Nieuws van politieke partijen in Overijssel inzichtelijk

13 documenten

CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen

PvdA PvdA CDA Overijssel 25-05-2020 20:55

Met de hogesnelheidstrein vanuit Zwolle naar Parijs of Londen lijkt een utopie, maar het kan volgens fractievoorzitter Jan Nabers van CDA Zwolle weleens realiteit worden. Hij bedacht het omdat de treinen van Thalys en Eurostar in plaats van te ‘overnachten’ in Amsterdam dat ook wel in Zwolle kunnen doen. Waardoor het mogelijk wordt om ’s morgens vroeg met de trein via Amsterdam en Brussel naar Parijs of Londen te reizen. Een aantrekkelijk alternatief voor auto en vliegtuig.

Inmiddels is duidelijk dat de Nederlandse Spoorwegen er positief tegenover staat. Er zijn evenwel meer partijen bij betrokken, zoals de gemeente Zwolle, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en natuurlijk Thalys en Eurostar.

De Statenleden Bart van Moorsel (CDA) en Hans Nooter (PvdA) zien voor de provincie een verkennende rol weggelegd. Zij vragen Gedeputeerde Staten om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan en ook te bezien of de drie noordelijke provincies het idee voor internationaal treinen vanuit Zwolle willen ondersteunen.

Van Moorsel en Nooter stellen de volgende vragen aan GS:

Bent u het met PvdA en CDA eens dat met een verbetering van internationale treinverbindingen het vliegverkeer binnen Europa kan worden teruggedrongen? Vindt u het een reële gedachte om de bestaande internationale treinverbinding van Amsterdam naar Londen en Parijs door te trekken tot aan Zwolle? Bent u bereid samen met de gemeente Zwolle, het ministerie van I&W, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail deze uitbreiding van de dienstregeling van Thalys en Eurostar, te beginnen met de overnachtende treinen in Amsterdam, nader te verkennen? Ziet u mogelijkheden om voor dit plan steun te verwerven bij de noordelijke provincies, zodat hierin gezamenlijk kan worden opgetrokken? Bent u bereid bij een volgend bestuurlijk overleg met de minister van I&W de mogelijkheid van het uitbreiden van de dienstregeling met een internationale treinverbinding van Zwolle naar Loden en/of Parijs te agenderen?

Het bericht CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Afgelast – Algemene Ledenvergadering op zaterdag 14 maart

PvdA PvdA Overijssel 03-03-2020 13:47

Helaas hebben we in verband met het coronavirus moeten besluiten om de gewestelijke vergadering van aanstaande zaterdag 14 maart te annuleren.

We hopen de vergadering op een later moment te kunnen houden en zullen je daar dan over informeren.

 

 

Op zaterdag 14 maart vanaf 10.00 uur houdt de PvdA Overijssel de gewestelijke vergadering in de Fabriekstuin in het Twentecentrum in Almelo. Je bent van harte welkom.

Vanaf 9.30 uur kun je terecht in de Fabriekstuin voor een kop koffie of thee. De Fabriekstuin is gevestigd in het Twenthecentrum aan het Twenteplein 1B, tegenover het station in Almelo. Prima bereikbaar per openbaar vervoer dus. Kom je met de auto, dan kun je parkeren achter de slagboom op het terrein van het Twentecentrum. Je krijgt tijdens de vergadering een uitrijkaart.

Om 10.00 uur starten we met de vergadering. Het eerste uur staat in het teken van de statutaire zaken. We behandelen dan onder andere de jaarrekening en de politieke actualiteit.

Thema Openbaar Vervoer

Van 11.00 tot 12.00 uur bespreken we het thema openbaar vervoer: Hoe zorgen we voor goed en betaalbaar openbaar vervoer in Overijssel? Hoe houden we het platteland en de steden bereikbaar voor iedereen? Statenlid Hans Nooter neemt ons mee in de actualiteit rond openbaar vervoer in Overijssel. Voorzitter Ellen Pot van ROCOV vertelt over hoe zij met ROCOV opkomt voor de belangen van de reiziger. We gaan in gesprek over de toekomst van het openbaar vervoer. Wat zijn onze prioriteiten, hoe houden we goed en betaalbaar openbaar vervoer en hoe kunnen we daar vanuit de gemeenten en provincie samen aan werken?

De volledige agenda treft u hier. Het verslag van de volgende vergadering is hier te vinden.

Is vervoer een probleem? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we een oplossing.

Graag tot ziens op 14 maart!

Het bericht Afgelast – Algemene Ledenvergadering op zaterdag 14 maart verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Betrouwbaarheid Provinciaal bestuur geschaad door beperken onderzoek trein Berlijn. SP vraagt interpellatiedebat aan.

