Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

13 documenten

28-06-2019: Financieel beleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Heusden 28-06-2019 06:39

Volgende week dinsdag de laatste raadsvergadering vóór de zomervakantie; afgelopen week de jaarlijkse raadsvergadering over de financiële jaarstukken van de gemeente. Achtereenvolgens kwamen aan de orde de jaarrekening en het jaarverslag, de eerste bestuursrapportage over 2019 en natuurlijk de Voorjaarsnota 2019. In de afgelopen twee weken heb ik daar al de nodige aandacht aan besteed. Bij de behandeling in de raad afgelopen dinsdag zijn er verder geen schokkende zaken aan de orde gekomen; wel de moeite waard om even terug te blikken, met name op de Voorjaarsnota.

Maar eerst de jaarstukken over 2018 die op zich goed konden worden afgesloten met een overschot van 1,9 miljoen (na de noodzakelijke budgetoverheveling). Op zich is dat uiteraard geen doel; het primaire doel moet zijn dat het beleid waarvoor geld is uitgetrokken ook wordt uitgevoerd. Maar dan nog, liever een overschot dan een groot tekort. In onze bijdrage aan de raadsdebat hebben we o.a. gesproken over het teruglopend ziekteverzuim onder het personeel (complimenten aan vooral de medewerkers), we hebben wederom aandacht gevraagd voor de samenwerking in Agrifood Capital (zorg voor meer bekendheid onder de doelgroep) en voor het peuterspeelzaalwerk in Elshout (goed nieuws van het college: mogelijk kan de peuterspeelvoorziening in Elshout toch open blijven). Ook hebben we aandacht gevraagd voor de grondexploitatie Schoolstraat-zuid in het centrum van Drunen. De projectontwikkelaar die daar bezig was woningbouw te realiseren heeft afgehaakt en de gemeente heeft nu dus weer de handen vrij om daar o.a. sociale woningbouw te realiseren, maar wij hebben ook gewezen op een mogelijke noordzuid-verbinding tussen Joost van den Vondellaan en de Schoolstraat (de huidige verbinding via de Jac. van de Meijdenstraat is nou niet bepaald optimaal te noemen).

Tot slot hebben wij uitvoerig stil gestaan bij het fietspad Zeedijk ter hoogte van het Koppelwiel en verder richting Doeveren. De kwaliteit van dit pad is in de afgelopen jaren erg slecht geworden, zo slecht dat de veiligheid van fietsers in gevaar dreigt te komen. Het pad staat op de nominatie om aangepakt te worden, maar dan pas in 2020. Wij hebben er bij het college op aangedrongen om dat nog dit jaar te doen en wij hadden daarvoor ook een motie opgesteld. Maar na de toezegging van de wethouder dat hij dit onderwerp nog eens nadrukkelijk gaat bekijken vonden we het niet nodig om die motie ook in stemming te brengen.

Bij de behandeling van de bestuursrapportage hebben we vraagtekens gezet bij het onderzoek naar de onderhoudstoestand van de vestingwallen. Niet dat wij die wallen niet belangrijk vinden, maar een onderzoek van bijna 1½ ton naar de stabiliteit van de wallen is toch wel erg veel geld, te meer omdat er in het verleden ook al diverse rapporten over het onderhoud van de wallen zijn verschenen. Verder hebben we aandacht gevraagd voor de herinrichting van recreatiepark de Schroef; er gaat daar veel veranderen nu de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het park wordt opgebroken en bij het park wordt getrokken. Er blijft wel een fietsverbinding richting Lipsstraat, maar wat er verder staat te gebeuren, daar wordt nu met gebruikers e.d. over overlegd.

