Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Hoe gaat het verder op de Posbank?

PvdA PvdA Rozendaal 25-08-2020 19:47

Vorige week stelde Joppe de Ruiter namens de PvdA fractie raadsvragen over de verkeerssituatie rond de Posbank. En afgelopen weekend was het weer zover. Ondanks de Corona weer grote verkeersoverlast rond de Posbank. De politie trad op na klachten van bewoners. Dat leverde maar liefst 233 bekeuringen op, veelal voor snelheid en geluidsoverlast. Het lijkt er  op dat het probleem steeds erger wordt. Dat betekent een grotere druk op de veiligheid, de natuurwaarden van het gebied en stijgende geluidsoverlast.

De vragen van de PvdA gaan over het afgesproken onderzoek naar de verkeerssituatie. Vorig jaar nam de raad een door de PvdA gesteund amendement aan waarin opdracht werd gegeven tot een grootschalig onderzoek. De onderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen we komen tot een verantwoorde verkeerssituatie voor het hele natuurgebied’.  De PvdA vraagt nu hoe het staat met het beloofde grootschalige onderzoek? Is het al in gang gezet? Wij willen ook graag weten wat de onderzoeksvraag nu precies is, wie gaat het onderzoek uitvoeren en wanneer krijgen we inzicht in de resultaten? We houden u op de hoogte van de antwoorden.

Het bericht Hoe gaat het verder op de Posbank? verscheen eerst op PvdA Rheden/Rozendaal.

Drukbezochte PvdA thema-avond over geluidshinder Schiphol

PvdA PvdA Heiloo 15-12-2019 14:50

In een goed gevulde zaal in de bibliotheek van Heiloo is dinsdagavond 10 december druk gediscussieerd over de groeiende overlast door Schiphol. De avond werd geopend door Ko Hemminga – fractieleider van de PvdA Heiloo – die de avond had georganiseerd. Ko trapte af met een schets van de historische ontwikkeling van Schiphol en liet zien hoe na de ingebruikname van de Polderbaan in 2003 onze regio pal onder een belangrijke aanvliegroute naar Schiphol kwam te liggen.

De toename van het aantal vluchten en met name het aantal nachtvluchten – zo’n 32.000 per jaar – en de vaak lage aanvlieg-hoogten (circa 600 meter) maken dat de geluidsoverlast door vliegverkeer inmiddels tot recordhoogte stijgt. Ter indicatie: op de route van de parallelle Zwanenburgbaan wordt circa tweeënhalf keer hoger aangevlogen.

https://heiloo.pvda.nl/nieuws/drukbezochte-pvda-thema-avond-over-geluidshinder-schiphol/

Na Ko zijn inleiding gaf Jacobje Visser van GGD Hollands Noorden een inkijkje in de gezondheidsrisico’s die mensen lopen als nachtrust structureel wordt verstoord door geluidsoverlast. Alleen al in Heiloo wordt geschat dat het aantal mensen met ‘ernstige slaapverstoring’ als gevolg van vliegverkeer op circa 4100 inwoners ligt.

Uit GGD-onderzoek blijkt dat Heiloo hoog scoort met klachten over geluidsoverlast, net als onze buurgemeenten Bergen, Castricum en Uitgeest. In de zaal waren ook vertegenwoordigers van het Platform Vlieghinder Regio Castricum (www.vlieghinder.nl/paginas/page/over-ons), die duidelijk uitleg gaven hoe deze vereniging zich inzet om de hinder te verminderen.

Het was een levendige en leerrijke bijeenkomst die ongetwijfeld een vervolg gaat krijgen. De lokale en regionale politiek mag het niet langer laten afweten en moet opkomen voor het recht van inwoners op een onverstoorde nachtrust!

