Nieuws van politieke partijen in Overijssel inzichtelijk

7 documenten

Minister krijgt open brief over onveilige N36

PvdA PvdA Overijssel 07-08-2019 08:32

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/minister-krijgt-open-brief-over-onveilige-n36/De Dorpsraad Vroomshoop-Geerdijk heeft een open brief gestuurd naar minister Cora van Nieuwenhuizen over de onveiligheid op de N36. De brief is ondertekend door 53 partijen uit de gemeenten Twenterand, Almelo, Wierden, Tubbergen, Hellendoorn, Hardenberg en Ommen. Ook de PvdA Overijssel heeft de brief getekend.

Vorig jaar ging de weg op de schop om de veiligheid te vergroten. Zo werd de rijbaan breder, werden opritten verlengd en werd er ribbelmarkering aangebracht. Toch vonden er de afgelopen tijd nog grote ongelukken plaats, waarvan een aantal met dodelijke afloop. We moeten dus constateren dat de werkzaamheden niet het gewenste resultaat hebben gehad. De N36 is nog steeds niet veilig genoeg.

De ondertekenende partijen roepen de minister op om op korte termijn te komen met een plan van aanpak om de N36 zodanig veilig te maken dat het aantal dodelijke ongevallen drastisch zal afnemen. Dat plan moet vervolgens zo snel mogelijk uitgevoerd worden. De N36 is te lang links blijven liggen en is te belangrijk voor Oost- en Noord Nederland om nog langer te wachten op een oplossing.

Lees de brief hier: Open brief onveiligheid N36

Het bericht Minister krijgt open brief over onveilige N36 verscheen eerst op PvdA Overijssel.

SGP stelt vragen over dreigende afsluiting De Kolksluis in Zwartsluis

SGP SGP Overijssel 25-02-2019 00:00

 

SGP wil dat provincie Overijssel zich inzet voor behoud Grote Kolksluis in Zwartsluis

De Statenfractie van SGP Overijssel gaat in de PS-vergadering van woensdag 27 februari 2019 vragen stellen over het stopzetten van onderhoud door Rijkswaterstaat en de daarmee gepaard gaande dreigende afsluiting van de Grote Kolksluis in Zwartsluis. Fractievoorzitter Dirk van Dijk zegt hierover:

“De Grote Kolksluis is vanuit cultuurhistorisch oogpunt van bovenlokale betekenis. Bovendien zal het afsluiten van de sluis negatieve gevolgen hebben voor door de provincie Overijssel gesubsidieerde evenementen zoals de Sleepbootdagen en Zwartsluis onder Zeil. Afsluiting betekent ook verslechtering van de veiligheid voor een belangrijk deel van het toeristisch-recreatief vaarverkeer. Tenslotte is afsluiting erg nadelig voor de lokale middenstand/horeca en musea”.

De SGP doet een dringende oproep aan GS om de inwoners van Zwartsluis en de gemeente Zwartewaterland te steunen in het openhouden en onderhouden van de Grote Kolksluis.

SGP Overijssel heeft de volgende vragen:

Is GS op de hoogte van mogelijke plannen van Rijkswaterstaat om de Grote Kolksluis in Zwartsluis af te sluiten? Is GS met de SGPstatenfractie van mening dat een afsluiting zeer ongewenst is uit oogpunt van: de bovenlokale cultuurhistorische waarde van de Grote Kolksluis        de negatieve invloed van een afsluiting op de mede door de provincie gesubsidieerde nautische evenementen Zwartsluis onder Zeil en de Sleepbootdagen? de negatieve invloed van een afsluiting op de veiligheid van een belangrijk deel van het toeristisch recreatieve vaarverkeer rond Zwartsluis? de negatieve gevolgen voor de middenstand/horeca/toeristische sector en musea in Zwartsluis? Is de provincie Overijssel bereid om samen met de burgers van Zwartsluis en de gemeente Zwartewaterland een maximale inspanning te leveren om de dreigende afsluiting door Rijkswaterstaat te voorkomen? Zo ja, waar denkt u dan aan?

