Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

14 documenten

Perrons puilen uit: trappen Moreelsebrug dringend nodig

SP SP Utrecht 11-09-2019 20:22

Afgelopen dinsdag luidden Prorail en NS de noodklok over de toenemende drukte in de stationshal en op de perrons van Utrecht Centraal. In het AD kondigden zij aan maatregelen te nemen om die drukte beter de baas te worden. Een groot deel van de oplossing om de reizigersstromen te spreiden zien zij in het versneld aanleggen van perrontrappen en –liften aan de Moreelsebrug.  Iets waar de SP al sinds jaar en dag voor pleit.

Daarom dient de SP, samen met alle andere gemeenteraadsfracties, morgen mondelinge vragen in. Het college moet zo gauw mogelijk met alle betrokken partijen aan tafel om zo te komen tot een versnelde aanleg, vindt de voltallige raad. En dat kan, gezien de uitspraak van de Raad van State uit 2013, waarin staat dat de trappen er mogen komen als de veiligheid in het geding is. Het beroep van Klepierre (voorheen Cório) daarop werd afgewezen.   

Fractievoorzitter en woordvoerder Tim Schipper: “Klepierre is altijd de grote dwarsligger geweest. Door te blijven dreigen met miljoenenclaims hebben zij al die jaren de zaak getraineerd, bang als ze zijn dat de reizigers hun eigen winkels mijden. Maar nu de veiligheid van diezelfde reizigers door de drukte inderdaad op het spel staat is het hoog tijd dat die trappen er snel komen. Prorail luidt niet voor niets de noodklok.”   

Lees hier de mondelinge vragen.

Ruimte genoeg voor trappen aan de Moreelsebrug 

D66 mist nieuwe stations in plannen ProRail

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 25-04-2019 11:19

Steeds meer mensen willen in de stad Utrecht wonen. Utrechters en mensen die de stad bezoeken voor werk of vrije tijd moeten makkelijk van A naar B kunnen reizen. D66 Utrecht is verheugd met de aandacht van ProRail voor nieuwe treinstations. Maar de partij verbaast zich over de keuzes en mist een vooruitziende blik. Fractievoorzitter Jony Ferket: “ProRail zou meer ambitie moeten hebben. Er komen enkel oude plannen naar boven maar nergens wordt vooruitgekeken naar de grote woningbouwlocaties. Nu investeren in goede bereikbaarheid is beter dan achteraf repareren. Dat laatste is duurder en zorgt voor meer ongemak voor de bewoners.”

A12 zone D66 wil dat er op nieuwe bouwlocaties al rekening wordt gehouden met openbaar vervoer. Een treinstation, tramlijn of P+R zijn ideale oplossingen om de nieuwe wijken bereikbaar te houden. Jony Ferket: “Laten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten. Nieuwe stations en bestaande stations opwaarderen tot intercitystation zijn noodzakelijk voor nieuwe woonwijken.”

Op dit moment wordt hard gezocht naar voldoende plekken om de woningen te kunnen bouwen die de stad hard nodig heeft. Susanne Schilderman: “Er komen duizenden woningen bij op de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordt”.

Zoek de samenwerking Het grote minpunt van de agenda van ProRail is dat er nog geen geld is voor de plannen. Om deze ambitieuze plannen te realiseren zijn euro’s nodig en is een goede samenwerking vereist tussen gemeenten, provincie en het Rijk. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft D66 samen met de ChristenUnie schriftelijke vragen ingediend over de nog aan te leggen treinstations. Susanne Schilderman: “De Rijksoverheid en ProRail zullen ook met het benodigde geld over de brug moeten komen, er wordt al jaren te weinig geïnvesteerd in openbaar vervoer. Dat is de grote bedreiging voor het bouwen van meer woningen die we hard nodig hebben.”

