Nieuws van politieke partijen in Hoorn over VVD inzichtelijk

21 documenten

Grote terrassen permanent dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.

Afsluiting is GroenLinks-wens

De evaluatie van de grotere terrassen wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en vervolgens aan de raad voorgelegd, om te bespreken of de permanente uitbreiding mogelijk blijft. Daarnaast verzoeken de fracties het college de resultaten van het onderzoek naar de permanente afsluiting van het plein voor gemotoriseerd verkeer in 2021 voor te leggen aan de raad. 'Dit onderzoek vraagt meer tijd dan de evaluatie van de grotere terrassen. Het is ingewikkelder en er zijn meer partijen bij betrokken. De afsluiting is al lange tijd een grote wens van GroenLinks,' aldus Patricia. 

Geen extra OZB-verhoging

CDA CDA GroenLinks VVD D66 Hoorn 12-12-2019 11:00

Tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar (10 december 2019) zijn een tweetal initiatieven van CDA Hoorn met een ruime meerderheid van de raad aangenomen. Ten eerste op het gebied van de OZB, oftewel de onroerend zaakbelasting. Het CDA pleit ervoor om die alleen trendmatig te verhogen, dus geen extra verhoging toe te passen. Het oorspronkelijke raadsvoorstel bevatte echter ook een extra verhoging. Het amendement hierop werd uiteindelijk unaniem aangenomen, zodat slechts de trendmatige verhoging overeind blijft. Het tweede beslispunt betrof de prestatieafspraken met woningcorporatie Intermaris en huurdersvereniging de Boog. De motie van het CDA kreeg door de steun van GroenLinks, D66, VOCHoorn, HOP, DRP, HL en VVD een meerderheid in de raad. Kern van de motie was om Intermaris de ruimte te geven om maximaal 40 sociale huurwoningen per jaar te verkopen in plaats van de huidige 20 woningen per jaar. Hierdoor krijgt zij de ruimte om extra te investeren in nieuwe sociale huurwoningen. Hieraan zijn aan de verkoop een aantal voorwaarden gekoppeld, zoals een anti-speculatiebeding, verduurzaming voor verkoop en de opdracht om het aantal te bouwen sociale huurwoningen te verhogen. Als derde was er ook goed nieuws dat er in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) in de gemeente Hoorn voortaan ook o.a. een verbod op gebruik van lachgas in de openbare ruimte is opgenomen. Een lang gekoesterde wens van het CDA en is eerder als via een motie ingebracht en nu dus verwezenlijkt.

Pitch Raad 7 mei 2019: Toeristenbelasting

Hoornse Onafhankelijke Partij (HOP) Hoornse Onafhankelijke Partij (HOP) VVD Hoorn 10-05-2019 15:18

Als we zo doorgaan, gaan we straks zelfs die witte vloot nog missen.

We bespreken ook in technische zin een raar voorstel, met dubbele boodschappen. Ik kan het bijvoorbeeld niet uitleggen dat het geld zelfs kan worden besteed aan duurzaamheidsambities. Kennelijk een geintje want we weten allemaal de verblijfsbelasting gewoon een paar van die vele ongedekte PM-posten op de begroting moet gaan dekken.

De toerist die met de trein arriveert en een hotel pakt, gaat meer betalen dan de toerist die per dieselschip op het Oostereiland wordt afgezet. Kan iemand dat uitleggen? Hoorn moet je voelen.

Voorzitter, langzamer dan in de Randstad krabbelt de economie hier een beetje op. Hoorn is nog lang niet de toeristische trekpleister die we zouden willen zijn. Op flinterdun ijs kiest ook de VVD voor meer kosten en meer administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Het gaat een Van der Valk alleen al tienduizenden euro’s kosten omdat ze verblijfsbelasting voor lopende boekingen niet kunnen doorberekenen aan hun klanten.