Bereikbaarheid Blokzijl moet snel verbeteren

D66 D66 Overijssel 25-01-2019 15:27

Plaatselijk Belang luidt de noodklok

 

In Overijssel zijn veel mooie steden en dorpen. Sommige zijn echte ‘pareltjes’. Neem nu Blokzijl. Een prachtig historisch stadje (dat vroeger echte stadsrechten had), liggend aan de ‘Zuiderzee’. Een toeristische trekpleister bij uitstek. Altijd al geweest. Vroeger waren de straten en bruggen breed genoeg voor karren met paarden. Inmiddels ziet het transportverkeer er heel anders uit, terwijl de infrastructuur nog gebaseerd is op vervlogen tijden. En dat levert gevaarlijke situaties op. Door de vele opstoppingen in de kern kunnen brandweer en ambulance niet op tijd aanwezig zijn bij calamiteiten. Ook neemt de luchtkwaliteit af en door trillingen worden gebouwen van historische waarde beschadigd. In de zomer zijn er veel buitenactiviteiten. Ook dan is een goede bereikbaarheid essentieel. Dat is nu niet het geval. Blokzijl is in trek, er komen steeds meer mensen naartoe. De druk wordt dus steeds groter en al vele decennia zoekt men naar een oplossing. Tot op heden helaas zonder resultaat.

Blokzijl verdient dus een goede toegang en veilige doorstroming voor haar gasten en inwoners. Ik wilde dan ook graag in de praktijk de situatie zien.

Donderdag 24 januari jl. ontmoette ik dan ook de mensen van het Plaatselijk belang Blokzijl. Samen met Emmy Elgersma (fractievoorzitter) en Thom de Vries (burgerlid en kandidaat statenlid) namens fractie D66 Steenwijkerland sprak ik met actieve inwoners met een zeer brede achterban.

Autoluw

Het gaat vooral om de Brouwersstraat. Deze is te smal, nl. 3.60 meter breed met een hele krappe entree, zonder goed zicht vanuit beide zijden. Lokaal verkeer, landbouwvoertuigen en auto’s met caravans moeten daar doorheen. De gemeenteraad heeft ingestemd met een vervolgonderzoek en actualisatie van de mogelijke kosten voor een tweetal oplossingsvarianten. Plaatselijk belang wil de goedkopere oplossing: een deel van de weg verbeteren, een brug plaatsen en zo mogelijk in het seizoen de kern autoluw maken. Uiteraard wel met ruimte voor inwoners om te parkeren bij de eigen voordeur.

Structurele oplossing

Ook LTO wil graag de goedkoopste variant zo spoedig mogelijk in uitvoering en steunt Plaatselijk Belang. Plaatselijk Belang Blokzijl vroeg ook onze steun. Die steun kregen ze van D66 in het gesprek. Nu is het zaak dit ook met zoveel mogelijk draagvlak tot een goed resultaat te brengen. Als partijen de handen ineenslaan is dat nu eindelijk haalbaar. Mede door inzet van bevlogen D66’ers in de raad van Steenwijkerland en vanuit de fractie van D66 Overijssel: samen gaan we voor een structurele oplossing. Niet meer uitstel: boter bij de vis. Aan de slag.

 

Samen voor veiligheid

D66 gaat dan ook – in overleg met de fractie en Plaatselijk Belang – schriftelijke vragen stellen aan B&W en Gedeputeerde Staten om samen tot een passende oplossing te komen. Daarbij horen partijen ook financieel bij te dragen. D66 Overijssel vindt dat ook Blokzijl ingevoegd moet worden in de regiodeal Giethoorn (om de leefbaarheid, veiligheid en aantrekkelijkheid van Giethoorn te waarborgen participeert de Provincie Overijssel met een bijdrage van 6,4 miljoen euro in het meerjarenprogramma ‘Leefbaar Giethoorn 2019-2021’). De Provincie Overijssel deed hiermee – op voorspraak van de gemeente – een toezegging naar de inwoners van Giethoorn dat de infrastructuur wordt aangepast.