Tot slot de Voorjaarsnota, eigenlijk het belangrijkste stuk want dat gaat over het financieel beleid in de komende jaren. Toen de Voorjaarsnota een aantal weken terug verscheen waren we aanvankelijk best positief gestemd, maar bij nadere bestudering bleek toch dat er nog al wat onzekerheden waren. Nu is dat niet ongebruikelijk; immers het gaat over toekomstige ontwikkelingen, maar toch. De meicirculaire van het rijk over de uitkering Gemeentefonds was er nog niet en er waren nog al wat extra uitgaven, maar ook besparingen ingeboekt, die niet zo goed onderbouwd leken. Welnu, die meicirculaire is er nu wel en de resultaten daarvan waren voor Heusden niet ongunstig. Met name het extra geld voor de Jeugdzorg was een meevaller (8 ton in 2019 en 6 ton in de twee jaren daarna). De extra vergoeding voor Jeugdzorg in 2022 en verder is nog niet ingevuld, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat de vergoeding dan in een klap zou komen te vervallen.

Daarnaast bood de schriftelijke beantwoording van de diverse technische vragen al veel meer duidelijkheid over de haalbaarheid en daarmee het realiteitsgehalte van de ingeboekte besparingen. Kortom, het gaat de goede kant op, maar dat betekent niet dat er nu veel ruimte is om veel extra geld uit te geven. Er zit nog veel aan te komen, denk alleen maar aan de uitvoering van de GOL-maatregelen, investeringen in onderwijshuisvesting en de toenemende kosten van wegenonderhoud en zo zijn er nog diverse plannen in de begroting die om uitvoering vragen. En daar zal de gemeente de komende jaren nog de handen aan vol hebben.

In totaal werden er 6 moties ingediend, waarvan er drie werden aangenomen en drie verworpen. Meest opvallend was wellicht de motie van D66/Groenlinks om diverse straten in het centrum van Drunen om te toveren tot zgn. fietsstraten, waarbij de fietser ruim baan krijgt en de auto dus ondergeschikt wordt. Die motie werd echter alleen door de indieners gesteund. Een motie van Heusden Transparant om een tijdelijke onttrekking uit de Algemene Reserve ten gunste van de Egalisatiereserve Afvalstoffenheffing in de toekomst niet terug te draaien werd alleen gesteund door HT en door het CDA. De overige fracties zijn van mening dat de kosten van afvalinzameling en afvalverwerking betaald moeten worden vanuit de opbrengst afvalstoffenheffing en overige afvaltarieven en dat de Algemene Reserve daar niet voor bedoeld is. Want dan zouden die kosten feitelijk betaald worden uit de algemene middelen (bijvoorbeeld de opbrengst OZB) en dat doet afbreuk van het aloude principe “de vervuiler betaalt”.

Overigens werden alle financiële stukken unaniem door de raad goedgekeurd en vastgesteld. Volgende week nog een korte raadsvergadering en dan is het weer tijd voor het zomerreces.

Drunen, vrijdag 28 juni 2019

Kees Musters

31-05-2019: Financieel beleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 31-05-2019 07:11

Financiën gemeente Heusden redelijk op orde

Het is eind mei, de tijd waarbij de diverse jaarlijkse financiële stukken als Jaarverslag, Bestuursrapportage en Voorjaarsnota weer verschijnen. Uit die stukken blijkt dat het financieel beleid van de gemeente Heusden nog altijd goed op orde is. Uit de begroting 2019, vastgesteld in november vorig jaar, bleek dat de gemeente Heusden er financieel gezien best florissant bij stond, maar in de voorbereiding naar de begrotingsvergadering toe bleek dat er al diverse tegenvallers zaten aan te komen. Dat komt in de nu voorliggende stukken dan ook nadrukkelijk naar voren. Het florissante is er wel van af, maar desondanks staat de gemeente er niet slecht voor. Het geld klotst niet over de plinten, maar plannen die op de rol stonden kunnen ook gewoon doorgaan en zelfs wel iets meer dan dat.

