Nieuws van D66 in Wijk bij Duurstede inzichtelijk

19 documenten

Beste Burgemeester – Raadspraat column 23 oktober 2019

D66 D66 GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 23-10-2019 15:00

Beste Burgemeester,

Het is inmiddels december 2019. En gisterenavond hebben wij u als kersverse burgermoeder geïnstalleerd! Nogmaals proficiat! Als nieuwe burgermoeder vroeg u alle fracties in de gemeenteraad van gemeente Wijk bij Duurstede om een kort memo te schrijven met actuele kwesties, hier zijn er een paar namens D66:

Minderheden

U bent ons boegbeeld en gezicht. Van alle inwoners. Ongeacht hun levensbeschouwelijke opvatting, ongeacht hun levensstijl, ongeacht hun leeftijd en ongeacht hun seksuele oriëntatie. Volgens het COC, dat jaarlijks monitort of de ondertekenaars van het regenboogstembusakkoord Kosterman (Groenlinks), Smit (WijkNu), v.d Velden (VVD) en Van Asperdt (D66) zich houden aan de afspraken, gaat gemeente Wijk bij Duurstede achteruit op de monitor, terwijl veel Utrechtse gemeenten er op vooruit gaan. Kunt u daar als boegbeeld wat aan doen?

Wonen

Met alleen al 250.000 inschrijvingen bij Woningnet alleen al, is het een understatement om te stellen dat de vraag naar (betaalbare)woningen in geen verhouding staat tot het aanbod. Maar de provincie houdt voorlopig vast aan rode contouren en mede daardoor stokt onze nieuwbouw. Waar moeten onze kinderen straks wonen? Kunt u als onze ambassadeur en pleitbezorger voor alle inwoners hier een punt van maken bij onder andere de provincie? Tot die tijd wil de gemeenteraad door om kleinschalige initiatieven betaalbaar bouwen stimuleren. Wanneer gaat de schop de grond in?

Voorzieningenniveau

We wonen in misschien wel het mooiste stukje van de provincie. Maar het algemene voorzieningenniveau staat onder druk. Onderwijshuisvesting gaat niet vanzelf, een zwembad verdween en de bereikbaarheid van de gemeente vraagt de aandacht. Kunt u een lans breken voor onze leefbaarheid en (behoud van) onze voorzieningen?

Groene ambitie

D66 kiest voor windmolens op het grondgebied van de gemeente Wijk bij Duurstede. Maar staat daar in gemeente Wijk bij Duurstede alleen in. Politieke partijen maken nog niet duidelijk hoe de gemeente zijn eigen (hoge!) groene doelstellingen gaat behalen. Waar blijven de broodnodige besluiten?

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 23 oktober 2019, geschreven door D66 raadslid Bart van Asperdt.

Samenwerken (2) – Raadspraat column 17 april 2019

D66 D66 GroenLinks Wijk bij Duurstede 17-04-2019 15:00

Samenwerken (2)

In december schreef ik op deze plek dat samenwerking tussen politieke partijen ons een lief ding waard is. Immers beslist een meerderheid, maar wel met respect voor minderheden. De kiezers van de kleinste oppositiepartij in de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede, D66, profiteren: extra maatregelen onderwijs, afslepen bunkerboot, koopzondag en LHBTI-vriendelijk beleid zijn zo maar een paar maatregelen die zijn (of worden) genomen die belangrijk zijn voor onze kiezers. Mooi!

De aanpak van samenwerken en verbinden, vindt nu verder navolging. Collega’s van Wijknu, Groenlinks en D66 -bijvoorbeeld- hebben de handschoen opgepakt en proberen inwoners, externe experts, ambtenaren en college te verenigen en om gezamenlijk te werken aan duurzaamheidsdoelstellingen. De gemeente Wijk bij Duurstede heeft zich voorgenomen om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Je voelt al aan: dat gaat zonder samenwerking gewoon niet lukken. Samenwerken dus.

D66 is op zijn beurt niet te belabberd om mee te denken en te doen en lastige maatregelen te steunen. De begroting 2019 is hiervan een mooi voorbeeld: lastig, maar toch steunen we dat. Samenwerken.

Zorgen zijn er ook, bijvoorbeeld over het onderwijs. Onderwijshuisvesting in de kern Wijk bij Duurstede: het zou D66 een lief ding waard zijn als hier meer tempo in komt.

Ander punt is dat leerplichtige kinderen in voorkomende gevallen naar huis worden gestuurd: geen vervangende leerkracht. Ik benadruk hier wel bij: in voorkomende gevallen, gelukkig gaat het hier om uitzonderingen. Toch zijn we hier helemaal niet blij mee. In december lanceerden wij daarom het idee om samenwerking te zoeken met bestaande invalpools. Of desnoods in samenwerking met de schoolbesturen en gemeente een Wijkse invalpool te beginnen. Alles om maar te voorkomen dat leerplichtige kinderen noodgedwongen naar huis moeten worden gestuurd. Het college hield dit keer de boot af: de bal ligt bij de schoolbesturen, die formeel werkgever zijn. Geen samenwerking vooralsnog. Ik vind dat jammer. Mooi onderwerp voor volgende coproductie van onderwijs en gemeente? Samenwerken.

