Nieuws van politieke partijen in Maastricht over PvdA inzichtelijk

241 documenten

Geen P+R of zonneweide in Limmel

PvdA PvdA Maastricht 14-09-2020 09:07

Bij het behandelen van de Omgevingsvisie Maastricht 2040 op woensdag 16 september a.s. worden ook weer de plannen voor ontwikkelingen van het Trega-Zinkwit besproken. Boven dit terrein blijft als een donkere wolk hangen dat het mogelijk wordt aangelegd als Park + Ride of zonneweide. Door een absolute meerderheid van de raad is eerder dit jaar in maart na een uitgebreid debat duidelijk uitgesproken een voorkeur te hebben voor woningbouw. Nog specifieker voor betaalbare woningen in het middensegment. Dit wordt de wijk alle vele jaren geleden beloofd. Maar telkens blijft een harde toezegging uit dat er geen auto’s en geen grootschalige industrie komt. De PvdA zal dit daarom opnieuw inbrengen in het debat en bij de vaststelling van de Omgevingsvisie.

Anita van Ham heeft daartoe een motie voorbereid die door PVM, SP en SAB mede wordt ingediend.

Constaterende dat:

In de Omgevingsvisie Maastricht 2040 de plannen voor ontwikkelingen van het Trega-Zinkwit benoemd zijn; In deze gemeenteraad in maart uitgebreid is gesproken over dit terrein; Hier door een meerderheid is uitgesproken dat woningbouw de absolute voorkeur heeft; Er behoefte is aan betaalbare woningen in het middensegment in Maastricht, zowel voor huur- alsmede koopwoningen en levensbestendige woningen; De prioriteit vooral ligt bij woningen voor starters en senioren; In Limmel sprake is van een groot gebrek aan differentiatie door vooral de aanwezigheid van veel studentenkamers en woningen in de sociale sector; Hier ook met de buurt actief over is gecommuniceerd, waardoor er de verwachting is en blijft dat op woningbouw zou kunnen worden gerekend; Bovendien uit onderzoeken blijkt dat het gebied bovengemiddeld gewaardeerd wordt wat betreft intrinsieke waarde voor woningbouw; Daarbij in de Omgevingsvisie ook nadrukkelijk geconstateerd wordt dat Limmel nu sterk geïsoleerd ligt en dat verbinding en ontsluiting van het gebied noodzakelijk is;

 Overwegende dat:

Door de besluitvorming van de raad in voornoemde vergadering van maart niet voldoende concreet en onomkeerbaar is vastgesteld dat een P+R en/of zonneweide van de plannen uitgesloten zijn; Limmel sterk behoefte heeft aan versterking van de leefbaarheid, mede door ontsluiting en verbinding met omliggende woonwijken en niet gebaat is bij het verder op slot zetten door grootschalige industrie en P&R

BESLUIT:

Het college op te dragen in de Omgevingsvisie 2040 op te borgen dat het Zinkwit/Trega-terrein als bestemming nooit en te nimmer P+R dan wel zonneweide zal krijgen

En gaat over tot de orde van de dag.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/geen-pr-of-zonneweide-in-limmel/

foto: Nico van Lier

Het bericht Geen P+R of zonneweide in Limmel verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Bezuinigen: kijk ook naar jezelf

PvdA PvdA Maastricht 26-08-2020 09:17

De PvdA Maastricht wil meer weten over de inhuur van externen en de kosten van advies van de gemeente.. Als je zoveel moet bezuinigen als onze stad, mag je immers ook wel heel kritisch naar je eigen organisatie kijken.