Dat dient ook voor Blokzijl geregeld worden. Want inwoners moeten er zeker van zijn dat hun veiligheid is gegarandeerd en de infrastructuur de groeiende belangstelling voor deze ‘parel’ van Overijssel aankan. B&W Steenwijkerland bestuderen op hun beurt – in aanloop naar de begroting van 2020 – of budget vrijgemaakt kan worden voor een dergelijke passende oplossing. Wat D66 Overijssel betreft doet ook de provincie voluit mee.

 

 

Wybren Bakker,

Fractievoorzitter Statenfractie D66 Overijssel

Overijssel 500 jaar: D66 wil geschiedenis Overijssel toegankelijk

D66 D66 Overijssel 20-06-2018 12:18

 

In 2028 bestaat de provincie Overijssel 500 jaar. Echter, de besluiten van het provinciaal bestuur in de periode 1528-1813 zijn niet openbaar. D66 wil dit archief ontsluiten en digitaliseren met behulp van vrijwilligers.

D66 dient daartoe tijdens de Statenvergadering van 20 juni a.s. een motie in. Een woordvoerder van de partij: “De provincie kwam in 1528 onder het bewind van de bisschop van Utrecht vandaan en werd een gewest van de Nederlanden. Vanaf dat moment gingen de Staten van Overijssel hun besluiten vastleggen. Het is interessant deze informatie voor het publiek toegankelijk maken. Want we weten nu niet waar de Staten zich druk over maakten en wat ze besloten.”

Bommen Berend

Heel veel verzoeken van inwoners kwamen terecht bij de Staten: “Zo vroegen twee vissers uit Giethoorn of ze in het Giethoornse Meer naar de kerkklok mochten dreggen. Die zou nl. in een winter door troepen van Bommen Berend zijn gestolen, maar tijdens het vervoer over het meer door het ijs zijn gezakt.” Tientallen verhalen als deze liggen verborgen in honderden boekdelen die in het archief van Deventer, Kampen in het Historisch Centrum Overijssel in Zwolle worden bewaard. “Lukraak doornemen van al die boekdelen is onbegonnen werk”, aldus de D66-fractie.

Vrijwilligers

Maar er is een oplossing, in het Amsterdamse stadsarchief speelt een soortgelijke project: ‘Alle Amsterdamse Akten’. Tientallen vrijwilligers schrijven een korte samenvatting van de akten en maken er een inhoudsopgave bij. Ze doen daarbij verrassende ontdekkingen die via de media naar buiten worden gebracht. De Amsterdammers krijgen zo tijdens de uitvoering allerlei wetenswaardigheden over de geschiedenis van hun stad te horen.

Deze werkwijze (via crowdsourcing) stelt D66 ook voor voor de besluiten van het provinciaal bestuur van 1528-1813. In het jubileumjaar (2028) moet het klaar zijn: “Met ontsluiting van deze bron kan een nieuwe geschiedenis van Overijssel worden geschreven.”

SP organiseert thema avond over kernenergie in Emmen

SP SP Overijssel 09-05-2018 08:16

De SP organiseert maandag 14 mei een thema avond over kernenergie in Emmen met onder andere SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman en Hubertus Zdebel lid van de Duitse Bundestag voor Die Linke. De aanleiding vormt de kerncentrale Emsland vlak over de grens in het Duitse Lingen. Deze centrale is zwaar verouderd en kamt geregeld met storingen. Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland liggen in het risicogebied van kerncentrale Emsland, een onderdeel van energieleverancier RWE.Vorig jaar nog werden in deze provincies door de Nederlandse overheid jodiumpillen verspreid onder risicogroepen voor het geval er een kernramp zou plaatsvinden. De SP fracties in Drenthe, Overijssel, Gelderland en Groningen hebben de handen ineen geslagen om de kerncentrale zo spoedig mogelijk dicht te krijgen.

 

In Duitsland wordt al langere tijd actie gevoerd voor versnelde sluiting van de verouderde centrale. In Nederland is het gevaar van deze kerncentrale veel minder bekent. De bijeenkomst 14 mei is onderdeel van een actie van de SP om bekendheid te vergroten. De provinciale fracties van de SP dringen er al langere tijd bij de Noordoostelijke provinciebesturen op aan de veiligheid van onze inwoners voorop te stellen en bij de oosterburen aan te dringen op sluiting van de verouderde installatie in Emsland.