SP SP Overijssel 24-01-2020 12:35

De SP-fractie in de Provinciale Staten wil opheldering over berichten dat een onderzoek naar het verkorten van de reistijd van de treinverbinding naar Berlijn beïnvloed is door verschillende Duitse steden. Verschillende media berichten over een onderzoek van Radio Reporter waaruit zou blijken dat onder druk van verschillende Duitse steden, waaronder Bad Bentheim, niet onderzocht is wat de tijdswinst zou zijn als er in deze plaatsen niet langer gestopt zou worden.

 

Door druk uit te oefenen op een onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn, werden een aantal (onwenselijke) opties niet onderzocht, zo luidt de conclusie van “Reporter Radio”. Hierdoor zou het onderzoek waardeloos worden en is zowel de betrouwbaarheid van de overheid als van het bedrijf dat het onderzoek deed geschaad.

 

De SP-fractie wil opheldering over deze situatie en vraagt een interpellatiedebat aan, gesteund door andere partijen van Provinciale Staten. Wanneer de conclusies van Reporter Radio blijken te kloppen, zou het onderzoek opnieuw moeten worden uitgevoerd, of op zijn minst aangevuld met de ontbrekende informatie vindt de SP-fractie. SP-fractievoorzitter Harry Broekhuijs: “Het is uiterst kwalijk dat belangen aan de voorkant van een onderzoek meegewogen worden. De onderzoeksvraag is daardoor verandert en dat is onwenselijk. Hier lijkt duidelijk sprake van “Wie betaalt, bepaalt”. Reizigers die smachten om een snellere verbinding moeten hierdoor nog langer wachten. Ook roept dit de vraag op of de provincie Overijssel vaker onderzoeken op deze manier aanpast”

 

Tussen plan en praktijk

PvdA PvdA Overijssel 19-12-2019 10:18

In het provinciaal bestuur en ook bij andere overheden is sprake van dualisme: de Staten geven de richting en stellen de begroting vast, het dagelijks bestuur voert daarna onze besluiten uit.

Dat betekent dat wij ons als Statenleden richten op het formuleren van uitgangspunten. We leggen bijvoorbeeld vast hoe wij willen dat het openbaar vervoer in onze regio wordt geregeld. We nemen daarbij als provinciale staten geen beslissingen over individuele bushaltes en ook niet over de kleuren op de trein. Wel besluiten we over investeringen in bijvoorbeeld elektrificatie van het spoor, de vormgeving van het busnet, dat bus en trein voor iedereen toegankelijk moeten zijn én hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. Voor de uitvoering van die beslissingen moeten we ervan uit kunnen gaan dat de mensen van de praktijk de juiste keuzes maken, en dat ze dat in overleg met betrokkenen doen.

Helaas gaan er tussen plan en praktijk soms dingen mis. In de laatste vergadering van provinciale staten van dit jaar kwamen een aantal voorbeelden van zulke missers langs waarover ik me verbaasd heb. Zo hoorde ik van buschauffeurs dat in de nieuwe bussen die vanaf 2021 gaan rijden geen radio meer wordt geïnstalleerd. De provincie, zo werd gezegd, zou dat als opdrachtgever voor openbaar vervoer niet nodig vinden. Nu had ik bij de eerder uitgangspunten voor de aanbesteding van de busconcessies juist veel aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Normale pauzes, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, behoud van volwaardige banen. Hoe vreemd is het dan om te horen dat de radio op initiatief van de vervoerder uit het nieuwe busmaterieel wordt gelaten. Tja, die radio hadden we inderdaad niet specifiek voorgeschreven…

Nu is een radio voor een buschauffeur gewoon een prettig gegeven tijdens de rit. Het helpt een beetje bij de stress in het verkeer en het halen van de vaak strakke schema’s. Na vragen van mijn kant heeft de gedeputeerde beloofd de vervoerder hierop aan te spreken. Van de provincie mag de radio in de bus blijven. Van de reizigers ook, zag ik de volgende dag bij Hart van Nederland. Maar toch.

Iets soortgelijks geldt voor het toilet in de trein. Ook hier verwacht je dat de aanwezigheid van een wc een algemeen geaccepteerde standaard is die niet door ons voorgeschreven hoeft te worden. Toch is in eerdere periodes een reeks treinen geïntroduceerd die geen toilet aan boord hebben. In Overijssel is dat gelukkig beperkt tot een handvol treinen op het traject Almelo – Hardenberg. Dat is een rit van 24 minuten of korter, afhankelijk van de bestemming. In Gelderland zijn echter een flink aantal trajecten van meer dan een uur reistijd zonder wc. Terecht dat belangen en patiëntengroepen zich daarover roeren.