Allereerst de afsluiting van het jaar 2018 met het Jaarverslag en de Jaarrekening. In het Jaarverslag staat te lezen wat er in 2018 allemaal bereikt is; best een interessant boekwerk dat u op de website van de gemeente Heusden ook kunt nalezen (zie agenda raadsvergadering 25 juni). Maar ik heb het dit keer vooral over het financieel beleid en dan kunnen we constateren dat 2018 is afgesloten met een voordelig resultaat van ruim 2,9 miljoen. Zoals elk jaar is er de zgn. budgetoverheveling: veel gelden zijn nog niet besteed omdat geplande activiteiten worden uitgevoerd in 2019 en die gelden zijn dus nog nodig. Het gaat dan om een bedrag van ruim 1 miljoen (budgetoverheveling ten laste van het resultaat). Als we daarmee rekening houden, dan is er nog altijd een ruim overschot van bijna 1,9 miljoen. Dat bedrag wordt in het raadsvoorstel voor een deel (237 duizend euro) gebruikt om de egalisatiereserve afvalstoffenheffing iets minder negatief te maken zodat die over vier jaren weer positief kan worden. De rest wordt toegevoegd aan de Algemene Reserve en dat verstevigt wederom de financiële positie van de gemeente.

Het overschot van bijna 1,9 miljoen heeft diverse oorzaken. Enkele belangrijke posten zijn de hogere legesopbrengsten (ruim 3 ton extra), maar bijvoorbeeld ook lagere personeelskosten (bijna 3 ton). In de afgelopen jaren had de bouwgrondexploitatie een erg grote invloed op het resultaat. Dat was in 2018 in mindere mate het geval; voor- en nadelen binnen de bouwgrondexploitatie compenseren elkaar. Zo is er een groot voordeel bij de exploitatie van ’t Hoog II van meer dan 1 miljoen (er is een groot perceel uitgegeven waardoor minder infrastructuur wordt aangelegd en er worden meer vierkante meters verkocht doordat een waterberging is verplaatst buiten het plangebied), maar dat grote voordeel wordt weer teniet gedaan door een fors nadeel op de exploitatie van het Geerpark van 8 ton, o.a. door fors hogere plankosten. Als je de verschillenanalyse begroting – jaarrekening bekijkt, dan valt vooral op dat erg veel budgetten niet volledig zijn benut, reden voor het college om daar bij de Voorjaarsnota nog eens kritisch naar te kijken. Volgende week daarover meer.

Al vóór de begroting 2019 werd vastgesteld was al duidelijk dat er verschillende tegenvallers zaten aan te komen. Dat bleek al uit de tweede Bestuursrapportage over 2018; toen was er een tegenvaller van 338 duizend euro waardoor het positieve begrotingssaldo 2019 omsloeg in een tekort van bijna 3 ton. Nu ligt de eerste Bestuursrapportage over 2019 voor en daaruit blijkt dat het begrotingssaldo iets minder negatief wordt geraamd. We komen nu uit op 154 duizend euro negatief, een lichte verbetering dus. Die verbetering hebben we vooral te danken aan lagere rentekosten en een hogere uitkering uit het gemeentefonds. Weinig echt opvallende zaken in het rapport. Grotere posten, die een voordeel opleveren, zijn bijvoorbeeld minder kosten exploitatie zwembad ’t Run (50.000) en (opvallend) een verlaging van het budget voor juridische advieskosten (25.000). Nadelige posten staan er uiteraard ook in: sloopkosten van sporthal De Hoge Heide (95.000), meerkosten openlucht sport (40.000). Zorgwekkend zijn wel de extra kosten in het Sociaal Domein, natuurlijk de Jeugdzorg die veel extra geld kost (bijna een half miljoen extra). Maar ook andere tegenvallers zoals een niet begrote subsidie Alles voor Mekaar van 50 duizend en een extra subsidie voor Stichting De Schroef van 111 duizend. Dat zijn extra kosten die ten laste van de reserve Sociaal Domein worden gebracht en die dus geen invloed hebben op het begrotingssaldo. Die Reserve Sociaal Domein is daar speciaal voor ingesteld en is gevormd uit overschotten in het Sociaal Domein in voorgaande jaren. In dat potje zit eind 2018 ruim 7 miljoen, maar de tekorten in met name de Jeugdzorg lopen nu zo snel op dat dit potje in rap tempo leeg zal zijn en dan is er wel een financieel probleem. Volgende week kom ik terug op de Voorjaarsnota.

