodat multinationals niet langer belasting kunnen ontwijken door hun winsten kunstmatig te verschuiven tussen EU-landen. GroenLinks steunt het voorstel en wil dat de EU-landen vaart maken met deze cruciale wet.

Op donderdag scherpte het Europarlement de voorstellen van de Europese Commissie voor een Europese grondslag voor de winstbelasting van bedrijven aan. 

“De achtentwintig verschillende berekeningen voor winstbelasting maken de Europese interne markt een paradijs voor belastingontwijkers als Ikea, Google en Starbucks”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout. “Met één Europese belastinggrondslag krijgen landen weer grip op deze bedrijven. Multinationals gebruiken onze infrastructuur en moeten er dus ook een eerlijke bijdrage aan leveren.”

Aanscherpen

Het Europees Parlement wil het voorstel van de Europese Commissie op een aantal punten aanscherpen, waardoor een aantal onredelijke aftrekposten voor bedrijven versoberd worden. Ook stelt het Europarlement een nieuwe methode voor om techbedrijven zoals Google niet langer te belasten op basis van waar hun hoofdkantoor gevestigd is, maar ook op basis van de geëxploiteerde gebruikersdata per land. 

Eickhout: “Landen zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze de belastingregels van de vorige eeuw toepassen op de grote techbedrijven van vandaag. Zij betalen momenteel nauwelijks belasting.”

Unanimiteit

De nationale regeringen moeten echter met unanimiteit over dit voorstel besluiten voordat de wet kan ingaan. Enkele EU-landen liggen voorlopig dwars en ook een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer uitte bezwaren. In het Duitse coalitieakkoord staat echter dat Duitsland samen met Frankrijk het initiatief wil nemen om aan Europese oplossingen voor winstbelastingen te werken.

“Ik hoop dat er na jaren stilstand eindelijk vooruitgang geboekt kan worden. Desnoods met een kopgroep van landen. Anders blijven landen en hun staatskas de speelbal van multinationals”, aldus Eickhout.

Waarom ik tegen de sleepwet stem | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Almelo 16-03-2018 00:00

Nederland is een prachtig land. Een land vol mensen met heel uiteenlopende opvattingen en levensstijlen. Een land waarin het vertrouwen in de overheid groot is. Dat vrije Nederland koester ik. 

Juist daarom is het belangrijk dat we kritisch zijn als de overheid de vrijheden van burgers inperkt. Als het de bevoegdheden van de geheime diensten vergroot. Waar trekken wij de grens? Daar gaat het referendum over, op 21 maart. 

Voor mij is het duidelijk.

Ja, er moet een nieuwe wet komen die past bij het internettijdperk. Maar nee, déze wet is niet goed genoeg om onze samenleving veilig en vrij te houden. Daarom stem ik op 21 maart tegen. 

Deze sleepwet maakt het mogelijk dat gegevens van onschuldige burgers grootschalig worden opgeslagen. Met wie we appen, bellen, of welke sites we bezoeken: het kan allemaal als bijvangst door de diensten worden binnengehaald, en ongelezen worden gedeeld met buitenlandse diensten. En daar kun je, bewust of onbewust, toch rekening mee gaan houden.

Voor sommigen kunnen de problemen nog groter zijn. Kunnen de gegevens van een Turkse mensenrechtenactivist uit Den Haag bij Erdogan terechtkomen? Moet een Nijmeegse journalist vrezen voor de onthulling van zijn Syrische bron? En moet een Rotterdamse ondernemer er rekening mee houden dat haar bedrijfsgeheimen bij de Amerikaanse geheime diensten terecht kunnen komen?

Massale surveillance biedt niet meer veiligheid.

We moeten de hooiberg aan gegevens niet groter maken, maar juist investeren in gerichte opsporing. In het analyseren van gegevens die er vaak al zijn.

Volgens minister Ollongren is het massaal en ongericht afluisteren 'niet de bedoeling'. Maar wanneer het over fundamentele mensenrechten gaat, is die belofte niet genoeg. De belofte moet in de wet. Want ik wil déze minister best geloven, maar wie zit na haar aan de knoppen?

Het referendum biedt de kans om de huidige wet te verbeteren. Om het sleepnet van tafel te halen en een streep te zetten door het doorsluizen van ongelezen informatie aan buitenlandse diensten. Na een ‘nee’ tegen de sleepwet, zet GroenLinks zich vol in op het repareren van de gaten in de wet. Zodat we geheime diensten goed uitrusten voor hun moeilijke taak, en tegelijkertijd de vrijheid van onschuldige mensen beschermen.

Daarom stem ik op 21 maart tegen. Jij ook?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.