Voorzitter,

De toerist heeft Hoorn helemaal niet nodig. Tegen de 90 procent van de bezoekers komt uit de eigen provincie. Lelystad scoort nog beter. En wat doet Hoorn? Hoorn trekt aan twee kanten van hetzelfde touw. Al vervijfvoudigen we het budget voor Hoorn Marketing – het zal niet opwegen tegen dit ontmoedigingsbeleid.

Als we zo doorgaan, gaan we straks zelfs die witte vloot nog missen.

Pitch Raad 7 mei 2019: Toeristenbelasting

Hoornse Senioren Partij (HSP) Hoornse Senioren Partij (HSP) VVD Hoorn 10-05-2019 15:18

Als we zo doorgaan, gaan we straks zelfs die witte vloot nog missen.

We bespreken ook in technische zin een raar voorstel, met dubbele boodschappen. Ik kan het bijvoorbeeld niet uitleggen dat het geld zelfs kan worden besteed aan duurzaamheidsambities. Kennelijk een geintje want we weten allemaal de verblijfsbelasting gewoon een paar van die vele ongedekte PM-posten op de begroting moet gaan dekken.

De toerist die met de trein arriveert en een hotel pakt, gaat meer betalen dan de toerist die per dieselschip op het Oostereiland wordt afgezet. Kan iemand dat uitleggen? Hoorn moet je voelen.

Voorzitter, langzamer dan in de Randstad krabbelt de economie hier een beetje op. Hoorn is nog lang niet de toeristische trekpleister die we zouden willen zijn. Op flinterdun ijs kiest ook de VVD voor meer kosten en meer administratieve lasten voor het bedrijfsleven. Het gaat een Van der Valk alleen al tienduizenden euro’s kosten omdat ze verblijfsbelasting voor lopende boekingen niet kunnen doorberekenen aan hun klanten.

Voorzitter,

De toerist heeft Hoorn helemaal niet nodig. Tegen de 90 procent van de bezoekers komt uit de eigen provincie. Lelystad scoort nog beter. En wat doet Hoorn? Hoorn trekt aan twee kanten van hetzelfde touw. Al vervijfvoudigen we het budget voor Hoorn Marketing – het zal niet opwegen tegen dit ontmoedigingsbeleid.

Als we zo doorgaan, gaan we straks zelfs die witte vloot nog missen.

Gezamenlijke traineepool mogelijk door motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks D66 VVD ChristenUnie Hoorn 03-03-2019 00:00

Het college gaat onderzoeken op welke manier er met bovenregionale partners een gezamenlijke traineepool kan worden opgericht. Op die manier kunnen jonge mensen interesse krijgen in het werken voor de gemeente en uitvoeringsorganisaties. Dat is het resultaat van een motie ingediend door GroenLinks en VVD, onder andere samen met D66 en ChristenUnie.

Het is voor veel werkgevers lastig om jonge werknemers aan te trekken. De arbeidsmarkt is krap, vooral als het gaat om civiele techniek, vergunningsverlening of toezicht en handhaving. Gemeenten, regionale en bovenregionale uitvoeringsorganisaties hebben daar last van. Een traineepool geeft jongeren de kans om ervaring op te doen met werken voor de overheid.

Steuntje in de rug

Dinsdag 26 februari diende GroenLinks samen met VVD, D66 en ChristenUnie een motie in waarin het college wordt opgeroepen om, in overleg met organisaties in de regio, te kijken hoe een gezamenlijke traineepool kan worden gerealiseerd. 'Niet om ons als raad te bemoeien met de bedrijfsvoering,' verzekert fractievoorzitter Patricia Kusters, 'maar als steuntje in de rug.'

DE TEERLING IS GEWORPEN - column van Jan van Ossenbruggen

VVD VVD GroenLinks D66 Hoorn 02-04-2018 23:53

“DE TEERLING IS GEWORPEN”

Verrassende nieuwe Hoornse coalitie

 

Al heeft het mij enigszins verrast, het is een moedig besluit van de VVD een coalitie aan te gaan met Groenlinks, Fractie Tonnaer, D66 en SOHO. Het doet mij denken aan de uitroep “Alea iacta est” van Julius Caesar, toen hij besloot om met zijn leger de Italiaanse rivier Rubicon over te steken. Het getuigde van moed, al wist hij dat zijn besluit onomkeerbaar was en zelfs tot een staatsgreep zou leiden. Maar zo heftig is deze coalitievorming niet.