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 17 april 2019, geschreven door D66 raadslid Bart van Asperdt.

Jongeren hebben gelijk: voor windmolens – Raadspraat column 27 februari 2019

D66 D66 Wijk bij Duurstede 27-02-2019 15:00

Jongeren hebben gelijk: voor windmolens

Politici praten, maar ontwijken maatregelen. Jongeren staken voor een beter milieu en spreken ons aan. De Nederlandse regering heeft het klimaatakkoord van Parijs ondertekend en een klimaatwet is mede door D66 in de Tweede Kamer goedgekeurd. De consequentie hiervan is dat naast extra windmolens op zee, provincies bij wet en regelgeving een taakstelling hebben gekregen om zich in te zetten voor de energietransitie. Windmolens op land zijn vele malen efficiënter in elektriciteitsproductie en ruimtebeslag dan zonnepanelen. Om echt grote stappen te maken zijn windmolens op land onvermijdelijk.

De provincie Utrecht heeft hier het laatste woord en ziet dat er vooral in het zuiden van de provincie ruimte is voor grote windmolens. Twee grote windmolens langs het Amsterdam-Rijnkanaal zouden nagenoeg de elektriciteitsbehoefte van alle huishoudens in Wijk bij Duurstede kunnen dekken. De initiatiefnemer van windmolenpark Goyerbrug heeft in januari een vergunningaanvraag ingediend bij de gemeente Houten voor het plaatsen van vier grote windmolens vlakbij onze gemeentegrens. Deze vergunning mag er wat D66 betreft komen en sterker nog wij zien het als een kans om bij dit initiatief aan te sluiten door er nog twee identieke molens bij de plaatsen op Wijk grondgebied. Zo zal de door de raad aangenomen doelstelling “klimaatneutraal zijn in 2030” gehaald kunnen worden.

Ja, het landschap wordt er door aangetast, maar beter een geconcentreerd op één dunbevolkte plek dan het inrichten van ruim 40 ha van het oppervlak van onze gemeente met zonneparken. Want dat oppervlak is minimaal nodig om aan de capaciteit van twee grote windmolens te komen en dan heb ik het nog niet over de geringe aantal zonne-uren ten opzichte van de winduren.

Laten we als Wijkse gemeenteraad ophouden met verstoppertje spelen. D66 wil zich inzetten voor twee Wijkse windmolens bij het windpark Goyerbrug. Jongeren willen dat we maatregelen nemen en willen actie. Willen geen halve maatregelen. We hebben jullie gehoord. De groene ambitie van de gemeente moet omhoog.

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 27 februari 2019, geschreven door D66 raadslid Bart van Asperdt.

Samenwerken (1) – Raadspraat column 12 december 2018

D66 D66 Wijk bij Duurstede 12-12-2018 15:00

Samenwerken (1)

In een gezonde democratie beslist een meerderheid, met een zeker respect voor belangen van minderheden. In onze gemeente zou dat betekenen dat met de belangen van de kiezers van de kleinste oppositiepartij -D66- rekening wordt gehouden.

D66 heeft vorige maand als enige oppositiepartij voor de gemeentebegroting 2019 gestemd en zoekt de samenwerking op met andere partijen, ook coalitiepartijen. Want de uitdagingen van onze gemeente zijn torenhoog. Er staan bijvoorbeeld ingrijpende bezuinigingen op stapel. En dus zoeken wij mee naar fatsoenlijke oplossingen. Constructieve oppositie. Typisch D66. Maar dan dringt ook de vraag zich op: wat kopen de kiezers van D66 hier voor en wat krijgen zij daar voor terug? Immers: in een gezonde democratie beslist de meerderheid, maar wordt er rekening gehouden met de minderheid, in dit geval D66.

Dat valt eerlijk gezegd niet tegen.

De koopzondag, LHBTI-vriendelijk beleid, extra geld voor onderwijshuisvesting, extra aandacht voor armoede onder kinderen, reparatie van onderwijsachterstandenbeleid: allemaal voorbeelden van maatregelen die zijn (of worden) genomen en die afkomstig zijn uit het wensenlijstje van de kiezers D66. Ook vroeg D66 laatst aan het college om gesprek over de regionale sociale dienst die ook voor onze gemeente onder meer de bijstandsuitkeringen verstrekt. Daar ontstaan problemen en D66 wil mee naar oplossingen zoeken. Het college bleek te porren voor deze samenwerking en wil op ons verzoek de gemeenteraad hierbij nauwer betrekken. Samen op zoek naar een oplossing. Van tijd tot tijd zijn we het op inhoud misschien niet met elkaar eens, maar kiezers verwachten van ons dat we met gedragen oplossingen komen en met fatsoenlijk beleid.