Naar aanleiding van de discussie van maandag 24 augustus jl. in het kader van de prebegroting wil de PvdA graag voor de raadsvergadering van dinsdag 1 september a.s. daarom een overzicht van de volgende zaken:

1) Overzicht ontwikkeling in fte’s van het personeelsbestand van 2009 tot 2020 (exclusief externe inhuur);

2) Overzicht verdeling personeel (exclusief externe inhuur) over de verschillende gebieden/domeinen (sociaal, fysiek etc);

3) Overzicht van de leeftijdsopbouw van ons personeelsbestand;

4) Overzicht van de ontwikkelingen van de externe inhuur over de periode 2010  tot en met 2020, in percentages en in geld;

5) Overzicht verdeling externe inhuur over de verschillende gebieden/domeinen;

6) Hoeveel mensen zijn als stagiair of trainee aan de gemeente verbonden op jaarbasis?

7) Overzicht kosten advocatenkantoren en andere adviezen van externen over de periode 2014 tot en met 2019;

8) Hoe vaak is het middel “vacaturestop” in 2019 en 2020 ingezet om de kosten te beheersen? Over welke domeinen hebben we het dan?

9) Wat is het verloop van het ziekteverzuim in de organisatie tussen 2015 en nu? En wat doet u daar aan?

10) Het ministerie (Inspectie SZW) heeft eerder onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden in Maastricht. Zijn alle onderzoeken op dat gebied inmiddels afgerond? Zo ja, wat waren de conclusies? Wat doet u met de conclusies? Kunnen we deze rapporten ontvangen?

11) Hoe staat het met de zaak die nav de spionage affaire speelt bij de Autoriteit Persoonsgegevens? Is deze afgerond? Zo nee, waarom niet?

Het bericht Bezuinigen: kijk ook naar jezelf verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Duidelijkheid nodig over financiën vóór behandeling prebegroting

PvdA PvdA Maastricht 18-08-2020 10:33

Om het werk voor de prebegroting goed te kunnen doen, wil de PvdA Maastricht graag inzicht in de actuele stand van de financiën. Het college heeft immers zoveel PM posten in de verschillende stukken opgenomen dat de actuele stand nogal zou kunnen verschillen. Bovendien moeten we ook vaststellen dat het iedere keer weer net iets anders is, dan we dachten dat het was. KPMG becijferde immers ruim €6 miljoen structureel, een paar maanden later komt u uit op ruim €20 miljoen structureel. De PvdA zou ook nog eens graag willen dat het college duidelijk uitlegt waar daar het verschil hem precies is zit. Ook willen we weten wanneer dit tekort bij het college bekend was en waarom tijdens het debat over KPMG vanuit de actieve informatieplicht aan de gemeenteraad het college geen mededeling heeft gedaan van het feit dat de cijfers uit het KPMG rapport waren achterhaald.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/duidelijkheid-nodig-over-financien-voor-prebegroting/Daarnaast zouden we graag willen weten hoeveel geld van het rijk inzake Corona is ontvangen. Vanuit Leiden ontvingen we het hieronder weergegeven overzicht. Het zou super zijn wanneer u ook voor Maastricht een dergelijk overzicht kunt verschaffen.

 

Manon Fokke en Maren Slangen stelden de volgende vragen aan het college

De bestuursrapportage die uitkomt heeft als peildatum 1 juli 2020. Wat is de stand van de financiën op deze peildatum voor het lopende jaar? Wat is de actuele stand van de structurele tekorten? Is er een wijziging tov de laatste stand in de prebegroting? Indien afwijkend, hoe komt dat? Is er inmiddels meer duidelijkheid over de exacte kosten van Corona? Kunt bijvoorbeeld vertellen op welke inkomsten het MECC had gerekend en hoeveel er op dit moment is binnengekomen? En zo zijn er meer posten waarvan het onaannemelijk is dat u de omvang niet zou weten. Wat is de exacte reden van het verschil tussen de structurele tekorten in het sociaal domein zoals aangegeven door KPMG en door u bij de prebegroting? Tussen €6 en € 20 miljoen zit wel een enorm verschil. Hoe kan het dat dit niet eerder bekend was? KPMG heeft toch een grondig onderzoek gedaan? Waarom heeft u, gelet op uw actieve informatieplicht, bij het KPMG debat geen mededeling gedaan van het feit dat de structurele tekorten inmiddels veel groter waren dan €6 miljoen? Kunt u ons een overzicht verschaffen zoals door de gemeente Leiden aan de raad van Leiden is verschaft? Klopt het dat u pas na 1 september in gesprek gaat met de provincie over het dekken van de bezuinigingen?[1] Lopen we dan niet het risico om dingen vast te stellen die door de provincie niet worden goedgevonden? In eerdere stukken gaf u aan over de financiën gesproken te hebben met de provincie. Wat heeft u dan besproken?