In een labyrint van een totaal versplintert politiek veld (14 partijen op 35 zetels) is het geen eenvoudige opgave een stabiele coalitie te vormen, die recht doet aan de verkiezingsuitslag. Doordat veel raadsleden zich richten op persoonlijke relaties en eigen achterban, zijn een aantal partijen niet verder gekomen dan één zetel. Maar eenlingfracties kunnen nauwelijks goed functioneren, omdat de complexiteit van het lokale bestuur aanzienlijk is toegenomen. Natuurlijk is iedere stem belangrijk, maar het zou raadzaam zijn, dat deze partijen zich verenigen of wellicht fuseren. Dat zou de “slagkracht” van de gemeenteraad verhogen.

Volgens de woordvoerders van de beoogde coalitiepartijen, zijn er voldoende raakvlakken aanwezig om een stevige en gevarieerde coalitie te vormen. Bestuurlijke Vernieuwing is daarbij topprioriteit. Hiermee wordt aangegeven dat de opvattingen van de kiezers serieus worden genomen. Geen dichtgetimmerd coalitieakkoord, maar een akkoord op hoofdlijnen, waaraan alle partijen input kunnen geven.

Maar is Bestuurlijke Vernieuwing een illusie of een positieve uitdaging?

Diverse onderwerpen zoals de gekozen burgemeester, referenda, kiesdrempels, verbod van afsplitsing van fracties etc., zijn ons al gepasseerd en nog steeds is bestuurlijke vernieuwing “talk of the town”. En als we op de afkeurende reacties van verschillende Hoornse politieke partijen moeten afgaan bekruipt mij het gevoel, dat er nu al sprake is van georganiseerd wantrouwen en onderlinge concurrentiestrijd. Van eensgezindheid is beslist geen sprake. Bovendien geeft de Gemeentewet maar weinig ruimte tot experimenteren en heeft de Raad en College nog grote moeite met de uitvoering van het dualisme.

Toch is Bestuurlijke Vernieuwing  geen fictie maar een serieus verschijnsel, dat langs de weg van geleidelijkheid en aansluitend op al lopende initiatieven moet worden doorgevoerd.

Het is niet de gemakkelijkste weg, die wordt bewandeld en de voorgenomen omwenteling zal niet zonder slag of stoot verlopen. Maar het getuigt van lef dat de Hoornse politiek kiest voor deze benadering. De nieuwe coalitie staat voor een gedurfde uitdaging, waarbij de stabiliteit en kwaliteit vooral door en tijdens confrontaties met de oppositie en bepaalde groeperingen zal worden bepaald. Het is te hopen dat rechts en links hierin elkaar kunnen vinden. Ik wens ze daarbij veel succes en kijk uit naar een boeiende Raadsperiode.

CDA kiest voor constructiviteit, stabiliteit en betrouwbaarheid

CDA CDA GroenLinks VVD Hoorn 30-03-2018 11:13

CDA kiest voor constructiviteit, stabiliteit en betrouwbaarheid HOORN – CDA Hoorn haakt voorlopig af in de verdere coalitieonderhandelingen met VVD, Groenlinks en Fractie Tonnaer. Reden hiervoor is dat CDA Hoorn bij Fractie Tonnaer de constructiviteit, stabiliteit en betrouwbaarheid mist die onontbeerlijk is om Hoorn, Blokker en Zwaag goed en betrouwbaar te kunnen besturen. Fractievoorzitter Dick Bennis: “We hadden graag met VVD , Groenlinks en twee andere partijen verder willen gaan praten, maar Fractie Tonnaer is bij de besprekingen een struikelblok gebleken. Fractie Tonnaer is met naamdrager Roger Tonnaer als fractievoorzitter en de onlangs van een andere partij overgesprongen Simon Broersma als beoogd wethouderskandidaat geen wenselijke lokale partij om mee te besturen. Er waren ook andere keuzes mogelijk. Keuzes voor andere (lokale) partijen die afgelopen jaren wel stabiel, betrouwbaar en bovenal constructief meedachten en meebestuurden. Voor CDA belangrijke voorwaarden om de gewenste bestuurlijke vernieuwing te waarborgen. CDA had graag deze partijen een kans gegeven. Dat bleek niet mogelijk en dan moet je tijdig de juiste conclusie trekken om voorlopig niet verder aan de coalitieonderhandelingen te willen deelnemen”, aldus Dick Bennis. Nadere informatie: Dick Bennis, fractievoorzitter CDA Hoorn tel. 06-53805090