Symposium CU provincie Utrecht met minister Schouten

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 08-02-2019 13:20

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1263580/923395/Plantjes.jpg

Maandagmiddag 11 februari organiseert de ChristenUnie Provincie Utrecht een interactief symposium waarin we de boeren en burgers uit de provincie met elkaar willen laten kennismaken. Naast minister Carola Schouten zullen o.a. ook smaakmakers van LTO en Natuurmonumenten Utrecht, en ook het Voedselbos Haarzuilens en Boer Bert de Leede uit Polsbroek (CU-kandidaat) aan het woord komen.Deze middag willen we afsluiten uitgebreide borrel van 100% streekproducten. Wil je mee-eten met ons? Geef het door via christenunie@provincie-utrecht.nl. 

Waar: Hoeve Wielrevelt, Thematerweg 10 te Haarzuilens

Wanneer: 11 februari 2019

Hoe laat: 15.00-17.30 uur

Opgeven: christenunie@provincie-utrecht.nl

Utrechts manifest voor minister Schouten

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 08-02-2019 13:17

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1263579/43795/Plantjes.jpgBoeren en burgers hebben elkaar nodig. Hamvraag is: hoe kan de provincie hieraan bijdragen? De ChristenUnie in de provincie Utrecht lanceert maandag 11 februari in het Utrechtse Voedselbos een manifest met concrete voorstellen. Dit zal worden overhandigd aan minister Schouten tijdens een symposium bij het Utrechtse Voedselbos.

Burgers die zelf boter, meel of melk halen bij de boer? Die tijd is voorbij. Door intensivering van de landbouw werd ons eten anoniem. En, onbekend heeft misschien ook wel onbemind gemaakt. Voor sommige burgers werd de boer een boeman. Maar, zonder boer geen eten op het bord. Zonder burgers geen eters aan tafel en geen kok in de keuken.  

Tijd om de kloof te overbruggen en drempels tussen boeren en burgers, tussen stad en platteland te verlagen. De hamvraag is echter, hoe doe je dat? En, wat kan de overheid daar aan bijdragen? De ChristenUnie in de provincie Utrecht schreef een manifest met concrete voorstellen. Tijdens een mini-symposium met minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zullen de Utrechtse plannen worden gelanceerd. 

Programma

Op het symposium zullen smaakmakers hun visie te geven. Allereerst is dat minister Schouten. Andere smaakmakers:

Boer/filosoof Jan Huijgen van de Eemlandhoeve in Bunschoten, winnaar van de Sicco Mansholtprijs. Wim Schippers, boer, landbouwingenieur en auteur van het boek ‘Boeren met ontzag’ Bert van Donselaar, melkveehouder en voorzitter van LTO Noord, Utrecht Jan Overweg vanuit de coöperatieve gebiedscommissies in de provincie Utrecht Claudia van Holsteijn van Natuurmonumenten

Gespreksleider is journalist en presentator Riekelt Pasterkamp. 

Het symposium is op maandagmiddag 11 februari van 15.00 tot 16.00 uur in Gasterij Wielrevelt, Thematerweg 10 in Utrecht. Inloop vanaf 14.30 uur.Aansluitend geeft initiatiefnemer Maarten Schrama een rondleiding door het Utrechtse Voedselbos. Tot 17.30 uur is er een netwerkborrel. 

Symposium CU provincie Utrecht met minister Schouten

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 07-02-2019 09:21

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1263579/43795/Plantjes.jpg

Maandagmiddag 11 februari organiseert de ChristenUnie Provincie Utrecht een interactief symposium waarin we de boeren en burgers uit de provincie met elkaar willen laten kennismaken. Naast minister Carola Schouten zullen o.a. ook smaakmakers van LTO en Natuurmonumenten Utrecht, en ook het Voedselbos Haarzuilens en Boer Bert de Leede uit Polsbroek (CU-kandidaat) aan het woord komen.Deze middag willen we afsluiten uitgebreide borrel van 100% streekproducten. Wil je mee-eten met ons? Geef het door via christenunie@provincie-utrecht.nl. 

Waar: Hoeve Wielrevelt, Thematerweg 10 te Haarzuilens

Wanneer: 11 februari 2019

Hoe laat: 15.00-17.30 uur

Opgeven: christenunie@provincie-utrecht.nl

Lessen van de Uithoflijn

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 21-12-2018 12:10

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1236081/43795/TramDonderdag 20 december sprak de gemeenteraad over de Uithoflijn. Vrijwel exact een jaar eerder, op 21 december 2017, ontving de gemeenteraad een brief van burgemeester en wethouders waarin stond dat er een akkoord was bereikt over de verdeling van de extra kosten van de Uithoflijn. Zowel de gemeente als de provincie moesten miljoenen extra betalen, in totaal 84 miljoen euro.