Schreeuwen is gemakkelijk, in de bestuursverantwoordelijkheid delen is veel moeilijker. Samenwerken. Bruggen slaan en gedragen oplossingen bedenken. Dat is wat wij gaan doen in 2019 en in ruil daarvoor worden veel D66-ideeën uitgevoerd: gewoon omdat de minderheid respect verdiend en dat ook krijgt. Het is december, de kerst komt er aan. Ik vind het een mooie kerstgedachte.

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 12 december 2018, geschreven door D66 raadslid Bart van Asperdt.

Algemene Beschouwingen 2018

D66 D66 VVD Wijk bij Duurstede 24-11-2018 23:14

Op dinsdag 6 november 2018 vonden de Algemene Beschouwingen plaats, waarbij de begroting voor 2019 besproken werd. Namens D66 voerde fractievoorzitter Bart van Asperdt het woord, waarbij hij onder andere aandacht vroeg voor goede voorzieningen, kansengelijkheid en duurzaamheid. Onderstaand de door hem uitgesproken tekst:

Geachte voorzitter, geachte overige aanwezigen,

De gemeentewet legt het budgetrecht bij de gemeenteraad neer. Het college van burgemeester en wethouders mag van de gemeenteraad verwachten dat de gemeenteraad werkbare, goede financiële kaders stelt. Daarnaast mag het college van de gemeenteraad verwachten dat zij duidelijk maakt welke prioriteiten (beleidskaders) zij stelt. Laat ik beginnen met dat laatste: op 10 juli 2018 heb ik hier in deze zaal het 4 puntenplan van D66 voor het politieke seizoen 2018-2019 gepresenteerd -zie hier achter mij op powerpoint-:

D66 wil voorzieningen; D66 wil preventie D66 wil “gas op het groen” en duurzaamheid D66 wil meer en gevarieerde woningbouw

We hebben bij de behandeling van de kadernota deze samenhangende beleidsprioriteiten meegegeven aan ons college met het verzoek om hier rekening mee te houden bij de voorbereiding van de programmabegroting en meerjarenbegroting. Voor ik tot een oordeel in mijn beschouwing namens D66 kom, wil ik eerst beginnen met een citaat uit de najaarsnota 2017: “In tegenstelling tot landelijke ontwikkelingen loopt jeugdzorg in Wijk op schema. De zorg wordt verleend waarbij de kosten volledig kunnen worden opgevangen binnen het Sociaal Domein.” (bron: najaarsnota 2017, pag. 5. Behandeld in gemeenteraad 7 november 2017). Beeld amper 1 jaar gelden: goed beleid, solide financieel onderbouwd. Beeld nu -kijkend naar de begroting 2019 vanavond: grote tekorten, ernstige problemen betaalbaarheid zorg op lange termijn. Vraag 1: D66 wil graag van het college van burgemeester en wethouders weten hoe het kan dat de gemeenteraad amper 1 jaar geleden met dit beeld werd geconfronteerd, dan nu helemaal niet blijkt te kloppen? En wat gaat het college hier aan doen/wat is het plan van het college?

Rekening houden met D66 Vanuit de door ons geformuleerde 4-puntenplan heeft D66 naar de begroting, meerjarenbegroting en de overige financiële stukken van vanavond gekeken. En warempel: met een groot aantal maatregelen en plannen wordt rekening gehouden met de wensen van D66.

1.Meer voorzieningen De plussen: Het college investeert bijvoorbeeld in voorzieningen. Voorbeeld: onderhoud aan het Dorpshuis Cothen. Ander voorbeeld is de investeringsbijdrage voor groot onderhoud aan de sporthal in Cothen. Onderwijshuisvesting -ander bekend speerpunt van D66- ook een plusje, althans voor de school met de bijbel in Langbroek. De raad zal nadat het college een besluit heeft genomen hierover een voorstel ontvangen en dus is onze vraag aan het college: Is er al een collegebesluit hierover of wanneer wordt dit verwacht?

Onze motie om de korting op onderwijsachterstandenbeleid te repareren werd op 10 juli 2018 verworpen door de gemeenteraad. D66 wilde reparatie en stond op de bres voor het onderwijsachterstandenbeleid. Uit de beantwoording van technische vragen voor deze begroting, werden wij blij verrast door de melding van het college dat het college aan de hand van nieuwe gegevens m.b.t. de toekomstige uitkering zal verwerken en zal meenemen in de voorjaarsnota 2019 en de begroting 2020 e.v. Dat is precies de bedoeling onze motie van 10 juli 2018 ! Ik wil het college hartelijk danken voor het uitvoeren van de op 10 juli verworpen D66-motie. Mooi succes voor D66.