 

[1] https://m.limburger.nl/cnt/dmf20200817_00172020/raad-in-maastricht-worstelt-veel-vraagtekens-over-bezuinigingen

Het bericht Duidelijkheid nodig over financiën vóór behandeling prebegroting verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Artikel 47 vragen inzake verplichting tot bewoning nieuwbouwwoning

SP SP GroenLinks PvdA Maastricht 16-08-2020 11:32

In 2019 hebben wij, samen met GroenLinks een motie ingediend om te onderzoeken of invoering van een woonplicht in Maastricht wenselijk is. Dat onderzoek is uiteindelijk niet gedaan door het college.

Inmiddels staan steeds meer gemeenten niet meer toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woningen ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs.

Minister Ollengren (Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

De fractie heeft samen met de PvDA daarom een aantal vragen gesteld aan het college over het invoeren van een woonplicht in Maastricht.

De vragen lees je hier beneden.

 

Ariane Schut

Fractievoorzitter SP gemeente Maastricht

06-34.99.88.77

sp.ariane.schut@gmail.com

Inhuur van externen door de gemeente: hoe zit dat?

PvdA PvdA Maastricht 14-08-2020 14:09

In Binnenlands Bestuur stond een artikel over de uitgaven van inhuur van externen die in veel gemeenten zou afvlakken.[1] Als dat ook in Maastricht het geval zou zijn, zou dat een goede zaak zijn. De stad moet immers fors bezuinigingen. Uit het onderstaande plaatje blijkt echter dat Maastricht in 2019 maar liefst 14,5 miljoen euro per jaar uitgeeft aan de inhuur van externen. Ook laat het plaatje een stijgende lijn zien. Hoewel dit bovenwettelijk is en over een zeer hoog bedrag gaat, zien wij in uw prebegroting geen enkele aanzet om dit enorme getal te verminderen.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inhuur-van-externen-door-de-gemeente-hoe-zit-dat/

Het verbaast de PvdA Maastricht enigszins, ook omdat wij vernemen dat bijvoorbeeld in het sociaal domein sommige mensen inmiddels al vier jaar via dure bureau’s worden ingehuurd. Een organisatie die op de kleintjes moet letten zou hier toch zeker stappen moeten zetten. Bovendien ligt er een motie van onder meer de PvdA die het college al eerder de opdracht heeft gegeven de inhuur van externen terug te brengen. Daarnaast vraagt de PvdA zich af wat het college van het voorstel vindt om een vacaturestop in te voeren om zo de financiën beter onder controle te krijgen.[2]

Manon Fokke en Maren Slangen stellen daarom de volgende vragen aan het college:

Hoe hoog is de schatting van de inhuur van externen voor 2020 (de eerste bestuursrapportage met peildatum 1 juli is immers in de maak, dus de eerste cijfers zouden bekend moeten zijn) Gaat u kijken hoe u de inhuur van externen kunt terugbrengen? Er is immers een motie aangenomen. Waarom is er de afgelopen jaren niet net als andere gemeenten actief op ingezet om de inhuur van externen terug te brengen? Waarom is dit geen onderdeel van de prebegroting? Heeft u een vacaturestop overwogen? Waarom wel, waarom niet?