Dit leidde tot veel beroering bij de gemeenteraad en provinciale staten, en uiteindelijk tot een onderzoek van de rekenkamers van provincie en gemeente. Hun rapport ‘Samen Sturen’ kwam begin december uit. De hoofdconclusie is dat de bestuurlijke en ambtelijke aansturing van het project Uithoflijn en de informatievoorziening belangrijke tekortkomingen vertoonden. De gemeente Utrecht en de provincie Utrecht hebben bij de gezamenlijke aansturing van het project onvoldoende invulling gegeven aan het principe ‘beste voor het project’. Ook deden de rekenkamers een flink aantal aanbevelingen voor verbeteringen.

Motie van wantrouwen

Deze conclusies waren niet mals. Er is veel misgegaan. Tijdens het debat hierover herhaalde ChristenUnie-raadslid Jan Wijmenga de eerdere analyse van Jolande Uringa (raadslid tot maart 2018): ”Het is een ramp voor de stad, we zijn niet alleen veel geld kwijt, maar ook moeten er langer bussen door de stad rijden, met alle overlast daarvan, en is er voor reizigers naar het Science Park geen goed en snel openbaar vervoer.” Een aantal fracties dienden tijdens het debat een motie van wantrouwen in, gericht op wethouder Van Hooijdonk. De ChristenUnie steunde deze motie niet. Jan Wijmenga: ”Ik zie veel verbetering in de manier waarop het project wordt aangestuurd door de wethouder en de gedeputeerde. Ze zijn zeer serieus aan de slag gegaan. Ook zie ik geen aanwijzingen dat de wethouder de gemeenteraad bewust informatie heeft onthouden of informatie zou hebben gestuurd die niet waar was. Daarmee houd ik vertrouwen in deze wethouder.”

Ook een motie van afkeuring, ingediend door de hele oppositie, kreeg geen steun van de ChristenUnie. Wijmenga daarover: ”In andere gevallen zou dit een terechte motie zijn geweest. Maar ook de gemeenteraad heeft steken laten vallen. We zijn niet alert geweest op de signalen die we kregen dat het project verkeerd liep. Bovendien hebben we meerdere keren als raad ingestemd met het project, ook met zaken waarvan de rekenkamers nu tegen ons zeggen dat dat anders had gemoeten. Om dan alleen naar de wethouder te wijzen, dat vind ik niet eerlijk.” Beide moties kregen uiteindelijk geen meerderheid.

Vooruitkijken

De ChristenUnie wilde tijdens het debat niet alleen terugkijken, maar ook vooruit. Om met de aanbevelingen aan de slag te gaan, heeft Jan Wijmenga samen met een aantal andere partijen de motie ‘Lessen voor grote en complexe projecten’ ingediend. Deze motie is unaniem aangenomen. In de motie vraagt de raad om een Utrechtse variant op de landelijke ’Regeling grote projecten’. Hierin moeten duidelijke afspraken komen over de informatievoorziening van de gemeenteraad bij dit soort projecten en over de rol van adviesraden. Tijdens het werk aan Uithoflijn is er ook zo'n raad geweest, maar de Rekenkamers merken op dat er tekortkomingen zijn in de informatieverstrekking tussen raad, college en adviesraad.

Nu de motie is aangenomen zullen snel eerste stappen worden genomen, zoals de organisatie van een expertmeeting en raadsinformatiebijeenkomst. De motie vraagt ook nadrukkelijk om betrokkenheid van de griffie bij deze regeling: het moet een project worden van de gemeenteraad én burgemeester en wethouders. De op te zetten ‘Regeling grote projecten’ zal ook een kader zijn waarin voorbeelden en ervaringen van andere gemeentes en het Rijk worden betrokken. Omdat er de komende tijd andere grote projecten aankomen, zoals de Noordelijke Randweg Utrecht, zal deze ‘Regeling grote projecten’ op korte termijn ingezet kunnen worden. 