De minnen: D66 maakt zich grote zorgen over de onderwijshuisvesting van de kern Wijk bij Duurstede. Het college antwoordde op onze vragen dat de schoolbesturen nu aan zet zijn. Toch maakt D66 zich grote zorgen over de voortgang. Een aantal gebouwen is ernstig aan vervanging toe. Het proces schiet niet op. En daarom is onze vraag voor wat betreft onderwijshuisvesting in de kern Wijk bij Duurstede aan het college: Kan het college de zorgen van D66 over onderwijshuisvesting in de kern Wijk bij Duurstede wegnemen? Met andere woorden: welke concrete stappen mag D66 komende maanden verwachten op dit dossier?

2. We laten niemand in de steek en voorkomen is beter dan genezen De minnen: Op 10 juli 2018 vroeg D66 aan het college of het college een motie op prijs stelde om extra geld voor preventie, vroegsignalering, praktijkondersteuners en/of vroegdiagnostiek om kosten voor dure zorg om te buigen. Het college antwoordde hier op dat het college een aantal maatregelen die wij noemden al wilde doen. Dat hebben we nu ook terug gelezen in het memo van vorige week. Meedenken werd op prijs gesteld, maar onze motie die opriep om extra geld in de begroting 2019 voor in te ruimen was te voorbarig, aldus het college. En daarop trok D66 de motie in. D66 is hoogst verbaasd om in het memo wat het college vorige week schreef te lezen dat er deels nog geld moet worden gevonden voor een aantal structurele en incidentele maatregelen die het college wil gaan nemen.

Vraag aan ons college: In de begroting 2019 die we vanavond vaststellen, is dus onvoldoende dekking voor maatregelen om de tekorten op het sociaal domein te bestrijden. Is deze conclusie van D66 juist?

3. Meer groen en duurzaamheid Mijn collega Willems van Groenlinks (bron: 10 juli 16:26) heef geen ongelijk, toen hij op 10 juli 2018 heel dapper meldde in deze raad dat politici niet kunnen blijven wegduiken. Ook wind op het land maakt daar regionaal deel van uit. D66 dringt aan op verduurzaming van de energievoorziening, toename van de biodiversiteit en goed beheer van het groen.

De plussen: D66 is blij om te zien dat het college werk maakt van duurzaamheid. We zullen in 2019 debat voeren over revolverende fondsen. We wachten de plannen van het college af.

De minnen: Die duurzaamheidsfondsen en ook mooier groen worden vervolgens -ten opzichte van kadernota- afgeraamd. Dat kan, want we moeten realistisch begroten. Maar D66 baalt. In de voorbespreking laatst hebben we het groenstructuurplan besproken. Binnenkort wordt de gemeenteraad gevraagd om dit plan vast te stellen. Vraag aan het college: Ten opzichte van de kadernota raamt het college nu over drie jaar ongeveer €150.000,– af. Vraag aan het college is of wij het groenstructuurplan zoals we dat al hebben besproken na deze aframing nog wel ongewijzigd kunnen vaststellen?

4. Meer woningbouw D66 steunt de ambities van ons college voor meer en gevarieerde woningbouw. We steunen het college. En zullen het college blijven steunen door invloed uit te oefenen binnen onze eigen politieke familie in de Staten van Utrecht. Die 1000 woningen mogen er dus van D66 komen: graag zelfs!

Cameratoezicht Ultieme consequentie indien we onze interne controles niet voldoende uitvoeren, is dat de gemeente geen goedkeurende accountantsverklaring kan krijgen. Dat werd duidelijk uit de bespreking uit de voorbespreking, naar aanleiding van vragen van de VVD-fractie. D66 is hiervan geschrokken en wil de benodigde controlecapaciteit opplussen en hiervoor dekking aangeven, de middelen die nu in de meerjarenbegroting zijn opgenomen voor cameratoezicht. De heer van der Velden van de VVD gaf op 10 juli 2018 aan dat de -toen nog in de kadernota aanvankelijk veel hoger opgenomen middelen- dat (10:33) met het budget voor kentekencameratoezicht de ambities niet kunnen worden waargemaakt. De heer Van der Velden kondigde op 10 juli aan dat de VVD bij behandeling van de begroting zou gaan vragen voor het verhogen van het budget voor cameratoezicht. Woorden van gelijke strekking hoorde we daarna van de heer Haan.

Mij is niet bekend of de VVD die belofte vanavond gestand doet of dat cameratoezicht ook eigenlijk door de VVD niet echt serieus wordt opgepakt. Maar aan de hand van de eerdere wijze woorden van de heer Van der Velden en de heer Haan kan ik weinig anders dan concluderen dat de in de meerjarenbegroting opgenomen middelen voor cameratoezicht volstrekt onvoldoende zijn. Nog even afgezien van de vraag of je cameratoezicht wel zou moeten willen.

Tot slot D66 dankt door tussenkomst van ons college onze ambtelijke organisatie voor het verzette werk. Afhankelijk van de antwoorden van het college en het debat later vanavond met onze raad, zal D66 bepalen of het de begroting 2019 kan ondersteunen.