 

[1] https://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/uitgaven-externe-inhuur-vlakken-af.14164134.lynkx

[2] https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200810_00171132/maastricht-bezuinigt-vooral-op-subsidies-maar-waarom-komt-de-stad-niet-met-een-vacaturestop

Het bericht Inhuur van externen door de gemeente: hoe zit dat? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen

PvdA PvdA GroenLinks D66 Maastricht 11-08-2020 12:49

Steeds meer gemeenten staan niet toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woning ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs. SP en GroenLinks dienden in november 2019 een motie over dit onderwerp in.

Henri Borgignons stelde met Ariane Schut (SP) de volgende vragen aan het college.

1. Bent u bereid een woonplicht voor kopers van nieuwbouwwoningen op te nemen? 2. Hoelang dienen deze kopers de woning zelf te bewonen? 1 jaar of langer? 3. Bent u het met ons eens dat hierdoor de markt toegankelijker wordt voor meer particulieren?

Minister Ollengren (D66, Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

4. Bent u het met ons eens, dat dit rust kan brengen in de woningmarkt? 5. Bent u het met ons een dat dan ook deze woningen meer toegankelijker wordt voor meer particulieren? 6. Indien de minister het niet voor elkaar krijgt dit in te voeren voor geheel Nederland, bent u dan bereid dit wel voor Maastricht in te voeren, in navolging van mogelijke invoering in de grote steden als Amsterdam, Utrecht etc.?

 

Bron: https://nos.nl/artikel/2343549-steeds-meer-gemeenten-voeren-woonplicht-in-voor-eigenaar-nieuwbouwwoningen.html

 

Het bericht Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Maastricht moet taak als woonstad beter oppakken

PvdA PvdA Maastricht 11-08-2020 10:06

In Maastricht zijn er verschillende panden die via allerlei constructies in de tijdelijke verhuur gaan. Mensen die een dergelijk pand huren, weten meestal dat ze beperkte (huur)rechten hebben, toch is wel altijd de vraag hoeveel keus mensen hebben. Woningen in Maastricht zijn vaak onbetaalbaar, zie ook bijvoorbeeld de flater die we als stad slaan bij de woon-zorg-locatie Gerlachus. Daarnaast moeten mensen vaak best lang wachten voordat een geschikte huurwoning in de sociale huursector beschikbaar is. De vraag kan dus ook worden gesteld of het echt een keus is om via dergelijke tijdelijke huur-constructies te gaan huren of dat mensen min of meer gedwongen zijn, gewoon omdat er nauwelijks andere mogelijkheden zijn.

PvdA Maastricht heeft begrepen dat de gemeente regelmatig op basis van artikel 15 van de Leegstandswet een vergunning verleent voor tijdelijke bewoning van een woning. Wij begrijpen ook dat aan het verlenen van een dergelijke vergunning een termijn is gekoppeld. De PvdA wil graag weten van het college of de gemeente zelf actief ingrijpt op naleving van de bepalingen in de Leegstandswet.

Tot slot hebben wij begrepen dat sommige huurders van aanbieders van huurwoningen te horen krijgen dat ze voor goedkope huurhuizen maar moeten verhuizen naar Heerlen of Landgraaf. Dat lijkt ons nou niet de gewenste ontwikkeling. Wij denken eerder dat er in Maastricht te weinig betaalbare huizen zijn. De PvdA hoopt dan ook dat het college actiever wil ingrijpen op de woningmarkt.

Didier Jacobs, Henri Borgignons en Manon Fokke stelden over o.a. de tijdelijke verhuur op basis van de Leegstandwet in de Blauwe Loper vragen aan het college.