Drunen, vrijdag 31 mei 2019

Kees Musters

25-04-2019: Peuterspeelzaalwerk

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 25-04-2019 09:03

Peuterspeelzaal ’t Hummelke in Elshout gaat dicht

Peuterspeekzaal ’t Hummelke in Elshout gaat deze zomer sluiten; er is te weinig belangstelling. Volgens de directeur van Stichting Peuterspeelzalen Heusden is het financieel niet langer verantwoord om de vestiging open te houden.

Gemeentebelangen heeft over deze kwestie schriftelijke vragen aan het college gesteld:

Aan het college van de gemeente Heusden

Betreft: vragen o.g.v. artikel 43 RvO Inzake voorgenomen sluiting peuterspeelzaal ’t Hummelke in Elshout

Op 16 april jl. heeft het bestuur van Stichting Peuterspeelzalen Heusden besloten om peuterspeelzaal ’t Hummelke in Elshout te sluiten met ingang van de zomervakantie. De ouders van de peuters zijn hierover op 17 april schriftelijk ingelicht. Door de sluiting van deze peuterspeelzaal is er geen opvang meer voor peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar in Elshout. De mogelijkheid is er om naar de opvang in Drunen te gaan of elders. De reden voor sluiting is dat de kosten (bestaande uit personeelskosten en huur pand) hoger zijn dan de inkomsten, verkregen uit de ouderbijdragen.

Was het besluit tot sluiting van de peuterspeelzaal in Elshout bekend bij het college?

Zo ja, sinds wanneer is dit bekend en waarom is de raad hierover niet ingelicht?

Indien u bekend was met dit besluit, welke acties zijn er door het college ondernomen om sluiting te voorkomen?

Is het college van mening dat met het sluiten van de peuterspeelzaal een belangrijke voorziening in de kern Elshout verdwijnt?

Is het college het eens met het feit dat een peuterspeelzaal goed is voor de sociale en emotionele ontwikkeling van een kind?

En is het college bekend dat de peuterspeelzalen in Heusden werken volgens het VVE-programma (Voor- en Vroegschoolse Educatie) waardoor er vroegsignalering mogelijk is?

Indien de peuterspeelzaal in Elshout sluit zal een aantal kinderen geen gebruik hier meer van maken waardoor mogelijk het risico bestaat dat de sociale en emotionele ontwikkeling bij deze peuters niet wordt gestimuleerd en er geen vroegsignalering plaatsvindt. Wij vinden dit een ongewenste ontwikkeling. Is het college bereid om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om deze ontwikkeling te voorkomen?

Is er bij dit besluit rekening gehouden met demografische ontwikkelingen in de kern Elshout t.a.v. het aantal 2-4 jarige kinderen gelet op de nieuwbouw in de Gorsen?

Is het college bereid om samen met het bestuur van Stichting Peuterspeelzalen Heusden te kijken of andere huisvesting van het ‘t Hummelke in Elshout mogelijk is?

Namens de fractie Gemeentebelangen Heusden,

20-02-2019: Terugblik Raadsvergadering 19 februari

Gemeentebelangen Gemeentebelangen GroenLinks D66 Heusden 20-02-2019 10:29

Raadsvergadering met weinig agenda

De eerste raadsvergadering van 2019 telde maar weinig agendapunten. Een van die weinige punten was de Kadernota Reclame, maar dat agendapunt werd op verzoek van de raad van de agenda afgevoerd. Bij de bespreking in de informatievergadering was al gebleken dat de fracties het geen voldragen raadsvoorstel vonden; het feit dat het nu van de agenda werd afgevoerd was dus niet helemaal een verrassing. Bleef eigenlijk als enige bespreekpunt over het beleidsplan “Samen armoede en schulden aanpakken”. En zoals dat zo vaak gaat als er weinig agenda is, de raadsleden gingen er even voor zitten. Er werd uitvoerig gesproken over de Klijnsmagelden en wat de gemeente moet doen als er geld over blijft, wel of niet in een apart potje stoppen. Uiteindelijk werd een motie op dit punt ingetrokken omdat de wethouder toezegde alles in het werk te stellen om deze gelden voor het juiste doel, bestrijding armoede bij kinderen, te besteden. Twee andere moties werden wel aangenomen, een motie die betrekking heeft op de Kredietbank (rentepercentage dat de kredietbank vraagt voor leningen aan gezinnen met financiële problemen is wel erg hoog) en een motie van de gezamenlijke oppositiepartijen waarbij het college opdracht krijgt om te onderzoeken wat de effecten zijn van weigeringsgronden bij het verlenen van schuldhulpverlening. Er werden ook drie moties door GroenLinks ingediend, maar die werden tijdens de behandeling allemaal weer ingetrokken. Uiteindelijk werd de beleidsnota (bijna) unaniem door de raad vastgesteld. Alleen D66 stemde tegen; die vond de nota niet voldoende kaderstellend.