Het bericht Drukbezochte PvdA thema-avond over geluidshinder Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 08-11-2019 10:05

De PvdA Heiloo vraagt regelmatig aandacht voor de toenemende geluidshinder van vliegverkeer. In de raadsvergadering van maandag 11 november deden we dat opnieuw, door een motie in te dienen waarin we het college van VVD-CDA-Heiloo2000 oproepen nu eindelijk eens werk te maken van de overlast door vliegverkeer boven Heiloo. Helaas is deze motie verworpen.

‘Succes op korte termijn is niet te verwachten’, antwoordde het college ons in april jl. al  (antwoord op artikel 33-vragen 24 april 2019). Dat vinden we een merkwaardig standpunt: er is geen enkele reden om de vlieghinder en vervuiling van vliegtuigen te moeten accepteren. Steeds meer burgers klagen over de overlast van vliegverkeer. Onzes inziens is het een urgent probleem dat vraagt om een daadwerkelijke oplossing.

Ernstige slaapverstoring door vliegtuigen

De Gezondheidsmonitor GGD Hollands Noorden meldt dat bijna 76% van de bewoners in Heiloo geluidshinder door vliegverkeer ondervindt en dat ruim 35% deze hinder als ernstig ervaart. De GGD schat dat voor circa 4100 burgers in Heiloo, dit leidt tot ernstige slaapverstoring.

Wat wij willen

Schiphol moet volgens ons aantoonbaar de huidige hinder (geluid en vervuiling) verminderen voor bewoners van Heiloo maar ook voor bewoners uit de gehele regio gemeenten.

Het gaat om aanzienlijke hinder op twee gebieden:

vermindering van CO2-/ (ultra) fijnstof-/ stikstof uitstoot; vermindering geluidshinder.

In de motie die we op 11 november indienen verzoeken we het college om uiterlijk voor het tweede kwartaal van 2020 met een (regionaal) plan van aanpak te komen voor de bestrijding van overlast door Schiphol.

Laag over Heiloo

Vliegtuigen komen vaak erg laag over Heiloo aanvliegen. Onbegrijpelijk laag als je bedenkt dat we hier 35 kilometer van Schiphol vandaan zitten. De minimale vlieghoogte boven Heiloo is 609 m, maar regelmatig wordt er lager gevlogen.

Dat leidt tot veel geluidsoverlast. bovendien heeft het zo laag aanvliegen boven het kwetsbare Natura 2000 gebied van het Noord-Hollands duinreservaat, extra milieubelasting tot gevolg.

Nu is het moment van actie

In de Luchtvaartnota 2020-2050 geeft de minister van Infra- structuur en Waterstaat aan na 2020 het aantal vluchten van en naar Schiphol te willen verhogen van 500.000 naar 540.000 per jaar. De bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2019-2022 d.d. april 2019, is in juni door het CDA/VVD/Heiloo2000-college goedgekeurd. In de commissie en de raad is deze bestuurlijke agenda niet besproken. Op 10 september heeft het Ministerie van I&W de Notitie Reikwijdte en Detailniveau luchtruimherziening gepubliceerd als startpunt voor de inspraak plan Milieueffectrapportage. Nu deze besluitvorming voorligt met een impact voor vele jaren, is dit het momentum om voor Heiloo en de regio duidelijk te maken dat het vliegverkeer niet moet groeien maar juist moet krimpen!

Het bericht Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA VVD Ridderkerk 21-10-2019 05:37

Op 22 november 2018 heeft de raad unaniem een motie aangenomen van de PvdA Ridderkerk, de VVD en andere partijen over het nemen van geluid- en luchtmaatregelen langs de A15 bij het Oosterpark. In deze motie werd het college gevraagd om in overleg met 3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners een overzicht op te stellen van maatregelen die de leefbaarheid in dit gebied structureel kunnen verbeteren. De leefbaarheid die door het toenemende wegverkeer en na de bomenkap in het Oosterpark verder onder druk staat.

Als VOORBEELDEN van mogelijke maatregelen noemde de motie het plaatsen van een lucht- en geluidscherm of het aanleggen van een (groene) geluidswal.