Klopt het dat u op 18 november 2014 (verzonden op 19 november 2014) aan Servatius een vergunning op grond van artikel 15 van de Leegstandswet hebt verleend voor woningen aan de Blauwe Loper met een gehele duur van ten hoogste 5 jaar? Klopt het dat deze vergunning derhalve van rechtswege eindigt op 19 november 2019? Klopt het derhalve dat de tijdelijke huurders op basis van artikel 16, onder 8 van de Leegstandswet een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd hebben gekregen vanwege het verliezen van de geldigheid van de vergunning? Heeft u Servatius gewezen op het verlopen van de vergunning? Vindt u dat Servatius alles in het werk moet stellen om de mensen die nu nog in de oude huizen op de toekomstige Blauwe Loper wonen te helpen? Vindt u dat Corona een reden is om coulant te zijn met de verhuisdatum? Kunt u ons aangeven op welke datum deze huizen gesloopt zullen worden en of alle benodigde vergunningen hiervoor reeds zijn ontvangen? Bent u in navolging van bijv. Den Haag of Utrecht bereid om actiever beleid te voeren om zo mogelijk in te grijpen op de woningmarkt?

Het bericht Maastricht moet taak als woonstad beter oppakken verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Kan Maastricht de stroom schuldhulpvragen van zzp’ers aan?

PvdA PvdA Maastricht 03-08-2020 15:26

Nu de tijdelijke Corona-inkomensregelingen van de rijksoverheid zullen stoppen, zullen vele zzp’ers mogelijk met problematische schulden te kampen krijgen. De wetgeving rond schuldhulpverlening was verwarrend, met als gevolg dat de zzp’ers met lege handen bleven staan. Men moest de onderneming eerst uitschrijven alvorens men “als privé persoon” in aanmerking kon komen voor schuldhulp. Laat duidelijk zijn dat dit een misvatting was. Gemeenten zijn verplicht de zzp’ers schuldhulp te bieden.

Een grote groep zzp’ers zal het hoofd niet meer boven water kunnen houden als gevolg van de coronacrisis. De financiële noodmaatregelen vanuit de rijksoverheid zullen ophouden te bestaan en dat zal leiden tot een schuldengolf. Eerder deze maand becijferden SchuldenlabNL en Deloitte dat er alleen dit jaar al naar verwachting 307.000-566.000 zzp’ers voor langere tijd hun inkomen zien dalen en daar komen de komende jaren meer zzp’ers met problematische schulden bij.

PvdA Maastricht dook in de kwestie en stelt daarom de volgende vragen aan het college.

Wij vragen ons af, of de gemeente Maastricht er klaar voor is deze groep zzp’ers op de juiste wijze te helpen? Ziet Maastricht het ook als haar taak om deze ondernemers te helpen met deze problematische schulden? Bent u het met ons eens dat het sedert 2012 de plicht van de gemeente is om zzp’ers schuldhulp aan te bieden zonder dat deze personen direct verplicht zijn hun onderneming uit te schrijven uit de KvK? Bent u ermee bekend dat per 01 januari 2021 de wetgeving wordt aangepast, waardoor de misverstanden rond schuldhulpverlening aan de zzp’ers tot het verleden zullen behoren? Heeft de gemeente Maastricht een speciaal loket voor schuldhulpverlening aan ondernemers? Heeft Maastricht er zicht op, hoeveel zzp’ers zich mogelijk zullen gaan melden voor schuldhulpverlening? Zo nee, wat gaat u eraan doen om dit nog dit jaar in kaart te hebben? Indien nodig, heeft Maastricht dan voldoende personeel (met kennis van zaken) ter beschikking om de extra stroom aan aanvragen te kunnen behandelen?

 

Lees ook: NOS: gemeenten zijn niet klaar

 

Het bericht Kan Maastricht de stroom schuldhulpvragen van zzp’ers aan? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

In Memoriam: Martin Konings

PvdA PvdA Maastricht 30-07-2020 09:55

Afgelopen dinsdag 28 juli is in Maastricht voormalig PvdA-politicus Martin Konings overleden. Hij werd 91 jaar. Jacques Costongs, voorzitter van het gewestbestuur PvdA Limburg gedenkt hem in dit In Memoriam.