Gebroken beloftes – Raadspraat column 24 oktober 2018

D66 D66 VVD Wijk bij Duurstede 24-10-2018 14:34

Gebroken beloftes

“Er is lastenverlichting mogelijk.” “Voor de doelstelling Klimaatneutraal in 2030 hanteren we het uitgangspunt CO2-neutraal.” “We hechten aan een gezonde reserve voor de kosten van de gemeente in het sociaal domein.” “Naar verwachting zijn er 1000 extra woningen nodig.”

Tijdens de gemeenteraadscampagne, tijdens de formatie en daarna zijn er stevige beloften gedaan. Belofte maakt schuld. En die moet je inlossen. Leveren we wat we kiezers hebben beloofd?

“Er is lastenverlichting mogelijk”

Dit hoorden we bij de PCG, en was vooral bij de VVD in de campagne een grote inzet. De eerste begroting van dit college, voor 2019, gaat uit van een lastenverzwaring. Het antwoord is dus: nee, we doen niet wat we beloofd hebben.

“Gemeente Wijk bij Duurstede 2030 klimaatneutraal”

Wat die tweede belofte betreft: alles kan, collega politici maken vooralsnog geen haast met ingrijpende maatregelen zoals windenergie of grootschalige zonnevelden. Het antwoord is dus: misschien, maar een samenhangend pakket is er nog niet.

“We hechten aan een gezonde reserve voor de kosten van de gemeente in het sociaal domein” “We zetten stevig in op de transformatie van de Jeugdhulp. Met als doel effectieve hulp in te kunnen zetten waar nodig mét beheersing van de kosten”

De reserves van de gemeente zijn uitgeput. Deze “Gouden Gemeente” zal moeten ingrijpen in de zorg, want de budgetten die we van de Rijksoverheid ontvangen zijn niet toereikend. En de zorguitgaven hebben we -net als veel andere gemeenten- niet onder controle. Het antwoord is dus: nee, we doen niet wat we beloofd hebben.

“1000 extra woningen nodig”

Is een wens die bij vele partijen leeft, ook bij die van mij. Maar hiervoor is nodig dat de provincie meewerkt – en die maakt weinig aanstalten. Dit wordt geen appeltje-eitje. Het antwoord is dus: misschien, maar de uitkomst is hoogst onzeker.

Belofte maakt schuld. Onze schuld is aardig aan het oplopen. Ik maak me hier ernstig druk over. Jeugdzorg, wonen, energie en betaalbaarheid zijn gewoon te belangrijk voor onze gemeente. De coalitiepartijen PCG, GL en VVD verslikken zich voorlopig in hun eigen beloftes.

Bart van Asperdt, raadslid D66 Wijk bij Duurstede

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 24 oktober 2018, geschreven door D66 raadslid Bart van Asperdt.

Armoede – Raadspraat column 18 juli 2018

D66 D66 Wijk bij Duurstede 18-07-2018 15:37

Armoede

Wie de jeugd heeft, heeft (g)een toekomst?)

Ik sta voor kansengelijkheid, mijn hele leven al. En al helemaal bij kinderen, die moeten naar school kunnen, vriendjes maken, buitenspelen en meer.

Het rapport “alle kinderen kansrijk” uit 2017, van de kinderombudsman sloeg dan ook in als een bom. In de samenleving en ook bij mij. In Nederland leven 378.000 kinderen in armoede. Geld voor een kinderfeestje is er niet en warme kleding ontbreekt. Meedoen met andere vriendjes -denk aan de sportvereniging- kan vaak niet. Gemeentelijke voorzieningen sluiten vaak niet goed genoeg aan bij wat kinderen echt nodig hebben, signaleert de kinderombudsman. Ik voel mij als lid van de gemeenteraad ernstig aangesproken.

Zelf hebben mijn vrouw en ik het geluk en het voorrecht om de trotse ouders te mogen zijn van 3 prachtige kinderen. Het is misschien daarom dat ik baal als een stekker als het andere kinderen ontbreekt aan kansen om gewoon mee te doen en op een fatsoenlijke manier op te groeien in Langbroek, Cothen en Wijk bij Duurstede.

Mijn oproep is dan ook gericht aan ouders in onze gemeente die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Meld je alsjeblieft bij de gemeente. Nog even afgezien van bestaande regelingen -die overigens nog lang niet altijd worden gebruikt- moet er een mouw aan te passen zijn. Maar blijf er alsjeblieft niet alleen mee zitten. Ik weet dat er een taboe rust op armoede -nog steeds- maar zeker als dat kinderen raakt, meld je dan.