Een jaar later is het onderzoek afgerond. Het is een degelijk onderzoek, maar bij de opdrachtverstrekking aan het ingehuurde onderzoeksbureau is het college een essentieel onderdeel ‘vergeten’. De beschrijving van andere (mogelijke) maatregelen dan combinaties van geluidschermen en wallen. Daar waar de motie óók nadrukkelijk om vroeg.

Het resultaat? Er kan vanavond nog geen keuze voor een oplossingsrichting worden gemaakt. In plaats daarvan stelt het college een vervolgonderzoek voor om te doen wat al gedaan had moeten worden. De wereld op zijn kop. Dat betekent vertraging en daarmee dat het geduld van onze inwoners verder op de proef wordt gesteld. Aan hen is negentien jaar geleden de belofte gedaan dat er geluidwerende maatregelen genomen zouden worden. Die belofte moet worden ingelost.

3VO.Biotoop en andere betrokken inwoners zijn blij met het onderzoek, maar hebben ook een aantal kritische kanttekeningen geplaatst. Zo vindt 3VO.Biotoop de vermindering van de geluidsoverlast aan de lage kant geschat. Eigen berekeningen laten een gunstiger beeld zien. Andere inwoners vinden de raming van de kosten aan de hoge kant. Het is daarom een wens van betrokkenen dat het vervolgonderzoek door een ander onderzoeksbureau wordt uitgevoerd. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat voor het vervolgonderzoek een ander onderzoeksbureau wordt ingehuurd?

In het onderzoek is geen aandacht besteed aan de vorm van het geluidsscherm. Het maakt voor het verminderen van de geluidsoverlast en het verbeteren van de luchtkwaliteit uit of er een reflecterend, absorberend of een begroeid scherm wordt neergezet. Vraag aan de wethouder: kunt u de toezegging doen dat in het vervolgonderzoek ook aandacht wordt besteed aan de vorm van een mogelijk geluidscherm?

Ik ga afronden. De PvdA Ridderkerk vindt het belangrijk dat in het vervolgonderzoek de vragen en suggesties van 3VO.Biotoop en andere inwoners worden meegenomen. Dat duidelijk is of andere instanties hun medewerking verlenen als er geluidwerende maatregelen op hun grond of wegdek moeten worden genomen. En dat er na afronding van dit onderzoek geen excuses meer zijn om besluitvorming langer uit te stellen. Het gaat om een gezondere leefomgeving voor onze inwoners. En daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan.

Het bericht Snelheid geboden bij gezondere leefomgeving Oosterpark (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Ontwerp Actieplan geluid 2018-2023. Bijdrage PvdA in Commissievergadering 12 september 2019 van Klaas Vos + Besluit gemeenteraad d.d. 26 september 2019.

PvdA PvdA Beverwijk 17-09-2019 15:44

De gemeenteraad van Beverwijk heeft op 26 september 2019 unaniem een motie aangenomen over het actieplan geluid 2018-2023.

De naam is gewijzigd in:

Actieplan Geluidshinder Wegverkeer 2019-2023.

Aanvankelijk zou het gewoon Actieplan Geluid gaan heten 2018-2023 . Door de nogal ruim interpreteerbare titel werden inwoners op het verkeerde been gezet. Het actieplan was inhoudelijk alleen op geluid van verkeer gericht en niet op andere geluidshinder, die in Beverwijk is.

De gemeente houdt binnenkort een expertmeeting (op 15 oktober a.s.) met betrekking tot het onderwerp geluid. Daar kunnen de raadsleden precies te weten komen, welk geluid een gemeente wel kan aanpakken en welk geluid niet. Stil asfalt gebruiken tegen bandengeluid van auto’s en vrachtwagen kan een gemeente. Maar er zijn ook geluidsbronnen waar vanuit de gemeente niks te doen is, denk aan luchtvaart, Tata en de mogelijke nieuwe brom van Tennet.