Gelukkig hebben we (rolstoeltoegankelijke) toiletten wél vastgelegd in onze Nieuwe Uitgangspunten voor het Spoor in Overijssel. Voor Almelo – Hardenberg is de voorlopige (en zeker niet optimale) oplossing dat GS naar NS stappen om de stations in Oost Nederland comfortabeler te maken. Dat betekent hopelijk op korte termijn koffie, ov-fietsen én wc’s op stations die deze voorzieningen nu niet hebben. Dat zou al helpen.

Kortom, we doen als fractie ons best aan de voorkant zo goed mogelijk te sturen en waar nodig later bij te sturen. Houd ons echter scherp, we hebben de ogen, oren en praktische van onze burgers en partijgenoten hard nodig!

Ik wens iedereen heel prettige dagen en een gezond en voorspoedig 2020.

Het bericht Tussen plan en praktijk verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-07-2019 09:07

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-thuiskomgarantie-voor-treinreizigers-via-zwolle/

J. Bakker / Flickr

Door werkzaamheden aan het spoor ontstaat er onzekerheid bij treinreizigers van, naar en via Zwolle. De laatste aansluitingen op de dag kan de Nederlandse Spoorwegen (NS) namelijk niet garanderen. De PvdA in de provincies Fryslân en Overijssel vinden dat er sprake moet zijn van een thuiskomgarantie voor reizigers en eisen opheldering.

Reizigers de dupe

“Met slechts één spoorwegverbinding via Zwolle is de bereikbaarheid van het noorden kwetsbaar”, stellen Edou Hamstra (PvdA Fryslân) en Annemieke Wissink (PvdA Overijssel). “Het verbeteren van het spoor is goed, alleen mogen late reizigers er niet de dupe van worden.” De Statenleden roepen de bestuurders van de NS en de provincies Fryslân en Overijssel op om gezamenlijk een oplossing te bedenken. Ze benadrukken dat het noorden ook tijdens werkzaamheden goed bereikbaar moet blijven. Mocht het nodig zijn, dan oppert de PvdA het inzetten van extra taxi’s als korte termijn oplossing.

Het bericht PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Antwoord vragen Grote Kolksluis Zwartsluis en treinstation Staphorst

SGP SGP Overijssel 28-02-2019 00:00

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 27 februari 2019 zijn door de SGP-fractie  een tweetal vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten (GS).

Open houden van de Grote Kolksluis in ZwartsluisFractievoorzitter Dirk van Dijk stelde vragen over het open houden van de Grote Kolksluis in Zwartsluis. Daarbij verwees Van Dijk naar de recente handtekeningenactie, waarbij de wens van de veel inwoners is geuit om De Grote Kolksluis in Zwartsluis in werking te laten blijven, inclusief onderhoud en deze sluis zo mogelijk op de monumentenlijst te krijgen. De gedeputeerde, Bert Boerman, heeft aangegeven dat het college van GS het belang van het open houden van de Grote Kolkluis inziet en wil bezien welke mogelijkheden er zijn om deze verbinding open te houden. De gedeputeerde heeft toegezegd dit op korte termijn bij Rijkswaterstaat aan te kaarten.  Treinstation in StaphorstStatenlid Gert Harm ten Bolscher stelde vragen over de mogelijkheid om (nu dankzij de inzet van nieuwe treinen de reistijd per sprinter van Zwolle naar Groningen met 4 minuten wordt gereduceerd) een treinstation in Staphorst te realiseren. Gedeputeerde Bert Boerman heeft in zijn antwoord aangegeven dat het college van GS de wens voor een station in Staphorst bestuurlijk al op de agenda heeft staan. Wel gaf de gedeputeerde te kennen dat er meer speelt dan de vier minuten tijdswinst alleen:  hij benoemde onder andere de aanstaande spoorverdubbeling en de wens tot dertig minuten versnelling van treinverbindingen tussen de randstad en de noordelijke provincies. Ook moet er gekeken worden naar de mogelijkheden binnen de dienstregeling, de bezetting en de investerings- en exploitatiekosten van een station in Staphorst. Concreet heeft de gedeputeerde toegezegd de mogelijkheden van dit station te willen onderzoeken en de vier minuten tijdswinst mee te nemen in de overwegingen.