Andere onderwerpen op de agenda werden allemaal met een hamerslag goedgekeurd: de evaluatie erfpachtregeling, een uitvoeringskrediet van bijna 1 miljoen voor de integrale herinrichting van het Van Greunsvenpark, een nieuwe verordening Adviesraad Sociaal Domein Heusden en zo waren er nog enkele kleinere agendapunten, maar tot discussie leidde dat allemaal niet.

Drunen, 20 februari 2019

Kees Musters

18-01-2019: Parkeerbeleid

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 18-01-2019 08:00

Gebruik openbare parkeerplaatsen mag en is zelfs wenselijk

In de raadsvergadering van 17 mei 2016 heeft de gemeenteraad de Nota Parkeernormen Heusden 2016 vastgesteld. Doel hiervan was en is dat er bij nieuwbouwplannen gezorgd wordt voor voldoende passende parkeerruimte. Tot dan toe was dat altijd geregeld in de Woningwet, maar door een wijziging van die wet werd een aparte gemeentelijke beleidsnota noodzakelijk. In nieuwe bestemmingsplannen wordt sindsdien dan ook altijd verwezen naar deze nota.

In de al bestaande bestemmingsplannen bleef vooralsnog de parkeerregeling uit dat betreffende plan van toepassing, maar sinds 1 juli 2018 mag dat niet meer. Daarom heeft de gemeenteraad op 18 september jl. een zgn. Parapluplan Parkeren vastgesteld. Daarin is geregeld dat de Parkeernota ook toepassing vindt in oudere bestemmingsplannen zoals het bestemmingsplan Centrum Drunen. Eén van de eerste gevallen (misschien wel het eerste geval) waarin dit echt gevolgen heeft komen we nu tegen bij de omgevingsvergunning voor 24 appartementen op het voormalige ALDI-terrein in het centrum van Drunen.

Ik kom hierop omdat deze week bleek dat er tegen die omgevingsvergunning nogal wat bezwaren vanuit de buurt bleken te zijn. En die bezwaren blijken voornamelijk betrekking te hebben op het parkeren. Tot nu toe moesten projectontwikkelaars altijd zorgen voor voldoende parkeerruimte op eigen terrein, d.w.z. op het bouwterrein en mocht er geen beroep worden gedaan op beschikbare parkeercapaciteit in de directe omgeving. Volgens het nieuwe beleid mag dat echter wel als je als initiatiefnemer voldoet aan de volgende voorwaarde: er moet een onafhankelijk onderzoek plaats vinden naar de beschikbare parkeerruimte en uit dat onderzoek moet blijken dat er in de directe omgeving van de bouwplaats voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn. In dit specifieke geval heeft de projectontwikkelaar een onafhankelijk en ter zake deskundig adviesbureau (Mobycon) ingeschakeld om een onderzoek te doen naar de zgn. parkeerbalans op de locatie van de voormalige ALDI. De conclusie van dat onderzoek is dat er inderdaad voldoende parkeercapaciteit in de directe omgeving beschikbaar is.