Wat de VVD betreft kan de rioolheffing in Hoorn omlaag.

VVD VVD Hoorn 01-03-2018 08:24

Op 21 december 2017 heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over de rioolheffing in Hoorn.

Het blijk immers dat er enorm veel geld van de rioolheffing - die alle burgers van Hoorn opbrengen  - op de plank blijft liggen.

De controlerende accountant heeft al twee maal gevraagd waarom de gemeente dat geld niet uitgeeft aan riolering.

Op de antwoorden van de VVD vragen hierover komen ontwijkende en geen antwoorden (zie bijlage).

Daarom zal de VVD inzetten op het verlagen van de rioolheffing. De VVD is voor lasten verlichting en is natuurlijk mordicus tegen onnodig hoge heffingen voor de burgers van Hoorn zoals de rioolheffing.

Vooruitblik op de gemeenteraadsverkiezingen - column van Jan van Ossenbruggen

VVD VVD Hoorn 28-02-2018 09:48

VOORUITBLIK OP DE GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN VAN           21 MAART 2018

Via de social-media worden we bestookt met politieke affiches en flitsende videoboodschappen.

Het moet gezegd, de politieke partijen hebben zich van hun meest creatieve kant laten zien. Alle lokale politieke kwesties, inclusief panklare oplossingen, komen aan de orde en zijn keurig samengevat in de verkiezingsprogramma’s.  Leuk, maar het is maar de vraag of alles realistisch is. Veertien politieke partijen, waarvan acht lokale, dingen naar de gunst van de Hoornse kiezers. Door deze versnippering  is het politieke veld van Hoorn er niet overzichtelijker op geworden.

Bij het lezen van de politieke aanbevelingen bekruipt mij het gevoel dat ik meegezogen word in het politieke moeras van de Hoornse politiek. Het doet mij denken aan een lied van de cabaretier Wim Kan uit 1956, waarvan de tekst, met enkele vrijpostige aanpassingen, nog steeds actueel is.

Waar gaan we met de nieuwe Raad naar toe?

Werken we samen of lopen we met de blatende kudde mee

Weet u al een beetje wat of hoe

Waar gaan we met de nieuwe Raad naar toe?

Lokale verkiezingen hebben hun eigen dynamiek met hun eigen thema’s. Zo vindt 40 % van de kiezers veiligheid, criminaliteit en openbare orde de belangrijkste lokale thema’s.

Dit is opmerkelijk, want het aantal inbraken neemt af, het straatgeweld wordt minder en het veiligheidsgevoel neemt toe. Andere hoog scorende lokale thema’s zijn leefbaarheid, zorg, gemeentelijke financiën en betaalbaar wonen. Maar door de intensieve regionale samenwerking vloeien de belangen van de stad en regio steeds meer samen. Het gevolg daarvan is een rijke schakering van samenwerkingsinitiatieven en regionale samenwerkingsverbanden.

De meeste gemeenschappelijke regelingen worden als gewenst ervaren, al vinden de raadsleden dat ze hierop te weinig invloed hebben. Het ontbreekt aan inzicht,  is te weinig transparant en beslissingen worden genomen, voordat de Raad goed is geïnformeerd. Het gevolg is dat het vertrouwen in de verantwoordelijke wethouder en burgemeester onder druk komt te staan.