 

https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/bijdrage-2/

Bijdrage Klaas Vos d.d. 12 september 2019:

 

Geluidshinder is anno 2019 een grote bron van ergernis.

Overlast tegengaan  door geluidsoverlast te beperken van wegverkeer juicht de fractie van de PvdA dan ook alleen maar toe. Wij zijn dan ook blij met dit college voorstel. Daarnaast onze complimenten met betrekking tot  de opdracht naar en de rapportage van de omgevingsdienst IJmond Ontwerp-Actieplan Geluid, spoor- en wegverkeer. De Omgevingsdienst IJmond vermeldt in hoofdstuk 6 van haar rapportage : Luchtvaartlawaai Schiphol en benoemt de inzet van de gemeente, onze gemeente.

Jammer vinden wij dat het huidige voorstel alleen het beperken van verkeerslawaai behelst en niet breder is getrokken. Wellicht komt dit nog op korte termijn en is een aanleiding het te realiseren trafo station op de Zeestraat van Tennet ?

Ook zijn wij als PvdA fractie verbaasd , dat in het voorstel wordt vermeld dat het treffen van maatregelen voor deze vorm van overlast niet wettelijk verplicht is. Verderop in het voorstel bij eerdere besluiten : vaststelling geluidskaarten in 2017, wordt namelijk als motivering van het besluit aangegeven : voldoen aan de wettelijke verplichtingen volgens artikel 11.12 Wet milieubeheer en het beperken van hoge geluidsbelasting. Wij vragen ons af betrof dit alleen het maken van geluidskaarten of ……..,graag een antwoord hierop

Ook nog 2 opmerkingen van PvdA -zijde:

-het raadsvoorstel is gedateerd, 2018-2019,wellicht is het beter 2018 te wijzigen in 2019?

-geluid op zich is (hedendaags) een grote bron van overlast! Naast verkeerslawaai valt ook d te denken aan industrie,-waaronder lawaai van trafostations, vliegtuiglawaai. Is het niet beter alle deze vormen van lawaai tegen het licht te houden cq verder in kaart te brengen en de gewenste of nodige maatregelen op een rij te zetten?

Het totale Raadsvoorstel wordt in de Raadsvergadering van 26 september 2019 besproken en mogelijk vastgesteld.

Het bericht Ontwerp Actieplan geluid 2018-2023. Bijdrage PvdA in Commissievergadering 12 september 2019 van Klaas Vos + Besluit gemeenteraad d.d. 26 september 2019. verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Gedeputeerde Staten willen niets doen aan geluidsoverlast N307 in Bovenkarspel

PvdA PvdA Stede Broec 16-03-2019 10:57

BOVENKARSPEL Bewoners van de wijk Broekerschans in Bovenkarspel hoeven voorlopig niet te rekenen op een oplossing voor de geluidsoverlast die zij ervaren door het toegenomen verkeer op de N307 langs hun woningen. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zeggen dat ’andere maatregelen niet genomen worden’ omdat hier al stil asfalt ligt en daarmee wordt voldaan aan de …

Read More "Gedeputeerde Staten willen niets doen aan geluidsoverlast N307 in Bovenkarspel"

Waardedaling honderden woningen door aanvliegroutes Lelystad ‘onacceptabel’ vindt PvdA

PvdA PvdA Overijssel 24-09-2018 08:11

Het is ‘absoluut onacceptabel’ dat honderden huizen fors in waarde dalen zodra Lelystad Airport opengaat. Dat vindt Hans Nooter van de PvdA Overijssel. Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat huiseigenaren in Kampen, Zwolle en Mastenbroek te maken krijgen met waardedalingen tot ruim vijf procent zodra de laagvliegroutes over de Kop van Overijssel in gebruik worden genomen.

“Honderden mensen in met name Zwolle en Kampen krijgen straks niet alleen te maken met geluidsoverlast, ze krijgen ook nog een financiële klap na – enkel en alleen omdat een groot bedrijf als Schiphol uit z’n voegen barst. Dit is waanzin. Het toont opnieuw de dwaasheid aan van het haastig en ten koste van alles willen openen van Lelystad Airport.”