D66 vestigde recent de aandacht op geld dat voor kinderarmoede is gereserveerd en op de plank is blijven liggen. Het overgrote deel van het budget (ook wel bekend als ‘Klijnsmamiddelen’) ligt op de plank en wordt dus niet besteed aan kinderen. Het college intensiveert daarom de inzet en wil deze kinderen beter bereiken en gaat daarvoor nauwer samenwerken, onder andere met de sociale dienst en met de kerken. D66 is daar blij mee en juicht dat toe. Met 378.000 kinderen in nood kunnen we gewoon niet hebben dat er geld beschikbaar is, maar dat we het niet bij die kinderen krijgen die het nodig hebben. Samen moeten we er zorg voor dragen dat alle kinderen in onze gemeente kansrijk opgroeien en gewoon mee kunnen spelen met hun vriendjes. Het goed besteden van de Klijnsmamiddelen kan een groot verschil maken voor de gelukkige jeugd van een kind.

Bart van Asperdt, raadslid D66 Wijk bij Duurstede

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 18 juli 2018, geschreven door D66 raadslid Bart van Asperdt.

Coalitiepartijen verdeeld over klimaat

D66 D66 GroenLinks VVD ChristenUnie CDA Wijk bij Duurstede 06-07-2018 11:16

De gemeente wil afscheid nemen van fossiele brandstoffen en moet dat ook. Het akkoord van Parijs en de klimaatwet gaat overheden verplichten om ingrijpende maatregelen te nemen die er toe leiden dat we CO2-neutraal worden. Dat is beter voor mens en planeet.

D66 wil dat de gemeente volop inzet op duurzaamheidsinitiatieven en is voorstander van zowel zonne-energie als windenergie. Fractievoorzitter Bart van Asperdt hier over: “We kunnen en we willen er niet aan ontkomen dat er drastische maatregelen nodig zijn. De coalitiepartijen PCG, VVD en GroenLinks hebben echter afgesproken dat ze elke windmolen in de ban doen. En nou blijkt net dat windenergie de hofleverancier is van duurzame energie. Klimaatneutraal worden in Wijk bij Duurstede is zonder windenergie op dit moment niet mogelijk. VVD, PCG en GroenLinks hopen dat dit zonder windenergie kan, maar ondertussen staat de wereld om ons heen niet stil.”

Gemeente Houten: Een tweede windpark GroenLinks-wethouder De Groot in Houten  (opvolger van D66’er van Lier) heeft in een coalitie-afspraak met CDA, VVD en ChristenUnie afgesproken dat het windpark Goyerbrug er kan komen. Pal op de grens met Wijk bij Duurstede, weliswaar met de kanttekening dat het belangrijk is om draagvlak te bereiken onder direct omwonenden.  Het gaat om zeer grote windmolens waar inwoners van de gemeente Wijk bij Duurstede en met name de kern Cothen hinder van gaan ondervinden.

Raadszaal te klein En dus was het gelijk mis in de raadszaal. GroenLinks en CDA vroegen het college in Wijk bij Duurstede om in gesprek te gaan met het Houtense college om zo op te komen voor gerechtvaardigde belangen van de gemeente Wijk bij Duurstede . Van Asperdt reageert: “Maar wat ga je dan vertellen? De partijen wekken de indruk dat de plannen nog kunnen worden veranderd of aangepast. Dat moet ik nog maar zien. Bovendien komt wethouder Marchal in een lastig pakket. Hij mag namelijk aan de ene kant zelf geen windmolens plaatsen van GroenLinks, PCG en VVD, aan de andere kant moet hij in gesprek blijven met Houten, die veel ambitie toont en vooruit wil met de klimaatdoelen. Ze zien hem aankomen.” Opvallend verder is dat VVD en PCG met een andere motie kwamen, samen met WijkNU. Deze motie werd aangenomen, maar Van Asperdt vindt dat politiek weinig geloofwaardig. Coalitiepartijen binden het net gestarte college aan allerlei moties en dan ook nog verschillende moties.

D66 D66 Wijk bij Duurstede is -net als D66 Houten- niet principieel tegen windmolens. Van Asperdt hierover:”Klimaatneutraal, daar gaan we voor. Maar met dit tempo krijg ik er een hard hoofd in of dat ook gaat lukken. Zorgen heb ik ook, de klimaatwet is een feit. Overheden worden -net als bedrijven en consumenten- straks gedwongen om maatregelen te nemen op het gebied van klimaat. Ik vrees dat we straks wel gedwongen worden om maatregelen te nemen en dan raken we de kwakkelende regie nog verder kwijt. Het is gewoon jammer dat er niet meer groene ambitie in dit college zit. ”

 

D66: Hulpbehoevende kinderen verdienen aandacht

D66 D66 Wijk bij Duurstede 20-06-2018 14:20

“We houden als fractieleden onze antennes op en kijken en luisteren naar wat er in de samenleving gebeurt, want het is belangrijk dat wat wij in de gemeenteraad bespreken aangesloten blijft op wat mensen in het dagelijks leven meemaken” aldus fractievoorzitter Van Asperdt. In het licht daarvan heeft D66 eerder al schriftelijke vragen aan het college gesteld, nadat bleek dat Wijk bij Duurstede wordt gekort op de bijdrage van het rijk om onderwijsachterstanden tegen te gaan. “Dit kan direct impact gaan hebben op de kansen van kinderen die hier opgroeien, en dat is bij uitstek een onderwerp dat mij als D66’er aan het hart gaat” legt de fractievoorzitter uit.