Leefbaarheid Bergentheim

SGP SGP Overijssel 14-01-2019 00:00

Op 11 januari 2019 heeft de SGP-fractie, op uitnodiging, een werkbezoek gebracht aan Plaatselijk Belang Bergentheim. In buurthuis ‘Veur Mekaar’ is gesproken met bestuursleden Arend Jan ten Brinke en Bennie ten Brinke, waarbij laatstgenoemde ook bestuurslid is van het buurthuis. /r/bbbb483749c964d2aafc742c812f7633?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fleefbaarheid-bergentheim%2F10125&id=3b6f76652f999f56096d815737c7a4ee231b7620

Tijdens het gesprek kwamen verschillende onderwerpen aan de orde. De weerslag van het gesprek over het resultaat van de burgerparticipatie en de twee speerpunten ‘bereikbaarheid’ en ‘leefbaarheid’ komen hieronder beknopt aan de orde. 1. Resultaten van burgerparticipatie De heren Ten Brinke hebben laten zien dat burgerinitiatieven tot prachtige resultaten kunnen leiden. Zo is buurthuis ‘Veur Mekaar’ in het centrum van Bergentheim daar resultaat van. Het wordt beheerd door inwoners van het dorp, vóór de inwoners van het dorp. In het buurthuis krijgen oudere en jongere dorpsbewoners de mogelijkheid om met elkaar activiteiten te ondernemen. Verschillende groepen dorpsbewoners leren elkaar in het buurthuis beter kennen, waardoor de leefbaarheid van het dorp beter wordt. Daarnaast hebben vertegenwoordigers van bewonersorganisaties en verenigingen mede gezorgd voor het definitieve ontwerp en de herontwikkeling en van het Bastingplein.

/r/bbbb483749c964d2aafc742c812f7633?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fleefbaarheid-bergentheim%2F10125&id=3b6f76652f999f56096d815737c7a4ee231b76202. Bereikbaarheid met openbaar vervoerEen speerpunt van Plaatselijk Belang Bergentheim is de bereikbaarheid van het dorp. Bereikbaarheid is dé basis-eis voor ondernemerschap en voor leefbaarheid van het dorp. Hoewel Bergentheim aan het spoor ligt en er per etmaal 128 treinkruisingen plaatsvinden, is er geen treinstation in het dorp en vertrekken de laatste bussen om 19.00 uur. In het weekend rijden er helemaal geen bussen. Bereikbaarheid is echter essentieel voor gezond vestigingsklimaat van bedrijven en hoger opgeleide arbeidskrachten die elders werken, maar ook voor algemene leefbaarheid en sociaal gevoel. Het is een uitdrukkelijke wens om in Bergentheim een treinstation te verwezenlijken. Door de ontwikkelingen met de elektrificatie van de lijn Almelo – Mariënberg / Hardenberg en de snelheidsverhoging die daarmee gepaard gaat kan Bergentheim mogelijk worden ingepast. Daar de elektrificatie waarschijnlijk nog enkele jaren zal duren, doet Plaatselijk Belang Bergentheim een klemmend beroep op de provincie voor spoed en (in de tussentijd) structureel beter busverkeer naar nabijgelegen treinstations.3. LeefbaarheidEen tweede speerpunt is de leefbaarheid in Bergentheim, met name als het gaat om huurappartementen voor oudere inwoners. Door de verkoop van relatief grote woningen op grote percelen is het voor veel inwoners -gezien de eisen op inkomensvlak- niet mogelijk om de beschikbare ouderenappartementen te huren. Hierdoor moeten veel ouderen, die hun leven lang in Bergentheim hebben gewoond, tegen hun zin uitwijken naar elders. Plaatselijk Belang Bergentheim zou graag zien dat, in overleg met de wooncorporatie en de provincie, hiervoor oplossingen worden gezocht.4. RecapitulerendDe Statenleden van de SGP tonen begrip voor de besproken problematiek en hebben kennisgenomen van de wensen. Ook is toegezegd dat de SGP zodra zich daarvoor een geschikte mogelijkheid aandient (a.) zal pleiten voor een spoedige elektrificatie van het treinverkeer en (b.) dat de bereikbaarheid van Bergentheim en andere achterliggende gebieden onder de aandacht zal worden gebracht in de Statencommissie Verkeer en vervoer.

Station Stadshagen gaat in december 2019 open

PvdA PvdA Overijssel 21-12-2018 11:37

Reizigers kunnen uiterlijk vanaf december 2019 in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen. Dat zei gedeputeerde Bert Boerman op een persconferentie van de provincie samen met de gemeenten Zwolle en Kampen. Door een aantal aanpassingen op en rond het spoor wordt het toch mogelijk dat het Kamperlijntje stopt op Stadshagen. Het is goed dat daar nu duidelijkheid over is, want het was de hoogste tijd dat er een gezamenlijke oplossing kwam. Het blijft wel treurig dat de lijn pas twee jaar te laat op het nieuwe station stopt. Wat nog moet blijken is hoe houdbaar en betrouwbaar de dienstregeling zal zijn. Bovendien zijn we benieuwd wie de voorgestelde maatregelen moet betalen.