Volgens de onderzoekers valt het effect op de waarde van de woningen wel mee. “Daar zijn wij het volstrekt niet mee eens,” zegt Nooter. “Voor de mensen onder die aanvliegroutes is het de zoveelste dreun. Ze zijn niet gehoord, niet serieus genomen, krijgen te maken met herrie in de lucht en nu worden ze ook nog eens in de portemonnee geraakt. Het gaat van kwaad tot erger. Wanneer komen we tot de slotsom dat echt eerst het luchtruim opnieuw ingedeeld moet worden vóórdat er überhaupt sprake kan zijn van vliegen op Lelystad? Wie gaat al deze mensen compenseren voor de waarde die hun huis verliest? Daarop willen wij zo snel mogelijk klinkklare antwoorden.”

In december 2017 spraken provinciale staten van Overijssel unaniem uit dat eerst een herindeling van het luchtruim moest plaatsvinden voordat er extra vliegbewegingen plaatsvinden van en naar Lelystad Airport

Het bericht Waardedaling honderden woningen door aanvliegroutes Lelystad ‘onacceptabel’ vindt PvdA verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA voorstel tegen geluidshinder Zegersloot afgewezen

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 25-02-2018 21:01

 

Omwonenden van het gebied Zegersloot hebben veel last van geluidhinder uit het gebied.

De hinder wordt veroorzaakt door een toenemend aantal evenementen, maar ook door feesten van sportverenigingen en door mensen die individueel in het park versterkte muziek aan zetten.

De Partij van de Arbeid wil daar wat aan doen.

De gelegenheid daarvoor was bij de gemeenteraadsvergadering op 22 februari 2018. Toen was het bestemmingsplan Alphen Stad aan de orde waarin ook de evenementen in de stad worden geregeld. De gemeente moet die in een bestemmingsplan regelen als ze een structureel karakter hebben.

Incidentele evenementen hoef je niet in een bestemmingsplan te regelen: dan gaat het vooral om veiligheid en openbare orde. Dat kan goed geregeld worden met een evenementenvergunning.

Steeds terugkerende evenementen moeten wel in het bestemmingsplan worden geregeld: dan moet namelijk worden afgewogen of die evenementen ruimtelijk wel passen bij wonen en bijvoorbeeld natuur. Vaak gaat dat niet samen omdat evenementen veel geluidsoverlast en verkeer veroorzaken.

Het college had voorgesteld steeds terugkerende evenementen op vier locaties in Zegersloot in het bestemmingsplan Alphen Stad te regelen.

De Partij van de Arbeid was het daarmee eens, maar omdat vooral de geluidhinder totaal onvoldoende werd beperkt, hebben we een eigen voorstel ingediend.

Individuele lawaaimakers in het park kunnen niet door een bestemmingsplan worden tegengehouden: daar moet gewoon streng worden gehandhaafd.

Evenementen en feesten van verenigingen kunnen prima worden geregeld.

Maar dat had het college niet gedaan!

Nu al hebben de mensen last van geluid van evenementen en van verenigingen. Het voorstel van het college betekent dat dat wordt verergerd; Het voorstel van het college luidt dat in het Zegerslootgebied maar liefst 69 (!!) evenementen per jaar mogen worden gehouden op vijf locaties. Dat staat in artikel 38.2 Van die 69 evenementen zijn er 27 grote (A), 30 middelgrote (B) en 12 kleine (C). Dat betekent dat het volgens het bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt dat op 69 dagen per jaar zowel overdag als ’s avonds geluidsoverlast op de woningen wordt veroorzaakt door 57 (middel)grote evenementen van 80 dB(A) en 95 dB(C) – lage bastonen –  en ook door 12 kleine evenementen van 70 dB(A). (deze geluidsnormen staan op blz. 9 van het Evenementenbeleid die in het bestemmingsplan worden bedoeld). Dat is nog niet alles: elke sportvereniging mag 6 maal per jaar buiten versterkte muziek maken met dezelfde geluidsbeperking als bij een (middel)groot evenement.