Naar aanleiding van de antwoorden van het college gaat de fractie nu kijken of er in de Kadernota voor 2019 al ruimte gemaakt  kan worden om de korting van het rijk in Wijk bij Duurstede op te vangen. Op die manier worden er op tijd maatregelen genomen en hoeven kinderen die in onze gemeente opgroeien geen kansen mis te lopen.

Preventie in de jeugdzorg Daarnaast wil D66 bij de transformatie in het sociale domein graag dat de beste mensen en extra middelen (geld) worden ingezet om deze genoeg aandacht te kunnen geven. We willen voorkomen dat alle middelen en energie worden gestopt in het in stand houden van het bestaande. In de jeugdzorg wil D66 dat er meer geïnvesteerd gaat worden in preventie, zodat problemen op tijd gesignaleerd worden en binnen de gemeente kunnen worden aangepakt. Wij verwachten daarmee op den duur kosten te kunnen besparen in de jeugdzorg en tegelijkertijd iedereen op tijd op de juiste plek te krijgen.

Ongelijke kansen voor kinderen D66 is geschrokken van de manier waarop de gemeente Klijnsmagelden besteedt. Dit geld is speciaal apart gezet om ondersteuning te bieden aan kinderen die opgroeien in armoede. Denk hierbij aan het Cultuurfonds en het Sportfonds die als doel hebben om ervoor te zorgen dat alle kinderen toegang hebben tot culturele en sportieve activiteiten. Van de 58.000 euro die jaarlijks beschikbaar is voor kinderen die opgroeien in armoede werd er vorig jaar 5.000 euro gebruikt. De wethouder geeft aan dat de gemeente er grote moeite mee heeft om de doelgroep te bereiken.Dit moet anders wat D66 betreft en zal er dan ook op terugkomen tijdens de raadsvergadering van 10 juli a.s.

Zie ook het NOS artikel hierover: Geld voor arme kinderen  verdwijnt in schuldenberg gemeenten

Gelijke kansen voor iedereen en goed onderwijs zijn belangrijke speerpunten voor D66 en daar zullen wij de komende periode dan ook mee aan de slag gaan.

Start-up centrum en ondergronds parkeren D66 heeft van wethouder de Joustra de toezegging gekregen dat het Start-Up Centrum een plek zal krijgen in de Economische Agenda die in het najaar door de gemeenteraad besproken zou worden. Toenmalig D66-raadslid Aart van Veen diende in november 2016 een motie in die het college opriep een Regionaal Start-Up Centrum te realiseren. Deze motie werd unaniem aangenomen, maar het toenmalige college heeft er geen werk van gemaakt.

Zo’n Start-Up Centrum moet het voor beginnend ondernemers makkelijker maken om hun plannen te realiseren en uit te groeien tot echte bedrijven. D66 is blij dat het nieuwe college nu heeft beloofd met de uitvoering van de motie aan de slag te gaan.

Tot grote spijt van D66 gaf wethouder Joustra ook aan dat dit college geen heil ziet in ondergronds parkeren. Nadat D66 dit eerder in haar verkiezingsprogramma had opgenomen, met als doel de parkeerproblematiek in Wijk bij Duurstede tegen te gaan, ging het vorige college op onderzoek uit. We wachten af met welke oplossingen dit college komt om de parkeerproblematiek tegen te gaan.

Cameratoezicht Tot slot is D66 kritisch op het voornemen van het nieuwe college om voor 25.000 euro per jaar het cameratoezicht in de gemeente fors uit te breiden. Er worden vraagtekens gezet bij de noodzaak hiervan en ook zijn er zorgen over de privacy van onze inwoners. Als de camera’s er komen zullen er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden over de privacywaarborging en moet de effectiviteit worden geëvalueerd.

Spijkerharde kritiek van D66 op houding GroenLinks in nieuw coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 16-05-2018 11:15

Op dinsdag 15 mei werden de nieuwe wethouders Joustra (VVD), Marchal (PCG) en Kosterman (GL) gekozen door de nieuwe raad. Tevens werden de plannen van deze coalitiepartijen besproken en kreeg iedere raadsfractie 5 minuten de tijd voor de meest belangrijke bespiegelingen.

Fractievoorzitter Bart van Asperdt hierover: “Er zitten plannen bij die ons aanspreken en plannen die ons verbazen. Dit is het belangrijkste document voor het gemeentebeleid voor de komende 4 jaar, daarom zouden we hier graag over in debat gaan in de gemeenteraad”. Later die avond werd duidelijk dat alle politiek partijen later deze maand de kans krijgen om het akkoord alsnog uitbreider te bespreken.