MARTIN KONINGS 15 maart 1929 ‘s-Hertogenbosch – 28 juli 2020 Maastricht Limburgs visitekaartje in de Den Uyl periode

Kleinzoon en zoon van spoorwegmannen (het socialisme kwam in Limburg ook door het spoor naar binnen). Hij studeerde elektrotechniek aan de LTS en later volgde hij docentenopleidingen. Hij was monteur bij Philips en de PTT en daarna docent elektrotechniek aan de LTS en MTS te Maastricht. Hij was actief vakbondslid in de ABOP. Ook partijpolitiek werd hij steeds actiever. Martin was voorzitter van de afdeling Maastricht en voorzitter van het gewest Limburg van 1969 tot 1973. Van 1973 tot 1986 was hij lid van de Tweede Kamer voor de PvdA.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/in-memoriam-martin-konings/In de jaren zestig en zeventig stonden de bestaande politieke verhoudingen in Limburg fors onder druk. De dominantie van de KVP in Limburg kwam steeds meer onder vuur te liggen. In 1966 kreeg de PvdA in Limburg voor het eerst een gedeputeerde. Pas in 1975 de eerste burgemeester. Vanaf zijn eerste stap als voorzitter van het gewest bekritiseerde hij deze positie van de KVP/CDA. Hij bekritiseerde de cumulatie van functies, de innige band met bedrijven en de ‘vriendenrepubliek’ tussen KVP en met name bouwbedrijven. Maar Martin pakte ook zijn ‘eigen’ bestuurders aan als dat nodig was, want het kon niet zo zijn dat in de PvdA de integriteit niet vanzelfsprekend was. Zijn geliefde voorbeelden: 9 aalmoezeniers van de arbeid vervulden 200 functies, 7 leden van Gedeputeerde Staten 118 functies, met de gouverneur Van Rooy als koploper: 11 functies inclusief twee commissariaten.

Tevens leverde hij felle kritiek op de intolerante houding van de KVP bij het weigeren van medewerking aan het stichten van niet katholiek scholen: bijzonder neutraal dan wel openbaar. Er moest ook plaats zijn voor niet – katholieken in Limburg. Desnoods zou de minister zelf openbare rijksscholen in Limburg moeten stichten.

Vanaf het begin pleitte hij voor het benoemen van een aantal burgemeesters dat paste bij de verkiezingsresultaten van de PvdA. Continu leverde hij ook kritiek op de coöptatie die in vele Limburgse stichtingen volstrekt gebruikelijk was. Ook als kamerlid stelde hij die Limburgse voorbeelden vaak aan de orde. Bij de benoeming van een nieuwe gouverneur stelde hij in de kamer in 1977 dat het goed was dat geen gedeputeerden uit Limburg gekozen zouden worden: “Zij behoren”, zegt hij, “tot de clan die Limburg sinds onheuglijke tijden regeert en daar moet nu maar eens de bezem door.”

Als Limburgs kamerlid had hij, naast bovenstaande onderwerpen, natuurlijk zijn handen vol aan het vechten (binnen de partij en in de kamer) voor de vestiging van de Universiteit in Maastricht en de PNL-gelden voor herstructurering van het mijngebied.

Maar zijn belangrijkste activiteiten in de kamer lagen op het terrein van het onderwijs: de middenschool, het vierjarig maken van de Mavo, technisch onderwijs, vrijheid van onderwijs voor alle gezindten etc. Een insider op het gebied van onderwijs, met het hart op de goede plaats. Uit eigen ervaring wist hij wat de betekenis van onderwijs was: gelijke kansen voor alle kinderen.

Opvallende standpunten in de kamer: zeer kritisch op het  NAVO-lidmaatschap, principieel anti-kernwapens, tegen de loonmaatregel van het kabinet Den Uyl in 1976. Een kamerlid dat ook tegen de eigen coalitie in durfde te stemmen als het over principiële  zaken ging.