Gemeente en NS laten mensen met een beperking in de kou staan

SP SP Utrecht 19-12-2018 11:42

Het openbaar vervoer hoort toegankelijk te zijn voor iedereen. Maar sinds kort kunnen niet meer alle mensen met een fysieke beperking die via station Leidsche Rijn moeten reizen daar op rekenen. Sinds de invoering van de nieuwe spoordienstregeling op 8 december rijden er veel minder gelijkvloerse sprinters langs het station. Het gevolg is dat mensen die niet zelfstandig in de trein kunnen stappen maar op een koud station moeten wachten tot er een keer een trein langskomt waar zij wel zelf in kunnen stappen. Volgens SP-fractievoorzitter Tim Schipper is dit de menselijke waardigheid voorbij: 'GL-wethouder Van Hooijdonk en de NS hebben er de mond vol van dat zij voor toegankelijk openbaar vervoer staan, maar nu staan veel Utrechters letterlijk en figuurlijk in de kou. De NS moet op het station personeel in gaan zetten om iedereen te helpen die niet zelf in de trein kan stappen.'

De NS zegt dat het nog even gaat duren voordat er weer gelijkvloerse sprinters gaan rijden op het traject en weigert tot nu toe om een oplossing te bieden. De SP wil dat de wethouder bij de NS gaat aandringen op een oplossing voor het probleem en gaat vragen stellen in de gemeenteraad. Schipper: 'Te beginnen met een noodoplossing, zoals assistentie van NS-personeel op het station Leidsche Rijn. De wethouder moet daarnaast met de NS een oplossing voor de langere termijn vinden totdat de NS sprinters in kan zetten op het traject langs Leidsche Rijn die voor iedereen toegankelijk zijn.'

D66: Trek lering uit Uithoflijn

D66 D66 Utrecht 04-12-2018 18:05

Vandaag presenteerden de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer het gezamenlijke rapport over de Uithoflijn. Beide rekenkamers concluderen dat het een complex traject is. Net als in het auditrapport staan er stevige conclusies en aanbevelingen rondom de ambtelijke en bestuurlijke aansturing. D66 baalt stevig van de opgelopen vertraging van de Uithoflijn. Het duurt waarschijnlijk nog een jaar voordat de tram het volledige traject gaat rijden. D66-raadslid Susanne Schilderman: “De uitkomsten van het onderzoek van de Rekenkamers zijn stevig, maar het is ook geen verrassing meer. De afgelopen jaren en zeker sinds de vertraging vorig jaar bekend werd, zijn er door de gemeente en de provincie stappen gezet om de aansturing te verbeteren. Toch heeft de reiziger en de belastingbetaler het nakijken. Zij moeten langer wachter op de tram en zien een hoge kostenoverschrijding van meer dan tachtig miljoen tegemoet. We verwachten van het college dat ze de aanbevelingen overneemt om verdere financiële tegenvallers te voorkomen.”

Rol van de gemeente en Provincie De provincie en de gemeente Utrecht hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de Uithoflijn te laten rijden. Beide Rekenkamers concluderen dat de verantwoordelijkheid en aansturing van het project zowel ambtelijk en bestuurlijk voor lange tijd onduidelijk was en onvoldoende belegd. Zo had de informatievoorziening van de projectorganisatie richting de verantwoordelijke bestuurders beter gemoeten. Ook beveelt de Rekenkamer aan om meerdere rollen bij bestuurders te voorkomen, zodat men niet in de knel komt doordat verschillende verantwoordelijkheden met elkaar botsen.

Integrale sturing op alle projecten Het is een pijnlijke les om te zien dat het pas dit jaar is gelukt om de integrale verantwoordelijkheid voor de coördinatie van en een werkend tram systeem en een werkend tramvervoersysteem op één plek te beleggen. Dit moet beter bij een volgend groot project. De rekenkamer concludeert dat er te lang niet naar de volledige breedte van alle projecten is gekeken. Zo waren belangrijke trajecten zoals bijvoorbeeld de remise of de voorbereiding van de exploitatie geen onderdeel van het project. Schilderman: “Dit moet echt anders. Een tram kan niet rijden zonder dat dit tot in de puntjes goed voorbereid is. Dit is een verantwoordelijkheid van de provincie maar ook de gemeente had hier scherper op moeten zijn”.