Eerste reactie D66 op het coalitieakkoord Het coalitieakkoord bevat veel punten waar D66 zich goed in kan vinden. Zo wil de coalitie het huisvestingsplan voor de scholen (IHP) tegen het licht houden om ervoor te zorgen dat de inrichting van de scholen aansluit bij de laatste onderwijsontwikkelingen. Van Asperdt: “We zijn heel blij dat de coalitie hier aandacht aan besteedt, D66 drong daar al langer op aan en nu wil het nieuwe college dit ook echt oppakken”.

Een ander goed punt dat D66 is opgevallen in het coalitieakkoord is dat mensen met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt geholpen gaan worden aan werk. “Dat is typisch iets wat ons aanspreekt: In onze gemeente laten we niemand in de steek” aldus de D66-fractievoorzitter.

Kritiek op GroenLinks in coalitie Toch is D66 ook kritisch  op een heleboel plannen uit het akkoord. Zo wil de nieuwe coalitie cameratoezicht gaan invoeren in de hoop criminelen daarmee af te schrikken, maar wordt er niks gezegd over de waarborging van de privacy van onschuldige burgers. Daarnaast slaat de coalitie ook de VVD-weg in als het gaat om de huisvesting van statushouders, de wens is nu om zo min mogelijk statushouders te huisvesten. D66 wil juist dat onze gemeente, net als andere gemeenten, haar verantwoordelijkheid neemt wanneer statushouders een plek moeten krijgen in de regio en in onze gemeente

Klimaatdoelstelling klimaatneutraal 2030  valt in het water

De ambities voor groen en duurzaamheid schreeuwen nog het meest om een debat. De coalitie blijft onduidelijk over de toekomst van de Bosscherwaarden en de windmolens gaan in de ban. Vooral dat laatste verbaast D66 enorm, want zonder windmolens kan Wijk haar eigen klimaatdoelen niet halen. De gemeenteraad wil een klimaatneutrale gemeente in 2030 en het is ondertussen duidelijk geworden dat dit doel niet behaald kan worden zonder windmolens.

“Dit akkoord is veel, maar het is Groen noch Links en dat is zuur voor de kiezers van deze partij. Die krijgen gewoon iets heel anders dan waarvoor ze naar de stembus zijn gegaan.”

 

De coalitie wil wel vasthouden aan de klimaatdoelstelling, maar er mist een visie op hoe dit behaald kan worden met het wegvallen van de optie voor windmolens. Fractievoorzitter Van Asperdt reageert verbaasd: “De klimaatdoelstelling waar de partijen zelf mee hebben ingestemd, valt nu in het water. D66 reageert voor haar doen ongebruikelijk scherp: “Groenlinks heeft in haar programma, tijdens de verkiezingsdebatten en ook daarna altijd het hardst geroepen over klimaat en duurzaamheid. Maar leunt direct na de verkiezingen achterover en accepteert dat klimaatneutraal Wijk bij Duurstede in 2030 gewoon niet gehaald gaat worden. Stuitend en verdrietig voor de kiezers van Groenlinks. Ook het sociaal geweten van Groenlinks is ver te zoeken. “Landelijk en tot de verkiezingen ook lokaal loopt Groenlinks voorop met de roep om sociaal beleid. Maar het sociaal domein -met name jeugdzorg- wordt het toneel van grote bezuinigingen. De regels voor de tegenprestatie voor werkzoekenden worden strenger: precies het tegenovergestelde van wat de partij zegt te willen. Dit akkoord is veel, maar het is Groen noch Links en dat is zuur voor de kiezers van deze partij. Die krijgen gewoon iets heel anders dan waarvoor ze naar de stembus zijn gegaan.

Verder… D66 mist verder een aantal belangrijke zaken in het akkoord, zoals bestuurlijke vernieuwing. Want hoe blijft de gemeente Wijk bij Duurstede slagvaardig nu de samenwerking met Houten is afgeketst? En ook mist D66 plannen voor voorzieningen als sport en dan denken wij daarbij natuurlijk ook aan een zwembad, bijvoorbeeld in samenwerking met andere gemeenten.

Actief aan de slag in de raad D66 heeft altijd een constructief-kritisch geluid gebracht in Wijk bij Duurstede en is ook van plan om dit door te zetten. Constructief samenwerken met andere partijen en goede plannen steunen.

“Wij gaan natuurlijk niet afwachten op waar het college mee komt, maar gaan actief aan de slag om zoveel mogelijk punten uit ons verkiezingsprogramma voor elkaar te krijgen. Daar zijn we al meteen mee begonnen tijdens de eerste raadsvergadering vorige maand, toen we de vrije koopzondagen erdoorheen kregen en de gemeenteraad meekregen in ons voorstel om aandacht te besteden aan de positie van LHBTI+’ers in onze gemeente. Onze kiezers kunnen op ons rekenen. We zullen zelf ook met ideeën komen bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, sport en onderwijs.” eindigt de fractievoorzitter enthousiast.

Klik hier om het coalitieakkoord te lezen

Meer weten over wat D66 de komende 4 jaar wil doen? Klik dan hier

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.