Tot slot: Martin was fervent carnavalsvierder. Twee jaar geleden nog stond deze vierder voor het Haantje op de Markt te Maastricht. Twee jaar geleden op 1 mei was hij in de Bergmans in Maastricht erbij. Zijn toespraak: het gaat weer beter met de partij, de idealen, de waarden zijn nog even actueel.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/in-memoriam-martin-konings/

foto: archief PvdA Maastricht v.l.n.r. Jean Eijssen, Mia Ebbelink, Martin Konings, Raymond Leenders

Kortom: een kritisch, principieel, bescheiden, deskundig  fijn mens. We zijn als partij dankbaar voor de bijdrage van hem aan de kwaliteit van leven van de inwoners van Limburg en Nederland.

Jacques Costongs, Voorzitter gewest Limburg van de Partij van de Arbeid.

=======================================

In Dagblad De Limburger verscheen op 30 juli een In Memoriam. Jacques Costongs en Wiel Rousseau vertelden DDL-journalist Sjak Planthof over deze markante oud-voorzitter van het gewest en oud-kamerlid voor de PvdA.

“Konings was van 1973 tot 1986 voor de PvdA lid van de fractie in de Tweede Kamer. Hij was onderwijswoordvoerder. Zijn grootste succes was zijn initiatiefwetsvoorstel voor de invoering van de vierjarige mavo-opleiding. Hij was ridder in de Orde van de Oranje Leeuw.

De in Den Bosch geboren Konings werkte in de jaren vijftig bij de PTT in Maastricht. In die tijd rondde hij een avondstudie hts af in Heerlen, waarna hij van 1961 tot 1973 leraar was op een mts in Maastricht. Hij sloot zich aan bij de lokale PvdA, werd lokale partijvoorzitter en maakte in 1973 de overstap naar Den Haag.

Partijgenoot en voorzitter van PvdA Limburg Jacques Costongs schetst een ‘prototype PvdA-man uit de jaren zeventig en tachtig’: „Fel en gedreven strijdend tegen ongelijkheid. Maar hij drong niemand iets op.”

Konings viel op in de Kamerfractie door zijn afwijkende standpunt op het gebied van defensie. Costongs: „Hij was rigoureus in zijn mening over kernwapens.” Als atoompacifist stemde Konings tegen elke Defensiebegroting die verband hield met kernbewapening.

Volgens Costongs was Konings een fervent carnavalsvierder in Maastricht. „Drie jaar geleden stond hij tijdens carnaval nog voor café ’t Haantje op de Markt. ”

Konings werd ereburger van het plaatsje Bovec in Slovenië. Costongs: „Hij ging daar decennialang op vakantie en maakte er zo veel reclame voor dat ze hem die titel gaven.”

Maastrichtenaar en partijgenoot Wiel Rousseau herinnert zich de oud-partijman als iemand die wist wat hij wilde. „Hij ging recht op zijn doel af, maar wilde het altijd samen doen.” Hij herinnert zich een tip die Konings hem gaf na diens loopbaan in de Haagse politiek. „Ik bond veel stemmen aan me in Maastricht en had wel oren naar het Haagse avontuur. Konings zei me toen: ‘Als je ver wilt komen in de politiek moet je veel kunnen verdragen, want Den Haag is een wespennest.’ Ik heb zijn advies ter harte genomen.””