Gevolgen voor de reiziger D66 blijft inzetten voor goede alternatieven voor de reiziger. Eerder diende D66 een motie in om maatregelen te nemen voor de reiziger in de tussentijd, waaronder een station tijdelijk opwaarderen naar een intercitystation, extra fietsroutes en leenfietsen. Het college heeft inmiddels een deel van deze maatregelen toegezegd en werkt aan extra OV-fietsen en betere fietsroutes naar het Utrecht Science Park.

Van Uithof naar Utrecht Science Park, met voorzieningen | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 29-11-2018 00:00

De wijk De Uithof zal voortaan Utrecht Science Park heten, zo besliste de Utrechtse gemeenteraad donderdagmiddag. Een motie van GroenLinks om hierbij niet alleen de naam van de wijk te wijzigen, maar ook te zorgen voor meer voorzieningen werd unaniem aangenomen. “Bewoners hebben al vaak aangegeven dat zij goede voorzieningen zoals een betaalbare supermarkt missen. Dit is een mooi moment om daar iets aan te doen.” Aldus GroenLinks fractievoorzitter Heleen de Boer.  

GroenLinks vroeg eerder dit jaar al aandacht voor ontbrekende voorzieningen in de wijk door middel van politieke vragen. De Boer ziet dan ook graag dat dit moment wordt aangegrepen. “In het Utrecht Science Park zullen in de toekomst nog meer studenten komen te wonen. En ook vlakbij -in Rijnsweerd- staat grootschalige woningbouw op stapel. Dit schept mogelijkheden voor zaken zoals een betaalbare supermarkt, sportfaciliteiten maar ook een eigen buurtteam.”

Naast meer voorzieningen voor de wijk vroeg GroenLinks ook om de historische naam “De Uithof” in het gebied te behouden door het vernoemen van een straat, plein of gebouw. Ook deze wens werd breed gedeeld in de raad.

CU bezorgd over veiligheid Utrecht Centraal

ChristenUnie ChristenUnie D66 Utrecht 30-08-2018 07:13

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1226386/43795/1015287.JPGSamen met D66 heeft de ChristenUnie-fractie vragen gesteld over de veiligheid op Utrecht Centraal. Verschillende routes zijn tegelijk gesloten, en mogelijk zijn er daarom niet genoeg vluchtwegen.

Sinds enige tijd wordt gewerkt aan de renovatie van de Middentunnel van Utrecht Centraal en 27 augustus zal, volgens de informatie op de website van de projectorganisatie Stationsgebied, gestart worden met de renovatie van de Noordertunnel. Beide tunnels zijn belangrijke verbindingen tussen het station en de omliggende straten en vormen ook vluchtroutes bij calamiteiten.

Op 11 juni heeft ProRail bekend gemaakt dat de renovatie van de Middentunnel langer zal duren door onverwachte omstandigheden. De datum van oplevering is, volgens de borden op de perrons‘na de zomer’ en volgens een bericht dat op 8 augustus op het twitteraccount van ProRail werdgeplaatst, ‘begin september’.

Na een publicatie op de site Nieuws030 op 9 augustus is er discussie ontstaan over de vraag of er bij een sluiting van de Noordertunnel op 27 augustus voldoende vluchtwegen beschikbaar zijn in het geval dat er een calamiteit zou plaatsvinden op Utrecht Centraal.

De fracties stelden verschillende vragen, bijvoorbeeld of er voldoende overleg is geweest met de Veiligheidregio Utrecht. Ook stellen de partijen de vraag of de Moreelsebrug middels het plaatsen van trappen een alternatieve route kan zijn, mede omdat de wethouder eerder heeft toegezegd dit te zullen onderzoeken. 

De antwoorden zijn inmiddels gepubliceerd. De veiligheid blijkt niet in het geding. De wethouder geeft aan dat dit najaar gekeken wordt naar alle vervoersstromen op Utrecht Centraal. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.