Een andere factor is dat Hoorn zich steeds meer als centrumstad van Westfriesland ontwikkeld en uitgroeit tot het belangrijkste infrastructurele knooppunt van de regio. Mede hierdoor zijn belangrijke thema’s als economie, werken, bereikbaarheid, onderwijs, milieu en recreatie meer regionale dan lokale aangelegenheden geworden.  Voor nieuwe raadsleden en kleine fracties zal dit als een permanent “hoofdpijndossier” worden ervaren.

Tegelijkertijd met de Gemeenraadsverkiezingen mogen we op 21 maart a.s. onze mening geven over de Wet op Inlichtingen- en Veiligheiddiensten. Deze wet, ook wel Sleepwet genoemd, stamt uit de tijd dat er van WhatsApp, Facebook en Twitter nog geen sprake was. De sterk verouderde inlichtingenmethoden als observeren, volgen, opvangen van telefoongesprekken en gericht afluisteren zijn onvoldoende om toekomstige cyberaanvallen op kritieke infrastructuur te kunnen detecteren en terroristische netwerken tijdig te onderkennen. Terroristen communiceren met de meest geavanceerde communicatieapparatuur en de bedreigingen komen allemaal via de glasvezelkabels ons land binnen. Dit is de belangrijkste reden dat de huidige wet dringend aan een update toe is. Maar ook nu weer probeert een groep schreeuwers tweespalt en onzekerheid te zaaien onder de kiezers en gebruiken dit voor hun eigen onbeproefde en omstreden doelstellingen.

De komende gemeenteraadsverkiezingen zijn het hoogtepunt van de lokale democratie en bepalen de toekomst van onze stad. Er valt veel te kiezen, misschien wel te veel. Hierdoor ontstaat het gevaar dat de verkiezingen worden gereduceerd tot een lokale populariteitswedstrijd. Via het kieskompas kunnen we proberen een beeld te krijgen welke partij het beste bij ons past. Maar het is hoogstens een suggestie en zeker géén stemadvies. Niet de computer maar de kiezer zelf bepaalt hoe onze gemeenteraad er uit gaat zien. Ik hoop dat veel mensen bewust hun stem gaan uitbrengen en niet morrend aan de zijlijn blijven staan. Want als de wijsheid en vertrouwen van elkaars stem in twijfel wordt getrokken, betekent dit een aanslag op de democratie.  Mijn advies: GEWOON DOEN!. 

Open brief aan College B&W over kleine bussen door de binnenstad

VVD VVD Hoorn 01-02-2018 10:30

Geacht College,

         Zoals bekend hebben bewoners van de binnenstad veel hinder wanneer er grote, zware bussen en ander zwaar verkeer door hun straten rijden. Juist het zware verkeer zorgt voor overlast die de huizen op de grondvesten laat trillen en schade aan de panden veroorzaakt. 

Aan Connexxion is de concessie voor het Openbaar Vervoer 2018-2028 in Noord-Holland Noord gegund. De concessie gaat van start in juli 2018 en heeft een duur van 10 jaar.

Door protesten van bewoners en de inzet van Hoornse en Provinciale politici rijden er nu ook kleine bussen op lijn 14. In de spits denderen nog steeds grote bussen door de binnenstad. De bewoners hopen dat middels de concessie 2018-2028 ook de grote bussen in de spitsuren verleden tijd gaan worden.

Uit de concessie blijkt echter dat Connexxion op dit moment nog niet besloten heeft welke bussen zij per juli 2018 gaan inzetten op lijn 14. De VVD wil dat Connexxion uitsluitend met kleine bussen door de binnenstad gaat rijden die minder belastend zijn voor de panden in de binnenstad, minder belastend zijn voor het milieu en passen binnen de verduurzamingsopgave.

         De VVD laat middels deze Open Brief een hartenkreet horen en roept het College van B&W op om actief in gesprek te gaan met Connexxion om ervoor te zorgen dat vanaf juli 2018 uitsluitend met kleine bussen door onze binnenstad gereden gaat worden.

Met vriendelijke groet,

Bert van Dijkhuizen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.