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/in-memoriam-martin-konings/

Foto: Rob Croes – Anefo / Nationaal Archief

 

Het bericht In Memoriam: Martin Konings verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Ook vragen over tekorten Maastricht in Provinciale Staten

PvdA PvdA Maastricht 29-07-2020 08:34

Op 19 juni 2020 kopte Dagblad De Limburger: “Van 12 naar 25 miljoen: plots blijkt Maastrichts tekort nog eens verdubbeld”. Uit het artikel blijkt dat er bij de gemeente Maastricht in september vorig jaar plots een tekort van 8 miljoen euro opdook. Begin dit jaar was het gat al 12 miljoen en nog geen half jaar later blijkt het tekort te zijn verdubbeld naar 25 miljoen. Maastricht zal daardoor geconfronteerd worden met stevige bezuinigingen en gaat een deel van het tekort dekken door komend jaar 15 miljoen uit de algemene reserves te halen. Volgens de gemeente Maastricht is structureel bezuinigen in het eerste jaar echter vrijwel onmogelijk.

Aleida Berghorst (PvdA Limburg) en Anne Marie Fischer-Otten (50Plus Limburg) maken zich zorgen over de ontstane situatie in Maastricht en stellen daarom de volgende vragen:

1. Heeft u kennis genomen van het artikel in Dagblad De Limburger? Wat vindt u van de in Maastricht ontstane situatie? 2. Na het lezen van het artikel in Dagblad De Limburger zou men de conclusie kunnen trekken dat Gemeente Maastricht niet echt grip lijkt te hebben op de eigen financiële situatie. Bent u van mening dat Gemeente Maastricht “in control” is als het gaat om de gemeentelijke financiën? Zo ja, waarom vindt u dat? Zo nee, waarom vindt u dat niet? 3. Kunt u uitleggen hoe het financiële tekort van 25 miljoen in Maastricht is opgebouwd?

In juli 2018 is door de Provincie Limburg een financieel verdiepingsonderzoek gedaan op basis waarvan de toezichtsvorm 2018-2020 voor Maastricht is bepaald. Uit dit onderzoek blijkt dat Maastricht in 2018 voldeed aan de voorwaarden van meerjarig repressief toezicht. Deze conclusie is mede gebaseerd op de resultaten van de begroting 2018 en de meerjarenraming tot en met 2021. Het begrotingsjaar 2018 en het jaar 2019 van de meerjarenraming sluiten met een tekort van respectievelijk € 2,811 miljoen en € 0,379 miljoen. De jaren 2020 en 2021 sluiten met positieve saldi van € 0,943 miljoen en € 7.000.

4. In het financieel verdiepingsonderzoek dat in juli 2018 werd opgeleverd werd uitgegaan van een positief saldo van 7 miljoen voor de begroting van 2021. Inmiddels weten we dat Maastricht voor 2021 een tekort heeft van inmiddels 25 miljoen, een enorm verschil. Kunt uitleggen hoe het kan dat het verschil zo enorm groot is? 5. Vormt dit grote verschil aanleiding voor de provincie om opnieuw onderzoek te doen, of te laten doen, naar de financiën van de gemeente Maastricht? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn denkt u dit onderzoek af te kunnen ronden? 6. Zijn er andere aanleidingen voor de provincie om opnieuw onderzoek te doen, of te laten doen, naar de financiën van de gemeente Maastricht? Zo ja, welke aanleidingen zijn dat en op welke termijn denkt u dit onderzoek af te kunnen ronden? 7. Het meerjarig repressief toezicht loopt nog tot en met het begrotingsjaar 2021. Voldoet Maastricht nog steeds aan de voorwaarden voor meerjarig repressief toezicht? Zo ja waarom? Zo nee, waarom niet? 8. Kan en gaat de Provincie de in 2018 toegekende toezichtsvorm van meerjarig repressief toezicht bij de gemeente Maastricht tussentijds wijzigen? 9. In het financieel verdiepingsonderzoek heeft u een aantal aandachtspunten opgenomen met betrekking tot het sociaal domein, inzet van BUIG-middelen, verbonden partijen, omgevingswet en bezuinigingen/ombuigingstaakstellingen. Bent u van mening dat Maastricht voldoende gedaan heeft met deze aandachtspunten?

Het bericht Ook vragen over tekorten Maastricht in Provinciale Staten verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.