Dit bestemmingsplan Alphen Stad maakt aldus ruimtelijk een situatie mogelijk waardoor de bewoners een absurde hoeveelheid geluidsoverlast moeten verduren.

De enige beperking in het plan (een rustweek als in een week een meerdaags evenement plaats vindt) stelt niets voor: een klein evenement mag ter plaatse tóch en een (middel)groot evenement mag even verderop wel in de ‘rust’week.

Bewoners zullen door deze regeling waarschijnlijk planschade bij de gemeente gaan claimen.

De Partij van de Arbeid heeft de gemeenteraad voorgesteld dit alles anders te regelen:

De gemeenteraad stelt de geluidsruimte vast voor de woningen: de mensen weten dan precies hoeveel geluidsoverlast zij dan in totaal per jaar te verduren krijgen. Dat totaal is in ieder geval drastisch minder dan nu. Evenementen en feesten mogen alleen na vergunning. Aan de hand van de aanvragen vergunningen wordt de geluidsruimte eerlijk over het jaar en over de aanvragers verdeeld. Stille evenementen en feesten buiten zonder versterkte muziek worden niet beperkt.

De gemeenteraad heeft dit voorstel afgewezen. Veel partijen wilden het evenementenbeleid evalueren. Gek genoeg wilden ze wel al dit bestemmingsplan vaststellen: dat wil dus zeggen dat ze eerst het besluit wilden nemen en daarna pas wilden nadenken of dat wel goed was. De verkeerde volgorde.

Het voorstel van de PvdA tot geluidsbeperking werd dus afgewezen. De SP en RijnGouweLokaal stemden vóór. Alle andere partijen tegen.

 

Het bericht PvdA voorstel tegen geluidshinder Zegersloot afgewezen verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Gemeenteraadsverkiezingen 2018: we zijn er klaar voor

PvdA PvdA Eijsden-Margraten 13-02-2018 09:21

De ledenvergadering van de PvdA heeft in december niet alleen als lijsttrekker voor de komende gemeenteraadsverkiezingen Wiel Blezer gekozen, maar ook de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vastgesteld en nieuwe bestuursleden gekozen.

De kandidaten waarmee de PvdA de verkiezingen in Eijsden-Margraten in gaat, zijn: 1. Wiel Blezer, Margraten 2. Jef Gilissen, Eijsden 3. Jean Schrijen, Mheer 4. Casper Kikken, Noorbeek 5. Marianne Sepp, Rijckholt 6. Jo Custers, Banholt 7. Bea Tilanus, Mheer 8. Carrie Vissers-Martens, Gronsveld 9. Bets van de Abbeele, Gronsveld 10. Jo Bisscheroux, Margraten 11. Harry Fekkers, Oost Maarland 12. Odile Wolfs, Rijckholt

De kandidaten komen verspreid uit de verschillende kernen in de gemeente, er zijn ervaren en nieuwe mensen, er zijn raadsleden, burgerraadsleden en oud-bestuurders. Kortom een mooie mix van geëngageerde plaatsgenoten. Het nieuwe bestuur van de PvdA bestaat uit Harry Fekkers, voorzitter , Bea Tilanus, secretaris en Marianne Sepp. Na de verkiezingen in maart zal het bestuur verder uitgebreid worden met leden uit Gulpen-Wittem. De afdelingen Eijsden-Margraten en Gulpen-Wittem smelten dan samen tot PvdA Mergelland.

Het bestuur van PvdA Eijsden-Margraten, Harry Fekkers, Bea Tilanus, Marianne Sepp

Het bericht Gemeenteraadsverkiezingen 2018: we zijn er klaar voor verscheen eerst op PvdA Eijsden/Margraten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.