De Nota parkeerbeleid werd zoals gezegd al in 2016 vastgesteld en gaat uit van bestaand beleid in onze gemeente, van landelijke CROW-normen t.a.v. het parkeren en van ervaringscijfers uit onze eigen gemeente (met name ervaringscijfers uit de wijk Venne-west 3). Het gebruik van al beschikbare parkeerplaatsen (maar dus wel op basis van een onafhankelijk onderzoek naar de parkeerbalans) is daarbij expliciet mogelijk gemaakt. Op zich misschien nog niet eens zo vreemd; één van de uitgangspunten in het ruimtelijk beleid is dat we zuinig moeten omgaan met de schaarse ruimte die we in Nederland nou eenmaal hebben en waarom zou je veel extra parkeerruimte creëren als er in de directe omgeving al voldoende parkeercapaciteit aanwezig is. Destijds werd bij het vaststellen van de Parkeernota geen enkele zienswijze ingediend en was iedereen het kennelijk met die werkwijze eens. Nu het beleid uit die Parkeernota voor het eerst wordt toegepast komen er plotseling raadsvragen en bezwaren uit de buurt. Misschien moet het college in dit soort situaties toch zorgen voor meer informatie en meer voorlichting om het beleid op dit punt meer bekendheid te geven, zeker bij direct betrokkenen zoals buurtbewoners. Want je kunt van burgers niet verwachten dat die alle raadsbesluiten steeds paraat hebben. Mogelijk kun je met extra voorlichting veel ongenoegen bij inwoners en dus ook bezwaarschriften voorkomen.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 18 januari 2019

Wat goed is kan altijd beter!

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 10-01-2019 19:35

Het collegeprogramma 2018-2022 is besproken in de Raad. GB heeft geconstateerd dat wat onze inwoners direct raakt,  waar mogelijk, snel en slagvaardig kan worden gehandeld. Het collegeprogramma is niet dichtgetimmerd zodat er snel geschakeld kan worden indien zich nieuwe ontwikkelingen voordoen. De ambities die GB heeft, hopen we te realiseren in samenwerking met de gehele raad. Afmaken waar we aan begonnen zijn. Ook voor het komende jaar/jaren is er al veel in de stijgers gezet en moet nader uitgewerkt en uitgevoerd worden. Diverse projecten en plannen zullen nog financieel vertaald moeten worden. Wellicht kan dit betekenen dat we zaken anders moeten organiseren. Wat goed is behouden of kijken waar het nog beter kan.

Tijdens de raadsvergadering is de verordening Adviesraad Sociaal Domein, behoudens enkele wijzigingen, unaniem aangenomen. De Adviesraad Sociaal Domein draagt zorg voor integrale advisering over het beleid en de uitvoering binnen het sociaal domein.

GB heeft ingestemd met het verlenen van een krediet voor  de aankoop van het terrein Scheggertdijk 7 in Almen om hier woningen te realiseren. Zo komt er na jaren een einde aan een langlopend conflict tussen het bedrijf en de buren inzake de bedrijfsvoering.

Wat goed is kan altijd beter!

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Lochem 10-01-2019 19:35

Het collegeprogramma 2018-2022 is besproken in de Raad. GB heeft geconstateerd dat wat onze inwoners direct raakt,  waar mogelijk, snel en slagvaardig kan worden gehandeld. Het collegeprogramma is niet dichtgetimmerd zodat er snel geschakeld kan worden indien zich nieuwe ontwikkelingen voordoen. De ambities die GB heeft, hopen we te realiseren in samenwerking met de gehele raad. Afmaken waar we aan begonnen zijn. Ook voor het komende jaar/jaren is er al veel in de stijgers gezet en moet nader uitgewerkt en uitgevoerd worden. Diverse projecten en plannen zullen nog financieel vertaald moeten worden. Wellicht kan dit betekenen dat we zaken anders moeten organiseren. Wat goed is behouden of kijken waar het nog beter kan.

Tijdens de raadsvergadering is de verordening Adviesraad Sociaal Domein, behoudens enkele wijzigingen, unaniem aangenomen. De Adviesraad Sociaal Domein draagt zorg voor integrale advisering over het beleid en de uitvoering binnen het sociaal domein.

GB heeft ingestemd met het verlenen van een krediet voor  de aankoop van het terrein Scheggertdijk 7 in Almen om hier woningen te realiseren. Zo komt er na jaren een einde aan een langlopend conflict tussen het bedrijf en de buren inzake de bedrijfsvoering.

Prettige feestdagen!

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 20-12-2018 21:45

Lees hier alle artikelen en publicaties van Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp. Wij houden je graag op de hoogte!