In december van 2017 bleek dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur. Daardoor werd een stop op station Zwolle Stadshagen onmogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail verschillende oplossingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen: provincie, gemeenten, ProRail en spoorwegmaatschappij Keolis. Zij constateerden eerder al dat het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden tussen de 35 en 100 miljoen euro zou kosten.

Maatregelen

Als het Kamperlijntje niet sneller kan rijden moet ergens tijd teruggewonnen worden om toch op dezelfde dienstregeling te kunnen rijden. Daarom neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Het gaat om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen.

Het bericht Station Stadshagen gaat in december 2019 open verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Overgangen

PvdA PvdA Overijssel 23-09-2018 08:27

Vanuit mijn keukenraam kan ik het spoor zien. De treinen rijden voorbij en nemen mijn gedachten mee naar het verschrikkelijke treinongeluk in Oss, deze week. Vier kinderen bruut weggerukt uit het leven. Het is het ergste dat een mens kan overkomen, het verlies van een kind.

Terwijl ik door het raam staar, moet ik denken aan een gesprek met wat buren over ‘ons’ spoor. Sinds een maand rijden er nu elektrische treinen rijden. Geen dieseldampen meer, de trein is schoner en sneller. En over dat laatste waren er zorgen in onze straat. Wordt het onveiliger? Hoe hard rijden ze hier voorbij? Kan je met de fiets of lopend wel veilig het spoor passeren?

Met die vragen ben ik naar de projectleider bij de provincie gestapt. Alles bleek doorgenomen en overal was en is een antwoord op. De conclusie is duidelijk: ja, dit is veilig. Maar toch wringt het, want áls het mis gaat, dan zijn de gevolgen vreselijk. Het gruwelijke drama is daar het treurige bewijs van.

De treinen rijden inmiddels al een maandje heen en weer. Aan de ene kant ben ik trots. De PvdA heeft zich hier hard voor gemaakt. Mooie schone treinen die mensen bijna een kwartier sneller van Enschede naar Zwolle brengen en weer terug. Aan de andere kant ben ik me meer bewust dan ooit dat we de risico’s bij overwegen maximaal moeten beperken. Kortom, een nieuw doel; zo snel mogelijk alle overwegen opheffen.

Het bericht Overgangen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Klachtenmeldpunt D66: volwaardige intercity Zwolle-Enschede

D66 D66 Overijssel 18-02-2018 15:46

Gedwongen overstap Raalte leidt tot veel problemen.

Op het traject Zwolle-Enschede is er in de spits vaak geen ruimte voor reizigers. De spooroptimalisatie bij Zwolle is nog niet rond. Reizigers moeten daardoor in Raalte noodgedwongen overstappen op de stoptrein en daarin is vaak geen plek meer. Dat betekent dat mensen uit Raalte en Heino niet meekunnen. Met alle gevolgen van dien. D66 Overijssel en D66 Raalte willen dat er een volwaardige intercity komt op het spoortraject Zwolle-Enschede.

 

Gerrit van Hofwegen (Statenlid D66 Overijssel): ‘Door het vastlopen van de optimalisatie van het spoor tussen Zwolle en Enschede komt de verbetering van de hele lijn niet van de grond. Inzet van D66 is altijd geweest om het spoor een aantrekkelijk alternatief voor de weg te laten zijn. Door het uitblijven van een spitstrein tussen Zwolle en Enschede wordt daar niet aan voldaan.’

 

D66 Raalte heeft een meldpunt geopend waar reizigers klachten kunnen doorgeven. Peter Moorman (raadslid): ‘We hebben in korte tijd een twintigtal meldingen ontvangen, vooral uit Heino. We hopen dat de reizigers blijven melden zodat we de omvang van de problemen tussen Raalte en Zwolle goed in beeld krijgen. D66 zet zich in voor volwaardige intercity tussen Zwolle en Enschede zodat ook mensen uit Raalte en Heino op een prettige manier met de trein kunnen reizen.

 

De Democraten roepen dan ook Keolis en Gedeputeerde Staten op om niet tot de zomer te wachten met het inzetten van een volwaardige intercitydienst tussen Zwolle en Enschede, maar nu al te starten met optimalisatie van de hele lijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.