 

De bijeenkomst vormt de opmaat naar een grote demonstratie 9 juni van de Duitse anti-atoombeweging. De SP ondersteunt deze demonstratie.

 

De bijeenkomst vindt plaats in De Meerstede, Nijkampenweg 73 in Emmen. De zaal gaat 19:30 open, aanvang 19:45. Toegang is gratis.

Hoog tijd voor provinciaal actieplan om aantal verkeersdoden terug te dringen

PvdA PvdA Overijssel 25-04-2018 14:05

De provincie moet snel een actieplan opstellen om de verkeersveiligheid in Overijssel te verbeteren. Dat wil Hans Nooter van de PvdA. Het aantal verkeersdoden in Overijssel is vorig jaar opnieuw toegenomen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2017 kwamen in onze provincie 65 mensen om in het verkeer. 25 van hen waren fietsers.

“In 2015 vielen er 41 doden in het Overijsselse verkeer,” zegt Nooter. “We zien over de laatste jaren dus een forse toename van het aantal slachtoffers. Overijssel heeft nu het grootste aantal fietsdoden per kilometer van Nederland. En dat terwijl landelijk het aantal verkeersslachtoffers juist afneemt. Ik maak me ernstig zorgen over de verkeersveiligheid in onze provincie. Elke verkeersdode is er één te veel. Hoog tijd dus dat de provincie wat gaat doen om het aantal slachtoffers zo snel mogelijk naar beneden te brengen.”

Extra geld Deze week werd bekend dat minister Van Nieuwenhuizen 50 miljoen euro extra uittrekt voor verkeersveiligheid in het buitengebied. Nooter: “het zou goed zijn als een flink deel van dat geld in Overijssel wordt ingezet om onze wegen veiliger te maken. Om de fietsveiligheid op parallelwegen te verbeteren, bijvoorbeeld. Ik ben benieuwd wat de provincie doet om in ieder geval een deel van die 50 miljoen naar Overijssel te halen.”

Het bericht Hoog tijd voor provinciaal actieplan om aantal verkeersdoden terug te dringen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Overijssel krijgt snelle fietsroute Zwolle – Hardenberg

PvdA PvdA GroenLinks Overijssel 09-03-2018 09:30

De provincie Overijssel gaat een snelle fietsroute aanleggen tussen Hardenberg en Zwolle. De fietsweg door het Vechtdal verbindt straks de gemeentes Hardenberg, Ommen, Dalfsen en Zwolle. De ‘snelle Vechtdalroute’ is een initiatief van GroenLinks en PvdA, en kreeg bijna unanieme steun in provinciale staten.

De fietsweg moet niet zomaar een fietspad worden, maar een ‘kwalitatief hoogwaardige fietsroute’. Dat betekent twee rijstroken van ten minste anderhalve meter breed, zoveel mogelijk voorrang voor fietsers en zo weinig mogelijk onderbrekingen door verkeerslichten of kruisingen. Een lang gekoesterde wens van veel inwoners van het Vechtdal, die straks veel sneller van bijvoorbeeld Ommen naar Zwolle kunnen fietsen. Ook hoeven fietsers zich straks op grote delen van de snelle fietsroute minder zorgen te maken over sluip- en landbouwverkeer.

“We werken al bijna twee jaar samen met Statenleden en raadsleden van de vier Vechtdalgemeentes aan een hoogwaardige fietsroute tussen Zwolle en Hardenberg,” zegt GroenLinks-Statenlid Kees Slingerland. “Die aanpak blijkt succesvol. De vier gemeentes hebben zich in december en november al vóór de fietsroute uitgesproken. Nu sluit ook de provincie aan.”

Er is juist nu ruimte voor een snelle fietsroute omdat de provincie de autowegen N340 en N34 door het Vechtdal aanpakt. “Daarbij kan al rekening worden gehouden met de nieuwe fietsroute,” zegt Hans Nooter van de PvdA. “Nu de vier gemeentes en de provincie de handen ineen slaan zou een groot deel van de route al in 2021 klaar kunnen zijn.”

Het bericht Overijssel krijgt snelle fietsroute Zwolle – Hardenberg verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.