Bestemmingsplan Gildehof

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 20-12-2018 21:33

In de raadcyclus van december 2018 stond opnieuw het bestemmingsplan Gildehof op de agenda.

Al tijdens de raadsvergadering van 19 april jl. bleek alleen

Gemeentebelangen bezwaar te hebben tegen het ontwerpbestemmingsplan, omdat het ontwerp flink afweek van het voorontwerp. Het is niet gebruikelijk dat zulke grote wijzigingen in een lopende procedure worden doorgevoerd, zeker niet zonder eventuele adspirant kopers en omwonenden in een vroeg stadium te betrekken.

Waar het onze fractie om gaat, is dat wanneer zoals op 26 oktober 2017, een plangebied wordt aangewezen als categorie van gevallen waarin een verklaring van geen bedenkingen niet is vereist, er geen wijzigingen  meer mogen worden toegepast, zonder dat de raad hierover kan beslissen. Immers, de raad heeft het vertrouwen aan het college en de ontwikkelaar gegeven om alvast aan de slag te gaan op basis van het voorontwerp. Als dan opeens blijkt dat er grote wijzigingen worden doorgevoerd, terwijl er al gebouwd wordt, en er al woningen zijn verkocht op basis van het voorontwerp, vindt onze fractie dat niet behoorlijk.

Het zou ons ervan kunnen weerhouden om in de toekomst in te stemmen met een aanwijzing dat voor een bepaald plangebied een verklaring van geen bedenkingen niet vereist is, om te voorkomen wat bij Gildehof nu wel is gebeurd. Denk je een mooie woning te hebben gekocht naast een villa met grote tuin, krijg je opeens een appartementsgebouw naast je nieuwe huis.

Inmiddels zijn er nog wel enkele wijzigingen aangebracht waar de betrokkenen mee kunnen leven en dat is op zich positief, maar dat doet niets af aan het feit dat grote wijzigingen niet zonder meer kunnen worden doorgevoerd zonder nadere afstemming. Gemeentebelangen zal hier alert op blijven!

In de laatste vergadering van 2018, op 20 december, is het aangepaste bestemmingsplan unaniem door de raad vastgesteld.

Vragen van de fractie van Gemeentebelangen over de vestiging van een OPCW locatie in Nootdorp.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 19-12-2018 20:50

De fractie van Gemeentebelangen heeft via de media kennis genomen van het feit dat er op het industrieterrein Heron in Nootdorp een vestiging komt van het OPCW Centre for Chemistry and Technology. In het laboratorium, dat nu nog is gevestigd in Rijswijk, komen zeer gespecialiseerde onderzoekers en technici te werken op het gebied van chemische wapens.

Hoewel de fractie van Gemeentebelangen het waardeert dat een dergelijke belangrijke internationale organisatie onze gemeente als vestigingsplaats heeft gekozen, heeft onze fractie daarover een aantal vragen voor het college. Uiteraard zijn wij ons bewust van het vertrouwelijk karakter van de organisatie en de informatie hierover.

Waarom heeft u de gemeenteraad niet (vertrouwelijk) geïnformeerd over de komst van deze organisatie en moest de Raad dit uit de media vernemen?

Bent u het met ons eens dat de vestiging van een dergelijke organisatie binnen onze gemeente de nodige zorg op het gebied van veiligheid met zich meebrengt in de meest brede zin?

Is het u bekend dat de OPCW in Den Haag begin dit jaar in het nieuws is geweest in verband met een Russische spionageactiviteit?

Heeft de vestiging van deze organisatie binnen onze gemeente gevolgen voor de werkdruk en organieke sterkte van het politieteam Pijnacker-Nootdorp en/of de politie-eenheid Den Haag?

Bent u bereid om de raad alsnog op korte termijn vertrouwelijk te informeren over deze vestiging van het OPCW in Nootdorp en met hen de nodige risico’s en consequenties door te nemen?

https://pijnacker-nootdorp.raadsinformatie.nl/document/7308155/1/Beantwoording%20vragen%20Gemeentebelangen%20over%20vestiging%20OPCW%20op%20bedrijventerrein%20Heron

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.